Raamattu sanoo että Jumalan itse kirjoitti käskyt kivitauluihin. Mooses ei saanut kirjoittaa niitä edes sen jälkeen kun oli suutuspäissään rikkonut ne ensimmäiset kivitaulut jotka Jumala oli kädellään kirjoittanut ja antanut hänelle. Jumala sanoi vain että Mooseksen tuli tehdä uudet taulut joihin Jumala sitten jälleen kirjoitti 10 käskyään.
Huomaa että kaikki muut Israelille annetut lait ja säännökset kirjoitti Mooses ei Jumala, vaikka niiden perusta olikin käskyissä.
Uskotko Jumalan itsensä kirjoittaneen käskyt?
Uskotko että Raamatun sana on totta?
Kuka kirjoitti 10 käskyä
38
856
Vastaukset
- esittää
Onko sinulla mielessäsi ajatus, että käskyt olisivat jotenkin irrallaan laista.
Tämä Raamatunlause todistaa, että käskyt kuuluivat lakiin
Hebrealaiskirje:
9:19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan, - Mooseksen kirjoitukset
Mooses kirjoitti käskyt kuten Jumala oli käskenyt.
"Herra sanoi Moosekselle: Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin tekemäni liiton ehdot. Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Jahän kirjoitti tauluihin liiton ehdot,nuo kymmnen käskyä" 2 Moos. 34:27,28
Kymmenen käskyä ovat siis Mooseksen kirjoittamia ja liiton ehdot. Ei ole erikseen mitään Jumalan käskyjä ja Mooseksen käskyjä. Sellaisen opettaminen on harhaoppia ja lahkolaisuutta. Se kannattaa lopettaa ja eksyttää niin kristittyjä ja antaa pakanoille aihetta pilkkaan.- tämä?
Tämäkin tapahtuu Jumalan sormella
Luukkaan evankeliumi:
11:20 Mutta jos minä Jumalan sormella ajan ulos riivaajia, niin onhan Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. - eikä Mooses
On aivan selvää että Jumala ITSE kirjoitti käskyt kivitauluihin, Raamatun kertoman mukaan.
2. Moos. 24: 12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, JOTKA MINÄ OLEN KIRJOITTANUT HEILLE OPETUKSEKSI".
2. Moos. 31:
18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi HÄN hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, JOITTEN KIRJOITUS OLI JUMALAN SORMELLA KIRJOITETTU.
2. Moos. 32.
19 Kun Mooses saapui leiriin ja näki sonnin ja villin karkeloinnin, hänen vihansa syttyi ja hän PAISKASI TAULUT MURSKAKSI VUOREN JUURELLE.
2 Moos. 34:1 :
Ja Herra sanoi Moosekselle: "VEISTÄ itsellesi kaksi KIVITAULUA, entisten kaltaista, niin MINÄ KIRJOITAN NIIHIN TAULUIHIN NE SANAT, JOTKA OLIVAT ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit.
5. Moos. 9:
8 Jo Horebilla te suututitte Herran, niin että hän oli vihassaan tuhota teidät kokonaan.
9 Kun olin noussut vuorelle OTTAMAAN VASTAAN KIVITAULUT, sen liiton taulut, jonka Herra teki teidän kanssanne, viivyin vuorella neljäkymmentä päivää ja yötä syömättä ja juomatta.
10 HERRA ANTOI MINULLE SILLOIN KAKSI KIVITAULUA. Niihin HÄN OLI OMIN KÄSIN KIRJOITTANUT KAIKKI NE KÄSKYT, jotka hän kansan ollessa koolla oli julistanut vuorella tulen keskeltä.
11 Kun neljäkymmentä päivää oli kulunut, HERRA ANTOI MINULLE NE KAKSI KIVISTÄ LIITONTAULUA.
----------------------
On siis selvää että Jumala kirjoitti omin käsin käskyt kivitauluihin. - sanat?
eikä Mooses kirjoitti:
On aivan selvää että Jumala ITSE kirjoitti käskyt kivitauluihin, Raamatun kertoman mukaan.
2. Moos. 24: 12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, JOTKA MINÄ OLEN KIRJOITTANUT HEILLE OPETUKSEKSI".
2. Moos. 31:
18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi HÄN hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, JOITTEN KIRJOITUS OLI JUMALAN SORMELLA KIRJOITETTU.
2. Moos. 32.
19 Kun Mooses saapui leiriin ja näki sonnin ja villin karkeloinnin, hänen vihansa syttyi ja hän PAISKASI TAULUT MURSKAKSI VUOREN JUURELLE.
Ja Herra sanoi Moosekselle: "VEISTÄ itsellesi kaksi KIVITAULUA, entisten kaltaista, niin MINÄ KIRJOITAN NIIHIN TAULUIHIN NE SANAT, JOTKA OLIVAT ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit.
5. Moos. 9:
8 Jo Horebilla te suututitte Herran, niin että hän oli vihassaan tuhota teidät kokonaan.
9 Kun olin noussut vuorelle OTTAMAAN VASTAAN KIVITAULUT, sen liiton taulut, jonka Herra teki teidän kanssanne, viivyin vuorella neljäkymmentä päivää ja yötä syömättä ja juomatta.
10 HERRA ANTOI MINULLE SILLOIN KAKSI KIVITAULUA. Niihin HÄN OLI OMIN KÄSIN KIRJOITTANUT KAIKKI NE KÄSKYT, jotka hän kansan ollessa koolla oli julistanut vuorella tulen keskeltä.
11 Kun neljäkymmentä päivää oli kulunut, HERRA ANTOI MINULLE NE KAKSI KIVISTÄ LIITONTAULUA.
----------------------
On siis selvää että Jumala kirjoitti omin käsin käskyt kivitauluihin.10:4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne
minulle.
VAIN KYMMENEN SANAA! - sanaa...
sanat? kirjoitti:
10:4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne
minulle.
VAIN KYMMENEN SANAA!Oisko olleet nämä
"Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. - kautta
eikä Mooses kirjoitti:
2. Moos. 31:
2. Moos. 32.
5. Moos. 9:
----------------------
On siis selvää että Jumala kirjoitti omin käsin käskyt kivitauluihin.Apostolien teot:
7:53 te, jotka enkelien toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Kolossalaiskirje:
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama - niinpä niin
kautta kirjoitti:
Apostolien teot:
7:53 te, jotka enkelien toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Kolossalaiskirje:
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttamamutta Raamattu sanoo totuuden:
Tässä hieman ajateltavaa:
(joku on aikaisemmin tämän täällä kirjoittanut ja koska yhdyn tähän täysin, en viitsi ruveta itse sitä kirjoittamaan vaan saat kopion.
Siinä tulee erittäin hyvin esiin lain ja pelastuksen suhde. Laki on Jumalan oikeamielinen ja rakkaudellinen tahto ja siksi ikuinen. Laki ei ole mikään sääntökirja mitä muutellaan ajasta riippuen.
Kirjoittanut: ikuinen laki 25.3.2007 klo 16.44
Laki ja evankeliumi:
Pelastus on lahja, joka annetaan armosta. Se ei perustu ihmisen tekoihin, vaan se on Jumalan lahja (Ef.- 2:8,9). "Eivät mitkään lain teot, eivät kiitettävimmätkään yritykset eivätkä hyvät työt - olipa niitä paljon tai vähän - voi millään tavoin vanhurskauttaa syntistä (Tiit.- 3:-5; Room. -3:-20)."
Läpi koko Raamatun vallitsee täydellinen sopusointu lain ja evankeliumin välillä; ne tukevat toisiaan.
Laki ja evankeliumi ennen Siinaita. Kun Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, he oppivat tietämään, mitä merkitsee syyllisyys, pelko ja hätä (1.-Moos. -3:-10). Jumala vastasi heidän tarpeisiinsa, mutta se ei tapahtunut siten, että hän olisi mitätöinyt lain, joka tuomitsi heidät. Sen sijaan hän tarjosi heille evankeliumia, joka palauttaisi ennalleen heidän suhteensa Jumalaan ja tekisi heistä jälleen kuuliaisia Jumalalle.
Tämä evankeliumi sisälsi lupauksen lunastuksesta. Sen toteuttaisi Vapahtaja, joka olisi naisen sukua (jälkeläinen) ja joka eräänä päivänä tulisi ja murskaisi pahan vallan (1.-Moos.- 3:-15). Jumalan asettama uhrijärjestelmä opettaisi ihmisille tärkeän totuuden sovituksesta: anteeksiantamus voitaisiin aikaansaada vain vuodattamalla verta - Vapahtajan kuoleman kautta. Kun he uskoivat, että uhrieläimen kuolema oli vertauskuva Vapahtajan sovituskuolemasta heidän puolestaan, he saivat anteeksi syntinsä. He pelastuivat armosta.
Tämä evankeliumin lupaus on keskeisenä siinä Jumalan ikuisessa armoliitossa, jonka hän tarjosi ihmiskunnalle (1.Moos.- 12:-1 - 3; 15:-4,5; 17:-1 - 9). Se liittyi läheisesti kuuliaisuuteen Jumalan laille (1.-Moos. -18:-18,19; 26:-4,5). Jumalan liiton takaajana oli Jumalan Poika, joka maailman luomisesta alkaen oli evankeliumin ydinsanoman mukaisesti "teurastettu Karitsa" (Ilm. 13:-8). Näin siis Jumalan armo alkoi toimia niin pian kun Aadam ja Eeva olivat langenneet syntiin. Daavid kirjoitti: "Herran armo pysyy ajasta aikaan, se on ikuinen niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä. Polvesta polveen ulottuu hänen uskollisuutensa kaikkiin, jotka pysyvät hänen liitossaan, muistavat hänen käskynsä ja elävät niiden mukaan" (Ps. -103:-17,18).
Laki ja evankeliumi Siinailla.
Dekalogin ja evankeliumin välillä vallitsee läheinen suhde. Esimerkiksi lain johdantolauseessa viitataan Jumalaan Vapauttajana (2.-Moos. -20:-1). Ja käskyjen antamisen jälkeen Jumala opetti israelilaisia rakentamaan alttarin ja uhraamaan sillä uhreja, jotka kuvasivat hänen pelastavaa armoaan.
Siinain vuorella Jumala antoi Moosekselle suuren osan seremonialaista, joka käsitteli pyhäkön rakentamista. Pyhäkössä Jumala asuisi kansansa keskellä ja kohtaisi heitä jakaakseen siunauksiaan ja antaakseen anteeksi heidän syntinsä (2.-Moos. 24:-9 - 31:-18). Tämä merkitsi sen yksinkertaisen uhrijärjestelmän laajentamista, joka oli ollut olemassa jo ennen Siinaita, ja se esikuvasi Kristuksen välitystyötä syntisten lunastamiseksi ja Jumalan lain pyhyyden ja arvovallan vahvistamiseksi.
Jumalan ilmestymisen paikka oli maallisen pyhäkön kaikkeinpyhimmässä, kymmenen käskyä sisältävän arkun kannen yläpuolella. Jokainen osa pyhäkköpalveluksesta oli vertauskuvaa Vapahtajasta. Verta vuotavat uhrit viittasivat hänen sovituskuolemaansa, joka lunastaisi ihmissuvun lain vaatimalta rangaistustuomiolta (ks. lukuja 4 ja 9).
Dekalogi asetettiin arkun sisälle, mutta seremonialait ja siviilioikeudelliset lait, jotka Jumala antoi, kirjoitettiin "lain kirjaan" ja asetettiin liitonarkun viereen "todistuskappaleeksi" Israelin kansaa vastaan (5.-Moos. -31:-26). Milloin tahansa joku kansasta teki syntiä, tämä "todistaja" tuomitsi hänen tekonsa mutta antoi myös tarkkoja ohjeita siitä, miten asianomainen saattoi tulla sovitetuksi Jumalan kanssa. Siinailta aina Kristuksen kuolemaan asti dekalogin rikkojat saivat toivoa, anteeksiantamusta ja puhdistusta uskoessaan evankeliumiin, jota seremonialain säätämät pyhäkköpalvelusmenot kuvasivat.
Laki ja evankeliumi ristin jälkeen.
Kuten monet kristityt ovat havainneet, Raamattu osoittaa, että vaikka Kristuksen kuolema mitätöi seremonialain, se vahvisti moraalilain pysyvyyden. Pane merkille seuraavat todisteet:
1. Seremonialaki.
Kun Kristus kuoli, hän täytti uhrijärjestelmän profeetalliset vertauskuvat. Esikuva saavutti täyttymyksensä ja seremonialaki lakkasi olemasta voimassa. Vuosisatoja aiemmin Daniel oli ennustanut, että Messiaan kuolema "on lakkauttava teuras - ja ruokauhrin" (Dan.- 9:-27; ks. tämän kirjan lukua 4). Kun Jeesus kuoli, temppelin väliverho repäistiin yliluonnollisella tavalla rikki ylhäältä alas asti (Matt.- 27:-51), mikä osoitti temppelipalvelusten hengellisen merkityksen päättymistä.
Vaikka seremonialailla oli tärkeä tehtävä ennen Kristuksen kuolemaa, se oli monella tavoin puutteellinen, koska se oli vain "varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta" (Hepr.-10:-1). Se oli palvellut väliaikaista tarkoitusta ja se oli annettu Jumalan kansalle "ainoastaan siihen asti, kun pysyvä järjestys astuu voimaan" (Hepr.9:-10 vrt. Gal.- 3:-19) - siihen asti, kun Kristus kuoli todellisena Jumalan Karitsana.
Kristuksen kuollessa seremonialain tehtävä oli suoritettu loppuun. Kristuksen sovitusuhri tarjosi anteeksiantamuksen kaikista synneistä. Kun Kristus "antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin" (Kol.- 2:-13,14; vrt. 5.-Moos.- 31:-26). Sitten ei enää ollut välttämätöntä toimittaa monimutkaisia seremonioita, jotka eivät missään tapauksessa olleet kykeneviä poistamaan syntejä tai puhdistamaan omaatuntoa (Hepr.- 10:4; 9:9,-14). Enää ei tarvinnut huolehtia seremonialaeista, jotka sisälsivät monimutkaisia säädöksiä ruoka - ja juomauhreista, erilaisten juhlien (pääsiäisen, helluntain jne.) viettämisestä, uusista kuista tai seremoniallisista sapateista (Kol. -2:-16; vrt. Hepr. 9:-10), jotka olivat vain "sen varjoa, mikä on tulossa" (Kol. 2:17).
Kun Jeesus oli kuollut, uskovilla ei ollut enää mitään tarvetta käsitellä Kristuksessa ilmenevän todellisuuden varjoja. Nyt he saattoivat lähestyä suoraan Vapahtajaa itseään, sillä "todellista on Kristuksen ruumis" (Kol. -2:-17).
Juutalaiset olivat tulkinneet seremonialakia siten, että siitä oli tullut este heidän ja muiden kansojen välille. Siitä oli tullut heidän lähetystehtäväänsä suuresti vaikeuttava tekijä, joka esti heitä valaisemasta maailmaa Jumalan kirkkaudella. Kristuksen kuolema kumosi tämän "lain käskyineen ja säädöksineen"; se hajotti juutalaisia ja pakanoita "erottaneen vihollisuuden muurin" ja kokosi noista kahdesta ihmisryhmästä yhden uuden perheen, kun Kristus ristillä "sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille" (Ef. -2:-14 - 16).
2. Dekalogi ja risti.
Samalla kun Kristuksen kuolema lopetti seremonialain, se vahvisti kymmenen käskyn arvovallan. Kristus poisti lain kirouksen ja vapautti uskovat sen tuomiosta. Tämä ei kuitenkaan merkinnyt sitä, että laki olisi kumottu ja että meillä olisi vapaus rikkoa sen periaatteita. Raamatun lukuisat vakuutukset lain pysyvyydestä torjuvat sellaisen näkemyksen.
Calvin sanoi oikein vakuuttaessaan, että "meidän ei tule kuvitella, että Kristuksen tulo on vapauttanut meidät lain arvovallasta, sillä laki on hartaan ja pyhän elämän ikuinen ohje ja sen on siitä syystä oltava yhtä muuttumaton kuin Jumalan oikeuden."
Paavali kuvaili sitä suhdetta, mikä vallitsee kuuliaisuuden ja pelastavan armon evankeliumin välillä. Hän kutsui uskovaisia pyhään elämään ja kehotti heitä: "Antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia" (Room. -6:-13,14). Kristityt eivät siis noudata lakia hankkiakseen itselleen pelastuksen. Ne, jotka yrittävät tehdä niin, havaitsevat olevansa yhä lujemmin synnin orjuudessa. "Niin kauan kun ihminen on lain alaisuudessa, hän pysyy myös synnin alaisena, sillä laki ei voi vapauttaa ketään sen enempää synnin tuomiosta kuin synnin vallastakaan. Mutta ne, jotka ovat armon alaisia, saavat sekä vapautuksen tuomiosta (Room. -8:-1) että voimaa synnin voittamiseen (Room. -6:4). Siten synnillä ei enää ole hallintavaltaa heihin."
"Kristus on näet lain loppu," Paavali lisää, "ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo" (Room. -10:-4). Jokainen, joka uskoo Kristukseen, ymmärtää, että Kristukseen loppuu lain käyttö vanhurskauden saavuttamisen välineenä. Itsessämme olemme syntisiä, mutta Jeesuksessa Kristuksessa olemme vanhurskaita, kun hänen vanhurskautensa on luettu hyväksemme.
Armon alaisena oleminen ei kuitenkaan anna uskovalle oikeutta tehdä jatkuvasti syntiä, "jotta armo tulisi yhä suuremmaksi" (Room.- 6:-1). Sen sijaan armo antaa voimaa, joka tekee kuuliaisuuden ja voiton synnistä mahdolliseksi. "Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa (ja jotka eivät vaella lihan vaan Hengen mukaan)" (Room. -8:-1; sulkeissa oleva lisäys on eräissä käsikirjoituksissa).
Kristuksen kuolema korotti lakia ja sen yleistä arvovaltaa. Jos dekalogi olisi voitu muuttaa, Kristuksen ei olisi tarvinnut kuolla. Mutta koska tämä laki on ehdoton ja muuttumaton, sen rikkomuksen rangaistukseksi vaadittiin kuolemaa. Kristus täytti täysin tämän vaatimuksen kuolemalla ristillä. Näin hän teki ikuisen elämän mahdolliseksi kaikille, jotka hyväksyvät hänen suurenmoisen uhrinsa. - Siitäkö sekosit
niinpä niin kirjoitti:
mutta Raamattu sanoo totuuden:
Tässä hieman ajateltavaa:
(joku on aikaisemmin tämän täällä kirjoittanut ja koska yhdyn tähän täysin, en viitsi ruveta itse sitä kirjoittamaan vaan saat kopion.
Siinä tulee erittäin hyvin esiin lain ja pelastuksen suhde. Laki on Jumalan oikeamielinen ja rakkaudellinen tahto ja siksi ikuinen. Laki ei ole mikään sääntökirja mitä muutellaan ajasta riippuen.
Kirjoittanut: ikuinen laki 25.3.2007 klo 16.44
Laki ja evankeliumi:
Pelastus on lahja, joka annetaan armosta. Se ei perustu ihmisen tekoihin, vaan se on Jumalan lahja (Ef.- 2:8,9). "Eivät mitkään lain teot, eivät kiitettävimmätkään yritykset eivätkä hyvät työt - olipa niitä paljon tai vähän - voi millään tavoin vanhurskauttaa syntistä (Tiit.- 3:-5; Room. -3:-20)."
Läpi koko Raamatun vallitsee täydellinen sopusointu lain ja evankeliumin välillä; ne tukevat toisiaan.
Laki ja evankeliumi ennen Siinaita. Kun Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, he oppivat tietämään, mitä merkitsee syyllisyys, pelko ja hätä (1.-Moos. -3:-10). Jumala vastasi heidän tarpeisiinsa, mutta se ei tapahtunut siten, että hän olisi mitätöinyt lain, joka tuomitsi heidät. Sen sijaan hän tarjosi heille evankeliumia, joka palauttaisi ennalleen heidän suhteensa Jumalaan ja tekisi heistä jälleen kuuliaisia Jumalalle.
Tämä evankeliumi sisälsi lupauksen lunastuksesta. Sen toteuttaisi Vapahtaja, joka olisi naisen sukua (jälkeläinen) ja joka eräänä päivänä tulisi ja murskaisi pahan vallan (1.-Moos.- 3:-15). Jumalan asettama uhrijärjestelmä opettaisi ihmisille tärkeän totuuden sovituksesta: anteeksiantamus voitaisiin aikaansaada vain vuodattamalla verta - Vapahtajan kuoleman kautta. Kun he uskoivat, että uhrieläimen kuolema oli vertauskuva Vapahtajan sovituskuolemasta heidän puolestaan, he saivat anteeksi syntinsä. He pelastuivat armosta.
Tämä evankeliumin lupaus on keskeisenä siinä Jumalan ikuisessa armoliitossa, jonka hän tarjosi ihmiskunnalle (1.Moos.- 12:-1 - 3; 15:-4,5; 17:-1 - 9). Se liittyi läheisesti kuuliaisuuteen Jumalan laille (1.-Moos. -18:-18,19; 26:-4,5). Jumalan liiton takaajana oli Jumalan Poika, joka maailman luomisesta alkaen oli evankeliumin ydinsanoman mukaisesti "teurastettu Karitsa" (Ilm. 13:-8). Näin siis Jumalan armo alkoi toimia niin pian kun Aadam ja Eeva olivat langenneet syntiin. Daavid kirjoitti: "Herran armo pysyy ajasta aikaan, se on ikuinen niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä. Polvesta polveen ulottuu hänen uskollisuutensa kaikkiin, jotka pysyvät hänen liitossaan, muistavat hänen käskynsä ja elävät niiden mukaan" (Ps. -103:-17,18).
Laki ja evankeliumi Siinailla.
Dekalogin ja evankeliumin välillä vallitsee läheinen suhde. Esimerkiksi lain johdantolauseessa viitataan Jumalaan Vapauttajana (2.-Moos. -20:-1). Ja käskyjen antamisen jälkeen Jumala opetti israelilaisia rakentamaan alttarin ja uhraamaan sillä uhreja, jotka kuvasivat hänen pelastavaa armoaan.
Siinain vuorella Jumala antoi Moosekselle suuren osan seremonialaista, joka käsitteli pyhäkön rakentamista. Pyhäkössä Jumala asuisi kansansa keskellä ja kohtaisi heitä jakaakseen siunauksiaan ja antaakseen anteeksi heidän syntinsä (2.-Moos. 24:-9 - 31:-18). Tämä merkitsi sen yksinkertaisen uhrijärjestelmän laajentamista, joka oli ollut olemassa jo ennen Siinaita, ja se esikuvasi Kristuksen välitystyötä syntisten lunastamiseksi ja Jumalan lain pyhyyden ja arvovallan vahvistamiseksi.
Jumalan ilmestymisen paikka oli maallisen pyhäkön kaikkeinpyhimmässä, kymmenen käskyä sisältävän arkun kannen yläpuolella. Jokainen osa pyhäkköpalveluksesta oli vertauskuvaa Vapahtajasta. Verta vuotavat uhrit viittasivat hänen sovituskuolemaansa, joka lunastaisi ihmissuvun lain vaatimalta rangaistustuomiolta (ks. lukuja 4 ja 9).
Dekalogi asetettiin arkun sisälle, mutta seremonialait ja siviilioikeudelliset lait, jotka Jumala antoi, kirjoitettiin "lain kirjaan" ja asetettiin liitonarkun viereen "todistuskappaleeksi" Israelin kansaa vastaan (5.-Moos. -31:-26). Milloin tahansa joku kansasta teki syntiä, tämä "todistaja" tuomitsi hänen tekonsa mutta antoi myös tarkkoja ohjeita siitä, miten asianomainen saattoi tulla sovitetuksi Jumalan kanssa. Siinailta aina Kristuksen kuolemaan asti dekalogin rikkojat saivat toivoa, anteeksiantamusta ja puhdistusta uskoessaan evankeliumiin, jota seremonialain säätämät pyhäkköpalvelusmenot kuvasivat.
Laki ja evankeliumi ristin jälkeen.
Kuten monet kristityt ovat havainneet, Raamattu osoittaa, että vaikka Kristuksen kuolema mitätöi seremonialain, se vahvisti moraalilain pysyvyyden. Pane merkille seuraavat todisteet:
1. Seremonialaki.
Kun Kristus kuoli, hän täytti uhrijärjestelmän profeetalliset vertauskuvat. Esikuva saavutti täyttymyksensä ja seremonialaki lakkasi olemasta voimassa. Vuosisatoja aiemmin Daniel oli ennustanut, että Messiaan kuolema "on lakkauttava teuras - ja ruokauhrin" (Dan.- 9:-27; ks. tämän kirjan lukua 4). Kun Jeesus kuoli, temppelin väliverho repäistiin yliluonnollisella tavalla rikki ylhäältä alas asti (Matt.- 27:-51), mikä osoitti temppelipalvelusten hengellisen merkityksen päättymistä.
Vaikka seremonialailla oli tärkeä tehtävä ennen Kristuksen kuolemaa, se oli monella tavoin puutteellinen, koska se oli vain "varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta" (Hepr.-10:-1). Se oli palvellut väliaikaista tarkoitusta ja se oli annettu Jumalan kansalle "ainoastaan siihen asti, kun pysyvä järjestys astuu voimaan" (Hepr.9:-10 vrt. Gal.- 3:-19) - siihen asti, kun Kristus kuoli todellisena Jumalan Karitsana.
Kristuksen kuollessa seremonialain tehtävä oli suoritettu loppuun. Kristuksen sovitusuhri tarjosi anteeksiantamuksen kaikista synneistä. Kun Kristus "antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin" (Kol.- 2:-13,14; vrt. 5.-Moos.- 31:-26). Sitten ei enää ollut välttämätöntä toimittaa monimutkaisia seremonioita, jotka eivät missään tapauksessa olleet kykeneviä poistamaan syntejä tai puhdistamaan omaatuntoa (Hepr.- 10:4; 9:9,-14). Enää ei tarvinnut huolehtia seremonialaeista, jotka sisälsivät monimutkaisia säädöksiä ruoka - ja juomauhreista, erilaisten juhlien (pääsiäisen, helluntain jne.) viettämisestä, uusista kuista tai seremoniallisista sapateista (Kol. -2:-16; vrt. Hepr. 9:-10), jotka olivat vain "sen varjoa, mikä on tulossa" (Kol. 2:17).
Kun Jeesus oli kuollut, uskovilla ei ollut enää mitään tarvetta käsitellä Kristuksessa ilmenevän todellisuuden varjoja. Nyt he saattoivat lähestyä suoraan Vapahtajaa itseään, sillä "todellista on Kristuksen ruumis" (Kol. -2:-17).
Juutalaiset olivat tulkinneet seremonialakia siten, että siitä oli tullut este heidän ja muiden kansojen välille. Siitä oli tullut heidän lähetystehtäväänsä suuresti vaikeuttava tekijä, joka esti heitä valaisemasta maailmaa Jumalan kirkkaudella. Kristuksen kuolema kumosi tämän "lain käskyineen ja säädöksineen"; se hajotti juutalaisia ja pakanoita "erottaneen vihollisuuden muurin" ja kokosi noista kahdesta ihmisryhmästä yhden uuden perheen, kun Kristus ristillä "sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille" (Ef. -2:-14 - 16).
2. Dekalogi ja risti.
Samalla kun Kristuksen kuolema lopetti seremonialain, se vahvisti kymmenen käskyn arvovallan. Kristus poisti lain kirouksen ja vapautti uskovat sen tuomiosta. Tämä ei kuitenkaan merkinnyt sitä, että laki olisi kumottu ja että meillä olisi vapaus rikkoa sen periaatteita. Raamatun lukuisat vakuutukset lain pysyvyydestä torjuvat sellaisen näkemyksen.
Calvin sanoi oikein vakuuttaessaan, että "meidän ei tule kuvitella, että Kristuksen tulo on vapauttanut meidät lain arvovallasta, sillä laki on hartaan ja pyhän elämän ikuinen ohje ja sen on siitä syystä oltava yhtä muuttumaton kuin Jumalan oikeuden."
Paavali kuvaili sitä suhdetta, mikä vallitsee kuuliaisuuden ja pelastavan armon evankeliumin välillä. Hän kutsui uskovaisia pyhään elämään ja kehotti heitä: "Antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia" (Room. -6:-13,14). Kristityt eivät siis noudata lakia hankkiakseen itselleen pelastuksen. Ne, jotka yrittävät tehdä niin, havaitsevat olevansa yhä lujemmin synnin orjuudessa. "Niin kauan kun ihminen on lain alaisuudessa, hän pysyy myös synnin alaisena, sillä laki ei voi vapauttaa ketään sen enempää synnin tuomiosta kuin synnin vallastakaan. Mutta ne, jotka ovat armon alaisia, saavat sekä vapautuksen tuomiosta (Room. -8:-1) että voimaa synnin voittamiseen (Room. -6:4). Siten synnillä ei enää ole hallintavaltaa heihin."
"Kristus on näet lain loppu," Paavali lisää, "ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo" (Room. -10:-4). Jokainen, joka uskoo Kristukseen, ymmärtää, että Kristukseen loppuu lain käyttö vanhurskauden saavuttamisen välineenä. Itsessämme olemme syntisiä, mutta Jeesuksessa Kristuksessa olemme vanhurskaita, kun hänen vanhurskautensa on luettu hyväksemme.
Armon alaisena oleminen ei kuitenkaan anna uskovalle oikeutta tehdä jatkuvasti syntiä, "jotta armo tulisi yhä suuremmaksi" (Room.- 6:-1). Sen sijaan armo antaa voimaa, joka tekee kuuliaisuuden ja voiton synnistä mahdolliseksi. "Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa (ja jotka eivät vaella lihan vaan Hengen mukaan)" (Room. -8:-1; sulkeissa oleva lisäys on eräissä käsikirjoituksissa).
Kristuksen kuolema korotti lakia ja sen yleistä arvovaltaa. Jos dekalogi olisi voitu muuttaa, Kristuksen ei olisi tarvinnut kuolla. Mutta koska tämä laki on ehdoton ja muuttumaton, sen rikkomuksen rangaistukseksi vaadittiin kuolemaa. Kristus täytti täysin tämän vaatimuksen kuolemalla ristillä. Näin hän teki ikuisen elämän mahdolliseksi kaikille, jotka hyväksyvät hänen suurenmoisen uhrinsa.Jopas oli sotku - mutta kaikki lakiliitot olivat hebrealaisten kanssa - tosin vain Jeesuksen päiviin asti, Luuk 16:16.
Vilkaisepa selkeääkin selkeämpään Raamattuun ja apostolien elkeisiin tekoihin sekä edesottamuksiin.
Kolme luotetuinta todistajaa: Pietari, Jaakob ja Johannes.
Heidän tekonsa ja sanansa pitävät yhtä kaikin puolin.
Jerusalemin kokous, Apt 15:1-31 :
1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." [Luuk. 1:59, 2:21; Gal. 5:2; Fil. 3:2,5]
2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä. [Gal. 2:1,2]
3 Seurakunnan varustettua heidät matkalle he kulkivat Foinikian ja Samarian halki ja kertoivat veljille pakanoiden kääntymisestä. Kaikki ilahtuivat suuresti kuulemastaan.
4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan, ja he kertoivat niistä suurista teoista, joita Jumala heidän matkallaan oli tehnyt. [Ap. t. 14:27, 21:19]
5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.
7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]
8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]
12 Koko joukko vaikeni. Kaikki kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, kun nämä kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli kansojen keskuudessa tehnyt heidän kättensä kautta. [Ap. t. 15:4]
13 Kun he olivat lopettaneet, alkoi Jaakob puhua. Hän sanoi: "Veljet, kuulkaa mitä sanon. [Gal. 2:9]
14 Simon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran lähestyi pakanoita ottaakseen heistä itselleen oman kansan.
15 Tämä käy yksiin sen kanssa, mitä profeetat ovat kirjoituksissa sanoneet:
16 -- Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen taas rakennan, minä pystytän sen uudelleen, [15:16,17: Aam. 9:11,12]
17 jotta kaikki muutkin ihmiset etsisivät Herraa, kaikki kansat, jotka olen omikseni ottanut. Näin sanoo Herra,
18 joka on antanut tästä tiedon jo ammoin. [Jes. 45:21]
19 Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.
20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja, ks. 3. Moos. 18:6--18.] [1. Moos. 9:4; 2. Moos. 20:3; 3. Moos. 17:13; 4. Moos. 25:1]
21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina." [Ap. t. 13:15]
Kokouksen päätös
22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä.
23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]
25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.
28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48] - Untako vain ?
sanat? kirjoitti:
10:4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne KYMMENEN SANAA, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne
minulle.
VAIN KYMMENEN SANAA!Siihen aikaan oli kielenkäyttö erilaista, eli kokonaista yhtä käskyä pidettiin Juman SANANA, eli Hänen ohjeenaan.
Ja Herra sanoi Moosekselle:
"VEISTÄ itsellesi kaksi KIVITAULUA, entisten kaltaista, niin MINÄ KIRJOITAN NIIHIN TAULUIHIN NE SANAT, JOTKA OLIVAT ENTISISSÄ TAULUISSA, jotka sinä murskasit. - advr.
tämä? kirjoitti:
Tämäkin tapahtuu Jumalan sormella
Luukkaan evankeliumi:
11:20 Mutta jos minä Jumalan sormella ajan ulos riivaajia, niin onhan Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.Vaihdat pikapikaa pois asiasta kun sinut osoitettiin olleen väärinopettajana adventtikirkossa!
Tyypillistä teille. - advr.
advr. kirjoitti:
Vaihdat pikapikaa pois asiasta kun sinut osoitettiin olleen väärinopettajana adventtikirkossa!
Tyypillistä teille.Korjaus pikapikaa.
Katsoin muista käännöksistä (engl) ja niissä kirjoittajana onkin "Hän" eikä "hän" eli Mooses.
Pahoittelen virhettäni. - lutherus
Siitäkö sekosit kirjoitti:
Jopas oli sotku - mutta kaikki lakiliitot olivat hebrealaisten kanssa - tosin vain Jeesuksen päiviin asti, Luuk 16:16.
Vilkaisepa selkeääkin selkeämpään Raamattuun ja apostolien elkeisiin tekoihin sekä edesottamuksiin.
Kolme luotetuinta todistajaa: Pietari, Jaakob ja Johannes.
Heidän tekonsa ja sanansa pitävät yhtä kaikin puolin.
Jerusalemin kokous, Apt 15:1-31 :
1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." [Luuk. 1:59, 2:21; Gal. 5:2; Fil. 3:2,5]
2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä. [Gal. 2:1,2]
3 Seurakunnan varustettua heidät matkalle he kulkivat Foinikian ja Samarian halki ja kertoivat veljille pakanoiden kääntymisestä. Kaikki ilahtuivat suuresti kuulemastaan.
4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan, ja he kertoivat niistä suurista teoista, joita Jumala heidän matkallaan oli tehnyt. [Ap. t. 14:27, 21:19]
5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.
7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]
8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]
10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]
11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]
12 Koko joukko vaikeni. Kaikki kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, kun nämä kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli kansojen keskuudessa tehnyt heidän kättensä kautta. [Ap. t. 15:4]
13 Kun he olivat lopettaneet, alkoi Jaakob puhua. Hän sanoi: "Veljet, kuulkaa mitä sanon. [Gal. 2:9]
14 Simon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran lähestyi pakanoita ottaakseen heistä itselleen oman kansan.
15 Tämä käy yksiin sen kanssa, mitä profeetat ovat kirjoituksissa sanoneet:
16 -- Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen taas rakennan, minä pystytän sen uudelleen, [15:16,17: Aam. 9:11,12]
17 jotta kaikki muutkin ihmiset etsisivät Herraa, kaikki kansat, jotka olen omikseni ottanut. Näin sanoo Herra,
18 joka on antanut tästä tiedon jo ammoin. [Jes. 45:21]
19 Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.
20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja, ks. 3. Moos. 18:6--18.] [1. Moos. 9:4; 2. Moos. 20:3; 3. Moos. 17:13; 4. Moos. 25:1]
21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina." [Ap. t. 13:15]
Kokouksen päätös
22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä.
23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]
25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.
28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]
30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]Raamattu kannesta kanteen on todisteena että adventismi perustuu täysin vääriin tulkintoihin.
Tästähän kristityillä ei ole koskaan ollut epätietoisuutta.
Adventismia voi puolustaa vain vääristämällä Raamatun kirjoituksia. - tämä tiedetty !
lutherus kirjoitti:
Raamattu kannesta kanteen on todisteena että adventismi perustuu täysin vääriin tulkintoihin.
Tästähän kristityillä ei ole koskaan ollut epätietoisuutta.
Adventismia voi puolustaa vain vääristämällä Raamatun kirjoituksia.Niin siellä toisella puolellahan suurin osa on antikristillisiä, heillehän totuus on harhaa !
- Väärä todistuksesi
tämä tiedetty ! kirjoitti:
Niin siellä toisella puolellahan suurin osa on antikristillisiä, heillehän totuus on harhaa !
"Tämä tiedetty !"-nimimerkki: Eivät muut kristityt ole antikristillisiä! Lakkaa panettelemasta!
- lutherus
tämä tiedetty ! kirjoitti:
Niin siellä toisella puolellahan suurin osa on antikristillisiä, heillehän totuus on harhaa !
Me luemme varsin innokkaasti vaikkapa Mooseksen kirjoja.
Eikä mikään viittaa että adventtikirkon tulkinnat laista olisivat oikeata tulkintaa.
Voin tämän todistaa pelkkää Raamattua käyttäen kumoten joka ikisen advarien opinkohdan laista ja sen merkityksestä Mooseksen 5:llä kirjalla.
Laki on kaikkien Raamatusta löytyvien ilmoitusten mukaan annettu Siinailla Mooseksen kautta vain pappiskansa Israelin erityistä asemaa varten.
Erityisaseman peri Jeesus ristillä kun hänet tuomittiin väärin perusteluin käytetyllä Mooseksen lailla Jumalan pilkkaamisesta. Leeviläinen pappeus oli säädetty siksi siihen muotoon kuin Mooses sen sääti, että ylipappi edustaisi koko kansaa Jumalan edessä virassa ollessaan . Ylipappi Kaifas teki Evankeliumien mukaan useita lainvastaisia virkavirheitä. Näiden virkavirheiden ja Jeesuksen kuollessa niiden seurauksena laista tuli rikosväline joka joutui näinollen käyttökieltoon samalla teolla ylipappeutta ei jäänyt edustamaan kukaan.
Jeesus sai näin riemuvoittonsa lain edustajista ja lain haltuunsa.
Lakia ei ole kumottu, sillä sitähän tarvitaan viimeisellä tuomiolla pelkästään Jeesuksen tapauksen käsittelyssä, eikö niin? Niin kauan kuin tuo käsittely on kesken, ei voida käyttää lakia kehenkään muuhunkaan! Selvääkin selvempää!
Jos sitä näet ei olla käytetty Jeesuksenkaan asiassa sitä ei käytetä sen jälkeenkään sattuviin asioihin. LAKI ON SIIS VOIMASSA mutta ilman viranhaltijoita se ei voi olla käytössä.
Adventistit toki voivat itse vaatia lakia käytettäväksi itseensä. Sehän on sitten heidän asiansa. - siveyslakinne
eikä Mooses kirjoitti:
2. Moos. 31:
2. Moos. 32.
5. Moos. 9:
----------------------
On siis selvää että Jumala kirjoitti omin käsin käskyt kivitauluihin.Löytyykö sellaista adventistia joka noudattaa kymmentä käskyä?
Ettehän te edes lue Katekismusta!!! - Sapatilla sipuli!
siveyslakinne kirjoitti:
Löytyykö sellaista adventistia joka noudattaa kymmentä käskyä?
Ettehän te edes lue Katekismusta!!!Ei kaikkia kymmentä tarvitse noudattaa: kunhan vain pitää sapatin, niin muut käskytkin on sillä täytetty. Siksi niistä muista ei adventtikirkossa puhutakaan. Mutta sapatti, se on esillä - sillähän hoituu loputkin kätevästi. Helppo elämä, kun ei tarvitse kilvoitellakaan. Eikä vastustaa kiusauksia. Antaa mennä vaan.
- muista 7.
Sapatilla sipuli! kirjoitti:
Ei kaikkia kymmentä tarvitse noudattaa: kunhan vain pitää sapatin, niin muut käskytkin on sillä täytetty. Siksi niistä muista ei adventtikirkossa puhutakaan. Mutta sapatti, se on esillä - sillähän hoituu loputkin kätevästi. Helppo elämä, kun ei tarvitse kilvoitellakaan. Eikä vastustaa kiusauksia. Antaa mennä vaan.
10 käskyä noudattava
adventisti on satuolento. - voi se niinkin olla
Sapatilla sipuli! kirjoitti:
Ei kaikkia kymmentä tarvitse noudattaa: kunhan vain pitää sapatin, niin muut käskytkin on sillä täytetty. Siksi niistä muista ei adventtikirkossa puhutakaan. Mutta sapatti, se on esillä - sillähän hoituu loputkin kätevästi. Helppo elämä, kun ei tarvitse kilvoitellakaan. Eikä vastustaa kiusauksia. Antaa mennä vaan.
Vai, että adventisteilla helppo elämä ja tiellä muilla vaikea elämä?
Jeesus tuli adventistia varten. - Näin ymmärsin
voi se niinkin olla kirjoitti:
Vai, että adventisteilla helppo elämä ja tiellä muilla vaikea elämä?
Jeesus tuli adventistia varten.Jeesus tuli kaikkia varten!
"Helppo elämä"? Arvelisin nimim. "Sapatilla sipuli!" tarkoittavan sitä, että kun ei tarvitse kiinnittää muuhun (muiden käskyjen pitämiseen) huomiota kuin siihen, ettei vaan riko sapattia millään tavoin, niin helpommalla pääsee. Loput 9 kun ovat poissa käytöstä.
- mitä luet
ÄLY HOI !
Hengelliset asiat on ymmärrettävä hengellisesti tietenkin, mutta se ei saa kumota järjen käyttöä.
Raamattu sanoo, että Jumala itse kirjoitti kymmenen käskyä. Entäs sitten.
Samassa Raamatussa Jumala sanoo, että "minä itse etsin lampaani".
Sama Jumala vieraili Aabrahamin luona.
Sama Jumala paini Jaakobin kanssa - ja hävisi, lyöden kylkeen kostoksi.
Sama Jumala väittää ihmisistä, että te olette Jumalia.
Että silleen.
10 KÄSKYN VÄHÄPÄTÖISYYS JA VÄLIAIKAISUUS
Voimassa oleva testamentti paljastaa 10 käskyn heikkouden, mutta vanhan liiton aikaan oli niistä annettava jykevä kuva. Toki tiedätkin tämän ja yrität vain huijata. Mutta muiden lukijain tähden selvennettäköön Mooseksen lain 10 käskyn nykyasemaa ja vähän alkuperäistäkin.
Apt 15. luku kokonaisuudessaan vaatii uskovia pysyttelemään totaalisesti irti kaikista Mooseksen kautta tulleista käskyistä ja säädöksistä. Selvät syytkin mainitaan ja paimenkirje lähetetään kaikkiin maailman seurakuntiin.
Jumala ei ole koskaan antanut valaa 10 käskystä, mutta Jeesuksesta kylläkin.
Enkelien kautta se annettiin, eikä Jumalan henkilökohtainen sormi sitä kirjoittanut.
Hebr 2:1-4 :
1 Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse.
2 Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
3 kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
4 kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?
------------
Hebr 7:14
Kaikkihan tietävät, että meidän Herramme on noussut Juudan heimosta, eikä Mooses ole puhunut mitään sille kuuluvasta pappeudesta. [Ilm. 5:5]
Laki ja Jumalan valtakunta
16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.* [Jakeen loppu voidaan kääntää myös: "ja jokainen tunkeutuu väkisin sinne."] [Matt. 11:12,13 | Luuk. 9:2,60]
Gal 3:16-18 :
16 Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. -- Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus. --
17 Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. [1. Moos. 15:13,16; 2. Moos. 12:40,41; Ap. t. 7:6]
18 Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille. [Room. 4:13,14, 11:6]
Gal 5:1-6 :
Kristityn vapaus
1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. [Joh. 8:32; Room. 6:18, 8:2]
2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. [Ap. t. 15:11]
3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. [Room. 2:25, 4:4]
4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. [Gal. 2:21]
5 Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. [Room. 5:18]
6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]
Ef 2:15
Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. [Kol. 2:14 | 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15]
Hebr 8:13
Puhuessaan uudesta liitosta Jumala osoittaa, että ensimmäinen liitto on vanhentunut. Ja se, mikä on vanhentunut ja aikansa elänyt, häviää pian. [Room. 10:4]
Hebr 10:28-29
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!- Täytyy ihmetellä!
Uusi Testamentti ei jätä epäselvyyteen näistä kahdesta eri liitosta. Jumalan ja Israelin liitolla on vertauskuvallinen merkitys. Niinkuin Perheen esikoispoika oli lunastettava siitä säädetyllä uhrilla jotta jälkeensyntyneet poikalapset olisivat pyhiä, on Israel kansakuntien "esikoinen" joka niinikään lunastettiin kuten oli Mooseksen laissa lunastus ollut esikoisista.Myös pappeudesta oli Israelille asetettu säädökset. Pappeusvirka kulki Leeviläisten kautta, ja vain heillä oli oikeus temppelipalvelukseen. Samoin on Israel "pappiskansakunta" jolla on siksi ollut erikoissädökset Jumalan antaman lain kautta. Meitä pakanakansakuntia eivät koske "pappiskansalle" annetut tehtävät eikä sen säädökset. Siksi on varsin perusteltua että kristinuaskossa ei pyritäkään juutalaisiksi lakia samoin ehdoin noudattaen. Meiltä puuttuu sapatti ja sille päivälle asetetut säädökset. Sapatti on sapatti vain lain mukaan noudatettuna. /"1.Timoteuksen kirje:
1:8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään"/ Abbrahamille annettiin lupaus "siemenestä",Kristuksesta, joka sovitti ISRAELIN SYNNIT profeettojen lupausten mukaan, ja poisti sen erottavan väliseinän joka oli juutalaisten ja pakanoiden välillä. NYT MEILLÄ MOLEMMILLA on pääsy KRISTUKSEEN USKON KAUTTA samaan lapseuteen ilman Leeviläisten palvelusta sapattisäädösten kautta. Sapattiylvästelyt ovat Kristuksen sovitustyön mitätöintiä ja vastoin Jumalan Israelille antamaa lakiakin. Kukaan ei näet voi tehdä enää palvelusta sapattia lain mukaan viettäen. - mitätöivät sovitusta
Täytyy ihmetellä! kirjoitti:
Uusi Testamentti ei jätä epäselvyyteen näistä kahdesta eri liitosta. Jumalan ja Israelin liitolla on vertauskuvallinen merkitys. Niinkuin Perheen esikoispoika oli lunastettava siitä säädetyllä uhrilla jotta jälkeensyntyneet poikalapset olisivat pyhiä, on Israel kansakuntien "esikoinen" joka niinikään lunastettiin kuten oli Mooseksen laissa lunastus ollut esikoisista.Myös pappeudesta oli Israelille asetettu säädökset. Pappeusvirka kulki Leeviläisten kautta, ja vain heillä oli oikeus temppelipalvelukseen. Samoin on Israel "pappiskansakunta" jolla on siksi ollut erikoissädökset Jumalan antaman lain kautta. Meitä pakanakansakuntia eivät koske "pappiskansalle" annetut tehtävät eikä sen säädökset. Siksi on varsin perusteltua että kristinuaskossa ei pyritäkään juutalaisiksi lakia samoin ehdoin noudattaen. Meiltä puuttuu sapatti ja sille päivälle asetetut säädökset. Sapatti on sapatti vain lain mukaan noudatettuna. /"1.Timoteuksen kirje:
1:8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään"/ Abbrahamille annettiin lupaus "siemenestä",Kristuksesta, joka sovitti ISRAELIN SYNNIT profeettojen lupausten mukaan, ja poisti sen erottavan väliseinän joka oli juutalaisten ja pakanoiden välillä. NYT MEILLÄ MOLEMMILLA on pääsy KRISTUKSEEN USKON KAUTTA samaan lapseuteen ilman Leeviläisten palvelusta sapattisäädösten kautta. Sapattiylvästelyt ovat Kristuksen sovitustyön mitätöintiä ja vastoin Jumalan Israelille antamaa lakiakin. Kukaan ei näet voi tehdä enää palvelusta sapattia lain mukaan viettäen."Pappiskansakunta", "pyhä papisto" silti olemme me kaikki uskovaiset. Omaisuuskansa on pelkästään Israel yhäti ja ainiaan. Meidät oksastetaan heidän juureensa - Jeesukseen.
Tuo oli hyvin sanottu:
"Sapattiylvästelyt ovat Kristuksen sovitustyön mitätöintiä ja vastoin Jumalan Israelille antamaa lakiakin. Kukaan ei näet voi tehdä enää palvelusta sapattia lain mukaan viettäen." - tämä ..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000026407409
jospa siitä vaikka olisi apua? - on lukea tämä
tämä .. kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000026407409
jospa siitä vaikka olisi apua?Totuus löytyy vain Uudesta Testamentista ja hyvin perusteltuna. Tuo viesti oli huono, koska se oli ihmismielipidettä ilman todisteita Raamatusta. Ja todisteita oli käytetty väärin perustein siirtäen toisesta aiheesta sellaiseen ,josta ei ole kyse.
- ateisti
Jumalaa ei ole olemassa ne on vaan semmosii paska juttuja.
- pyh!
Olet itse se paskajuttu. Jumala on. Piste.
- The first 10 ?
Herää kysymys onko kymmenen käskyä itsessään autenttinen vai osin tai kokonaan toisaalta vanhemmalta kansoilta, kulttereilta ja uskomuksista peräisn.
Raamattu on muutenkin saanut vaikutteita vanhemmilta kansoilta.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Sumer
- http://en.wikipedia.org/wiki/Mesopotamia
- http://en.wikipedia.org/wiki/Hammurabi#Significant_laws_in_Hammurabi.27s_code
- http://en.wikipedia.org/wiki/Gilgamesh
Gilgameshin vedenpaisumuskertomus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Gilgameš - Himottomiaka?
10-käskyä on muuten mielenkiintoinen kyhäelmä adventistipastoreiden silmin.
Varstaminen kun ei ole kiellettyä 10-käskyn laissa lainkaan kun kyseessä on adventistipastori.
Tästä syystä adventtikirkkokin voi varastaa ihan ilman tunnontuskia kunhan muistaa olla vain himoitsematta.
Himoitseminen kun on hiukan pahasta, eikä sekään oleniin pahasta, ellei näytä himojaan toisille.- Ainoa käsky
Adventtikirkossa on esillä ja käytössä vain YKSI käsky; muista 9 ei tarvitse välittää, kunhan pitää sapatin. Muista käskyistä ei edes puhuta - sapatti peittää syntien paljouden. Sen huomaa siitäkin, että adventistit kutsuvat "evankeliumin levittämiseksi" sitä, että sapattia pitää saarnata ympäriinsä. Jopa toisten seurakuntien uskoville.
- Jeesus kirjoitti
Herra Jeesus kirjoitti itse kymmenet käskyt omalla kädellään, sormellaan.
- ???
Jeesus?
- Isämme
Isä Jumala kirjoitti. Elettiin Vanhan Testamentin aikaa.
- .........
Isämme kirjoitti:
Isä Jumala kirjoitti. Elettiin Vanhan Testamentin aikaa.
Useat eivät tiedä, että Jeesus on elänyt jo Vanhan Testamentin ajassa.
- Isämme
......... kirjoitti:
Useat eivät tiedä, että Jeesus on elänyt jo Vanhan Testamentin ajassa.
Tietysti on elänyt siinä mielessä, että on yhtä Isän kanssa kuten Pyhä Henkikin. Mutta silti Raamatun sanassa ei lue väärin silloin, kun siinä puhutaan Jumalasta, Jeesuksesta (Isästä, Pojasta) tai Pyhästä Hengestä. Yksi Jumala kolmessa persoonassa. Pyhä Kolminaisuus siis. Voisihan sitä siis sanoa: "Pyhä Henki kirjoitti"?!
Mutta jos lähdetään vaihtelemaan näiden Persoonien nimiä keskenään, niin miltä sinusta kuullostaisi, että "Pyhä Henki ristiinnaulittiin" tai "Pyhä Henki nousi kuolleista" tai "Pyhä Henki astui taivaisiin" jne. Kyllä Jeesuskin puhui Isästä ja itsestään "minä"-muodossa, vaikkakin sanoi: "Isä ja minä olemme yhtä."
Kyllä se Jumala, Isä ja Luoja, joka kirjoitti!
- Vapahtajamme
5Moos. 9:10 Ja Herra antoi minulle ne kaksi kivitaulua, joihin oli kirjoitettu Jumalan sormella, ja niissä oli kaikki ne sanat, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, silloin kun seurakunta oli koolla.
Kirjoittaja oli Jeesus.- isämme
Kirjoittaja oli Isä Jumala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541421- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111164Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461087Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32906Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804