oletteko ottaneet vesirokkorokotteen

äippäx2

hei, mulla kaksi alle 3v lasta. vielä ei olla sairastettu vesirokkoa. olen varannut ajan lääkärille, se vasta 3vk:n päästä, pyydän reseptin vesirokkorokotetta varten. tämä siksi että olen yh ja jos molemmat tytöt sairastuvat peräkkäin on elämä yhtä h... tukijoukkoja ei pahemmin ole. onko kokemuksia muila? rokkohan voi tulla silti vaikka rokottaisikin.

14

7039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti isi ja kolme lasta

ja todennäköisesti jossain elämänvaiheessa tuleekin,vaikka olet yh niin älä nyt hyvä ihminen ota sellaista rokotetta,parempi sairastaa vesirokko mahdollisimman pienenä.. Meillä lapset sairastivat rokon kaikki alle 5vuotiaina ja sen vähemmällä päästiin..Nuorimmaisella oli 3vuotiaana "pahin"
      kymmenisen kellukkaa..kuumehan se hankalin ja kutiava iho mutta siihen on hyvät voiteet..
      Kun taas myös pitää ottaa huomioon se seikka että mitä vanhemmalle tuo rokko tulee niin sen pahempi,mieheni sai elämänsä ensimmäisen vesirokon lasten sairastuessa ja uskokaa pois kun sanon että henki meinasi miehellä lähteä..
      Ensimmäiset kolme päivää oli yli 40 kuumeessa ja oksenteli..sitten kohosi kellukat ja niitä oli joka paikassa aivan täynnä,silmämunat,kieli ym
      jalkapohjat niin pahoin että kun etiäpäin mentiin sitä kontattiin..Siinä oli tosi paha kyseessä enkä kyllä sen nähneenä suosittele kellekään noiden rokkojen siirtoa myöhempää elämää varten.. jahhas jahhas tulikohan tässä nyt kaikki ;)

• Rokotetta myös harkitseva

millä perusteella sanot, että on parempi sairastaa vesirokko kuin ottaa rokote? En ole lukenut yhtään tutkimusta kyseisestä aiheesta enkä myöskään lukenut asiantuntijan mielipidettä, että sairastaminen on parempi kuin rokottaminen eli jos sinulla on parempaa fakta tietoa niin kerro!

Rokotetta myös harkitseva kirjoitti:

millä perusteella sanot, että on parempi sairastaa vesirokko kuin ottaa rokote? En ole lukenut yhtään tutkimusta kyseisestä aiheesta enkä myöskään lukenut asiantuntijan mielipidettä, että sairastaminen on parempi kuin rokottaminen eli jos sinulla on parempaa fakta tietoa niin kerro!

johan minä sen perustelin omalta kannaltani ja näkemykseltäni jos vain luit koko stoorin.Tehkää miten tykkäätte,meille vain sanottiin silloin sairaalassa miehelleni että mitä nuorempana ja mitä pienempänä sen saa niin aina parempi.Silloin oireet tulevat lievempänä ja niin ainakin meilläpäässä kävi!

äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

johan minä sen perustelin omalta kannaltani ja näkemykseltäni jos vain luit koko stoorin.Tehkää miten tykkäätte,meille vain sanottiin silloin sairaalassa miehelleni että mitä nuorempana ja mitä pienempänä sen saa niin aina parempi.Silloin oireet tulevat lievempänä ja niin ainakin meilläpäässä kävi!

Vesirokko
        Yleistä

Vesirokon aiheuttaja on varicella zoster-virus. Se on erittäin herkästi tarttuva. 95% suomalaisista sairastaa vesirokon ennen aikuisikää. Aikuistapauksia todetaan kuitenkin joka vuosi mm. armeijassa.

Vesirokon sairastumisen jälkeen virus jää elämään pysyvästi tuntohermojen hermosolmukkeisiin, josta se voi aktivoitua uudelleen aiheuttaen vyöruusuksi nimetyn ihoinfektion.

Lapset paranevat yleensä taudista hyvin ja jälkitauteja esiintyy lapsilla vain harvoin. Sen sijaan aikuisilla tai puolustuskyvyn heikentämillä ihmisillä, sekä raskauden aikana oireet ovat rajummat. Vesirokko voi aiheuttaa näissä tapauksissa komplikaatioita kuten keuhkokuumetta tai vesirokon aiheuttama ihottuma voi tulehtua.

Itämisaika

Itämisaika, eli aika tartunnasta oireiden ilmaantumiseen, on noin 12 -16 (10-20) vuorokautta.

Tartunta

Vesirokko epidemioita esiintyy ympäri vuoden, mutta hieman enemmän lopputalven ja kevään aikana.

Tauti on tarttuva jo noin vuorokautta ennen ihottuman puhkeamista ja kestää kunnes vesikellukkeet ovat ruven peittämiä.

Vesirokko tarttuu pisaratartuntana ja jo oleskelu samassa huoneessa voi aiheuttaa tartunnan.

Oireet

Taudin alkuvaiheessa useilla on lievää lämpöä ja kurkkukipua. Ihoon ilmestyvät pienet punoittavat iholäiskät, joista muutamassa tunnissa kehittyy kutiavia vesirakkuloita.

Rakkulat puhkeavat muutaman päivän kuluttua ja samanaikaisesti ilmaantuu uusia. Puhjenneita rakkuloita peittää rupi.

Joillakin rakkuloita on niin vähän, että taudin varma tunnistaminen on vaikeaa.

Hoito

Vesirokko paranee lapsilla itsestään runsaassa viikossa. Potilaan on syytä levätä ja taudin tarttuvuuden vuoksi oltava pois päiväkodista/koulusta kunnes rakkulat ovat kuivuneet, vähintään kuitenkin viikon ajan taudin puhkeamisesta.

Aikuisilla vesirokko on huomattavasti vaikeampi sairaus. Kuume voi nousta hyvinkin korkeaksi ja ihottumaan saattaa liittyä voimakasta kipua. Aikuisilla vesirokko voi aiheuttaa tulehdusta myös sisäelimissä. Näiden syiden vuoksi on tärkeää ottaa yhteyttä lääkäriin, jos vesirokkoon sairastunut on aikuinen.

Vesirokko ihottumaa ei pidä raapia, koska se voi tulehtua helposti. Pienellä lapsella voi kokeilla käyttää yöllä puuvillahansikkaita. Lapsen kynnet voi leikata lyhyiksi.

Kutiavaa rokon aiheuttamaa ihottumaa voi lieventää viilentävällä suihkuttelulla ja apteekista saatavilla esim. mentolispriipyyhkeillä. Lisäksi lääkäri voi määrätä kutinaan antihistamiinilääkityksen.

Vesirokkoa vastaan on olemassa viruslääke. Tätä lääkärin määräämää lääkettä annetaan poikkeustapauksissa potilaille, joilla esimerkiksi on hankala atooppinen ihottuma, kortisonihoito tai jos kyseessä on aikuinen potilas.

Vesirokkoon on kehitetty rokote, mutta Suomessa vesirokkorokotus ei kuulu toistaiseksi neuvoloiden rokotusohjelmaan.

Lähde: Duodecim

Vesirokko
        Yleistä

Vesirokon aiheuttaja on varicella zoster-virus. Se on erittäin herkästi tarttuva. 95% suomalaisista sairastaa vesirokon ennen aikuisikää. Aikuistapauksia todetaan kuitenkin joka vuosi mm. armeijassa.

Vesirokon sairastumisen jälkeen virus jää elämään pysyvästi tuntohermojen hermosolmukkeisiin, josta se voi aktivoitua uudelleen aiheuttaen vyöruusuksi nimetyn ihoinfektion.

Lapset paranevat yleensä taudista hyvin ja jälkitauteja esiintyy lapsilla vain harvoin. Sen sijaan aikuisilla tai puolustuskyvyn heikentämillä ihmisillä, sekä raskauden aikana oireet ovat rajummat. Vesirokko voi aiheuttaa näissä tapauksissa komplikaatioita kuten keuhkokuumetta tai vesirokon aiheuttama ihottuma voi tulehtua.

Itämisaika

Itämisaika, eli aika tartunnasta oireiden ilmaantumiseen, on noin 12 -16 (10-20) vuorokautta.

Tartunta

Vesirokko epidemioita esiintyy ympäri vuoden, mutta hieman enemmän lopputalven ja kevään aikana.

Tauti on tarttuva jo noin vuorokautta ennen ihottuman puhkeamista ja kestää kunnes vesikellukkeet ovat ruven peittämiä.

Vesirokko tarttuu pisaratartuntana ja jo oleskelu samassa huoneessa voi aiheuttaa tartunnan.

Oireet

Taudin alkuvaiheessa useilla on lievää lämpöä ja kurkkukipua. Ihoon ilmestyvät pienet punoittavat iholäiskät, joista muutamassa tunnissa kehittyy kutiavia vesirakkuloita.

Rakkulat puhkeavat muutaman päivän kuluttua ja samanaikaisesti ilmaantuu uusia. Puhjenneita rakkuloita peittää rupi.

Joillakin rakkuloita on niin vähän, että taudin varma tunnistaminen on vaikeaa.

Hoito

Vesirokko paranee lapsilla itsestään runsaassa viikossa. Potilaan on syytä levätä ja taudin tarttuvuuden vuoksi oltava pois päiväkodista/koulusta kunnes rakkulat ovat kuivuneet, vähintään kuitenkin viikon ajan taudin puhkeamisesta.

Aikuisilla vesirokko on huomattavasti vaikeampi sairaus. Kuume voi nousta hyvinkin korkeaksi ja ihottumaan saattaa liittyä voimakasta kipua. Aikuisilla vesirokko voi aiheuttaa tulehdusta myös sisäelimissä. Näiden syiden vuoksi on tärkeää ottaa yhteyttä lääkäriin, jos vesirokkoon sairastunut on aikuinen.

Vesirokko ihottumaa ei pidä raapia, koska se voi tulehtua helposti. Pienellä lapsella voi kokeilla käyttää yöllä puuvillahansikkaita. Lapsen kynnet voi leikata lyhyiksi.

Kutiavaa rokon aiheuttamaa ihottumaa voi lieventää viilentävällä suihkuttelulla ja apteekista saatavilla esim. mentolispriipyyhkeillä. Lisäksi lääkäri voi määrätä kutinaan antihistamiinilääkityksen.

Vesirokkoa vastaan on olemassa viruslääke. Tätä lääkärin määräämää lääkettä annetaan poikkeustapauksissa potilaille, joilla esimerkiksi on hankala atooppinen ihottuma, kortisonihoito tai jos kyseessä on aikuinen potilas.

Vesirokkoon on kehitetty rokote, mutta Suomessa vesirokkorokotus ei kuulu toistaiseksi neuvoloiden rokotusohjelmaan.

Lähde: Duodecim

Kirjoitit:
        niin älä nyt hyvä ihminen ota sellaista rokotetta,parempi sairastaa vesirokko mahdollisimman pienenä..

Itselläni on tuttavaperhe jonka lapset saivat vesirokon jälkeen sellaisia jälkitauteja, että molemmat joutuivat sairaalaan. Joten ei se aina pidä paikkaansa tuokaan pienenä on hyvä sairastaa juttu. Ja jos rokottaa, niin todennäköisesti vesirokkoa ei ikinä tule. Helposti siinä vierähtää 2 viikkoa ja niin kauanhan ei saa olla töistä poissa hoitamassa palkallisena sairasta lasta, joten jos ei sukulais hoitoapua ole, niin aika pieni investointi tuo rokote mielestäni on. Mutta jokainen harkitsee hyödyn/haitat itse.

Rokotetta myös harkitseva kirjoitti:

Kirjoitit:
        niin älä nyt hyvä ihminen ota sellaista rokotetta,parempi sairastaa vesirokko mahdollisimman pienenä..

Itselläni on tuttavaperhe jonka lapset saivat vesirokon jälkeen sellaisia jälkitauteja, että molemmat joutuivat sairaalaan. Joten ei se aina pidä paikkaansa tuokaan pienenä on hyvä sairastaa juttu. Ja jos rokottaa, niin todennäköisesti vesirokkoa ei ikinä tule. Helposti siinä vierähtää 2 viikkoa ja niin kauanhan ei saa olla töistä poissa hoitamassa palkallisena sairasta lasta, joten jos ei sukulais hoitoapua ole, niin aika pieni investointi tuo rokote mielestäni on. Mutta jokainen harkitsee hyödyn/haitat itse.

minä ymmärrän tuonkin pointin koska minä jos kukaan tiedän että jälkitaudit ja jopa oksennustauti virusinfektiona voi meillä aiheuttaa pienimmälle kuoleman.
        mutta oma pointtini tässä oli se seikka että lapselleen itelleen on parempi sairastaa itse vesirokko pienenä kuin vasta aikuisena. jälkitaudit onkin sitten jo aivan eriasia. enkä tietääkseni ole niistä mitään itsessään mitään maininnut

• rokotehan

minä ymmärrän tuonkin pointin koska minä jos kukaan tiedän että jälkitaudit ja jopa oksennustauti virusinfektiona voi meillä aiheuttaa pienimmälle kuoleman.
        mutta oma pointtini tässä oli se seikka että lapselleen itelleen on parempi sairastaa itse vesirokko pienenä kuin vasta aikuisena. jälkitaudit onkin sitten jo aivan eriasia. enkä tietääkseni ole niistä mitään itsessään mitään maininnut

antaa koko loppuelämän kestävän suojan vesirokkoa vastaan. Juttelin juuri tänään tästä asiasta lääkärin kanssa. Joten meidän poika tulee sen saamaan elokuussa.

rokotehan kirjoitti:

antaa koko loppuelämän kestävän suojan vesirokkoa vastaan. Juttelin juuri tänään tästä asiasta lääkärin kanssa. Joten meidän poika tulee sen saamaan elokuussa.

olen minäkin sen käsittänyt, että on todella harvinaista jos rokotteen saanut sairastuu vesirokkoon ja jos sairastuu, niin se tulee yleensä lievänä.

• loman takia
        rokotehan kirjoitti:

Meillä on neljä lasta ja rokotin kaikki lapset vesirokkoa vastaan kolme vuotta sitten.Lapset olivat silloin 6,5,3 ja 2. Olimme lähdössä lomalle Espanjaan,kun kuulin eskarin opelta,että yksi lapsi on sairastunut vesirokkoon.Matkan alku oli kolme viikkoa,joten rokottaminen tuntui tässä tilanteessa välttämättömälle.Samana päivänä,kun kuulin vesirokosta hain rokotteet ja kävin rokottamassa lapset.Rokko kävi eskarissa kaikki ne lapset läpi,jotka sitä ei ollut aikaisemmin sairastanut,mutta meidän tyttö ei saanut tartuntaa.Vuotta myöhemmin,kun poika meni eskariin niin ei hänkään saanut tartuntaa vaikka vesirokko kävi silloinkin lähes kaikki lapset läpi.Kolmas lapsista sai rokko tartunnan ja hänelle tuli neljä näppylää eikä ollenkaan kuumetta,mutta meidän muut lapset ei saanut hänestä tartuntaa, vaikka suukottelivatkin siskoaan.

• TaIlAl

En tiedä lapsista, mutta itse en ole ko. sairausta sairastanut ja aion nyt hankkia rokotteen. Olen 25-vuotias. En todellakaan halua tautia ainakaan sitten kun olen raskaana, tai jos vaikka tulevat lapseni sitten saavat sen ja minä sitten saisin tartunnan heiltä. Ei kiitos. Näin vanhemmiten se on kai aika vakavakin!

• vesirokosta

Tässä hieman asiasta lukemaani/kuulemaani tietoa referoituna: (ja ihan muistista kirjoitan, joten lukekaan sen mukaan...)

Elikkä muistelen, että tuo vesirokkorokotus olisi ihan hyvä ja vaaraton rokotus.

"Onnistunutkaan vesirokkorokotus ei anna suojaa varicella-zoster -viruksen tartuntaa vastaan eikä täydellistä suojaa kliinistä vesirokkoa vastaan, mutta rokoteimmuniteetti suojaa vaikealta vesirokolta." (Terveysportti)

Käytännössä tosin täytyisi ottaa huomioon, milloin kyseisen rokotteen lapselleen antaa. Suurin osahan sairastaa pienenä ja helpoin oirein taudin.

Vyöruusultakin (joka voi jättää kroonisia kiputiloja) rokote voi mahdollisesti suojata, joka tietenkin olisi loistavaa!
      "Vesirokkorokotteen antamasta mahdollisesta suojatehosta vyöruusua vastaan ei toistaiseksi ole todisteita." (Terveysportti)
      Kuitenkin ainakin tuo vyöruususuojan mahdollisuus tuli tutkimuksissa kunnollisena esille, kun lapsi oli rokotettu 13 ikävuoden jälkeen. Tämän vuoksihan rokotteen virallinen suositus taitaakin olla rokottaminen 13 ikävuoden jälkeen -> tuolloin kun saadaan siitä kaikkein paras teho ja hyöty irti. Ja tuollon 13-v jälkeen rokotettaessa piti rokotetta antaa kaksi rokoteannosta.

Tosin tuota 13-v. ennenhän moni kerkeää jo vesirokon sairastaa...

Mutta siis itse virukselta ei rokote suojaa, eikä vesirokkotaudiltakaan täysin - mutta vakavalta vesirokon ilmentymältä kylläkin ja näin kai myös jälkitaudeilta (?).

"Oka-rokotevirus kykenee aiheuttamaan piilevän infektion ja aktivoitumaan vyöruusuna tavallisen varicella zoster -viruksen tapaan. Ei kuitenkaan tiedetä jääkö rokotevirus kaikilla rokotetuilla henkilöillä elimistöön. Vyöruusutapaukset terveillä rokotetuilla ovat hyvin harvinaisia."

• rokoteta,

kun lapsi on täyttänyt 1v ja "vahvisterokote" annetaan 13vuotiaille?

Ottakaa hyvät ihmiset tuo rokote. Ei aina pidä paikkaansa väite mitä nuorempana sairasta, sitä lievempi on.

Joku tuolla kertoi aikuisen kokemuksia rajustataudista meillä ne samat oireet oli 8kk pojalla ja 5v pojalla... Kumpikin oli sairaalahoidossa. Heillä 8vrk 40,7 kuume.satoja näppyjä mm.silmissä, korvakaytävissä, genitaalialueella, jalkapohjissa, kitalaessa jne jne, joten ei ne yleistykset aina päde....
        Niin, tai en tiedä mitä se olis ollut sitten vanhempana ja rajumpana....

Lämpimästi rokotetta suosittelen!!!!

• aiempi mututuntuilija
        rokoteta, kirjoitti:

kun lapsi on täyttänyt 1v ja "vahvisterokote" annetaan 13vuotiaille?

Ottakaa hyvät ihmiset tuo rokote. Ei aina pidä paikkaansa väite mitä nuorempana sairasta, sitä lievempi on.

Joku tuolla kertoi aikuisen kokemuksia rajustataudista meillä ne samat oireet oli 8kk pojalla ja 5v pojalla... Kumpikin oli sairaalahoidossa. Heillä 8vrk 40,7 kuume.satoja näppyjä mm.silmissä, korvakaytävissä, genitaalialueella, jalkapohjissa, kitalaessa jne jne, joten ei ne yleistykset aina päde....
        Niin, tai en tiedä mitä se olis ollut sitten vanhempana ja rajumpana....

Lämpimästi rokotetta suosittelen!!!!

Rokotus annetaan vain yhtenä pistoksena alle 13 -vuoden ikäisille. Tuota vanhemmille annetaan kaksi pistosta, ne n. 3 kk välein toisistaan.

Alla terveysportista kaappaamani rokotusohje.

"Rokoteannos on 0.5 ml. Terveille alle 13-vuotiaille annetaan yksi rokoteannos. Immuunivajavuuspotilaille ja 13 vuotta täyttäneille suositellaan kahta rokoteannosta kolmen kuukauden välein. Rokote annetaan ihon alle, tavallisesti olkavarteen."

• greti

Olen 39-vuotias kolmen pienen lapsen äiti. Sairastan parhaillaan vesirokkoa. Annoin rokotuttaa itseni 6 vuotta sitten, mutta tauti puhkesi kuitenkin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Olen ilmeisesti päässyt helpolla, mitä olen lukenut muiden aikuisten kokemuksia sairastetusta vesirokosta. Kuumetta ei ollut kuin pari ensimmäistä päivää. Näppylöitä on koko keho täynnä, myös suun limakalvoissa, käsi- ja jalkapohjissa. Mutta kolmisen kutiavan päivän jälkeen alkaa olo helpottaa. Ehkä rokotus kuitenkin auttoi, ettei tauti puhjennut niin rajuna. Nyt odotellaan kuka lapsista ensimmäisenä saa vesirokon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe