Eikö olekkin että BC-korttia suorittava saa väliaikaisen ajoluvan henkilöautoon B-inssin jälkeen? Ja sillä saa ajaa myös ulkomailla?
Väliaikainen ajolupa B-inssin jälkeen
22
8468
Vastaukset
- sitten ei
Saat väliaikaisen ajoluvan. Mutta ei kannata ajaa sillä ulkomailla. Se ei tietenkään ole Suomen lain vastaista, mutta ulkomaiset viranomaiset eivät ole velvollisia hyväksymään tuollaista paperilappua. Itse asiassa et saa käsittääkseni ajaa kaikkialla Suomessakaan. Eli et saa ajaa Ahvenanmaalla. Mutta se juttu tekisi mieli kokeilla. Ja katsoa mitä korkein oikeus on mieltä Suomen sisäisestä tasa-arvoisuudesta ja kansalaisten yhdenvertaisista oikeuksista.
- sillä paperilapulla
Niin pitkään kun sulla on se inssin kirjottama paperilappu, niin sillä et saa ajaa ulkomailla. Heti, kun saat sen muovisen luottokortin kokoisen ajokortin, niin sillä sitten saat ajaa ulkomailla (joissakin maissa tarvitset sitten sen kansainvälisen ajokortin, se muovinen riittää EU alueella).
Sillä papaerilapulla ei vissiin saa ajaa ahvenanmaalla. Jos joku tietää, niin voisi tietty kertoa tarkemmin. Saako sitten ahvenanmaan sillä vastaavalla paperilapulla ajaa muualla Suomessa? - timppa12
B-koe kun menee läpi, niin saat ns. sliparin. Eli tutvo kirjoittaa sen sulle heti.
Siinä sliparissa on virtaa kuukausi. Ja sillä saa ajaa henkkarit tms. mukana vain Suomessa. EI SIIS EDES Ahvenanmaalla.
Mutta tutkintopaikalla heti hyväksytyn B-kokeen jälkeen voit ostaa VÄLIAIKAISEN ajokortin hintaan 8 €. Tai poliisilta hintaan 10 €. Tämä väliaikainen ajokortti on voimassa vain pohjoismaissa. Ei esim. Virossa.
Ja ajoaikaa sillä on 3-kuukautta.
Mieti kannattaako suorittaa se C-tutkinto kuukauden sisällä?? Jos sen suoritat, niin saat taas sliparin kuukaudeksi. jne...
C-kokeen hyväksymisestä menee noin 2-viikkoa, kun se "muovikortti" eli lyhytaikainen tulee TUTKINTOPAIKALLE. Ja silloin siellä peritään 27 € kortinvalmistuskustannuksista.
Samaan rahaan sisältyy varsinainen ajokortti, jonka saat aikaisintaan 18-kk kuluttua sliparin myöntämisestä. Tai jos mokailet parin sakon verran, niin sit taas uuteen inssiin ja uusi lyhytaikainen...
Varsinaisen ajokortin myöntämisen yksi peruste on tietenkin, että pimeän ajon koulutus ja kakkosvaihe on suoritettu.- sananvalinta huono
Kirjoitat, saat ajaa vain Suomessa, ET SIIS EDES Ahvenanmaalla. Ahvenanmaa on osa Suomen jakamatonta valtioaluetta. Meidän manner-suomalaisten täytyy todella kysyä oikeuksiemme perään. Miksi meidän ajokorttimme ei kelpaa Suomen alueella. Ahvenanmaan itsehallintolaki sallii, että Ahvenenmaalla on oma ajokorttilainsäädäntönsä. Mutta miksi oikeuskansleri tai joku muu on ollut huolimaton, kun on sallinut tuollaisen manner-suomalaisten oikeuksia syrjivän lainsäädännön. Toisinpäin kyllä kelpaa ajokortiksi mikä tahansa Ahvenenmaalla kirjoitettu paperilappunen.
Siis kaksi asiaa minä hyväksyn, koska on pakko lain perusteella. Minä en saa omistaa maata Ahvenanmaalla, enkä minä saa Suomen kielellä kaikkia minulle kuuluvia peruspalveluja Ahvenanmaalla. Siis en saa vaatiakaan. Sloveniassa tai missä tahansa EU:n alueella minä voin niitä vaatia ja saankin, kun olen sitkeä: - jos on noinpäin
sananvalinta huono kirjoitti:
Kirjoitat, saat ajaa vain Suomessa, ET SIIS EDES Ahvenanmaalla. Ahvenanmaa on osa Suomen jakamatonta valtioaluetta. Meidän manner-suomalaisten täytyy todella kysyä oikeuksiemme perään. Miksi meidän ajokorttimme ei kelpaa Suomen alueella. Ahvenanmaan itsehallintolaki sallii, että Ahvenenmaalla on oma ajokorttilainsäädäntönsä. Mutta miksi oikeuskansleri tai joku muu on ollut huolimaton, kun on sallinut tuollaisen manner-suomalaisten oikeuksia syrjivän lainsäädännön. Toisinpäin kyllä kelpaa ajokortiksi mikä tahansa Ahvenenmaalla kirjoitettu paperilappunen.
