Elämme maailmassa jossa vaikuttavat monenlaiset voimat. On yliluonnollisia asioita, joita emme pysty järjellä selittämään, vaikka yritämme. Monet asiat ovat selkeitä ja selitettävissä, mutta eivät kaikki.
Yksi sellainen oudompi asia on, joka kiinnostaa uskovia, ovat henkivallat.
Raamatusta monet ovat lukeneet tietäjähengestä:
Apostolien teot 16:16 Ja tapahtui meidän mennessämme rukouspaikkaan, että meitä vastaan tuli eräs palvelijatar, jossa oli tietäjähenki ja joka tuotti paljon tuloja isännilleen ennustamisellaan.
16:17 Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien."
16:18 Ja tätä hän teki monta päivää. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä." Ja se lähti sillä hetkellä.
Paavali tunnisti henkivallan, tietäjähengen, mutta eivät kaikki uskovat ymmärrä sitä, mikä henki kenessäkin vaikuttaa. Paavalikin mietti asiaa useamman päivän ajan, ennenkuin alkoi toimimaan ja ajoi pahan hengen pois tuosta ihmisestä.
Koska nykyisinkin on yhä uskovien nimeä kantavia ihmisiä, jotka suosittelevat muinoin vaikuttaneiden horrossaarnaajien elämänkertoja ja opetuksia, kun kerran eivät pysty koettelemaan tai havaitsemaan, mikä henki heissä on vaikuttanut, lainasin muutamia rivejä kirjasta, joka kertoo Helena Konttisesta (1871-1916): K. Sarlin, Eräs meidän ajan profeetta (1945).
Toivon että huomaatte, ettei kaikki ollut kohdallaan Helena Konttisen elämässä.
(Varoitus, alla olevissa lainauksissa on epäraamatullista opetusta.)
"Silloin minulla juotettiin Jumalan vihan tulta. Jo ensimäisellä kerralla oli suulla-selittämätön tuska ja minulta turposi joka kohta, niin että menin ihan muodottomaksi. Siinä piti aina ensin tehdä se työ, mistä oli rangaistus; minä olin pyörittäväni separaattoria, peseväni astioita, kiilottavani kenkiäni, leipovani y.m., ja sitten täytettiin Jumalan vihan tulella, jota piti juoda, annettiin maistaa sitä täydellistä liekkiä, mitä tulee kadotuksessa.
Suunikin oli ihan auki ja hiukset nousivat pystyyn, ollen nekin täytetyt Jumalan vihan tulella, niin että se oli kamalata ja kauheata kaikille nähdä."
Lainaus kirjasta:K. Sarlin, Eräs meidän aikamme profeetta, Sivu 330
"Tästä annettiin rangaistukseksi seuraavaa: Kun ensin juotettiin Jumalan vihan kalkilla, niin olin tullut niin hirmuisen näköiseksi, että vahtivat jott'en pääsisi sängystä pois. Aina kun seisaalleni nousin, he painoivat minut polvilleni, mutta sittenkin minä aivan koholla hypin ja tanssin sitä tanssilajia, mitä kansakoululla oli käytetty. Se ei ollut tavallista talonpoikaista tanssia, vaan semmoista mitä eräs läsnäolija oli nähnyt ja kuullut Viipurin tanssikoulussa. Minä löin kädelläni tahtia ihan säännön mukaan ja sitä nuottia rallatin, mutta siinä oli itku ja voivotus mukana.
Tämä tapahtui juuri sillä tavalla, kuin niiden vielä pitää kadotuksessa tanssia helvetin voivotuksen kanssa. Olin siinä vielä sanonut: Näin kestää ja on vahvuutta helvetin katkeruudessa ja tulen hirmuisuudessa; ne eivät väsy. Se mikä täällä on synnin himossa tehty, muuttuu siellä helvetin liekiksi ja Jumalan vihan hirmuisuudeksi, ja siitä voimasta siellä ihmiset samassa muodossa tanssivat ja hyppivät kadotuksessa.
Kolme miestä ei jaksanut hallita minua, kun koettivat pitää minua tilalla pitkälläni."
Lainaus kirjasta: K. Sarlin, Eräs meidän aikamme profeetta, Sivu 331
Nyt kun ehkä olette lukeneet lainatut tekstit, kysyn; kuulostiko tuo kovinkaan raittiilta uskolta ja tahtoisitteko itsellenne tuollaisen uskon ?
Helena Konttinen oli pahan hengen riivaama naisparka, nainen jonka paha henki pakotti horrostilassa saarnaamaan. Helena ei aina totellut tarpeeksi nopeasti, ja sen vuoksi paha henki kovasti kuritti ja piinasi häntä.
Tuohon aikaan oli paljon ihmisiä, jotka pitivät kaikesta huolimatta Helena Konttista ja muita horrossaarnaajia Jumalan palvelijoina. Vielä nykyisinkin on sellaisia ihmisiä.
Nykyisin ei juurikaan puhuta horrossaarnaajista, viimeksi sellainen vanha nainen, joka saarnasi horroksessa, on vaikuttanut 1980-luvulla. Voi olla muitakin, en kaikkia tiedä. Ovat kuitenkin jo lähes kadonneet.
Nykyisin on ns. torontolaisuus, jonka kohdalla on kiinnitetty huomiota erilaisiin hengen manifestaatioihin, joissa ihminen on menettänyt oman vartalonsa hallinnan ja hän on kokenut tärinöitä ja kouristuksia ja sätkimistä ja erilaisia pakkoliikkeitä, moni tämän kokemuksen ja hengen valtaama ihminen on joutunut ääntelemään kanan, kukon, sian ja hevosen ja muiden eläinten äänillä.
Nämä samat ilmiöt, ovat aikaisemmin esiintyneet myös horrossarnaajien toiminnan yhteydessä. Ennenvanhaan niitä pidettiin riivauksen merkkeinä, nyt niitä yritetään tämän kaltaisia manifestaatioita tarjoavien ihmisten taholta, selitellä siunauksen merkeiksi.
Kuitenkin olisi uskoville tarpeellista ja elintärkeää, tietää ja ymmärtää mistä voimasta ihmiset kaatuvat ja mistä voimasta maassa sätkivät ja naukuvat. Sekin olisi tarpeellinen tieto, mitä se hyödyttää, mitä se rakentaa.
KAATAMINEN.
Kaatuminen on yksi ns. hengen vaikutus. Siitä ollaan montaa mieltä. Ennen Niilo Yli-Vainion uudistumisen aikaa, se oli melko harvinaista.
Ennen vuotta 1977 Niilo ei tietääkseni koskaan kaatanut ketään, hänen saarnojensa kautta moni oppi tuntemaan Jumalan ja paljon ihmisiä pelastui.
Niilo oli itse nähnyt kaatamista Lorne Foxin vieraillessa Suomessa ja käydessään Kathryn Kuhlmanin kokouksissa, mutta hänelle se kuitenkin oli aika outo asia ennen Australiassa tapahtunutta hmm uudistumista vuonna 1977.
Vasta Niilon toiminnan myötä helluntailaiset tottuivat ajatukseen kokouksissa kaatumisessa.
Tässä kaikessa on yksi suuri vaikeus, en tiedä kuinka moni lukija on havainnut sen saman minkä minäkin, lukiessaan raamattua, siellä ei kerrota yhdestäkään kaatamiskokouksesta, eikä kaadettavien kiinniottajista, eikä opeteta ketään kaatamaan. Jeesus ei kaatanut ketään, eikä käskenyt ketään sellaista tekemään.
Koska epäilen ja otaksun, jonkun tahtovan sanoa ja väittää, että kaataminen ja nurin töniminen on raamatullista, tuon esille myös sen, mitä raamattu sanoo tuosta asiasta.
Raamatussa mainitaan kuinka Juudas kavalsi Jeesuksen ja kuinka Jeesusta mentiin vangitsemaan ja siinä yhteydessä tapahtui näin:
Johanneksen evankeliumi
18:3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
18:4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?"
18:5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista." Jeesus sanoi heille: "Minä se olen." Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
18:6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
Suuri joukko sotilaita meni pimeässä pahassa tarkoituksessa pidättämään yhtä miestä, jonka kerrottiin tehneen suuria ihmeitä ja kerrottiin että Hän on Jumalan poika, sotilaat olivat peloissaan ja taikauskoisia, ja kun Jeesus ilmaisi itsensä, he koittivat päästä kauemmaksi taaksepäin ja kaatuivat toistensa päälle. Vaikka tuota tapahtumaa ymmärtäisi muullakin tavalla, kuin mä sen ymmärrän, ei siitä saa mitään perusteluja kaatamistoiminnalle.
Tuossa kohdassa käy ilmi se, että Jumalan viholliset kaatuivat, pelon tähden.
Toinen kaatamisen perustelu on Saulus Tarsolaisen Damaskon matkan tapahtumat.
Apostolien teot 9:1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
9:2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
9:3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
9:5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
9:6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
9:8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
9:9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.
Jeesuksen vihollinen ja uskovien vainoaja, kulki kaikessa rauhassa kohti Damaskoa, mutta matkan katkaisi taivaasta leimahtanut voimakas valo, ja sitten hän vielä kuuli äänen taivaasta, joka sanoi "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Tuollainen kokemus on aika pelottava ja tekee vaikutuksen melkein kehen vain, samanlaiset olosuhteet ja moni muukin kulkija menee pelosta nurin.
Nuo kaksi kohtaa ovat olleet usein perusteluina kaatamiselle. Mutta vaatii kyllä jo poikkeuksellisen kieroa raamatun tulkintaa, jos noissa kohdissa osaa nähdä kaatamisjonot ja kaadettavien kiinniottajat.
Raamatussa on kyllä muitakin kohtia kaatamisesta:
Markuksen evankeliumi
9:20 Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto.
Apostolien teot
5:5 Kun Ananias kuuli nämä sanat, kaatui hän maahan ja heitti henkensä. Ja suuri pelko valtasi kaikki, jotka sen kuulivat.
Hengellisen raittiuden yksi tärkeä lähtökohta on pysyä Jumalan sanassa, eikä lisätä siihen mitään, eikä jättää siitä mitään pois. Silloin myös henkivaltojen mahdollisuudet sotkeentua uskovien ja seurakuntien toimintaan vähenevät.
Toinen asia on synti. Synnin kautta henkivallat saavat vaikutusta seurakunnassa. Myös rakkaudettomuus on synti, ihmisiä pitää auttaa ja rohkaista, eikä taakoittaa heitä niin, että he menettävät toivonsa.
Horrossaarnaajien kohdalla melko vähäinen Jumalan sanan tunteminen olisi auttanut, horrossaarnaajat olivat useimmiten naisia, jotka opettivat, ja sehän on Jumalan sanan mukaan väärin.
Sama pätee esim. Kathryn Kuhlmanin toimintaan, nainen opetti ja johti seurakuntaa ja oli eronnut, mutta sekään ei saanut kaikkia kokeneita helluntailaisia ja muita, tekemään sitä havaintoa, ettei hän voinut olla Jumalan asialla.
Jos ei uskota Jumalan sanaa, silloin ollaan hataralla pohjalla ja melko turvattomia kaiken pahan ja eksytyksen keskellä.
Helena Konttinen
11
562
Vastaukset
- kuinka sitten
hanen kauttaan ihmisia tuli uskoon ja pelastui?
vai olisiko noin?-Joh. 3:8
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."- uskoontulemiset?
"jos h.k.oli pahan riivaama
Kirjoittanut: kuinka sitten 18.5.2007 klo 05.43
hanen kauttaan ihmisia tuli uskoon ja pelastui?"
Helena Konttinen sai ympärilleen joukon ihmisiä jotka mielellään kuuntelivat hänen julistustaan, vaikka hän oli nainen joka opetti, vastoin Jumalan sanan selvää käskyä.
Ihmiset jotka seurasivat Helena Konttista, rikkoivat Jumalan sanaa vastaan ja olivat Jumalaa kohtaan tottelemattomia, kun kerran antoivat naisen opettaa ja johtaa heitä.
Eksynyt ihminen voi kyllä puhua Jeesuksesta, tahtoessaan eksyttää muitakin, tehden sen monella kauniilla sanalla, niin että useat kuulijoista liikuttuvat kyyneleet silmiinsä saaden, niin että monet kokevat sydämessään suurta riemua ja voimakkaita tunteiden liikutusta. Tässä kaikessa voivat pimeyden henkivallat olla suurena apuna.
Mutta kaikesta tuosta huolimatta, hän opettaa ja johdattelee kuulijoina olevat ihmiset tuntemaan jonkun aivan toisen Jeesuksen, kuin sen minkä kristityt tuntevat raamatusta.
Ja niin ovat monet ihmiset petetyt, seuraamaan jotakin sellaista oppia ja ihmistä, missä ei olekaan vaikuttamassa Jeesus Kristus ja Jumalan pyhä henki, vaan pimeyden henkivallat ja riivaajien oppi. Sellainen usko ei pelasta, vaan eksyttää ja kadottaa.
Helena Konttisen toiminta oli erikoista ja tavallisesta poikkeavaa, joka herätti uteliaisuutta ja pelkoa. Monet tulivat kaukaakin, vain saadakseen nähdä ihmeellisen naisen joka vaipui unen horrokseen ja saarnasi ja paljasti ihmisten salaisuuksia.
En voi uskoa että hänen toimintansa kautta olisi tullut ihmisiä uskoon, koska hänessä vaikutti toinen henki, ja hän opetti toista evankeliumia ja oli väärä profeetta ja riivattu ihminen.
Onhan olemassa monenlaista toimintaa nytkin, jossa Jeesus mainitaan ja jossa väkeä kerääntyy toiminnan ympärille, joskus hyvinkin paljon.
Näinhän tapahtuu harhaopeissa ja muissa uskonnoissa.
Karismaattinen ja erikoinen ihminen voi kerätä ympärilleen suuren joukon ihmisiä, jotka kerääntyvät ja keskittyvät hänen persoonansa ympärille, eivätkä Jeesuksen Kristuksen.
Monet sanovat, tuleehan siellä ihmisiä uskoonkin, mutta harva mietii, mihin nämä ihmiset uskovat, kun he kerääntyvät yhden ihmisen ympärille ja antavat kunniansa ja suosionsa hänelle.
Silti hän voi opettaa ihan toista ja toimia moraalittomasti ja elää synnissä ja saastassa, ollen itse kaikkea muuta, kuin oikea kristitty ja
uskova.
Mutta eivät mukana olevat ihmiset aina näitäkään mieti eikä ajattele, vaan pääasia on monelle, että itsellä on kivaa.
Raamatussa mainitaan noita Simon, joka tuli "uskoon" ja kastettiin, mutta joka oli "täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."
Apostolien teot:
8:9 Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri;
8:10 ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'."
8:11 Ja he kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
8:18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
8:19 ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen."
8:20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
8:21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
8:22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
8:23 Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."
8:24 Niin Simon vastasi ja sanoi: "Rukoilkaa te minun edestäni Herraa, ettei minulle tapahtuisi mitään siitä, mitä te olette sanoneet."
Noita Simon ajettiin pois, häntä ei huolittu Jumalan lasten yhteyteen, hänestä ei tullut kristillisen seurakunnan jäsentä. Eusebius kertoo kirkkohistoriassaan, että noita Simon perusti sitten oman noitakoulun, jossa hän opetti noituutta ja harhaoppia lukuisille ihmisille.
Hän oli nähnyt Herran opetuslapsen Pietarin ja myös Filippuksen, saanut oikean kasteen, ja oli arvostanut ja ihaillut Jumalan Pyhän Hengen työtä, oli tahtonut itsekin alkaa Jumalan palvelijaksi, toiveenaan saada ajallista menestystystä ja maallista rikkautta, hän piti Jumalallisuutta keinona voiton saamiseen, kuten monet kelvottomat saarnamiehet nykyisinkin.
Vaikka hän joutui erilleen kristityistä, hänestä tuli varakas mies ja monet kääntyivät hänen kauttaan ja alkoivat hänen opetuslapsikseen. Mutta se mitä hän opetti, ei kuitenkaan ollut pelastavaa uskoa, vaan eksytystä, jonka päämääränä on aina saada ihminen eroon Jumalasta ja sitä kautta turmella ihminen niin, että hän päätyisi iankaikkiseen kadotukseen.
Ei ihmisten paljous, eivät puheet Jumalasta ja Jeesuksesta, vielä todista sitä, että kyseessä olisi hengellinen toiminta ja uskovien kokoontuminen.
Puhuvathan Jehovan todistajatkin Jeesuksesta ja Jumalasta ja paljon väkeä on liittynyt heihin.
Tärkeä asia on se, mitä puhutaan ja mitä opetetaan. Tuodaanko esille evankeliumi kokonaisuudessaan, vaiko vain joitakin korvasyyhyyn valittuja osia siitä. Joskus myös vääristellään evankeliumia niin, että siihen lisätään jotakin sellaista, mikä siihen ei kuuluisi.
Ja myös se, mikä henki toiminnassa vaikuttaa. Tämä on jo vaikeampi asia havaita, mutta toisinaan pahan hengen vaikutus tuottaa näkyviä seurauksia ja huonoa hedelmää, epäjärjestystä ja syntiä.
Ja myös se, millaisia ovat toiminnan pidempiaikaiset hedelmät. On ollut toimintaa, jossa on sanottu monien tulleen uskoon, mutta joka kuitenkin jälkikäteen katsottuna, on paljastunut vääräksi.
- Jope.48,
Luje: Dan 10:7-9 ja Ilm 1:17....
- hiukan...
"Luje: Dan 10:7-9 ja Ilm 1:17.... "
Kiitoksia raamatun kohdista, olen niitä tutkinut.
Raamatussa on kerrottu monen ihmisen elämästä, hyviä asioita ja myös huonoja asioita. Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonaisuudessaan Jumalan ilmoitus ihmisiä varten.
Meidän on hyödyllistä lukea raamattua Jumalan Pyhän Hengen avulla, jotta ymmärtäisimme sen mikä pitääkin. Kun luetaan raamattua, on hyvä katsoa missä asia yhteydessä ja kenelle mitäkin on sanottu.
Vaikka raamatussa on melkein kaikki mahdolliset asiat, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän tarvisi ne kaikki tehdä, vaan meidän tulee lukea, mitä Jeesus opetti ja mitä Jeesuksen opetuslapset opettivat uskovia varten ja ne pitää ja niiden mukaan toimia.
Ei kaikkia maailman uskovia ole käsketty lähtemään Jerusalemista alas Gassaan, vaikka se on Jumalan sanaa. Matti Järvisen ja Leena Mäkisen, Pihtiputaalta, ei tarvitse lähteä Jerusalemista alas Gassaan, vaan Herran enkeli sanoi niin pelkästään Filippukselle.
Apostolien teot
8:26 Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio."
Samalla tavalla on muitakin raamatun kohtia katsottava, on asioita jotka velvoittavat jokaista uskovaa ja on asioita jotka ovat yksittäisten ihmisten elämän tapahtumia.
Surullista on se, että on paljon ihmisiä, jotka sanovat lukevansa raamattua, mutta kokevat, ettei mikään luettu, heitä velvoita mihinkään, ei edes Jeesusta seuraamaan, vaan he tahtovat kaikessa tottelemattomuudessaan ja piittaamattomuudessaan, kuitenkin taivaaseen, vaikka eivät tahdo Jeesusta tunteakaan, eivätkä usko sitä mitä Hän opetti.
Danielin kirja
10:5 Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
10:6 Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina.
10:7 Ja minä, Daniel, yksin näin sen näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät.
10:8 Ja minä jäin yksin. Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima; minun verevä muotoni muuttui kaamean näköiseksi, eikä minussa ollut voimaa mihinkään.
10:9 Ja minä kuulin hänen sanainsa äänen; ja kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten.
10:10 Ja katso, käsi kosketti minua ja ravisti minut hereille, polvieni ja kätteni varaan.
10:11 Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi." Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
10:12 Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
10:16 Ja katso, olento, ihmislasten muotoinen, kosketti minun huuliani; silloin minä avasin suuni ja puhuin ja sanoin edessäni seisovalle: "Herrani, nähdessäni näyn valtasi minut tuska, ja minulta meni kaikki voima.
Daniel näki "eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina. "
Ja hän kertoo vielä "kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten." ja "Herrani, nähdessäni näyn valtasi minut tuska, ja minulta meni kaikki voima."
Tuohan oli aika pelottavaa, moni keskustelufoorumin lukijoistakin voisi menettää tajunsa tai kokea hyvin kummia asioita, kohdattuaan jotakin noinkin outoa ja pelottavaa.
Jos tuon kohdan antaa olla asiayhteydessään, ei siitäkään saa mitään raamatullista perustetta ihmisten kaatamiseen taikka horrossaarnaajien toimintaan.
Raamatussa on monta sanaa, ja monella sanalla on erilaisia merkityksiä, ihmiset keksivät myös uusia merkityksiä vanhoille sanoille. Se että joku sana, vaikka horros tai hurmos, esiintyy raamatussa, ei kuitenkaan kelpaa raamatulliseksi perusteeksi esim. spirististen istuntojen järjestämiseksi, jossa meedio horroksessa kanavoi demonia esiintymään, jonkun kuolleen ihmisen hahmona.
Samaten onhan raamatussa sana ylistys, joku voi sanoa, että on aivan raamatullista seistä päällään alastomana hurmoksessa ja ylistää, koska ylistys on raamatussa mainittu monissa kohdin ja samaten alastomuus ja hurmos.
Mutta osaahan sielunvihollinenkin käyttää raamattua:
Matteus 4:6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
On siis tarpeen tuntea raamattua enemmänkin, eikä toimia yhden tai kahden asiayhteydestä irrotetun jakeen mukaan.
Ilmestyskirja 1:12 Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,
1:13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
1:14 Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
1:15 hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
1:16 Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
1:17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
1:19 Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva.
1:20 Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni, ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa."
Eiköhän tämä jo kerro syyn, miksi Daniel kaatui:
"Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa."
"Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,"
Ihminen joka kohtaa jotakin hyvin outoa ja pelottavaa, voi menettää tajunsa, voi kaatua, voi järkyttyä. Se on ihan ymmärrettävää. Melkein kenet tahansa voi niin säikyttää sopivien olosuhteiden avulla, että hän pelästyy pahasti ja kaatuu sen vuoksi.
Jeesus ei saarnannut unen horrokseen vaipuen, eikä Paavalikaan, ei Pietarikaan tehnyt niin, joten ei meillä ole mitään syytä, pitää sellaista toimintaa oikeana tai tavoittelemisen arvoisena.
Jeesus tunsi vanhan testamentin, eikä löytänyt sieltä perusteluja ihmisten kaatamiseksi, eivät myöskään Hänen opetuslapsensa, joten ei meidänkään tarvitse sellaisia etsiä, eikä kaatamista harjoittaa. - Raamatusta lukematta,
hiukan... kirjoitti:
"Luje: Dan 10:7-9 ja Ilm 1:17.... "
Kiitoksia raamatun kohdista, olen niitä tutkinut.
Raamatussa on kerrottu monen ihmisen elämästä, hyviä asioita ja myös huonoja asioita. Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonaisuudessaan Jumalan ilmoitus ihmisiä varten.
Meidän on hyödyllistä lukea raamattua Jumalan Pyhän Hengen avulla, jotta ymmärtäisimme sen mikä pitääkin. Kun luetaan raamattua, on hyvä katsoa missä asia yhteydessä ja kenelle mitäkin on sanottu.
Vaikka raamatussa on melkein kaikki mahdolliset asiat, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän tarvisi ne kaikki tehdä, vaan meidän tulee lukea, mitä Jeesus opetti ja mitä Jeesuksen opetuslapset opettivat uskovia varten ja ne pitää ja niiden mukaan toimia.
Ei kaikkia maailman uskovia ole käsketty lähtemään Jerusalemista alas Gassaan, vaikka se on Jumalan sanaa. Matti Järvisen ja Leena Mäkisen, Pihtiputaalta, ei tarvitse lähteä Jerusalemista alas Gassaan, vaan Herran enkeli sanoi niin pelkästään Filippukselle.
Apostolien teot
8:26 Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio."
Samalla tavalla on muitakin raamatun kohtia katsottava, on asioita jotka velvoittavat jokaista uskovaa ja on asioita jotka ovat yksittäisten ihmisten elämän tapahtumia.
Surullista on se, että on paljon ihmisiä, jotka sanovat lukevansa raamattua, mutta kokevat, ettei mikään luettu, heitä velvoita mihinkään, ei edes Jeesusta seuraamaan, vaan he tahtovat kaikessa tottelemattomuudessaan ja piittaamattomuudessaan, kuitenkin taivaaseen, vaikka eivät tahdo Jeesusta tunteakaan, eivätkä usko sitä mitä Hän opetti.
Danielin kirja
10:5 Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
10:6 Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina.
10:7 Ja minä, Daniel, yksin näin sen näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät.
10:8 Ja minä jäin yksin. Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima; minun verevä muotoni muuttui kaamean näköiseksi, eikä minussa ollut voimaa mihinkään.
10:9 Ja minä kuulin hänen sanainsa äänen; ja kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten.
10:10 Ja katso, käsi kosketti minua ja ravisti minut hereille, polvieni ja kätteni varaan.
10:11 Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi." Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
10:12 Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
10:16 Ja katso, olento, ihmislasten muotoinen, kosketti minun huuliani; silloin minä avasin suuni ja puhuin ja sanoin edessäni seisovalle: "Herrani, nähdessäni näyn valtasi minut tuska, ja minulta meni kaikki voima.
Daniel näki "eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina. "
Ja hän kertoo vielä "kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten." ja "Herrani, nähdessäni näyn valtasi minut tuska, ja minulta meni kaikki voima."
Tuohan oli aika pelottavaa, moni keskustelufoorumin lukijoistakin voisi menettää tajunsa tai kokea hyvin kummia asioita, kohdattuaan jotakin noinkin outoa ja pelottavaa.
Jos tuon kohdan antaa olla asiayhteydessään, ei siitäkään saa mitään raamatullista perustetta ihmisten kaatamiseen taikka horrossaarnaajien toimintaan.
Raamatussa on monta sanaa, ja monella sanalla on erilaisia merkityksiä, ihmiset keksivät myös uusia merkityksiä vanhoille sanoille. Se että joku sana, vaikka horros tai hurmos, esiintyy raamatussa, ei kuitenkaan kelpaa raamatulliseksi perusteeksi esim. spirististen istuntojen järjestämiseksi, jossa meedio horroksessa kanavoi demonia esiintymään, jonkun kuolleen ihmisen hahmona.
Samaten onhan raamatussa sana ylistys, joku voi sanoa, että on aivan raamatullista seistä päällään alastomana hurmoksessa ja ylistää, koska ylistys on raamatussa mainittu monissa kohdin ja samaten alastomuus ja hurmos.
Mutta osaahan sielunvihollinenkin käyttää raamattua:
Matteus 4:6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"
4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'"
On siis tarpeen tuntea raamattua enemmänkin, eikä toimia yhden tai kahden asiayhteydestä irrotetun jakeen mukaan.
Ilmestyskirja 1:12 Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,
1:13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
1:14 Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
1:15 hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
1:16 Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
1:17 Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
1:18 ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
1:19 Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva.
1:20 Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni, ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa."
Eiköhän tämä jo kerro syyn, miksi Daniel kaatui:
"Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa."
"Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,"
Ihminen joka kohtaa jotakin hyvin outoa ja pelottavaa, voi menettää tajunsa, voi kaatua, voi järkyttyä. Se on ihan ymmärrettävää. Melkein kenet tahansa voi niin säikyttää sopivien olosuhteiden avulla, että hän pelästyy pahasti ja kaatuu sen vuoksi.
Jeesus ei saarnannut unen horrokseen vaipuen, eikä Paavalikaan, ei Pietarikaan tehnyt niin, joten ei meillä ole mitään syytä, pitää sellaista toimintaa oikeana tai tavoittelemisen arvoisena.
Jeesus tunsi vanhan testamentin, eikä löytänyt sieltä perusteluja ihmisten kaatamiseksi, eivät myöskään Hänen opetuslapsensa, joten ei meidänkään tarvitse sellaisia etsiä, eikä kaatamista harjoittaa.niin Jumala on kovasti armelias ja laupias.
Kun taas lukee sen toisen puolen ja jättää toisen lukematta, niin Jumala onkin yhtäkkiä koston jumala, armoton ja verinen.
Ihmeellinen on Raamattu. Ihmisten väsäämä kirjoituskokoelma.
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Sanoit,että Helena Konttinen oli pahan hengen riivaama naisparka.aika rohkea kommentti,kun et ole naista edes eläessäsi tavannut.Onko sinulla Henkien Erottamisen armolahja?Sana sanoo:"Älkää tuomitko,ettei teitäkin tuomittaisi"! Sen lisäksi sana sanoo:"He sanoivat:Hänessä on saastainen henki!Sen tähden Minä vihassani vannoin:He eivät pääse minun lepooni"!Kannattaisi harkita kahdesti,ennen kuin väittää Pyhää Henkeä saastaiseksi,eli tekee Pyhän Hengegn pilkan!!!!!!!!!
- näin väittävät
silminnäkijät.
Horrossaarnaajat olivat riivattuja ihmisparkoja, jotka tekivät sitä mihin henki heidät käski ja pakotti.
"Toiset horrossaarnaajat vaipuivat musiikin ja voimakkaan liikkumisen avulla horrokseensa, toiset tuosta vain hengen niin tahtoessa. Yleensä useimpien horrossaarnaajien toiminta aika oli varsin lyhyt, ajautuivat moraalittomiin suhteisiin ja siten ihmiset menettivät kiinnostuksensa heihin eikä paha henki voinut heitä enää käyttää."Mutta saarnattava oli. Lisään vielä toisen lainauksen Armas von Bellin kirjasta Totuus uninssasaarnaajista. sivuilta 21-22. 16 vuotias Anja Heikkinen korpi Kainuun suuri sensaatio. Ennen saarnaamistaan . Hän oli repinyt puseronkin riekaleiksi, normaali tilassa sitten päivitteli puseron menetystä. Kokonainen mieslauma on pitänyt olla tyttöä taltuttamassa ennen saaratilannetta. Tästäkin tulee ilmi että nämä horrossaarnaajat on samanlaisia meedioita joita tavataan spiritismisissä istunnoissa. - voin sanoa...
Ehkä kuitenkin voin sanoa Helena Konttisesta noinkin paljon, olen lukenut hänestä kertovia kirjoja, joissa hän itse kertoo elämästään. Olen myös lukenut useita kirjoja jotka kertovat hänestä ja muista horrossaarnaajista. Olen kuullut horrossaarnaajien saarnaamista, tunnen ihmisiä jotka ovat käyneet heitä kuulemassa.
Kaikkein vahvin ja kestävin perusteluni on kuitenkin se, että tunnen raamattua niin, että tiedän ettei horrossaarnaamista esiinny raamatullisessa uskossa ja toiminnassa. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
voin sanoa... kirjoitti:
Ehkä kuitenkin voin sanoa Helena Konttisesta noinkin paljon, olen lukenut hänestä kertovia kirjoja, joissa hän itse kertoo elämästään. Olen myös lukenut useita kirjoja jotka kertovat hänestä ja muista horrossaarnaajista. Olen kuullut horrossaarnaajien saarnaamista, tunnen ihmisiä jotka ovat käyneet heitä kuulemassa.
Kaikkein vahvin ja kestävin perusteluni on kuitenkin se, että tunnen raamattua niin, että tiedän ettei horrossaarnaamista esiinny raamatullisessa uskossa ja toiminnassa.Vähänpä tunnet raamattua,vaikka muuta kehuskelet.Mistä päättelit minun olevan väärä Profeetta?Onko sinulla Henkien Erottamisen armolhja? Perustele Jumalan Sanalla,äläkä omalla "viisaudella"!
- sitten uskova
tietää, mistä hengestä on kyse?
"... mutta eivät kaikki uskovat ymmärrä sitä, mikä henki kenessäkin vaikuttaa."
Tämä henkien tunnistaminen, "armolahjasta" lienee kyse, on yksi kummallisimpia uskonnollisia ilmiöitä.
Kätevä käytössä, se on selvä. Kun uskova tunnetaan siitä, että hän pystyy tunnistamaan henget (vaikka tuo on selvää pötyä), niin suuri valta siitä seuraa. Ja vallanhimoisia uskovissakin riittää ihan kotitarpeiksi. - asia uskonnoissa
on tuossa seuraavassa lauseessa:
"Hengellisen raittiuden yksi tärkeä lähtökohta on pysyä Jumalan sanassa, eikä lisätä siihen mitään, eikä jättää siitä mitään pois. Silloin myös henkivaltojen mahdollisuudet sotkeentua uskovien ja seurakuntien toimintaan vähenevät. "
Miten voi pysyä Jumalan sanassa, kun mitään yksiselitteistä Jumalan sanaa ei ole?
Sen osoittaa vastaansanomattomalla tavalla kristinuskon suuntausten valtava lukumäärä.
Ei Jumalan sanassa voi pysyä myöskään sen vuoksi, että läheskään kaikki Raamatun vaatima ei sovi alkuunkaan nyky-yhteiskunnan normeihin. Häkki heilataisi välittömästä, jos Raamattua noudatettaisiin kirjaimellisesti.
Äärimmäisen tiukasta raamatuntulkinnasta seuraisi islamilaiseen fundamentalismiin rinnastettava usko. Naisia kivitettäisiin ja miehiä ruoskittaisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402989Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332807100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482443Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452111Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212024Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581790- 441697
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371550- 451473
- 261321