nilkan venähdys tms?

tyttö

illalla mulla "taittu" nilkka (oikee jalka) ulospäin. siis varpaat oli lattiassa, mut kantapään puoli jalasta taittu sivulle, jalan ulkoreunalle. vähän sen jälkeen nilkkaa alko särkee ja kuumottaa, eikä se ees yöllä helpottanu.
onks tää nyt sit joku venähdys? kipualue on ton jonku ison kyhmyn (nilkkaluu) vieressä. valelin kylmällä vedellä äsken ja laitoin pienen tukisiteen. parempia kotihoitokonsteja? ajattelin mennä maanantaina lääkärissä käymään, jos on vielä kipee.

11

9544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auts

Eli kylmä, kohotus ja kompressi! Eli ihan oikein oot toiminut. Käy ihmeessä maanantaina lääkärillä näyttämässä nilkkaasi.
      Itse ainakin kävisin. Pikaista paranemista!

• Auts

Siis noi kaikki pitää tehdä heti kun nilkka on nyrjähtänyt!!

• rts
        Auts kirjoitti:

Siis noi kaikki pitää tehdä heti kun nilkka on nyrjähtänyt!!

jos pientä helpotusta haluat kun nyt on varmaan kulunut jo pari päivää venähdyksestä niin suihkuta kuumaa vettä nilkalle ja heti perään kylmää vettä jonkin aikaa. ton kun toistaa pari kertaa niin alkoi mulla ainakin helpottaa.

• Elämä123569292
        rts kirjoitti:

jos pientä helpotusta haluat kun nyt on varmaan kulunut jo pari päivää venähdyksestä niin suihkuta kuumaa vettä nilkalle ja heti perään kylmää vettä jonkin aikaa. ton kun toistaa pari kertaa niin alkoi mulla ainakin helpottaa.

Mulla toimi tuo! 🙌 kiito

• kesänä

Tuttavani astui kadun reunalle huolimattomasti ja nilkka venähti
      Vähäistä mustelmaa,turvotusta ja kipua oli samassa kohden kuin sinullakin, hän kärsi sillä kuitenkin kävellä varovasti

Hän ei mennyt lääkäriin kuin vasta neljän viikon kuluttua, koska jakla oli vieläkin hieman turvoksissa, arka ja pientä mustelmaa

RTG-tutkimuksissa ilmeni että nilkassa OLI OLLUT telaluun murtuma joka oli jo hyvää vauhtia luutumassa "oikeaan asentoon", joten hoitoa jatkettiin vain tuki sidoksella.
      Jalassa tuntui kipuilua n. viitisen kuukautta
      On kuulemma normaalia

Telaluu on sellainen kolmiomainen luu siellä nilkan "pahkuran" alla,hieman jalkaterään päin

Jos luutuminen olisi tapahtunut virhe asentoon olisi pitänyt leikata ja kipsata

Jos hän olisi heti tapaturman sattuessa mennyt lääkäriin, olisivat siihen jalkaan laittanet kipsin kuudeksi viikoksi

Valitse mikä on parempi:
      Hyvällä tuurilla vain tukiside,
      hieman huonommalla kipsi
      Huonolla tuurilla leikkaus ja kipsi ja naulojen poisto uudessa leikkauksessa

• ex kipsi..

suosittelen pikaista lääkäriin menoa,voi olla tosiaan veneluun murtuma kyseessä.mitä kauemmin vitkuttelet sitä pidemmän aikaa kestää parantua.Tsemppiä ja pikaista paranemista kuitenkin sinulle!! viitsitkö myöhemmin kertoa mikä jalassasi oli"vialla"

• miettivä

Mene jo hyvä ihminen lääkäriin,koska siellä voi olla ties mitä vialla. Itse tiedän jo kokemuksestakin,että jos venähtäneellä nilkalla ei pysty kävelemään,niin heti lääkäriin. Mulla nilkka on murtunut kymmeniä kertoja ja aina,kun olen mennyt lääkäriin,niin siellä sitten on selvinnyt jonkun asteinen murtuma. milloin on nivelsiteen revähtäneet,milloin venähdys,milloin kehräsluun murtuma jne. Lääkärissä ollaan pantu jalka kipsiin kuudeksi viikoksi,jonka ajan olen kulkenut kainalo/kyynärsauvoilla. Ihmeen hyvin kuitenkin on murtumat parantuneet,ainakin mulla. Eli asian kanssa on turha odotella,että se parantuisi itsestään.

• tietämätön14

mulla eilen vääntyi samanlailla jalka, oikeenjalan ulkosyrjälle, pistin heti kylmää ja koholle se kä puristukseen, pystyn käveleen melkein normaalisti, mutta yks ongelma mulla on huomenna joukkuevoimistelu kilpailut ja en ole ihan varma pystynkö kisaamaan, mitä mieltä te olette pitäisikö kisata? ja onko mitään konstei millä se paranis huomiseks jonkinsortin kilpailu kuntoon?

• Larza

Itse täräytin eilen nilkan huolella ympäri. Kroolasin kentältä sivuun, kiroilin 5 minuuttia kentänreunalla, laitoin kengän takaisin jalkaan ja jatkoin pelejä. Kotona pari tuntia myöhemmin vetelin vähän jääpussia yms. Kolmen päivän päästä on iso turnaus sisältäen kaksi peliä. Ne ajattelin pelata. Kipu vain piristää mieltä. Jos on mennyt jotain kunnolla rikki niin eiköhän se ilmene myöhemmin muunakin kuin kipuna. Sittenhän sen näkee. Ja näitä itkupillejä, jotka menevät pienistä kolhuista heti lekurille, en todellakaan voi ymmärtää. Hammasta purren eteenpäin, sanoi mummo laavassa.

• Kärsivä

Kiipesin mäkee ylös missä oli vähän hiekkaa/multaa, ja jalka lähti luistaan taaksepäin ja toi mun jalka taittu ja jäi mun alle kun kaaduin, nyt on jalka kipee jalkapöydän ja nilkan kohalta eikä mua uskota koska pystyin pari päivää sitten käveleen ihan kunnolla ja sit tolla kipeellä jalalla astuin nyrkin kokosen irtokiven päälle ja sen jälkeen taas ollu kipee, ja se oli viikonloppuna niin nyt ei voi ees jäädä lepään kun mua ei uskota, joudun kipeellä jalalla ravaan koulussa.. tosi kiva.. tapahtu noin viikko sit.

• Anonyymi

vähän vanha mut mua "sattuu" aiak usein ni mua ei enää uskota ja haluisin vaa jotain tapahtuvan mun jalalle et saisin kepit. Oisko vinkkejä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1709
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1449
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1318
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1240
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      151
      1209
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1178
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1103
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      995
    Aihe