pentu puri lapsella tikit

vihainen

tuttavani otti joku aika sitten belkkarin pennun lyhyt karvaisen, nyt pentu on 4,5 kk vanha ja puri tuttavani hoito lasta kasvoihin niin että lapsi jouduttiin viemään ensiapuun tikattavaksi. Tikkejä tuli tosin vain kolme mutta silti.

Hän ei aio luopua koirasta vaikka koira pureksii omiakin lapsia. Itse en ole koira asian tuntuija mutta näyttää siltä ettei pennun pureminen ole leikkiä kun se hyökkää ja hyppää sitten puree.
Näyttää ihan siltä että pentu tavoittelee päätä??

Onko totta mitä usein kuulee sanottavan ettei belkkarit ja seefferit ole oikein tervepäisiä vai johtuuko siitä ettei ne kaikki sovi ihan vain koti koiriksi.

87

11341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ihmeen monia Belgian paimenkoiria olen tuntenut/tietänyt joilla näyttää luonteessa olevan vikaa.
      pureminen/agressiivisuus/haukkuminen/rähiseminen jne.
      olen kyllä joskus miettinyt että kuinkahan yleistä tämä on? saksanpaimenkoirista taas minulla on parempia kokemuksia. (joskin myös huonojakin) mutta niitä taas olen tuntenut huomattavasti enemmän.
      koiran käytös on kyllä saatava loppumaan muuten ei seuraa hyvää.

      • se ole

        siellä naurun toisessa päässä se vika. Belgi ei ole mikään jokamiehen tai -naisen koira. Kotikoiraksi sopii paremmin esim. noutaja tai spanieli, ei mikään työkoira, mitä belgit ja sakut ovat.


      • voi että..

        Kyllä voin väittää,että tämmösissä tapauksissa 98% vika ON omistajassa.Ei ymmärrä koiraa ja sen käyttäytymistä! Ja ei todellakaan saku tai belkkari ole ihan joka ihmisen koira. Ja tämä pureminen/agressiivisuus/haukkuminen/rähiseminen jne. Johtuu juuri siitä ihmisen puuttelisesta tiedosta ja TIETÄMÖTTÖMYYDESTÄ.(ja luuloista,että osaan kouluttaa tälläisen koiran) Kouluttamalla kaikki nuo saa pois! Yksilöissä on niin paljon eroja,että mikä koulutus tapa käy toiselle niin voi olla toiselle todella huono!
        Nuin pientä koiraa ja lapsia ei voi jättää samaan tilaan hetkeksikään!!!


      • varomattomuutta
        voi että.. kirjoitti:

        Kyllä voin väittää,että tämmösissä tapauksissa 98% vika ON omistajassa.Ei ymmärrä koiraa ja sen käyttäytymistä! Ja ei todellakaan saku tai belkkari ole ihan joka ihmisen koira. Ja tämä pureminen/agressiivisuus/haukkuminen/rähiseminen jne. Johtuu juuri siitä ihmisen puuttelisesta tiedosta ja TIETÄMÖTTÖMYYDESTÄ.(ja luuloista,että osaan kouluttaa tälläisen koiran) Kouluttamalla kaikki nuo saa pois! Yksilöissä on niin paljon eroja,että mikä koulutus tapa käy toiselle niin voi olla toiselle todella huono!
        Nuin pientä koiraa ja lapsia ei voi jättää samaan tilaan hetkeksikään!!!

        Dominoivalla ja mahdollisesti viettiominaisuuksiltaan aggressiopainotteiselta pennulta tämä pureminen on ihan normaalia käytöstä. Siksi näitä koiria ei pitäisi joka kotiin myydäkään.

        Mutta kun jotkut eivät usko.. Vaikka sanotaan ettei kannattaisi hankkia belgiä tai varsinkaan malia niin ei uskota vaan hankitaan sellainen ja sitten porataan ja ihmetellään kun koira ei pysykään käsissä.


      • ei vellihousu
        varomattomuutta kirjoitti:

        Dominoivalla ja mahdollisesti viettiominaisuuksiltaan aggressiopainotteiselta pennulta tämä pureminen on ihan normaalia käytöstä. Siksi näitä koiria ei pitäisi joka kotiin myydäkään.

        Mutta kun jotkut eivät usko.. Vaikka sanotaan ettei kannattaisi hankkia belgiä tai varsinkaan malia niin ei uskota vaan hankitaan sellainen ja sitten porataan ja ihmetellään kun koira ei pysykään käsissä.

        Vain etä ihan 4-kuinen penikka puri(ne ei edes osaa purra, vain näykkiä, leikkiä). Se on kulkaas silä tavalla, että mikään ei ole sen helpompaa kuin tommosen penikan koulutaminen. Vaikuttaa, että se on "opettettu" näykkimään. Siis on sallitu huono leikkikäytös. Jos tommonen puree, niin ei muuta kuin niskasta kiinni ja kunnon perkeleet päälle. Se ei sitten enää pure ketään eikä koskaan. Tuo näykkivä koira on selvästi taitamattomien pässien omistuksessa. Mitään muuta ei voi sanoa.


      • älyäriitää....

        Belgit ovat maailman parhaimpia ja älykkäimpiä työkoiria. Ne ovat maailman helpompia koiria viisaiden käsissä, mutta kusipäiden käsissä saattavat olla ongemallisia. Hölmöille ei vallankaan älykäs ja vietkäs belki kuulu.


    • ei yleistää

      jos pennulle anta vapaat kädet jo pienenä,ja antaa pureksia kaikkea mitä eteen tulee,niin varmasti noin käy.pennulla vaihtuu hampaat ja ikenet kutisee ja mikäs "sen kivempaa"kun purra kaikkea.tässä tapauksessa omistajan on todellakin puututtava asiaan,koska aikuisena asia ei ole noin "sama"..luulee silloinkin että kaikkea saa purra.kiellot,lapsille myös selväksi että riehumisleikit loppuu koiran kanssa,koiralle omat lelut ja selkeä ero mitä saa tehdä ja mitä ei.ihmettelen tosin,miten noin pieni pentu on saanut tikit aikaa...*hmmm*mutta,jos on vaatinut niin ok.toivotaan että omistaja ottaa opiksi..

    • omistajn syy

      Koiralla tyhmä omistaja. Muuta ei voi sanoa. Penussa ei mitään vikaa. Se vain keikkuu.

    • ei ole

      hyvää sanottavaa belggareista. Itseäni on purrut belggari 5 kertaa, kyseessä kolme eri koiraa. Koirieni kimppuun on hyökännyt belggari kolmesti, jokaisella kerralla oli kyseessä eri yksilö eikä näistä ollut yksikään sama, joka on purrut minua.

      Eli 6 eri yksilöä yhdestä rodusta on purrut joko minua tai koiriani, joten mielestäni se kertoo jotain rodun "tervepäisyydestä". Minään kertana minä taikka koirani eivät ole provosoineet belgiä hyökkäämään, vaan se on aina tullut yllätyshyökkäyksenä vieläpä ilman minkäänlaisia varoituksia(murinaa, irvistelyä jne.).

      Täytyy myöntää että omistajissa on myöskin ollut vikaa, toisilla koirankoulutus on ollut puutteellista, mutta onpa näistä purijoista yksi ollut jopa tottelevaisuusvalio, joten jotain siinä suhteessa on pielessä.

      Jos tuttavasi pentu puree jo nyt ihmisiä eikä tilanteeseen puututa, niin aikuisena on tiedossa lisää ongelmia..., ei pureminen rajoitu silloin enään lapsiin vaan puree myös oman perheen aikuisia, näin kävi ainakin sille yhdelle minua kolmesti purreelle belgille.

      • ihmettelenpä

        miten on voinut noin käydä?provosoitko kuitenkin itse?koirasi?teit liikeiläsi jotain minkä koira tulkinnut uhkaavaksi?kuulostaa kyllä todella omituiselle,että saman rodun koiraa on sinua purrut montakin kertaa..hmm..missähän vika?itse olen ollut belgien kanssa tekemisissä kohta 10v,ja ei mitään sinne suuntaan koskaan,että joku tulisi ja purisi.onhan totta,että jokaisen kasvattajan vika,mikäli koira tekee jotain-poikkeus jos ei ole kasvainta tms,mikä aih.käytöshäiriön.-mutta pidän kyllä puhettasi outona,anteeksi nyt vain..


      • tykkää susta

        Pelkit tykkää maistella sua. Sinussa jotakin salaperäistä.


      • Ei ole muun rotuiset koskaan
        ihmettelenpä kirjoitti:

        miten on voinut noin käydä?provosoitko kuitenkin itse?koirasi?teit liikeiläsi jotain minkä koira tulkinnut uhkaavaksi?kuulostaa kyllä todella omituiselle,että saman rodun koiraa on sinua purrut montakin kertaa..hmm..missähän vika?itse olen ollut belgien kanssa tekemisissä kohta 10v,ja ei mitään sinne suuntaan koskaan,että joku tulisi ja purisi.onhan totta,että jokaisen kasvattajan vika,mikäli koira tekee jotain-poikkeus jos ei ole kasvainta tms,mikä aih.käytöshäiriön.-mutta pidän kyllä puhettasi outona,anteeksi nyt vain..

        käyneet tuolla tavoin päälle kuin belgit ja olen sentään ollut todella paljon kaiken rotuisten koirien kanssa tekemisissä, joukossa on ollut myös arkoja ja vihaisina pidettyjä koiria, eikä nämä ole käyneet päälle.

        Ensimmäisen kerran kun belgi kävi päälleni olin n.5-vuotias, oltiin leikkipuistossa keinumassa ystäväni kanssa, joilla belggari. Perheen isä tuli koiran kanssa käymään meitä moikkaamassa ja kun tulimme alas keinuista syöksyi elukka käsivarteeni kiinni, vaikka oli kytkettynä. En ollut kiinnittänyt koiraan mitään huomiota keinuessamme, enkä myöskään rynnännyt sitä kohti koska tiesin ettei se ole ystävällisyyden ruumiillistuma. Sen verran lähelle olin kuitenkin huomaamattani mennyt, että kytkettynä olleen koiran remmi yletti kohdalleni. Muistona on edelleen arvet vasemmassa käsivarressa, vaikka sattuneesta on jo yli 25 vuotta.
        Sama tuttu(naapureiden) koira kävi päälleni myöhemminkin, kahdesti. Toisella kerralla olin menossa heille kylään ja istuin eteisen lattialla riisumassa kenkiäni kun koira kävi yllättäen päälleni, tällä kertaa muistomerkit jäivät reiteen. Kolmannella kerralla olimme pihalla potkimassa palloa ja koira oli katsellut touhujamme jo pitkään kunnes se yhtäkkiä roikkui taas käsivarressani.
        En tiedä miten olen koiraa provosoinut, mutta samalla tavoin olen pienenä leikkinyt ja toiminut muidenkin koirallisten ystävieni kanssa eikä heidän koirat ole käyneet päälle. Myöhemmin olen kuullut että koira on pureskellut myös perheenjäseniään ja heillä perhepäivähoidossa olleita vieraita lapsia. Jotain vikaa on ollut siis sekä koirassa että omistajissa...

        Sukuvikaa vissiin(?!?), mutta em. koiran serkku on myöskin käynyt päälleni. Koira oli erään koulukaverini omistama ja kerran olimme yhdessä lenkillä metsässä. Koira oli kytkettynä ja kulki mukanamme haistellen polun reunuksia. Olimme jo matkalla takaisin kotiin päin kun koira hyökkäsi selkäni takaa oikeaan käsivarteen!
        Kolmas itseni päälle käynyt belggari oli minulle tuntematon. Olimme raveissa yleisönä ja kuljimme rauhalliseen tahtiin muun yleisön seassa hakeutuaksemme lähemmäs rataa. Eräällä naisella oli mukanaan belggari, joka istui naisen jalan juuressa. Huomasin kyllä koiran mutten kiinnittänyt siihen juuri mitään huomiota ja jatkoimme n. muutaman metrin päästä ohi koirasta. Koira kuitenkin yhtäkkiä syöksähti kohti ja tarrasi hampaillaan käsivarteeni!
        En todellakaan ymmärrä että jos koiralla on "kaikki kotona", niin miksi se käyttäytyy näin? Jos olen "hyvän makuinen", niin miksei omat koirani tai lukuisat tuntemani muun rotuiset kelpuuta minua ruoakseen??? Jos elehdin provosoivasti niin miksei tuntemani sakemannit, dopperit, mastiffit, eri ärhäkät terrierit ym. reagoi kiikehdintääni ja eleisiini???

        Näiden kokemuksien jälkeen on mahdotonta olla "piittamaton" ja "normaali" nähdessään belggarin. Ehkäpä koirani aistivat sen jotenkin ja toimivat sen mukaisesti, mutta jos olemme koirapuistossa ja koirani peuhaavat muiden koirien kanssa eivätkä ole edes huomanneet puistoon saapuneita belggareita, niin miten nekään ovat provosoineet tilanteessa niin, että ansaitsevat hyökkäyksen kohteeksi joutumisen???
        Viimeisellä kerralla olimme puistossa kun huomasin, että sinne on tulossa kaksi uros belgiä, jotka rähisivät jo aitauksen ulkopuolella. Pyysin omistajaa odottamaan, että pääsemme pois aitauksesta, koska jotenkin aavistin kuinka muuten tulee käymään. Omistaja oli kuitenkin sitä mieltä: -Ei nämä mitään tee, ja avasi portin sillä seurauksella että belgit olivat samantien omieni kimpussa! Tässä tapauksessa voi syyttää myös ERITTÄIN TYPERÄÄ omistajaa, mutta eipä belggarin taso "täysipainoisena" rotuna ole ollut kovin kummassa nosteessa näiden kokemusten jälkeen!


      • ...mut...
        Ei ole muun rotuiset koskaan kirjoitti:

        käyneet tuolla tavoin päälle kuin belgit ja olen sentään ollut todella paljon kaiken rotuisten koirien kanssa tekemisissä, joukossa on ollut myös arkoja ja vihaisina pidettyjä koiria, eikä nämä ole käyneet päälle.

        Ensimmäisen kerran kun belgi kävi päälleni olin n.5-vuotias, oltiin leikkipuistossa keinumassa ystäväni kanssa, joilla belggari. Perheen isä tuli koiran kanssa käymään meitä moikkaamassa ja kun tulimme alas keinuista syöksyi elukka käsivarteeni kiinni, vaikka oli kytkettynä. En ollut kiinnittänyt koiraan mitään huomiota keinuessamme, enkä myöskään rynnännyt sitä kohti koska tiesin ettei se ole ystävällisyyden ruumiillistuma. Sen verran lähelle olin kuitenkin huomaamattani mennyt, että kytkettynä olleen koiran remmi yletti kohdalleni. Muistona on edelleen arvet vasemmassa käsivarressa, vaikka sattuneesta on jo yli 25 vuotta.
        Sama tuttu(naapureiden) koira kävi päälleni myöhemminkin, kahdesti. Toisella kerralla olin menossa heille kylään ja istuin eteisen lattialla riisumassa kenkiäni kun koira kävi yllättäen päälleni, tällä kertaa muistomerkit jäivät reiteen. Kolmannella kerralla olimme pihalla potkimassa palloa ja koira oli katsellut touhujamme jo pitkään kunnes se yhtäkkiä roikkui taas käsivarressani.
        En tiedä miten olen koiraa provosoinut, mutta samalla tavoin olen pienenä leikkinyt ja toiminut muidenkin koirallisten ystävieni kanssa eikä heidän koirat ole käyneet päälle. Myöhemmin olen kuullut että koira on pureskellut myös perheenjäseniään ja heillä perhepäivähoidossa olleita vieraita lapsia. Jotain vikaa on ollut siis sekä koirassa että omistajissa...

        Sukuvikaa vissiin(?!?), mutta em. koiran serkku on myöskin käynyt päälleni. Koira oli erään koulukaverini omistama ja kerran olimme yhdessä lenkillä metsässä. Koira oli kytkettynä ja kulki mukanamme haistellen polun reunuksia. Olimme jo matkalla takaisin kotiin päin kun koira hyökkäsi selkäni takaa oikeaan käsivarteen!
        Kolmas itseni päälle käynyt belggari oli minulle tuntematon. Olimme raveissa yleisönä ja kuljimme rauhalliseen tahtiin muun yleisön seassa hakeutuaksemme lähemmäs rataa. Eräällä naisella oli mukanaan belggari, joka istui naisen jalan juuressa. Huomasin kyllä koiran mutten kiinnittänyt siihen juuri mitään huomiota ja jatkoimme n. muutaman metrin päästä ohi koirasta. Koira kuitenkin yhtäkkiä syöksähti kohti ja tarrasi hampaillaan käsivarteeni!
        En todellakaan ymmärrä että jos koiralla on "kaikki kotona", niin miksi se käyttäytyy näin? Jos olen "hyvän makuinen", niin miksei omat koirani tai lukuisat tuntemani muun rotuiset kelpuuta minua ruoakseen??? Jos elehdin provosoivasti niin miksei tuntemani sakemannit, dopperit, mastiffit, eri ärhäkät terrierit ym. reagoi kiikehdintääni ja eleisiini???

        Näiden kokemuksien jälkeen on mahdotonta olla "piittamaton" ja "normaali" nähdessään belggarin. Ehkäpä koirani aistivat sen jotenkin ja toimivat sen mukaisesti, mutta jos olemme koirapuistossa ja koirani peuhaavat muiden koirien kanssa eivätkä ole edes huomanneet puistoon saapuneita belggareita, niin miten nekään ovat provosoineet tilanteessa niin, että ansaitsevat hyökkäyksen kohteeksi joutumisen???
        Viimeisellä kerralla olimme puistossa kun huomasin, että sinne on tulossa kaksi uros belgiä, jotka rähisivät jo aitauksen ulkopuolella. Pyysin omistajaa odottamaan, että pääsemme pois aitauksesta, koska jotenkin aavistin kuinka muuten tulee käymään. Omistaja oli kuitenkin sitä mieltä: -Ei nämä mitään tee, ja avasi portin sillä seurauksella että belgit olivat samantien omieni kimpussa! Tässä tapauksessa voi syyttää myös ERITTÄIN TYPERÄÄ omistajaa, mutta eipä belggarin taso "täysipainoisena" rotuna ole ollut kovin kummassa nosteessa näiden kokemusten jälkeen!

        tosi vaikeeta uskoa tota stooria! Mulla kaks belgiä (tervu) ja on todella kilttejä ja lepsuja kaikkia ihmisiä kohtaan (nii ku kaikki mun tuntemat ja näkemäni belgit). Potkua löytyy tarvittaessa, mut normaali oloissa ei tod. ihmisille tee mitään Korkeintaa tulee syliin et "rapsutappa vähäsen mua".


      • on pipi
        Ei ole muun rotuiset koskaan kirjoitti:

        käyneet tuolla tavoin päälle kuin belgit ja olen sentään ollut todella paljon kaiken rotuisten koirien kanssa tekemisissä, joukossa on ollut myös arkoja ja vihaisina pidettyjä koiria, eikä nämä ole käyneet päälle.

        Ensimmäisen kerran kun belgi kävi päälleni olin n.5-vuotias, oltiin leikkipuistossa keinumassa ystäväni kanssa, joilla belggari. Perheen isä tuli koiran kanssa käymään meitä moikkaamassa ja kun tulimme alas keinuista syöksyi elukka käsivarteeni kiinni, vaikka oli kytkettynä. En ollut kiinnittänyt koiraan mitään huomiota keinuessamme, enkä myöskään rynnännyt sitä kohti koska tiesin ettei se ole ystävällisyyden ruumiillistuma. Sen verran lähelle olin kuitenkin huomaamattani mennyt, että kytkettynä olleen koiran remmi yletti kohdalleni. Muistona on edelleen arvet vasemmassa käsivarressa, vaikka sattuneesta on jo yli 25 vuotta.
        Sama tuttu(naapureiden) koira kävi päälleni myöhemminkin, kahdesti. Toisella kerralla olin menossa heille kylään ja istuin eteisen lattialla riisumassa kenkiäni kun koira kävi yllättäen päälleni, tällä kertaa muistomerkit jäivät reiteen. Kolmannella kerralla olimme pihalla potkimassa palloa ja koira oli katsellut touhujamme jo pitkään kunnes se yhtäkkiä roikkui taas käsivarressani.
        En tiedä miten olen koiraa provosoinut, mutta samalla tavoin olen pienenä leikkinyt ja toiminut muidenkin koirallisten ystävieni kanssa eikä heidän koirat ole käyneet päälle. Myöhemmin olen kuullut että koira on pureskellut myös perheenjäseniään ja heillä perhepäivähoidossa olleita vieraita lapsia. Jotain vikaa on ollut siis sekä koirassa että omistajissa...

        Sukuvikaa vissiin(?!?), mutta em. koiran serkku on myöskin käynyt päälleni. Koira oli erään koulukaverini omistama ja kerran olimme yhdessä lenkillä metsässä. Koira oli kytkettynä ja kulki mukanamme haistellen polun reunuksia. Olimme jo matkalla takaisin kotiin päin kun koira hyökkäsi selkäni takaa oikeaan käsivarteen!
        Kolmas itseni päälle käynyt belggari oli minulle tuntematon. Olimme raveissa yleisönä ja kuljimme rauhalliseen tahtiin muun yleisön seassa hakeutuaksemme lähemmäs rataa. Eräällä naisella oli mukanaan belggari, joka istui naisen jalan juuressa. Huomasin kyllä koiran mutten kiinnittänyt siihen juuri mitään huomiota ja jatkoimme n. muutaman metrin päästä ohi koirasta. Koira kuitenkin yhtäkkiä syöksähti kohti ja tarrasi hampaillaan käsivarteeni!
        En todellakaan ymmärrä että jos koiralla on "kaikki kotona", niin miksi se käyttäytyy näin? Jos olen "hyvän makuinen", niin miksei omat koirani tai lukuisat tuntemani muun rotuiset kelpuuta minua ruoakseen??? Jos elehdin provosoivasti niin miksei tuntemani sakemannit, dopperit, mastiffit, eri ärhäkät terrierit ym. reagoi kiikehdintääni ja eleisiini???

        Näiden kokemuksien jälkeen on mahdotonta olla "piittamaton" ja "normaali" nähdessään belggarin. Ehkäpä koirani aistivat sen jotenkin ja toimivat sen mukaisesti, mutta jos olemme koirapuistossa ja koirani peuhaavat muiden koirien kanssa eivätkä ole edes huomanneet puistoon saapuneita belggareita, niin miten nekään ovat provosoineet tilanteessa niin, että ansaitsevat hyökkäyksen kohteeksi joutumisen???
        Viimeisellä kerralla olimme puistossa kun huomasin, että sinne on tulossa kaksi uros belgiä, jotka rähisivät jo aitauksen ulkopuolella. Pyysin omistajaa odottamaan, että pääsemme pois aitauksesta, koska jotenkin aavistin kuinka muuten tulee käymään. Omistaja oli kuitenkin sitä mieltä: -Ei nämä mitään tee, ja avasi portin sillä seurauksella että belgit olivat samantien omieni kimpussa! Tässä tapauksessa voi syyttää myös ERITTÄIN TYPERÄÄ omistajaa, mutta eipä belggarin taso "täysipainoisena" rotuna ole ollut kovin kummassa nosteessa näiden kokemusten jälkeen!

        Sun pää on pipi.


      • keksisin
        ...mut... kirjoitti:

        tosi vaikeeta uskoa tota stooria! Mulla kaks belgiä (tervu) ja on todella kilttejä ja lepsuja kaikkia ihmisiä kohtaan (nii ku kaikki mun tuntemat ja näkemäni belgit). Potkua löytyy tarvittaessa, mut normaali oloissa ei tod. ihmisille tee mitään Korkeintaa tulee syliin et "rapsutappa vähäsen mua".

        tälläisiä juttuja omasta päästäni??? Aloittajahan kysyi kokemuksia belgeistä ja tässä omakohtaiset kokemukseni.
        En väitä että kaikki belgit olisi sekopäisiä ihmissyöjiä, mutta omalle kohdalleni ei ole lutuisia ja lepsuja kaikkien kavereita osunut yhtään. Eikä näiden kokemusten perusteella juuri tee mieli edes tehdä tuttavuutta ko. rodun kanssa. Yhden "tervepäisen" olen tavannut koirapuistossa, tuokin vahti hermostuneesti kahden tunnin ajan omistajan lähistöllä olevia pikkukeppejä herkeämättä, eikä osallistunut muiden koirien leikkeihin lainkaan (toivottavasti koira osaa relata edes kotioloissa, oli nimittäin melko hermostuneen oloinen puistossa).


      • kokemuksia minullakin on. yksikään ei kyllä minua ole purrut mutta...
        enkä helpolla tätä sano enkä yleistä mutta rotu on minulle mielessä "hyvin epävakaana, epäluotettavana" koirana.


      • et vaikuttas
        keksisin kirjoitti:

        tälläisiä juttuja omasta päästäni??? Aloittajahan kysyi kokemuksia belgeistä ja tässä omakohtaiset kokemukseni.
        En väitä että kaikki belgit olisi sekopäisiä ihmissyöjiä, mutta omalle kohdalleni ei ole lutuisia ja lepsuja kaikkien kavereita osunut yhtään. Eikä näiden kokemusten perusteella juuri tee mieli edes tehdä tuttavuutta ko. rodun kanssa. Yhden "tervepäisen" olen tavannut koirapuistossa, tuokin vahti hermostuneesti kahden tunnin ajan omistajan lähistöllä olevia pikkukeppejä herkeämättä, eikä osallistunut muiden koirien leikkeihin lainkaan (toivottavasti koira osaa relata edes kotioloissa, oli nimittäin melko hermostuneen oloinen puistossa).

        huijarilta, pyytäsin sua meillä käymään, tapaisit lutusen ja kaikista ihmisistä pitävän belgin.


      • vaan, mutta
        et vaikuttas kirjoitti:

        huijarilta, pyytäsin sua meillä käymään, tapaisit lutusen ja kaikista ihmisistä pitävän belgin.

        taitaa olla meikäläisen belggarikiintiö täynnä loppuiäksi.
        En väitä etteikö lutuista kaikkien kaveri belgiä mistään löytyisi, mutta luulen etten enää pysty suhtautumaan/kohtaamaan belgiä niin etteikö lutuisinkin yksilö tulisi epävarmaksi läsnäolostani ja tekisi jotain yllättävää?!?


      • täytyy sit
        vaan, mutta kirjoitti:

        taitaa olla meikäläisen belggarikiintiö täynnä loppuiäksi.
        En väitä etteikö lutuista kaikkien kaveri belgiä mistään löytyisi, mutta luulen etten enää pysty suhtautumaan/kohtaamaan belgiä niin etteikö lutuisinkin yksilö tulisi epävarmaksi läsnäolostani ja tekisi jotain yllättävää?!?

        olla tosi säikky. Meidän belgi on tottunut nimittäin niin monenlaisiin ihmisiin, harrastamme epävirallista kaverikoiratoimintaa mm. vanhusten, lasten ja vaikeasti vammaisten parissa. Onpa kerran humalainen ihminen kaatunut koirani päälle, koira jäi humalaisen ja seinän väliin puristuksiin ja katsoi minua vaan anovasti että "äiti voitko tehdä jotain". Mutta jos sun tarkoitus on vaan levittää huonoa sanaa belgeistä, niin siitä vaan. En väitä etteikö belgeissä olisi vaikeita tapauksia - varsinkin vääriin käsiin joutuessaan - mutta me silti yritämme antaa myös sitä positiivisempaa kuvaa rodusta. Ja tiedän paljon ikäväluonteisia ihmisiäkin, silti jaksan uskoa että suurin osa ihmisistä on mukavia ja kivoja yksilöitä.


      • säikyksi
        täytyy sit kirjoitti:

        olla tosi säikky. Meidän belgi on tottunut nimittäin niin monenlaisiin ihmisiin, harrastamme epävirallista kaverikoiratoimintaa mm. vanhusten, lasten ja vaikeasti vammaisten parissa. Onpa kerran humalainen ihminen kaatunut koirani päälle, koira jäi humalaisen ja seinän väliin puristuksiin ja katsoi minua vaan anovasti että "äiti voitko tehdä jotain". Mutta jos sun tarkoitus on vaan levittää huonoa sanaa belgeistä, niin siitä vaan. En väitä etteikö belgeissä olisi vaikeita tapauksia - varsinkin vääriin käsiin joutuessaan - mutta me silti yritämme antaa myös sitä positiivisempaa kuvaa rodusta. Ja tiedän paljon ikäväluonteisia ihmisiäkin, silti jaksan uskoa että suurin osa ihmisistä on mukavia ja kivoja yksilöitä.

        tulee...?!? Itseasiassa belgejä en säiky(parempi sana ehkä epäluulo/"huonot fibat"), vaan aina kun niitä näen nousee niskavillat väkisin pystyyn, on kait jokin alitajuntainen reaktio aiempiin kokemuksiin perustuen.
        Tarkoitukseni ei ole mustamaalata mitään rotua, edes belgejä, mutta niin kuin aloittaja kyseenalaisti niin belgi ei todellakaan ole kaikkien "mattimeikäläisten" koira ja luonteissakin löytyy kaikenlaista.


      • viittisitkö
        säikyksi kirjoitti:

        tulee...?!? Itseasiassa belgejä en säiky(parempi sana ehkä epäluulo/"huonot fibat"), vaan aina kun niitä näen nousee niskavillat väkisin pystyyn, on kait jokin alitajuntainen reaktio aiempiin kokemuksiin perustuen.
        Tarkoitukseni ei ole mustamaalata mitään rotua, edes belgejä, mutta niin kuin aloittaja kyseenalaisti niin belgi ei todellakaan ole kaikkien "mattimeikäläisten" koira ja luonteissakin löytyy kaikenlaista.

        Selventää että mitä muunnoksia on ollut ketkä hyökännyt? Vai onko ainoastaan yhden muunnoksen edustajia?


      • versiot
        viittisitkö kirjoitti:

        Selventää että mitä muunnoksia on ollut ketkä hyökännyt? Vai onko ainoastaan yhden muunnoksen edustajia?

        eli olivatkos ne nyt sitten niitä groendahleja(mustan väriset) ja tervuereja (harmaan ja ruskean sävyiset).


      • oikein:)
        versiot kirjoitti:

        eli olivatkos ne nyt sitten niitä groendahleja(mustan väriset) ja tervuereja (harmaan ja ruskean sävyiset).

        :)-


      • ei uskottavia tarinoita
        vaan, mutta kirjoitti:

        taitaa olla meikäläisen belggarikiintiö täynnä loppuiäksi.
        En väitä etteikö lutuista kaikkien kaveri belgiä mistään löytyisi, mutta luulen etten enää pysty suhtautumaan/kohtaamaan belgiä niin etteikö lutuisinkin yksilö tulisi epävarmaksi läsnäolostani ja tekisi jotain yllättävää?!?

        Osaat kuvata harvinaisen yksityiskohtaisesti mm kuinka noin viisivuotiaana käyttäydyit, kun koira vahingoitti Sinua.
        Hyvin harva aikuinen muistaa niin täsmälleen, mitä tietyssä tilanteessa tapahtui kun oli viisivuotias.
        Et ole uskottava. Keksit juttusi.
        Sitä paitsi belgialaiset ovat melko harvinaisia Suomessa. Olet ilmeisesti asunut aina jossain, jossa näitä belgialaisia suorastaan vilisee ikäänkuin jokamiehen koirana.
        Mytomaanisuus ei liene harvinaista näilläkään palstoilla.


      • on merkillinen
        ei uskottavia tarinoita kirjoitti:

        Osaat kuvata harvinaisen yksityiskohtaisesti mm kuinka noin viisivuotiaana käyttäydyit, kun koira vahingoitti Sinua.
        Hyvin harva aikuinen muistaa niin täsmälleen, mitä tietyssä tilanteessa tapahtui kun oli viisivuotias.
        Et ole uskottava. Keksit juttusi.
        Sitä paitsi belgialaiset ovat melko harvinaisia Suomessa. Olet ilmeisesti asunut aina jossain, jossa näitä belgialaisia suorastaan vilisee ikäänkuin jokamiehen koirana.
        Mytomaanisuus ei liene harvinaista näilläkään palstoilla.

        asia! Monesti tollaiset ikävät asiat kun tuppaavat jäädä mieleen (alitajuntaan) ja pysyvät muistissa vuosienkin jälkeen. Sulle ei ilmeisesti ole pienenä sattunut mitään mieltäsi järkyttänyttä, ole onnellinen siitä. En minäkään noita riemulla muistele, mutta tapahtuneet vain eivät unohdu!
        Ei ole belgi mikään yleinen rotu Suomessa ei, mutta lukumääräänsä suhtautettuna, melko "luonnevikaista" sakkia, kun pienessä populaatiossa, noinkin moni aiheuttaa huonoja kokemuksia ja muistoja!
        Enkä ole asunut missään belggari-lähiössä, noi kaksi serkusta ovat kyllä asuneet naapurustossa, toinen melkein rajanaapurina, toinen vajaan kilometrin päässä. Kuten jo aiemmin totesin muihin olen törmännyt milloin missäkin esim. raveissa, koirapuistoissa, näyttelyissä ja noitahan järkätään ympäri Suomea ja ilmeisesti belggareidenkin kanssa liikutaan ihmisten ilmoilla, vaikkei ehkä pitäisi...
        Jos kärsisin mytomaniasta tuskin vaivautuisin satukirjojen väsäämiseltä tänne kirjoitella, täällä tuntuu olevan vallalla haluttomuus uskoa ikäviä tosiasioita!


      • Shondah
        Ei ole muun rotuiset koskaan kirjoitti:

        käyneet tuolla tavoin päälle kuin belgit ja olen sentään ollut todella paljon kaiken rotuisten koirien kanssa tekemisissä, joukossa on ollut myös arkoja ja vihaisina pidettyjä koiria, eikä nämä ole käyneet päälle.

        Ensimmäisen kerran kun belgi kävi päälleni olin n.5-vuotias, oltiin leikkipuistossa keinumassa ystäväni kanssa, joilla belggari. Perheen isä tuli koiran kanssa käymään meitä moikkaamassa ja kun tulimme alas keinuista syöksyi elukka käsivarteeni kiinni, vaikka oli kytkettynä. En ollut kiinnittänyt koiraan mitään huomiota keinuessamme, enkä myöskään rynnännyt sitä kohti koska tiesin ettei se ole ystävällisyyden ruumiillistuma. Sen verran lähelle olin kuitenkin huomaamattani mennyt, että kytkettynä olleen koiran remmi yletti kohdalleni. Muistona on edelleen arvet vasemmassa käsivarressa, vaikka sattuneesta on jo yli 25 vuotta.
        Sama tuttu(naapureiden) koira kävi päälleni myöhemminkin, kahdesti. Toisella kerralla olin menossa heille kylään ja istuin eteisen lattialla riisumassa kenkiäni kun koira kävi yllättäen päälleni, tällä kertaa muistomerkit jäivät reiteen. Kolmannella kerralla olimme pihalla potkimassa palloa ja koira oli katsellut touhujamme jo pitkään kunnes se yhtäkkiä roikkui taas käsivarressani.
        En tiedä miten olen koiraa provosoinut, mutta samalla tavoin olen pienenä leikkinyt ja toiminut muidenkin koirallisten ystävieni kanssa eikä heidän koirat ole käyneet päälle. Myöhemmin olen kuullut että koira on pureskellut myös perheenjäseniään ja heillä perhepäivähoidossa olleita vieraita lapsia. Jotain vikaa on ollut siis sekä koirassa että omistajissa...

        Sukuvikaa vissiin(?!?), mutta em. koiran serkku on myöskin käynyt päälleni. Koira oli erään koulukaverini omistama ja kerran olimme yhdessä lenkillä metsässä. Koira oli kytkettynä ja kulki mukanamme haistellen polun reunuksia. Olimme jo matkalla takaisin kotiin päin kun koira hyökkäsi selkäni takaa oikeaan käsivarteen!
        Kolmas itseni päälle käynyt belggari oli minulle tuntematon. Olimme raveissa yleisönä ja kuljimme rauhalliseen tahtiin muun yleisön seassa hakeutuaksemme lähemmäs rataa. Eräällä naisella oli mukanaan belggari, joka istui naisen jalan juuressa. Huomasin kyllä koiran mutten kiinnittänyt siihen juuri mitään huomiota ja jatkoimme n. muutaman metrin päästä ohi koirasta. Koira kuitenkin yhtäkkiä syöksähti kohti ja tarrasi hampaillaan käsivarteeni!
        En todellakaan ymmärrä että jos koiralla on "kaikki kotona", niin miksi se käyttäytyy näin? Jos olen "hyvän makuinen", niin miksei omat koirani tai lukuisat tuntemani muun rotuiset kelpuuta minua ruoakseen??? Jos elehdin provosoivasti niin miksei tuntemani sakemannit, dopperit, mastiffit, eri ärhäkät terrierit ym. reagoi kiikehdintääni ja eleisiini???

        Näiden kokemuksien jälkeen on mahdotonta olla "piittamaton" ja "normaali" nähdessään belggarin. Ehkäpä koirani aistivat sen jotenkin ja toimivat sen mukaisesti, mutta jos olemme koirapuistossa ja koirani peuhaavat muiden koirien kanssa eivätkä ole edes huomanneet puistoon saapuneita belggareita, niin miten nekään ovat provosoineet tilanteessa niin, että ansaitsevat hyökkäyksen kohteeksi joutumisen???
        Viimeisellä kerralla olimme puistossa kun huomasin, että sinne on tulossa kaksi uros belgiä, jotka rähisivät jo aitauksen ulkopuolella. Pyysin omistajaa odottamaan, että pääsemme pois aitauksesta, koska jotenkin aavistin kuinka muuten tulee käymään. Omistaja oli kuitenkin sitä mieltä: -Ei nämä mitään tee, ja avasi portin sillä seurauksella että belgit olivat samantien omieni kimpussa! Tässä tapauksessa voi syyttää myös ERITTÄIN TYPERÄÄ omistajaa, mutta eipä belggarin taso "täysipainoisena" rotuna ole ollut kovin kummassa nosteessa näiden kokemusten jälkeen!

        Tämä minun juttuni nyt ei välttämättä koske täysin sinun tilannettasi (tai koko belggari sivustoa), mutta minulla ja miehelläni on kaksi sekarotuista pentua joissa emme tienneet olevan belggaria ennenkuin vasta hankkimisen jälkeen...

        Tosin voin olla tyytyväinen että pentumme täyttävät todella hyvin Malinoisin ulkomuodon sekä käytöksen ja luonteen, emästään niillä ei ole minkäänlaisia merkkejä.

        Pentumme olivat aluksi todella todella arkoja.
        Koskaan eivät ole sulattaneet mitään eikä ketään, paitsi minut ja mieheni.
        Iän kanssa aloin tajuamaan että se oli vain rodulle ominaista, pienenä juostiin sängyn alle ja haukuttiin kaikki kotiin tulevat joita ei todellakaan tunnettu, myöhemmin seistiin jykevästi koti ovella haukkumassa ja kertomassa tunkeilijalle ettei tänne ole asiaa jos äippä ei sitä hyväksy :)
        Koskaan eivät silti mene lähelle, pitävät etäisyyden, eivät murise/näyytele hampaitaan/ ota isku asentoa, seisovat ja pakittavat askeleen kerrallaan pää pystyssä jos tulet lähelle eikä omistajaa näy. (tyttö saattaa juosta kauaskin)

        Minun mielestäni ovat hyviä koiria, meillä kun ystävät käyvät, poika ymmärtää nopeasti että jos äiti halaa tota tyyppiä ja ne on kavereita, kaikki on ok.
        Silloin ovat löytyneet usein yövieraan kainalosta nukkumasta ja pusuttelu ja hellyyden kaipuu on loputonta. :)

        Ymmärrän kuitenkin pelon... pentumme ovat 9kk, eivätkä vielä kovin isoja (noin 168centtistä polviin,) mutta oikeastaan muksumme vain haluavat turvata meidän olomme...
        Koiria haukutaan, ja kaikkia jotka kulkevat ikkunamme ohi (asumme valitettavasti alimmassa kerroksessa kerrostalossa) mutta eivät ikinä ole yrittäneet lähestyä ketään huonotuulisina...

        Tähän on varmasti johtanut kova käteni kouluttamisessa, kiitän muksuja kun he ilmoittavat "reviirimme" eli ikkunan ohi kävelijöistä ja pitsakuskeista rappu käytävässä, mutta sitten yltiöpäisen huudon jälkeen sanon että nyt riittää, kiitos, mamma tietää että siellä on joku.

        Hyvin ovat tapansa oppineet.
        Belggaria kun ei voi opettaa vahtikoiraksi tai siis, paimeneksi, se on sitä jo luonnostaan, vaan perus opetus yhteiskunta kelpoiseksi on ainoa mitä voimme tehdä koiriemme kohdalla.. :/
        Meillä ollut aina vahva kuri, tiukat säännöt ja rangaistukset, mutta sitäkin enemmän rakkautta muksuja kohtaan...Näin niistä vain hyviä tulee...

        Malinois on niin temperamenttinen ja agressiivinen rotu, että se kysyy pelkällä katseellaan ihmiseltä, kuka on pomo ?
        Pennusta asti tiukka kuri, ja aikuisena pääsemme helposti jatkamaan :)

        Ja vielä, olen pahoillani kokemuksistasi koirien parissa, mutta meillä koiramme vahtivat elämänsä tehtävänä hoidossamme olleita pieniä lapsia, aina kaksi askelta edellä lasta, pysähdys, osotetaan että pieni ihminen on siinä vieressä ja kunnossa, ja taas jatketaan :)
        Rakkaus ja kuri.
        VAHVA kuri.


      • jeppejulle
        Ei ole muun rotuiset koskaan kirjoitti:

        käyneet tuolla tavoin päälle kuin belgit ja olen sentään ollut todella paljon kaiken rotuisten koirien kanssa tekemisissä, joukossa on ollut myös arkoja ja vihaisina pidettyjä koiria, eikä nämä ole käyneet päälle.

        Ensimmäisen kerran kun belgi kävi päälleni olin n.5-vuotias, oltiin leikkipuistossa keinumassa ystäväni kanssa, joilla belggari. Perheen isä tuli koiran kanssa käymään meitä moikkaamassa ja kun tulimme alas keinuista syöksyi elukka käsivarteeni kiinni, vaikka oli kytkettynä. En ollut kiinnittänyt koiraan mitään huomiota keinuessamme, enkä myöskään rynnännyt sitä kohti koska tiesin ettei se ole ystävällisyyden ruumiillistuma. Sen verran lähelle olin kuitenkin huomaamattani mennyt, että kytkettynä olleen koiran remmi yletti kohdalleni. Muistona on edelleen arvet vasemmassa käsivarressa, vaikka sattuneesta on jo yli 25 vuotta.
        Sama tuttu(naapureiden) koira kävi päälleni myöhemminkin, kahdesti. Toisella kerralla olin menossa heille kylään ja istuin eteisen lattialla riisumassa kenkiäni kun koira kävi yllättäen päälleni, tällä kertaa muistomerkit jäivät reiteen. Kolmannella kerralla olimme pihalla potkimassa palloa ja koira oli katsellut touhujamme jo pitkään kunnes se yhtäkkiä roikkui taas käsivarressani.
        En tiedä miten olen koiraa provosoinut, mutta samalla tavoin olen pienenä leikkinyt ja toiminut muidenkin koirallisten ystävieni kanssa eikä heidän koirat ole käyneet päälle. Myöhemmin olen kuullut että koira on pureskellut myös perheenjäseniään ja heillä perhepäivähoidossa olleita vieraita lapsia. Jotain vikaa on ollut siis sekä koirassa että omistajissa...

        Sukuvikaa vissiin(?!?), mutta em. koiran serkku on myöskin käynyt päälleni. Koira oli erään koulukaverini omistama ja kerran olimme yhdessä lenkillä metsässä. Koira oli kytkettynä ja kulki mukanamme haistellen polun reunuksia. Olimme jo matkalla takaisin kotiin päin kun koira hyökkäsi selkäni takaa oikeaan käsivarteen!
        Kolmas itseni päälle käynyt belggari oli minulle tuntematon. Olimme raveissa yleisönä ja kuljimme rauhalliseen tahtiin muun yleisön seassa hakeutuaksemme lähemmäs rataa. Eräällä naisella oli mukanaan belggari, joka istui naisen jalan juuressa. Huomasin kyllä koiran mutten kiinnittänyt siihen juuri mitään huomiota ja jatkoimme n. muutaman metrin päästä ohi koirasta. Koira kuitenkin yhtäkkiä syöksähti kohti ja tarrasi hampaillaan käsivarteeni!
        En todellakaan ymmärrä että jos koiralla on "kaikki kotona", niin miksi se käyttäytyy näin? Jos olen "hyvän makuinen", niin miksei omat koirani tai lukuisat tuntemani muun rotuiset kelpuuta minua ruoakseen??? Jos elehdin provosoivasti niin miksei tuntemani sakemannit, dopperit, mastiffit, eri ärhäkät terrierit ym. reagoi kiikehdintääni ja eleisiini???

        Näiden kokemuksien jälkeen on mahdotonta olla "piittamaton" ja "normaali" nähdessään belggarin. Ehkäpä koirani aistivat sen jotenkin ja toimivat sen mukaisesti, mutta jos olemme koirapuistossa ja koirani peuhaavat muiden koirien kanssa eivätkä ole edes huomanneet puistoon saapuneita belggareita, niin miten nekään ovat provosoineet tilanteessa niin, että ansaitsevat hyökkäyksen kohteeksi joutumisen???
        Viimeisellä kerralla olimme puistossa kun huomasin, että sinne on tulossa kaksi uros belgiä, jotka rähisivät jo aitauksen ulkopuolella. Pyysin omistajaa odottamaan, että pääsemme pois aitauksesta, koska jotenkin aavistin kuinka muuten tulee käymään. Omistaja oli kuitenkin sitä mieltä: -Ei nämä mitään tee, ja avasi portin sillä seurauksella että belgit olivat samantien omieni kimpussa! Tässä tapauksessa voi syyttää myös ERITTÄIN TYPERÄÄ omistajaa, mutta eipä belggarin taso "täysipainoisena" rotuna ole ollut kovin kummassa nosteessa näiden kokemusten jälkeen!

        tais ollakki poliisikoira, joka nappas rikollisen kiinni käskystä...


      • antimyto
        ei uskottavia tarinoita kirjoitti:

        Osaat kuvata harvinaisen yksityiskohtaisesti mm kuinka noin viisivuotiaana käyttäydyit, kun koira vahingoitti Sinua.
        Hyvin harva aikuinen muistaa niin täsmälleen, mitä tietyssä tilanteessa tapahtui kun oli viisivuotias.
        Et ole uskottava. Keksit juttusi.
        Sitä paitsi belgialaiset ovat melko harvinaisia Suomessa. Olet ilmeisesti asunut aina jossain, jossa näitä belgialaisia suorastaan vilisee ikäänkuin jokamiehen koirana.
        Mytomaanisuus ei liene harvinaista näilläkään palstoilla.

        Kumpahan keksii. Vaikuttaa, etä mielikuvitus ei ole aivan normaali. Pahaa tahtoa sen sijaan löytyy.


      • Oppikaaaa!!
        versiot kirjoitti:

        eli olivatkos ne nyt sitten niitä groendahleja(mustan väriset) ja tervuereja (harmaan ja ruskean sävyiset).

        Versiot: Tarkoitat varmaan groenendael? :)
        Joo en halua olla mikään töykee, et älä ota pahalla.

        Totta kai pentu leikkiessään näykkii. Onkohan omistaja kuullut mitään kouluttamisesta? On oikeesti tosi tyhmää kertoo tääl tapahtuneesta, kun se ei oo tapahtunu sulle, tai sun lapselles. Kaikki mun tuntemat Belgialaiset on hyvin koulutettuja, eikä niillä oo niitä "käytösongelmia". Ootko edes kysynyt tän tytön äidiltä haluaaks se et sä haukut tääl Belgialaista ja kerrot kuinka sen koira hyökkäs sen lapsen päälle, kun et varmastikkaan tiedä tapahtunutta tarkkaan.
        Miks ihmisten täytyy ottaa koiria joita ei sit osaa/jaksa kouluttaa?
        Hankkikaa tietoa rodusta enenkuin otatte yhtäkään koiraa. Alkaa ottaa päähän ihan oikeesti nää koira-aivottomat. Muakin on uhkailtu, et jos otat belkkarin, sä kadut sitä koko elämäs ja et se puree sua. Nyt oikeesti lopetatte sen koirien haukkumisen ja muiden yksityisasioiden levittämisen netissä. Belgialainen on vaikea koira, myönnän.


      • Rodut
        tykkää susta kirjoitti:

        Pelkit tykkää maistella sua. Sinussa jotakin salaperäistä.

        BELGIALAISET!!!!!!!!!!!
        Groenendael, Malinois, Tervueren, laekenois.
        ___________________________________


      • Anonyymi

        mulla belgi ja olen yhteen toiseen trmännyt lenkillä parikertaa. Tuon kirjoittaja valehtelee tai on onnistunut löytämään naapurustostaan kohtuu monta belgiä. Laskisin kirjoittajan luonnevian piikkiin. Toivottavasti kirjoittaja on kasvanut vuosien saatossa.


      • Anonyymi
        ihmettelenpä kirjoitti:

        miten on voinut noin käydä?provosoitko kuitenkin itse?koirasi?teit liikeiläsi jotain minkä koira tulkinnut uhkaavaksi?kuulostaa kyllä todella omituiselle,että saman rodun koiraa on sinua purrut montakin kertaa..hmm..missähän vika?itse olen ollut belgien kanssa tekemisissä kohta 10v,ja ei mitään sinne suuntaan koskaan,että joku tulisi ja purisi.onhan totta,että jokaisen kasvattajan vika,mikäli koira tekee jotain-poikkeus jos ei ole kasvainta tms,mikä aih.käytöshäiriön.-mutta pidän kyllä puhettasi outona,anteeksi nyt vain..

        Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Eihän koiraa ja lasta saa jättää vartoimatta keskenään. Lapsikin voi käyttäytyä koiraa kohtaan huonosti. Retuuttaa, mennä häirisemään unia, ottamaan lelua. Aikuisen tehtävä on ohjata kummankin käytöstä. Ja kouluttaa se koira.
        Kukas se hullu malli (Suvi Koponen?) oli tunkenut pikkukoiran häkkiin ja lapset kiusasivat sitä koko ajan tunkemalla leluja häkkiin ja muutenkin. Onko ihme jos koia on vihainen ja ahdistunut?


      • Anonyymi

        Ihmettelen??? Missä belgi keskittymässä oikein asut ja miten käyttäydyt? Kohtuu harvinainen rotu ja sulla muka tuomosia kokemuksia. Ainut selitys lienee peilissä.

        Belgiä kiltimpää koiraa saa hakea.


    • 6363

      Pentu saattaa olla kateellinen jos se lapsi vie siellä kaiken huomion? Minulla itselläni on sakemanni ja on todella kiltti.

      Sellaiset ihmiset jotka eivät ole koskaan edes olleet tekemissä sakemannin kanssa niin selittelevät niistä aivan perättömiä juttuja. Ovat ehkä kerran nähneet sakemannin ja se on sattunut olemaan vihainen?? Niin sen perusteella ei kannata mennä mitään sanomaan. Ne ovat aivan ihania koiria.

      • petra77

        Itselläni on ollut 2 belgianpaimenkoiraa,tervueren ja nämä koirat ovat sellaisia,että tarvitsevat pentuna ERITTÄIN paljon sosiaalistamista ja kokemuksia ihmisistä,muista eläimistä,autoista yms.,että kasvavat aikuisena hyvä luonteisiksi.Rotuhan on PAIMENKOIRA ja jos se ei saa tarpeeksi virikkeitä niin varmasti alkaa paimentaa lapsia(lapsiperheissä sitten koiraa pidetään luonnevikaisena, jos lasta näykkäisee..ei oteta huomioon,että myös lapset käytöksellään saattavat provosoida koiraa heiluvat,levittelevät käsiään,halailevat väkisin,repivät turkista jne ja kyllähän vanhemmat uskovat kullannuppujaan ennemmin),muita eläimiä,autoja jne.
        Osa paimenkoirista paimentaa esim.lampaita näykkimällä niitä jaloista.Tämän seikan voi ottaa huomioon myös paimenkoirarotuja valitessaan.Kannattaisi yleensäkin perehtyä koirarotujen historiaan mihin niitä aikaisemmin käytetty niin voisi tajuta monia asioita miksi jotkut koirat käyttäytyvät kuten käyttäytyvät.
        Paimenkoirilla on myös ERITTÄIN HERKKÄ KUULO ja lasten kiljaisut ja muutenkin meluherkkä ympäristö voi niitä stressata.
        Olen itsekin törmännyt arkoihin ja ylikierroksilla käyviin yksilöihin enkä ala erittelemään mistä se voi johtua..
        mutta jokainen joka tätä rotua harkitsee vain PELKÄN KOMEAN ULKOMUODON TAKIA niin kannattaa unohtaa,jos ei muuta ole tarjota kuin tylsistyneen sohvakoiran virka,joka pääsee takapihalle puolen tunnin lenkille.
        Myös lapsiperheisiin suosittelen harkitsemaan,jos ei aikaisempaa koirakokemusta.Vältytään monelta ikävältä jutulta.
        oma belggari tuli aikanaan juuri tälläiseltä perheeltä kasvattajan kautta minulle missä perheenpää oli erittäin kovalla kädellä ojentanut herkkää koiraa myös kättä pidemmällä ja lapset saaneet retuuttaa ja kun vielä vauva syntyi sai koira lähtöpassit.Ei sopinut enää kuvioihin.
        Että kannattaa todella yleensäkin miettiä kun koiraa ottaa niin muutama vuosi eteenpäin onko valmis..


      • petra77
        petra77 kirjoitti:

        Itselläni on ollut 2 belgianpaimenkoiraa,tervueren ja nämä koirat ovat sellaisia,että tarvitsevat pentuna ERITTÄIN paljon sosiaalistamista ja kokemuksia ihmisistä,muista eläimistä,autoista yms.,että kasvavat aikuisena hyvä luonteisiksi.Rotuhan on PAIMENKOIRA ja jos se ei saa tarpeeksi virikkeitä niin varmasti alkaa paimentaa lapsia(lapsiperheissä sitten koiraa pidetään luonnevikaisena, jos lasta näykkäisee..ei oteta huomioon,että myös lapset käytöksellään saattavat provosoida koiraa heiluvat,levittelevät käsiään,halailevat väkisin,repivät turkista jne ja kyllähän vanhemmat uskovat kullannuppujaan ennemmin),muita eläimiä,autoja jne.
        Osa paimenkoirista paimentaa esim.lampaita näykkimällä niitä jaloista.Tämän seikan voi ottaa huomioon myös paimenkoirarotuja valitessaan.Kannattaisi yleensäkin perehtyä koirarotujen historiaan mihin niitä aikaisemmin käytetty niin voisi tajuta monia asioita miksi jotkut koirat käyttäytyvät kuten käyttäytyvät.
        Paimenkoirilla on myös ERITTÄIN HERKKÄ KUULO ja lasten kiljaisut ja muutenkin meluherkkä ympäristö voi niitä stressata.
        Olen itsekin törmännyt arkoihin ja ylikierroksilla käyviin yksilöihin enkä ala erittelemään mistä se voi johtua..
        mutta jokainen joka tätä rotua harkitsee vain PELKÄN KOMEAN ULKOMUODON TAKIA niin kannattaa unohtaa,jos ei muuta ole tarjota kuin tylsistyneen sohvakoiran virka,joka pääsee takapihalle puolen tunnin lenkille.
        Myös lapsiperheisiin suosittelen harkitsemaan,jos ei aikaisempaa koirakokemusta.Vältytään monelta ikävältä jutulta.
        oma belggari tuli aikanaan juuri tälläiseltä perheeltä kasvattajan kautta minulle missä perheenpää oli erittäin kovalla kädellä ojentanut herkkää koiraa myös kättä pidemmällä ja lapset saaneet retuuttaa ja kun vielä vauva syntyi sai koira lähtöpassit.Ei sopinut enää kuvioihin.
        Että kannattaa todella yleensäkin miettiä kun koiraa ottaa niin muutama vuosi eteenpäin onko valmis..

        Niin,se piti vielä kirjoittaa,että oikeissa käsissä ja oikeudenmukaisesti kohdeltu belggari on kyllä mitä mainioin harrastus,-perhe ja kotikoirakin,jos vain jaksetaan antaa tarpeeksi virikkeitä..en tarkoita,että 24/7 tartteisi tuolla tokokentällä naama punaisena äheltää tai hiki hatussa juosta agilityradalla mutta jotakin muuta kuin tasaista kävelyä tienreunalla ja kotiin=)
        Belggari kiintyy kotiväkeensä enemmän kuin varmaan mikään muu rotu ja on perheensä uskollinen suojelija ja puolustaja,jos sen annetaan.
        Väärissä käsissä tämä koira voi olla kyllä pahempaa kuin painajainen..
        Oli eräs turhautunut belggari joka söi perheen takan ja omakotitalon yläkertaan johtavat sisäportaat puoleen väliin ja terrorisoi koko perhettä ja kaikki vain,että väärä rotu oikeilla ihmisillä tai oikea rotu väärillä ihmisillä..ihan miten halutaan tulkita.


      • petra77
        petra77 kirjoitti:

        Niin,se piti vielä kirjoittaa,että oikeissa käsissä ja oikeudenmukaisesti kohdeltu belggari on kyllä mitä mainioin harrastus,-perhe ja kotikoirakin,jos vain jaksetaan antaa tarpeeksi virikkeitä..en tarkoita,että 24/7 tartteisi tuolla tokokentällä naama punaisena äheltää tai hiki hatussa juosta agilityradalla mutta jotakin muuta kuin tasaista kävelyä tienreunalla ja kotiin=)
        Belggari kiintyy kotiväkeensä enemmän kuin varmaan mikään muu rotu ja on perheensä uskollinen suojelija ja puolustaja,jos sen annetaan.
        Väärissä käsissä tämä koira voi olla kyllä pahempaa kuin painajainen..
        Oli eräs turhautunut belggari joka söi perheen takan ja omakotitalon yläkertaan johtavat sisäportaat puoleen väliin ja terrorisoi koko perhettä ja kaikki vain,että väärä rotu oikeilla ihmisillä tai oikea rotu väärillä ihmisillä..ihan miten halutaan tulkita.

        Ja myös kannattaa lukea kirjoja,käydä näyttelyissä,jutella harrastajien ja kasvattajien(myös muiden rotujen) kanssa..näin saa parhaiten tietoa.
        Ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdissä ja netissä kirjoitellaan.Varsinkin kun kommentit tulevat yleensä sellaisten "mutu"-ihmisten tai huonoja kokemuksia omaavien tai täysin asiasta tietämättömien suusta.
        Itse olen nyt ottamassa mustaterrieriä ja olen noin vuoden verran tutustunut tähän rotuun ennenkuin varmistuin,että sopiva mulle.
        Tämä rotuhan kantaa myös yllään sitkeästi aggressiivisen rodun leimaa ja eräässä koirakirjassakin ei ole mitään muuta luonteenkuvausta kuin:aggressiivinen!?
        Nyt kun on tutustunut rotuun kasvattajalla,näyttelyissä,treeneissä niin huomaa,että suurin osa mitä oli lukenut ja kuullut niin aivan puppua..eli ota asioista ITSE selvää ennen lopullista päätöstä
        Mikäli kasvattaja suosittelee jotain muuta rotua älä loukkaannu..ajattelee ehkä sinun ja koirasi parasta.
        Toisaalta lopullisen päätösen teet sinä=)


      • !!!
        petra77 kirjoitti:

        Ja myös kannattaa lukea kirjoja,käydä näyttelyissä,jutella harrastajien ja kasvattajien(myös muiden rotujen) kanssa..näin saa parhaiten tietoa.
        Ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdissä ja netissä kirjoitellaan.Varsinkin kun kommentit tulevat yleensä sellaisten "mutu"-ihmisten tai huonoja kokemuksia omaavien tai täysin asiasta tietämättömien suusta.
        Itse olen nyt ottamassa mustaterrieriä ja olen noin vuoden verran tutustunut tähän rotuun ennenkuin varmistuin,että sopiva mulle.
        Tämä rotuhan kantaa myös yllään sitkeästi aggressiivisen rodun leimaa ja eräässä koirakirjassakin ei ole mitään muuta luonteenkuvausta kuin:aggressiivinen!?
        Nyt kun on tutustunut rotuun kasvattajalla,näyttelyissä,treeneissä niin huomaa,että suurin osa mitä oli lukenut ja kuullut niin aivan puppua..eli ota asioista ITSE selvää ennen lopullista päätöstä
        Mikäli kasvattaja suosittelee jotain muuta rotua älä loukkaannu..ajattelee ehkä sinun ja koirasi parasta.
        Toisaalta lopullisen päätösen teet sinä=)

        Kerrankin joku kirjoittaa asiaa. Hyvä petra!


      • ........
        petra77 kirjoitti:

        Ja myös kannattaa lukea kirjoja,käydä näyttelyissä,jutella harrastajien ja kasvattajien(myös muiden rotujen) kanssa..näin saa parhaiten tietoa.
        Ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdissä ja netissä kirjoitellaan.Varsinkin kun kommentit tulevat yleensä sellaisten "mutu"-ihmisten tai huonoja kokemuksia omaavien tai täysin asiasta tietämättömien suusta.
        Itse olen nyt ottamassa mustaterrieriä ja olen noin vuoden verran tutustunut tähän rotuun ennenkuin varmistuin,että sopiva mulle.
        Tämä rotuhan kantaa myös yllään sitkeästi aggressiivisen rodun leimaa ja eräässä koirakirjassakin ei ole mitään muuta luonteenkuvausta kuin:aggressiivinen!?
        Nyt kun on tutustunut rotuun kasvattajalla,näyttelyissä,treeneissä niin huomaa,että suurin osa mitä oli lukenut ja kuullut niin aivan puppua..eli ota asioista ITSE selvää ennen lopullista päätöstä
        Mikäli kasvattaja suosittelee jotain muuta rotua älä loukkaannu..ajattelee ehkä sinun ja koirasi parasta.
        Toisaalta lopullisen päätösen teet sinä=)

        Taas täällä leimataan belgejä hulluiksi! Meillä kaksi ollut ( ja siis yksi edelleen) ja kummatkin hyvin lapsi- ja ihmisystävällisiä. Melkein aina omistajassa on vika, ei koirassa. Nämä todellakin tarvitsevat 'hellän' mutta määrätietoisen koulutuksen. Nämä meidän belgit on ollu sellasia sylikoiria, jotka ei millään haluasi olla erossa omistajastaan ja laumastaan.
        Melkein kaikki käyttökoirarodut voitaisiin luokitella luonnevikaisiksi, jos ne on väärissä käsissä. Niille ei vaan riitä pari kertaa päivässä pissilenkki, vaan ne tarvitsevat PALJON muuta.


      • ja jos on iso koira niin tu...
        ........ kirjoitti:

        Taas täällä leimataan belgejä hulluiksi! Meillä kaksi ollut ( ja siis yksi edelleen) ja kummatkin hyvin lapsi- ja ihmisystävällisiä. Melkein aina omistajassa on vika, ei koirassa. Nämä todellakin tarvitsevat 'hellän' mutta määrätietoisen koulutuksen. Nämä meidän belgit on ollu sellasia sylikoiria, jotka ei millään haluasi olla erossa omistajastaan ja laumastaan.
        Melkein kaikki käyttökoirarodut voitaisiin luokitella luonnevikaisiksi, jos ne on väärissä käsissä. Niille ei vaan riitä pari kertaa päivässä pissilenkki, vaan ne tarvitsevat PALJON muuta.

        Aina kun on isohko koira on mahdollista että sen päässä naksahtaa jokin, tai siis tietenkin pienillä yhtälailla, eläimiähän ne on. Kun chihuhualla naksahtaa, ei lähde henki, ei se yletä kaulaan eikä saa purtua rannetta irti.

        Jos johonkin koirarotuun siunaantuu enemmän näitä naksahtelijoita, kannattais varmaan tutkia ne linjat jossa tapahtuu näitä sekoamisia.


        "Poliisikoira puri emäntänsä käden poikki

        Poliisikoira hyökkäsi yllättäen emäntänsä kimppuun kuntoradalla ja puri naiselta käden poikki.

        Tapaus sattui Vaasassa perjantaina.

        - Ymmärtääkseni käsi oli enää vain nahasta kiinni, kauhistelee päällystön päivystäjä, rikoskomisario Risto Nyholm.

        Poliisikoiran ohjaajan vaimo oli perjantaina puoliltapäivin ulkoiluttamassa belgianpaimenkoira malinois -rotuista koiraa kahden kouluikäisen lapsensa kanssa. Koira oli jostain syystä ollut rauhaton koko lenkin ajan.

        - Metsäpolulta kuntoradalle tultaessa rouva oli yrittänyt rauhoittaa koiraa ja vetää sitä hihnasta lähemmäs. Tällöin se oli hermostunut ja tarrautunut kiinni naisen vasempaan ranteeseen. Koira piti ranteesta kiinni 15-20 minuuttia, Nyholm selvitti tilannetta.

        Ilmeisesti kuntopolulla ollut sivullinen hälytti paikalle apua. Kotirannalla sijaitsevalle kuntoradalle saapui nopeasti ambulanssi ja Pohjanmaan pelastuslaitoksen Pete-pelastushelikopteri. Naiselle annettiin ensiapua ennen kuljetusta.

        Lentomatka sairaalaan Tampereelle katkesi kuitenkin ennen aikojaan huonon sään takia. Helikopteri joutui laskeutumaan Jalasjärvelle, josta sairaalamatkaa jatkettiin ambulanssilla.

        Naisen vasen käsi kärsi pahoja luu-, pehmytkudos-, verisuoni- ja hermovaurioita.

        Koira lopetettiin perjantaina. "

        tämä juttu oli jossakin päivälehdessä.


      • Koira on eläin....
        ja jos on iso koira niin tu... kirjoitti:

        Aina kun on isohko koira on mahdollista että sen päässä naksahtaa jokin, tai siis tietenkin pienillä yhtälailla, eläimiähän ne on. Kun chihuhualla naksahtaa, ei lähde henki, ei se yletä kaulaan eikä saa purtua rannetta irti.

        Jos johonkin koirarotuun siunaantuu enemmän näitä naksahtelijoita, kannattais varmaan tutkia ne linjat jossa tapahtuu näitä sekoamisia.


        "Poliisikoira puri emäntänsä käden poikki

        Poliisikoira hyökkäsi yllättäen emäntänsä kimppuun kuntoradalla ja puri naiselta käden poikki.

        Tapaus sattui Vaasassa perjantaina.

        - Ymmärtääkseni käsi oli enää vain nahasta kiinni, kauhistelee päällystön päivystäjä, rikoskomisario Risto Nyholm.

        Poliisikoiran ohjaajan vaimo oli perjantaina puoliltapäivin ulkoiluttamassa belgianpaimenkoira malinois -rotuista koiraa kahden kouluikäisen lapsensa kanssa. Koira oli jostain syystä ollut rauhaton koko lenkin ajan.

        - Metsäpolulta kuntoradalle tultaessa rouva oli yrittänyt rauhoittaa koiraa ja vetää sitä hihnasta lähemmäs. Tällöin se oli hermostunut ja tarrautunut kiinni naisen vasempaan ranteeseen. Koira piti ranteesta kiinni 15-20 minuuttia, Nyholm selvitti tilannetta.

        Ilmeisesti kuntopolulla ollut sivullinen hälytti paikalle apua. Kotirannalla sijaitsevalle kuntoradalle saapui nopeasti ambulanssi ja Pohjanmaan pelastuslaitoksen Pete-pelastushelikopteri. Naiselle annettiin ensiapua ennen kuljetusta.

        Lentomatka sairaalaan Tampereelle katkesi kuitenkin ennen aikojaan huonon sään takia. Helikopteri joutui laskeutumaan Jalasjärvelle, josta sairaalamatkaa jatkettiin ambulanssilla.

        Naisen vasen käsi kärsi pahoja luu-, pehmytkudos-, verisuoni- ja hermovaurioita.

        Koira lopetettiin perjantaina. "

        tämä juttu oli jossakin päivälehdessä.

        Ja mitkään muut rodut eivät pure ihmistä, kuin sähverit, malit, dogot ynnä muut isot rodut..... Taitaa olla vain, että uutis- /ilmoituskynnys ei ylity, kun oma kultsu tai kääpiövillis rouhaisee äkillisessä tilanteessa jotakuta/omistajaa....
        Näitä tapauksia on ja tulee olemaan, mikäli koira ei ole 110% omistajansa/ohjaajansa hallussa. Tuonkin jälkeen pitää muistaa, että jos koiraa sattuu johonkin riittävästi, unohtuvat tottelevaisemmaltakin hurtalta hyvät tavat ja vaisto astuu äkkiväkkiä peliin....
        Esim. itseäni on lapsena purrut ison rodun edustaja. Aluksi en ymmärtänyt miksi, mutta valkenihan sekin ajan myötä. Ei pitäisi päätä pahkaa juosta silittämään koiraa, jolla on pennut vahdittavanaan :). Ei jäänyt traumoja, mutta opin jotain......
        Eläimiähän ne sisimmältään kuitenkin ovat.....


      • ne on
        Koira on eläin.... kirjoitti:

        Ja mitkään muut rodut eivät pure ihmistä, kuin sähverit, malit, dogot ynnä muut isot rodut..... Taitaa olla vain, että uutis- /ilmoituskynnys ei ylity, kun oma kultsu tai kääpiövillis rouhaisee äkillisessä tilanteessa jotakuta/omistajaa....
        Näitä tapauksia on ja tulee olemaan, mikäli koira ei ole 110% omistajansa/ohjaajansa hallussa. Tuonkin jälkeen pitää muistaa, että jos koiraa sattuu johonkin riittävästi, unohtuvat tottelevaisemmaltakin hurtalta hyvät tavat ja vaisto astuu äkkiväkkiä peliin....
        Esim. itseäni on lapsena purrut ison rodun edustaja. Aluksi en ymmärtänyt miksi, mutta valkenihan sekin ajan myötä. Ei pitäisi päätä pahkaa juosta silittämään koiraa, jolla on pennut vahdittavanaan :). Ei jäänyt traumoja, mutta opin jotain......
        Eläimiähän ne sisimmältään kuitenkin ovat.....

        eläimiä joka suunnalta, sisältä ja päältä. Nykyään vaan niin monelta ihmiseltä on hämärtynyt se tosiasia ja koiria pidetään lapsina jonka seurauksena voi sit sattua ikäviä asioita. Koira on koira, oli se sitten belgi tai bichon frise, ja koirana sitä pitää myös kohdella. Ja suurin osa "luonnevikaisista" koirista on vaan osaamattomissa käsissä. Turha syyttää rotua tai kasvattajia tai vaikka postinkantajaa, jos omat rahkeet eivät koirankasvattamiseen ja -kouluttamiseen riitä.


      • vaasalainen
        ja jos on iso koira niin tu... kirjoitti:

        Aina kun on isohko koira on mahdollista että sen päässä naksahtaa jokin, tai siis tietenkin pienillä yhtälailla, eläimiähän ne on. Kun chihuhualla naksahtaa, ei lähde henki, ei se yletä kaulaan eikä saa purtua rannetta irti.

        Jos johonkin koirarotuun siunaantuu enemmän näitä naksahtelijoita, kannattais varmaan tutkia ne linjat jossa tapahtuu näitä sekoamisia.


        "Poliisikoira puri emäntänsä käden poikki

        Poliisikoira hyökkäsi yllättäen emäntänsä kimppuun kuntoradalla ja puri naiselta käden poikki.

        Tapaus sattui Vaasassa perjantaina.

        - Ymmärtääkseni käsi oli enää vain nahasta kiinni, kauhistelee päällystön päivystäjä, rikoskomisario Risto Nyholm.

        Poliisikoiran ohjaajan vaimo oli perjantaina puoliltapäivin ulkoiluttamassa belgianpaimenkoira malinois -rotuista koiraa kahden kouluikäisen lapsensa kanssa. Koira oli jostain syystä ollut rauhaton koko lenkin ajan.

        - Metsäpolulta kuntoradalle tultaessa rouva oli yrittänyt rauhoittaa koiraa ja vetää sitä hihnasta lähemmäs. Tällöin se oli hermostunut ja tarrautunut kiinni naisen vasempaan ranteeseen. Koira piti ranteesta kiinni 15-20 minuuttia, Nyholm selvitti tilannetta.

        Ilmeisesti kuntopolulla ollut sivullinen hälytti paikalle apua. Kotirannalla sijaitsevalle kuntoradalle saapui nopeasti ambulanssi ja Pohjanmaan pelastuslaitoksen Pete-pelastushelikopteri. Naiselle annettiin ensiapua ennen kuljetusta.

        Lentomatka sairaalaan Tampereelle katkesi kuitenkin ennen aikojaan huonon sään takia. Helikopteri joutui laskeutumaan Jalasjärvelle, josta sairaalamatkaa jatkettiin ambulanssilla.

        Naisen vasen käsi kärsi pahoja luu-, pehmytkudos-, verisuoni- ja hermovaurioita.

        Koira lopetettiin perjantaina. "

        tämä juttu oli jossakin päivälehdessä.

        Olen itse vaasasta kotosin. Asumme itse asiassa aika lähellä tuota paikkaa, jossa koira puri naisen käden irti. Kuulin kaveriltani lisätietoa tuosta malinoisista. Eli koira oli 6-vuotta vanha, tuotu saksasta ja saanut poliisikoirakoulutuksen. Nyt jokainen meistä voi itse päätellä että ottaisiko ulkomailla koulutetun 6-vuotiaan poliisikoiran lapsiperheeseen asumaan...
        p.s. ulkomailla poliisikoirat asuvat tarhassa, eivät perheen parissa


      • mitä tilasi
        vaasalainen kirjoitti:

        Olen itse vaasasta kotosin. Asumme itse asiassa aika lähellä tuota paikkaa, jossa koira puri naisen käden irti. Kuulin kaveriltani lisätietoa tuosta malinoisista. Eli koira oli 6-vuotta vanha, tuotu saksasta ja saanut poliisikoirakoulutuksen. Nyt jokainen meistä voi itse päätellä että ottaisiko ulkomailla koulutetun 6-vuotiaan poliisikoiran lapsiperheeseen asumaan...
        p.s. ulkomailla poliisikoirat asuvat tarhassa, eivät perheen parissa

        Se oli työkaluksi koulutettu. Ei Saksassa niin hirveesti työkaluja olohuoneissa säilytetä. Se oli muuten hyvä koira. Mutta kotikoirana huono. Se oli myös isännän koira. Ei ollut naisten elukka. Vietti iski päälle ja toimi kuten sen ohjelmoitu tietokone sanoi. Aivan turhaan lopettiin. Laittaisi vieläkin mielellään ja tehokkaasti rosvoja kuriin. Pitäis vain säilyttää tarhassa eli silleen kuin oli tottunut elämään. Ei tommoset elukat kestä räkyviä kakaoita ja nalkuttavia akkoja ympärillään loputtomasti.


      • siispä
        mitä tilasi kirjoitti:

        Se oli työkaluksi koulutettu. Ei Saksassa niin hirveesti työkaluja olohuoneissa säilytetä. Se oli muuten hyvä koira. Mutta kotikoirana huono. Se oli myös isännän koira. Ei ollut naisten elukka. Vietti iski päälle ja toimi kuten sen ohjelmoitu tietokone sanoi. Aivan turhaan lopettiin. Laittaisi vieläkin mielellään ja tehokkaasti rosvoja kuriin. Pitäis vain säilyttää tarhassa eli silleen kuin oli tottunut elämään. Ei tommoset elukat kestä räkyviä kakaoita ja nalkuttavia akkoja ympärillään loputtomasti.

        hermoheikko ja kuoppa kamaa, olis pitäny montuttaa jo aikoja sitten.Kyllä VIRKAKOIRAN täytyy kestää elämää ympärillään.


      • mistica
        siispä kirjoitti:

        hermoheikko ja kuoppa kamaa, olis pitäny montuttaa jo aikoja sitten.Kyllä VIRKAKOIRAN täytyy kestää elämää ympärillään.

        on myös huonohermoisia perimältään,mutten yleistä tuota,on joka rodussa niitä. Jos on todella työkoira, mitä nää on, vaikka olis näyttelylinjasia, vaatii se "tietynlaisen" omistajan. Kyllä pureminen pitää saada pois-eri asia,jos on kyse ns. paimennäykkäisyistä...?Ei sekään ole ok,mutta ei ole kukaan vaaraksi.Teräviä ja signaaliherkkiä nuo usein ovat. Kaikki koirat tarvii pennusta asti ne rajat, jotku rodut tai yksilöt napakammin. Itse en sano niin, mikä rotu mulle sopii, vaan niin, että mille rodulle minä olen sopiva...ja joku puhui noutajista ja spanieleista,niin onpa sielläkin vaikka mitä,ja tiukat rajat niillekin,osa noutajista kun tuppaa olemaankin yllättävän kovia ja itsenäisiä.En itse ottaisi belgiä,mutta kellä ovat hanskassa,on ok siinä missä jollekin käy mopsi.Se,onko TVA-titteliä ms ei tee arjessa koiran käytöksestä mtään salatiedettä-koira tekee kentällä työnsä pilkulleen,muuten se saattaa olla mikä vaan,miten sattuu käyttäytyvä koira-ja tällä taas en osoita tätä rotua erikseen,vaan kaiken kaikkiaan.Tuo myytti että toko/tai pk-puolen huiput on väistämättä 100% hanskassa arjessa,on väärä.Nuo ovat kaksi eri asiaa,toko on ns. temppuja, arkielämässä taas on omat sääntönsä. Belgien puolesta minä kailotan, kun vaan menisivät oikeille omistajille! Ei ketään palvele se,että väärän rodun edustaja tai väärä yksilö menee vääriin käsiin-yhtälö mahdoton.Siinä ostaja,mutta erityisesti myyjä tekee hallaa niin koiralle,rodun maineelle kuin ostajallekin.Joskus paineistettu työkoira vaan "uuvahtaa",sillä napsahtaa,kuten ihmisillekin tulee käsittämättömiä burnoutien sivuilmiöitä,muuten balanssissa olevat ihmiset vaan eivät jaksa,jokin särkyy.Pitkä selostus,toivottavasti jollekin jotakin.


      • petra77
        mistica kirjoitti:

        on myös huonohermoisia perimältään,mutten yleistä tuota,on joka rodussa niitä. Jos on todella työkoira, mitä nää on, vaikka olis näyttelylinjasia, vaatii se "tietynlaisen" omistajan. Kyllä pureminen pitää saada pois-eri asia,jos on kyse ns. paimennäykkäisyistä...?Ei sekään ole ok,mutta ei ole kukaan vaaraksi.Teräviä ja signaaliherkkiä nuo usein ovat. Kaikki koirat tarvii pennusta asti ne rajat, jotku rodut tai yksilöt napakammin. Itse en sano niin, mikä rotu mulle sopii, vaan niin, että mille rodulle minä olen sopiva...ja joku puhui noutajista ja spanieleista,niin onpa sielläkin vaikka mitä,ja tiukat rajat niillekin,osa noutajista kun tuppaa olemaankin yllättävän kovia ja itsenäisiä.En itse ottaisi belgiä,mutta kellä ovat hanskassa,on ok siinä missä jollekin käy mopsi.Se,onko TVA-titteliä ms ei tee arjessa koiran käytöksestä mtään salatiedettä-koira tekee kentällä työnsä pilkulleen,muuten se saattaa olla mikä vaan,miten sattuu käyttäytyvä koira-ja tällä taas en osoita tätä rotua erikseen,vaan kaiken kaikkiaan.Tuo myytti että toko/tai pk-puolen huiput on väistämättä 100% hanskassa arjessa,on väärä.Nuo ovat kaksi eri asiaa,toko on ns. temppuja, arkielämässä taas on omat sääntönsä. Belgien puolesta minä kailotan, kun vaan menisivät oikeille omistajille! Ei ketään palvele se,että väärän rodun edustaja tai väärä yksilö menee vääriin käsiin-yhtälö mahdoton.Siinä ostaja,mutta erityisesti myyjä tekee hallaa niin koiralle,rodun maineelle kuin ostajallekin.Joskus paineistettu työkoira vaan "uuvahtaa",sillä napsahtaa,kuten ihmisillekin tulee käsittämättömiä burnoutien sivuilmiöitä,muuten balanssissa olevat ihmiset vaan eivät jaksa,jokin särkyy.Pitkä selostus,toivottavasti jollekin jotakin.

        ^Erittäin fiksu kirjoitus..


      • mistica
        petra77 kirjoitti:

        ^Erittäin fiksu kirjoitus..

        jotakin(teemasta voisin jatkuvasti keskustella, ilman riitaa tietenkin...).
        Niin,paimenkoirista lienevät signaaliherkimpiä nuo belgit (on collieilla samaa, muttei enemmistö ole niin tarkkaavainen ympäristön suhteen) Kukas siellä tosin asiallisesti tokaisi, että jokin liike-se voi olla katse, kropan asento, pään liikkeet, kädet, jalat, ryhti (vaikka jalat todella näkyvän erimittaiset), kasvoillammekin tapahtuu niin paljon, ja koirista nämä belkkarit ja collikat on niitä, joilta ei taida mikään mennä sivu. Ja jos on terävyyttä tai mistä tietää vaikka ikäviä kokemuksia, tai vain koira ei kestä sitä, mikä SEN VINKKELISTÄ ON UHKAAVAA-silloin voipi leegot naksahtaa. Pääasiassa jokainen terve koira varoittaa, ja jopa oikeastaan on varoitus yksi-vaikka haukahdus ja asento, kaksi-jäykistyminen, huulten ja hännän ja koko kropan asennon muuttuminen, kolme-murina ja purukaluston upea esittäminen! TOi nyt karkeasti, mutta harva koira käy kiinni varoittamatta. Varoitus tai kehoitus pysyä loitolla voi olla vain koiralla pään kääntäminen syrjään=voisitko mennä loitommalle, en pidä kun olet melkein ihollani.

        Mutta tosiaan, kun on näistä tietynlaisista paimenista kyse, sen hampaiden kokija voi olla tietämättään aiheuttanut sen. Kurjia juttuja nuokin. Oon nähny ties mitä-liika pitkä juttu jos alkaisin selostaa. Mutta pare on mieluiten siis pysyä loitolla. Jos koira on vielä kytkettynä,aiai,ja moni kyllä puree sen taluttimen poikki kun se sillä leegofiilarillaan kiehuu.
        Tässä nyt sekavasti taas, mutta varmasti moni kokenut koiran kanssa eläjä tajuaa noi pointit, osa on ääritapauksia, mutta pakko yrittää kansantajuisesti kertoa, jos on joku jolle tällaset asiat on uusia. Koirien elekieli on yksi kiehtovimmista asioista. Kuinka paljon voi omistaan nähdä, ja paljonko sieltä jää piiloon meiltä...(hajuja ei täysin lasketa, vaikka erotan yli 10 eri koiran pissan aromit toisistaan)


      • -.-Susanna-.-
        siispä kirjoitti:

        hermoheikko ja kuoppa kamaa, olis pitäny montuttaa jo aikoja sitten.Kyllä VIRKAKOIRAN täytyy kestää elämää ympärillään.

        Jos sinut olisi opetettu pienestä asti kunnon karulla kurilla tekemään ja elämään tietyllä tavalla sinä varmaankin poks vaan sulattaisin jotain muuta?? Koira on ELÄIN eikä ihminen, jolle voi sanoa että tämä on oikein piste. Koira tarvihtee pitkäjänteistä koulutusta ja totuttelua uusiin asioihin. Eli jos koira on syntymästään asti OPETETTU siihen että se asuu tarhassa ja se on VÄLINE jota käytetään työtehtävissä, eikä ole tottunut löhöämään joidenki pehmoihmisten kanssa kotona rutisteltavana ja paijailtavana. Kaiken lisäksi jos ei ole edes tuossa tilanteessa ollut naisen tuo koira niin eihän koiraa voi tuosta syyttää.

        Jos koira on opetettu YHDEN ihmisen koiraksi (belgit ovat miltei aina yhden ihmisen koiria) ja kaikenlisäksi opetettu puremaan hyökkääviä ihmisiä kohtaan eikä ole ollut vaimon lapasissa yhtään niin mitä voi olettaa kun stressaantunutta koiraa nykkii hihnasta ei koiran pomo? Itekki olisin koirana purru koko käden muussiks -.-"

        Itse omistan tällä hetkellä yhden belgin. Groenendael urospennun jolla kohta mittarissa 3 kk eli nuori veijari on ja purukalustoa testaillaan kaikkialle. Tiukka linja on ollut ettei muuta kun luita ja leluja purra, mutta siitäkin huolimatta itelläni ollut kädessä pari kertaa monta senttiä pitkä verinen nirhama. Myös kynnen viereen sain syvähkön reiän kun leikittiin lelulla, josta pentu paransi otettaan samalla vahingossa sormeen nappaisten. Silloinkin leikki loppui ja koiraa otin niskasta kiinni (en kovasti, mutta tuntuvasti että koira tajuaa rauhoittua) ja kun koira rauhoittui päästin irti kahuin ja leikki jatkui. Näin olen toiminut aina koiran purressa (leikkiessä tms.). Yleensä koira saa luunapin/pienen läpsäisyn kuonolle kun näykkii/puree ja pennun tulosta on pureminen vähentynyt, vaikkakin tulee lisääntymään kohta kun hampaat alkavat vaihtua.

        Se on koulutuskysymys. Koirassa on TODELLA harvoin vikaa. Vika on siellä tyhmemmällä eli ihmisellä, joka siis tunnetusti on iha läpimätä ja idiootti -.-"


      • Nyt sitten...
        ja jos on iso koira niin tu... kirjoitti:

        Aina kun on isohko koira on mahdollista että sen päässä naksahtaa jokin, tai siis tietenkin pienillä yhtälailla, eläimiähän ne on. Kun chihuhualla naksahtaa, ei lähde henki, ei se yletä kaulaan eikä saa purtua rannetta irti.

        Jos johonkin koirarotuun siunaantuu enemmän näitä naksahtelijoita, kannattais varmaan tutkia ne linjat jossa tapahtuu näitä sekoamisia.


        "Poliisikoira puri emäntänsä käden poikki

        Poliisikoira hyökkäsi yllättäen emäntänsä kimppuun kuntoradalla ja puri naiselta käden poikki.

        Tapaus sattui Vaasassa perjantaina.

        - Ymmärtääkseni käsi oli enää vain nahasta kiinni, kauhistelee päällystön päivystäjä, rikoskomisario Risto Nyholm.

        Poliisikoiran ohjaajan vaimo oli perjantaina puoliltapäivin ulkoiluttamassa belgianpaimenkoira malinois -rotuista koiraa kahden kouluikäisen lapsensa kanssa. Koira oli jostain syystä ollut rauhaton koko lenkin ajan.

        - Metsäpolulta kuntoradalle tultaessa rouva oli yrittänyt rauhoittaa koiraa ja vetää sitä hihnasta lähemmäs. Tällöin se oli hermostunut ja tarrautunut kiinni naisen vasempaan ranteeseen. Koira piti ranteesta kiinni 15-20 minuuttia, Nyholm selvitti tilannetta.

        Ilmeisesti kuntopolulla ollut sivullinen hälytti paikalle apua. Kotirannalla sijaitsevalle kuntoradalle saapui nopeasti ambulanssi ja Pohjanmaan pelastuslaitoksen Pete-pelastushelikopteri. Naiselle annettiin ensiapua ennen kuljetusta.

        Lentomatka sairaalaan Tampereelle katkesi kuitenkin ennen aikojaan huonon sään takia. Helikopteri joutui laskeutumaan Jalasjärvelle, josta sairaalamatkaa jatkettiin ambulanssilla.

        Naisen vasen käsi kärsi pahoja luu-, pehmytkudos-, verisuoni- ja hermovaurioita.

        Koira lopetettiin perjantaina. "

        tämä juttu oli jossakin päivälehdessä.

        Helvett*! Alatsäkin nyt haukkuun balgareita, kun ongit tän jostain sivustosta?
        Ootsäkin nyt tullu tollaseks, et isotkoirat on kauheita ja vaarallisia. Älkää kouluttako koiria väärin ja jos ette osaa niin miks teillä on hemmetti koira. Toi ei oo koiran vika vaan omistajan.


      • KRÖHÖM..
        Koira on eläin.... kirjoitti:

        Ja mitkään muut rodut eivät pure ihmistä, kuin sähverit, malit, dogot ynnä muut isot rodut..... Taitaa olla vain, että uutis- /ilmoituskynnys ei ylity, kun oma kultsu tai kääpiövillis rouhaisee äkillisessä tilanteessa jotakuta/omistajaa....
        Näitä tapauksia on ja tulee olemaan, mikäli koira ei ole 110% omistajansa/ohjaajansa hallussa. Tuonkin jälkeen pitää muistaa, että jos koiraa sattuu johonkin riittävästi, unohtuvat tottelevaisemmaltakin hurtalta hyvät tavat ja vaisto astuu äkkiväkkiä peliin....
        Esim. itseäni on lapsena purrut ison rodun edustaja. Aluksi en ymmärtänyt miksi, mutta valkenihan sekin ajan myötä. Ei pitäisi päätä pahkaa juosta silittämään koiraa, jolla on pennut vahdittavanaan :). Ei jäänyt traumoja, mutta opin jotain......
        Eläimiähän ne sisimmältään kuitenkin ovat.....

        Kyllä ne pienetkin koirat ovat vaarallisia. Tuttavaperheen terrieri raateli mökkinaapureidensa saksanpaimenkoiran, joka kuulostaa käsittämättömältä. Kaiken lisäksi terrieri oli aina ollut täysin normaali muita koiria kohtaan, mutta sen yhden kerran sillä vain napsahti. Samainen koira puri myös vieraita ja etenkin silloin, jos vieras lähestyi perheen naispuolista jäsentä, josta oli ilmeisesti mustasukkainen. Koira itse oli kuitenkin myös narttu. Perhe joutui maksamaan sunnattomat summat rahaa mökkinaapureilleen ja pahoittelemaan syvästi tapahtunutta, mutta kaikesta huolimatta he yrittivät vielä kouluttaa koiraansa, sillä mökkinaapuritkin olivat todella yllättyneitä ja järkyttyneitä koiran käytöksestä. Koira oli kuitenkin pakko lopettaa vuoden jälkeen tapahtumasta, vaikka eläinlääkärin mukaan se oli täysin terve, mutta välikohtauksen tapahduttua koira oli aloittanut remmiräyhäämisen ja suorastaan vihasi muita koiria, eikä aggressiivinen käyttäytyminen ihmisiäkään kohtaan ollut loppunut koulutusyrityksistä huolimatta. JA KYLLÄ tuttavaperheeni jäsenet eivät ole mitään pilinpalin tyhjäpäitä vaan erittäin eläinystävällisiä ja koirarakkaita ihmisiä, joilla oli jo 27v koirakokemus.


    • Shondah

      Olin myös joitakin vuosia sitten teininä lomaperheessä, ihan tälläinen vkon loppu perhe joilla todella hyvät mahdollisuudet koirien kasvatukseen.

      Heillä oli kaksi sakemannia, yksi nöffi ja kaukaasian paimenkoira.
      No.. kaikki olivat rodulleen erittäin uskollisia ja hyvin koulutettuja, ja tuolloin minulla ei ollut aavistustakaan koiran kouluttamisesta, mutta rakkautta kylläkin.

      Kun perheen narttu sakemanni kerran taas fiksuna meni ja kaivoi aivan järkyttävän montun kukkapuskaan, emäntä sai hmm... lievän herppari :)
      Narttu oli jo pentuna opetettu että pihaa ei kaiveta, kun metsääkin ympärillä, eikä tosiaan ollut tehnyt sitä ennen, mutta kun emäntä paikansi montun kukkiensa seassa, se narttu lähti! :)
      Eli emäntä otti yli kolmekymmentä kiloisen nartun niska ja perse karvoista kiinni, nosti lantionsa korkeudelle, kantoi etupihalta taka pihalle ja viskasi koiran monttuun !! :D
      Sitten käski nartun nyt sitten vahtia sitö monttua kun oli sen halunnutkin kaivaa ;D Anteeksi nyt vain, joistakin tämä saattaa kuulostaa todella kamalalta ja liian raa`alta, mutta minusta ei, koska narttu tosiaan oli koko päivän siellä montussaa, eikä kaivanut sen jälkeen :D

      Tiukka ote sen olla pitää!
      Sama pätee belggareihin, meillä on pari kertaa näytetty peppu piiskaa kun on revitty sängystä patja rikki, ja se loppui siihen.
      Enkä ole pahoillani, koirani eivät silti pelkää kättäni.
      Ainoastaan suuttunutta raivoamistani :)
      Silloin juostaan kylpyhuoneeseen ja tullaan takaisin sitten vähän ajan päästä kun mamma antaa luvan tulla pois häpeämästä.
      Tavallaan belggarin PITÄÄ aina tietää se, että sinä, omistaja olet AINA se vahvempi, ja kun se muistaa sen yhden kerran kun pentuna nappasit sen niskavilloista ja heitit sen sinne monttuun, tai se kusi olohuoneen matolle ja raijasit sen väkipakolla kylpuhuoneeseen paperille, se ei enää 30 kiloisena kyseenalaista voimiasi, vaan luulee että edelleen se 30 kiloa menee sinne monttuun :) Ja niinhän sen pitää mennäkin.

      Meillä edelleen joskus harvoin lirautetaan keskelle lattiaa, ja vaikka uros kuinka pistää pakin päälle, minä raijaan sen vaikka hampaista kiskomalla ja tiukka ote pissavehkeessä kylppäriin paperille. :)

      • jostus

        Harvoin voi näiltä palstoilta lukea noin rehellisesti kerrottuna siitä, että koiralla on kuri.
        Usein saa lukea että tiukka pitää olla ja näyttää se paikka, mutta harva sen uskaltaa kertoa mitä se tiukkuus on.

        Itselläni ei ole ollut koiraa moniin vuosiin ja olenkin ihmetellyt näitä lukiessani mitä yleensä sellainen ihminen jolla ei ole koskaan ollut koiraa tekee neuvolla jossa ei kuitenkaan oikeasti neuvota.

        Sanonta ole tiukka ei kerro ensimäisen koiran omistajalle yhtään mitään, sen enempää kuin yliviljelty johtajuus. Se johtajuus tulee siinä normaalisti koiraa kasvattaessa, mutta ensi kertalainen on varmasti hukassa.


      • belkiliini

        Hehhee muistelen miten itse jouduin koulimaan omaa belkiä pentuna esim.poskivilloista kiinni ottaminen ja selättäminen ei kyseisen koiran kanssa auttanut kun luuli sitä leikiksi mutta kun kantoi pimeään vessaan muutamaksi minuutiksi sit kun kävi laskemassa pois sieltä niin oli hyvin nöyrä kaveri ja nykyään ei mitään ongelmia sen kanssa.


    • ...

      Ikävää, että pääsi näin käymään.

      Pennuillahan on usein tuota, että nakataan hampailla kiinni melkein mihinkä tahansa mikä liikkuu. Se on sekä leikkimistä ja ehkä vähän jotain uhmailun sorttista.
      Pennulle pitäisi tehdä selväksi ettei näin saa tehdä tai kanavoida se pureminen johonkin muuhun.
      Tämä, että pentuna puree ja kokeilee niitä hampaitaan ei tietenkään tarkoita että koirasta kasvaisi hullupsykopaatti joka nappaa kiinni aina siihen joka sattuu menemään ohi.
      Kunhan asialle tehdään jotain niin ei sitä ongelmaa tule.

      Olisikohan tuttavasi pentu (belgianpaimenkoira) malinois? Omaa henk.kohtaista kokemusta maleista ei ole, mutta näillä tuntuu olevan vielä enemmän herkässä se että hampailla tarttutaan ja roikutaan lahkeessa yms. Näin olen kuullut.
      Eikä se tarvi kuin kanavoida muuhun tai tehdä selvälksi mikä on kiellettyä ja mikä ei.

      Ihan jokaisessa rodussa löytyy niitä tapauksia jotka pilaavat sitten koko rodun maineen.
      Siitä millainen koirasta kasvaa riippuu ihan siitä ihmisestä joka on sielä hihnan päässä, suurin osa koirien luonneongelmista johtuu siitä miten koira on kasvatettu (vai onko kasvatettu ollenkaan). Hyvin harva koira on syntymästä asti luonnevikainen.

      Belggari & sakemanni omat mainioita 'kotikoiria'. Itse tarkoitan sanalla 'kotikoira' koiraa joka tulee myös toimeen lasten kanssa. (No oikeastaan kaikki rodut sopeutavat tähän, se on taas siitä kasvatuksesta kiinni)
      Belggari tulee mainiosti toimeen lasten kanssa, pitää hyvää huolta laumastaan vahtien sitä. Ihan niitä pienimpiäkin lauman jäseniä.

      Mutta tietystihän pelkäksi kotikoiraksi belggari (tai sakemanni) ei sovi. Vähintään se peruskoulutus pitää tälläisillä koirilla olla.

      • ei eroja

        Pentuna, siis 5-8 viikkoisina, variaatioissa ei eroa. Erot ovat yksilökohtaisia. Variaatio ei määrää tuossa iässä käytöstä. Kaikki terveet pennut purevat, pissivät ja roikkuvat nenäliinassa, juoksevat ja murisevat. Se on niiden mielestä hauksaa ja kehittävää. Variaatioiden eli näyttely- ja työlinjaisten erot tulevat esiin hieman myöhemmin. Työkkärit ovat keskimäärin selvästi rohkeampia ja dominoivampia, mutta myös älykkäämpiä, keskittymiskykyisempiä jne. Näyttelylinjaiset sohlaavat hirveesti tyhjää ja niiden kouluttaminen vaatii enemmän aikaa kaikenlaisten fobioiden ja epäsosiaalisten piirteiden neutraloimisen vuoksi. Nuo piirteet ovat jo kaikkien havaittivissa kun pennnut ovat puolivuotiaita, usein jo paljon aikaisemminkin. Terveen koiran puruherkkyys on loppujen lopuksi sataprosenttisesti kasvatuskysymys. Tyhmien kohdalla mikään ei sitten auta. Sellaisiakin koirista joskus löytyy. Onneksi harvoin.


      • Romminmami
        ei eroja kirjoitti:

        Pentuna, siis 5-8 viikkoisina, variaatioissa ei eroa. Erot ovat yksilökohtaisia. Variaatio ei määrää tuossa iässä käytöstä. Kaikki terveet pennut purevat, pissivät ja roikkuvat nenäliinassa, juoksevat ja murisevat. Se on niiden mielestä hauksaa ja kehittävää. Variaatioiden eli näyttely- ja työlinjaisten erot tulevat esiin hieman myöhemmin. Työkkärit ovat keskimäärin selvästi rohkeampia ja dominoivampia, mutta myös älykkäämpiä, keskittymiskykyisempiä jne. Näyttelylinjaiset sohlaavat hirveesti tyhjää ja niiden kouluttaminen vaatii enemmän aikaa kaikenlaisten fobioiden ja epäsosiaalisten piirteiden neutraloimisen vuoksi. Nuo piirteet ovat jo kaikkien havaittivissa kun pennnut ovat puolivuotiaita, usein jo paljon aikaisemminkin. Terveen koiran puruherkkyys on loppujen lopuksi sataprosenttisesti kasvatuskysymys. Tyhmien kohdalla mikään ei sitten auta. Sellaisiakin koirista joskus löytyy. Onneksi harvoin.

        Ensinäkin olen sitä mieltä,ettei ole pennun vika vaan omistajan.Koira tarvii oikeanlaisen johtajan,ja rajat.Belgianpaimenkoira hyvä koira,jos se on oikein aktivoitu/koulutettu.Nyt on vielä kyse rajusti leikkivästä pennusta,joka ei ymmärrä omia voimiaan.Pennut usein keskenäänkin leikkiessä,leikkivät niitä niin sanottuja "hyökkäys-leikkejä".Uskon että asia on helposti vielä korjattavissa,mutten ole varma onko koira oikean ihmisen käsissä.Koiraa pitää aina johtaa johdonmukaisesti,ja rauhallisesti.Eli täytyy kieltää kun koira tekee väärin,mutta myös lapsien on ymmärrettävä että koiraa koulutetaan kunnon koiraksi,eikä sitä saa villitä mukaan leikkeihin kiljua,hyppiä jne.silloinhan lapsi käyttäytyy kun "saalis-eläin" ja silloin koiraa on turha syyttää.Kun koiraa kielletään kannattaa kiinnittää sen huomio muualle,eli ei pelkkää ei käskyä. Koira ei ymmärrä "ole tekemättä mitään",vaan ensin kielto sitten uusi käsky esim. "tänne"ja kun tulee kehutaan,ja annetaan nami :) Belgianpaimenkoira tarvii myös paljon erinnäisiä aktiviteettejä,joka päivä määrä iästä riippuen.Tuon ikäinen vähintään 1,5h päivä,ja sen kasvaessa lisää liikuntaa.Itselläni 1vuotias sakemanni sekotus liikkuu kolme tuntia päivässä metsässä jne.Lisäksi 3kuukautta vanha saksanpaimenkoirani saa 1tunnin metsä lenkin päivässä,ja plus pissatus lenkkiä/ulkoilua muuten vaan kahden tunnin välein,että oppisi sisäsiistiksi.Koira myös pysyy huomattavan rauhallisena,kun on saanut tarpeeksi liikuntaa.Eikä rieku sisällä,vaan suurimmaksi osaksi nukkuu. Toivottavasti omistaja lukisi nämä tekstit,ja ottaisi nämä rakentavana kritiikkinä :)


      • OLET OIKEASSA

        Niimpä :D hyvä sinä!


      • Anonyymi

        "Ihan jokaisessa rodussa löytyy niitä tapauksia jotka pilaavat sitten koko rodun maineen. "

        Eli mikä vain rakki voi pimahtaa yhtäkkiä


    • niiuli

      Ottakaa nyt hei huomioon että koira on 4,5 kk! Se ei pure koska on vihainen, itse ei ainakaan tulis ipientä lasta laittaa pennun kanssa edes samaan tilaan kaksin, jos itse ei ole vahtimassa. Eiköhän tässä tilanteessa koira ole syytön ja omistajalla peiliin katsomisen paikka!

      • KoiRaKKokko

        Nykyajan henki on se, että vastuuta ei ota mistään. Jos jotain tapahtuu, etsitään syyllistä muualta kuin itsestä. Nyt koirasta.


      • yrjuyuj

        tai elukkatohtorin tömäys kaliumia ynnä barbituraatteja.

        Ihmi8nen on ihminen ja se on koskematon.
        piste hurtat ei raavi ainakaan täälläpäiun


    • Eepox

      Helppo arvata että kysymyksessä on TAAS käyttölinjainen malinois..ne on jalostettu puremaan ja kasvatustyössä haetaan myös agressiota ja liioiteltua saalisviettiä joten ovat todella arvaamattomia! Niiden kanssa on sattunut paljon vahinkoja ja sopivat ainoastaan välineeksi koiraurheiluun..pidetään häkeissä ja otetaan vain treeneihin eikä niiden omistajat mietikkään muita vaihtoehtoja kun sähköllä kouluttaminen ..säälittävää mutta totta!

      • Itsekinomistanbelgin

        Ette varmaan edes tuu ajatelleeksi sitä, että LÄHESTULKOON IHAN JOKA HELKUTIN RODUSTA liikkuu näitä puheita että voi herrantuutelis ku ne on niin aggressiivisia, ja kaverin sukan kaimalla oli koira joka puri sitä, ja kaikkia. Ja että voi sentään kun nämä juuri kyseiseen rotuun kuuluvat piskit purevat aina kaikkia!

        Ei oo todellista oikeesti. TOTTAKAI se johtuu ohjaajasta joka sitä koiraa on kouluttanut ja siitä joka (toivottavasti) on opettanut sille että missä se kaapinpaikka tosissaan on.

        Ja muuten varmaankaan moni teistä ei tiennyt sitä että LABRADORINNOUTAJA, on aika huipulla siinä listassa missä mitataan sitä että mitkä koirat purevat omistajaansa. Ja se johtuu ainoastaan siitä kun ihmiset AJATTELEE että se on niin helppo koira, ja sille koiralle ei siis ole näytetty sitä kaapin paikkaa. Ja sitten kun sille kerran ärähtää ja KERRAN kun tarttuu niskasta kiinni, niin se SÄIKÄHTÄÄ uutta tilannetta ja NAPS.

        Se on ihan ihmisten tietämättömyydestä johtuva asia kun sanotaan että joku rotu on niin hirmusen aggressiivinen. Tottakai JOKAISESSA rodussa on yksilöitä jotka ovat arkoja tai/ja aggressiivisia.


      • Anonyymi

        Sähkö on turvallisin tapa kouluttaa suojelurotuisia koira. On idioottimaista luoda lakeja, jotka heikentävät koiraturvallisen koulutuksen mahdollisuuksia. Collareita käytetään kaikkialla maailmassa, vallankin USA:ssa ja Saksassa. Saksassa parhaille kentille(joissa mestarit tehdään) ei edes pääse eikä koiraa saa kouluttaa ilman sähköpantaa!!!!!!


    • Belgihminen

      Vanha vanha ketju mutta otampa osaa..Ensinnäkin aloittajan on hyvä opetella yhdys-sanat :)

      Tuon ikäinen on vielä pentu joka leikkii ja hyppii ja pomppii. MUTTA sille on tehtävä säännöt selviksi ettei purra muuta kuin leluja. Pennuilla vaihtuu hampaat ja ikeniä kutittaa niin ne kokeilee niitä jokapaikkaan.

      Se,että JOS EI ALOITA pennun koulutusta heti tulee varmasti ongelmia. Oli kyseessä MINKÄROTUINEN VAIN. Belgi ei todellakaan ole joka ihmisen koira, se on energinen eikä mikään "kotikoira" jonka kanssa käydään takapihalla pisulla ja takas. JOKAINEN koira tarvitsee peruskoulutuksen, jotta niiden kanssa on turvallista olla. Monilla roduilla on suojeluviettiä,riistaviettiä jne ja kun lapset on kyseessä: ne juoksee,ne kiljuu,ne hilluu...Mikäs sen kivempi vinkulelu se onkaan..

      Tervettä järkeä ja jos ei osaa kouluttaa koiraa niin parempi ettei niitä ota ollenkaan koiran kokoon katsomatta. Niin iso kuin se pienikin rotu tarvitsee koulutuksen.

      Mulla on ollut 3 belgiä ja AIVAN UNELMIA lasteni kanssa, Nyt löytyy rotikka ja kääpiösnautseri. Belgi tulee tulevaisuudessa vielä kotiini.

    • Bellkkarin omistaja

      Meillä on Bellkkari ja se on tosi kiltti(: Ei ole koskaan purrut ketään. Kannattaa antaa niille luita ja veto leluja ja semmosia niin ei ainakaan pure!:) Me tehtiin sillei ku se oli pieni ja vieläki tehään(: Bellkkarit tarttee tosi paljon ulkoilua siks me mennää aina aamu seittemältä los lenkille ja ilta päivällä illalla. Ne ei ehkä sovellu niihin koteihin missä on toooooosi paljon lapsia(: Mutta kaikki koirat on erilaisia. Siis kannattaa opettaa ihan pienestä saakka että ei saa lyödä!:)

    • boilte

      Turhaa yhden rodun mustamaalaamista. Itselläni on Belgi (tervu), eikä minkäänlaista aggressiivista taipumusta. Koulu on ollut kova, muta asianmukainen. Ensimmäisinä viitenä kuukautena pohja on luotava. Myöhemmin oppiminen hidastuu ja vaikeutuu.
      Ei ole aivan helpoimpia, mutta ihanteellinen koulutettava ja uskollinensekä luotettava, kun sen kasvattaa oikein.

    • Belgityttö98

      Voi herranjumala ihmiset, älkää yleistäkö..

      Meillä oli narttu, groenendael.
      Lapsirakas, ystävällinen, kärsivällinen, tottelevainen.. Ikinä ketään ole purrut, muistaakseni ei minulle edes murissut, vaikka kuinka sitä pienempänä "rääkkäsin", leikkimällä sen kanssa. Ihan kotikoirana toimi pääosin, mitä joskus ennen ja hieman jälkeen syntymääni käytettiin agilityssä, tokossa yms.

      Vika on selvästi omistajassa, ei koirassa. Tässä tapauksessa meinaan.
      Jos koiran kasvattaa ja kouluttaa oikein, se tuskin ketään puree.

    • BELGITÄR

      Tyhmällä koiralla tyhmä omistaja.
      Vika on omistajassa, ei lepsut, ihanat, palveluskoirat muuten tostanoinvain pure.
      Käyttäkää järkeänne.

      Meille on tulossa 26 joulukuuta. belgi (meillä on ollut ennenkin :3 ), ja kaikki belgit mitä olen tuntenut ovat ihania ♥

    • rauhallllll

      Belgi on oppivainen koira. Koulutuksella siitä saa juuri sellaisen kuin haluaa, hulivilihöslön tai rauhallisen ja ystävällisen kaverin. Koulutus on aloitettava heti. Seitsenviikkoinen oppii jo valtavasti asioita, asennetta ihmisiin ja maailmaan. Aivan pentuvaiheessa voi ratkaista haluaako koirasta rauhallisen ja ystävällisen vai terävän höslön. Oma valinta siis.

      • Anonyymi

        Maleissa on myös täysiä turvenuijia, jota eivät opi mitään. Ainoatsaan hyökkimään koirien ja jopa ihmisten kimpuun.


    • haloo

      Toi teksti on kirjottettu 2007 vuonna!!!!

    • HUHHUHe

      Jo nyt on kumma! Aloittajalle sen verran, että eipä me voida asiaan muutoin auttaa kuin kertomalla miten asiat on. MALINOIS eli se "lyhytkarvainen" on TYÖKOIRA, se turhautuu nopeasti jos ei saa paljon virikkeitä ja liikuntaa. Pennut pureskelevat kaikkea mahdollista varsinkin un hampaitaan vaihtavat. Myös voi johtua tämä tapaus siitä että pentu luulee lapsia leikkikavereiksi ja innostuu jolloin käyttää hampaitaan.

      Ja sitten tähän yhteen tarinaan missä belgit on kaikki pahoja. JUU EI. Mun päälle on hyökänny 3 eri sakemannia ja niistä syvät arvet . Myös meinannut joutua rotikan uhriksi. Joten voin sanoa että enemmä rotikat, sakut ja doobberit on vaarallisia kuin esimerkiksi belggari. Kyllähän belgialaisestakin vaarallisen saat kouluttamattomana taikka vihalla ja väkivallalla kasvatettuna.

      Enkä nyt mitenkään mustamaalaa rotikoita, sakuja enkä doobbereitakaan, vaan ilmoitin että enemmän noiden uhriksi ihmisiä ja toisia koiria jää! Itselläni ollut sakuja ja tulossa belggari ja doobberia taikka rotikkaa himoitsen.

      TÄTÄ MINÄ VAAN että kyllä tuolla ylämäinulla HYÖKKÄYKSEN kohteeksi jääneellä on joko perk.. huono tuuri taikka lentävä mielikuvitus.

      PEACE!

    • mieli

      Mielikuvitus on tehnyt sille tepposet. Siks puhuu soopaa.

    • venna

      Naapurisani on belgiapaimenkoiranpentu ja se ei ole purrut ketään. Se on oikea lutunen ja olen aikas varma että naapurimme belggari ei puris ketään.

    • Anonyymi

      Aloittajan koira siis pentu, ollut max kolme viikkoa omistajallaan jos sitäkään.
      Pennuissa on eroa, koska niiden vanhemmissakin on luonne eroja.Niistä johtuu käytös, ei niinkään omistajista.

      Olen nähnyt eri rotuisia hyväluonteisia 5-12 kk pentuja.Ne tykkää kaikista koirista ja ihmisistä.Tulevat kaikkien silitettäviksi, ovat selkeästi iloisia ja tykkäävät rapsutuksista.Ne tulevat heti vieraan koiran ja ihmisen luo iloisesti tutustumaan.Tälläinen kuuluu pennun ollakkin.Siitä saa hyvän ja luotettavan koiran.

      Olen nähnyt myös huonoluonteisia 5-12 kk pentuja.Ne ei uskalla tulla ihmisten luo, ne välttelee, pälyilee, haukkuu ja murisee vieraan koiran ja ihmisen nähdessään.Ne eivät pysty rentoutumaan vieraan koiran tai ihmisen lähellä, ja haluaisivat paeta tai vältellä tulemasta lähelle.Ne eivät näytä iloiselta, vaan lymyilevät, säikkyvät, haukkuvat ja pelkäävät.
      Tälläista pentua ei kannata ostaa.Sillä on luontevika, yleensä perinnöllinen, josta johtuen siitä ei tule tasapainoista yhteiskuntakelpoista koiraa.
      Tarkkailkaa siis pentujen vanhempien käytöstä.Kyselkää miten suhtautuvat vieraisiin ihmisiin ja koiriin.

      Tiedän useampia palvelusrotuisia aikuisia koiria, jotka olleet ns.arkoja pentuja.Aikuisena osa ei siedä kohdata vierasta koiraa edes, vaan joutuvat väistämään rähjäävän koiran kanssa kymmenien metrien päähän.Muutamat ei siedä edes vierasta ihmistä lähellään kadulla.Eivätkä tietenkään kotonaan.
      Surullista, että arkoja koiria käytetään yhä vaan jalostukseen, ja niiden jälkeläisten omistajilla on pito ongelmia, ja koiria jotka eivät sovellu yhteiskuntaan.Ja ne ovat vaaraksi jos käy se vahinko ja koira pääsee vahingossa irti.

    • Anonyymi

      Totta puhut. Koiran käytös johtuu uskomattoman suuressa määrin perimästä, jopa 80-prosenttisesti, joskus enemmänkin. Pakoilevat, väistelevät, flegmaattiset, jotenkin raukeat pennut ovat kelvottomia. Niihin ei voi aikuisina ikinä luottaa. Pennun flegmaattisuus ennakoi usein tulevaa ihmisaggressiota. Belgipennun pitää olla aktiivinen, iloisesti ja aurinkoisesti leikkivä ja kontaktoiva pikkupelle. Sellaisista tulee kisamenestyjiä ja suurenmoisia perhekoiria.

    • Anonyymi

      Isälläni oli lemmikkinä villisian ja vinttikoiran sekoitus nimeltä Fabian. Se oli erittäin agressiivinen ja nopea juoksemaan. Se puri veljeäni Veijo-Anelmaa kerran perseeseen. Isä ompeli siihen kuusi tikkiä. Syötiin lopulta Fabian joulukinkkuna. Ei ollut kaksisen makuinen, mutta eipä pureskellut enää.

      • Anonyymi

        Kai veljesi maksoi potut pottuina ja söi Fabianin perseen


    • Anonyymi

      Ensinnäkin kuka jättää pikkulapsen kahden ison koiran kanssa??? Pikkulapsetkkin voivat "leikkiä" liian rajusti koiran kanssa ja satuttaa sitä ja tottahan se puolustautuu. Eli lasta ei saa jättää valvomatta koiran kanssa.

      Belgit monesti haukkuvat jos eivät tunne ihmistä, mutta päälle ne ei tule vaan koittavat väistää. Jokku idiootit pitää koiran niin tiukalla ettei se voi väistää. Rotikka tai sakemanni kun tulee päälle niin se on vakava paikka. Mutta mitään näistä kolmesta rodusta ei tule ihmisen ottaa jos ei ole itsellä järki päässä ja ymmärrystä koirista.

      Ihmettelen vain sitä todella että joku jättää koiran ja pienen lapsen kahden.

    • Anonyymi

      Siinä ei ole mitään väärää että pentu tervehtii hampailla, se on pennuille aivan luonnollista. Tervehtivät mielellään kasvoihin, se on luottamuksen ja ystävyyden osoitus, sama kuin ihmisillä kättely tai halaus. Ei koiraa voi tuomita siitä, että hän tervehtii ystävällisesti.

      • Anonyymi

        Aivan hyväksyttävää ja normaalia, että puree lasta naamaan.

        Oletkohan aivan terve?


    • Anonyymi

      Vikaa saattaa myös olla omistajan käytöksessä. Koira pitää olla hallussa ja sse pitää totuttaa muihin ihmisiin ja varsinkin lapsiin. (Ja tietenkin turvallisesti)

    • Anonyymi

      Olisit purru takaisin.

    • Anonyymi

      oikein ihmisissä on kyllä suurin syy eläinten vääriin käyttäytymisiin,,,,hellyys ja rakkaus lisättynä oikeuden mukaisella käyttäytymisellä eläintä kohtaan.
      saalistajien kanssa on helppoa mutta saalis eläinten hallinta on paljonkin vaikeampaa,,,,,,,,rauhallisuus ja hermojen hallinta on kaikki kaikessa

      make

    • Anonyymi

      Kun se koira puree ilman lupaa, puret sitä kuonosta takaisin heti etkä viikon päästä. Näin se oppii. Jos et tee mitään, se puree uudelleen jotakuta muuta. Koira pitää kouluttaa kuten ihmislapsetkin. Suurin osa omistajista niin lasten kuin koirienkin uskoo pelkkään saunomiseen, se ei toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4080
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3942
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3835
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2588
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2425
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      338
      2048
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2032
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1879
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1559
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1402
    Aihe