McPherson

hilow

iskarien vaihdossa iskaria irroitettaessa autosta joustahan ei tarvitse puristaa kasaan?
eikös se lähde koko pakettina?

10

4658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jousitus

      Joo, McPherson-tyylinen iskari ja jousi ovat "samaa pakettia" ja lähtee kerralla pois. Jos tarkoitus on uusia jompikumpi, on jousi paketin irroituksen jälkeen puristettava kasaan. Siihen ei sitten käy mitkään puutyökaapista löytyvät C-puristimet, vaan tukevat, hommaan tarkoitetut jousenpuristimet.

      Ole huolellinen ja varovainen, jos hommaan ryhdyt. Tulee mieleen vanha juttu, jossa äijä sähläsi irroituksen; jousi tuli lokasuojasta läpi. Ei liene ainut tapaus. Jousessa on voimaa!

      • kunnon jousipuristimet

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)


      • kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa


      • volkkareissa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....ainakin Tojosta saa McPerson-paketit irti ennen auton alla puristamista.

        Ja sellaiset puristimet pitää sitten olla että kompuran pulttipyssyllä saa kiristettyä. Se on sitä "urakkahommaa"... = max 0,5h/tolppa

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.


      • hilow
        volkkareissa kirjoitti:

        Ei mitään puristinvirityksiä auton alla tarvitse tehdä!
        Auton etupää ylös, joustintuen yläkiinnitys korista irti (joko laippa ja yksi mutteri keskellä tai kolme pientä mutteria lokasuojan läpi) ja joustintuen alakiinnitys irti olkakappaleesta (pultti- tai puristusliitos). Jousipuristimet kiinni sitten pöydällä.
        Aloittajalle neuvoisin piipahtamista kirjastosta lainaamassa merkkikohtainen korjausopas. Sieltä selviää homma juurta jaksaen ja kuvien kanssa. Näitten hevosmiesten ohjeilla saatat tappaa itsesi.

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa


      • sieltäkin
        hilow kirjoitti:

        takaiskarien vaihto,ja tottakai siellä on vähemmän tilaa kuin edessä kuin lähes kaikissa autoissa

        Nimittäin jos on joustintuki. Yksityiskohdissa vähän eroa, mutta periaate ihan sama kuin edessä.


      • nyt..
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.


      • sitroen.
        nyt.. kirjoitti:

        Yhdessäkään autossa en ole jousta puristanut kasaan tolppaa irrottaessa, eikä mitään vaikeutta ole ollut. Pitää vaan nostaa yhtäaikaa koko keula tai perä. Jos nostaa tunkilla nurkan kerralaan niin vakaajan tanko vänkää vastaan niin että alatukivarsi ei pääse tarpeeksi alas.

        riippuen jousen voi kolmella sopivan pituisella 10 mm raudasta taivutetulla koukulla lukita kasaan jo ennen minkään irrotusta mistään.
        Jossakin tämä toimii, jossakin ei. Jousenpuristimia en ole koskaan käyttänyt. Saattaa ne silti ollakin käyttökelpoiset jossakin merkissä/mallissa.


      • Anonyymi
        kunnon jousipuristimet kirjoitti:

        Noita on tullut vanhempiin autoihin turattua ties millaisilla bilhelveten halparuuveilla ja kyl niinpal kärssi saa...

        Kannattaa suoraan ostaa sellainen tukeva "kaksihaarainen" jousenpuristin eli malli jossa molemmissa päissä on "haarukka" eli kaksi koukkua. Noita riittää sitten kaksi per jousi.

        Kokoonpuristaminen sujuu paljon helpommin kun ensin nostaa keulan pukeille ja renkaiden irrotuksen jälkeen pumppaa hallitunkilla perssonin jousen kasaan siitä alapallonivelen tai vastaavan kohdalta. Sitten riittää että kiristää ne jousipuristimet paikoilleen ja laskee tunkin alas. Menee helposti ikä ja terveys jos yritää ruuvata jousta kokoon sillä puristimen kierretangolla.

        Kyllähän se McPherssonin jousijalka pysyisi kasassa vaikkei sitä puristaisikaan kasaan koska jousi on tosiaan patruunan välissä mutta yhdestäkään autosta sitä ei saa täydessä mitassaan irti muutoin kuin purkamalla auton ympäriltä ;)

        Ei tarvi puristinta ollenkaan. Itse olen vaihtanut niin, että tunkkaan pallonivelestä ylöspäin, avaan kaikki iskarin pultit ja poistan tunkin. Näin saa valmiiksi puretun paketin pois.
        Takaisin saa myös ilman puristinta. Kaikki nippuun ja iskari/jousipaketti paikalleen, tunkkaus pallonivelestä ja iskarin varsi, suojatuilla kärkipihdeillä jousen välistä ylös, ja mutterit paikalleen.


    • Anonyymi

      miksi kyselet täältä...kun korjaus video löytyy varmaankin netistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      41
      3446
    2. 35
      2948
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      141
      2809
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      68
      2296
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1772
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      85
      1472
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      65
      1046
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1016
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      987
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      837
    Aihe