tarttuuko MS-tauti?
tarttuuko?
26
3804
Vastaukset
- LileCa
Jos isälläs ja äidilläs on mäsä ni tj00 voi se tarttuukki ;) mutjos kaverillas tai tutul on mäsä ni ei se tartu
- Psykopatologia
'''
- oli ,,
kyssäri,,,todellakaa ei tartu,,,,,,,,,,,,,,,,,,, tai ei tiä mun miehel on mäsä ,ja mullakin on joitakin oireita, myötätunnosta kai tippuu tavaroita kädestä..
oikeesti ole rauhallinen ei tartu,,- KingZeEtah
Jos ei ole syntyperäinen sairaus (vasta jälkeen tullut) pelkään että jos minulla olis lapsi niin onko siinä riski että sekinsaa saman sairauden.
- Monisairas
KingZeEtah kirjoitti:
Jos ei ole syntyperäinen sairaus (vasta jälkeen tullut) pelkään että jos minulla olis lapsi niin onko siinä riski että sekinsaa saman sairauden.
Tällä hetkellä ei ole todisteita siitä, että MS voisi tarttua. Toisaalta kun syntysyytä ei tiedetä, ei pidä mitään vaihtoehtoa sulkea pois. Käsittääkseni on jotain viitteitä että alttius sairastua voisi periytyä. Ei kuitenkaan ole sellaista tietoa minkä perusteella vanhempien pitäisi kantaa syyllisyyttä.
Paljon enemmän olisin huolissaan monien vanhempien puutteellisista elintavoista, huonosta käytöksestä, työkeskeisyydestä yms.
- Tartunnan saanut
Toisella vanhemmistani oli ms ja minä sain tartunnan.Perintötekijät? Ei toivottu sattuma?
- älä viitti..
mäsä ei todellakaan tartu,,se ei oo minkään viiruksen aiheuttaman,,tauti ..eikä perintötekijöillä ole mitään tekimistä mäsän kanssa..minun miehelläni on mäsä jo 20vuot ollut joten tiedän siitä taudista jo jotakin,,
- Tartunnan saanut
älä viitti.. kirjoitti:
mäsä ei todellakaan tartu,,se ei oo minkään viiruksen aiheuttaman,,tauti ..eikä perintötekijöillä ole mitään tekimistä mäsän kanssa..minun miehelläni on mäsä jo 20vuot ollut joten tiedän siitä taudista jo jotakin,,
Vai luulet tietäväsi ms-taudista jotakin.Toisella vanhemmistani oli ms parikymmentä vuotta ja minä ikävä kyllä"perin" sen häneltä.Ms taudin syytä ei tiedetä,ei sitä mikä sen aiheuttaa,eikä parannuskeinoakaan,taudista tiedetään vain mitä oireita pysyviä/väliaikaisia se voi aiheuttaa.Et voi siis väittää "eikä perintötekijöillä ole mitään tekimistä mäsän kanssa",koska tauti on syntymekanismeiltaan vielä täysi arvoitus,sinullekin.Ikävä tosiasia on sekin,että on olemassa sukuja,joissa ms ilmenee sukupolvi toisensa perään,jostakin syystä.Sattumaa?
- et ole..
Tartunnan saanut kirjoitti:
Vai luulet tietäväsi ms-taudista jotakin.Toisella vanhemmistani oli ms parikymmentä vuotta ja minä ikävä kyllä"perin" sen häneltä.Ms taudin syytä ei tiedetä,ei sitä mikä sen aiheuttaa,eikä parannuskeinoakaan,taudista tiedetään vain mitä oireita pysyviä/väliaikaisia se voi aiheuttaa.Et voi siis väittää "eikä perintötekijöillä ole mitään tekimistä mäsän kanssa",koska tauti on syntymekanismeiltaan vielä täysi arvoitus,sinullekin.Ikävä tosiasia on sekin,että on olemassa sukuja,joissa ms ilmenee sukupolvi toisensa perään,jostakin syystä.Sattumaa?
perininyt ,se on jokaisen oma yksillinen sairaus..tiedän sen sata varmasti,,sen verran tiedän mäsätä,minun mieheni on sitä jo 20 vuotta sairastanut,,ja tässä on se missä mennään tänään aloitanko ylä vaiko ala päästä,,hoidan miestäni päivittäin,,
pikkuaivot on surkastunut ,,sen myötä puhe on mennyt kokonaan , kädet ei pelaa ees sen vertaa että voi syödä ite...tukehtumis ongelmaa on päivittäin,,menee ruoka väärään kurkkuu melki joka pala,,tuntohäiriöö koko kehossa,,pyötätuolis ollut 2vuotta jalat täysin halvaantuneet.vitsapidätys nolla,,lähimuisti kokonaa mennyt ei välillä ees muista mun nimeä..vaikka muistaa kun olimme nuoria pentuja,,nyt olemme 47/50 veet.ei osaa enään lukee ei kirjoittaa unohtanut sen taidon,,että siinä me tänään,,mennään,,kaksi lasta on ei heillä oo merkkikkään,,eikä olen ollut koko suvussa mäsää, se siitä perinnällisyydestä..
miten sulla oireile mäsä..? tahtoo tietää,,mut nyt haluan kaikille mäsäläisille sanoa ,että tää tauti etenee yksillölliseti että ei teille tarvi tulla näitä oireita , ja vaikeuksia mitä meillä on,, - voimaa
et ole.. kirjoitti:
perininyt ,se on jokaisen oma yksillinen sairaus..tiedän sen sata varmasti,,sen verran tiedän mäsätä,minun mieheni on sitä jo 20 vuotta sairastanut,,ja tässä on se missä mennään tänään aloitanko ylä vaiko ala päästä,,hoidan miestäni päivittäin,,
pikkuaivot on surkastunut ,,sen myötä puhe on mennyt kokonaan , kädet ei pelaa ees sen vertaa että voi syödä ite...tukehtumis ongelmaa on päivittäin,,menee ruoka väärään kurkkuu melki joka pala,,tuntohäiriöö koko kehossa,,pyötätuolis ollut 2vuotta jalat täysin halvaantuneet.vitsapidätys nolla,,lähimuisti kokonaa mennyt ei välillä ees muista mun nimeä..vaikka muistaa kun olimme nuoria pentuja,,nyt olemme 47/50 veet.ei osaa enään lukee ei kirjoittaa unohtanut sen taidon,,että siinä me tänään,,mennään,,kaksi lasta on ei heillä oo merkkikkään,,eikä olen ollut koko suvussa mäsää, se siitä perinnällisyydestä..
miten sulla oireile mäsä..? tahtoo tietää,,mut nyt haluan kaikille mäsäläisille sanoa ,että tää tauti etenee yksillölliseti että ei teille tarvi tulla näitä oireita , ja vaikeuksia mitä meillä on,,Kovasti voimia arkeesi!
- olkaa onnellisia
et ole.. kirjoitti:
miten sulla oireile mäsä..? tahtoo tietää,,mut nyt haluan kaikille mäsäläisille sanoa ,että tää tauti etenee yksillölliseti että ei teille tarvi tulla näitä oireita , ja vaikeuksia mitä meillä on,,jos ei ole peruytynyt. MS-tauti kulkee kyllä suvussa, erityisesti suvun miehissä. Onkin todennäköistä, että se periytyy äidiltä pojille. Hyvä, jos teillä ei kulje suvussa, eihän se, että yksi osa sairaudesta on perinnöllisyys, tarkoita, että kaikissa suvuissa kulkisi.
- yksi vaan
olkaa onnellisia kirjoitti:
jos ei ole peruytynyt. MS-tauti kulkee kyllä suvussa, erityisesti suvun miehissä. Onkin todennäköistä, että se periytyy äidiltä pojille. Hyvä, jos teillä ei kulje suvussa, eihän se, että yksi osa sairaudesta on perinnöllisyys, tarkoita, että kaikissa suvuissa kulkisi.
Alttius sairastua MS-tautiin periytyy, mutta se, että jommallakummalla vanhemmistasi on MS, ei tarkoita, että se lapsellakin on.
Jotta lapsi sairastuu, täytyy alttiuden lisäksi tapahtua jotain, mikä sairauden laukaisee, ja tätähän tutkijat tällä hetkelläkin koittavat selvittää, mitkä voisivat olla niitä tekijöitä.
Eli perinnöllisyys ei ole oikotie etsittäessä vastauksia MS-tautiin, alttius on yksi (pieni)syy, mutta jotain muutakin tarvitaan nykytietämyksen mukaan. - Kössi
et ole.. kirjoitti:
miten sulla oireile mäsä..? tahtoo tietää,,mut nyt haluan kaikille mäsäläisille sanoa ,että tää tauti etenee yksillölliseti että ei teille tarvi tulla näitä oireita , ja vaikeuksia mitä meillä on,,Mun äidillä oli ms vuodesta 1994. Nukkui pois keskiviikkona6.6.2007 56 vuotiaana pidellessäni häntä kädestä kiinni.Oli samoja oireita pitkään kuin miehelläsi.Useat keuhkokuumet juuri ruuan ja juoman värään kurkkuun menemisestä.viimeinen kaksi vuotta oli erittäin rankkaa koska joka toinenkuukausi tajuttomuus kohtauksia 1-6vrk tehohoidossa jolloin aina kerrottiin mahdollisesta aivovauriosta.Nyt kärsimys on loppu ja äidillä on hyvä olla. On erittäin raskasta myös omaisille kun lääkärit tekevät kaikkensa mutta pitkälle edenneelle ms ei oikein ole hoitokeinoja. Kaikille vielä muistutus: Jos ihminen sairastuu älkää jättäkö häntä yksin.Hän tarvitsee lähimmäisiä ja ystäviä.
- akfpsaofpöflaöfkö
Ei siinä ole kyse tartunnasta vaan perintötekijöistä. Et ole saanut tautia tartunnalla vaan sinulla on ollut peritty alttius saada tauti.
- syntivapaaMS
Siinä se lause sitten tuli kun selasin palstoja. Pari kaljaa jo menikin ja menikö vuosiakin aikamatkustajana humalassa ennenkuin joku järkevä päättää tämän ..
- Anonyymi
yksi vaan kirjoitti:
Alttius sairastua MS-tautiin periytyy, mutta se, että jommallakummalla vanhemmistasi on MS, ei tarkoita, että se lapsellakin on.
Jotta lapsi sairastuu, täytyy alttiuden lisäksi tapahtua jotain, mikä sairauden laukaisee, ja tätähän tutkijat tällä hetkelläkin koittavat selvittää, mitkä voisivat olla niitä tekijöitä.
Eli perinnöllisyys ei ole oikotie etsittäessä vastauksia MS-tautiin, alttius on yksi (pieni)syy, mutta jotain muutakin tarvitaan nykytietämyksen mukaan.Itse näkisin tuon perityvän alttiuden laajemmin neurodegeneratiivisena periytyvyytenä.
Äidinäidilläni oli parkinson, äidilläni on fibromylagia, veljelläni on ollut aikoinaan pahoja iskiasoireita ja itselläni on MS. - Anonyymi
Tartunnan saanut kirjoitti:
Minulla todettiin MS ja (sukupuu selvitys ollut n, sadan vuoden taakse eikä ollut kuin lähiaikoina 2 diabetetes merkintä jonka sain mutta elintapojeni mukaan parikymmentä vuotta aikaisemmin .
Arvaaaappa olenko MS mysteeriä halunnut selvittää? Mistä löysit sukuja jossa MS esiintyy MONESTI,haluan oIKEASTI KUULLA!
- mistä
sulle on tullut mieleen että mäsä tarttus,??tahtoisin tietää....
- Dilledaijuapina
Joo, mä sain sen viime kesänä Prismasta, kun yksi sellasta sairastava aivasti samassa kassajonossa. Siis Ihan karseeta!!!!!!!! Samalla lailla yks tyyppi sairastui homoks, aattele, noin vaan!
- Tarinani
"tarttuuko?"
:D - anonyymi_Jgg
Heitetään nyt lopupuks!!!!! Ei varmaan toden näköisempää vuonna 2019 sairastua Ms kuin Db2....?(Elintasohylkeet)..t:ms potilas.
- Rohvessoritiede
Sisiliassahan tutkitaan viimeisten vuosikymmenien aikaan liikaa vain ollakseen geeniperimällä selittämällä levinnyttä MS-tautia. Sieltä voisi löytyä vastaus, voisiko MS-tauti todella jollakin valkuaisaineenvaihduntaan liittyvällä prionilla todella tarttua ihmisestä toiseen.
- PPMS
Ihan aiheellinen kysymys. Vastaus ei ole yksiselitteinen. Suomessa MS-potilaat eivät (ymmärtääkseni) saa luovuttaa verta, koska taudin aiheuttajaa ei tunneta. Ei kuitenkaan ole olemassa minkäänlaista tieteellistä tutkimusta, joka tukisi väitettä, että MS tarttuu ihmiseltä toiselle. Tautiin sairastuminen on surullisten sattumusten summa.
MS edellyttää perinnöllisen alttiuden sairastua, mutta se ei ole perinnöllinen tauti. Esimerkiksi identtisillä kaksosilla toisen riski sairastua on noin 40 %, jos toinen sairastuu. MS-tautiin liittyviä geenialleeleita tunnetaan noin 200. Kaksostutkimukset ovat osoittaneet, että perinnöllisen alttiuden lisäksi on olemassa jokin taudin laukaiseva ympäristötekijä.
Tutkimuksissa on selvinnyt, että sikiöaikaiset matalat D-vitamiinitasot lisäävät sairastumisen riskiä. On myös vahvaa näyttöä siitä, että Epstein-Barr-virus tai jokin muu virus, kuten herpes voi laukaista autoimmuunitaudin. Geneettisesti altistavana tekijänä on mm. immunologisen toleranssin virheellinen toiminta, joka päästää autoreaktiivisia immuunisoluja elimistöön. Nämä autoreaktiiviset immuunisolut reagoivat tiettyihin elimistön kudoksiin ja soluihin kuin ne olisivat kehon vihollisia. MS-taudissa oma immuunijärjestelmä tappaa omia soluja, koska tulktisee ne syystä tai toisesta elimistölle vieraiksi.
Ainakin osalla MS-tautia ja tyypin 1 diabetesta sairastavilla on yhden nukleotidin poikkeamia (SNP) geenissä CYP27B1, joka säätelee D-vitamiinin aineenvaihdunnan kannalta tärkeän entsyymin koodaamista. D-vitamiini eli kolekalsiferoli hydroksyloidaan ensiksi maksassa kalsidioliksi. Pieni osa kalsidiolista hydroksyloidaan munuaisissa kalsitrioliksi, joka on hormonin tavoin vaikuttava sekosteroidi. Kalsitrioli osallistuu mm. immuunijärjestelmän säätelyyn solujen D-vitamiinireseptorien kautta. Eli kalsitrioli molekyyli kuljetetaan solun pinnasta DNA:n VDRE-sekvenssiin, jossa se aktivoi tai passivoi mm. immuunijärjestelmää ohjaavia geenejä. Mikäli ihminen ei tuota riittävästi entsyymiä, jota tarvitaan kalsitriolin hydroksylaasissa, hänen elimistönsä ei ehkä pysty tuottamaan riittävästi kalsitriolia, joka on tärkeä osa kehon normaalia toimintaa.
MS-tauti on autoimmuunitauti, jossa elimistön oma puolustusjärjestelmä hyökkää omaa kehoa vastaan. Immuunijärjestelmän T-solut kypsyvät kateenkorvassa, jossa kehittyy aina jonkin verran autoreaktiivisia T-soluja, mutta immunologisen toleranssin tulisi estää niiden pääsy elimistöön. MS-taudissa näin ei tapahdu. Lisäksi veriaivoesteen tehtävänä on estää mm. immuunisolujen pääsy keskushermostoon, mutta MS-potilaiden keskushermostosta on löydetty sekä T-soluja, että B-plasmasolujen erittämiä vasta-aineita. Eli myös veriaivoesteen normaali toiminta on jotenkin häiriintynyt.
On todennäköistä, että jokin virus tai viruksen tumaproteiini laukaisee autoimmuunitaudin. MS-potilaiden selkäydinnesteessä on virukseen liittyviä oligoklonaalisia immunoglobuliineja, eli B-solujen erittämiä vasta-aineita (Ig). Viruksen yhteyttä tukee mm. taannoinen narkolepsiaepdiemia, jossa Pandemrix-rokote laukaisi narkolepsian kymmenillä tai sadoilla nuorilla. Kun asiaa tutkittiin, selvisi, että taudin aiheutti eräs rokotteen sisältämä sikainfluenssan tumaproteiini, jota muissa rokotteissa ei ollut. Vastaavasti Kiinassa narkolepsia yleistyi rokottamattomien, mutta sikainfluenssaan sairastuneiden keskuudessa nopeammin kuin Pohjois-Euroopassa rokotettujen keskuudessa.
Eli MS-tauti edellyttää monta onnetonta yhteensattumaa. Se edellyttää geneettisen alttiuden lisäksi luultavasti sikiöaikaisen alhaisen D-vitamiintason aiheuttamia elimellisiä muutoksia sekä jonkin ympäristön laukaisevan tekijän - virustartunnan, infektion tms. Eli voit olla aivan huoleti, se ei tartu vanhemmiltasi, sisaruksiltasi, eikä edes rakastajiltasi.- Monisairas
Erinomainen kirjoitus ja tässäpä mallia monelle lääkärillekin miten perehtyä asioihin, eikä todeta potilaalla ei tietoa, neuroosi, luulosairas tms.
- Anonyymi
Hieno ja valaiseva kirjoitus. Ymmärtääkseni alttius sairastua autoimmuunisairauteen on suoraan periytyvä. Tarvitaan vain se laukaiseva tekijä ja ruletti lähtee pyörimään.
Tällä tarkoitan että immuunijärjestelmä hyökkää omaa kudosta kohtaan. Astmassa keuhkoputkea, diabeteksessä haimaa, psorissa ihoa, reumassa niveliä ja mäsässä aivoja kohtaan. Noin niinkuin pelkistetysti sanottuna.
Jos suvussa on paljon autoimmuunisairauksia, on todennäköistä että sairastuu johonkin autoimmuunisairauteen itsekin. Se on vaan hyvin yksilöllistä mihinkä niistä. Ja vaatii aina sen laukaisevan tekijän.
Ja kaikki autoimmuunisairaudet ovat yksilöllisiä - ms eritoten, koska immuunijärjestelmän hyökkäyksen kohteena on myeliini. Oireiden skaala on kaikki lähes tulkoon maan ja taivaan välillä. Riippuen minne tulehdus iskee.
Mutta ms ei ole tarttuva eikä perinnöllinen. Nykytiedon valossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieno ja valaiseva kirjoitus. Ymmärtääkseni alttius sairastua autoimmuunisairauteen on suoraan periytyvä. Tarvitaan vain se laukaiseva tekijä ja ruletti lähtee pyörimään.
Tällä tarkoitan että immuunijärjestelmä hyökkää omaa kudosta kohtaan. Astmassa keuhkoputkea, diabeteksessä haimaa, psorissa ihoa, reumassa niveliä ja mäsässä aivoja kohtaan. Noin niinkuin pelkistetysti sanottuna.
Jos suvussa on paljon autoimmuunisairauksia, on todennäköistä että sairastuu johonkin autoimmuunisairauteen itsekin. Se on vaan hyvin yksilöllistä mihinkä niistä. Ja vaatii aina sen laukaisevan tekijän.
Ja kaikki autoimmuunisairaudet ovat yksilöllisiä - ms eritoten, koska immuunijärjestelmän hyökkäyksen kohteena on myeliini. Oireiden skaala on kaikki lähes tulkoon maan ja taivaan välillä. Riippuen minne tulehdus iskee.
Mutta ms ei ole tarttuva eikä perinnöllinen. Nykytiedon valossa.moi! itse sairastanut nyt ms n.7v tai 10 20 30 40...tai jotain en tiedä mutta virallisesti n.7 kun näkö heikkeni kuitenkin!
EN JAAAKsa uskoa tuohon DEEEviamiini hommaan näin maallikkonakaan,jokin laukaiseva tekijä siihen liittyy, kuin Dynamiittiin joka on vaaraton kunnes siihen liitetään sytytin "nalli! sillon lähetään.
Suvussa ei Ms elikkä ei sisaruksillanikaan! Olen tuossa yrittänyt selvitellä sillä mielellä suvun kuolintapauksia että jos... mutta ei lähihistoriastakaan kun oli varmaan puutetta oikeesti D vitamiinista! ja maatila sukuja oli paljon jossa varmaan tuli vitamiineja?
Minä oikeasti masennun kun käyn tarkastuksissa ja neurolgi sanoo: voisit tuplata sen "#Tohtori tolosen D- vitamiinini annoksen!") kunnioitan lääkäreitä ja hoitajia mutta toivoisin ennemmin lausetta jolla voi olla suurempi voima : ota kalja/viinilasi ja ota loppuelämä rennosti? (ymmärrän myös kyllä sen että kädet on sidottu, avuks ei voi oikeasti ms kokeilulääkkeitten lisäks tarjota kuin Buranaa) Aamen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374