Autoilun kustannukset 2007

copy and paste

Autoilun kustannukset 2007


Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus laskelmien mukaan on tänä vuonna 42 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km.

Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 36 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.

Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 3 500 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 280 € vuodessa. Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 521 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 43 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 821 € vuodessa.

13

7277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulkku mies

      Mikään firma ei tarjoa työntekijälle 25.000 euron autoa, ei taatusti noin halpaa. Työsuhdeautoja annetaan vain suhteilla suojatyöpaikkaan tuleville, nämä "työntekijät" sitten kyllä itse sanelevat palkkansakin joten yksi ja sama mitä se autoilu maksaa. Tietysti suojatyöpaikassa tehdään vain "työtä" joten aikaa sillä ilmaisella autolla ajelemiseen on...

      • juu, niin

        Meillä tuo 25000 euroa on pikemminkin yläraja.
        Normaalilla myyntimiehellä on Primera tai Corolla tai Avensis tai c5 tai 407 ja aina se hinnat alkaen malli.


      • mietinpä vain

        Etkö sitten saannut firman autoa vaikka niin luulit? Vai oletko pienipalkkainen virkamies?
        Vai muuuten vaan katkera?


      • noita.
        mietinpä vain kirjoitti:

        Etkö sitten saannut firman autoa vaikka niin luulit? Vai oletko pienipalkkainen virkamies?
        Vai muuuten vaan katkera?

        mistä noita kateellisia aina tulee,

        minä ainakin len pienipalkkainnen ja autoni on ollut aina vw golf, 1,6 l.


    • jokeri222

      Varmastikin noin, mutta onko tuossa otettu huomioon oman auton jälleenmyyntiarvo tuon neljän vuoden jälkeen?

    • autoilijamiesmyös

      Nyt taas kun polttoaineen hinnat vaan nousevat niin taitaa käydä niin että 43senttiä ei riitä
      enää kattamaan auton kuluja...

      "Perusauto" joka vie sekalaisessa 8-9litraa,
      näillä hinnoilla niin alkaa menemään omasta
      pussista kohta duuniajelut

      • km-korvaus

        Jos ajaa enimmäkseen työajoja ja auto on hankittu niitä varten, ei kannata ajella omalla tai työsuhdeautolla, mutta oman auton satunnaisten työajojen muuttuvien kulujen kattamiseen km-korvaus riittää mainiosti.


      • kun bensan hinta nousee
        km-korvaus kirjoitti:

        Jos ajaa enimmäkseen työajoja ja auto on hankittu niitä varten, ei kannata ajella omalla tai työsuhdeautolla, mutta oman auton satunnaisten työajojen muuttuvien kulujen kattamiseen km-korvaus riittää mainiosti.

        Autoa vaihtaessa realiteetit iskee, koska vaihtohyvityt on ihan eri jos autolla on ajetta kolmeen vuoteen 120 tai 40 tuhatta.

        Uskokaa huviksenne että kilometrikorvaus ei tahdo edes riittää kuluihin.


      • ...
        kun bensan hinta nousee kirjoitti:

        Autoa vaihtaessa realiteetit iskee, koska vaihtohyvityt on ihan eri jos autolla on ajetta kolmeen vuoteen 120 tai 40 tuhatta.

        Uskokaa huviksenne että kilometrikorvaus ei tahdo edes riittää kuluihin.

        Jos tuo 80000 kilometriä on sitten se työajojen osuus, niin onhan tuossa erona sitten 33600 euroa kilometrikorvauksiakin. Jos auto kuluttaa vaikka 10 litraa satasella, niin bensoihin on nykyisellä litrahinnalla palanut noin 10800 euroa. Kilometrikorvauksista jää sitten 22800 euroa ylimääräisten huoltokulujen ja hinnanlaskun kattamiseen.

        30000 km huoltovälillä ylimääräisiä huoltoja tulisi kolme kappaletta. Jos huolto maksaa reippaasti vaikkapa tuhat euroa, niihin palaisi siis kolme tonnia. 22800-3000 = 19800 euroa. Luulenpa, että tuo summa kattaisi sitä ylimääräistä hinnanlaskua melko paljon...


      • meikäläinen vain
        ... kirjoitti:

        Jos tuo 80000 kilometriä on sitten se työajojen osuus, niin onhan tuossa erona sitten 33600 euroa kilometrikorvauksiakin. Jos auto kuluttaa vaikka 10 litraa satasella, niin bensoihin on nykyisellä litrahinnalla palanut noin 10800 euroa. Kilometrikorvauksista jää sitten 22800 euroa ylimääräisten huoltokulujen ja hinnanlaskun kattamiseen.

        30000 km huoltovälillä ylimääräisiä huoltoja tulisi kolme kappaletta. Jos huolto maksaa reippaasti vaikkapa tuhat euroa, niihin palaisi siis kolme tonnia. 22800-3000 = 19800 euroa. Luulenpa, että tuo summa kattaisi sitä ylimääräistä hinnanlaskua melko paljon...

        Ei taida sulla matematiikka olla vahvin osa-alue.

        Luuletko että jos ajaa 80.000 että polttoaineet
        ja 3 huoltoa ovat ainoa kulut? Arvonalennuksen lisäksi pyörii mm. pääomakulut, lainakulut sekä vaikkapa muut auton käyttökulut esim. pesut, pesunesteet, sulat, polttimot, renkaat niin ja unohtamatta vakuutukset.

        Eli laskeppa hiukan tarkemmin vielä.

        Kyllä se näin on että km-korvaus tällä hetkellä
        ehkä just-ja-just kattaa kulut, voi olla että
        menee jopa miinukselle.


      • Etuautoilija
        meikäläinen vain kirjoitti:

        Ei taida sulla matematiikka olla vahvin osa-alue.

        Luuletko että jos ajaa 80.000 että polttoaineet
        ja 3 huoltoa ovat ainoa kulut? Arvonalennuksen lisäksi pyörii mm. pääomakulut, lainakulut sekä vaikkapa muut auton käyttökulut esim. pesut, pesunesteet, sulat, polttimot, renkaat niin ja unohtamatta vakuutukset.

        Eli laskeppa hiukan tarkemmin vielä.

        Kyllä se näin on että km-korvaus tällä hetkellä
        ehkä just-ja-just kattaa kulut, voi olla että
        menee jopa miinukselle.

        Yllätyksekseni huomasin tämän tosiasian, kun laskin kaikki kulut autosta ja perustin päätöksen faktoihin.

        Oma esimerkkini:

        Vuodessa noin 65 000 km, josta noin 35000km työajoa. Auton hintaluokka ollut noin 30-35 k€ (yleensä muutaman vuoden vanha, uutena reilusti kalliimpi dieselauto).
        Todelliset kulut vuodessa noin 15 k€ samoin kuin km-korvauskin. Tämä laskenta ei sisällä muuta kuin normaalit huollot ja renkaat. Jos tulee jotakin isompaa kulua kuten esim. webaston rikkoutuminen, startti, laturi yms. ovat ne kaikki ylimääräistä.

        Suurin muutos asiassa on todellakin tapahtunut käytettyjen autojen hyvityshinnoissa. Virallisissa laskelmissa (mm. autoliitto) käytetään hyvityshintana lähellä pyyntihintaa olevia arvoja ja siinä se meneekin pieleen. Liikkeet hyvittävät sellaisesta autosta, jota he myyvät 30 k€ hintaan, korkeintaan 20-22 k€ ja jos huomioidaan vielä mahdollinen käteisalennus on hyvitys vieläkin heikompi. Esimerkkinä reilu pari vuotta vanha mb cdi noin 200 tkm hyvitys 23 k€ ja pyyntihinta 34700... (Suomiauto yhdellä omistajalla).

        Palatakseni omaan tapaukseeni on arvonlasku / rahoituskulut oleet itselläni luokkaa 7-8 k€/v.

        Jos haluaa tehdä tiliä km-korvauksilla, auton pitää olla hintaluokassa korkeintaan 10 k€ ja toivoa selviämistä ilman suurempia remontteja. Tätä edesauttaa liikkuminen pääasiassa hyviä teitä, eikä hiekkateitä pitkin.

        Työsuhdeauton vaikutus palkkaan onkin sitten jo toinen juttu. Jos auto tulee vaihtoehtona km-korvaus tai auto palkan päälle, ainakin itselläni kallistuin työsuhdeautoon mm. riskittömyyden ja tulevien käyttömaksujen ja verokuvioiden vuoksi. Eli jos haluaa ajaa uudella autolla ja tarvitsee tilaa, on ainakin omassa tilanteessani ratkaisu osoittautunut oikeaksi. Niin ja karttuuhan se eläkekin merkittävästi paremmin kun auton verotusarvo on yli 900 €/kk. jos ko summa vähennettäisiin edes osittain palkasta, oli ratkaisu ollut toisenlainen.


    • kyllä.

      Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden
      --------------------

      vai olisiko sittekin toisinpäin. ??

      • topikuski

        työsuhde autoa ei kannata ottaa jos ajosta on suurin osa työajoa koska työsuhdeautolla saa huonommat km korvaukset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      36
      3914
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      99
      3493
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      110
      3417
    4. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      78
      3175
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      87
      3160
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2835
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2610
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2503
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2489
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      90
      2206
    Aihe