hampaiden hionta

kokemuksia?

Itseäni kiinnostaisi kokemukset hampaiden hionnasta, kun ovat kulmissa niin isot. Onnistuukohan yhtä helposti mitä maalaisjärjellä ajattelisi? myös hinoja olisi kiva kuulla

10

1384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tiedä

olen 35 vuotias ja nyt ku kävin yksityisellä niin s ejyrryytti alahampaita tasaseksi,en kyl ymmärrä,mä mietin et eikös niiihi iske jo reiät kun silleen porataan huvin vuoksi

• hoidettu

Hampaiden hionta on aina huono juttu. Kiille hiotaan pois ja sit tulee reikiä, kun ei ole enää kiillettä...

• tuota tuota...

Mitähän "hiomista" sinä mahdat tarkoittaa?
      Hampaan pinnalla on kiille, joka suojaa hammasta. Kiille on hyvin hyvin ohut kerros, jonka alla on hammasluu. Jos kiillettä lähtee hampaan pinnalta esim. tapaturmaisesti, on seurauksena vihlontaa ja kipua.
      Hampaasta ei täten voida hioa mitään suuria määriä lainkaan. Ehkä pienen pientä tasoittamista jos on vaikka särö lohjennut ja se halutaan siistiä tasaiseksi.

• mimmi__

Hampaiden hionta on siis aivan eri asia kuin poraaminen, vaikka se "poralla" tehdäänkin. Terällä ei saa hampaaseen reikää, vaan sillä hiotaan epätasaisia hampaita. Hiominen on hyvin yleinen toimenpide, eikä siitä aiheudu reikiä. Normaaleissa, terveissä hampaissa kiillettä on kuitenkin aika paljon, ei pieni hiominen sitä poista!
      T. Tuleva hammashoitaja

• teristä

Minulta poistettiin ultraaanilaitteella hammaskiveä noin 10 vuotta sitten. Ainakin luulen että oli hammmskiven poisto, koneella tehtiin, mutta siitä en ole 100& varma oliko just ultraaanilaite vai jokin osa vain koneeseen, jolla sai helpommin hamamskiven kuin etta kasin ottaisi. laakari oli iakas, enka tieda oliko silloin viela ultraa kaytossa kiven poistoon. kuintenkin kun han sita ns. kivea otti silla koneella pois, alaetuhampaiden vali suureni huomattavasti. ennenkin on ollut hammaskivea ja se on kasin rapsutettu eika sen jalkeen ole tullut noin valtavaa rakoa. epailen etta hammastakin otettiin vahan pois samalla. olen kaynyt yksityisella ja silloin menin valkaisemaan erille laakarille kun oma ei ollut tavoitettavissa ja silloin tama kyseinen laakari otti sita hammaskivea silla koneella vaikka olen kylla kaynyt saannollisesti toisella yksityisella ja hammaskivikin oli poistettu asianmukaisesti saannollisesti. kaviko nyt niin etta hammaslaakari otti silla koneella myos palan hampaiden reunoista koska etualueella ei tollaista valia ole ennen koskaan ollut, ei edes hammaskiven poiston jalkeen.

• eras potilas

Minulta poistettiin ultraaanilaitteella hammaskiveä noin 10 vuotta sitten. Ainakin luulen että oli hammmskiven poisto, koneella tehtiin, mutta siitä en ole 100& varma oliko just ultraaanilaite vai jokin osa vain koneeseen, jolla sai helpommin hamamskiven kuin etta kasin ottaisi. laakari oli iakas, enka tieda oliko silloin viela ultraa kaytossa kiven poistoon. kuintenkin kun han sita ns. kivea otti silla koneella pois, alaetuhampaiden vali suureni huomattavasti. ennenkin on ollut hammaskivea ja se on kasin rapsutettu eika sen jalkeen ole tullut noin valtavaa rakoa. epailen etta hammastakin otettiin vahan pois samalla. olen kaynyt yksityisella ja silloin menin valkaisemaan erille laakarille kun oma ei ollut tavoitettavissa ja silloin tama kyseinen laakari otti sita hammaskivea silla koneella vaikka olen kylla kaynyt saannollisesti toisella yksityisella ja hammaskivikin oli poistettu asianmukaisesti saannollisesti. kaviko nyt niin etta hammaslaakari otti silla koneella myos palan hampaiden reunoista koska etualueella ei tollaista valia ole ennen koskaan ollut, ei edes hammaskiven poiston jalkeen.

• mimmi__
        eras potilas kirjoitti:

Vaikea sanoa asiaan mitään sen tarkemmin, koska en ole hampaitasi koskaan nähnyt. Ultraäänilaite on tosiaan yleinen tapa poistaa hammaskiveä, koska sillä se irtoaa todella hyvin ja vähemmällä vaivalla, myös ikenien alta. Laite on todella hellävarainen, vaikea kyllä kuvitella, että joku olisi saanut sillä palan hampaasta pois, ainakaan oikein käytettynä. Olisikohan mahdollista, että hampaastasi on irronnut vaan iso pala hammaskiveä? Ne joskus irtoaa liuskoina tai palasina. Ja jos sellainen on jo ehtinyt jonkin aikaa olemaan suussa, niin kieli on luultavasti ehtinyt tottumaan siihen. Parhaiten asia varmistuu kun käyt näyttämässä hammastasi hammaslääkärille.

• hammashoitaja
        teristä kirjoitti:

Kyllä ultraäänilaite on ollut käytössä jo 10 v sitten.

Ultraäänilaitteella EI OLE mahdollista tehdä vahinkoa hampaille niin että itse hammasta laitteella saataisiin irti. Laitteen toiminta perustuu värähtelyyn tietyllä taajuudella, joka irroittaa hammaskiven. Itse hammasta tällä ei voida mitenkään vahingoittaa.
        Kyse on joko siitä, että sinulla on voimakas taipumus hammaskiveen, joka huomaamattasi "täyttää" hammasvälit. Kun kivi poistetaan, näyttää siltä, että rakoja on tullut hampaiden väliin. Etenkin jos kivi oli sinulla ollut kertyneenä jo vuosikaudet, et ole asiaa huomannut niin kuten alan ammattilaiset sen heti huomaavat.
        Toinen vaihtoehto on se, että sinulta on ikenet vähitellen vetäytyneet esim. liian kovalla voimalla harjaamisesta johtuen, josta syystä hammasta on tullut enempi näkyviin ja hampaat kapenevat sinne juureen päin mentäessä, joten näyttää että rako on suurentunut. Tämä on voinut tapahtua samaan aikaan kiven kertymisen kanssa.

• teristä
        hammashoitaja kirjoitti:

Kyllä ultraäänilaite on ollut käytössä jo 10 v sitten.

Ultraäänilaitteella EI OLE mahdollista tehdä vahinkoa hampaille niin että itse hammasta laitteella saataisiin irti. Laitteen toiminta perustuu värähtelyyn tietyllä taajuudella, joka irroittaa hammaskiven. Itse hammasta tällä ei voida mitenkään vahingoittaa.
        Kyse on joko siitä, että sinulla on voimakas taipumus hammaskiveen, joka huomaamattasi "täyttää" hammasvälit. Kun kivi poistetaan, näyttää siltä, että rakoja on tullut hampaiden väliin. Etenkin jos kivi oli sinulla ollut kertyneenä jo vuosikaudet, et ole asiaa huomannut niin kuten alan ammattilaiset sen heti huomaavat.
        Toinen vaihtoehto on se, että sinulta on ikenet vähitellen vetäytyneet esim. liian kovalla voimalla harjaamisesta johtuen, josta syystä hammasta on tullut enempi näkyviin ja hampaat kapenevat sinne juureen päin mentäessä, joten näyttää että rako on suurentunut. Tämä on voinut tapahtua samaan aikaan kiven kertymisen kanssa.

Juu, olen kyllä säännöllisesti käynyt hammaslääkärissä ja hammaskiveni määrä on todella vähäistä, näin oma hammaslääkäri on sanonut. Siis kyse ei voi olla että kivi olisi täyttänyt raon.
        MUTTA tuo jälkimmäinen vaihtoehto on mahdollinen. Minulla on kauttaaltaan ienvetäytymiä ja kapenevaahan sïeltä esiin tulee.
        Vaurioitahan ei saa enää poistetuksi siis ienvetäytymiä, joita on kauttaaltaan, näin hammaslääkäri sanoi, mutta hammaskiveä minulle ei todellakaan paljoa tule, olisiko syy sitten siinä että jynssään ikenetkin samalla hammaspesun kanssa?

• kokemuksiakin

...> Onnistuukohan yhtä helposti mitä maalaisjärjellä ajattelisi?

Maalaisjärjellä ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe