EGR ja VAG-COM

säätö

Luin nettiä ja EGR:n päälläoloaikaa pystyy VW TDI koneessa säätämään ja TEHDAS on määritellyt rajat mikä on max ilmamäärä ilmansuodattimen kautta. Ja tämä on suurempi kuin vakiosäädössä

Onko kenenkään TDI koneeseen tehty ko muutos VAG-COM laiitteella? Onks tietoo miten suomen volkkarihuollot yleensä suhtautuvat asiaan jos sitä kysyy? Tuskin onnistuu.

Miten dieselkorjaamot, hoituuko siellä? Kertokaa kokemuksista.

Helpottas meinaa hieman tota imusarjan tukkeutumista jos EGR olisi päällä TEHTAAN salliman minimiajan.

5

2526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota pois

      Käytöstä kokonaan.Ei huomaa katsastuksessa jos on poistettu.Osaavat dieselpajat osaa homman.

    • Taapertaja.

      Vag-Comin egr-ohjeet löytyvät ffp:n sivuilta kun käyttää searchia. Mutta vag-comilla ei siis saa egr:ää kokonaan pois, joten siksi se kannattaa disabloida kokonaan.
      Itselläni on vm-02 pumppusuutin kone ja disbloin egr:n tukkimalla alipaineletkun joka menee egr:lle.

      Joissain uudemmissa autoissa tämä saattaa aiheuttaa vikakoodin.

      • JuRa

        Minulla on 2003 vuotinen Golf variant 74 kW powerdiesel, kerroppas hiukan tarkemmin tuosta letkun tukkimisesta. Mikähän letku, että löytäisinkö minä sen oikean. Huomaako muutoksen ajossa ? kulutus ? yms...

        Kiitos vaivannäöstä jo etukäteen !


      • Taapertaja.
        JuRa kirjoitti:

        Minulla on 2003 vuotinen Golf variant 74 kW powerdiesel, kerroppas hiukan tarkemmin tuosta letkun tukkimisesta. Mikähän letku, että löytäisinkö minä sen oikean. Huomaako muutoksen ajossa ? kulutus ? yms...

        Kiitos vaivannäöstä jo etukäteen !

        Itselläni on sama kone eli ATD, mutta -02. EGR:n saa siis disabloitua tukkimalla "ohjaus"letkun joka menee egr:n kelloon. Mutta kun egr on ollut käytössä tarpeeksi kauan niin venttiili saattaa vuotaa vaikkei ohjausta saisikaan. Tämä johtuu karstasta egr-venttiilissä ja se ei siis ole enää täysin tiivis. Siksi paras tapa egr:n disablointiin on laittaa sokea laippa putkeen joka on egr-venttiilin ja pakosarjan välissä. Tämä laippa siis estää fyysisesti pakokaasun pääsyn venttiilille, kun taas ohjaus-letkun tukkiminen estää vain venttiilin avautumisen.
        Itse olin laiska ja tukein vain ohjausletkun 8mm pultilla.

        egr:n disablointi-työ kestää ~3min, eli ihan pikku homma.
        Eli eli. ota koneen päältä se musta muovisuojus pois. EGR-kello on koneen takana pelkääjän puolella sellainen vaakatasossa ~10cm halkaisijaltaan oleva "lautanen". Tähän kelloon menee letku. Ota tämä letku irti ja tuki se miten tahansa. Tähän samaan kelloon tulee pakosarjalta putki jossa pakokaasut virtaavat.

        EGR:n poisto ei oikeastaan lisää tehoa koska egr on kuitenkin pois päältä täydellä kaasulla. Kulutusta en ole seurannut, mutta suurin etu on se että imusarja pysyy puhtaana. Eli tehot säilyvät eivätkä iän myötä laske tukkeutuneen imusarjan myötä.


      • JuRa
        Taapertaja. kirjoitti:

        Itselläni on sama kone eli ATD, mutta -02. EGR:n saa siis disabloitua tukkimalla "ohjaus"letkun joka menee egr:n kelloon. Mutta kun egr on ollut käytössä tarpeeksi kauan niin venttiili saattaa vuotaa vaikkei ohjausta saisikaan. Tämä johtuu karstasta egr-venttiilissä ja se ei siis ole enää täysin tiivis. Siksi paras tapa egr:n disablointiin on laittaa sokea laippa putkeen joka on egr-venttiilin ja pakosarjan välissä. Tämä laippa siis estää fyysisesti pakokaasun pääsyn venttiilille, kun taas ohjaus-letkun tukkiminen estää vain venttiilin avautumisen.
        Itse olin laiska ja tukein vain ohjausletkun 8mm pultilla.

        egr:n disablointi-työ kestää ~3min, eli ihan pikku homma.
        Eli eli. ota koneen päältä se musta muovisuojus pois. EGR-kello on koneen takana pelkääjän puolella sellainen vaakatasossa ~10cm halkaisijaltaan oleva "lautanen". Tähän kelloon menee letku. Ota tämä letku irti ja tuki se miten tahansa. Tähän samaan kelloon tulee pakosarjalta putki jossa pakokaasut virtaavat.

        EGR:n poisto ei oikeastaan lisää tehoa koska egr on kuitenkin pois päältä täydellä kaasulla. Kulutusta en ole seurannut, mutta suurin etu on se että imusarja pysyy puhtaana. Eli tehot säilyvät eivätkä iän myötä laske tukkeutuneen imusarjan myötä.

        Nyt on sitten tuo helppo ja nopea toimenpide tehty. Tein itse kans sen laiskan miehen tyylillä eli tukin letkun. Ei ainakaan syttynyt häiriövaloa. Vielä kun jaksais jostain purkaa ja katsoa mikä on imusarjan puhtaustilanne, autolla ajettu ennen tätä toimenpidettä 108950 km.

        Täytyy nyt ajella ja kuulostella mitä tuo vaikuttaa muuta kuin imuilman puhtauteen. Kiitoksia neuvoista, toimenpide todella yksinkertainen. Kaveri töissä autosähkökorjaamolla ja kertoi että hekin tekevät asiakkaiden autoihin tuota toimenpidettä. Eli nykyajan päästösäästöhömpötykset eivät välttämättä aina niin hyväksi autolle mitä luullaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe