Merkittävä puheenvuoro kirkolliskokouksessa

Merkittävä puheenvuoro

Maanantaina kirkolliskokouksessa kirkolliskokousedustaja, joitakin vuosia sitten eläkkeelle siirtynyt Helsingin kaupungin syyttäjä Ritva Santavuori käytti puheenvuoron, jossa viittasi myös Vammalan seurakunnan kiistaan.

Lue tarkemmin:
http://rankinen.blogspot.com/

23

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että maallikot

      tajuavat mistä on kyse, koska piispat ja teoloogit
      eivät sitä tajua.
      Hengellinen regimentti-maallinen regimentti.

      Arkkipiispa haluaa paeta maallisen regimentin
      selän taakse.

      • on jo alkanut.

        Ja samoin myös vastustajien lopputilien kirjoittaminen.

        Halleluja!


    • Yks vaan

      Ritva Santavuorella ei ollut ongelmaan mitään ratkaisua. Sen sijaan Rankisen blogissa oli ratkaisuehdotus. "Ongelmatilanteissa se, joka torjuu naispappeuden, väistyy sivuun jotta yhteentörmäykset vältetään."

      Kuulostaa hyvältä, mutta miten tuo toimii käytännössä? Näinkö: Seurakuntaan on tulossa saarnaamaan naispappeuden torjuva miespappi, mutta kun hän huomaa, että saisi työtoverikseen naispapin, niin hän väistyy ja lähtee pois paikalta. Nyt täytyy sitten kiireesti etsiä toinen pappi, joka suostuu naispapin työtoveriksi. Toisin sanoen naispapilla täytyy olla miespuolinen varapappi, jonka kanssa tuo väistyjä suostuu tekemään töitä. Siis pappien työvuorot on järjestettävä vierailevan naispappeuden torjuvan miespapin ehdoilla.

      • aika mones yks vaan :p

        Tuo on periaatteessa hyvä ajatus, että vastustaja väistää. Näinhän periaatteessa on toimittu.

        Käytäntö vaan ei aina noudata periaatteita. Yllättäviä tilanteita tulee eteen. Jostain syystä tieto ei kulje, kuten ilmeisesti Hyvinkäällä tapahtui. Inhimilliset erehdykset ovat mahdollisia.

        Täysin mahdollista on myös, että pappi huomaa aamulla herätessään pari-kolme tuntia ennen messua olevansa sairas - siinä on otettava se sijainen, joka saadaan, sukupuolesta riippumatta. Jos saarnaava pappi ei hyväksy naista pariksi ja miesliturgi sairastuu ja ainoa vapaana oleva työtoveri on nainen - miten toimitaan?

        Tai kuten Hyvinkäällä: kun onneton törmäys kuitenkin joskus tulee eteen, väistääkö aina torjuja, vaikka torjuja olisi saarnavuorossa ja nainen "vain" ehtoollisavustajana, jolloin työtehtävien kannalta toki olisi avustajan helpompi väistää kuin saarnaajan. Ei välttämättä ole siinä tilanteessa messun kannalta hyvä ratkaisu, että saarnaaja lähtee kävelemään...


    • 3 nuoren äiti

      Minulle ratkaisuksi riittäisi se, että naispappeihin kielteisesti suhtautuva pappi ei saisi toimia ev.lut. kirkossa esimiseasemassa eikä rippikoululaisten opettajana, ja että hän toimittaisi jumalanpalvelukset aina yksinään ilman avustajaa.

      • realismia peliin

        Mitenhän tuon käytännössä toteuttaisit?

        Aika harvassa seurakunnassa on mahdollista jättää ketään pappia rippikoulutyön ulkopuolelle - hyvä kun saadaan joka rippikouluun opettaja edes nykymallilla.

        Toisaalta on seurakuntia, joissa messuja ei oikein voi pitää yksin, koska ehtoollinen venyisi kohtuuttomasti.

        Edelleen tälläkin hetkellä on lukuisia pieniä seurakuntia, joissa on 1-2 pappia, jotka ovat molemmat miehiä. Miten niissä hoidettaisiin rippikoulu? Messuissa niissä taas ei törmäyksiä tule, kun pappi yksinään tai toisen miehen kanssa toimittaa messun.

        Mutta jos nuo kaikki haluamasi toteutuisivat, niin umpikujassa ollaan:
        - yksipappisen seurakunnan kirkkoherra on esimiesasemassa ja pitää rippikoulua, joten sinne ei naispappeuden vastustaja kelpaisi, vaikko ongelmaa messuissa ei tule
        - pienessä (2-3 pappia) seurakunnassa voisi toki vastustaja olla se toinen tai kolmas pappi, mutta rippikoulua hänkin joutuisi varmasti pitämään
        - isoissa seurakunnissa taas on naispappeja, jolloin törmäyksiä tulee, eikä ehkä yksin messun pitäminen ole mahdollista

        Summa summarum: tuolla mallilla vastustajien työpaikat ovat vielä harvemmassa kuin nyt...


      • enemmän
        realismia peliin kirjoitti:

        Mitenhän tuon käytännössä toteuttaisit?

        Aika harvassa seurakunnassa on mahdollista jättää ketään pappia rippikoulutyön ulkopuolelle - hyvä kun saadaan joka rippikouluun opettaja edes nykymallilla.

        Toisaalta on seurakuntia, joissa messuja ei oikein voi pitää yksin, koska ehtoollinen venyisi kohtuuttomasti.

        Edelleen tälläkin hetkellä on lukuisia pieniä seurakuntia, joissa on 1-2 pappia, jotka ovat molemmat miehiä. Miten niissä hoidettaisiin rippikoulu? Messuissa niissä taas ei törmäyksiä tule, kun pappi yksinään tai toisen miehen kanssa toimittaa messun.

        Mutta jos nuo kaikki haluamasi toteutuisivat, niin umpikujassa ollaan:
        - yksipappisen seurakunnan kirkkoherra on esimiesasemassa ja pitää rippikoulua, joten sinne ei naispappeuden vastustaja kelpaisi, vaikko ongelmaa messuissa ei tule
        - pienessä (2-3 pappia) seurakunnassa voisi toki vastustaja olla se toinen tai kolmas pappi, mutta rippikoulua hänkin joutuisi varmasti pitämään
        - isoissa seurakunnissa taas on naispappeja, jolloin törmäyksiä tulee, eikä ehkä yksin messun pitäminen ole mahdollista

        Summa summarum: tuolla mallilla vastustajien työpaikat ovat vielä harvemmassa kuin nyt...

        tilaa....
        Onko jossain määrätty kuinka usein on toimitettava messu ja kuinka usein sanajumalanpalvelus?
        Nykyään tuntuu siltä kuin messu olisi joka sunnuntai ja varmaan isoissa seurakunnissa niissä tarvitaan normaalisunnuntaisinkin vähintään kaksi pappia.

        Sanajumalanpalveluksen voisi toimittaa aivan hyvin yksi pappi.Voisko joku asiasta tietävä vastata.
        nimimerkki: messuja ei joka sunnuntai.


      • anskutin_89
        enemmän kirjoitti:

        tilaa....
        Onko jossain määrätty kuinka usein on toimitettava messu ja kuinka usein sanajumalanpalvelus?
        Nykyään tuntuu siltä kuin messu olisi joka sunnuntai ja varmaan isoissa seurakunnissa niissä tarvitaan normaalisunnuntaisinkin vähintään kaksi pappia.

        Sanajumalanpalveluksen voisi toimittaa aivan hyvin yksi pappi.Voisko joku asiasta tietävä vastata.
        nimimerkki: messuja ei joka sunnuntai.

        Raamatussa: "Niin USEIN kuin siitä juotte..." Ehtoollisesta ei ole tarkoitus tulla mikään harvinaisuus uskovan elämässä, kuten entisinä aikoina usein oli. Ehtoollinen kuuluu matkan ravinnoksi viikoittain, jos vain mahdollista. Se on Jeesuksen kohtaamispaikka, jota ei saa harvinaistuttaa elämässään. Halveksiminen voi olla kohtalokasta uskolle. On hyvä, että nykyään on joka sunnuntai messu. Hyvästä kannattaa pitää kiinni!


      • Teholooki
        enemmän kirjoitti:

        tilaa....
        Onko jossain määrätty kuinka usein on toimitettava messu ja kuinka usein sanajumalanpalvelus?
        Nykyään tuntuu siltä kuin messu olisi joka sunnuntai ja varmaan isoissa seurakunnissa niissä tarvitaan normaalisunnuntaisinkin vähintään kaksi pappia.

        Sanajumalanpalveluksen voisi toimittaa aivan hyvin yksi pappi.Voisko joku asiasta tietävä vastata.
        nimimerkki: messuja ei joka sunnuntai.

        Sitä varten voidaan ottaa seurakuntalaisista maallikko avustamaan ehtoollisen jaossa...

        Onhan tämä kiista aivan älytön. Kuinka voisi jatkaa eteenpäin. Seurakunnissa olisi julkisuuteen välittyvän viestin mukaan pappeja ja tosipappeja. Naispapit vain "esittäisivät" pappia ja touhuilisivat seurakunnissa muka -hommia. Miespapit, ne tosipapit, kävisivät olemuksillaan pyhittämässä eri tilaisuuksia. Näinkö?

        Tällainen kuvahan välittyy tällä hetkellä pappien toilailusta virkaviidakossa....


      • iso srk, yksi kirkko
        Teholooki kirjoitti:

        Sitä varten voidaan ottaa seurakuntalaisista maallikko avustamaan ehtoollisen jaossa...

        Onhan tämä kiista aivan älytön. Kuinka voisi jatkaa eteenpäin. Seurakunnissa olisi julkisuuteen välittyvän viestin mukaan pappeja ja tosipappeja. Naispapit vain "esittäisivät" pappia ja touhuilisivat seurakunnissa muka -hommia. Miespapit, ne tosipapit, kävisivät olemuksillaan pyhittämässä eri tilaisuuksia. Näinkö?

        Tällainen kuvahan välittyy tällä hetkellä pappien toilailusta virkaviidakossa....

        Messun voi toki toimittaa yksikin pappi - mutta monessa seurakunnassa ehtoollisen vietto kestää sitten kauemmin, enkä ole aivan varma, haluaako seurakunta sitä...

        Joissakin kirkoissa väkeä käy sen verran vähän, että pappi toimittaa yksin koko ehtoollisen eikä tarvitse edes avustajaa, joissakin riittää kaksi jakajaa, jolloin toinen voi olla maallikko. Mutta on myös messuja, joissa jakajia on neljä tai kuusi, jolloin pappeja myös tarvitaan vastaavasti vähintään kaksi tai kolme.


    • ilmoitusvelvollisuus

      olisi paikallaan siis seurakuntalaisillekin.
      Pitäisi tietää etukäteen , että onko nainen vai mies .
      Minä en näet ole naisen pappiesityksissä läsnä.
      Jos eksyn sinne silloin kun nainen esittää pappia niin harmittaahan se, että joutuu lähtemään pois.

      Ei siis ole kyse pelkästään pappien uskomuksista vaan seurakuntalaisten.

      Olisi hyvä tietää etukäteen että onko miespappi vai ei.
      Minä en näet harrasta Raamatun vastaisuuksia.

      • paikallislehdissä

        ilmoteta seurakunnalliset tapahtumat aika tarkasti virsiä myöten saarnaajasta tai liturgista puhumattakaan.
        Seurakunnallisia uutisia seuraamalla voit valita kirkkopäiväsi ettei tarvitse tehdä tyhjää reissua kirkkoon:)


      • törkymöykky

        "Minä en näet harrasta Raamatun vastaisuuksia."

        Todella mukava kuulla, että joukossamme on ainakin yksi synnitön.


      • kaulahuivifin
        paikallislehdissä kirjoitti:

        ilmoteta seurakunnalliset tapahtumat aika tarkasti virsiä myöten saarnaajasta tai liturgista puhumattakaan.
        Seurakunnallisia uutisia seuraamalla voit valita kirkkopäiväsi ettei tarvitse tehdä tyhjää reissua kirkkoon:)

        Naispappeuden vastustajat eivät tunne kirjoituksia, eivät ainakaan Raamatun historiallista luonnetta. Jumala ei ota kantaa pappeuteen Uudessa Testamentissa minusta, vaan eri aikojen varhaiskristityt eli tavalliset ihmiset.

        Ei pidä jäädä menneisyyden vangiksi ja kuvitella, että Raamattu kaikkinen epäkohtineen ja historiallisine virheineen olisi kokonaisuudessaan Jumalan sanaa. Kristillinen perimätieto on Jumalan sanaa korkeintaan julistaessaan sanomaa rakkaudesta, anteeksiantamuksesta ja ikuisuuudesta, mutta kaikki muu on inhimillistä opetusta ja tulkintaa.

        Jokainen voi uskoa minun puolestani miten vaan. Jos joku kuvittelee Jumalan armon olevan kiinni ihmisen sukupuolesta, niin pitäköön erikoiset käsityksensä, mutta kenellekään ei ole mitään oikeutta vaatia muita luulemaan samoin.

        Naispappeusasiassa kukin ajatelkoon miten lystää, mutta samaa vakaumusta ei voi odottaa muilta. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että miesten ja naisten on kyettävä yhteistyöhön samalla alttarilla. Jos joku kieltäytyy yhteistyöstä, siirtyköön kuuntelijoiden puolelle penkille. Naispappeus on mennyt naurettavuuksiin asti luterilaisessa kirkossa. Ateistit ja muslimit nauravat tällaiselle riitelylle ja pitävät sitä todisteena kristinuskon rappiosta. Sivuasioista on tullut pääasioita naispappeuden vastustajien mielissä.


      • ilmoitusten lukija
        paikallislehdissä kirjoitti:

        ilmoteta seurakunnalliset tapahtumat aika tarkasti virsiä myöten saarnaajasta tai liturgista puhumattakaan.
        Seurakunnallisia uutisia seuraamalla voit valita kirkkopäiväsi ettei tarvitse tehdä tyhjää reissua kirkkoon:)

        Käytännöt ilmoittelussa vaihtelevat suuresti. Läheskään kaikki seurakunnat eivät ilmoita edes liturgin nimeä, vaan ainoastaan saarnaajan.

        Ehtoollisavustajien nimiä en ole nähnyt ilmoitettavan missään. Kuitenkin varsinkin isoissa seurakunnissa, joissa on vain yksi kirkko, saattaa pappeja olla yhteensä neljä tavallisena sunnuntaina ja vain yhden nimi on lehdessä.

        Olisi ehdottomasti positiivinen ele seurakunnalta ilmoittaa kaikkien pappien nimet, samoin kuin järjestää tietoisesti vain miesten pitämiä messuja - eikä vain pappien omantunnon vuoksi, vaan seurakuntalaisten.

        Näin tulisi toimia sielläkin, missä ei ole yhtään vanhalla kannalla olevaa pappia, koska seurakuntalaisissa heitä varmasti on. Näin seurakunta myös antaisi kaikille jäsenilleen mahdollisuuden käydä kirkossa ja tarve järjestöjen pitämiin erityismessuihin vähenisi.

        (Ja olen tätä mieltä, vaikka itse naispappeuden hyväksynkin.)


      • Sivustaseuraaja
        ilmoitusten lukija kirjoitti:

        Käytännöt ilmoittelussa vaihtelevat suuresti. Läheskään kaikki seurakunnat eivät ilmoita edes liturgin nimeä, vaan ainoastaan saarnaajan.

        Ehtoollisavustajien nimiä en ole nähnyt ilmoitettavan missään. Kuitenkin varsinkin isoissa seurakunnissa, joissa on vain yksi kirkko, saattaa pappeja olla yhteensä neljä tavallisena sunnuntaina ja vain yhden nimi on lehdessä.

        Olisi ehdottomasti positiivinen ele seurakunnalta ilmoittaa kaikkien pappien nimet, samoin kuin järjestää tietoisesti vain miesten pitämiä messuja - eikä vain pappien omantunnon vuoksi, vaan seurakuntalaisten.

        Näin tulisi toimia sielläkin, missä ei ole yhtään vanhalla kannalla olevaa pappia, koska seurakuntalaisissa heitä varmasti on. Näin seurakunta myös antaisi kaikille jäsenilleen mahdollisuuden käydä kirkossa ja tarve järjestöjen pitämiin erityismessuihin vähenisi.

        (Ja olen tätä mieltä, vaikka itse naispappeuden hyväksynkin.)

        Pappien nimillä tai sukupuolella ei ole mitään merkitystä. Millaisia katolisia luterilaisista on tullut, jos Jumalan armo on puhujasta kiinni. Äly hoi! Kannatan kaulahuivifinin ehdotusta. Siinä on järkeä!


      • pöhlöä
        kaulahuivifin kirjoitti:

        Naispappeuden vastustajat eivät tunne kirjoituksia, eivät ainakaan Raamatun historiallista luonnetta. Jumala ei ota kantaa pappeuteen Uudessa Testamentissa minusta, vaan eri aikojen varhaiskristityt eli tavalliset ihmiset.

        Ei pidä jäädä menneisyyden vangiksi ja kuvitella, että Raamattu kaikkinen epäkohtineen ja historiallisine virheineen olisi kokonaisuudessaan Jumalan sanaa. Kristillinen perimätieto on Jumalan sanaa korkeintaan julistaessaan sanomaa rakkaudesta, anteeksiantamuksesta ja ikuisuuudesta, mutta kaikki muu on inhimillistä opetusta ja tulkintaa.

        Jokainen voi uskoa minun puolestani miten vaan. Jos joku kuvittelee Jumalan armon olevan kiinni ihmisen sukupuolesta, niin pitäköön erikoiset käsityksensä, mutta kenellekään ei ole mitään oikeutta vaatia muita luulemaan samoin.

        Naispappeusasiassa kukin ajatelkoon miten lystää, mutta samaa vakaumusta ei voi odottaa muilta. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että miesten ja naisten on kyettävä yhteistyöhön samalla alttarilla. Jos joku kieltäytyy yhteistyöstä, siirtyköön kuuntelijoiden puolelle penkille. Naispappeus on mennyt naurettavuuksiin asti luterilaisessa kirkossa. Ateistit ja muslimit nauravat tällaiselle riitelylle ja pitävät sitä todisteena kristinuskon rappiosta. Sivuasioista on tullut pääasioita naispappeuden vastustajien mielissä.

        Naispappeuden vastustajat eivät tunne kirjoituksia, eivät ainakaan Raamatun historiallista luonnetta.

        Heh heh.

        Osoittaako tuo että sinä nysäajatuksellasi tuntisit?

        Pappi on yhden naisen MIES.

        Jospa lukisit raamattua ja kommentoisit vasta sitten.


      • sinä olla mieltäsi
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

        Pappien nimillä tai sukupuolella ei ole mitään merkitystä. Millaisia katolisia luterilaisista on tullut, jos Jumalan armo on puhujasta kiinni. Äly hoi! Kannatan kaulahuivifinin ehdotusta. Siinä on järkeä!

        Luterilainen kirkko näet ei tunnustanut 20 vuotta sitten naista pappina.Perinne on siis luterilainen.Oma näkemyksesi on sekä raamatun vastainen että jostain muualta tullut.
        Minä tunnustan yhä raamattua ja raamatun sanomaa vaikka se tuomitsee minutkin , kuten kaikki muutkin syntiset.

        Pelkäätkö että nainen ei menestyisi jos tietoa jaettaisiin etukäteen siitä, että kuka esiintyy pappina?
        Onhan luultavaa, etä et hyväksyisi siinäkään kohtaa rehellistä linjaa vaan pettämisen ja pahuuden.


      • olet
        törkymöykky kirjoitti:

        "Minä en näet harrasta Raamatun vastaisuuksia."

        Todella mukava kuulla, että joukossamme on ainakin yksi synnitön.

        Niinkö sinusta tuossa luki?
        Lue uudestaan.


      • Yks vaan
        pöhlöä kirjoitti:

        Naispappeuden vastustajat eivät tunne kirjoituksia, eivät ainakaan Raamatun historiallista luonnetta.

        Heh heh.

        Osoittaako tuo että sinä nysäajatuksellasi tuntisit?

        Pappi on yhden naisen MIES.

        Jospa lukisit raamattua ja kommentoisit vasta sitten.

        "Pappi on yhden naisen MIES."

        Käy kertomassa tuo myös katolailaisille ja ortodokseille, kun hekään eivät vielä noudata tuota ohjetta. Katolilaisella papilla ei saa olla yhtäkään naista niin kuin ei myöskään ortodoksipiispoilla. Sitä paitsi ei ole tiedossa, ainakaan kukaan ei ole maininnut, ovatko kaikki naispappeutta vastustavat luterilaisen kirkon papit "yhden naisen miehiä". Jos eivät vielä ole, niin kiireesti naimisiin.


    • ?Miksi?

      Kuten oli tutkimuksissa ilmennyt: väistämiskäytäntö ei ollut hyvä, vaan se oli ongelma. Siksi siihen puututtiin lopulta.

      Väistämisen kultuuri, jota vanhauskoiset harjoittivat, on kammottavaa rakkaudettomuudessaan ja äärimmäisessä julmuudessaan.
      Ennen kaikkea väistäminen on hirvittävää hengellistä ylpeyttä, jolla ei ole mitään tekemistä uskon, eikä Jumalan kanssa, vaan se on inhimillistä ylepyttä, joka laittaa ihmisen haluamaan väistämään toisia heidän uskonsa tähden.

      naispapit ja kirkkoon kuuluvat uskovat naisten pappeuden tulleen Jumalalta. Vanhauskoiset halveksuvat näitä pappeja ja kirkkoon kuuluvia ja sokeassa hengellisessä ylepydessään tahtovat väistää niitä, jotka eivät usko kuten he itse. Omaa uskoaan he pitävät erinomaisena ja autuaaksitekevänä. He pelastuvat oppiuskollaan, mutta eivät uskollaan Jeesukseen. Uskovatko vanhauskoiset edes Jeesukseen? Minusta tuntuu, että vanhauskoiset eivät usko jeesukseen, vaan he uskovat vanhauskoisten saarnaajiin ja opettajiin, jotka ovat joutuneet hengellisen ylepyden synnin pauloihin ja hajottavat kirkkoa ja sleytä. Sielunvihollinen hajottaa vanhauskoisten kautta kirkkoa, mutta nämä sielunvihollisen sokaisemat vanhauskoiset eivät näe sitä, kun ne eivät näe Jumalaakaan. He njkevät vain ainoastaan vanhauskoisten opit, joilla he kuvittelevat pelastuvansa.
      vanhauskoisille pitäisi alkaa julistaa Evankeliumia, jotta sielläkin ihmiset voisivat vihdoin kohdata Jeesuksen ja vapautua tuosta hengellisestä orjuudesta ja ylepydestä, johen he ovat nyt sielunsa ja sydämensä kiinnittäneet.

      • nainen kirkon peräpenkiltä

        Niin, naisena on aina vähän hankala olla jumalanpalveluksessa, jota toimittaa naispappeuden vastustaja. Olo on jotenkin ahdistava, eikä ehtoollinenkaan tunnu aidolta ja siunaukselliselta ehtoolliselta. Papista huokuu ylimielisyys. Levollisuus on tipotiessään.


      • ja totuuden edessä
        nainen kirkon peräpenkiltä kirjoitti:

        Niin, naisena on aina vähän hankala olla jumalanpalveluksessa, jota toimittaa naispappeuden vastustaja. Olo on jotenkin ahdistava, eikä ehtoollinenkaan tunnu aidolta ja siunaukselliselta ehtoolliselta. Papista huokuu ylimielisyys. Levollisuus on tipotiessään.

        ei ihinen voikaan hyvin , jollei ole valmis kohtaamaan häntä.

        Tästä syystä monet haluavat repiä raamattua osiin ja tulkita sitä valheella, koska eivät uskalla kohdata totuutta.
        Siitä se epävarmuus johtuu.

        Jos uskaltaa kohdata luojansa , niin ihminen menettää merkityksen, mutta jos asetelma on se, että tahalaan tehdään väärin ja halutaan sille hyväksyntää Jumalalta, niin ei se onnistu.

        Hienoa kuitenkin että olet rehellinen tuntemisessasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6044
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      56
      3036
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1817
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1760
    7. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1522
    8. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      49
      1495
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1463
    Aihe