toiminimen auton hankinta

fataali75

Mitä kannattaisi tehdä kun jossain vaiheessa varmaan tulee tarpeen auto yrityksen toiminnan kannalta.
Auton ei tarvitsisi olla mikään tilava tai tehokas, mutta ei mikään aivan lilliputti. Ilmastointi ja automa. vaihteet on listalla myös..

Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
1) ostan uuden
2) ostan muutaman vuoden käytetyn
3) leasing

Tuo leasing kiinnostaa siinä että kk-maksu korvaa huollot(norm. kulutusosat) ja renkaat eikä tarvitse miettiä auton arvonlaskua tms.

Mitä yksityisyrittäjä voi vähentää jos ostaa oman auton ja käyttää sitä tai leasing-auton? Jos siis auton ostaa toiminimen nimeen?

Saako polttoaineesta vähentää alvit alv-saamisiin? Enä muut kulut, huollot, pesut tms?

3

3573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkufirmantj

      Työskentelen Oy:ssä toimitusjohtajana ja minun työsuhdepirssin kuukausivuokrien arvonlisäverot ovat vähennyskelpoisia.

      Meillä on yksi yrityksen omistama auto myös ja siitä saa verovähennykset mikäli sitä ei kukaan käytä yksityisajoihin. Verotarkastuksen kohdalle osuessa jo yksi ainoa yksitysajo tarkoittaa vähennysoikeuden menetystä. Jos en nyt väärin muista kirjanpitäjän selvitystä asiasta...

      • Ed.vastauksen kirjoittaja

        Suoraan veroviraston sivuilta...

        Voiko arvonlisäverotuksessa tehdä vähennyksiä?
        Arvonlisäverovelvollinen yritys voi vähentää valtiolle tilitettävästä verosta toiselta verovelvolliselta
        ostamansa tavaran tai palvelun hintaan sisältyvän arvonlisäveron, jos tavara tai palvelu on hankittu
        vaihto- tai käyttöomaisuudeksi tai muuten verollisessa liiketoiminnassa käytettäväksi. Vähennysoikeus
        edellyttää, että ostosta on olemassa lasku, josta käy selville siihen sisältynyt vero.
        Tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökunnan yksityiskäyttöön
        tai kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin, esim. edustusmenot ja eräät ajoneuvot, ei veroa
        voi vähentää.

        Kuten mainitsin jo pienikin yksityiskäyttö henkilöauton kohdalla meinaa sitten jonkinmoista laskua yritykselle.


      • Ed.vastauksen kirjoittaja kirjoitti:

        Suoraan veroviraston sivuilta...

        Voiko arvonlisäverotuksessa tehdä vähennyksiä?
        Arvonlisäverovelvollinen yritys voi vähentää valtiolle tilitettävästä verosta toiselta verovelvolliselta
        ostamansa tavaran tai palvelun hintaan sisältyvän arvonlisäveron, jos tavara tai palvelu on hankittu
        vaihto- tai käyttöomaisuudeksi tai muuten verollisessa liiketoiminnassa käytettäväksi. Vähennysoikeus
        edellyttää, että ostosta on olemassa lasku, josta käy selville siihen sisältynyt vero.
        Tavaroista ja palveluista, jotka on ostettu yrityksen omistajien tai henkilökunnan yksityiskäyttöön
        tai kuuluvat vähennysoikeuden rajoitusten piiriin, esim. edustusmenot ja eräät ajoneuvot, ei veroa
        voi vähentää.

        Kuten mainitsin jo pienikin yksityiskäyttö henkilöauton kohdalla meinaa sitten jonkinmoista laskua yritykselle.

        itselläni on toiminimellä pakettiauto,jos käyttäisin sitä myös yksityisajoihin joutuisin pitämään ajopäiväkirjaa jonka perusteella auton kulut jaettaisiin yksityis ja yrityksen ajoihin ja niiden mukaan saisi vähentää auton kulut.eli 30 prosenttia yksityisajoa,auton kuluista 70 pros firman verovähennyksiin. mulla on henkilöauto omia ajoja varten joten saan pakun kaikki kulut firman verovähennyksiin, eli ostohinnan alvin,huoltokulut,vakuutukset ja polttoaineet,renkaat ym. liisinkistä en osaa sanoa mittään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe