Mannertenvälinen nahjus Matti Vanhanen (KEPU) osoitti Tallinan patsasjutun yhteydessä hänelle niin tyypillistä matelua ja saamattomuutta. Vanhaselta ei herunut tukea veljeskansallemme virolaisille. Vanhanen lankesi polvilleen Putinin edessä.
Onneksi ulkoministeri Kanerva otti jämäkästi kantaa Viron puolesta.
Itse asiassa jo 80-luvulla Matti Vanhanen kirjoitti Suomenmaahan artikkelin, jossa hän paheksui Viron itsenäistymispyrkimyksiä. Ei ole mikään muuttunut tyypissä 20 vuodessa.
Vanhanen lankesi polvilleen Putinin edessä
12
726
Vastaukset
- sanoi että
patsasjupakka on Viron oma sisäinen asia johon ei muiden pidä puuttua.
Ja kuka ulkopuolinen siihen sitten oli sekaantunut?
Venäjä!
Tämän jälkeen asiaan sekaantui myös Kanerva. Siis Venäjä ja Kanerva ovat sekaantuneet Viron sisäiseen asiaan. Kanervalla toki on hyvät suhteet Venäjään kuten oli jo Neuvostoliittoonkin muttei sitä sentään samaan sekaantujien rintamaan olisi tarvinnut liittyä. - Gutta-Perkka
...80/90-luvun vaihteessa ollut jopa Eestissä vapaehtoisena taistelemassa NLton eheyden puolesta Viroa vastaan.
Tuo vaikuttaa jotenkin vitsiltä ja yliampuvalta mutta kai se tuollaista on ollut niin käsittämättömältä kuin se tuntuukin - ja vielä pahempaakin. - :-(
Eikös Putinin allianssi ole Kokoomuksen veljespuolue?
- Gutta-Perkka
...marjaa.
Tuskin nekään suhteet nyt ovat vuosikymmenien mukana mitenkään viilenneet. Sansto ehkä vähän vaihtunut.
Kokoomus ilmeisesti nauttii roolistaan ylimpänä demarien ja muitten sosialistien vuosikymmenien
pahojen tekojen suojelijana.
Kataiselle se on oikein sydämen asia.
Hän on varmaan valmis uhraamaan henkensäkin suomalaisen vuosikymmneien reaalisosialismin puolesta.
- Sonnimies
Tämän tannerten välisen paskanheittäjän tekstit on aina samaa valhetta.
Kun Vanhanen käski Venäjän (muiden mukana), olla puuttumatta Viron sisäisiin asioihin, tuli se viisaille kerralla selväksi. - Jaba_43
Sunnuntai 29.4.2007
Viime päivinä on nähty levottomuuksia Virossa sen johdosta, että maan hallitus päätti siirtää sotamuistomerkin Tallinnan keskustasta. Mielenosoituksissa on haavoittunut kymmenittäin ihmisiä, useimmat lasisirpaleista, ja yksi on kuollut. Tämä on erittäin valitettavaa. Väkivalta lietsoo aina väkivaltaa ja se, että osapuolina ovat erikieliset väestöryhmät vahingoittaa niiden välisiä hyviä suhteita ja hidastaa venäjänkielisen vähemmistön kotouttamista virolaiseen yhteiskuntaan. Olen julkisuudessa pahoitellut sitä, että mielenilmaisut ovat kääntyneet väkivaltaiseksi. Olen vakuuttunut, että sattunutta kuolemantapausta selvitetään perinpohjin ja jos aihetta ilmenee myös oikeutta haetaan, niin kuin oikeusvaltiossa sopii olettaa. Väestöryhmien tulisi nyt pidättyä kaikesta väkivallasta. Poliisin tulee edelleen hoitaa työnsä ammattimaisesti ja vain tilanteen vaatimin keinoin.
Pronssipatsas on nyt siirretty. Ongelma on ollut se, että patsas ilmentää eri ihmisille hyvin erilaisia mielenyhtymiä sotahistoriasta ja siksi se on ollut vastakkaisten mielenosoitusten vetonaula aivan Tallinna keskustassa.
Suomessa ei ole ollut tapana siirrellä patsaita mutta veljelliseen viisasteluun ei ole syytä, historiamme ei ole sama kuin Viron.
Patsaan siirtäminen voi olla hyvin kiistanalainen päätös. Se voi olla tunteita kuohuttava päätös. Se voi myös olla väestöryhmien etnisiä suhteita koetteleva päätös. Viron hallituksella voi olla aivan omat syynsä päätökseensä. Niin tai näin, se on joka tapauksessa täysivaltaisen itsenäisen maan oma päätös. Patsaan sijainti ei itsessään voi olla ihmisoikeuskysymys eikä kansainvälisellä yhteisöllä voi olla mitään oikeutettua syytä puuttua asiaan. Tämä koskee myös naapurimaita. Patsaan siirtäminen ja siitä syntyneet mielenilmaisut ovat Viron sisäinen asia, eikä millään ulkovallalla voi olla oikeutettua aihetta siihen puuttua. Olen julkisesti todennut tämän mitä selvimmin sanankääntein päälauseella. Lausuntoani on luettu tyytyväisyydellä Tallinnassa sitä taustaa vasten, että samanaikaisesti kaikki maanosamme monenkeskiset järjestöt on huudettu apuun patsaan siirtopäätöstä vastaan ja Viron hallitusta on kehotettu kansainväliseen vuoropuheluun.
Samalla olen todennut uskovani, että Virolla on kaikki tarvittava kyky ja taito selvitä mielenosoituksista itse. Ulkopuolinen sekaantuminen tilanteeseen ei voi kuin pahentaa asiaa. On tärkeää, että mellakka- ja ilkivaltatilanteissa maan oma poliisi kykenee rauhoittamaan tilanteen. Sama koskee kaikkia maita.
Lauantai-iltana keskustelin Viron pääministerin Andrus Ansipin kanssa. Olen itse pitänyt johdonkukaisen niukkaa linjaa siinä, missä määrin julkistan keskustelujani kollegoitteni kanssa. Niin kuin kahden niinkin läheisen valtion pääministereiden kohdalla joka tapauksessa sopii odottaa,keskustelu oli lämminhenkinen ja välitön ja ymmärsimme toisiamme hyvin.
Lähde:
http://www.mattivanhanen.net/index.php?sivu=mvpvakir&blogid=255&PHPSESSID=597abd890bb36c345cb1cae9f475dffdTuo mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen blogista napattu otehan kuvaa mitä suurinta matelijamaisuutta.
Venäjä puuttui mitä suurimmassa määrin veljeskansamme Viron sisäisiin asioihin. Matti Vanhasen mielestä se on varmaan ok, sillä hän vastusti Viron itsenäistymistäkin. Vanhanen vain halusi olla hiljaa kuin Rusi sukassa.- tuolla kommentilla
Känä kirjoitti:
Tuo mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen blogista napattu otehan kuvaa mitä suurinta matelijamaisuutta.
Venäjä puuttui mitä suurimmassa määrin veljeskansamme Viron sisäisiin asioihin. Matti Vanhasen mielestä se on varmaan ok, sillä hän vastusti Viron itsenäistymistäkin. Vanhanen vain halusi olla hiljaa kuin Rusi sukassa.Kun tulkitsee Venäjän voivan sekaantua Viron sisäisiin asioihin kuten tahtoo. Kuules Känä Viro on ollut jälleen itsenäinen valtio vuodesta 1991. Suomen pääministeri tämän varmasti jo tietää mutta Känä ei tunnu tietävän.
tuolla kommentilla kirjoitti:
Kun tulkitsee Venäjän voivan sekaantua Viron sisäisiin asioihin kuten tahtoo. Kuules Känä Viro on ollut jälleen itsenäinen valtio vuodesta 1991. Suomen pääministeri tämän varmasti jo tietää mutta Känä ei tunnu tietävän.
Sanoin, että Venäjä puuttui Viron asioihin. Sitä en sanonut, että se on oikein.
Venäjän puuttuminen itsenäisen Viron sisäisiin asioihin on mitä suurimmassa määrin väärin.
Mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen mielestä se on ok, sillä Vanhanen ihailee Kekkosta ja Kekkosen aikanahan me olimme Neuvosto-Suomi.- Kekkosen Suomi
Känä kirjoitti:
Venäjän puuttuminen itsenäisen Viron sisäisiin asioihin on mitä suurimmassa määrin väärin.
Mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen mielestä se on ok, sillä Vanhanen ihailee Kekkosta ja Kekkosen aikanahan me olimme Neuvosto-Suomi.oli Neuvosto-Suomi. Hän vanhana stallarina varmaan pitää Viron mallia noinakin aikoina parempana.
- sanoo niin
Känä kirjoitti:
Mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen mielestä se on ok, sillä Vanhanen ihailee Kekkosta ja Kekkosen aikanahan me olimme Neuvosto-Suomi.että patsaskiista on Viron sisäinen asia eikä siihen pidä ulkopuolisten sekaantua ja Känä tulkitsee sen niin että Venäjän on lupa sekaantua muttei muitten, kenen ajatusmaailmasta se kertoo?!
- Lauri Leskenlehti
Onneksi Vanhanen, Halonen, Tuomioja ja Volanen palauttivat Kanervan ruotuun parissa päivässä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566548Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens394291- 542139
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat381796Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61401Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151159- 241084
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671067- 671008
- 8979