Ylivilkas

2-v??

Hei. Millaisia teidän tarkkaavaisuushäiriöiset lapset olivat pienenä verrattuna ikätovereihin? Tiedän, ettei voi yleistää ja että kaikilla on yksilöllisiä juttuja, mutta noin niin kuin yleensä? Meillä on 2v-miehenalku, joka on todela energinen ja vilkas ja kova tahtopoika. Tarvitsee paljon toimintaa, että jaksaa olla hyvällä tuulella. On omannut paljon omaa tahtoa jo yksvuotissynttäreiden jälkeen, nyt reilu 2-vuotiaana laittaa hanttiin välillä melkein joka asiasta. Onneksi itse oppii valmistelemaan lasta ja osaa suhtautua jo vähän paremmin uhitteluun, mutta raskasta on ajoittain. Leikkeihin jaksaa kyllä keskittyä pitkiäkin aikoja ja leikkiä yksinään esim. autoilla tmv.

Voiko näin pienellä jo huomata piirteitä ylivilkkaudesta? Mistä ylivilkkaus johtuu?

8

3119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aspeäiti

      ensinmäiset oireet lapsen erilaisuudesta verrattuna ikätovereihin ilmeni heti ensinmäisen ikävuoden jälkeen, mm vähä unisuutena, päivä unet jäi pois noin pari vuotiaana kokonaan, jatkuva non stop "höpöttäminen" ja levoton liikehdintä ja mm normaalia kävelyä ei ollut lainkaan, vaan liikkuminen juoksemista,hyppimistä ja pomppimista.
      Jo ennen varsinaista uhmaikää kävi selväksi lapsen periksi antamaton ja erittäin itsepäinen luonne, hänelle piti yksinkertaisetkin asiat perustella perusteellisesti jo hyvin pienenä, ilman ns hyvää syytä ei ala mihinkään yhteistyöhön.
      Murrosiässä hänellä diagnosisoitiin Aspergerin oireyhtymä, joka ei tullut yllätyksenä, koska sitä kulkee suvussa.

      • tämä nykyinen

        ylidiagnosointi.

        Kuvauksesi on täysin normaalipojasta, joka vain ei ole erityisen rauhallinen. "päiväunet jäivät pois parivuotiaana" heh, heh...meillä kaikilla lapsilla noin puolitoistavuotiaana. Enpä vain keksinyt viedä tutkimuksiin.

        Lapsen luontainen tyyli liikkua on juoksentelu ja hypähtely. Kyseessä on rauhallinen lapsi, jos näin ei ole.

        Mutta hienoa että saitte diagnoosin ja kaikki hyvin, eikö vain? Kun ei jaksa kasvattaa, niin aina voi sanoa että "sillä on asperger"

        Asperger on diagnoosina hylätty kymmenen vuoden kuluttua. Sanokaa mun sanoneen.


      • aspe äiti
        tämä nykyinen kirjoitti:

        ylidiagnosointi.

        Kuvauksesi on täysin normaalipojasta, joka vain ei ole erityisen rauhallinen. "päiväunet jäivät pois parivuotiaana" heh, heh...meillä kaikilla lapsilla noin puolitoistavuotiaana. Enpä vain keksinyt viedä tutkimuksiin.

        Lapsen luontainen tyyli liikkua on juoksentelu ja hypähtely. Kyseessä on rauhallinen lapsi, jos näin ei ole.

        Mutta hienoa että saitte diagnoosin ja kaikki hyvin, eikö vain? Kun ei jaksa kasvattaa, niin aina voi sanoa että "sillä on asperger"

        Asperger on diagnoosina hylätty kymmenen vuoden kuluttua. Sanokaa mun sanoneen.

        asperger on neurobiologinen häiriö, se on autismin lievin muoto.
        Minut diagnosisoitiin autistiseksi 70 luvulla, koska tälläistä lievää muotoa ei vielä silloin tunnettu eikä oltu tutkittu.
        Pahimillaan Asperger henkilö ei kykene ilman tukea normaaliin elämään, kuntoutuksella on hyvin suuri merkitys.
        Aspergeria ei diagnosioida mitenkään heppoisin perustei, koska se on sitten pysyvä, Aspergerista ei voi koskaan "parantua".
        Itseäni tutkittiin kaikenkaikkiaan yli 5 vuotta ennen diagnoosia, koska siitä haluttiin olla varma, siihen kuului neorologisia tutkimuksia ja mm sairaalassa osastojakso ja kymmeniä testejä, jotka sulkivat muuta asiat pois.
        Aspergeriin ei todellakaan liity pelkkä vähäunisuus tai ylivilkkaus, kerroin kirjoituksessani vain mitä kysyttiin, eli koska itse huomasin lapsellani poikkeavaa käytöstä.
        Asperger lapsen ja aikuisenkin tunnistaa monista oireista, joita voi liittää autismiin: ilmeettömyys, kyvyttömyys tunnistaa kasvoja ja toisten ihmisten tunteita, erikoiset kiinnostuksen kohteet, motoriset vaikeudet ja pakon-maiset maneerit joita toistetaan kaavamaisesti, siis kehon liikkeet kuten heijaus, käsien erikoiset ja toistuvat liikkeet, Tourette ja paljon paljon muuta.
        Joten enpä usko, että ko oireyhtymään tullaan hylkäämään, vaan siitä tiedetään onneksi koko ajan lisää ja lisää.
        Kerrottakoon vielä, että ei varmaankaan ole mikään syy vielä lapsiasi tutkimuksiin noiden perusteella, mutta jos lapsi on ensin puhunut virheetöntä kirjakieltä ja lakannut sitten vuosiksi puhumasta sanaakaan, ei kykene eikä halua mitään sosiaalista kontaktia muihin ihmisiin, ei voi sietää kosketusta eikä kovia ääniä, ei osaa lainkaan suojella itseään, ei tunne fyysistä kipua yms. niin sitten on varmaan testaukset paikallaa, eikö?


      • jumittanu

        itsesi ja perheesi tuommoseen asperger-lokerikkoon ja lyöny kaikille lähtemättömän leiman otsaan = Olen asperger oireyhtymän uhri! Lähes autistinen siis. Saan olla hankala sillä tämä on sairaus.

        Voi raukkaa. Vaikka oireita olisikin kannattaako niitä nyt joka suuntaan koko ajan hokea. Hankkikaa elämä. Ylivilkkaita on ollu kautta maailman sivu ja hyvin on pärjätty ilman leimojakin.


      • mandariininen ei jaksa kirj...
        jumittanu kirjoitti:

        itsesi ja perheesi tuommoseen asperger-lokerikkoon ja lyöny kaikille lähtemättömän leiman otsaan = Olen asperger oireyhtymän uhri! Lähes autistinen siis. Saan olla hankala sillä tämä on sairaus.

        Voi raukkaa. Vaikka oireita olisikin kannattaako niitä nyt joka suuntaan koko ajan hokea. Hankkikaa elämä. Ylivilkkaita on ollu kautta maailman sivu ja hyvin on pärjätty ilman leimojakin.

        tässä yksi asperger äiti jolla asperger lapsi myös.
        Autismi ei ole mikään helppo läpihuuto juttu, ei sen taakse kukaan halua lokeroitua, vaan siitä puhuminen on luonnollista niille, joiden elämää se koskee.
        Minusta ainakin on tärkeää, että sekä minun, että lapsen kanssa tekemisissä olevat tietävät mistä on kyse, miksi käytöksemme on toisinaan sen verran erilaista, että se saattaa aiheuttaa muissa ihmisissä hämmennystä.
        Mistään ylivilkkaudesta tai häiriö käyttäytymisestä ei ole kyse, vaan minä ja lapseni kuulutaan niihin hiljaisiin ja huomaamattomiin joita luonnehditaan kilteiksi ja hyvinkasvatetuiksi.
        Ongelman muodostaakin vasta kyvyttömyys normaaliin sosiaaliseen vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa, se ettei tunnista onko toinen ihminen iloinen, vihainen tai surullinen ja välinpitämättömyys muiden seurasta, niin syvä keskittyminen johonkin muiden mielestä käsittämättömään asiaan niin, että sen vuoksi normaali elämän velvollisuudet jää tekemättä, on luonteenomaisia Aspergerille, ei siis mikään häiriökäyttäytyminen ja sen varjolla huomion kalastaminen.
        Itse en pärjäisi ilman ulkopuolisten apua ja kuntoutusta niin kuin nyt pärjään, eikä pärjäisi lapsenikaan, ja antaisin mitä tahansa jos voisimme olla "niin kuin muut" ja elää ilman jatkuvia vaikeuksia ulkopuolisen maailman kanssa.


    • ...muttamutta....

      Minkäänlaista diagnoosia niistä ei aleta kyllä vetämään. Meille ainakin sanottiin, että monet vanhemmat kertovat esimerkiksi univaikeuksista, aikaisesta liikkumisesta, itkuisuudesta ym. Toisaalta, noitahan esiintyy ihan "normaaleillakin lapsilla". Mutta yksi piirre meillä on ollut tuolla ainoalla Tarkkaavaisuushäiriöisellämme, jota ei muilla lapsillani esiinny. Se on itsesuojeluvaiston puute, sitä ei tuntunut kyllä kehittyvän, eikä myöskään vieläkään oikein hahmota monien asioiden vaarallisuutta. Uskoakseni selittyy sensorisen integraation häiriöillä. Kun ei kipu tunnu, ei osaa vahingoista oppiakaan...

      Poikasi kuulostaa ihan tavalliselta iloiselta viikarilta. Sellaisia ne lapset ovat, välillä on vauhtia liiankin kanssa.

    • lapsi kyseessä

      ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa, vaan lasten luontaista normaalia käytöstä.

    • psyka

      No ei tuo kuulosta ylivilkkaudelta vaan ihan normaalilta kehitykseltä. Ak:lla on 2,5 vuotias miehenalku ja tutulta kuulostaa, lapsi etsii rajojaan ja uhmaikäkausihan on juuri tuossa iässä. Ei siitä tarvitse kehityksellisiä häiriöitä etsiä, relaa vähän. Tiedän mistä puhun, koska työskentelen psykiatriassa. Jos lapsesi jaksaa keskittyä leikkeihin, eli just niihin autojuttuihin, jotka pojille on in, niin ok, älä huolehdi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      404
      7905
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      201
      5833
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2241
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1597
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      9
      1202
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1200
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      969
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      910
    Aihe