Pyydän heti alkuun anteeksi ehkä hieman tyhmää kysymystäni... Olisin kiinnostunut siitä, miten ortodoksit rukoilevat kotona/liturgian ulkopuolella. Meillä katolilaisilla on hetkipalveluksemme, litaniat, ruusukko yms. Mitä ortodoksit rukoilevat "privaatisti"? Resitoidaanko rukouksia kuten kirkossa? Ortodoksisissa rukouskirjoissa näyttää ainakin olevan aina merkinnät siitä, millä sävelmällä rukoukset pitäisi laulaa.
Rukoileminen kotona
50
2782
Vastaukset
- Serguei
Luulen että jokaisella aktiivisesti kirkon elämään osallistuvalla on oma rukoussääntönsä jonka rippi-isä on siunannut eli jokaiselle kykyjensä ja voimensa mukaan.
Itse luen rukoukset, tosin joskus heikkona hetkenä saatan sortua "laulamaan" joitain helppoja rukouksia kuten Taivaallinen Kuningas. Silloin kuitenkin toivon ettei Isä Jumalan lisäksi muita ole kuulolla...- ....................
Tämäpä ei ole tullut koskaan puheeksi pappien kanssa.
- riittää minulle
Ortodoksinen rukouskirja on minulla kotona kirjahyllyssä. Mutta itselleni on aina riittänyt Jeesuksen rukous, jonka huokaan ikonin edessä. "Herra Jeesus Kristus, Jumalan poika, armahda minua syntistä." Siinä on kaikki.
- Serafima
ns maallikkojen rukoussääntöä, joka löytyy vanhasta Rukous- ja hartauskirjasta tai uudemmasta Rukouskirja Orologionista. Sisältää aamu ja iltarukoukset, rukoukset työhön tai aterialle ryhdyttäessä, matkalle lähtiessä sekä ehtoolliselle valmistavat illalla ja aamulla luettavat rukoukset.
Jos olemme hurskaita ja innostuneita voimme lisäksi lukea hetkiä ja/tai akatistoja (ei- istuen luettava harras rukouskilvoitus "suloisimmalle Jeesukselle", Jumalansynnyttäjälle tai jollekin pyhälle ihmiselle). Akatistoja on julkaistu ortodoksi.netissä. Voit lukea sieltä.
Itse kotona luen ääneen aivan tavallisesti enkä resitoi tai laula, paitsi lasten kanssa laulan, jotta he oppisivat sävelmät.- riittämätön
Sinäpä oletkin harras! Tuo on jo todella esimerkillistä. Minä olen se joka vain sitä Jeesuksen rukousta.. eikä sitäkään edes joka päivä.. :( Olen laiska rukoilija.. toivoisin olevani ahkerampi, mutta.. mutta.. no.. selityksiä tietty löytyy.. :( En ole kotonani oppinut ahkeraan rukoukseen.. sinun lapsesi varmaan tottuvat ja se on heille oleva suuri lahja tulevaisuudessakin..
Tietysti tuo 'en ole kotona oppinut' on siinä mielessä tekosyy, että nyt aikunahan sitä on tietysti vastuussa itse itsestään.. turha piiloutua lapsuudenkodin selän taa!
Osaatko sanoa mistä voi hankkia vanhan rukous- ja hartauskirjan tai Orologionin? - riittämätön
Osaatko sanoa mikä on orologionin ja "tavallisen" esim. Valamon verkkokaupassa myytävän Rukouskirjan ero?
- ponomari Jerma
riittämätön kirjoitti:
Sinäpä oletkin harras! Tuo on jo todella esimerkillistä. Minä olen se joka vain sitä Jeesuksen rukousta.. eikä sitäkään edes joka päivä.. :( Olen laiska rukoilija.. toivoisin olevani ahkerampi, mutta.. mutta.. no.. selityksiä tietty löytyy.. :( En ole kotonani oppinut ahkeraan rukoukseen.. sinun lapsesi varmaan tottuvat ja se on heille oleva suuri lahja tulevaisuudessakin..
Tietysti tuo 'en ole kotona oppinut' on siinä mielessä tekosyy, että nyt aikunahan sitä on tietysti vastuussa itse itsestään.. turha piiloutua lapsuudenkodin selän taa!
Osaatko sanoa mistä voi hankkia vanhan rukous- ja hartauskirjan tai Orologionin?sitä vanhaa Rukous- ja hartauskirjaa enää mistään? Ehkä kirjastosta? Rukouskirja Orologionin saa ostaa ainakin Helsingin Lampukasta (ja varmaan muistakin ort.kirjoja myyvistä paikoista).
Osta siis itsellesi tuo "Rukouskirja Orologion" ja laadi sen avulla itsellesi sopiva rukoussääntö. Aamu- ja iltarukouksia löydät sieltä - uskaltaisinko sanoa - niin paljon, että niitä kaikkia ei tarvitse jokaikinen kerta lukea. Vanha viisaushan on, että kannattaa lukea vähemmän rukouksia keskittyneesti kuin paljon hätäillen ja keskittymättä. - Serafima
riittämätön kirjoitti:
Osaatko sanoa mikä on orologionin ja "tavallisen" esim. Valamon verkkokaupassa myytävän Rukouskirjan ero?
pikkurukouskirjassa on vain rukoussääntö, mutta Rukous ja hartauskirjassa ja Rukouskirja Orologionissa on myös muuta lukijan tarvitsemaa aineistoa esim rukouksia eri tilanteisiin, Minean aineistoa sekä jumalanpalvelusten veisuja ja hetket, I hetki, III hetki, VI hetki ja IX hetki.
Orologionissa on myös paljon jumalanpalveluskaavoja, oikeastaan kaikkien niiden jumalanpalvelusten kaavat, jotka voidaan toimittaa maallikkopalveluksina. Orologion on siis oikeastaan lukijan käsikirja.
Älä koe mitään riittämättömyyttä. Minäkin saan jatkuvasti tunnustaa ripillä, että olen laiminlyönyt rukoussäännön lukemisen, vaikka en edes ole työelämässä, vaan sairaana kotona. Nytkään en ole vielä lukenut aamurukouksia ja olen jo tietokoneen ääressä! Täytyy tästä nousta! - KimmoKoo
riittämätön kirjoitti:
Osaatko sanoa mistä voi hankkia vanhan rukous- ja hartauskirjan tai Orologionin?Kristillistä kirjallisuutta saa kristillisistä kirjakaupoista :-) Kulman takana olevassa kirjakaupassa on myös ortodoksisia kirjoja ja varmaan sitä useammasta kristillisestä kirjakaupasta löytyy mitä useammin niitä kysytään ja ostetaan.
Suuret kirjakaupat (lähinnä Akateeminen kirjakauppa ja Suomalainen kirjakauppa) yrittävät pitää mahdollisimman laajoja valikoimia. Valikoimasta puuttuvat kirjat tarvittaessa tilataan.
Netin kautta saa tilattua kirjoja. WebTuohus http://webtuohus.valamo.fi/specials.php ei suinkaan ole ainoa kotimainen yrittäjä, mutta lienee tunnetuin.
Jos tilaat kerrankin Amazonista ortodoksista kirjallisuutta, "saat" uutuuksista tiedon sähköpostitse. Englannin amazonissa http://www.amazon.co.uk/ ei tarvitse miettiä tulleja.
Vanhoja - ja usein varsin uusiakin - löytyy antikvariaateista. Paikallinen yrittäjä kertoo, jos hän saa suuremman satsin kirjoja (yleensä kuolinpesästä) tai jonkun vanhan kirjan.
Paras on ponomari Jermankin suosittelema kirjasto. Kaukolainaamalla saa käytännöllisesti katsoen minkä tahansa (suomalaisen) kirjan tahansa.
Kirjastoakin suositeltavampi paikka on kirkon pieni myymälä (mikäli sellainen on). Kaupan pitäminen on kivempää jos joku ostaa! Samalla kannattaa hankkia oman kuoron levyt (lahjoitimme kerran sellaisen kaikille siskoille ja veljille joululahjaksi - lahjojen ostamiseen ei mennyt paljoa aikaa) ja paikallisen maalarin ikoni :-) - theoforos.
Serafima kirjoitti:
pikkurukouskirjassa on vain rukoussääntö, mutta Rukous ja hartauskirjassa ja Rukouskirja Orologionissa on myös muuta lukijan tarvitsemaa aineistoa esim rukouksia eri tilanteisiin, Minean aineistoa sekä jumalanpalvelusten veisuja ja hetket, I hetki, III hetki, VI hetki ja IX hetki.
Orologionissa on myös paljon jumalanpalveluskaavoja, oikeastaan kaikkien niiden jumalanpalvelusten kaavat, jotka voidaan toimittaa maallikkopalveluksina. Orologion on siis oikeastaan lukijan käsikirja.
Älä koe mitään riittämättömyyttä. Minäkin saan jatkuvasti tunnustaa ripillä, että olen laiminlyönyt rukoussäännön lukemisen, vaikka en edes ole työelämässä, vaan sairaana kotona. Nytkään en ole vielä lukenut aamurukouksia ja olen jo tietokoneen ääressä! Täytyy tästä nousta!Siinä pikkurukouskirjassa, jos nyt samassa kirjassa olemme, olevat ilta- ja aamurukoukset ovat myös huomattavasti lyhemmät kuin Orologionin vastaavat. Jos on taipuvaisuutta laiskuuteen niin kuin minulla, niin kannattaa hankkia myös sellainen pieni rukouskirja, jotta ylipäätänsä tulee luettua edes jotain, vaikka sitten vähän vähemmänkin. Mutta siitä huolimatta suosittelen lämpimästi myös Orologionia. Silloin kuin jaksaa niin siitä voi sitten lukea niitä vähän pidempiä rukouksia ja myöskin hetkipalveluksia. Haaveenani on, että joskus saisin jokapäiväiseksi ohjelmaksi lukea ehtoo- ja aamupalveluksen.
- tarkennus
KimmoKoo kirjoitti:
Kristillistä kirjallisuutta saa kristillisistä kirjakaupoista :-) Kulman takana olevassa kirjakaupassa on myös ortodoksisia kirjoja ja varmaan sitä useammasta kristillisestä kirjakaupasta löytyy mitä useammin niitä kysytään ja ostetaan.
Suuret kirjakaupat (lähinnä Akateeminen kirjakauppa ja Suomalainen kirjakauppa) yrittävät pitää mahdollisimman laajoja valikoimia. Valikoimasta puuttuvat kirjat tarvittaessa tilataan.
Netin kautta saa tilattua kirjoja. WebTuohus http://webtuohus.valamo.fi/specials.php ei suinkaan ole ainoa kotimainen yrittäjä, mutta lienee tunnetuin.
Jos tilaat kerrankin Amazonista ortodoksista kirjallisuutta, "saat" uutuuksista tiedon sähköpostitse. Englannin amazonissa http://www.amazon.co.uk/ ei tarvitse miettiä tulleja.
Vanhoja - ja usein varsin uusiakin - löytyy antikvariaateista. Paikallinen yrittäjä kertoo, jos hän saa suuremman satsin kirjoja (yleensä kuolinpesästä) tai jonkun vanhan kirjan.
Paras on ponomari Jermankin suosittelema kirjasto. Kaukolainaamalla saa käytännöllisesti katsoen minkä tahansa (suomalaisen) kirjan tahansa.
Kirjastoakin suositeltavampi paikka on kirkon pieni myymälä (mikäli sellainen on). Kaupan pitäminen on kivempää jos joku ostaa! Samalla kannattaa hankkia oman kuoron levyt (lahjoitimme kerran sellaisen kaikille siskoille ja veljille joululahjaksi - lahjojen ostamiseen ei mennyt paljoa aikaa) ja paikallisen maalarin ikoni :-)Hyvää tietoa KimmoK mutta yksi oikaisu:
"Kulman takana olevassa kirjakaupassa on myös ortodoksisia kirjoja" - tämä ei pidä paikkaansa.
Suomalainen kirjakauppa-ketju ei myy käytännösä lainkaan ort. kirjoja, sillä ort.kirjoista 95% ilmestyy pienkustantajien julkaisemana, ja suomalainen kirjakauppa ei ota myyntiin pienkustantajien tuotteita lainkaan. Se on heidän periaatepäätös.
Siksi tavallisesta kirjakaupasta voi saada ainoastaan niitä muutamia ort.kirjoja, jotka on julkaissut joku suurempi kustantaja (viime aikoina ei juuri muita kuin Kirjapaja). - on tavalliselle meikäläiselle
ponomari Jerma kirjoitti:
sitä vanhaa Rukous- ja hartauskirjaa enää mistään? Ehkä kirjastosta? Rukouskirja Orologionin saa ostaa ainakin Helsingin Lampukasta (ja varmaan muistakin ort.kirjoja myyvistä paikoista).
Osta siis itsellesi tuo "Rukouskirja Orologion" ja laadi sen avulla itsellesi sopiva rukoussääntö. Aamu- ja iltarukouksia löydät sieltä - uskaltaisinko sanoa - niin paljon, että niitä kaikkia ei tarvitse jokaikinen kerta lukea. Vanha viisaushan on, että kannattaa lukea vähemmän rukouksia keskittyneesti kuin paljon hätäillen ja keskittymättä.ja etenkin ort.kirkkoon kuulumattomalle tavattoman raskas eepos. Sitähän käytetään pääasiassa palveluksissa lukijan "työkaluna". Kovin huonosti tunnutaan tuntevan kirkon rukouskirjavalikoima;
on lasten pieni rukouskirja, sitten se violettikantinen jossa on melko runsaasti tärkeimpiä rukouksia, sitten on Orologionia noin puolet pienempi hyvin kattava rukouskirja, jota itse käytän, se mahtuu mukavasti jopa käsimatkalaukkuun.
Eli tarkoitan siis, kannattaa aloittaa vähän "kevyemmästä" rukouskirjamallista, ortodoksista rukousperinnettä tuntemattoman (ja jopa kokeneemmankin) on vaikea edes löytää Orologionista mitään, tulee runsaudenpula! - vaiikka kirkossa
riittämätön kirjoitti:
Osaatko sanoa mistä voi hankkia vanhan rukous- ja hartauskirjan tai Orologionin?josta sen varmasti löytää tai seurakunnan kirjastossa, jos sellainen on tai vaikka kirjakaupassa, ennenkuin ostat, se on maallikolle ihan liian laaja minun mielestäni, ja ainakin meillä sitä käytetään vain palveluksissa. Kyllä jotkut sen ostavatkin, mutta se on niin iso, että vaikka minullakin on se, käytän mieluummin semmoista vähän suppeampaa ja pienempää, se tulee otetuksi mukaankin matkoille.
- sillä pikkukirjalla?
theoforos. kirjoitti:
Siinä pikkurukouskirjassa, jos nyt samassa kirjassa olemme, olevat ilta- ja aamurukoukset ovat myös huomattavasti lyhemmät kuin Orologionin vastaavat. Jos on taipuvaisuutta laiskuuteen niin kuin minulla, niin kannattaa hankkia myös sellainen pieni rukouskirja, jotta ylipäätänsä tulee luettua edes jotain, vaikka sitten vähän vähemmänkin. Mutta siitä huolimatta suosittelen lämpimästi myös Orologionia. Silloin kuin jaksaa niin siitä voi sitten lukea niitä vähän pidempiä rukouksia ja myöskin hetkipalveluksia. Haaveenani on, että joskus saisin jokapäiväiseksi ohjelmaksi lukea ehtoo- ja aamupalveluksen.
Onhan olemassa sen ja Orologionin välimuotokin, joka on minusta varsin sovelias, kyllä sekin sisältää riittävästi rukouksia eri tilanteisiin ja on huomattavati kätevämpi jo pienemmän kokonsakin puolesta, mukava ottaa mukaan matkoillekin!
- pieni kirkon kauppa
KimmoKoo kirjoitti:
Kristillistä kirjallisuutta saa kristillisistä kirjakaupoista :-) Kulman takana olevassa kirjakaupassa on myös ortodoksisia kirjoja ja varmaan sitä useammasta kristillisestä kirjakaupasta löytyy mitä useammin niitä kysytään ja ostetaan.
Kirjastoakin suositeltavampi paikka on kirkon pieni myymälä (mikäli sellainen on). Kaupan pitäminen on kivempää jos joku ostaa! Samalla kannattaa hankkia oman kuoron levyt (lahjoitimme kerran sellaisen kaikille siskoille ja veljille joululahjaksi - lahjojen ostamiseen ei mennyt paljoa aikaa) ja paikallisen maalarin ikoni :-)josta saa kaikenlaista, ja jos ei juuri sillon ole kyn kysyt niin kyllä sinne hankitaan, on pikkasen halvempaakin kuin suurissa kirjakaupoissa ja Valamossa ja Lampukassa.
- theoforos.
sillä pikkukirjalla? kirjoitti:
Onhan olemassa sen ja Orologionin välimuotokin, joka on minusta varsin sovelias, kyllä sekin sisältää riittävästi rukouksia eri tilanteisiin ja on huomattavati kätevämpi jo pienemmän kokonsakin puolesta, mukava ottaa mukaan matkoillekin!
Joo ilmeisesti tarkoitan sitä, sen kansi on muistaakseni aavistuksen verran sinipunaisempi kuin Orologion, joka taas on selvemmin punainen. En muistanutkaan tuota välimuotoa, koska itselläni ei ole sellaista, mutta muistan kyllä sellaisen joskus nähneeni. Pitäisi kai joskus hankkia.
- ponomari Jerma
on tavalliselle meikäläiselle kirjoitti:
ja etenkin ort.kirkkoon kuulumattomalle tavattoman raskas eepos. Sitähän käytetään pääasiassa palveluksissa lukijan "työkaluna". Kovin huonosti tunnutaan tuntevan kirkon rukouskirjavalikoima;
on lasten pieni rukouskirja, sitten se violettikantinen jossa on melko runsaasti tärkeimpiä rukouksia, sitten on Orologionia noin puolet pienempi hyvin kattava rukouskirja, jota itse käytän, se mahtuu mukavasti jopa käsimatkalaukkuun.
Eli tarkoitan siis, kannattaa aloittaa vähän "kevyemmästä" rukouskirjamallista, ortodoksista rukousperinnettä tuntemattoman (ja jopa kokeneemmankin) on vaikea edes löytää Orologionista mitään, tulee runsaudenpula!...nuo mainitsemasi suppeammat rukouskirjat (ja osa niistä löytyy hyllystäni). Suosittelen silti "Rukouskirja Orologionia". Siitäkin huolimatta, että se on paksu, ehkäpä epäkäytännöllisen kokoinen ja materiaalia on niin paljon, että mainitsemasi runsaudenpula saattaa yllättää. Mitallilla on kuitenkin toinenkin puoli. Eli se, että suppeamman rukouskirjan sisällön on joku toinen puolestani valinnut. Kun minulla on "Rukouskirja Orologion" voin itse valita laajemmasta materiaalista. Esim. ehtoo- ja aamupalveluksesta löytyy semmoisia rukouksen helmiä, että...
- ortokdisuutta tuntemattomalle
...nuo mainitsemasi suppeammat rukouskirjat (ja osa niistä löytyy hyllystäni). Suosittelen silti "Rukouskirja Orologionia". Siitäkin huolimatta, että se on paksu, ehkäpä epäkäytännöllisen kokoinen ja materiaalia on niin paljon, että mainitsemasi runsaudenpula saattaa yllättää. Mitallilla on kuitenkin toinenkin puoli. Eli se, että suppeamman rukouskirjan sisällön on joku toinen puolestani valinnut. Kun minulla on "Rukouskirja Orologion" voin itse valita laajemmasta materiaalista. Esim. ehtoo- ja aamupalveluksesta löytyy semmoisia rukouksen helmiä, että...
alkuaskeleita; ei silloin pidä neuvoa raskainta mahdollista eeposta, vaan helposti mukana pidettävää, jossa todellakin on valikoitu "annos" eri tilanteisiin sopivia rukouksia. Kyllä tämä Orologionia pienempi Rukouskirja täyttää tämän tarpeen aivan hyvin. Orologioniin voi tutustua sitten kun on "lukenut loppuun" tämän pienemmän.
Sitäpaitsi, mikä rukous on kenellekin "helmi", se on hyvin henkilökohtainen asia... - sitä ONL:n "karvalakki...
theoforos. kirjoitti:
Joo ilmeisesti tarkoitan sitä, sen kansi on muistaakseni aavistuksen verran sinipunaisempi kuin Orologion, joka taas on selvemmin punainen. En muistanutkaan tuota välimuotoa, koska itselläni ei ole sellaista, mutta muistan kyllä sellaisen joskus nähneeni. Pitäisi kai joskus hankkia.
eli sitä muovitettukantista pikkukirjasta, jonka sisältö on kyllä parempi kuin kannet antavat ymmärtää. Sitä taskukokoista punakantista ei tietääkseni enää ole saatavissa, vaan seuraava on sitten se Orologionia puolta pienempi versio, ihan hyvä ja runsassisältöinen.
- ponomari Jerma
ortokdisuutta tuntemattomalle kirjoitti:
alkuaskeleita; ei silloin pidä neuvoa raskainta mahdollista eeposta, vaan helposti mukana pidettävää, jossa todellakin on valikoitu "annos" eri tilanteisiin sopivia rukouksia. Kyllä tämä Orologionia pienempi Rukouskirja täyttää tämän tarpeen aivan hyvin. Orologioniin voi tutustua sitten kun on "lukenut loppuun" tämän pienemmän.
Sitäpaitsi, mikä rukous on kenellekin "helmi", se on hyvin henkilökohtainen asia......aliarvioidaan aloittelijaa oikein kunnolla. Sanotaan hänelle, että et sää ymmärrä etkä osaa lukea, etkä...
- KimmoKoo
tarkennus kirjoitti:
Hyvää tietoa KimmoK mutta yksi oikaisu:
"Kulman takana olevassa kirjakaupassa on myös ortodoksisia kirjoja" - tämä ei pidä paikkaansa.
Suomalainen kirjakauppa-ketju ei myy käytännösä lainkaan ort. kirjoja, sillä ort.kirjoista 95% ilmestyy pienkustantajien julkaisemana, ja suomalainen kirjakauppa ei ota myyntiin pienkustantajien tuotteita lainkaan. Se on heidän periaatepäätös.
Siksi tavallisesta kirjakaupasta voi saada ainoastaan niitä muutamia ort.kirjoja, jotka on julkaissut joku suurempi kustantaja (viime aikoina ei juuri muita kuin Kirjapaja)."Kulman takana olevassa kirjakaupassa on myös ortodoksisia kirjoja' - tämä ei pidä paikkaansa."
Tarkoitin oikeasti kotoamme katsoen kulman takana olevaa kristillistä kirjakauppaa, jonne meiltä on matkaa 100 metriä.
"Suomalainen kirjakauppa-ketju ei myy käytännösä lainkaan ort. kirjoja, sillä ort.kirjoista 95% ilmestyy pienkustantajien julkaisemana, ja suomalainen kirjakauppa ei ota myyntiin pienkustantajien tuotteita lainkaan. Se on heidän periaatepäätös."
Tosi typerää. - on turha keskustella
...aliarvioidaan aloittelijaa oikein kunnolla. Sanotaan hänelle, että et sää ymmärrä etkä osaa lukea, etkä...
muttta ei maksa vaivaa. Luetun ymmärtäminen ei näytä kuuluvan parhaisiin taitoihisi.
- itsellä kolme
sitä ONL:n "karvalakki... kirjoitti:
eli sitä muovitettukantista pikkukirjasta, jonka sisältö on kyllä parempi kuin kannet antavat ymmärtää. Sitä taskukokoista punakantista ei tietääkseni enää ole saatavissa, vaan seuraava on sitten se Orologionia puolta pienempi versio, ihan hyvä ja runsassisältöinen.
Minä olen aluksi pikkulapsena saanut käteen sitä nykyistä pientä violettia vastanneen oranssin vihkosen ja käyttänyt sitä koulussa ja (ONL:n/seurakunnan) leireillä, kunnes kristinoppileirin jälkeen eli viisitoistavuotiaina saimme seurakunnalta viininpunaisen kovakantisen Rukous- ja hartauskirjan. Se riitti kymmenen vuotta, sitten ostin itse itselleni punakantisen Orologionin. Aikuistenkin leireillä ja reissuilla edelleen voi kuskata sitä violettia, kun se on kätevästi matkakokoinen, ei siis pelkästään lapsille ole.
Kotona en lue mitään... ääneen.
Pieni violetti = Ortodoksinen hartauskirja, kustantaja Ortodoksinen nuortenliitto ONL ry., 112 s. Kannessa Kristus. Nidottu.
Viinipunainen kovakantinen = Rukous- ja hartauskirja, kustantaja Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, 336 s. Kannessa risti. Sidottu.
Punainen Orologion = Rukouskirja Orologion, kustantaja Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, 590 s. Kannessa ja selkämyksessä risti. Sidottu. - suosittelen---
itsellä kolme kirjoitti:
Minä olen aluksi pikkulapsena saanut käteen sitä nykyistä pientä violettia vastanneen oranssin vihkosen ja käyttänyt sitä koulussa ja (ONL:n/seurakunnan) leireillä, kunnes kristinoppileirin jälkeen eli viisitoistavuotiaina saimme seurakunnalta viininpunaisen kovakantisen Rukous- ja hartauskirjan. Se riitti kymmenen vuotta, sitten ostin itse itselleni punakantisen Orologionin. Aikuistenkin leireillä ja reissuilla edelleen voi kuskata sitä violettia, kun se on kätevästi matkakokoinen, ei siis pelkästään lapsille ole.
Pieni violetti = Ortodoksinen hartauskirja, kustantaja Ortodoksinen nuortenliitto ONL ry., 112 s. Kannessa Kristus. Nidottu.
Viinipunainen kovakantinen = Rukous- ja hartauskirja, kustantaja Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, 336 s. Kannessa risti. Sidottu.
Punainen Orologion = Rukouskirja Orologion, kustantaja Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, 590 s. Kannessa ja selkämyksessä risti. Sidottu.Olen pitänyt kovasti orologionista joskin se on suurikokoinen.
- Lisää vaihtoehtoja:
itsellä kolme kirjoitti:
Punainen Orologion = Rukouskirja Orologion, kustantaja Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, 590 s. Kannessa ja selkämyksessä risti. Sidottu.Eikö kukaan teistä tunne ONL:n julkaisemaa punakantista rukouskirjaa, jonka kannessa on Kristuksen kuva???? Uudistettu painos siitä vanhasta violettikantisesta. Sitäpaitsi Maahenki, joka on jo pitkään julkaissut esim. OKJ:n toimittamaa kirjallisuutta, ei ole mikään ihan "pikku-kustantamo".
Kohtapuoliin varmaan tulee uusia painoksia esim. Orologionista ym, koska tekstejä on melkoisesti muutettu, esim. uusi liturgiakirjassa on ihan eri tekstit. Lisäksi Orologionia "pienemmästä" rukouskirjasta on vielä yksi pienempi versio, ja värejäkin on, sekä vihreä, että punainen, näistä kaikista kolmesta. Valikoimaa siis riittää. ONL julkaisee myös lapsille tarkoitettua rukouskirjaa "Minun rukouskirjani", jotkut meidän seurakuntalaisemme käyttävät sitäkin, se on mukavan pieni. Tuossa punakantisessa ONL:n rukouskirjassa on kaikki tärkeimmät kirkkoveisut, uskontunnustus ym., sen vuoksi monet pitävät sitä aina palveluksissa mukana. Esim. vierasmaalaisille erikielisille en todellakaan löisi käteen Orologionia vaan sen ONL:n punakantisen! - kärsivä immeinen
Lisää vaihtoehtoja: kirjoitti:
Eikö kukaan teistä tunne ONL:n julkaisemaa punakantista rukouskirjaa, jonka kannessa on Kristuksen kuva???? Uudistettu painos siitä vanhasta violettikantisesta. Sitäpaitsi Maahenki, joka on jo pitkään julkaissut esim. OKJ:n toimittamaa kirjallisuutta, ei ole mikään ihan "pikku-kustantamo".
Kohtapuoliin varmaan tulee uusia painoksia esim. Orologionista ym, koska tekstejä on melkoisesti muutettu, esim. uusi liturgiakirjassa on ihan eri tekstit. Lisäksi Orologionia "pienemmästä" rukouskirjasta on vielä yksi pienempi versio, ja värejäkin on, sekä vihreä, että punainen, näistä kaikista kolmesta. Valikoimaa siis riittää. ONL julkaisee myös lapsille tarkoitettua rukouskirjaa "Minun rukouskirjani", jotkut meidän seurakuntalaisemme käyttävät sitäkin, se on mukavan pieni. Tuossa punakantisessa ONL:n rukouskirjassa on kaikki tärkeimmät kirkkoveisut, uskontunnustus ym., sen vuoksi monet pitävät sitä aina palveluksissa mukana. Esim. vierasmaalaisille erikielisille en todellakaan löisi käteen Orologionia vaan sen ONL:n punakantisen!Kyllä kai se kaikenlainen rukous on hyväksyttävää eritoten erityisryhmillekkin kunhan rukoilee hartaudella ja sydämmellään.
Ihmisethän sen orologioninkin ovat keksineet ja kirjoittaneet.
Mulla alkaa usko välillä horjua juri näitten tapakulttuurillisten asioiden takia.Kun lopulta moni asia on suoraan ihmismielestä ja kynästä.
Toisilla elämä on siedettävää itsellä köyhyyttä ja sairauksia.Ei oikein mikään valaise eikä paranna saati että lohtua toisi että jaksaisi rämpiä tätä elämää läpi kaikkine vaivoinensa. - Muitakin löytyy...;
pieni kirkon kauppa kirjoitti:
josta saa kaikenlaista, ja jos ei juuri sillon ole kyn kysyt niin kyllä sinne hankitaan, on pikkasen halvempaakin kuin suurissa kirjakaupoissa ja Valamossa ja Lampukassa.
Lisäksi on TAmpereen ortodoksisen kirkon kauppa, josta löytyvät kaikki nuo rukouskirjat, tosin ei sitä ONL:n violettia, vaan uudempi punakantinen! Halvempiakin kuin Valamossa tai Lampukassa!
- Romanos
KESKI- JA ETELÄEUROOPAN LUOSTAREISSA VALMISTETTUJA RUKOUSNAUHOJA JA PYHIINVAELTAJAN RISTEJÄ:
www.rukousnauha.com- ....................
Kauniita mahtaako metalli olla nikkelitöntä?
- ,-
Minä olen kovasti mieltynyt Optinan 500:n keljarukoussääntöön. Kaunis. Ainoa ongelma on että enhän minä laiska sitä jaksa lukea. Lyhennellen olen sitä joskus lukenut mutta silloin tulee pintaan suorituskeskeisyys ja tulee yritettyä väkisin loppuun. Ei siinä silloin enää rukouksesta kai voi puhua vaan oman egon pönkittämisestä. Vähän kuin lenkillä hyytyessä tsemppaisi itseään..JAKSAAJAKSAA...ja kun on kunnolla "epäonnistunut" säännön lukemisessa voikin sitten unohtaa rukouksen pitkäksi aikaa :(
- ....................
Noh rukoukseen täytyy hiljentyä minä ainakin noissa tuollaisissa pitkissä.
toisekseen mehän emme ole luostarissa vaan maailmassa ja meidän pitää muistaa myös maalliset velvollisuutensa.
Ei näin esimerkiksi että joku on osa-aikatöissä että jää aikaa rukoukselle ja käy loput rahat sossusta tai tekee pimeästi.
Sehän on jo syntiä jos noin huiputtaa ei edes se että rukouksen vuoksi näin tekee pelasta.Ainakin luulen niin.
Jos tilanne olisi tuollainen olisi se syytä tunnustaa ripillä.
Eli tervettä maalaisjärkeä ja rukousta ei toki tule unohtaa yrittää parhaansa omien voimien suhteen.
Me olemme maailmassa eläviä ihmisiä emme luostarikilvoittelijoita. - kerubim
.................... kirjoitti:
Noh rukoukseen täytyy hiljentyä minä ainakin noissa tuollaisissa pitkissä.
toisekseen mehän emme ole luostarissa vaan maailmassa ja meidän pitää muistaa myös maalliset velvollisuutensa.
Ei näin esimerkiksi että joku on osa-aikatöissä että jää aikaa rukoukselle ja käy loput rahat sossusta tai tekee pimeästi.
Sehän on jo syntiä jos noin huiputtaa ei edes se että rukouksen vuoksi näin tekee pelasta.Ainakin luulen niin.
Jos tilanne olisi tuollainen olisi se syytä tunnustaa ripillä.
Eli tervettä maalaisjärkeä ja rukousta ei toki tule unohtaa yrittää parhaansa omien voimien suhteen.
Me olemme maailmassa eläviä ihmisiä emme luostarikilvoittelijoita.Skeemaigumeni Johanneskin taisi suositella vain muutamia rukouksia luettavaksi. Ei mitään pitkiä ja orjuuttavia sääntöjä. Uuden Valamon munkeilla ei enää taida olla ensinkään keljarukoussääntöä.
- ei pie paikkaansa
kerubim kirjoitti:
Skeemaigumeni Johanneskin taisi suositella vain muutamia rukouksia luettavaksi. Ei mitään pitkiä ja orjuuttavia sääntöjä. Uuden Valamon munkeilla ei enää taida olla ensinkään keljarukoussääntöä.
Kaikilla munkeilla on keljarukoussääntö. Ne vaan eivät sitä täällä palstoilla mainosta vaan lukevat keljoissaan. Valamossa palveluksetkin ovat aika lyhyitä siihen nähden mitä luostareissa muualla. Jää paljon aikaa omaan rukoukseen, ja juri sehän on munkkien työtä.
- loisivat
ei pie paikkaansa kirjoitti:
Kaikilla munkeilla on keljarukoussääntö. Ne vaan eivät sitä täällä palstoilla mainosta vaan lukevat keljoissaan. Valamossa palveluksetkin ovat aika lyhyitä siihen nähden mitä luostareissa muualla. Jää paljon aikaa omaan rukoukseen, ja juri sehän on munkkien työtä.
Kuka munkin elättää jos ei munkki itse?
- juupaseipäs
loisivat kirjoitti:
Kuka munkin elättää jos ei munkki itse?
Joku Valamon munkeista kuulemma jossain kertoi ettei palvelusten lisäksi muuta rukoussääntöä ole.
- ,
Ajan hukkaa tuollaiset pitkät säännöt niinkuin 500:n keljasääntö. Siihenhän menee tuntikausia. Kuka pystyy keskittymään rukoukseen niin kauan. Taitaapi ajatukset harhailla ihan muualla. Jeesus opetti Isä meidän ja täts it.
- niin kuin jaksat
Valitse joku aika, jolloin aloitat rukoilemisen joka päivä, ja rukoile sitten Jeesuksen rukousta niin kauan kuin jaksat. Ehkä joku vähimmäismäärä on hyvä olla, joko minuuteissa tai rukousnauhan solmuissa laskien. Tällä voi estää rukouksen tulemista suorituskeskeiseksi, tietyn määrän pakonomaiseksi toistamiseksi. Luostareissakin esiintyy tämäntyyppistä rukoussääntöä.
- ,,,
niin kuin jaksat kirjoitti:
Valitse joku aika, jolloin aloitat rukoilemisen joka päivä, ja rukoile sitten Jeesuksen rukousta niin kauan kuin jaksat. Ehkä joku vähimmäismäärä on hyvä olla, joko minuuteissa tai rukousnauhan solmuissa laskien. Tällä voi estää rukouksen tulemista suorituskeskeiseksi, tietyn määrän pakonomaiseksi toistamiseksi. Luostareissakin esiintyy tämäntyyppistä rukoussääntöä.
Eikö rukous juuri noilla määräajoilla ja solmumäärillä muodostu suorituskeskeiseksi?
- vähimmäismäärä
,,, kirjoitti:
Eikö rukous juuri noilla määräajoilla ja solmumäärillä muodostu suorituskeskeiseksi?
Tuo tapa eroaa muista sillä, että vähimmäismäärä on selvästi alhaisempi kuin se, mitä normaalina päivänä rukoilee. Vähimmäismäärä pitäisi olla kohtalaisen helposti saavutettavissa. Jos vaikka normaalina päivänä lukee 1200 rukousta/solmua tai puolitoista tuntia (ja hyvänä päivänä enemmän), niin vähimmäismäärä voi sellaisella rukoilijalla sitten olla esimerkiksi 300 rukousta tai puoli tuntia. Ja jollain toisella voi olla toisenlainen vähimmäismäärä.
- a-p
vähimmäismäärä kirjoitti:
Tuo tapa eroaa muista sillä, että vähimmäismäärä on selvästi alhaisempi kuin se, mitä normaalina päivänä rukoilee. Vähimmäismäärä pitäisi olla kohtalaisen helposti saavutettavissa. Jos vaikka normaalina päivänä lukee 1200 rukousta/solmua tai puolitoista tuntia (ja hyvänä päivänä enemmän), niin vähimmäismäärä voi sellaisella rukoilijalla sitten olla esimerkiksi 300 rukousta tai puoli tuntia. Ja jollain toisella voi olla toisenlainen vähimmäismäärä.
300 rukousta ei kyllä onnistu puoleen tuntiin. Tai sitten on kyllä melkoinen vauhti. 1200 rukousta ei kai voi mitenkään pitää "normaalina". Määrä on huima. Itse sanoisin että tavalliselle ihmiselle 33 solmun rukousnauhan lukeminen, n. 10 min., on aivan tarpeeksi.
- raivotar*
Eräs nainen sai "kohtauksen" kirkossa ja ikonipiirissä kun näki jollain rukousnauhan.
Hän tokaisi minulle riittää kengännauhat.
Häntä sapetti toisten rukousnauhat, miksiköhän.Jäi mysteeriksi tuo tuollainen reagointi. - ei raivotar*
a-p kirjoitti:
300 rukousta ei kyllä onnistu puoleen tuntiin. Tai sitten on kyllä melkoinen vauhti. 1200 rukousta ei kai voi mitenkään pitää "normaalina". Määrä on huima. Itse sanoisin että tavalliselle ihmiselle 33 solmun rukousnauhan lukeminen, n. 10 min., on aivan tarpeeksi.
Bussissa istuessa noin 5km matka minä kerkeän ihan rauhassa lukea Jeesuksen rukouksen rukousnauhan avulla melkein kaksi kokonaista kierrosta ranneke nauhalla.Silläkin isommalla ainakin kerran.
- a-p
ei raivotar* kirjoitti:
Bussissa istuessa noin 5km matka minä kerkeän ihan rauhassa lukea Jeesuksen rukouksen rukousnauhan avulla melkein kaksi kokonaista kierrosta ranneke nauhalla.Silläkin isommalla ainakin kerran.
En mitenkään pysty tuommoiseen vauhtiin. Sehän menee yhdeksi höpöttämiseksi. Ohjeethan on että jokaisen rukouksen jälkeen tulisi pieni taukokin.
- vähimmäismäärä
a-p kirjoitti:
En tarkoittanut noita sillä tavalla vertailukelpoisiksi, että 300 rukousta menisi puoleen tuntiin tai 1200 puoleentoista tuntiin. Jollain voi mennäkin, mutta tuskin samalla ihmisellä sentään 300 rukousta puolessa tunnissa ja 1200 puolessatoista tunnissa, koska 1200 on neljä kertaa 300, ja puoli tuntia kertaa neljä on kaksi tuntia eikä puolitoista. :)
Jeesuksen rukouksen lukemiselle on yhtä monta vauhtia kuin rukoilijaakin. Keskimäärin kreikkalaisessa perinteessä luetaan nopeammin kuin venäläisessä. Athoksella jotkut jopa sellaista vauhtia, että epäilisin, että 1200 rukoustakin saattaa mahtua siihen puoleen tuntiin.
Minulla yleensä menee 100 rukoukseen noin 10-15 minuuttia. - a-p
En tarkoittanut noita sillä tavalla vertailukelpoisiksi, että 300 rukousta menisi puoleen tuntiin tai 1200 puoleentoista tuntiin. Jollain voi mennäkin, mutta tuskin samalla ihmisellä sentään 300 rukousta puolessa tunnissa ja 1200 puolessatoista tunnissa, koska 1200 on neljä kertaa 300, ja puoli tuntia kertaa neljä on kaksi tuntia eikä puolitoista. :)
Jeesuksen rukouksen lukemiselle on yhtä monta vauhtia kuin rukoilijaakin. Keskimäärin kreikkalaisessa perinteessä luetaan nopeammin kuin venäläisessä. Athoksella jotkut jopa sellaista vauhtia, että epäilisin, että 1200 rukoustakin saattaa mahtua siihen puoleen tuntiin.
Minulla yleensä menee 100 rukoukseen noin 10-15 minuuttia.100 rukousta olen aika usein lukenut mutta ei kyllä mitenkään mene alle 25 minuutin.
- voi teitin kanssanne
a-p kirjoitti:
100 rukousta olen aika usein lukenut mutta ei kyllä mitenkään mene alle 25 minuutin.
Enpä ole huomannut laskea sen kummemmin kertoja kuin aikojakaan rukoillessani, jotenkin se syntyy vaan spontaanisti silloin kun siltä tuntuu, monta kertaa päivässä... Ei se laskeminen ja mittaaminen ole mitään rukousta!
- kerubim
voi teitin kanssanne kirjoitti:
Enpä ole huomannut laskea sen kummemmin kertoja kuin aikojakaan rukoillessani, jotenkin se syntyy vaan spontaanisti silloin kun siltä tuntuu, monta kertaa päivässä... Ei se laskeminen ja mittaaminen ole mitään rukousta!
Itselläni ei laiskana rukoilijana rukous juuri spontaanisti synny. Siksi on hyödyllistä olla säntä, jossa on tietty määrä rukouksia. Mutta vain vähän. Parempi muutaman rukouksen sääntö jota noudattaa kuin pitkä sääntö jota ei jaksa aloittaakaan.
- Johannes
niin kuin jaksat kirjoitti:
Te typerät ortodoksit. Mitä te rukouksianne hoette? Etteko tunne Taivaan Isäänne? Yksi kerta per asia riittää.
Rukoilkaa omassa huoneessanne yksin ensin Isä Meidän-rukous. Muistakaan hetkeksi pysähtyä omien syntiennen kohdalla ja tunnustakaa nekin Taivaan Isälle rohkeasti rukouksessanne.
Sen jälkeen rukoilette ihan omin sanoin kaikki asianne Taivaan Isälle. Taivaan Isä pitää suuresti siitä, että juttelette rukouksessa Hänelle. Kertokaa kaikki asianne Hänelle.
Heittäkään rukouskirjanne roskikseen. Sitä ette tarvitse. Taivaan Isä haluaa henkilökohtaisen yhteyden teihin. Hän haluaa, että olette koko ajan yhteydessä Häneen. Voitte vaikka kaupassa tavaroita nostaessanne rukoilla hengessä Hänelle, jos jotain tulee mieleen. Taivaan Isä pitää siitä, että olette koko ajan kaikissa asioissa yhteydessä Häneen:
Matt: 6:5-9
" 5 "Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. 8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. 9 Rukoilkaa te siis näin:.. (tästä jatkuu Isä Meidän rukous) - T. Ollo
Johannes kirjoitti:
Te typerät ortodoksit. Mitä te rukouksianne hoette? Etteko tunne Taivaan Isäänne? Yksi kerta per asia riittää.
Rukoilkaa omassa huoneessanne yksin ensin Isä Meidän-rukous. Muistakaan hetkeksi pysähtyä omien syntiennen kohdalla ja tunnustakaa nekin Taivaan Isälle rohkeasti rukouksessanne.
Sen jälkeen rukoilette ihan omin sanoin kaikki asianne Taivaan Isälle. Taivaan Isä pitää suuresti siitä, että juttelette rukouksessa Hänelle. Kertokaa kaikki asianne Hänelle.
Heittäkään rukouskirjanne roskikseen. Sitä ette tarvitse. Taivaan Isä haluaa henkilökohtaisen yhteyden teihin. Hän haluaa, että olette koko ajan yhteydessä Häneen. Voitte vaikka kaupassa tavaroita nostaessanne rukoilla hengessä Hänelle, jos jotain tulee mieleen. Taivaan Isä pitää siitä, että olette koko ajan kaikissa asioissa yhteydessä Häneen:
" 5 "Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. 6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. 8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. 9 Rukoilkaa te siis näin:.. (tästä jatkuu Isä Meidän rukous)Johannes, tutustu ensin ortodoksisiin rukouskirjoihin ja liturgisiin teksteihin yleensä ja kehota vasta sitten meitä ortoja heittämään kirjamme roskikseen.
kun olet tutustunut ja sen jälkeenkin kehotat heittämään roskikseen niin voit olla varma, että ainakaan minä en heitä! - T. Ollo
Johannes kirjoitti:
7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. 8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. 9 Rukoilkaa te siis näin:.. (tästä jatkuu Isä Meidän rukous)Johannes, miksi et heitä Raamatun rukouskirjaa eli psalttaria roskikseen?
mistä kirjasta laulat hengellisiä lauluja? Miksi et heittäisi sitä roskikseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875