McPherson

hilow

iskarien vaihdossa iskaria irroitettaessa autosta joustahan ei tarvitse puristaa kasaan?
eikös se lähde koko pakettina?

10

4612

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jousitus

      Joo, McPherson-tyylinen iskari ja jousi ovat "samaa pakettia" ja lähtee kerralla pois. Jos tarkoitus on uusia jompikumpi, on jousi paketin irroituksen jälkeen puristettava kasaan. Siihen ei sitten käy mitkään puutyökaapista löytyvät C-puristimet, vaan tukevat, hommaan tarkoitetut jousenpuristimet.

      Ole huolellinen ja varovainen, jos hommaan ryhdyt. Tulee mieleen vanha juttu, jossa äijä sähläsi irroituksen; jousi tuli lokasuojasta läpi. Ei liene ainut tapaus. Jousessa on voimaa!

      • kunnon jousipuristimet

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)


      • kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa


      • volkkareissa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.


      • hilow
        volkkareissa kirjoitti:

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa


      • sieltäkin
        hilow kirjoitti:

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa

        Nimittäin jos on joustintuki. Yksityiskohdissa vähän eroa, mutta periaate ihan sama kuin edessä.


      • nyt..
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.


      • sitroen.
        nyt.. kirjoitti:

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.

        riippuen jousen voi kolmella sopivan pituisella 10 mm raudasta taivutetulla koukulla lukita kasaan jo ennen minkään irrotusta mistään.
        Jossakin tämä toimii, jossakin ei. Jousenpuristimia en ole koskaan käyttänyt. Saattaa ne silti ollakin käyttökelpoiset jossakin merkissä/mallissa.


      • Anonyymi
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Ei tarvi puristinta ollenkaan. Itse olen vaihtanut niin, että tunkkaan pallonivelestä ylöspäin, avaan kaikki iskarin pultit ja poistan tunkin. Näin saa valmiiksi puretun paketin pois.
        Takaisin saa myös ilman puristinta. Kaikki nippuun ja iskari/jousipaketti paikalleen, tunkkaus pallonivelestä ja iskarin varsi, suojatuilla kärkipihdeillä jousen välistä ylös, ja mutterit paikalleen.


    • Anonyymi

      miksi kyselet täältä...kun korjaus video löytyy varmaankin netistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe