Lähetystyö - naispappeus

Kalle

Minua on askarruttanut tämänmoinen ongelma, josko joku viisas osaisi siihen perustellusti vastata. Moni vastustustaa Evlut-kirkossa ja vapaissa suunnissa naispappeutta (mitä koko "virallinen" pappeus on, raamattuhan tuntee käsittääkseni vain yleisen pappeuden), mutta kuitenkin kautta aikain myös naiset on kelvanneet lähetystyöhön ns. papin asemaan, eli opettamaan ja julistamaan. Mistä moinen kaksinaamaisuus johtuu? Eli, kotimaassa nainen ei saa olla seurakunnassa äänessä, mutta kehitysmaihin se kyllä kelpaa hienosti. Onko tuo rasismia vai kaksinaamaisuutta? Vai, enkö ole ymmärtänyt jotain raamatun viestiä oikein?

Vastaukseksi ei mitään tyhjänpäiväistä heittoa, vaan ihan perusteltu vastaus.

10

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saavat....

      olla Sanan mukaan evankelistoja, profeettoja, palvelijoita, mutta jos pappeudesta tehdään asiaa, silloin on aina kysymyksesää miespuolinen henkilö, JOS RAAMATTUA halutaan pitää ohjenuorana:

      1 Tiitus 1:5-10
      1 Timoteus 3:13

      Jo VT:n aikana papisto oli aina miehiä!!

      Jumala on looginen:

      Mies on:
      - perheen pää
      - seurakunnan kaitsija = pappi
      - Jeesus Kristus on universaalisen seurakunnan pää
      - Jumala on Kristuksen pää

      - käsittäisin näin tuon perusteella ja ihmisen rakenteen perusteella, että naisen sielunelämä ei "sovellu isäksi" Nainen on erilailla rakennettu ja sen vuoksi voisi sanoa ilman ketään syrjimättä että; "suutari pysyköön lestissään"!

      Enhän minäkään miehenä voi ajatella, että alan naiseksi ja synnyttämään lapsia!?

      Kaikkihan saavat todistaa Jeesuksesta, kertoa Hänestä jne. siinä mielessä uustestamentillinen "jokamiehen pappeus" toteutuu, mutta johtajiksi seurakuntaan nainen ei mielestäni Raamatunkaan pohjalta käy!

      Jumalan lapsina mies ja nainen ovat samanarvoisia, seurakunnan kaitsijoista on siis maininta erikseen. Ei siinä syrjinnästä ole kysymys, vaan Jumalan ohjeesta!

      On se vaan kumma, miksi me ihmiset emme nöyrry Jumalan Sanan edessä, vaan aina haemme jotain asiaa, jossa voisimme Raamatun ohjeen panna sivuun ja omien mieltymyksiemme mukaan edetä asioissa!?

      Taitaa puuttua Jumalan pelko! Terve sellainen!
      Eli Jumalan Sanan kunnioitus puuttuu! (ko?)

      Tv, Jumalan hullu saarnamies

      • Kalle

        Tuon kyllä tiesinkin ennestään, mutta viittaukset VT:n puolelle tässä asiassa mielestäni ontuu, elämme kuitenkin UT:n aikaa. Tietty, se myös selittää noita mainitsemiasi Raamatun kohtia, ei kait silloin muuta vaihtoehtoa olisi osattu/tai uskallettu edes ehdottaa.

        Mutta, se ei ollut kysymykseni pointti.
        En kysynyt naispappeuden oikeutusta, vaan sitä, miksi naiset voi suorittaa samoja tehtäviä ulkomailla, lähetystyössä. Ei kait kukaan voi tosissaan väittää, ettei suorittaisi jos menee lähetystyössä sellaiselle alueelle, jossa ei ennestään ole seurakuntaa tai jopa edes uskovia?

        Tähän ristiriitaan minä sitä vastausta kaipasin. kiitos kuitenkin tuostakin vastauksesta, mutta toivoisin vastausta varsinaiseen kysymykseen.

        Minä en pelkän netin perusteella uskaltaisi asettaa itseäni liki Jumalan asemaan ja alkaa arvostelemaan toisten suhdetta Jumalaan tai Raamattuun. Mielestäni terveeseen ihmisen olemukseen kuuluu pohtia asioita, koska kuka tietää onko jonkun toisen tai oma tulkinta oikea/väärä. Kuka voi nousta seisomaan koko maaiman uskovien joukosta ja kertoa olevansa "puhdasoppisin"?

        Muuten, jos kirjaimellisesti kaikki nöyrryttäisiin noidenkin mainitsemiesi Raamatunkohtien edessä, olisi papit ja saarnamiehet Suomessakin aika vähissä... ("Seurakunnan kaitsijan tulee olla... ...harkitseva, rauhallinen... ...lempeä... ...kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.")Jokainen voi lukea itse nuo kohdat kokonaan. Mutta, jos tosiaan tulkittaisiin kirjaimellisesti, niin mitä tehtäisiin niille papeille, jotka eivät ole luonteeltaan rauhallisia, vaan osa jopa vilkkaita ja pirteitä tapauksia. Entä, jos lapset ei tottelekaan kaikkea, vaan yltyvät vaikka ihan jopa rikollisille teille, pitääkö pappi silloin erottaa??
        Joskus on siis pakko hieman tulkita Raamattuakin.


      • naiset..
        Kalle kirjoitti:

        Tuon kyllä tiesinkin ennestään, mutta viittaukset VT:n puolelle tässä asiassa mielestäni ontuu, elämme kuitenkin UT:n aikaa. Tietty, se myös selittää noita mainitsemiasi Raamatun kohtia, ei kait silloin muuta vaihtoehtoa olisi osattu/tai uskallettu edes ehdottaa.

        Mutta, se ei ollut kysymykseni pointti.
        En kysynyt naispappeuden oikeutusta, vaan sitä, miksi naiset voi suorittaa samoja tehtäviä ulkomailla, lähetystyössä. Ei kait kukaan voi tosissaan väittää, ettei suorittaisi jos menee lähetystyössä sellaiselle alueelle, jossa ei ennestään ole seurakuntaa tai jopa edes uskovia?

        Tähän ristiriitaan minä sitä vastausta kaipasin. kiitos kuitenkin tuostakin vastauksesta, mutta toivoisin vastausta varsinaiseen kysymykseen.

        Minä en pelkän netin perusteella uskaltaisi asettaa itseäni liki Jumalan asemaan ja alkaa arvostelemaan toisten suhdetta Jumalaan tai Raamattuun. Mielestäni terveeseen ihmisen olemukseen kuuluu pohtia asioita, koska kuka tietää onko jonkun toisen tai oma tulkinta oikea/väärä. Kuka voi nousta seisomaan koko maaiman uskovien joukosta ja kertoa olevansa "puhdasoppisin"?

        Muuten, jos kirjaimellisesti kaikki nöyrryttäisiin noidenkin mainitsemiesi Raamatunkohtien edessä, olisi papit ja saarnamiehet Suomessakin aika vähissä... ("Seurakunnan kaitsijan tulee olla... ...harkitseva, rauhallinen... ...lempeä... ...kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.")Jokainen voi lukea itse nuo kohdat kokonaan. Mutta, jos tosiaan tulkittaisiin kirjaimellisesti, niin mitä tehtäisiin niille papeille, jotka eivät ole luonteeltaan rauhallisia, vaan osa jopa vilkkaita ja pirteitä tapauksia. Entä, jos lapset ei tottelekaan kaikkea, vaan yltyvät vaikka ihan jopa rikollisille teille, pitääkö pappi silloin erottaa??
        Joskus on siis pakko hieman tulkita Raamattuakin.

        - Saahan pappi olla pirteä ja vilkas, eihän sitä ohjeessa kielletä!
        -jos ei osaa perhettäänkään hallita, kuinka voi paljon suurempimittaista perhettä hallita, eli Jumalan seurakuntaa??
        -kun Jeesus lähetti opetuslapsiaan saarnaamaan, lähetti kaksittain, miehiä!
        -naisille oli muita tehtäviä!
        -tuota kysymystäsi pitäisi kysyä Jumalalta, miksi Hän on nähnyt hyväksi, että miehet pantiin liikenteeseen??


    • masa-

      En muuten ota asiaan kantaa, mutta sanoit, että MONI vastustaa naispappeutta. Se on kyllä Suomessa nykyisin uskovien keskuudessa aika harvinaista. Ne vaan pitää siitä kovaa meteliä, jotka ajattelee niin, että voisi kuvitella, että heitä on paljon.

      Totta joka tapauksessa, että jo 1800-luvun lopulla monet lähetit tekivät kaikkea mitä pappi tekee, sukupuolesta riippumatta.

      • SUUPALTTI

        ja kukaan ei edes myönnä että naispappeudesta olisi edes joskus keskusteltu,saatikka että sillä olisi ollut joskus vastustajia.Näinhän se on aina mennyt.


      • sfdsdf
        SUUPALTTI kirjoitti:

        ja kukaan ei edes myönnä että naispappeudesta olisi edes joskus keskusteltu,saatikka että sillä olisi ollut joskus vastustajia.Näinhän se on aina mennyt.

        sfsfs


    • sunnyriver

      No, ei siellä puskassa useinkaan niin mukavat olot ole, palkkakaan ei vastaa kotimaan IT-alan palkkoja. Pitäisi rukoilla iltakaudet, kun ei ole
      valmista seurakuntaa sinun puolestasi rukoilemassa. Ja jos olisit mies, saattaisit ihastua johonkin paikalliseen ja seurakunnilla olisi taas paljon enemmän maksamista...

      Eli nainen hiljaisena, vähään tyytvänä ja ehkä harvemmin seksuaalielämän heiteltävänä on oikein sopiva monelle seurakunnalle...

      Itse kuulun vapaisiin suuntiin ja muistan, kuinka
      Herra joskus sanoi, että haluaisi minun opettavan enemmän (ihan epävirallisesti, ilman vakituista työsuhdetta). Sanoin, että, mikäli
      minä olen jotakin Raamatusta ymmärtänyt, se opettaminen on miesten tehtävä. Pian tuli Herralta vastaus: "Ei ole miehiä lähtemään1"
      Niinpä niin.

      • hemsire

        Jeesus tuli saattamaan kaiken ennalleen. Jumala on luonut ihmisen, miehen ja naisen, omaksi kuvakseen. Hänessä ei ole miestä eikä naista. Hän antoi yhtäläisen uhrin kaikkien puolesta ja palkkakin on sama: iankaikkinen elämä. Ei Jeesus luonut seuraajistaan pappissäätyä, sen ovat ihmiset itse luoneet. Jeesus antoi lähetyskäskyn kaikille omilleen. Kaikki uskovat voivat julistaa Hänen nimessään hyvää sanomaa ja syntejä anteeksi. Kirkon kinastelu on häpeäksi sillä harvoin tähän köydenvetoon liittyy nöyryys ja kuuliaisuus Kristuksen rakkaudelle.


      • sunnyriver
        hemsire kirjoitti:

        Jeesus tuli saattamaan kaiken ennalleen. Jumala on luonut ihmisen, miehen ja naisen, omaksi kuvakseen. Hänessä ei ole miestä eikä naista. Hän antoi yhtäläisen uhrin kaikkien puolesta ja palkkakin on sama: iankaikkinen elämä. Ei Jeesus luonut seuraajistaan pappissäätyä, sen ovat ihmiset itse luoneet. Jeesus antoi lähetyskäskyn kaikille omilleen. Kaikki uskovat voivat julistaa Hänen nimessään hyvää sanomaa ja syntejä anteeksi. Kirkon kinastelu on häpeäksi sillä harvoin tähän köydenvetoon liittyy nöyryys ja kuuliaisuus Kristuksen rakkaudelle.

        Olen samaa mieltä kanssasi, Kristuksessa ei ole
        eri arvoasteita miehelle eikä naiselle, molemmat ovat arvokkaita. Ehkä kuitenkin sen verran eroa on, että Raamatun mukaan seurakunnan johtajan (=ykköspastorin) tehtävä on määritelty miehelle kuuluvaksi, mutta jäähän siihen vielä monta muuta tehtävää niin luterilaisen kirkkoon kuin vapaisiinkin suuntiin sekä miehille että naisille. Pääasia, että sanoma pelastuksesta menee eteenpäin ja mahdollisimman nopeasti vielä.


    • Joona777

      Minä olen ihmetellyt sitä että monet lähetystyötä tekevät naispapit opettavat että naispappeus on kulttuurisidonnainen, eli että Paavalin aikaan asia oli näin mutta ei enää. Kuitenkin Afrikassa kulttuuri on hyvin perinteisiä sukupuolirooleja korostavaa, ja monessa mielessä elävat samanlaisessa yhteiskunnassa kuin Raamatun aikaan elettiin.

      Tästä huolimatta naispapit opettavat feministiteologiaa sun muuta lähetystyön nimissä. Mielestäni he opettavat omia periaatteitaan vastaan. Mielestäni eivät he ainakaan Afrikassa saisi opettaa että naispappeus on oikein. Todistavat opetuksellaan vain sen että ovat feministejä, jotka viis veisaavat Raamatun arvoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe