Helvetinmoinen ienongelma ausseissa

matkailija5345345

Hei.

Olisikohan taalla jotain hammaslaakari-ihmisia linjoilla?

Tilanteeni lyhyesti: Olen australiassa pikkukylassa toissa (olen reppumatkailija), en omaa matkavakuutusta ja lahin kunnon hammaslaakari on noin 1000km paassa. Lahin jonkinlainen puoskari on 100km paassa, mutta hanen maineensa on kuulemma vahan heikonlainen.
En omaa minkaanlaista matkavakuutusta, ja sana "erikoishammaslaakari" kuulostaa kohtalaisen kalliilta. Omaan saastettya rahaa noin 120 euroa joka ei riita edes matkaan lahimpaan hammaslaakariin.

Anyway, ongelma on siis seuraava:
Muutama paiva sitten onnistuin aiheuttamaan pienen haavan toisen etuhampaani ikeneen syomalla kuorimatonta omenaa. Olen hoitanut suuhygieniani hieman normaalia paremmin taman jalkeen, koska tama kyla on keskella sademetsaa ja taalla on ilmankosteus ja helle sita luokkaa etta taudit leviavat helposti. Varotoimista huolimatta kyseinen ien nayttaa jokseenkin tupakanvastaisten mainosten kuvalta suusyovasta: Ikeneni on turvonnut noin kolminkertaiseksi, ja punaisuutta ei ole oikeastaan missaan vaan hallitsevat varit ovat musta ja punainen. Itse hammas vaikuttaisi olevan ihan ok, mutta hampaan ja ikenen valissa on noin sentin levyinen musta "viiva", joka menee hampaan suuntaisesti. Taman ylapuolelta melkein koko ien on valkoisen tohnan peitossa, jota irtoilee pikkuisen kun hampaita pesee, mutta suurin osa on kuitenkin "kiinni" ikenessa eika irtoa.

Mistakohan hitosta on kyse, ja mita talle voisi tehda? En ole koskaan omannut edes reikaa hampaassa ja en tieda mitaan suuhygienia-asioista. Sain neuvon etta purskuttelen suuta suolaliuoksella, lisaksi omaan antiseptista colgaten mouthwashia. tassa ovatkin kaikki valineet mita minulla on, taalla ei ole kuin pikkuinen kauppa joten ei voi oikein ostaakaan mitaan. Ehdotuksia? Hampaan suhteen siis, ei raha-asioiden. Oletusarvo on, etta en paase hammaslaakariin ainakaan viikkoon. Sanomattakin selvaa etta ien on hemmetin kipea, mutta olen huolissani siita milta se nayttaa enka kivusta - huonetoverini melkein oksensi kun naki sen.

18

2427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sattuipa hankalaan aikaan

      Ilmeisesti syömäsi omenan kuorta on joutunut hampaan ja ikenen väliin ja aiheuttanut siellä tulehduksen. Oireet vaikuttavat aika rajuilta, mutta jos ne pysyvät paikallisina ts. ei tule kuumetta tai turvotus nouse muihin kudoksiin (huuleen), saatat hetken pärjätä omilla konsteilla.
      Paise ikenessä kannattaa puhkaista, näin märkä pääsee pois. Hätätilassa käy väline kuin väline, steriloi vaikka hakaneula sytkärin liekillä. Ikenesihän on kuitenkin pöpöjä täynnä, joten ei se paljon pahemmaksikaan voi mennä. Hyvin varovasti voit painella paisetta, puhkaisukohtaa kohti, ei kovaa, etteivät bakteerit painu syvemmälle kudokseen. Ja sitten desinfiointi. Jos kaupasta/apteekista löytyy klooriheksidiinipidoista (chlorhexidine) suuvettä, purskuttele sillä, ja jatka kunnes pääset hammaslääkäriin. Vahva viina on seuraavaksi paras desinfektantti.
      Yritä harjata hammasta edelleen huolellisesti, mutta muuten vältä koskemasta vauriokohtaan.

      Korostan, että tämä on todellakin vain viidakkoapu, heti kun olet hammaslääkärin ulottuvissa, kannattaa käydä hoidossa. Tulehdus aiheuttaa jo muutamassa päivässä suuren luukatoalueen tulehduskohtaan, ja tämän puhdistus mahdollisimman pian on erittäin tärkeää hampaan jatkoennustetta ajatellen. Toisin sanoen, paisetta saa näillä konsteilla ehkä pidettyä kurissa, mutta luukato jatkuu, ellei hampaan ientaskua saada kunnolla puhdistettua.
      Mikäli tulee yleisoireita, kuumetta jne, hakeudu heti lääkäriin, silloin tarvitset antibioottikuurin.

    • ei mitään...

      Hyvin toimii kuitenkin nettiyhteydet?

      • sama heppu

        ennenkin täällä asioinut ja aina ei missää-kaukana-kaukomatkalla... On se kumma kun itse kiertänyt maailmaa ristiin rastiin eikä ikinä hammasonkelmia vaikka paikkoja onkin suussa...


      • matkailija5345..
        sama heppu kirjoitti:

        ennenkin täällä asioinut ja aina ei missää-kaukana-kaukomatkalla... On se kumma kun itse kiertänyt maailmaa ristiin rastiin eikä ikinä hammasonkelmia vaikka paikkoja onkin suussa...

        hei, tassa kyseisen viestin kirjoittaja.

        en kayta tata forumia vakituisesti ja voin vakuuttaa etta mulla ei ole mitaan tarvetta kayttaa aikaani keksittyihin juttuihin. Tama kone on paikallisen yrittajan, joka tosiaan farmeineen asuu kaytannossa keskella viidakkoa missa ei muuta asutusta pahemmin ole, ja ei, en tieda miten ja miksi nettiyhteydet taalla toimivat mutta oletan etta han tarvitsee sita bisneksensa hoitamiseen ja on varmaan jonkin verran maksanut etta johdot tanne vedetaan.

        Kiitos sille, joka vastasi jopa aivan jarkevasti. En uskaltanut ainakaan toistaiseksi puhkaista tuota mataa kotikonstein, saan huomenna kyydin normaalille laakarille joka toivottavasti maaraa jotain antibiootteja ettei tuo ainakaan levia muualle vartaloon kun nyt tama on jo nostanut kuumeenkin. Hammaslaakarille paasysta ei tietoa.

        En tajua etta mita helvetin ideaa on aikuisten ihmisten terrorisoida toisten, oikeasti pienessa hadassa olevien ihmisten postituksia selittamalla etta nama ovat feikkeja. Tuliko mieleen tsekata postittajan IP-osoitetta? (jos tama foorumi ei salli sita niin sorry, my bad. en ehdi tarkistaa). Todisteeki otin kuvan ERITTAIN mustasta ikenistostani australian lipun vieressa, taustalla nakyy sellaista kasvustoa ettei ainakaan suomesta loydy. Tassa koneella ei ole ftp:ta, eli en saa ladattua sita palvelimelle mutta ihan vittuillakseni teen sen varmasti kun paasen johonkin kunnon koneelle joku maailman paiva, ja toivottavasti talloin omaan jo terveet ikenet. Silloin varmaan sanotte, etta "vittu tuo kuva ei ole australiasta, tuo on helsingin korkeasaaresta!"

        Idiootit.


      • viidakkotohtori
        matkailija5345.. kirjoitti:

        hei, tassa kyseisen viestin kirjoittaja.

        en kayta tata forumia vakituisesti ja voin vakuuttaa etta mulla ei ole mitaan tarvetta kayttaa aikaani keksittyihin juttuihin. Tama kone on paikallisen yrittajan, joka tosiaan farmeineen asuu kaytannossa keskella viidakkoa missa ei muuta asutusta pahemmin ole, ja ei, en tieda miten ja miksi nettiyhteydet taalla toimivat mutta oletan etta han tarvitsee sita bisneksensa hoitamiseen ja on varmaan jonkin verran maksanut etta johdot tanne vedetaan.

        Kiitos sille, joka vastasi jopa aivan jarkevasti. En uskaltanut ainakaan toistaiseksi puhkaista tuota mataa kotikonstein, saan huomenna kyydin normaalille laakarille joka toivottavasti maaraa jotain antibiootteja ettei tuo ainakaan levia muualle vartaloon kun nyt tama on jo nostanut kuumeenkin. Hammaslaakarille paasysta ei tietoa.

        En tajua etta mita helvetin ideaa on aikuisten ihmisten terrorisoida toisten, oikeasti pienessa hadassa olevien ihmisten postituksia selittamalla etta nama ovat feikkeja. Tuliko mieleen tsekata postittajan IP-osoitetta? (jos tama foorumi ei salli sita niin sorry, my bad. en ehdi tarkistaa). Todisteeki otin kuvan ERITTAIN mustasta ikenistostani australian lipun vieressa, taustalla nakyy sellaista kasvustoa ettei ainakaan suomesta loydy. Tassa koneella ei ole ftp:ta, eli en saa ladattua sita palvelimelle mutta ihan vittuillakseni teen sen varmasti kun paasen johonkin kunnon koneelle joku maailman paiva, ja toivottavasti talloin omaan jo terveet ikenet. Silloin varmaan sanotte, etta "vittu tuo kuva ei ole australiasta, tuo on helsingin korkeasaaresta!"

        Idiootit.

        Saisitko mistään antibiotteja tähän hätään? Antibiooteilla lähtee tulehdus pois ja kipukin, hammaslääkäriin ehtii myöhemminkin. En tiiä miten ausseissa tuo toimii mutta eikö joku kyläpuoskari niitä voisi antaa?


      • mutta...
        viidakkotohtori kirjoitti:

        Saisitko mistään antibiotteja tähän hätään? Antibiooteilla lähtee tulehdus pois ja kipukin, hammaslääkäriin ehtii myöhemminkin. En tiiä miten ausseissa tuo toimii mutta eikö joku kyläpuoskari niitä voisi antaa?

        ei siihen antibiootteja tarvittu. ikenen alle oli mennyt paskaa ja siksi kipee ja turvoksissa. hyvä puhdistus ja suuhuuhde. olin intiassa silloin...


      • matkailija53..
        viidakkotohtori kirjoitti:

        Saisitko mistään antibiotteja tähän hätään? Antibiooteilla lähtee tulehdus pois ja kipukin, hammaslääkäriin ehtii myöhemminkin. En tiiä miten ausseissa tuo toimii mutta eikö joku kyläpuoskari niitä voisi antaa?

        Tervehdys vastaajille.

        Paasin tanaan kaymaan laakarissa, ja han vaikutti aivan asiantuntevalta vaikka onkin ainoa tohtori monen sadan kilomerin sateella. Olisi ollut myos mahdollisuus paasta kimppataksilla hammaslaakariin, koska muutama muu oli menossa sinne ostoksille, mutta laakari sanoi etta tassa ei mitaan hammaslaakaria tarvita.

        Laakarin diagnoosi oli se, etta taman on aiheuttanut jonkun trooppisen otokan purema, koska minulla on vartalossa noin 200 erittain ikavan nakoista markivaa "kraateria". En maininnut tata ensimmaisessa viestissa, koska en kuvitellut etta talla voisi olla jotain tekemista ikenien kanssa. Laakari maarasi seuraavaa tavaraa: antibioottikuuri tuplana kolmeksi viikoksi, erittain voimakas antiseptinen suihkusaippua jolla pitaa pesta koko vartalo, myos hiukset 3 kertaa paivassa, seka suuhun pienen tuubin jotain mystista "rasvaa", jota levitetaan pieni kerros ikenen paalle kolmesti paivassa aterian jalkeen ja jatetaan siihen (yok).

        Onko tuossa mitaan jarkea, voiko tuo ien tosissaan parantua itsestaan ilman hammaslaakaria? Tana aamuna ennen kuin paasin laakariin, niin ien oli melkein kokonaan musta, ja sen ymparilla oli kolmeen muuhun ikeneen ulottuva tummanpunainen, verinen turvotusalue. Lisaksi kaikki muut ikenet olivat normaalia valkoisemmat. Olen nyt ollut vasta 2 tuntia antibioottien ja voiteen vaikutuksen alaisena joten ei voi viela sanoa, etta toimiiko vai ei. Vahan riskilla hylkasin ainoan hammaslaakarimahdollisuuden viikkoon, mutta ei olisi kylla ollut todennakoisesti varaa tuohon reissuun (olisi maksanut noin tonnin).

        Kiitos neuvoista!


      • nekroosi
        matkailija53.. kirjoitti:

        Tervehdys vastaajille.

        Paasin tanaan kaymaan laakarissa, ja han vaikutti aivan asiantuntevalta vaikka onkin ainoa tohtori monen sadan kilomerin sateella. Olisi ollut myos mahdollisuus paasta kimppataksilla hammaslaakariin, koska muutama muu oli menossa sinne ostoksille, mutta laakari sanoi etta tassa ei mitaan hammaslaakaria tarvita.

        Laakarin diagnoosi oli se, etta taman on aiheuttanut jonkun trooppisen otokan purema, koska minulla on vartalossa noin 200 erittain ikavan nakoista markivaa "kraateria". En maininnut tata ensimmaisessa viestissa, koska en kuvitellut etta talla voisi olla jotain tekemista ikenien kanssa. Laakari maarasi seuraavaa tavaraa: antibioottikuuri tuplana kolmeksi viikoksi, erittain voimakas antiseptinen suihkusaippua jolla pitaa pesta koko vartalo, myos hiukset 3 kertaa paivassa, seka suuhun pienen tuubin jotain mystista "rasvaa", jota levitetaan pieni kerros ikenen paalle kolmesti paivassa aterian jalkeen ja jatetaan siihen (yok).

        Onko tuossa mitaan jarkea, voiko tuo ien tosissaan parantua itsestaan ilman hammaslaakaria? Tana aamuna ennen kuin paasin laakariin, niin ien oli melkein kokonaan musta, ja sen ymparilla oli kolmeen muuhun ikeneen ulottuva tummanpunainen, verinen turvotusalue. Lisaksi kaikki muut ikenet olivat normaalia valkoisemmat. Olen nyt ollut vasta 2 tuntia antibioottien ja voiteen vaikutuksen alaisena joten ei voi viela sanoa, etta toimiiko vai ei. Vahan riskilla hylkasin ainoan hammaslaakarimahdollisuuden viikkoon, mutta ei olisi kylla ollut todennakoisesti varaa tuohon reissuun (olisi maksanut noin tonnin).

        Kiitos neuvoista!

        Tuosta mustasta alueesta jota ympäröi punertava vyöhyke, tulee mieleen nekroosi. Siis että ko alue olisi kuolioitunut. Hoitona siihen tulisi ainakin poistaa musta alue, ja sen alla oleva vaalea/keltainen tiukka massa. Lisäksi jotain voidetta mikä poistaa tuota keltaista ja antibiootteja. Mutta näkemättä on vaikea sanoa onko tosiaan nekroosi, ja luulisi että tohtori olisi sen tajunnut? Kai se voi ihan mustelmakin olla, mutta tuo musta pun ympärys toi vain mieleeni nekroosin (jonka hoito voi kestää pitkään, nimim kokemusta on).


      • miksi joku
        nekroosi kirjoitti:

        Tuosta mustasta alueesta jota ympäröi punertava vyöhyke, tulee mieleen nekroosi. Siis että ko alue olisi kuolioitunut. Hoitona siihen tulisi ainakin poistaa musta alue, ja sen alla oleva vaalea/keltainen tiukka massa. Lisäksi jotain voidetta mikä poistaa tuota keltaista ja antibiootteja. Mutta näkemättä on vaikea sanoa onko tosiaan nekroosi, ja luulisi että tohtori olisi sen tajunnut? Kai se voi ihan mustelmakin olla, mutta tuo musta pun ympärys toi vain mieleeni nekroosin (jonka hoito voi kestää pitkään, nimim kokemusta on).

        lähtee ausseihin tai yleensä ulkomaille ilman matkavakuutusta. Mitäs teet jos joudut onnettomuuteen tai sairastut niin vakavasti että joudut sairaalaan? Millä maksat? Ei 120 eurolla kyllä pitkälle pötkitä. Jos on varaa lentää noinkin kauas pitäis olla varaa ottaa myös vakuutus.


      • sitä minäkin
        miksi joku kirjoitti:

        lähtee ausseihin tai yleensä ulkomaille ilman matkavakuutusta. Mitäs teet jos joudut onnettomuuteen tai sairastut niin vakavasti että joudut sairaalaan? Millä maksat? Ei 120 eurolla kyllä pitkälle pötkitä. Jos on varaa lentää noinkin kauas pitäis olla varaa ottaa myös vakuutus.

        ihmettelen. Taitaa olla satua koko juttu...päiväunia....


      • kaveri sanoo
        miksi joku kirjoitti:

        lähtee ausseihin tai yleensä ulkomaille ilman matkavakuutusta. Mitäs teet jos joudut onnettomuuteen tai sairastut niin vakavasti että joudut sairaalaan? Millä maksat? Ei 120 eurolla kyllä pitkälle pötkitä. Jos on varaa lentää noinkin kauas pitäis olla varaa ottaa myös vakuutus.

        ettei suinkaan lentänyt vaan ui, ausseihin!


      • matkailija53..
        nekroosi kirjoitti:

        Tuosta mustasta alueesta jota ympäröi punertava vyöhyke, tulee mieleen nekroosi. Siis että ko alue olisi kuolioitunut. Hoitona siihen tulisi ainakin poistaa musta alue, ja sen alla oleva vaalea/keltainen tiukka massa. Lisäksi jotain voidetta mikä poistaa tuota keltaista ja antibiootteja. Mutta näkemättä on vaikea sanoa onko tosiaan nekroosi, ja luulisi että tohtori olisi sen tajunnut? Kai se voi ihan mustelmakin olla, mutta tuo musta pun ympärys toi vain mieleeni nekroosin (jonka hoito voi kestää pitkään, nimim kokemusta on).

        Ensin alla kirjoittaneille: Tulin tanne alun perin vain parin viikon lomalle, ja talle ajalle oli vakuutus. Sitten loytyi tyttoystava matkaan ja paatin jaada tanne vuodeksi, kavin uudessa-seelannissa hakemassa pidempiaikaisen tyoviisumin, ja nyt olen puolen vuoden Sydneyssa asumisen jalkeen lahtenyt kiertamaan. Koska kaikki rahat menivat tuohon viisumirumbaan niin ei ollut varaa ottaa enaa vakuutusta, aika lailla tassa eletaan niin etta palkalla mita patkatoista saa parjaa mutta ei jaa mitaan pahemmin sivuun.

        Tosiaan, laakari siis maarasi jotain tallaista voidetta mita naihin ikeniin laitetaan, ja nyt neljan levityskerran jalkeen tama mustuus on kadonnut ja alta paljastui kellertava alue. Asken kun levitin viidetta kertaa (maarattiin siis kolmesti paivassa ja nyt toinen paiva), niin huomasin etta kaytanossa tama koko keltainenkin alue (joka kattaa noin 90% koko ikenen pinta-alasta) on irrallaan, ja taman alta nakyy hampaani melkein kokonaisuudessaan. Tuhannen taalan kysymys: jos oletamme, etta tama itse tauti lahtee antibiooteilla ja kaikki nama mustat/keltaruskeat mossot siita putoavat itsestaan, niin KASVAAKO IEN TAKAISIN? Pitaisiko olla huolissaan, etta hammas putoaa kun ei ole mitaan sita tukemassa? Kiitos niille, jotka jaksavat vastata tahan joka paiva muuttuvaan tilanteeseeni :)


      • lähde kotiin
        matkailija53.. kirjoitti:

        Ensin alla kirjoittaneille: Tulin tanne alun perin vain parin viikon lomalle, ja talle ajalle oli vakuutus. Sitten loytyi tyttoystava matkaan ja paatin jaada tanne vuodeksi, kavin uudessa-seelannissa hakemassa pidempiaikaisen tyoviisumin, ja nyt olen puolen vuoden Sydneyssa asumisen jalkeen lahtenyt kiertamaan. Koska kaikki rahat menivat tuohon viisumirumbaan niin ei ollut varaa ottaa enaa vakuutusta, aika lailla tassa eletaan niin etta palkalla mita patkatoista saa parjaa mutta ei jaa mitaan pahemmin sivuun.

        Tosiaan, laakari siis maarasi jotain tallaista voidetta mita naihin ikeniin laitetaan, ja nyt neljan levityskerran jalkeen tama mustuus on kadonnut ja alta paljastui kellertava alue. Asken kun levitin viidetta kertaa (maarattiin siis kolmesti paivassa ja nyt toinen paiva), niin huomasin etta kaytanossa tama koko keltainenkin alue (joka kattaa noin 90% koko ikenen pinta-alasta) on irrallaan, ja taman alta nakyy hampaani melkein kokonaisuudessaan. Tuhannen taalan kysymys: jos oletamme, etta tama itse tauti lahtee antibiooteilla ja kaikki nama mustat/keltaruskeat mossot siita putoavat itsestaan, niin KASVAAKO IEN TAKAISIN? Pitaisiko olla huolissaan, etta hammas putoaa kun ei ole mitaan sita tukemassa? Kiitos niille, jotka jaksavat vastata tahan joka paiva muuttuvaan tilanteeseeni :)

        Eiköhän olisi parasta lentää takaisin Suomeen hoidattamaan suu kuntoon, siellä sitä et kuitenkaan pysty tekemään ilman kunnon duunia ja vakuutusta. Mutta ei sulla ole kaiketi lentolippuunkaan varaa. Kyllä vähän pitäisi katsoa nenäänsä pitemmälle eikä paasata kaikkia rahojaan viisumiin ilman mitään tietoa tulevaisuudesta. Olet kyllä aika kusessa nyt mutta niin makaa kuin petaa. Voin kertoa sinulle että asun itse ulkomailla (jo 7 vuotta) mutta olen aina ollut täällä töissä ja vakuutettu, ei tulis mieleenkään kierrellä perseaukisena ympäri viidakkoa. Kun lennän Suomeen lomalle olen matkavakuutettu, Suomessa en minäkään saisi mitään ilmaista hoitoa.


      • jollekin
        matkailija53.. kirjoitti:

        Ensin alla kirjoittaneille: Tulin tanne alun perin vain parin viikon lomalle, ja talle ajalle oli vakuutus. Sitten loytyi tyttoystava matkaan ja paatin jaada tanne vuodeksi, kavin uudessa-seelannissa hakemassa pidempiaikaisen tyoviisumin, ja nyt olen puolen vuoden Sydneyssa asumisen jalkeen lahtenyt kiertamaan. Koska kaikki rahat menivat tuohon viisumirumbaan niin ei ollut varaa ottaa enaa vakuutusta, aika lailla tassa eletaan niin etta palkalla mita patkatoista saa parjaa mutta ei jaa mitaan pahemmin sivuun.

        Tosiaan, laakari siis maarasi jotain tallaista voidetta mita naihin ikeniin laitetaan, ja nyt neljan levityskerran jalkeen tama mustuus on kadonnut ja alta paljastui kellertava alue. Asken kun levitin viidetta kertaa (maarattiin siis kolmesti paivassa ja nyt toinen paiva), niin huomasin etta kaytanossa tama koko keltainenkin alue (joka kattaa noin 90% koko ikenen pinta-alasta) on irrallaan, ja taman alta nakyy hampaani melkein kokonaisuudessaan. Tuhannen taalan kysymys: jos oletamme, etta tama itse tauti lahtee antibiooteilla ja kaikki nama mustat/keltaruskeat mossot siita putoavat itsestaan, niin KASVAAKO IEN TAKAISIN? Pitaisiko olla huolissaan, etta hammas putoaa kun ei ole mitaan sita tukemassa? Kiitos niille, jotka jaksavat vastata tahan joka paiva muuttuvaan tilanteeseeni :)

        hammaslääkärilel ja kysyä, että mitä tulisi sun tilanteessa tehdä.

        Ei kyllä hyvältä kuulosta tuo sun keltanen mössö, jonka alta paljastuu jo hampaiden juuret.


      • voi!
        matkailija53.. kirjoitti:

        Ensin alla kirjoittaneille: Tulin tanne alun perin vain parin viikon lomalle, ja talle ajalle oli vakuutus. Sitten loytyi tyttoystava matkaan ja paatin jaada tanne vuodeksi, kavin uudessa-seelannissa hakemassa pidempiaikaisen tyoviisumin, ja nyt olen puolen vuoden Sydneyssa asumisen jalkeen lahtenyt kiertamaan. Koska kaikki rahat menivat tuohon viisumirumbaan niin ei ollut varaa ottaa enaa vakuutusta, aika lailla tassa eletaan niin etta palkalla mita patkatoista saa parjaa mutta ei jaa mitaan pahemmin sivuun.

        Tosiaan, laakari siis maarasi jotain tallaista voidetta mita naihin ikeniin laitetaan, ja nyt neljan levityskerran jalkeen tama mustuus on kadonnut ja alta paljastui kellertava alue. Asken kun levitin viidetta kertaa (maarattiin siis kolmesti paivassa ja nyt toinen paiva), niin huomasin etta kaytanossa tama koko keltainenkin alue (joka kattaa noin 90% koko ikenen pinta-alasta) on irrallaan, ja taman alta nakyy hampaani melkein kokonaisuudessaan. Tuhannen taalan kysymys: jos oletamme, etta tama itse tauti lahtee antibiooteilla ja kaikki nama mustat/keltaruskeat mossot siita putoavat itsestaan, niin KASVAAKO IEN TAKAISIN? Pitaisiko olla huolissaan, etta hammas putoaa kun ei ole mitaan sita tukemassa? Kiitos niille, jotka jaksavat vastata tahan joka paiva muuttuvaan tilanteeseeni :)

        Kuulostaa aika hurjalta. Ien ei kasva takaisin ja jos tuo tulehdus on päässyt ikenen alla leviämään leukaa pitkin muiden hampaiden alueelle, voit menettää useammankin hampaan. Joka tapauksessa ne mistä näet juuret, on kyllä menetettyä kauraa jollet pääse hammaskirurgin luokse.


    • jarih

      Hankkiudu äkkiä lääkärille, jos et ole vielä päässyt kunnon hoitoon.

    • Topi_Rasa

      No juu mites kävi?

      • Eräsihmettelee

        Se taisi kuolla vaivoihinsa!?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe