Autoilun kustannukset 2007
Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus laskelmien mukaan on tänä vuonna 42 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km.
Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 36 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.
Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 3 500 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 280 € vuodessa. Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 521 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 43 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 821 € vuodessa.
Autoilun kustannukset 2007
13
7244
Vastaukset
- Mulkku mies
Mikään firma ei tarjoa työntekijälle 25.000 euron autoa, ei taatusti noin halpaa. Työsuhdeautoja annetaan vain suhteilla suojatyöpaikkaan tuleville, nämä "työntekijät" sitten kyllä itse sanelevat palkkansakin joten yksi ja sama mitä se autoilu maksaa. Tietysti suojatyöpaikassa tehdään vain "työtä" joten aikaa sillä ilmaisella autolla ajelemiseen on...
- juu, niin
Meillä tuo 25000 euroa on pikemminkin yläraja.
Normaalilla myyntimiehellä on Primera tai Corolla tai Avensis tai c5 tai 407 ja aina se hinnat alkaen malli. - mietinpä vain
Etkö sitten saannut firman autoa vaikka niin luulit? Vai oletko pienipalkkainen virkamies?
Vai muuuten vaan katkera? - noita.
mietinpä vain kirjoitti:
Etkö sitten saannut firman autoa vaikka niin luulit? Vai oletko pienipalkkainen virkamies?
Vai muuuten vaan katkera?mistä noita kateellisia aina tulee,
minä ainakin len pienipalkkainnen ja autoni on ollut aina vw golf, 1,6 l.
- jokeri222
Varmastikin noin, mutta onko tuossa otettu huomioon oman auton jälleenmyyntiarvo tuon neljän vuoden jälkeen?
- autoilijamiesmyös
Nyt taas kun polttoaineen hinnat vaan nousevat niin taitaa käydä niin että 43senttiä ei riitä
enää kattamaan auton kuluja...
"Perusauto" joka vie sekalaisessa 8-9litraa,
näillä hinnoilla niin alkaa menemään omasta
pussista kohta duuniajelut- km-korvaus
Jos ajaa enimmäkseen työajoja ja auto on hankittu niitä varten, ei kannata ajella omalla tai työsuhdeautolla, mutta oman auton satunnaisten työajojen muuttuvien kulujen kattamiseen km-korvaus riittää mainiosti.
- kun bensan hinta nousee
km-korvaus kirjoitti:
Jos ajaa enimmäkseen työajoja ja auto on hankittu niitä varten, ei kannata ajella omalla tai työsuhdeautolla, mutta oman auton satunnaisten työajojen muuttuvien kulujen kattamiseen km-korvaus riittää mainiosti.
Autoa vaihtaessa realiteetit iskee, koska vaihtohyvityt on ihan eri jos autolla on ajetta kolmeen vuoteen 120 tai 40 tuhatta.
Uskokaa huviksenne että kilometrikorvaus ei tahdo edes riittää kuluihin. - ...
kun bensan hinta nousee kirjoitti:
Autoa vaihtaessa realiteetit iskee, koska vaihtohyvityt on ihan eri jos autolla on ajetta kolmeen vuoteen 120 tai 40 tuhatta.
Uskokaa huviksenne että kilometrikorvaus ei tahdo edes riittää kuluihin.Jos tuo 80000 kilometriä on sitten se työajojen osuus, niin onhan tuossa erona sitten 33600 euroa kilometrikorvauksiakin. Jos auto kuluttaa vaikka 10 litraa satasella, niin bensoihin on nykyisellä litrahinnalla palanut noin 10800 euroa. Kilometrikorvauksista jää sitten 22800 euroa ylimääräisten huoltokulujen ja hinnanlaskun kattamiseen.
30000 km huoltovälillä ylimääräisiä huoltoja tulisi kolme kappaletta. Jos huolto maksaa reippaasti vaikkapa tuhat euroa, niihin palaisi siis kolme tonnia. 22800-3000 = 19800 euroa. Luulenpa, että tuo summa kattaisi sitä ylimääräistä hinnanlaskua melko paljon... - meikäläinen vain
... kirjoitti:
Jos tuo 80000 kilometriä on sitten se työajojen osuus, niin onhan tuossa erona sitten 33600 euroa kilometrikorvauksiakin. Jos auto kuluttaa vaikka 10 litraa satasella, niin bensoihin on nykyisellä litrahinnalla palanut noin 10800 euroa. Kilometrikorvauksista jää sitten 22800 euroa ylimääräisten huoltokulujen ja hinnanlaskun kattamiseen.
30000 km huoltovälillä ylimääräisiä huoltoja tulisi kolme kappaletta. Jos huolto maksaa reippaasti vaikkapa tuhat euroa, niihin palaisi siis kolme tonnia. 22800-3000 = 19800 euroa. Luulenpa, että tuo summa kattaisi sitä ylimääräistä hinnanlaskua melko paljon...Ei taida sulla matematiikka olla vahvin osa-alue.
Luuletko että jos ajaa 80.000 että polttoaineet
ja 3 huoltoa ovat ainoa kulut? Arvonalennuksen lisäksi pyörii mm. pääomakulut, lainakulut sekä vaikkapa muut auton käyttökulut esim. pesut, pesunesteet, sulat, polttimot, renkaat niin ja unohtamatta vakuutukset.
Eli laskeppa hiukan tarkemmin vielä.
Kyllä se näin on että km-korvaus tällä hetkellä
ehkä just-ja-just kattaa kulut, voi olla että
menee jopa miinukselle. - Etuautoilija
meikäläinen vain kirjoitti:
Ei taida sulla matematiikka olla vahvin osa-alue.
Luuletko että jos ajaa 80.000 että polttoaineet
ja 3 huoltoa ovat ainoa kulut? Arvonalennuksen lisäksi pyörii mm. pääomakulut, lainakulut sekä vaikkapa muut auton käyttökulut esim. pesut, pesunesteet, sulat, polttimot, renkaat niin ja unohtamatta vakuutukset.
Eli laskeppa hiukan tarkemmin vielä.
Kyllä se näin on että km-korvaus tällä hetkellä
ehkä just-ja-just kattaa kulut, voi olla että
menee jopa miinukselle.Yllätyksekseni huomasin tämän tosiasian, kun laskin kaikki kulut autosta ja perustin päätöksen faktoihin.
Oma esimerkkini:
Vuodessa noin 65 000 km, josta noin 35000km työajoa. Auton hintaluokka ollut noin 30-35 k€ (yleensä muutaman vuoden vanha, uutena reilusti kalliimpi dieselauto).
Todelliset kulut vuodessa noin 15 k€ samoin kuin km-korvauskin. Tämä laskenta ei sisällä muuta kuin normaalit huollot ja renkaat. Jos tulee jotakin isompaa kulua kuten esim. webaston rikkoutuminen, startti, laturi yms. ovat ne kaikki ylimääräistä.
Suurin muutos asiassa on todellakin tapahtunut käytettyjen autojen hyvityshinnoissa. Virallisissa laskelmissa (mm. autoliitto) käytetään hyvityshintana lähellä pyyntihintaa olevia arvoja ja siinä se meneekin pieleen. Liikkeet hyvittävät sellaisesta autosta, jota he myyvät 30 k€ hintaan, korkeintaan 20-22 k€ ja jos huomioidaan vielä mahdollinen käteisalennus on hyvitys vieläkin heikompi. Esimerkkinä reilu pari vuotta vanha mb cdi noin 200 tkm hyvitys 23 k€ ja pyyntihinta 34700... (Suomiauto yhdellä omistajalla).
Palatakseni omaan tapaukseeni on arvonlasku / rahoituskulut oleet itselläni luokkaa 7-8 k€/v.
Jos haluaa tehdä tiliä km-korvauksilla, auton pitää olla hintaluokassa korkeintaan 10 k€ ja toivoa selviämistä ilman suurempia remontteja. Tätä edesauttaa liikkuminen pääasiassa hyviä teitä, eikä hiekkateitä pitkin.
Työsuhdeauton vaikutus palkkaan onkin sitten jo toinen juttu. Jos auto tulee vaihtoehtona km-korvaus tai auto palkan päälle, ainakin itselläni kallistuin työsuhdeautoon mm. riskittömyyden ja tulevien käyttömaksujen ja verokuvioiden vuoksi. Eli jos haluaa ajaa uudella autolla ja tarvitsee tilaa, on ainakin omassa tilanteessani ratkaisu osoittautunut oikeaksi. Niin ja karttuuhan se eläkekin merkittävästi paremmin kun auton verotusarvo on yli 900 €/kk. jos ko summa vähennettäisiin edes osittain palkasta, oli ratkaisu ollut toisenlainen.
- kyllä.
Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden
--------------------
vai olisiko sittekin toisinpäin. ??- topikuski
työsuhde autoa ei kannata ottaa jos ajosta on suurin osa työajoa koska työsuhdeautolla saa huonommat km korvaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631443Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on561247Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241229Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141130- 1261068
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994- 42939
- 72905
- 73899