En olisi ikinä uskonut

että tänne kirjoitan

Työelämässä vaan sattuu olemaan eräs epäkohta, joka saa verenpaineeni nousemaan kerta toisensa jälkeen. Nimittäin se, että työnantaja tulee tietämättään palkanneeksi raskaana olevan naisen, joka jääkin sopivasti äitiyslomalle heti parin kuukauden jälkeen. Olen seurannut vierestä keskustelua aiheesta ja lähes kaikki naiset (paitsi yrittäjien vaimot) kokevat, että on moraalisesti ajateltuna ok piiloitella sitä vatsaansa ja kertoa viikon päästä töihinotosta että hei, jään äitiyslomalle silloin ja silloin ja olen poissa ainakin vuoden! Syyllisyyttä naiset eivät tunne, koska työelämä syrjii kuulemma jo valmiiksi naisia- miksiköhän?? En minäkään palkkaisi naista sijaiseksi, jos ensimmäinenkin työntekijä tekisi minulle ruman tempun ja jäisi samantien äitiyslomalle..!

Laki on perseestä, näin rumasti sanottuna. Työhaastattelussa ei saa kysyä että oletko raskaana tai onko perheenlisäystä odotettavissa, vaikka työn luonne sitä ehdottomasti vaatisikin (esim. työ, jossa altistuu kemikaaleille tai jossa nostellaan raskaita taakkoja). Jos palkkaat tietämättäsi raskaana olevan ja tämä jää sinun siivelläsi kolmeksi vuodeksi kotiin, et saa erottaa häntä. Miksi ihmeessä??

14

2434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinä..

      Enkä minä ymmärrä, mitä sinä siitä vaahtoat! Et sinä sille palkkaa maksa kolmea vuotta, vaikka se vapaana sen ajan olisikin. Kela ne rahat maksaa, eikä ne mene työnantajan pussista. Mikä siinä siis on ongelma, tuossa lapsensaannissa?

      • kun se ei voi tehdä mitään

        raskasta ja jää äitiys lomalle.


    • Tristar

      jossa työnantaja maksaa täyden palkan äitiysloma-ajalta, ei Suomi. Hyvin harvalla työnantajalla on käytössä muutaman kuukauden äitiyslomapalkka, josta saavat toki kelalta osan takaisin myös. Tuo on vapaaehtoinen maksu ja jokaisen yrityksen päätettävissä, äitiysvapaan ajalta päivärahan maksun hoitaa kela.

      Miksi sinun napaasi kaivaa toisten ihmisten lisääntyminen?

      ***

      • tarvitse maksaa?

        Mutta enemmänkin pointti taitaisi olla se että ei saa irtisanoa? Eli siis joko maksaa, ja irtisanoo, tai ottaa samaan työhön toisen, ja ottaa sitten ensimmäisen töihin myöhemmin.

        Joka tapauksessa siinä käy niin että jompi kumpi joutuu määräaikaiseen työsuhteeseen. Mutta varsinainen kysymys nousee siitä miksi se ensimmäinen ei voinut ottaa määrä-aikaisuutta.

        Mitkä ovat henkilön motiivit ja rehellisyyden taso, nyt ja jatkossa. Kyllä semmoinen tuppaa vähän työnantajaa arvelluttamaan.


    • olet......

      Hyvänä esimerkkinä uudessa eduskunnassa työskentelvä nainen jäi milteipä heti pois virastaan raskauden takia. Se on jo riittävä syy maksaa vähemmän palkkkaa naiselle (tai siis niin he väittävät että heille maksetaan) Ja muutenkin syrjiä ammateissa joissa nyt pitäisi olla paikalla. Naiset luulevat olevansa niin uhreja, vaikka todellisia uhreja ovat ne jotka palkkaavat naisia, eli siis yhteiskunta. Näin se vain on: naisilta puuttuu selkärankaa.

      • Yhteiskunta ei suojele tyhmiä

        on tuhat kertaa enemmän selkärankaa ja munaa kuin 90% tämän palstan paskaapääsovinistijäykkäniskajunteista, jotka eivät todellakaan tiedä mitä vuotaa verta joka kuukausi ja kestää hirveitä kipuja (kuukautiset synnytykset). Ja olen nähnyt nyrkkeilykehässä kovia ämmiä, jotka osaavat ottaa turpaansa eivätkä säikähdä kun vähän kulmat aukee. Sinun idioottimaiset ajatukset tulevat varmaan sieltä lapsuuden hiekkalaatikkoleikeistä missä huusit "yök tytöt yök tytöt" kun ne änkesivät omalle pikku hiekkalaatikollesi ja työnsivät hiekkaa silmiisi!


    • se että monissa töissä naiset eivät tee mitään vähänkään fyysisempää työtä vaan teettävät sen toisilla ja repivät silti samat rahat kuin ne jotka oikeasti töitä tekevät. Ja silti tulevat samoihin töihin vaikka on asennevamma ja hyvä kun omat kädet ilmaan jaksaa nostaa merkiksi siitä että emmä pysty.

      • maksetaan..

        Ei nyky-yhteiskunnassa fyysiset työt ole niitä tärkeitä, joista pitäisi maksaa. Älykkyys on se mitä tarvitaan ja josta maksetaan. Siksi niille naisille maksetaan.


      • Yhteiskunta ei suojele tyhmiä

        sitten muka valita ettei jaksa? voi vittu mitä stereotypiaa joku jaksaa sönköttää! ja kerrotko vielä mikä on oikea työ ennenkuin menet sanomaan yhtään mitään? esimerkiksi sairaanhoitajat tekevät fyysiset hommat ihan yhtä hyvin kuin muutkin jotta pidä juustokulli turpas kiinni


      • Natacha V.

        Kerro minulle ala, missä nainen repii saman palkan kuin mies? Sinne yritän tyttäreni lykätä...jos mielii mammonan perään.

        :-)


      • taas kerran
        maksetaan.. kirjoitti:

        Ei nyky-yhteiskunnassa fyysiset työt ole niitä tärkeitä, joista pitäisi maksaa. Älykkyys on se mitä tarvitaan ja josta maksetaan. Siksi niille naisille maksetaan.

        Jaa että fyysisestä työstä ei tarvitsisi maksaa, kyllä tässä vitun maassa on jo tarpeeksi noita "älykkäitä", sen sijaan käytännön osaajista alkaa olla kova pula. Joo, ihan niistä joilla pysyy vasarat ja pensselit käsissä, ei niitä hommia mitkään henkiolennot tai humanoidit hoida itsekseen, yritetty on, että jätetään rakennus siihen olemaan, mutta ei se perkele kasautunut omia aikojaan.


      • huuli puikko ja kännykkä
        taas kerran kirjoitti:

        Jaa että fyysisestä työstä ei tarvitsisi maksaa, kyllä tässä vitun maassa on jo tarpeeksi noita "älykkäitä", sen sijaan käytännön osaajista alkaa olla kova pula. Joo, ihan niistä joilla pysyy vasarat ja pensselit käsissä, ei niitä hommia mitkään henkiolennot tai humanoidit hoida itsekseen, yritetty on, että jätetään rakennus siihen olemaan, mutta ei se perkele kasautunut omia aikojaan.

        pyydäppä älykästä tekemään jotain teknistä ratkaisua tai pitämään työkalua kädessä ja vielä tekemään sillä jotain hyödyllistä.


    • nainen, äiti, jalkavaimo

      Niin kauan, kun raskaudesta aiheutuvat kulut koituvat etupäässä tai vain naisen työnantajan (=naisvaltaisten alojen) maksettavaksi, on naisella moraalinen oikeus salata raskautensa. Naisen euro on edelleenkin 80s, eikä nainen kerää lasta hoitaessaan eläkettä samassa mittakaavassa kuin työssäkäyvät isät/miehet.

      Onhan se ihanaa, että on mies joka sitten osallistuu elatukseen, mutta ei kaikilla naisille ole ihanaa miestä. Minulla sattuu (kop kop) toistaiseksi olemaan, ja teen toki kaikkeni että hän olisi onnellinen.

      Mikset purnaa pikemminkin siitä, että miehellä on kurjat mahdollisuudet lisääntyä ilman naista???!!!

      • Manneh

        Naisen euro on 103senttiä ja miehen 97 siis jos lasketaan tunti netto palkkana. Muutenkin ihmettelen missä on tasa-arvo kun mies menee armeijaan ja tekee 2500-(4000?) Tuntia töitä ja ei saa edes eläkettä siitä? Ja nainen kerää noin 75% eläkettä kun he ovat äitiyslomalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe