Mistä löytyy helluntailaisuuden oppi?
Olen yrittänyt pitkään turhaan googlailla oppianne vaan sitä ei ole missään.
Ei löydy edes yhteistä internetsivustoa puhumattakaan mistään muusta organisoinnista.
Laitampa tuohon muutaman esimerkin kristillisien lahkojen opeista ja selkeistä sivustoista.
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/
http://www.mormonit.fi/index.php?itemid=17
http://www.baptisti.net/baptismi.html
http://www.svk.fi/index.php?sid=231
No sentään lestadiolaisilla on asiat melkein yhtä huonosti hellareillakin.
Helluntaiherätyksen oppi?
44
3047
Vastaukset
- hirvas
jotakin, ehkä ei kaikkea.
http://www.helluntaikirkko.fi/se pieni helluntailaistenkin taholta parjattu helluntaikirkko jonka ainoa opinperusta on raamattu.
Mutta mikä on helluntaiherätyksen oppi?- Etkös tiedä,
Pe.ku kirjoitti:
se pieni helluntailaistenkin taholta parjattu helluntaikirkko jonka ainoa opinperusta on raamattu.
Mutta mikä on helluntaiherätyksen oppi?että helluntailaiset ainoana kristinuskon suuntauksena noudattavat Raamattua juuri niinkuin siellä lukee. Siis ilman mitään tulkintoja.
Helluntaiseurakunta on siis ainoa oikea Jumalan seurakunta.
Niin helppoa se on. Katso siis Raamatusta. Siellä se etsimäsi on.
:) - todé
Pe.ku kirjoitti:
se pieni helluntailaistenkin taholta parjattu helluntaikirkko jonka ainoa opinperusta on raamattu.
Mutta mikä on helluntaiherätyksen oppi?ja löytyy Espoolaisten ja KAIKKIEN MUIDENKIN HELLUNTAISEURAKUNTIEN KOTISIVUILTA, edustivatpa ne sitten uskonnollista yhdyskuntaa (kirkkoa) tai yhdistystä.
Äläkä ala vänkäämään. Asia on ihan niin, kuin kirjoitin. Lueskele nyt vain kiltisti, mitä helluntaiherätyksen oppi pitää sisällään. Etkös tiedä, kirjoitti:
että helluntailaiset ainoana kristinuskon suuntauksena noudattavat Raamattua juuri niinkuin siellä lukee. Siis ilman mitään tulkintoja.
:)te keskenäänkin riitelettä raamatusta ja jokaisella teistä tuntuu olevan kuitenkin se oma tulkinta.
Mitä se raamattu sitten sanoo vaikkapa Yli-Vainion kaatotouhuista tai jalan pidentämisestä?- Tietäjä.
Pe.ku kirjoitti:
Mutta mikä on helluntaiherätyksen oppi? - Minä en riitele
Pe.ku kirjoitti:
te keskenäänkin riitelettä raamatusta ja jokaisella teistä tuntuu olevan kuitenkin se oma tulkinta.
Mitä se raamattu sitten sanoo vaikkapa Yli-Vainion kaatotouhuista tai jalan pidentämisestä?Raamatun tulkinnoista. Uskovat riitelevät. Kunhan olen välillä kovasti huvittunut.
:) todé kirjoitti:
ja löytyy Espoolaisten ja KAIKKIEN MUIDENKIN HELLUNTAISEURAKUNTIEN KOTISIVUILTA, edustivatpa ne sitten uskonnollista yhdyskuntaa (kirkkoa) tai yhdistystä.
Äläkä ala vänkäämään. Asia on ihan niin, kuin kirjoitin. Lueskele nyt vain kiltisti, mitä helluntaiherätyksen oppi pitää sisällään.ei ole kumottu vanhaa testamenttia joten tänään on sitten teillä sapatti ja tulee kuolemantuopmio jos sapattia ei pidä.
Jalan jatkamisesta ei mainittu ja raamatustakaan en sitä löydä.
Mooseksen toora on myös Espoon opeissa voimassa.Tietäjä. kirjoitti:
Tuohan oli ulkopuolisen tekemä yhteenveto ja tiedot oli koottu kuudesta ulkopuolisesta lähteestä,avainmediasta ja lähteenä oli käytetty myös Internettiä.
- todé
Pe.ku kirjoitti:
ei ole kumottu vanhaa testamenttia joten tänään on sitten teillä sapatti ja tulee kuolemantuopmio jos sapattia ei pidä.
Mooseksen toora on myös Espoon opeissa voimassa.Luehan nyt vain kaikki mahtava helluntaioppi, mitä ikinä löydätkään ja tule onnelliseksi.
Minä en riitele kirjoitti:
Raamatun tulkinnoista. Uskovat riitelevät. Kunhan olen välillä kovasti huvittunut.
:)sattuuhan niitä vahinkoja.
Putoileehan niitä lentokoneitakin.- peku..
Pe.ku kirjoitti:
te keskenäänkin riitelettä raamatusta ja jokaisella teistä tuntuu olevan kuitenkin se oma tulkinta.
Mitä se raamattu sitten sanoo vaikkapa Yli-Vainion kaatotouhuista tai jalan pidentämisestä?olla hieman ulkona näistä hengellisistä asioista?
-no ei ole jokaisella eri tulkintaa, joistain asioista voi olla eri näkökanta, mutta perusasiat; pelastuminen, uudestisyntyminen, kaste, ehtoollinen, ovat varmaankin kaikille samoja selviä juttuja!
-Raamatussakin tapahtui kaatumisia ja se johtuu siitä, että Jumalan Pyhän Hengen kosketusta ei ihmiskeho kestä, vaan vajoaa pehmneästi alas, vaikka joskus näyttää kovin hirmuiselta mätkäykseltäkin. En ole kenenkään kuullut koskaan vahingoituneen sellaisissa tapauksissa! Kivilattiallekin päistikkaa kaatuneet eivät särje itseään, koska Pyhä Henki ei vahigoita ihmistä millään tavalla. Kaatuminen ei ole itsetarkoitus, eikä sitä pidä koettaa saada tapahtumaan, vaan Jumalan kosketus on tärkein. Voi parantua, kun kaatuu, voi parantua, vaikkei kaadu.
Laitan tähän Raamatusta tapauksen, pari kaatumisesta;
Johannes 18:
6. Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
- ei tarvita aina edes kosketusta, Hengen läsnäolossa kaatuu, kuten tässä Jeesuksen vangitsijoille kävi.
Markus 9:
25. Mutta kun Jeesus näki, että kansaa riensi sinne, nuhteli hän saastaista henkeä ja sanoi sille: "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene."
26. Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos. Ja hän kävi ikäänkuin kuolleeksi, niin että monet sanoivat: "Hän kuoli."
27. Mutta Jeesus tarttui hänen käteensä ja nosti hänet ylös. Ja hän nousi.
Raamatussa mainitaan Pyhän Hengen armolahjoista ja siellä yksi lahjoista on; voimatekojen lahja.
Sen lahjan toimiessa voi jalka kasvaa, jos on liian lyhyt ja on aiheuttanut selkävaivoja lantion väärän asennon vuoksi. Selkävaivat paranee sitten korjaantuneen lantion asennon vuoksi! Olen omin silmin nähnyt niitä, ei siinä mitään erikoismiehiä tarvita!
Olen rukoillut sokean silmän puolesta ja se tuli näkeväksi Jeesuksen Kristuksen kunniaksi!
Lääkärit todistivat uuden näköhermon luomisen tuhoutuneen tilalle!
Vielä sen verran tuosta edesmenneestä NIilo Yli-Vainiosta, ei hän niitä ihmisiä siis kaatanut, vaan Pyhän Hengen kosketus!
Ihminen, joka on täynnä Pyhää Henkeä ja koskettaa esim sairaan puolesta rukoillessa ihmistä, voima virtaa sairaaseen ja parantuminen tapahtuu, ilmiöistä, tai niiden puutteesta huolimatta!
Tähän vielä Raamatun luettelemat armolahjat, yliluonnolliset, niitä on 9 kpl.
1 Kor 11:
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
Tv; Jumalan hullu peku.. kirjoitti:
olla hieman ulkona näistä hengellisistä asioista?
-no ei ole jokaisella eri tulkintaa, joistain asioista voi olla eri näkökanta, mutta perusasiat; pelastuminen, uudestisyntyminen, kaste, ehtoollinen, ovat varmaankin kaikille samoja selviä juttuja!
-Raamatussakin tapahtui kaatumisia ja se johtuu siitä, että Jumalan Pyhän Hengen kosketusta ei ihmiskeho kestä, vaan vajoaa pehmneästi alas, vaikka joskus näyttää kovin hirmuiselta mätkäykseltäkin. En ole kenenkään kuullut koskaan vahingoituneen sellaisissa tapauksissa! Kivilattiallekin päistikkaa kaatuneet eivät särje itseään, koska Pyhä Henki ei vahigoita ihmistä millään tavalla. Kaatuminen ei ole itsetarkoitus, eikä sitä pidä koettaa saada tapahtumaan, vaan Jumalan kosketus on tärkein. Voi parantua, kun kaatuu, voi parantua, vaikkei kaadu.
Johannes 18:
6. Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
- ei tarvita aina edes kosketusta, Hengen läsnäolossa kaatuu, kuten tässä Jeesuksen vangitsijoille kävi.
Markus 9:
25. Mutta kun Jeesus näki, että kansaa riensi sinne, nuhteli hän saastaista henkeä ja sanoi sille: "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene."
26. Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos. Ja hän kävi ikäänkuin kuolleeksi, niin että monet sanoivat: "Hän kuoli."
Raamatussa mainitaan Pyhän Hengen armolahjoista ja siellä yksi lahjoista on; voimatekojen lahja.
Sen lahjan toimiessa voi jalka kasvaa, jos on liian lyhyt ja on aiheuttanut selkävaivoja lantion väärän asennon vuoksi. Selkävaivat paranee sitten korjaantuneen lantion asennon vuoksi! Olen omin silmin nähnyt niitä, ei siinä mitään erikoismiehiä tarvita!
Olen rukoillut sokean silmän puolesta ja se tuli näkeväksi Jeesuksen Kristuksen kunniaksi!
Vielä sen verran tuosta edesmenneestä NIilo Yli-Vainiosta, ei hän niitä ihmisiä siis kaatanut, vaan Pyhän Hengen kosketus!
Ihminen, joka on täynnä Pyhää Henkeä ja koskettaa esim sairaan puolesta rukoillessa ihmistä, voima virtaa sairaaseen ja parantuminen tapahtuu, ilmiöistä, tai niiden puutteesta huolimatta!
1 Kor 11:
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
Tv; Jumalan hulluon se,, että kenelläkään ei ole armolahjaa, muutenkuin kirjatietona päässään, nykyisin.
Ollaan vaan olevinaan että on.
Minusta se on VÄÄRIN!!! Se on valehtelemista.
Voin tietysti olla hakoteillä, mutta on se vaan niin uskomatonta, että ns.hyvissä viroissa(ja muutenkin"elämäkunnossa")olevat ihmiset rukoilevat ja retuuttavat pyörätuolipotilaita että paranisivat niissä kokouksissaan.
Eihän he itsekkään itseään usko.
Kukaan ei usko.
Ja sellasen menon jälkeen kun aletaan "hyödyntämään"ns.kielilläpuhumisen armolahjaa tai eletään siihen tyyliin kuin osattais ne"tiedon sanat", niin ei oo ihme, että vainoa esiintyy.
Mulle rakkain Sananpaikka on, kun Jeesus sanoo:"en minä anna niinkuin maailma antaa...rauhan minä jätän teille."
Siksi minä olen uskossa.
Jeesukselta saan mielenrauhan.- Enkä minä
Pe.ku kirjoitti:
sattuuhan niitä vahinkoja.
Putoileehan niitä lentokoneitakin.loukkaantunut. :) Kunhan mainitsin. Ikäänkuin paljastin korttini tai ainakin osan niistä.
- sanoa, ettei..
auroraboreallis kirjoitti:
on se,, että kenelläkään ei ole armolahjaa, muutenkuin kirjatietona päässään, nykyisin.
Ollaan vaan olevinaan että on.
Minusta se on VÄÄRIN!!! Se on valehtelemista.
Voin tietysti olla hakoteillä, mutta on se vaan niin uskomatonta, että ns.hyvissä viroissa(ja muutenkin"elämäkunnossa")olevat ihmiset rukoilevat ja retuuttavat pyörätuolipotilaita että paranisivat niissä kokouksissaan.
Eihän he itsekkään itseään usko.
Kukaan ei usko.
Ja sellasen menon jälkeen kun aletaan "hyödyntämään"ns.kielilläpuhumisen armolahjaa tai eletään siihen tyyliin kuin osattais ne"tiedon sanat", niin ei oo ihme, että vainoa esiintyy.
Mulle rakkain Sananpaikka on, kun Jeesus sanoo:"en minä anna niinkuin maailma antaa...rauhan minä jätän teille."
Siksi minä olen uskossa.
Jeesukselta saan mielenrauhan.kukaan usko. Kyllä uskoo ja myöskin tapahtuu asioita, kuin edellisessä viestissäni kerroin!
Toki on paljon ns. puoskareita! Vahinkoa sellaisesta tulee Jumalan asialle!
Kyllä armolahjoja on, mutta valitettavan vähäisessä määrin, Jumala tahtoisi,että olisi kaikki armolahjat, kuin Korinton seurakunnasa, vaikka se oli hyvin vajavaisista ihmisistä muodostunut. Kaikki tosin olemme vajavaisia, vain yksi on täydellinen, Hän on Jeesus Kristus! Aamen! - Jumalan Sana
Etkös tiedä, kirjoitti:
että helluntailaiset ainoana kristinuskon suuntauksena noudattavat Raamattua juuri niinkuin siellä lukee. Siis ilman mitään tulkintoja.
:)Pieni huomaustus, eikö kaikki uskovat kuulu Jumalan seurakuntaan? mukaan lukien kuolleet uskovat.
tulkintasi mukaan vain Helluntaiseurakunnista pelastuu, sellaista väitettä en lötdä Raamatusta.
veljenä Jeesuksessa Kristuksessa haluan ojentaa sut tarkistamaan - näkemystäsi:)
olen vapaakirkon jäsen ja olen uskossa ja toivon pelastuvani :)
ja tulkintaan - kyllä jokaisessa Kirkkokunnassa Raamattua tulkitaan - sillä jo raamatun käännökset ovat tulkintaa alkukielistä - ja meillähän on maailman tarkin Raamattu 33/38
92 käännöstä en suosittele, epätarkka ja ei uskollinen alkukielille.
siunausta :) - Jumalan Sana
Pe.ku kirjoitti:
ei ole kumottu vanhaa testamenttia joten tänään on sitten teillä sapatti ja tulee kuolemantuopmio jos sapattia ei pidä.
Mooseksen toora on myös Espoon opeissa voimassa.En ymmärrä ajatuksesi kulkua, oletko ollut uskonnon tunnilla , jossa on käsitelty Raamattua
se on vanha testamentti ja uusi testamentti ja ne yhdessä muodostavat Raamatun. se konaisuudessaan on Uskovien ylin auktoriteetti -ja oppimme uskovina perustaa sekä vt hen että uthen.
ja voinen sanoa että kuolemantuomioita ei ole suomessa! erityisesti vt kertoo jumalan teoista oman israelin kansan keskuudessa ja kertoo kuinka israelilaiset odottivat vapahtajaa Jeesusta Kristusta , joka meille on kuvattuna ut:ssa, jossa Hänet ristiinnaulittiin , jokaisen syntisen ihmisen puolesta , ja Häneen USKOMALLA saat iankaikkisen elämän.
lähde liikkeelle , tutustumaan seurakuntiin- siitä se lähtee. siunausta peku.. kirjoitti:
olla hieman ulkona näistä hengellisistä asioista?
Johannes 18:
Markus 9:
1 Kor 11:
Tv; Jumalan hulluMissäs Jeesus käskee kaatamaan ja missä se jalanpidennys on raamatussa.
- missään käske
Pe.ku kirjoitti:
Missäs Jeesus käskee kaatamaan ja missä se jalanpidennys on raamatussa.
kaatamaan, vaan siunaamaan ja rukoilemaan Jeesuksen nimessä esim sairaan puolesta ja jos rukoiltava kaatuu, ei siinä mitään väärää ole, tai raamatun vastaista!
Paljonhan asioita ja ihmetekoja Jeesus teki, joita ei ole edes kirjoitettu muistiin.
Johannes 21:
25. On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
- mitä kaikkea tuohon mahtuukaan?
Muistatko, mitä armolahjojen luettelossa mainittiin, että;
1 Kor 12:
-Emme ihmisinä voi etukäteen tietää, millaisia vaikutuksia ilmenee ja se on Jumalan asia kokonaan! Joten mitään väärää ei kaatumisessa ole,eikä muissakaan ilmiöissä, se, millaista hedelmää se tuottaa, ratkaisee asian!
Tässä ne ovat Raamatussa! missään käske kirjoitti:
kaatamaan, vaan siunaamaan ja rukoilemaan Jeesuksen nimessä esim sairaan puolesta ja jos rukoiltava kaatuu, ei siinä mitään väärää ole, tai raamatun vastaista!
Paljonhan asioita ja ihmetekoja Jeesus teki, joita ei ole edes kirjoitettu muistiin.
Johannes 21:
25. On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
- mitä kaikkea tuohon mahtuukaan?
Muistatko, mitä armolahjojen luettelossa mainittiin, että;
1 Kor 12:
-Emme ihmisinä voi etukäteen tietää, millaisia vaikutuksia ilmenee ja se on Jumalan asia kokonaan! Joten mitään väärää ei kaatumisessa ole,eikä muissakaan ilmiöissä, se, millaista hedelmää se tuottaa, ratkaisee asian!
Tässä ne ovat Raamatussa!Mainitsemasi armolahjaluettelo on Paavalin keksimä.
Paavalin keksimä armolahjaluettelo on kirjoitettu melkein 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen eikä Paavali koskaan edes tavannut Jeesusta.
Kaiken lisäksi kukaan ihminen ei todistetusti ole pystynyt tekemään koskaan ainuttakaan ihmettä.
Jos joku pystyy todistamaan ihmeen niin siitä on luvassa isot rahat ja helluntailaislle uskottavuutta.- todellakin noin
Pe.ku kirjoitti:
Mainitsemasi armolahjaluettelo on Paavalin keksimä.
Paavalin keksimä armolahjaluettelo on kirjoitettu melkein 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen eikä Paavali koskaan edes tavannut Jeesusta.
Kaiken lisäksi kukaan ihminen ei todistetusti ole pystynyt tekemään koskaan ainuttakaan ihmettä.
Jos joku pystyy todistamaan ihmeen niin siitä on luvassa isot rahat ja helluntailaislle uskottavuutta.uuno??
Pihalla oot, eikä ihme, puuttuu hengen elämä sinulta!
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen (ateistinen)ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
Maailma on Jumalan ihmeitä armolahjojen kautta täynnä! Mutta se siitä, "en heittele helmiä sikojen eteen", verrannollisesti! todellakin noin kirjoitti:
uuno??
Pihalla oot, eikä ihme, puuttuu hengen elämä sinulta!
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen (ateistinen)ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
Maailma on Jumalan ihmeitä armolahjojen kautta täynnä! Mutta se siitä, "en heittele helmiä sikojen eteen", verrannollisesti!minä en sentään alennu nimittelemään.
ensiksi sun täytyy mennä sinne ja sitten sut pyydetään alttarille siunattavaksi(jos ensiksi oot vastannut kun ne kysyy saarnan aikana:"onko täällä joku joka haluaisi antaa tänään elämänsä Jeesukselle, käsipystyyn")
ja sen jälkeen ne pyytää sut johonkin soluun(miehille ja naisille eri).
Sitten jos jaksat käydä siellä tarpeeksi monta kertaa, he kysyvät sinulta mitä olet kasteesta mieltä ja kun/jos vastaat että se sopii sinulle, he järjestävät sen tilaisuuden sinulle.
Se on upea tilaisuus.
Saat itse valita virret ym.
Sulle laitetaan päälle sellainen valkoinen puku(ikäänkuin konfirmaatiopuku)ja he vievät sinut sellaiseen kastealtaaseen ja painavat sinut sinne.
Se tarkoittaa että uusi elämäsi Jeesuksen kanssa on alkanut julkisesti ja että et häpeä Kristusta.
Lopuksi juodaan kahvit.
Sen jälkeen voit jatkaa kokouksissa käymistä ihan normaalisti.
Kokoukset alkavat yleensä
ylistysmusiikilla, jonka jälkeen on saarnaosuus.
Tämä kestää n.kaksi tuntia.
Sen jälkeen lauletaan lisää lauluja(ylistysmusiikki on kiitoksen antamista Jumalalle)jonka jälkeen voit ostaa lisää ylistysmusiikkia(ym.musiikkia)erillisestä huoneesta.
Rakennuksen tiloista löytyy yleensä myös soppi, johon on asennettu kaiuttimet. Sitä sanotaan lastenhoitohuoneeksi.
Monet kuuntelevat saarnaa siellä istuen tai lepäillen sohvalla(jos on sairas).
Näitä kokouksia järjestetään usein. Ainakin kahdesti viikossa.- matkalainen
Nyt oli puhe opista, eikä seurakunnan arjesta ja kokouskäytännöistä. No, ei se mitään. Lepo vaan.
matkalainen kirjoitti:
Nyt oli puhe opista, eikä seurakunnan arjesta ja kokouskäytännöistä. No, ei se mitään. Lepo vaan.
KASTE kuuluu helluntailaisuuteen. Eikö?
Enkä tiedä mitään muuta "lahkoa", johon kuuluisi niin kiinteästi YLISTYSMUSIIKKI.
Kyllä kaikki tietää, että se nimi helluntailaisuus tulee siitä Raamatunkohdasta, jossa Jeesuksen lupaama PyhäHenki annettiin 3000:lle ihmiselle alkuseurakunnan aikoihin.
Unohtuikin mainita että kokousten aivan lopuksi yleensä rukoillaan ja monet puhuvat kielillä PyhänHengenvaikutuksesta.
Se näyttää olevan hauskaa.
Kerrankin meidän srk.n nuoret jaksoivat tehdä neljään aamuyöhön.
Lähetyskäsky ja sen noudattaminen käytännössä kuuluu toimintatapoihin samalla lailla.
Joskus 80-luvulla teetupabussi oli se keino saada ihmisiä uskoon. Nykyisin sellasta ei enää olekkaan.
Vai onkohan..?
- tulee..
Helluntaiherätyksen oppi
Helluntaiherätys lukeutuu opillisesti evankelisten uskonpuhdistuskirkkojen ryhmään. Se sitoutuu käytännössä yhteiseen apostoliseen uskontunnustukseen,vaikka Suomen helluntaiherätyksessä ei olekaan virallisesti käytössä kirjoitettua uskontunnustusta.
Tältä sivulta löydät tiivistelmät seuraavista opillisista peruskäsitteistä: •RAAMATTU. JUMALA. Isä, Poika, Pyhä Henki. UUDESTISYNTYMINEN. KASTE. SEURAKUNTA. EHTOOLLINEN
------------------------------------------------------------------------
RAAMATTU
Helluntaiherätyksessä pitäydytään uskonpuhdistuksen periaatteeseen siinä,että Raamattu on opin ja uskonelämän ainoa peruskirja(solascriptura). Raamattu on kirjoitetussa muodossa tietyssä historiallisessa tilanteessa annettu Jumalan ilmoitus. Se on muuttumaton ja iankaikkinen Jumalan Sana. Pyhän Hengen johtamina ihmiset kirjoittivat sen Jumalan ilmoituksen, mikä on ihmiselle välttämätön, jotta hän voisi löytää tien Jumalan yhteyteen. Raamatun sana pysyy muuttumattomana kaikkina aikoina.Sitä tulee kääntää kaikille kielille ja kaikille sukupolville, jotta kaikilla ihmisillä olisi mahdollisuus lukea ja kuulla Jumalan ilmoitusta mahdollisimman ymmärrettävässä muodossa.
JUMALA
On olemassa yksi iankaikkinen Jumala, mutta Hänessä on kolmen iankaikkisen persoonan ykseys: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Voidaan puhua kolmiyhteisestä Jumalasta.
Isä
Jumala on iankaikkinen Isä, joka on luonut koko luomakunnan. Hän myös ylläpitää ja hallitsee kaikkea luomakuntaa. Jumala on pyhä ja vanhurskas(oikeamielinen), Hänon laupias ja armahtavainen ja Hän rakastaa luomaansa ihmistä. Jumalan on Henki, ja hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikkialla oleva.
Poika
Jumalan Poika, Jeesus Kristus, on yhtä Isän kanssa ja on myös iankaikkinen Jumala. Jeesus Kristus tuli ihmiseksi lunastaakseen syntiinlankeemuksen tähden synnin alaisuuteen joutuneen ihmiskunnan. Hän kuoli vapaaehtoisesti ristillä ihmisen synnin tähden. Hän nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen ja istuu Isän, Jumalan oikealla puolella. Jeesus on tuleva takaisin noutamaan kaikki omansa luokseen iankaikkiseen elämään.
Pyhä Henki
Jumalan Pyhä Henki on toiminut ja toimii yhdessä Isän ja Pojan kanssa.Pyhä Henki on nyt maan päällä kirkastaakseen ihmisille Jeesuksen Kristuksen Vapahtajana.Pyhä Henki on mukana uudestisynnyttämässä ihmistä elävään toivoon. Pyhä Henki varustaa Jeesukseen uskovan armolahjoilla seurakunnan rakentumiseksi. Armolahjoja ovat mm. viisauden ja tiedon sanat, usko, terveeksitekemisen lahjat, lahja tehdä voimallisia tekoja, profetoimisen ja kielillä puhumisen lahja (1.Kor.12:4-10). Pyhä Henki kasvattaa uskovissa Hengen hedelmää,so. kasvattaa heidän persoonallisuuttaan Jeesuksen antaman mallin mukaan.
UUDESTISYNTYMINEN
Jumalan Sana ja Jumalan Pyhä Henki vaikuttavat ihmisessä uskon. Kun ihminen ottaa sanan vastaan uskoen Jeesukseen Kristukseen omana Vapahtajanaan, hän saa synnit anteeksi yksin Jumalan armosta ja kokee uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen on Jumalan teko ihmisessä uskon kautta. Siinä ihmiselle lahjoitetaan Jumalan vanhurskaus ilman ihmisen omia ansioita. Helluntaiherätys liittyy uskonopuhdistuksen periaatteisiin: yksin uskosta, yksin armosta (sola fide,sola gratia).
KASTE
Uudestisyntymiseen kuuluu erottamattomasti kaste.Kun ihminen on saanut lahjaksi vanhurskauden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, hänen tulee kastattaa itsensä Isän ja Pojan ja PyhänHengen nimeen. Kaste kuvaa Kristukseen uskovan liittymistä Jeesuksen kuolemaan ja uskovan pukeutumista Kristukseen. Raamattu kuvaa kastetta hautaamisena, ja kaste tapahtuukin upottamalla kastettava kokonaan veteen tuon esikuvan mukaan.Näin suoritettua kastetta ei koskaan tarvitse uusia,olkoon se suoritettu missä seurakunnassa tahansa. Kasteen kautta uskova liittyy paikallisen seurakunnan jäsenyyteen.
(liittyminen on vapaaehtoinen)
SEURAKUNTA
Kaikki Kristukseen uskovat kuuluvat yhteen seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, jonka rajat eivät kulje paikallisten seurakunta-ja kirkkokunta rajojen mukaan. Jeesus itse tuntee oman seurakuntansa. Mutta tämä seurakuntayhteys voidaan kokea vain paikallisseurakuntayhteytenä.Paikallisseurakunnan yhteyteen tulevat ne, jotka ovat uskoneet Jeesukseen Kristukseen ja antaneet kastaa itsensä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vaikka puhutaankin ns. uskovien seurakunnasta ja vaikka paikallisseurakunnan jäsenet pyrkivätkin elämään seurakunnan tunnustuksen mukaisesti, eivät seurakunta enempää kuin seurakuntalaisetkaan ole täydellisiä. Seurakunta koostuu vajavaisista ihmisistä, jotka elävät Jumalan anteeksiantamuksen ja armon varassa.Täällä maanpäällä seurakunta on vajavaisista ihmisistä koottu taisteleva seurakunta, mutta kerran perillä se on oleva täydellinen ja kirkastettu seurakunta. Seurakunnan tehtävänä on opettaa ja auttaa ihmisiä Jumalan sanan ja lähimmäisen rakkauden avulla. Seurakunnan johdossa on Uuden testamentin mallin mukaan järjestetty vanhimmisto.Suomen paikalliset helluntaiseurakunnat ovat itsenäisiä ilman suomalaista tai kansainvälistä keskusjohtoa. Seurakuntien talous rakentuu vapaaehtoisten lahjojen varaan, jotka kerätään perinteisellä kolehdin kannolla. Seurakunnat ovat perustaneet valtakunnallisia yhdistyksiä hoitamaan yhteisiä käytännön asioita.
EHTOOLLINEN
Seurakunta viettää Herran ehtoollista eli leivänmurtoa Jeesuksen antaman esimerkin mukaan. Leivän ja viinin nauttiminen ehtoollisessa tapahtuu"Jeesuksen Kristuksen muistoksi", ja siinä on Jeesus Kristus itse läsnä. Ehtoollinen kuvaa seurakunnan yhteyttä Jeesukseen ja se julistaa Herran kuolemaa ja sen kautta saatavaa syntien anteeksiantamusta. Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja itsensä kastattaneet, kuulukoot he mihin seurakuntaan tahansa.- Tietäjä.
Pe.ku kirjoitti:
Et maininnut lähdettä niin se täytyy olla sinun tulkintasi asiasta.
Uskonnot Suomessa-projekti on laaja ja tarkka hanke, joka luokittelee maassamme vaikuttavat uskonnot ja niiden opit. Tuonkin helluntailaisuusartikkelin perässä ON LÄHTEET mainittu.
Tietäjä. kirjoitti:
Uskonnot Suomessa-projekti on laaja ja tarkka hanke, joka luokittelee maassamme vaikuttavat uskonnot ja niiden opit. Tuonkin helluntailaisuusartikkelin perässä ON LÄHTEET mainittu.
missä on helluntailaisten oppi?
En kysynyt Uskonnot Suomessa projektin kirjoittamaa oppia helluntailaisille.- minun..
Pe.ku kirjoitti:
tulkintani, vaan erään helluntaiseurakunnan sivulta suoraan! Vertaa muihin, huomaat varmasti samat asiat? En viitsisi julkistaa paikkakuntaa! Vai onko se sinulle välttämätön??
- linkki...
Pe.ku kirjoitti:
erään pohjoisen hell.srk:n sivulle;
http://www.plappi.fi/seurakunnat/kittilan_helluntaiseurakunta/usko/
- §§§
Miksi helluntaiherätyksellä pitäisi olla oppi?
Mistä löytyy ateistien oppi?Ei minun mielestä helluntailaisilla tarvi oppia olla.
Kunhan kyselen onko heillä mitään yhtenäistä oppia kun ovat keskenään niin erimielisiä.
Ateisti on henkilö joka ei usko mihinkään jumalaan eli sinä ei ole oppia.
Helluntailaiset ovat teistejä joka on ateistin vastakohta.
- JUMALAN SANA
Okei
lyhin oppi on Jeesus Kristus.
lähde: Pyhä Raamattu ja Kaikki Uskovat maailmassa :) Jokaisella uskovalla on oma "kokemuksensa" Jumalastaan.
Raamatussa keskeisenä on Rakkaus , joka myös on Jumalan keskeisin olemus, maailmassa,
Rakkaus kohdistuu meihin ihmisiin Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, Jeesuksen kautta Jumala sovitti Kaikkien Ihmisten synnit ja rakastaa jokaista ihmistä.
Jumala rakastaa myös sinua, Jumala on luonut sinut varpaista, hiuksiin asti tarkasti ja suunnitellusti.
opista: Pyhä Henki , uudestisynnyttää Turmeltuneen ihmisen , ja ihmisestä tulee Jumalan lapsi - Jumala vetää salaperäisellä tavalla luokseen jokaista ihmistä -sinuakin.
Etsit ja tulet löytämään :)
Lähde: Jumalan Sana ja Pyhällä Hengellä täyttynyt Jumalan Lapsi, n 13vuotta uskon elämää elettynä.
Jeesus rakastaa sinua, paljon :) - Hmmm....
...jossakin määrin aihetta, josta on ollut palstalla kysymys aseaan otteeseen mutta johon ei helluntailaiset ota mitään kantaa tai esitä näkemyksiään asiasta.
Eli miksi helluntailaisuus, oman ilmoituksensa mukaan tiukasti Raamattuun tukeutuva oppi tuottaa mitä erilaisimpia teologisia suuntauksia, kuten mm. uus-karismaattisuus, torontolaisuus, menestysteologia, joiden kaikkien juuret ovat helluntailaisuudessa.
lisäksi voidaan kysyä, miksi heluntailaisuudessa on niin kovin erilaisia opillisia painotuksia hurmahenkisyydestä laki henkisyyteen sekä niiden sekoituksia.
Kuinka voidaan puhua yhtenäisestä helluntailiikkeestä, kun ero srk:t ovat kovin eri linjoilla opillisesti ja tuomitsevat toinen toisiaankin harhaoppisiksi.- Rockstone
"Eli miksi helluntailaisuus, oman ilmoituksensa mukaan tiukasti Raamattuun tukeutuva oppi tuottaa mitä erilaisimpia teologisia suuntauksia --"
Missä tuo oppi tarkemmin ottaen määritellään? Mistä olet saanut tietosi?
Ehkä kanttaaottamattomuus johtuu juuri yhtenäisen opin puutteesta. - Hmmm...
Rockstone kirjoitti:
"Eli miksi helluntailaisuus, oman ilmoituksensa mukaan tiukasti Raamattuun tukeutuva oppi tuottaa mitä erilaisimpia teologisia suuntauksia --"
Missä tuo oppi tarkemmin ottaen määritellään? Mistä olet saanut tietosi?
Ehkä kanttaaottamattomuus johtuu juuri yhtenäisen opin puutteesta.Yhtenäistä "oppia" helluntailaisuudessa ei olekaan, helluntailaisuus on uskonsuuntauksista varmasti eniten lahkoutunut ja hajaantunut. Helluntailaisuudesta on lisäksi eriytynyt lukemattomia suuntauksia, jotka eivät ainakaan perinteistä helluntailaisuutta edusta missään muodossa.
Klassista helluntailaisuutta kuitenkin yhdistää se piirre, että he yleensä väittävät "oppinsa" olevan suoraan Raamatusta. Usein annetaan ymmärtää helluntailaisuuden olevan kristinuskoa puhtaimmillaan ja sitä verrataan jopa alkuseurakuntien toimintaan.
Siksi onkin vähintäänkin outoa, kuinka altis helluntailaisuus kuitenkin on muutoksille. Samaa ilmiötä ei ole nähtävissä ei vapaissa suuntauksissa läheskään samassa mitassa ja vapaistakin suunnista helluntailaisuus tuottaa näitä uusia "uskonnollisia" ilmiöitä luultavasti kaikkein eniten.
Eli samalla, kun helluntailaisuus painottaa aitoa, alkuperäistä ja oikeaoppista uskoa Kristukseen se kuitenkin on vahva kasvualusta erilaisille uusille teologioille, Raamattua tulkitaan varsin radikaalistikin kuten esim. menestysteologia tekee.
Vastaus siihen, että miksi näin on mielestäni yksinkertainen: helluntailaisuus on usein eräänlaista elämysmatkailua uskonnon parissa, helluntailaisuuden parista löytynee "friikkejä", joille mikään ei riitä ja tällaiset henkilöt hakevat aina vain vahvempia ja vahvempia elämyksiä ja tästä elämysten löytämisen tarpeesta sikiävät myös monet näistä uusista liikkeistä. Yleensä nämä uudet suuntaukset lyövät entiset laudalta nimenomaan yhä hurjemmaksi äityneellä sirkusmaisella meiningillään. Hmmm... kirjoitti:
Yhtenäistä "oppia" helluntailaisuudessa ei olekaan, helluntailaisuus on uskonsuuntauksista varmasti eniten lahkoutunut ja hajaantunut. Helluntailaisuudesta on lisäksi eriytynyt lukemattomia suuntauksia, jotka eivät ainakaan perinteistä helluntailaisuutta edusta missään muodossa.
Klassista helluntailaisuutta kuitenkin yhdistää se piirre, että he yleensä väittävät "oppinsa" olevan suoraan Raamatusta. Usein annetaan ymmärtää helluntailaisuuden olevan kristinuskoa puhtaimmillaan ja sitä verrataan jopa alkuseurakuntien toimintaan.
Siksi onkin vähintäänkin outoa, kuinka altis helluntailaisuus kuitenkin on muutoksille. Samaa ilmiötä ei ole nähtävissä ei vapaissa suuntauksissa läheskään samassa mitassa ja vapaistakin suunnista helluntailaisuus tuottaa näitä uusia "uskonnollisia" ilmiöitä luultavasti kaikkein eniten.
Eli samalla, kun helluntailaisuus painottaa aitoa, alkuperäistä ja oikeaoppista uskoa Kristukseen se kuitenkin on vahva kasvualusta erilaisille uusille teologioille, Raamattua tulkitaan varsin radikaalistikin kuten esim. menestysteologia tekee.
Vastaus siihen, että miksi näin on mielestäni yksinkertainen: helluntailaisuus on usein eräänlaista elämysmatkailua uskonnon parissa, helluntailaisuuden parista löytynee "friikkejä", joille mikään ei riitä ja tällaiset henkilöt hakevat aina vain vahvempia ja vahvempia elämyksiä ja tästä elämysten löytämisen tarpeesta sikiävät myös monet näistä uusista liikkeistä. Yleensä nämä uudet suuntaukset lyövät entiset laudalta nimenomaan yhä hurjemmaksi äityneellä sirkusmaisella meiningillään.Tuohon on vaikea mitään lisätä.
Varmaan jäsenmäärän liioittelukin kymmenkertaiseksi lisää elämysmatkailun hohtoa.- Rockstone
Hmmm... kirjoitti:
Yhtenäistä "oppia" helluntailaisuudessa ei olekaan, helluntailaisuus on uskonsuuntauksista varmasti eniten lahkoutunut ja hajaantunut. Helluntailaisuudesta on lisäksi eriytynyt lukemattomia suuntauksia, jotka eivät ainakaan perinteistä helluntailaisuutta edusta missään muodossa.
Vastaus siihen, että miksi näin on mielestäni yksinkertainen: helluntailaisuus on usein eräänlaista elämysmatkailua uskonnon parissa, helluntailaisuuden parista löytynee "friikkejä", joille mikään ei riitä ja tällaiset henkilöt hakevat aina vain vahvempia ja vahvempia elämyksiä ja tästä elämysten löytämisen tarpeesta sikiävät myös monet näistä uusista liikkeistä. Yleensä nämä uudet suuntaukset lyövät entiset laudalta nimenomaan yhä hurjemmaksi äityneellä sirkusmaisella meiningillään.Hyviä pointteja sinulla. Itse kyllä kuulun helluntaiseurakuntaan, mutta en kuitenkaan sanoisi, että oppi on suoraan Raamatusta. Raamattu on nimittäin monessa kohtaa tulkinnanvarainen kirjakokoelma; voidaanko olla 100% varmoja, että on tulkittu oikein? En pidä hyvänä asiana sitä, jos uskosta tulee eräänlainen huume: silloin tietysti pitää etsiä aina vahvempia elämyksiä. Tällaista todella helluntaipiireissä toisinaan tapahtuu, ja myönnän itsekin olleeni joskus elämyshakuinen. Mutta vahingoista voi viisastua... Nykyisin koen uskoni olevan lähempänä luterilaisuutta tai jopa herännäisyyttä. Suomen luterilainen kirkko tuntuu silti liian epämääräiseltä ja vaikeasti hahmotettavalta kokonaisuudelta... Että tämmöistä täällä.
Suomen helluntailiike näyttäisi luultavasti hieman toisenlaiselta, jos kaikki seurakunnat olisivat helluntaikirkon alaisia. Ainakin yksi hyvä puoli eriseuraisuudessa on mielestäni nähtävissä: ihmiset ovat vapaita ajattelemaan itse. Autoritaarisesti johdetussa yhteisössä eripuraa ei niin paljon ilmenisi. Tosin yksittäiset seurakunnat tai suuntaukset voivat olla autoritaarisesti johdettuja. Mutta saapa nähdä, mihin suuntaan asiat kehittyvät ja tuleeko minullakin seurakunnan vaihto ajankohtaiseksi. - Hmmm....
Rockstone kirjoitti:
Hyviä pointteja sinulla. Itse kyllä kuulun helluntaiseurakuntaan, mutta en kuitenkaan sanoisi, että oppi on suoraan Raamatusta. Raamattu on nimittäin monessa kohtaa tulkinnanvarainen kirjakokoelma; voidaanko olla 100% varmoja, että on tulkittu oikein? En pidä hyvänä asiana sitä, jos uskosta tulee eräänlainen huume: silloin tietysti pitää etsiä aina vahvempia elämyksiä. Tällaista todella helluntaipiireissä toisinaan tapahtuu, ja myönnän itsekin olleeni joskus elämyshakuinen. Mutta vahingoista voi viisastua... Nykyisin koen uskoni olevan lähempänä luterilaisuutta tai jopa herännäisyyttä. Suomen luterilainen kirkko tuntuu silti liian epämääräiseltä ja vaikeasti hahmotettavalta kokonaisuudelta... Että tämmöistä täällä.
Suomen helluntailiike näyttäisi luultavasti hieman toisenlaiselta, jos kaikki seurakunnat olisivat helluntaikirkon alaisia. Ainakin yksi hyvä puoli eriseuraisuudessa on mielestäni nähtävissä: ihmiset ovat vapaita ajattelemaan itse. Autoritaarisesti johdetussa yhteisössä eripuraa ei niin paljon ilmenisi. Tosin yksittäiset seurakunnat tai suuntaukset voivat olla autoritaarisesti johdettuja. Mutta saapa nähdä, mihin suuntaan asiat kehittyvät ja tuleeko minullakin seurakunnan vaihto ajankohtaiseksi....ei näyttäisi suinkaan yhdistävän vaan hajottavan. Mielipiteet tuntuvat jakautuvan varsin jyrkästi puolesta ja vastaan.
Yksittäisille seurakunnille se tuo mukanaan itsenäisyyden menettämisen pelon lisäksi jälleen kerran esiin opillisten korostusten ristiriidat.
"Itse kyllä kuulun helluntaiseurakuntaan, mutta en kuitenkaan sanoisi, että oppi on suoraan Raamatusta. Raamattu on nimittäin monessa kohtaa tulkinnanvarainen kirjakokoelma; voidaanko olla 100% varmoja, että on tulkittu oikein?"
Ei toki. Tarkkoja, kun ollaan on tulkintoja tasan saman verran, kuin lukijoitakin. Jo erilaisten uskonnollisten yhteisöjen lukumäärä maailmssa kertonee, kuinka mahdoton tehtävä Raamatun yksituumainen tulkitseminen edes sen avainkysymyksissä on.
- tpk_68
..."sakramentit" ole, että on oikein kastettu, puhuu kielillä täyttyessään pyhällä hengellä ja osaa tulkita Raamattua täydellisen virheettömästi. Nämä kolme seikkaa muodostavat helluntailaisuuden ytimen siitä päätellen, että aiheet herättävät eniten keskustelua palstalla heti homoseksuaalisuuden jälkeen.
- eräsajattelija
- eräsajattelija
eräsajattelija kirjoitti:
http://www.kotisatama.net/fi/linkkihakemisto/index.php?luokka=5&taso=2
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1609235Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492829Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312607- 572541
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971935- 981862
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241806Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501341Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281201