Siis kaksi asiaa minä hyväksyn, koska on pakko lain perusteella. Minä en saa omistaa maata Ahvenanmaalla, enkä minä saa Suomen kielellä kaikkia minulle kuuluvia peruspalveluja Ahvenanmaalla. Siis en saa vaatiakaan. Sloveniassa tai missä tahansa EU:n alueella minä voin niitä vaatia ja saankin, kun olen sitkeä:Se on kyllä mun mielestä tosi tyhmää, ja kieltämättä kyllä tosi syrjivää jos ahvenanmaalla ei kelpaa se inssin kirjoittama paperilappu, mutta sieltä saatu paperilappu kelpaa täällä muuallakin Suomessa. Jos ei tää muualta suomesta saatu paperilappu kelpaa siellä, niin tasapuolisuuden nimissä sieltä saadun paperilapun ei pitäisi kelvata muualla suomessa.
Toisena kyllä, tämä menee jo vähän ohi aiheen ja kuuluisi jonnekkin toiselle palstallekkin, niin kyllä siellä pitäisi Suomeksi saada palvelut. Vois kumota ahvenanmaan itsehallinnon ja sielläkin kieleksi Suomen, kaikkien ahvenanmaalaisten pitäis pärjätä suomen kielellä. - sudenkuoppa
Tuo Ahvenanmaan lainsäädäntö taitaa aiheuttaa toisenkin yllätyksen. Nimittäin jos korotat korttiluokkaasi esim. B:stä C:hen, niin saat samanlaisen paperilapun ja ajokorttisi muuttuu kaiken kaikkiaan tilapäiseksi. Eli menet uutta muovilätkää odotellesasi Ahvenenmaalle ja ajat siellä henkilöautolla. Poliisi pysäyttää ja lyöt B-korttisi poliisin kouraan. Poliisipa kysyykin tiedot ajokorttirekisteristä, niin kuin niillä on tien päällä tapana ja Ahvenenmaan poliiseilla on varmasti yhteys Manner-Suomen rekistereihin. Matkan tekosi Ahvenanmaalla päättyi siihen ja sakot päälle.
Periaatteessahan tilanne on sama jos ajat Ruotsissa. Ruotsin poliisi vaan tuskin lähtee kyselemään aidon näköisen suomalaisen ajokortin perään. Tietysti silloin, jos joudut onnettomuuteen tai teet pahan liikennerikkomuksen. - että mites ois
sudenkuoppa kirjoitti:
Tuo Ahvenanmaan lainsäädäntö taitaa aiheuttaa toisenkin yllätyksen. Nimittäin jos korotat korttiluokkaasi esim. B:stä C:hen, niin saat samanlaisen paperilapun ja ajokorttisi muuttuu kaiken kaikkiaan tilapäiseksi. Eli menet uutta muovilätkää odotellesasi Ahvenenmaalle ja ajat siellä henkilöautolla. Poliisi pysäyttää ja lyöt B-korttisi poliisin kouraan. Poliisipa kysyykin tiedot ajokorttirekisteristä, niin kuin niillä on tien päällä tapana ja Ahvenenmaan poliiseilla on varmasti yhteys Manner-Suomen rekistereihin. Matkan tekosi Ahvenanmaalla päättyi siihen ja sakot päälle.
Periaatteessahan tilanne on sama jos ajat Ruotsissa. Ruotsin poliisi vaan tuskin lähtee kyselemään aidon näköisen suomalaisen ajokortin perään. Tietysti silloin, jos joudut onnettomuuteen tai teet pahan liikennerikkomuksen.Muuttuuko tuossa tapauksessa myös B kortti tilapäiseksi? Kaiken jären mukaan C korttia ajat sillä paperilapulla, ja muuten sitten se B kortti toimii ihan normaalisti mikäli on se muovinen ajokortti. Eikös se vanha ajokortti luovuteta poliisille vasta silloin, kun se uusi haetaan, eikä sen hyväksytyn ajokokeen jälkeen?
- timppa12
että mites ois kirjoitti:
Muuttuuko tuossa tapauksessa myös B kortti tilapäiseksi? Kaiken jären mukaan C korttia ajat sillä paperilapulla, ja muuten sitten se B kortti toimii ihan normaalisti mikäli on se muovinen ajokortti. Eikös se vanha ajokortti luovuteta poliisille vasta silloin, kun se uusi haetaan, eikä sen hyväksytyn ajokokeen jälkeen?
KOrtin korotuksissa kirjoitetaan se slipari. Ja se muovinen B-säilyy korttina ja henkkarina.
Se otetaan pois, kun menet hakemaan muovista BC-korttia.
Mutta niinkuin ketjussa mainitaan, on se vain ikävä todeta, että Ahvenanmaa ei muka kuulu Suomeen.
Kirjoittamani asiat pitävät kuitenkin kutinsa. - yksinkertaista
timppa12 kirjoitti:
KOrtin korotuksissa kirjoitetaan se slipari. Ja se muovinen B-säilyy korttina ja henkkarina.
Se otetaan pois, kun menet hakemaan muovista BC-korttia.
Mutta niinkuin ketjussa mainitaan, on se vain ikävä todeta, että Ahvenanmaa ei muka kuulu Suomeen.
Kirjoittamani asiat pitävät kuitenkin kutinsa.Ei pidä sotkea ajo-oikeutta ja ajokorttia. Kun olet C-tutkinnon suorittanut on sinulla BC-ajo-oikeus. Mutta kun se ajo-oikeutta osoittava dokumentti on hetken aikaa tilapäinen. Se on joka tapauksessa se paperilappunen, mihin tutvo kirjoittaa BC ja vastaavan ajokorttiasetuksessa sanotun numerotunnuksen. Muoviläpyskä muuttuu vaan henkkariksi. Eli täällä Suomessa saa ajaa sillä paperilapulla, kunhan vaan on muu henkkari mukana.
Mietiskelin sitä, että voisiko tutvoa kieltää kirjoittamasta sitä paperilappua C-tutkinnon jälkeen. Pyytäisi vaan, että tutvo lähettää tiedon eteenpäin. Silloin ei "olisi" C-ajo-oikeutta, mutta B säilyisi voimassa. BC-tulisi voimaan, kun sitten hakisi poliisilta uuden kortin.
Näin minulle asian selitti tutvo, kun tässä taannoin suoritin C1E:n, ja lueskelin sitten lakitekstin läpi. Näin se vaan on.
Ajo-oikeudetta ajamisesta ei voi sakottaa Ahvenenmaallakaan, mutta ajokortin puuttumisesta ajon aikana voidaan rangaista, varsinkin kun teko on tahallinen.
Ihan sama on, jos hukkaat ajokorttisi. Poliisilta saat kympillä paperilappusen. (Jos et hae heti ja ajat, niin voit saada sakkoja, minä olen ajanut siinä tilanteessa vain kotoa poliisiasemalle).Mutta ulkomailla se lappu ei kelpaa eikä kait myöskään Ahvenanmaalla. Silti tätä ei voida käyttää todisteena siitä, että Ahvenenmaa olisi Suomesta katsottuna ulkomaa. - Urpå
sananvalinta huono kirjoitti:
Siis kaksi asiaa minä hyväksyn, koska on pakko lain perusteella. Minä en saa omistaa maata Ahvenanmaalla, enkä minä saa Suomen kielellä kaikkia minulle kuuluvia peruspalveluja Ahvenanmaalla. Siis en saa vaatiakaan. Sloveniassa tai missä tahansa EU:n alueella minä voin niitä vaatia ja saankin, kun olen sitkeä:Se kielto perustuu siihen, että Ahvenanmaalle mennäkseen, joutuu laivalla ulos suomen alueelta. Ei siinä oo mitään sen kummempaa....
- Nipsu
Jos ajaaa inssin automaatisella autolla, niin saako ajaa manuaalisella autolla????
- abc123456789
Ei saa.
- 87k
Menee ajokorttiluokkien mukaan
Jos ajat esim B inssin automaatilla ja C inssin manuaalilla, niin saat ajaa manuaalivaihteista kuormuria, mutta henkilöauton tulee olla automaatti.
Samaten voit ajaa B-inssin automaatilla, ja sitten joskus BE inssin manuaalilla, niin silloin ilman kärryä auton tulee olla automaatti, mutta jos on kärry perässä, niin myös manuaali kelpaa.
Eli tätä lakia ei ole mietitty loppuun asti, eli korkeampi ajokorttiluokka ei poista alemman rajoituksia, ja tyhmä laki muutenkin, koska inssin jälkeenhän se oppiminen vasta alkaa.
Ja jos kuitenkin ajaa manuaalivaihteisella luokkaa jossa on tuo erityisehto, niin siitä tulee sitten 5 päiväsakkoa, erityisehtojen noudattamamatta jättämisestä.
Wanhan mallissa ajokortissa ei ollut noita luokkakohtaisia erityisehtoja, eli silloin se esim B-kortin automaatirajoitus poistui jos ajoi BE:n tai C:n manuaalilla.
Eli on se "hieman" huvittavaa, että jos on esim toi B luokan automaattikortti, ja tarttee lainaksi kaverin manuaalivaihteisen auton, ja itsellä on BE-kortti, niin pitää olla kärry perässä, tai tulee helpolla 110€ sakkoa, ja parin kerran jälkeen kortti kuivumaan - appalakki
87k kirjoitti:
Menee ajokorttiluokkien mukaan
Jos ajat esim B inssin automaatilla ja C inssin manuaalilla, niin saat ajaa manuaalivaihteista kuormuria, mutta henkilöauton tulee olla automaatti.
Samaten voit ajaa B-inssin automaatilla, ja sitten joskus BE inssin manuaalilla, niin silloin ilman kärryä auton tulee olla automaatti, mutta jos on kärry perässä, niin myös manuaali kelpaa.
Eli tätä lakia ei ole mietitty loppuun asti, eli korkeampi ajokorttiluokka ei poista alemman rajoituksia, ja tyhmä laki muutenkin, koska inssin jälkeenhän se oppiminen vasta alkaa.
Ja jos kuitenkin ajaa manuaalivaihteisella luokkaa jossa on tuo erityisehto, niin siitä tulee sitten 5 päiväsakkoa, erityisehtojen noudattamamatta jättämisestä.
Wanhan mallissa ajokortissa ei ollut noita luokkakohtaisia erityisehtoja, eli silloin se esim B-kortin automaatirajoitus poistui jos ajoi BE:n tai C:n manuaalilla.
Eli on se "hieman" huvittavaa, että jos on esim toi B luokan automaattikortti, ja tarttee lainaksi kaverin manuaalivaihteisen auton, ja itsellä on BE-kortti, niin pitää olla kärry perässä, tai tulee helpolla 110€ sakkoa, ja parin kerran jälkeen kortti kuivumaanEt voi ajaa BE inssiä manuaalilla jos B inssi on ajettu automaatilla. Tosinpäin mahdollista.
- 87k
appalakki kirjoitti:
Et voi ajaa BE inssiä manuaalilla jos B inssi on ajettu automaatilla. Tosinpäin mahdollista.
Kyllä voi, siinä se hauskuus pilleekiin.
Eli noi on kaikki erityisehdot luokkakohtaisia, ja ylempi luokka ei korvaa alempaa luokkaa.
Eli jos olet ajanut esim B-kortin automaatilla, sitten ajanut C-kortin ja korotaanut sen CE:hen.
Näinollen sulla on BECE-korttia
Ja saat ajaa kuorma-autoa, rekkaa, ja henkilöautoa jossa on kärry perässä manuaalivaihteisena, mutta et pelkkää henkilöautoa.
Eli aika tyhmä laki, olisi kenties aika poistaa tuo erityisehto käytöstä?
Tietenkin voi olla normaali B-kortti, ja sitten korotuksella tulle BE:hen toi automaattivaihteet ehto.
Mutta oli miten oli, niin laki on täysin perusteeton - jokuhij
Suomessa ei saa inssissä eikä ylipäätään autokoulussa olla automaattivaihteista autoa. Kysyin autokouluopettajalta ja hän sanoi että ostaisi kyllä jos saisi mutta kun ei vaan saa.
- fre gtr
jokuhij kirjoitti:
Suomessa ei saa inssissä eikä ylipäätään autokoulussa olla automaattivaihteista autoa. Kysyin autokouluopettajalta ja hän sanoi että ostaisi kyllä jos saisi mutta kun ei vaan saa.
Oikeastaan nykyjään opetuksen ja inssin voi antaa automaattivaihteisella autolla
Mutta jos tutkinta suoritetaan autolla, jossa ei ole manuaalista kytkintä, ei saa jaa muutakuin autoa jossa ei ole kytkinpoljinta
- Anon555
Jos omaa väliaikaisen B-kortin niin pystyykö ajamaan C-korttia vai pitääkö odottaa, että B-kortti vakiintuu?
- Ano2
Palaten takas alkuperäseen kysymykseen, eli jos nyt päättääkin ajaa väliaikaisella ajoluvalla EU-alueella ja setä sininen päättä jostain syystä pysäyttää, niin minkälainen on rangaistus. Riittääkö rikesakon maksaminen vai lähteekö kortti hyllylle kuivumaan yms.?
- jokuviisaampi
Mun mielestä väliaikaisella ei saa ajaa kun Suomessa.. ns. pitkäaikaisella voi sitten suhata muuallakin Euroopassa.. Tää on tosin vaan mielikuva ei tod.faktatietoa.
- 007000
Väliaikaisella saa ajaa pohjoismaissa, mutta eurooppaan jos lähtee niin pitää odottaa että se varsinainen kortti tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793