McPherson

hilow

iskarien vaihdossa iskaria irroitettaessa autosta joustahan ei tarvitse puristaa kasaan?
eikös se lähde koko pakettina?

10

4689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jousitus

      Joo, McPherson-tyylinen iskari ja jousi ovat "samaa pakettia" ja lähtee kerralla pois. Jos tarkoitus on uusia jompikumpi, on jousi paketin irroituksen jälkeen puristettava kasaan. Siihen ei sitten käy mitkään puutyökaapista löytyvät C-puristimet, vaan tukevat, hommaan tarkoitetut jousenpuristimet.

      Ole huolellinen ja varovainen, jos hommaan ryhdyt. Tulee mieleen vanha juttu, jossa äijä sähläsi irroituksen; jousi tuli lokasuojasta läpi. Ei liene ainut tapaus. Jousessa on voimaa!

      • kunnon jousipuristimet

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)


      • kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa


      • volkkareissa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.


      • hilow
        volkkareissa kirjoitti:

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa


      • sieltäkin
        hilow kirjoitti:

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa

        Nimittäin jos on joustintuki. Yksityiskohdissa vähän eroa, mutta periaate ihan sama kuin edessä.


      • nyt..
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.


      • sitroen.
        nyt.. kirjoitti:

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.

        riippuen jousen voi kolmella sopivan pituisella 10 mm raudasta taivutetulla koukulla lukita kasaan jo ennen minkään irrotusta mistään.
        Jossakin tämä toimii, jossakin ei. Jousenpuristimia en ole koskaan käyttänyt. Saattaa ne silti ollakin käyttökelpoiset jossakin merkissä/mallissa.


      • Anonyymi
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Ei tarvi puristinta ollenkaan. Itse olen vaihtanut niin, että tunkkaan pallonivelestä ylöspäin, avaan kaikki iskarin pultit ja poistan tunkin. Näin saa valmiiksi puretun paketin pois.
        Takaisin saa myös ilman puristinta. Kaikki nippuun ja iskari/jousipaketti paikalleen, tunkkaus pallonivelestä ja iskarin varsi, suojatuilla kärkipihdeillä jousen välistä ylös, ja mutterit paikalleen.


    • Anonyymi

      miksi kyselet täältä...kun korjaus video löytyy varmaankin netistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3238
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2904
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2707
    5. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2590
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2517
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe