Olen 24v, tulee viel 25 täyteen tänä vuonna.. En ole saavuttanut mitään mikä kuuluu ns yhteiskuntaan nrmeihin. En oo ikinä seurustellut, ei ole koulutusta.. Ylioppilaaksi luin mutta sillähän ei tee mitään nykyään. Eri ongelmieni takia (kaksisuuntainen mielialanhäiriö jne) en ole pystynyt suorittamaan mitään ammattitutkintoa loppuun. Minusta tuntuu nyt jo että olen ikäloppu enkä tule ikinä saavuttamaankaan mitään (terapiassa yritetään saada minut ajattelemaan toisin) mutta kuitenkin.. Tulevaisuus on niin hämärän peitossa kun ei ole mitään suunnitelmia, ja jollain tasolla en edes halua suunnitella tulevaisuutta koska pelkään! Ja ahdistaa.. ja tuntuu kamalalt miettiä että jonain päivänä on vanha eikä sitten enää pysty mihinkäään.. Katselen ihmisiä, ystäviäni ja yritän kuvitella minkälaisia he tulevat olemaan kun ikä rupee painamaan, minkänäköisiä he mahtavat olla, miten he tulevat muuuttumaan.. Ja ajattelen itseäni ja toden että en halua elää yli 50vuotiaaks, koska elämä on silloin loppu.. Katson isotätiäni joka on aina ollut yksin ja mietin millaista on olla kotona kun sairauden takia ei jaksa käydä ulkona, pääsee kerran viikossa kauppaan ja ihmisten ilmoille.. Katson mummoani, ja miten hän on vanha ja väsynyt ja surullinen, isoisä kuoli kolme vuotta sitten syöpään ..Katson äitiäni ja isääni ja tiedän että tulee päivä jolloin he eivät enää jaksa, ja pahimmassa tapauksessa joutuvat laitoshoitoon jonnekin, missä elämä valuu pois ja ihmisiä kohdellaan arvttomna esineinä.. En halua ajatella että jonain päivänä olen ryppyinen ja vanha ja kykenemätön mihinkään järkevään..
En halua vanheta! Mieluummin kuolenkin nuorena.. En pysty edes kuvittelemaan että perustaisin perhettä tai vastaavaa.. Tämä nyt oli todella sekava viesti, mutta jos joku muu kärsii vastaavanlaisesta, niin kirjoittele, ja kerro iten saat lohtua ja miten pärjäät jos ahdistaa pelkkä ajatus että on pakko tulla vanhaksi..
vanhenemisen pelko
11
2761
Vastaukset
- Pelkuri80
Tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu!Parin viime vuoden ajan minua on vaivannut outo epätoivon tunne:en halua vanheta enää yhtään,perheen perustaminen tuntuu ajatuksenakin ahdistavalta,toisaalta:ei myös houkuttele yksin eläminenkään!En yhtään tiedä mitä tekisin elämällä.Itse elän avoliitossa,mutta mieheni on totaalisen kyllästynyt minuun ja "masentuneeseen olemukseeni",kuten hän asian ilmaisi.Minua ahdistaa ajatella,että tänä vuonna täytän 27!Ihan akuheaa,halöuan mieluummin kuolla kuin vanheta,en näe tulevaisuudessa mitään.Ainoa mistä saan edes pientä iloa on alkoholi,jota käytän vielä toistaiseksi ainakin kohtuullisesti kerran viikossa.
Kaiken huipuksi työskentelen itse hoitoalalla..Näen töissä paljon vanhoja,yksinäisiä ihmisiä,en halua elää sellaista elämää.Toivon,että kuolen nuorena,nopeasti ja kivuttomasti. - mansikka_
Sulla on aikaa 45 vuotta kun olet -edes- 70 vuotias...
Mene ilta tai monimuotokoulutukseen tms jos et päivällä jaksa..? Tutki koulutusmahdollisuuksia niitä on piilossa usein. Lyhyempiä kursseja on kanssa. Mieti missä olet hyvä, mikä voisi olla sun oma juttu mistä innostut... ajan kanssa. Onko se luovaa vai jotain muuta, sisustusta vai koneita -aloja on paljon, miten ammattiympäristö sopii sinulle vai itsenäisempää. Pidätkö myös jostain harrasteista sinulle sopivista.
Ehtisit löytään jonkun oikean, tekemään lapsia pari jotka katsoo vanhana sua (vaikka miten tähän maailmaan uskaltaa lapsia edes tehdä ku on ilkeitä ihmisiä jotka ymmärtää väärin lisäksi tai voi olla vammainen lapsi joka kärsii). Minulla on aikaa enää 8,5 vuotta tehdä lapsia ja en tule niitä saamaan kai. Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet hyvä mies. :)
Tässä oli pari vinkkiä, en tiedä mitä niistä tuli mieleen.- kantaa.
Usko vaan.Ei vanheneminen kauheaa ole.Minäkin ajattelin niin nuorempana.Nyt jo vanhempana,ja sairaana elämä on vieläkin elämisen arvoista,joka ikinen päivä.
- pelkuri82
oliko toi "hyvä mies" kommentti minulle vai peluri80lle..? koska jos oli mulle niin olen kyllä nainen..=)
- Mansikka_
pelkuri82 kirjoitti:
oliko toi "hyvä mies" kommentti minulle vai peluri80lle..? koska jos oli mulle niin olen kyllä nainen..=)
Silmäni harottivat alkuperäistä lukiessa jonkin sanan kohdalla, pahoittelen virhettä... kun ihan sukupuoli vaihtui. ://
- mä kans
Tuntuipas todella tutulta. Eikä ollu yhtään sekava viesti, ihan kuin olisin omia ajatuksiani lukenu..Olin kaksvitosena todella katkera kun en ollut koskaan seurustellu (nykyään naimisissa). Yksin olo ei koskaan johtunu ulkoisista tekijöistä, vaan pelkästään siitä, että en uskonu itseeni ja pelkäsin etten kelpaa. Tyhmänä siis en edes yrittäny. Lukion jälkeen inttiin ja töihin. Ekassa työpaikassa olin 5,5 vuotta ja kirosin itseäni, koska en saanu aikaiseksi hakea toista työtä. Luulin että jämähtäisin tähän paikkaan loppuiäksi. Elämä oli ton 5,5 vuotta junnannu paikoillaan täsmälleen samanlaisena vuodesta toiseen. Joka perjantai ja lauantai baariin ja kesäisin ryypättiin kaverin mökillä. Mutta elämän suunnan muutti niinkin pieni asia kuin se, että eräänä lauantaina päätin poiketa polulta. Normaalisti olisin kävelly baarista kotiin mut nyt tein pienen ylimääräisen lenkin jokirannassa jossa tiesin kaverin veneen olevan. No siellähän olikin jengiä bilettämässä. Sieltä löysin ekan tyttöystävän (suhde kesti vain 6kk). Kävin kerran tätä exää jälkeenpäin katsomassa, auto piiputti paluumatkalla joten jätin sen äiteen luokse joka asui kotimatkani varrella. Tulin lukaisseeksi hänen luonaan sanomalehden. Securitas haki vartijoita. Ajattelin kokeilla josko minussa olis miestä. Hain ja pääsin (kuulemma vielä huippupisteillä). Siinä hommassa vasta itseluottamus kasvoikin. Osasin yhtäkkiä ilmaista itseäni ja jostain syystä naisetkin kiinostui minusta (JESS!!). Kaikella aikansa. Vaihdoin työpaikkaa 1,5 vuoden päästä. Oppisopimus ja työsuhdetta 3,5 vuotta. Nyt kun olin alkuun päässy ni antoi palaa vaan. Olin jo sen verran elämän karaisema, että jos ei homma luistanu ni sit työpaikka vaihtoon! Nyt meneillään neljäs työsuhde. Vieläkin joskus mua vaivaa se etten oo tän enempää opiskellu, en muka osaa mitään, enkä oo muka mitään saanu aikaiseksi, ni tää meidän vuos sitte ostama omakotitalo pönkittää ainakin mun omaatuntoa. Tässä on joutunu opettelemaan jos jonkin näköistä timpurin työtä. Aina kun oppii jonkun uuden taidon on taas tyytyväisempi itseensä. Myös minä pelkään vanhenemista, mutta jokainen kuulemma sopeutuu loppujen lopuksi ikäänsä. Useasti mietin mitä kaikkea muut mun ikäiset on jo ehtiny elämässään tekemään mut sit taasen ajattelen, että mun kohdallani ei kongi oo vielä soinu, vielä on monta erää jäljellä!! Onhan mulla aikaa, oon vasta 32 vuotias "nuorimies"!
- ----------
Aattelin kertoa sulle 50-vuotiaan elämästä, sinä kun pidit tätä ikää ihan kamalana. Mun mielestä viiskymppisenä elämä on kivempaa kun nuorempana. Sitä hyväksyy itsensä ihan toisin kuin parikymppisenä ja hyväksyy kanssaihmisetkin. Tässä iässä huomaa että ei se arvo ja asema ole lopultakaan se kaikkein tärkein juttu niinkuin ei myöskään materian kerääminen. Sitä on suht tyytyväinen elämäänsä vaikka onhan sitä joutunut kestämään koviakin kolhuja ja menetyksiä. Mutta tämä on ollut elämää... Mulla onkin motto: Sinnillä vaan periksi ei anneta!
- -kele
Iltaisin nukkumaan mennessä, ajattelen väkisin jotain mielikuvituksella luotua. Muuten tulee mieleen se ajatus että olen tyyliin kolmekymmentä täyttäessäni yhä samassa tilanteessa. Vittu, ahdistus piikit.
En ole mitään. Kouluttamaton, työtön, masennukseen taipuvainen, silloin tällöin saatanallisia ahdistus piikkejä kokeva (onneksi harvoin), perus olotila vaan on lievästi ahdistunut koko ajan...
Pelkään, että alkaa olemaan lähellä se hetki jonka jälkeen ei enää ole mahdollisuutta päästä mukaan yhteiskuntaan.
Mikä sen jälkeen voi odottaa? Muiden tenujen kanssa rantapenkalla?
Miks perkele mun ongelmat alko vasta... Eiku helvetti johan ne alko nuorempana, yläasteella siihen yhdeksännen luokan, noin viidenkympin poissaolo prosenttiin ei vaan puututtu, ja apua annettu.
Päästivät perkele vaan läpi ja ok todistuksella. Paskiaiset.
Silloin olis tainnu olla sille terapeutille käyttöä jo.- ...
Tunge itses johonki sulle sopivaan koulutukseen(ja työympäristö ok), sulla on oikeus. Ja vaikka vielä jatkoonkin. Mieti löytyykö kivoja harrastuksia. Jaksa vähä tapella itelles noita...
- <<<>>>>
Itse olen viisikymppinen enkä tunne itseni olevan haudan partaalla. Joo, ehkei mulla ole elämätöntä elämää enää niin paljon kuin sulla, mutta pääasia on, että Elän. En ole välttämättä saavuttanut kaikkea sitä mistä nuorena haaveilin, mutta minä Elän. Älä turhaan liian paljon mieti tuollaisia vaan suuntaa aatoksesi kaikkeen hyvään ympärilläsi. Nauti luonnon heräämisestä näin keväällä, ihmisten ilmeistä (hymyistä) ja siitä, että sulla on ihan oikeesti Kaikki edessä. Tsemppiä ja hymyä huuleen:))))
Kirjoittais. Pian tulee 25500 vrk täyteen tätä saatanan vuorikiipeilyä, joksi elämää vois kuvata.
Ihan hullua, ettei loppumetrejä enää pelkää kuin nousun puolivälissä, kolmevitosena.
Totaaliselta psykoosilta olen toistaseks välttyny, vaikka läheltä on joskus liipannut.
Mitä erilaisimpia pelkotiloja on esiintynyt. Yks murhe siitä, ettei ole mitää saanut aikaseks
elämänsä aikana.
Monipuolinen lukeminen auttaa. Tajuntani suorastaan räjäytti 25 vuotiaana
tieteellisen maailmankatsomuksen aivan huikeat mahikset.
Perkele, tieto maailmasta josssa elämme, metafyysiset ulottuvuudet, niiden tajuaminen vapauttaa.
On aina se takaportti ilman henk. koht. ratkaisua, että elämä Telluksella on väliaikaista.
Aurinkomme, elämämme antaja kuluttaa loppuun polttoainevarantoaan sekunti sekunnilta.
Pitäiskö siitä olla huonolla hapella, että maisemat, elinolosuhteet ovat toiset jo mokoman 1 mrd:n vuoden päästä.
Sithän se on soromnoo niin huippuselviytyjälle kuin surkeimmalle luuserille!
Laumaeläimiä kun viimeiseen populaan astikkla ollaan, niin lauman hyväksi tehdysrä duunista
saamme elämässä onnistumisen tunnetta.
Yli 40v olen tutkinut tiilen- ja nuolenpääkirjoituksia.
Päihteet ja tarpeettomat lääkkeet tuhoaa kalleintamme, aivokapasiteettiamme.
Tiedän tämän, kuin haudan takaa puhuisi - monen nuoren mukaan 60v on samaa kuin kuollut.
Köpötänkin tästä taas katakombiini. Uhg!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895095
- 514012
- 232073
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271717- 151414
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹261185Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201006T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43971- 21960