McPherson

hilow

iskarien vaihdossa iskaria irroitettaessa autosta joustahan ei tarvitse puristaa kasaan?
eikös se lähde koko pakettina?

10

4500

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jousitus

      Joo, McPherson-tyylinen iskari ja jousi ovat "samaa pakettia" ja lähtee kerralla pois. Jos tarkoitus on uusia jompikumpi, on jousi paketin irroituksen jälkeen puristettava kasaan. Siihen ei sitten käy mitkään puutyökaapista löytyvät C-puristimet, vaan tukevat, hommaan tarkoitetut jousenpuristimet.

      Ole huolellinen ja varovainen, jos hommaan ryhdyt. Tulee mieleen vanha juttu, jossa äijä sähläsi irroituksen; jousi tuli lokasuojasta läpi. Ei liene ainut tapaus. Jousessa on voimaa!

      • kunnon jousipuristimet

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)


      • kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa


      • volkkareissa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.


      • hilow
        volkkareissa kirjoitti:

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa


      • sieltäkin
        hilow kirjoitti:

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa

        Nimittäin jos on joustintuki. Yksityiskohdissa vähän eroa, mutta periaate ihan sama kuin edessä.


      • nyt..
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.


      • sitroen.
        nyt.. kirjoitti:

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.

        riippuen jousen voi kolmella sopivan pituisella 10 mm raudasta taivutetulla koukulla lukita kasaan jo ennen minkään irrotusta mistään.
        Jossakin tämä toimii, jossakin ei. Jousenpuristimia en ole koskaan käyttänyt. Saattaa ne silti ollakin käyttökelpoiset jossakin merkissä/mallissa.


      • Anonyymi
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Ei tarvi puristinta ollenkaan. Itse olen vaihtanut niin, että tunkkaan pallonivelestä ylöspäin, avaan kaikki iskarin pultit ja poistan tunkin. Näin saa valmiiksi puretun paketin pois.
        Takaisin saa myös ilman puristinta. Kaikki nippuun ja iskari/jousipaketti paikalleen, tunkkaus pallonivelestä ja iskarin varsi, suojatuilla kärkipihdeillä jousen välistä ylös, ja mutterit paikalleen.


    • Anonyymi

      miksi kyselet täältä...kun korjaus video löytyy varmaankin netistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe