Onko kenelläkään kokemusta lasten hampaiden paikkauksesta vaikka nukutuksella, minulla on alle kouluikäinen tyttö, jota en hammaslääkäriin saa, ainakaan suuta avamaan =(
Olen kuullut nukutuksesta.
Nukutus maksetaan ilmeisesti itse, mutta korvaako kela hammashoidon?
Muut lapseni on menneet nätisti lääkäriin, mutta tämä on kyllä mahdoton tapaus =(
lasten hampaiden paikkaus
9
1366
Vastaukset
- Ninja25
Miulta on kerran paikattu hampaat sairaalassa ja nimen omaan nukutuksessa. En kyllä tiiä niistä maksuista mittää, mut luulen kyllä et vanhemmat ne makso, ilman mitää kelan korvauksia. Mut kelaltahan siun kannattaa sitä kysyy.
Nukutus on kyllä oiva keino ja sillä saa hampaat kuntoon. Joskus kuitenkin se tyttös joutuu hammaslääkäriinki menee. Mut parempi ne nyt pienenä tolleen hoitaa jos ei suutaan avaa. Ne on ihmeellisiä noi pelkotilat.. - hammashoitaja_
Hammaslääkäristä saa rauhoittavaa lääkettä, jonka voi ottaa ennen paikattavaksi menoa. Itse olen hoitanut monia lapsipotilaita, ja pelosta huolimatta paikkau on mennyt hyvin ja he ovat itsekin olleet tyytyväisiä hoidon jälkeen kun uskalsivat tulla. Nuorimmat ovat olleet 4-vuotiaita.
- epätoivoinen äiti
millaisia vaikutuksia esilääkityksellä on?
Saako kyseistä lääkitystä ihan vain kysäsemällä/pyytämällä, myös kunnallisella sektorilla? - ****
epätoivoinen äiti kirjoitti:
Saako kyseistä lääkitystä ihan vain kysäsemällä/pyytämällä, myös kunnallisella sektorilla?Esilääkettä annetaan lapsen painon mukaan n.tuntia-puoltatuntia ennen ham.hoitoa eli hoitolaan pitää mennä hieman aikaisemmin kuin olisi aika ja varata hyvänmakuista mehua mukaan(esilääke sekoitetaan mehuun,jotta ei maistuisi niin pahalle).
Lapsi menee yleensä uniseksi(nukkuu melkein koko loppupv:n)ja hieman "veltoksi"(kaatuu helposti
-->tarvitsee seurantaa), joitain lapsia esilääke saattaa alkaa naurattamaan(vrt.humalatila).
Lapsi ei muista yleensä esilääkityksessä ollutta tilannetta lainkaan. Lapsi tarvitsee seurantaa koko loppupv:n ja kuljetuksen kotiin(lapsi ei välttämättä pysty kävelemään) eli vanhemmankin yleensä täytyy ottaa vapaapäivä töistä.
Myös kunnallisella hoidetaan lapsia esilääk. ja tarvittaessa laitettaan lähete nukutus-hoitoon.Yleensä lapset saadaan hoidettua esilääkkeellä. - epätoivoinen äiti
**** kirjoitti:
Esilääkettä annetaan lapsen painon mukaan n.tuntia-puoltatuntia ennen ham.hoitoa eli hoitolaan pitää mennä hieman aikaisemmin kuin olisi aika ja varata hyvänmakuista mehua mukaan(esilääke sekoitetaan mehuun,jotta ei maistuisi niin pahalle).
Lapsi menee yleensä uniseksi(nukkuu melkein koko loppupv:n)ja hieman "veltoksi"(kaatuu helposti
-->tarvitsee seurantaa), joitain lapsia esilääke saattaa alkaa naurattamaan(vrt.humalatila).
Lapsi ei muista yleensä esilääkityksessä ollutta tilannetta lainkaan. Lapsi tarvitsee seurantaa koko loppupv:n ja kuljetuksen kotiin(lapsi ei välttämättä pysty kävelemään) eli vanhemmankin yleensä täytyy ottaa vapaapäivä töistä.
Myös kunnallisella hoidetaan lapsia esilääk. ja tarvittaessa laitettaan lähete nukutus-hoitoon.Yleensä lapset saadaan hoidettua esilääkkeellä.eikö siitä ole mitään "vaaraa"?
- eräs äiti
Saako kyseistä lääkitystä ihan vain kysäsemällä/pyytämällä, myös kunnallisella sektorilla?Tosin omilla lapsillani ei ole koskaan ollut paikkaamisen tarvetta. Tervehampaisia ovat.
Kerran kun olin käyttämässä lastani tarkastuksessa, niin siellä oli eräs äiti noin kolme vuotiaan lapsen kanssa. Lapselle annettiin seillä esilääkitys ja kun se alkoi vaikuttamaan niin lapsi otettiin heti sisään.
Lapsi tuli uniseksi ja sitten vain toimenpiteisiin. Eiköhän se järjesty lapsellesi esilääkitys jo senkin vuoksi ettei ole avannut suutaan joten kyllä lääkäri varmaan jo esitiedot tietää lapsen hoitovaikeudesta. Soita tai ota puheeksi kun käyt siellä niin taatusti antavat miedon esilääkityksen joko kotiin tai paikan päällä. Turhaa menet maksamaan ainakaan yksityiselle, kyllä lapset hoidetaan todella hyvin julkisella sektorilla ja tarpeen tullen esilääkitys. Myös voivat antaa lähetteen suuhammassairauksien klinikalle jossa annetaan nukutus tarvittaessa ja käyntimaksu korkeintaan nukutushoidossa jos leikkaussali käytössä on 72 euroa.
Mutta tärkeintä olisi tietenkin huolehtia lapsen hampaat niin ettei niihin tule reikiä, mutta jos on paljon ollut lääkekuureja sun muuta lapsi sairastellut niin voihan sitä reikää tulla...
T. terveydenhoitoalalla - eräs äiti
eräs äiti kirjoitti:
Tosin omilla lapsillani ei ole koskaan ollut paikkaamisen tarvetta. Tervehampaisia ovat.
Kerran kun olin käyttämässä lastani tarkastuksessa, niin siellä oli eräs äiti noin kolme vuotiaan lapsen kanssa. Lapselle annettiin seillä esilääkitys ja kun se alkoi vaikuttamaan niin lapsi otettiin heti sisään.
Lapsi tuli uniseksi ja sitten vain toimenpiteisiin. Eiköhän se järjesty lapsellesi esilääkitys jo senkin vuoksi ettei ole avannut suutaan joten kyllä lääkäri varmaan jo esitiedot tietää lapsen hoitovaikeudesta. Soita tai ota puheeksi kun käyt siellä niin taatusti antavat miedon esilääkityksen joko kotiin tai paikan päällä. Turhaa menet maksamaan ainakaan yksityiselle, kyllä lapset hoidetaan todella hyvin julkisella sektorilla ja tarpeen tullen esilääkitys. Myös voivat antaa lähetteen suuhammassairauksien klinikalle jossa annetaan nukutus tarvittaessa ja käyntimaksu korkeintaan nukutushoidossa jos leikkaussali käytössä on 72 euroa.
Mutta tärkeintä olisi tietenkin huolehtia lapsen hampaat niin ettei niihin tule reikiä, mutta jos on paljon ollut lääkekuureja sun muuta lapsi sairastellut niin voihan sitä reikää tulla...
T. terveydenhoitoalallaolipas jo ehtinyt vastauksia tulla kun kirjoittelin... :))
eikö siitä ole mitään "vaaraa"?
Seurantaa lapsi tarvitsee ettei esim.kaadu ja itseään kolauta mihinkään,mutta ei esilääk.muuta haittaa ole.
- hammashoitaja_
Saako kyseistä lääkitystä ihan vain kysäsemällä/pyytämällä, myös kunnallisella sektorilla?Aikaisemmat vastaukset ovat olleet niin hyviä, että minulla ei ole tähän juurikaan lisättävää. Esilääkitys ei tosiaan ole vaarallista, se on rauhoittavaa lääkettä, jota annetaan lapselle oikea ja turvallinen annos. Ja sitä annetaan tosiaan myös kunnallisella puolella. Itse olen kaupungin hammashoitolassa töissä, ja meillä on esilääkitys hyvinkin yleistä pelkopotilaiden kanssa, niin lasten kuin aikuistenkin. Ja esilääkityksen saanut potilas on ollut koko hoidon ajan hyvin rauhallinen, eikä jälkeenkään päin ole puhunut huonosta kokemuksesta, päinvastoin. Joten ihan rohkeasti vain apua pyytämään. Kyllä ne hampaat täytyy saada kuntoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184651Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982447Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422011Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181929- 811586
- 1461505
- 121256
- 102994
- 124852
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40849