Ctek akkuvaraaja

myyntikielossa

Olin tänään ostamassa paikallisesta varaosaliikkeestä pientä Ctek merkkistä akkuvaraajaa veneen akkuvaraajaksi.
Oli kuulemma asetettu viikon alussa myyntikieltoon viallisen verkkojohdon takia.
Uudet mallit tulee kuulemma myyntiin muutaman viikon päästä. Onko kokemuksia vastaavista
pienistä "asenan ja unohda" akkuvaraajista.

64

19763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Köpix

      Muutamia vuosia sitten oli myös johtovika,
      joka ei kestänyt kuulemma riittävästi pakkasta. Silloin sain itselleni uuden "takuuna"
      Parilla kaverilla kyseinen laturi levähtänyt melkoisen uutena, et voihan olla hyvinkin
      että niissä on todettu vikoja.

      • Sunwind 27

        Mä olin kuukausi sitten ostamassa ceetekkiä botskiin, mutta täällä liikkeessä oli vain toista merkkiä.Hyvä puoli oli,että hinta oli parikymppiä halvempi ja myyjä ainakin vakuutti että on vähintään yhtä hyvä.Hyvä näin,jos ceetekissä on ollut ongelmia,toivotaan että on hintansa väärti.


    • Mutta mistä.......

      Voisitko kertoa sen varaosaliikkeen nimen ja missä päin suomea joka näin kertoi, sillä jotakinhan kautta pitää löytyä tiedon alkulähteet jotta markkinoilla ja vasta hankitut niinkuin minullakin, (viikko sitten)saadaan takuun piiriin kuuluvana vaihtaa uusiin ja myyntikelpoisiin.

    • EI PERÄÄ...........

      ASIA TARKISTETTU JÄLLEENMYYJÄLTÄ:(MYYNTIKIELTO ???) TÄMÄ TIETO ON TÄYSIN PERÄTÖN.
      Joillakin on sellainen moraali että saadakseen omansa kaupaksi ryhtyvät vaikka valehtelemaa.
      Jälleenmyyjä kertoi että jos tuo pitäisi paikkansa olisi tieto ollut välittömästi myös heillä. Hyllyssä oli kyseisiä tuotteita myynnissä ihan normaalisti !!!!!!!!!!!!

      • TIETOA ON

        VARMISTIN VARAOSALIIKKEESTÄ ASIAN. KERTOI, ETTÄ MAAHANTUOJA ON PYYTÄNYT PALAUTTAAN MYYMÄTTÖMÄT CTEK VARAAJAT.
        MYYNTIKIELLOSSA ON SIIS 3,6 JA 7A MALLIT.


      • Mikä on oikein
        TIETOA ON kirjoitti:

        VARMISTIN VARAOSALIIKKEESTÄ ASIAN. KERTOI, ETTÄ MAAHANTUOJA ON PYYTÄNYT PALAUTTAAN MYYMÄTTÖMÄT CTEK VARAAJAT.
        MYYNTIKIELLOSSA ON SIIS 3,6 JA 7A MALLIT.

        Nyt joku valehtelee, sinua en epäile mutta jossain mättää !
        Koska jälleenmyyjä jolla oli kyseiset tuotteet myynnissä, Prisma ketju joka on melko iso liike läpi suomen, (kyselin tästä mallista XS 3600 ) sanoi että jos on laadullisia virheitä tai sähköturvallisuuteen liittyvä virhe tai kysymys olisi valmistajan pyynnöstä kerätä tuotteet pois myynnistä, olisi tieto tullut välittömästi myös heille. Tiedotteet jälleenmyyjille, sekä lehtiin tiedote, pyyntö palauttaa virheellinen tuote markkinoilta, olisi varmasti näkynyt.
        Suomen sähköturvallisuus lakikin on näissä maahantuonti asioissa ehdoton näiden menettelyjen kanssa.
        Asia tutkitaan !


      • Tyypin kokonaan
        TIETOA ON kirjoitti:

        VARMISTIN VARAOSALIIKKEESTÄ ASIAN. KERTOI, ETTÄ MAAHANTUOJA ON PYYTÄNYT PALAUTTAAN MYYMÄTTÖMÄT CTEK VARAAJAT.
        MYYNTIKIELLOSSA ON SIIS 3,6 JA 7A MALLIT.

        Esittämiäsi latureita 3,6 ja 7A malleja ei näköjään ole koko ctek mallistossa ????


      • Osta
        Tyypin kokonaan kirjoitti:

        Esittämiäsi latureita 3,6 ja 7A malleja ei näköjään ole koko ctek mallistossa ????

        Mulla oli joku C-tek malli 80ah max? (3600?)mutta se paukahti takuun jälkeen. Ei tuu enää minun talouteen...

        lauri


      • kysy maahantuojalta
        Mikä on oikein kirjoitti:

        Nyt joku valehtelee, sinua en epäile mutta jossain mättää !
        Koska jälleenmyyjä jolla oli kyseiset tuotteet myynnissä, Prisma ketju joka on melko iso liike läpi suomen, (kyselin tästä mallista XS 3600 ) sanoi että jos on laadullisia virheitä tai sähköturvallisuuteen liittyvä virhe tai kysymys olisi valmistajan pyynnöstä kerätä tuotteet pois myynnistä, olisi tieto tullut välittömästi myös heille. Tiedotteet jälleenmyyjille, sekä lehtiin tiedote, pyyntö palauttaa virheellinen tuote markkinoilta, olisi varmasti näkynyt.
        Suomen sähköturvallisuus lakikin on näissä maahantuonti asioissa ehdoton näiden menettelyjen kanssa.
        Asia tutkitaan !

        Jos olisin ostanut Ctek varaajan ja pelkäisin siinä olevan jotakin mahdollisesti turvallisuuteen liittyvää ongelmaa, kysyisin toki silloin maahantuojalta (Oy Kaha Ab) enkä Prismasta. Myyntyikielto on varmaan niin tuore juttu, ettei se se ole sinne Prisman "autotarvikeosastolle" ehtinyt.
        Googlesta löytyi seuraavat tiedot
        www.kaha.fi Ctek maahantuoja
        www.tukes.fi on elin joka asetaa myyntikiellon
        mikäli siinä on turvallisuuteen liittyvä ongelma.
        Mikäli jaksat asiaa selvittää, laita toki tieto tänne näkyville niin loppuu lässytys.


      • Tieltä eksy....
        kysy maahantuojalta kirjoitti:

        Jos olisin ostanut Ctek varaajan ja pelkäisin siinä olevan jotakin mahdollisesti turvallisuuteen liittyvää ongelmaa, kysyisin toki silloin maahantuojalta (Oy Kaha Ab) enkä Prismasta. Myyntyikielto on varmaan niin tuore juttu, ettei se se ole sinne Prisman "autotarvikeosastolle" ehtinyt.
        Googlesta löytyi seuraavat tiedot
        www.kaha.fi Ctek maahantuoja
        www.tukes.fi on elin joka asetaa myyntikiellon
        mikäli siinä on turvallisuuteen liittyvä ongelma.
        Mikäli jaksat asiaa selvittää, laita toki tieto tänne näkyville niin loppuu lässytys.

        Kiitos tiedosta, laitoin jo postia firmaan ja odottelen vastausta. Ostin juuri tuon Xs 3600 tuotteen.
        Palataan !


      • Sakke__

        Minkä takia Ctek aiheuttaa keskustelua niin paljon. Eikö muitakin akkuvaraajia ole olemassa?


      • Ole ei
        Sakke__ kirjoitti:

        Minkä takia Ctek aiheuttaa keskustelua niin paljon. Eikö muitakin akkuvaraajia ole olemassa?

        Muut on vaan latureita.


      • mättää...........
        Sakke__ kirjoitti:

        Minkä takia Ctek aiheuttaa keskustelua niin paljon. Eikö muitakin akkuvaraajia ole olemassa?

        Toisekseen kyseinen tuote voitti tekniikan maailman testin parhaana tuotteena (viisi tähteä). Se tässä kiinnostaa että mikä vika olisi poistattanut markkinoilta tämän niin monien hankkiman laitteen että ihan kauppojen hyllyiltä olisi kerätty pois.??????
        On niitä muitakin latureita ja varmaan ihan hyviä nekin, mutta........


      • säkäri
        mättää........... kirjoitti:

        Toisekseen kyseinen tuote voitti tekniikan maailman testin parhaana tuotteena (viisi tähteä). Se tässä kiinnostaa että mikä vika olisi poistattanut markkinoilta tämän niin monien hankkiman laitteen että ihan kauppojen hyllyiltä olisi kerätty pois.??????
        On niitä muitakin latureita ja varmaan ihan hyviä nekin, mutta........

        Oliko kysymyksessä sama testi, jossa ei ollut muita elektroonisia akkuvaraajia kuin Ctek.
        Ctek:in kilpailijat oli vanhemman sukupolven muuntajatyyppisiä akkulatureita jotka edustaa 50-60- luvun tekniikkaa. Näihin verrattuna Ctek on huippu tuote. Tämä testi osoitti suurelle ylöiselle "et ompa hyvä laite".
        TM:n pisteet olisi nousuut, mikäli olisivat ottaneet vertailuun samantyyppisiä elektroonisia varaajia. Toisaalta testit ei osoita, että jos pitkäaikaisessa käytössä tulee ongelmia kuten nyt ilmeisesti Ctek:in verkkojohdossa on tapahtunut.


      • Närhi -72
        säkäri kirjoitti:

        Oliko kysymyksessä sama testi, jossa ei ollut muita elektroonisia akkuvaraajia kuin Ctek.
        Ctek:in kilpailijat oli vanhemman sukupolven muuntajatyyppisiä akkulatureita jotka edustaa 50-60- luvun tekniikkaa. Näihin verrattuna Ctek on huippu tuote. Tämä testi osoitti suurelle ylöiselle "et ompa hyvä laite".
        TM:n pisteet olisi nousuut, mikäli olisivat ottaneet vertailuun samantyyppisiä elektroonisia varaajia. Toisaalta testit ei osoita, että jos pitkäaikaisessa käytössä tulee ongelmia kuten nyt ilmeisesti Ctek:in verkkojohdossa on tapahtunut.

        Varaosamaailmassa sanottiin että kyseiset laturit palautetaan maahantuojalle, mutta heillä oli hyvin samanoloinen vaihtoehto tarjota tilalle. En muista nimeä ulkoa, mutta liikkeissä varmasti tiedetään. Taisi olla 3,8 amppeerinen eli samaa luokkaa kuin toinenkin.


      • HYVÄ HYVÄ !!!

        Mikä tässä keskustelussa nyt sitten pötypuhetta oli ja mikä tieto täysin perätön... Kysynpä vain.


      • paljastui

        Ei kannata olla liian varma ennen kuin selvittää.


    • Näin on..........

      Soitin maahantuojalle Oy Kaha Ab ja kysyin asiaa tuotteesta vastaavalta henkilöltä (Raimo).
      Hän kertoi että XS 3600 sekä jokin toinen malli ON VEDETTY MARKKINOILTA POIS, syynä virtajohdon pakkaskestävyys.
      Sinulle joka aloitit tämän keskustelun kiitokset!
      Lähden tästä Prismaan neuvottelemaan uuden saamisesta hankkimani tilalle, tulevat markkinoille viikoilla 24-25 uusilla virtajohdoilla.

      • vaihtoehtoa

        Ostin Adita Oy:stä korvaavan varaajan.
        12V 3,8A, Merkki on Benton BX-1.
        Automaattinen vesitiivis härveli. Hyvin vörkkii.
        Taitaa olla Ctek:in kilpailija. Samaa kokoluokkaa
        ulkoisesti, vähän tehokkaampi ja vähän edullisempi.

        Ohessa linkki
        http://www.adita.fi/?akkuvaraajat.3;2;3400;2900.3400.html


      • Hyvä vinkki
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Ostin Adita Oy:stä korvaavan varaajan.
        12V 3,8A, Merkki on Benton BX-1.
        Automaattinen vesitiivis härveli. Hyvin vörkkii.
        Taitaa olla Ctek:in kilpailija. Samaa kokoluokkaa
        ulkoisesti, vähän tehokkaampi ja vähän edullisempi.

        Ohessa linkki
        http://www.adita.fi/?akkuvaraajat.3;2;3400;2900.3400.html

        Kiitti linkkivinkistä. Aditasta tavaraa tuntuu löytyvän, sähköisiä sellaisia joita usein kaipaa. Oispa heillä nettikauppa.
        Kuulin kerran kaverilta, että tälläinen "erikois" autosähköliike on olemassa,
        nyt sekin löytyi.


      • torvet

        Hyvä et selvitit. Markkinoilla varmaan useampia tuhansia tai kymmeniä tuhansia Ctek varaajia joissa viallinen verkkojohto.
        TM:n testimestys ei ollutkaan niin hyvä.


      • Selvitykseen........
        torvet kirjoitti:

        Hyvä et selvitit. Markkinoilla varmaan useampia tuhansia tai kymmeniä tuhansia Ctek varaajia joissa viallinen verkkojohto.
        TM:n testimestys ei ollutkaan niin hyvä.

        Puuttuu vain värimerkintä virtajohdon pakkaskestävyydestä ei muuta. Muuten ovat OK.
        Tämän haluan vielä lisätä.


      • Kylmä akku

        Vanhoja olivat edelliset viestit, mutta ajattelin kirjoittaa vielä oman kokemukseni:

        Turun Hong Kong -liikkeissä mainostettiin tänään (kesäsunnuntaina 11.7.2010) CTEK Zafir 90 -laturia 50% alennuksella. Kävinpä sitten ostamassa itselle yhden, hinta alle 30 euroa.

        Käyttöohjeessa on mainittu ympäristölämpötila (ei käyttölämpötila, ruotsinkielisessa ohjeessa samoin omgivningstemperatur): -20 C - 50 C. Sen sijaan pakkauksessa on ylimääräinen tarra, joka pitää kiinnittää laitteeseen. Ohjeena tarra-arkissa:
        "OBSERVERA! CTEKs batteriladdare är godkända för utomhusbruk i kyla i hela Europa utom i Finland. Nationella finska bestämmelser ställer speciella krav. I Finland ska därför denna dekal fästas på laddaren innan användning!

        TÄRKEÄÄ! Kiinnitä tämä tarra laturiin ennen sen käyttöä!"

        Ja itse tarrassa lukee:
        "EI SAA KÄYTTÄÄ ALLE 0 C LÄMPÖTILOISSA.
        EJ AVSEDD FÖR TEMPERATURER UNDER 0 C."
        (Itse tarra on läpinäkyvä, teksti mustalla - eihän tuo edes näy tummaa muovipintaa vasten, eikä tarralle sopivaa paikkaa laitteessa ole poislukien alapuoli).

        Tuosta lämpötilarajoituksesta ei ole mitään merkintää paketin ulkopuolella. Enköhän tuota laitetta sittenkin käytä kylmässä autotallissa - myös talvella. Onhan yksi lataustilakin tarkoitettu akulle, jonka lämpötila on alle 5 C. Verkkovirtajohdossa lukee "H03VVH2-F 2x0,75 mm2 TRI-MARK" - liekö tuo sitten SGS Fimkon 2009 peruuttamissa sertifikaateissa?


      • lataus
        Kylmä akku kirjoitti:

        Vanhoja olivat edelliset viestit, mutta ajattelin kirjoittaa vielä oman kokemukseni:

        Turun Hong Kong -liikkeissä mainostettiin tänään (kesäsunnuntaina 11.7.2010) CTEK Zafir 90 -laturia 50% alennuksella. Kävinpä sitten ostamassa itselle yhden, hinta alle 30 euroa.

        Käyttöohjeessa on mainittu ympäristölämpötila (ei käyttölämpötila, ruotsinkielisessa ohjeessa samoin omgivningstemperatur): -20 C - 50 C. Sen sijaan pakkauksessa on ylimääräinen tarra, joka pitää kiinnittää laitteeseen. Ohjeena tarra-arkissa:
        "OBSERVERA! CTEKs batteriladdare är godkända för utomhusbruk i kyla i hela Europa utom i Finland. Nationella finska bestämmelser ställer speciella krav. I Finland ska därför denna dekal fästas på laddaren innan användning!

        TÄRKEÄÄ! Kiinnitä tämä tarra laturiin ennen sen käyttöä!"

        Ja itse tarrassa lukee:
        "EI SAA KÄYTTÄÄ ALLE 0 C LÄMPÖTILOISSA.
        EJ AVSEDD FÖR TEMPERATURER UNDER 0 C."
        (Itse tarra on läpinäkyvä, teksti mustalla - eihän tuo edes näy tummaa muovipintaa vasten, eikä tarralle sopivaa paikkaa laitteessa ole poislukien alapuoli).

        Tuosta lämpötilarajoituksesta ei ole mitään merkintää paketin ulkopuolella. Enköhän tuota laitetta sittenkin käytä kylmässä autotallissa - myös talvella. Onhan yksi lataustilakin tarkoitettu akulle, jonka lämpötila on alle 5 C. Verkkovirtajohdossa lukee "H03VVH2-F 2x0,75 mm2 TRI-MARK" - liekö tuo sitten SGS Fimkon 2009 peruuttamissa sertifikaateissa?

        vaikuttaa hyvältä, onhan tuo hassua kun esim ruotsissa saa käyttää pakkasessa mutta ei suomessa.


      • Ilmon Lukenut
        lataus kirjoitti:

        vaikuttaa hyvältä, onhan tuo hassua kun esim ruotsissa saa käyttää pakkasessa mutta ei suomessa.

        oli lehdissä 7.4.2010 koskien tuotenumero CRX3608 EAN koodi 6 418914 730038
        CRX ylläpitolaturia.

        Olisikohan tästä laitteesta ollut kyse edellisissä kirjoituksissa?


      • Ansmanni
        Ilmon Lukenut kirjoitti:

        oli lehdissä 7.4.2010 koskien tuotenumero CRX3608 EAN koodi 6 418914 730038
        CRX ylläpitolaturia.

        Olisikohan tästä laitteesta ollut kyse edellisissä kirjoituksissa?

        Mulla on Ansmann, automaattisesti valitsee 6-12 tai 25 volttia ja suoja estää väärinpäin kytkennän ja oikosulut. Jostain sähköliikkeestä ostin. Moottoripyörän akkua olen sillä talvisin lataillut ja akun olen ottanut ieärti ja sisään. En uskaltaisi irtolaturia käytellä pakkasessa. Defa on kovasti mainostanut omaa "älykästä" laturiaan, joka näyttääkin näppärältä. Ja eikös joku lämmitin valmistaja myy kiinteitä akkulatureits jotka liitetään lohkolämmittimeen, toimivat varmaan ilman lämppäriäkin.


    • CTEK
      • 31

        tuskin kiinnostaa ketään näin 4v jälkeen.


    • Talvilataaja

      Kyllä mua ainakin kiinnostaa, koska latailen akkuja talvisin juurikin tuon ikäisellä CTEK:illä. Ja koska Tukesin sivuilla ohjeistetaan

      Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen saa virheellisenä (turvallisuusvaatimusten vastainen) palauttaa ostopaikkaan jotta myyjä voi korjata sen vaatimusten mukaiseksi. Ellei korjausta voi tehdä, on myyjällä oikeus antaa vastaava tuote tilalle tai viime kädessä kaupan saa purkaa.

      ajattelin käydä kysymässä johdon vaihtoa tai viime kädessä uutta laturia myyjäliikkeestä. Kiitos asian selvittäneille.

    • Laturit

      Ostin lopputalvesta motonetistä tarjouksesta bentonin laturin ja kun kotona otin laitetta ulos paketista, raksuivat johtojen kuoret pikkupakkasessa muruiksi..Takaisin kauppaan ja takuuna ctekin vastaava laturi tilalle, myyjäkin sanoi, että benton on ctekin halvempi kopio..nyt laturi kestää pakkasta ja akutkin latautuu..selkeästi laadukkaampi laite!

      • BX-1(FI)

        Täyttä paskapuhetta! Bentonin johdot ei nääs murene!


    • on

      Benson on ihan vastaava laite. Löytyy ainakin motonetista.

    • PuSe

      Ihan täyttä asiaa tämä ketju. Tosin asialla ei ole merkitystä ellei käytä laturia 25 asteen pakkasessa.

      Mulla oli em. Ctek -laturi ja lähetin sen viime talvena maahantuojalle em. asian perusteella. Ei voinut viedä laitteen myyneelle firmalle, kun myyjäliike oli jo lopettanut toimintansa. Asiakaspalvelun asennoituminen oli vähän nuivaa kun esitin asiani mutta lähetysosaston kaveri hoiti homman hyvin ja sillä puolella palvelu oli hyvä.

      Sinällään kyllä tässäkin maassa löytyy paljon huonompiakin verkkojohtoja tuhansittain eri laitteista. Niitä vain ei ole tarkoitettu käytettäväksi pakkasessa. Silloin tulee mukaan kovempia vaatimuksia laadulle .

    • Jytäri

      Minulla on ollut useita vuosia CTEK Zafir 90 laturi. Hyvin on toiminut tosin käytän sitä lämpimässä autotallissa.

    • Smartcharge

      Defa smartcharge on asiallinen. Siihen saa myös kiinteään asennukseen johtoja. Laitoin sellaisen "puolikiinteänä" autoon, kun eberi meinasi syödä patteria tyhjäksi. Saa ladattua aina välillä alkua

      • entäveneessä

        Eikö autojutut olisi mielekkäämpi kertoa autoilufoorumilla? Veneen maasähkölatureilta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia kuin pieniltä autoakkujen latureilta.


      • Eikö tuolla alkuperäinen kysymys ollut "Onko kokemuksia vastaavista pienistä "asenan ja unohda" akkuvaraajista." Nuo samat ylläpitolaturit on yleensä niitä, mitä käytetään talvella akkujen ylläpitovaraamiseen niin autoissa, kuin veneissäkin. Veneien maasähkölaturit on sitten asia erikseen, mutta tässä ketjussa ei ollut kysymys pelkästään niistä. Ihan juuri nyt alkaa olemaan ne ajat, kun kannattaisi veneiden akut käytä varaamassa.


      • asenna_ja-unohda
        vanhami kirjoitti:

        Eikö tuolla alkuperäinen kysymys ollut "Onko kokemuksia vastaavista pienistä "asenan ja unohda" akkuvaraajista." Nuo samat ylläpitolaturit on yleensä niitä, mitä käytetään talvella akkujen ylläpitovaraamiseen niin autoissa, kuin veneissäkin. Veneien maasähkölaturit on sitten asia erikseen, mutta tässä ketjussa ei ollut kysymys pelkästään niistä. Ihan juuri nyt alkaa olemaan ne ajat, kun kannattaisi veneiden akut käytä varaamassa.

        Syy kommenttiini oli se, että luulin tuon "asenan ja unohda" tarkoittaneen kiinteän akkuvaraajan asentamista veneeseen. Veneeseen kiinteästi asennettavat verkkovirtalaitteet ovat mielestäni maasähkölaitteita.

        Ehkä "asenan" tarkoittikin jotain muuta kuin kiinteää asennusta? Sorry, että en ymmärtänyt termiä.


      • MiuHau
        vanhami kirjoitti:

        Eikö tuolla alkuperäinen kysymys ollut "Onko kokemuksia vastaavista pienistä "asenan ja unohda" akkuvaraajista." Nuo samat ylläpitolaturit on yleensä niitä, mitä käytetään talvella akkujen ylläpitovaraamiseen niin autoissa, kuin veneissäkin. Veneien maasähkölaturit on sitten asia erikseen, mutta tässä ketjussa ei ollut kysymys pelkästään niistä. Ihan juuri nyt alkaa olemaan ne ajat, kun kannattaisi veneiden akut käytä varaamassa.

        Onko tuo sellainen 0,7 A lelumuuntaja, joka tuli kylkiäisenä kun ostin Ctek M300-laturin. Onko tuolla pikkulaturilla oikein merkitystä ? Valiettavasti ei ollut tuo pikkulaturi M-sarjaa, kun ei kuulunut enää tilatessani settiin, mutta myyjäfirmalla oli myyntikuvaan sellainen jäänyt. No, lähettivät asiallisesti sellaisen perssä. Hyvä oli siis palvelu.


      • 10-107
        entäveneessä kirjoitti:

        Eikö autojutut olisi mielekkäämpi kertoa autoilufoorumilla? Veneen maasähkölatureilta vaaditaan erilaisia ominaisuuksia kuin pieniltä autoakkujen latureilta.

        Pieni laturi sopii hyvin asenna ja unohda laturiksi. Sen voi kytkeä maasähköön kiinni töpselillä tai katkaisjan kautta. Isoa akkua ei sillä vältämättä lataa ainakaan nopeasti, mutta kaikki riippuu käytöstä.

        Ei kaikkien laitteiden tarvitse olla patarautaa ollakseen hyviä. Jos ei tarvitse isoa, ei ole järkeä hankkia sellaista.


      • Defan Smartchargea saa 4 ja 8A versioina, joista isompi lataa jo ihan kivasti reilua parin sadan Ah akkua. Tuollainen 4 tai 8A laturi sopii hyvin pikku ht tai pupettiveneen, daycruiserin tai pikku purkkarin laturiksi. Niihin saa kiinteitä johtosarjoja tai puolikiinteitä tupakansytyttimen kautta lataavia johtoja. 8A laturi jo lataakin ja kestää hieman kuormitustakin samalla. Ainakin jääkaappi ja muutama valo rokkaa ihan komeasti


      • alimittainenpurkkariin
        vanhami kirjoitti:

        Defan Smartchargea saa 4 ja 8A versioina, joista isompi lataa jo ihan kivasti reilua parin sadan Ah akkua. Tuollainen 4 tai 8A laturi sopii hyvin pikku ht tai pupettiveneen, daycruiserin tai pikku purkkarin laturiksi. Niihin saa kiinteitä johtosarjoja tai puolikiinteitä tupakansytyttimen kautta lataavia johtoja. 8A laturi jo lataakin ja kestää hieman kuormitustakin samalla. Ainakin jääkaappi ja muutama valo rokkaa ihan komeasti

        Hyväksi koetun nyrkkisäännön mukaan veneen akkulaturin minimi ampeereiden tulisi olla 10% akkukapasiteetistä (Ah). Jos on 100 Ah akku, akkulaturin tulisi olla vähintääin 10 A.
        Tuollainen 4-8A pikkulaturi varmaankin riittää pikkuveneeseen, jossa ei ole esim. lämppäriä ja akkua ei juurikaan pureta.


      • Se 1/10 pätee juurikin silloin, kun on kulutusta samaan aikaan. Tuollaisessa pikku paatissa voi olla pari kolme ampeeria kulutusta ja silti jää vielä esim 8A laturilla 5A lataukseen, saadaan 12h laiturissa olon aikana akkuihin "teoriassa" 60Ah, jos kulutus on jatkuvaa. Jos on pelkästä täyteen lataamisesta kysymys, voihan se akku olla suhteellisen isokin, kunhan aikaa vaan laitetaan tarpeeksi. Jos veneessä on vaikka 200Ah tai 400Ah akusto ja 8A laturi pystyy takomaan esim. laiturissa seisovaan veneeseen 960Ah teoreettista latausta. Parin päivän töpselissä olon aikana 400Ah puolillaan oleva akusto suhteellisen varmasti piripinnassa. (48h = 384Ah) Käytännössähän akku ottaa aluksi hyvin virtaa vastaan, mutta jonkin ajan kuluttua akun virran vastaanottokyky alkaa hiipumaan ja viimeiset 10-20% saadaan sisään vain "herkuttelemalla" ja akku ei niele enempää, vaikka laturin tuotto olisi kuinka suuri.

        Jos laturin tulee myös syöttää veneen koko sähköjärjestelmää ja yhtäaikaa ladata tarvitaan toki ampeereita enemmän. Käyttäjiä ja tarpeita on monia. Jos katsoo rannassa olevia veneitä, niin yllättävän monessa pikkuveneessä on noita pieniä "saippualaatikkolatureita" ja ne hoitaa tehtävänsä hyvin, kun muistaa, että ne ei mahdottomiin pysty.


      • purkkarissaeritilanne
        vanhami kirjoitti:

        Se 1/10 pätee juurikin silloin, kun on kulutusta samaan aikaan. Tuollaisessa pikku paatissa voi olla pari kolme ampeeria kulutusta ja silti jää vielä esim 8A laturilla 5A lataukseen, saadaan 12h laiturissa olon aikana akkuihin "teoriassa" 60Ah, jos kulutus on jatkuvaa. Jos on pelkästä täyteen lataamisesta kysymys, voihan se akku olla suhteellisen isokin, kunhan aikaa vaan laitetaan tarpeeksi. Jos veneessä on vaikka 200Ah tai 400Ah akusto ja 8A laturi pystyy takomaan esim. laiturissa seisovaan veneeseen 960Ah teoreettista latausta. Parin päivän töpselissä olon aikana 400Ah puolillaan oleva akusto suhteellisen varmasti piripinnassa. (48h = 384Ah) Käytännössähän akku ottaa aluksi hyvin virtaa vastaan, mutta jonkin ajan kuluttua akun virran vastaanottokyky alkaa hiipumaan ja viimeiset 10-20% saadaan sisään vain "herkuttelemalla" ja akku ei niele enempää, vaikka laturin tuotto olisi kuinka suuri.

        Jos laturin tulee myös syöttää veneen koko sähköjärjestelmää ja yhtäaikaa ladata tarvitaan toki ampeereita enemmän. Käyttäjiä ja tarpeita on monia. Jos katsoo rannassa olevia veneitä, niin yllättävän monessa pikkuveneessä on noita pieniä "saippualaatikkolatureita" ja ne hoitaa tehtävänsä hyvin, kun muistaa, että ne ei mahdottomiin pysty.

        Juuri näin. Siksi käytinkin nimimerkkiä alimittainen purkkariin. Moottoriveneessä akkua ladataan koneajon ansiosta tiheästi ja kun varaustila säilyy hyvin kuten autoissa, on akkulaturin latausvirtakin käytännössä pieni.
        Purjeveneissä tilanne on aivan toinen niinkuin hyvin tiedät. Arvelin, että veneilyn aloittajille laturin tehon tarve ei välttämättä ole "selvää pässinlihaa".


      • Hieman menee hiusten halkommiseksi, mutta halon vielä hieman. Pikku purkkarilla tarkoitin tuollaisia folkkari - H-vene - Rock 20 tyyppisiä veneitä, joissa akut on yleensä luokkaa 60-75Ah tjsp. Veneissä mönkineenä jopa isommissakin veneissä akkukapasiteetti voi olla vaikka 1kpl 110Ah hupiakku. Tällaisiin veneisiin ei ole mitään tarvetta laittaa 20-30A laturia, 15A:kin voi olla joissain tapauksissa tarpeeseen näden iso.


      • TS36
        vanhami kirjoitti:

        Se 1/10 pätee juurikin silloin, kun on kulutusta samaan aikaan. Tuollaisessa pikku paatissa voi olla pari kolme ampeeria kulutusta ja silti jää vielä esim 8A laturilla 5A lataukseen, saadaan 12h laiturissa olon aikana akkuihin "teoriassa" 60Ah, jos kulutus on jatkuvaa. Jos on pelkästä täyteen lataamisesta kysymys, voihan se akku olla suhteellisen isokin, kunhan aikaa vaan laitetaan tarpeeksi. Jos veneessä on vaikka 200Ah tai 400Ah akusto ja 8A laturi pystyy takomaan esim. laiturissa seisovaan veneeseen 960Ah teoreettista latausta. Parin päivän töpselissä olon aikana 400Ah puolillaan oleva akusto suhteellisen varmasti piripinnassa. (48h = 384Ah) Käytännössähän akku ottaa aluksi hyvin virtaa vastaan, mutta jonkin ajan kuluttua akun virran vastaanottokyky alkaa hiipumaan ja viimeiset 10-20% saadaan sisään vain "herkuttelemalla" ja akku ei niele enempää, vaikka laturin tuotto olisi kuinka suuri.

        Jos laturin tulee myös syöttää veneen koko sähköjärjestelmää ja yhtäaikaa ladata tarvitaan toki ampeereita enemmän. Käyttäjiä ja tarpeita on monia. Jos katsoo rannassa olevia veneitä, niin yllättävän monessa pikkuveneessä on noita pieniä "saippualaatikkolatureita" ja ne hoitaa tehtävänsä hyvin, kun muistaa, että ne ei mahdottomiin pysty.

        Paljonko pitäisi olla maasähkön laturin virta, että pystyy toimimaan. Siis joka yö latauksessa 12 tuntia. Kulutus jääkaappi, lämmitin, elektroniikka? Sun muuta normaalia.


    • 10-107

      Ehkä kuitenkin sen verran on varaajan ja akkujen koolla merkitystä, että varaajan pitää pystyä nostamaan jännitettä niin, että latautumista tapahtuu. Sisäisen vastuksen voittamiseen vaaditaan jonkun verran potkua.

      • Pienikinriittää

        En ihan saanut kiinni tuosta ajatuksestasi...
        Kyllä se yhdenkin ampeerin laturi työntää sen yhden ampeerin puolityhjään akkuun riippumatta akun koosta. Akku latautuu kunhan virta on suurempi kuin akun sisäinen itsepurkausvirta.


      • Pieniriittää

        Näin on, ja kuten aiemmin todettu, niin viimeisessä vaiheessa akku ei ota vastaan suurta virtaa vaikka olisi ydinvoimala puskemassa sitä sähköä sinne akkuun.


      • 10-107
        Pieniriittää kirjoitti:

        Näin on, ja kuten aiemmin todettu, niin viimeisessä vaiheessa akku ei ota vastaan suurta virtaa vaikka olisi ydinvoimala puskemassa sitä sähköä sinne akkuun.

        Ei se niin ole, vaikka itkisi.
        Tämä on fysiikkaa eikä huutoäänestys.


      • Pienikinriittää

        Selittäisitkö vähän tarkemmin mitä tarkoitat tuolla "potkulla" ja fysiikalla.
        Pieni virta aiheuttaa sisäisessä vastuksessa vähemmän jännitehävlötä kuin isompi virta joten pienellä virralla ladatessa ulkoinen napajännite on vastaavassa varaustilassa alempi kuin isolla virralla, mutta se ei tarkoita sitä etteikö akku varautuisi. Akku varataan virralla ja jännite on se voima jolla virta saadaan kulkemaan.


      • 10-107
        Pienikinriittää kirjoitti:

        Selittäisitkö vähän tarkemmin mitä tarkoitat tuolla "potkulla" ja fysiikalla.
        Pieni virta aiheuttaa sisäisessä vastuksessa vähemmän jännitehävlötä kuin isompi virta joten pienellä virralla ladatessa ulkoinen napajännite on vastaavassa varaustilassa alempi kuin isolla virralla, mutta se ei tarkoita sitä etteikö akku varautuisi. Akku varataan virralla ja jännite on se voima jolla virta saadaan kulkemaan.

        Jos teho (P=RI(2)) ei riitä sisäisen vastuksen voittamiseen (Mayer-Norton) niin, että jännite nousee kynnyksen yli, jonka jälkeen kemiallinen reaktio alkaa, akku ei lataudu.
        Siksi ihan mikä tahansa laturi ei lataa mitä tahansa akkukokonaisuutta.

        Ai niin:
        Fysiikalla tarkoitan tiedettä, joka käsittelee ainetta ja energiaa ja niiden vuorovaikutusta.


      • Joakim1
        10-107 kirjoitti:

        Jos teho (P=RI(2)) ei riitä sisäisen vastuksen voittamiseen (Mayer-Norton) niin, että jännite nousee kynnyksen yli, jonka jälkeen kemiallinen reaktio alkaa, akku ei lataudu.
        Siksi ihan mikä tahansa laturi ei lataa mitä tahansa akkukokonaisuutta.

        Ai niin:
        Fysiikalla tarkoitan tiedettä, joka käsittelee ainetta ja energiaa ja niiden vuorovaikutusta.

        Sisäisellä vastuksella tarkoitetaan yleensä akun sisäisen jännitelähteen kanssa sarjassa olevaa hyvin pientä vastusta (suuruusluokka 0,01 ohm 60 Ah starttiakussa). Se siis aiheuttaa jännitehäviön napajännitteen ja sisäisen jännitteen välillä. Ladattaessa jännitehäviö on siihen suuntaan, että napajännite on suurempi. Pienellä virralla tuo jännitehäviö on olematon, vaikkapa 1 A virralla suuruusluokkaa 0,01 V.

        Monimutkaisemmissa akkumalleissa on muitakin vastuksia ja myös muita komponentteja. Yksi tälläinen on sisäisen jännitteen kanssa rinnan oleva vastus, joka tuottaa itsepurkauksen. Tämä vastus taas on melko suuri. Hyväkuntoinen lyijyakku itsepurkautuu suuruusluokkaa 5% kuukaudessa (riippuu paljon lämpötilasta, kylmässä paljon vähemmän). Siis 60 Ah akulle 3 Ah/kk eli 4 mA virralla.

        Kaikki yli tuon itsepurkausvirran olevat latausvirrat lataavat akkua. 60 Ah akun saa hienosti ladattua 10 W aurinkopanelilla, joka tuottaa maksimissaan 0,6 A virran. Jännite nousee reilusti yli 13 V jo kauan ennen kuin akku on täysi. Aivan täydellä akulla jännite nousee tuolla selvästi yli 14 V.


      • 10-107
        Joakim1 kirjoitti:

        Sisäisellä vastuksella tarkoitetaan yleensä akun sisäisen jännitelähteen kanssa sarjassa olevaa hyvin pientä vastusta (suuruusluokka 0,01 ohm 60 Ah starttiakussa). Se siis aiheuttaa jännitehäviön napajännitteen ja sisäisen jännitteen välillä. Ladattaessa jännitehäviö on siihen suuntaan, että napajännite on suurempi. Pienellä virralla tuo jännitehäviö on olematon, vaikkapa 1 A virralla suuruusluokkaa 0,01 V.

        Monimutkaisemmissa akkumalleissa on muitakin vastuksia ja myös muita komponentteja. Yksi tälläinen on sisäisen jännitteen kanssa rinnan oleva vastus, joka tuottaa itsepurkauksen. Tämä vastus taas on melko suuri. Hyväkuntoinen lyijyakku itsepurkautuu suuruusluokkaa 5% kuukaudessa (riippuu paljon lämpötilasta, kylmässä paljon vähemmän). Siis 60 Ah akulle 3 Ah/kk eli 4 mA virralla.

        Kaikki yli tuon itsepurkausvirran olevat latausvirrat lataavat akkua. 60 Ah akun saa hienosti ladattua 10 W aurinkopanelilla, joka tuottaa maksimissaan 0,6 A virran. Jännite nousee reilusti yli 13 V jo kauan ennen kuin akku on täysi. Aivan täydellä akulla jännite nousee tuolla selvästi yli 14 V.

        Tässä tapauksessa sisäisellä vastuksella tarkoitan Mayer-Nortonin teoreeman mukaista sisäistä vastusta enkä erillistä passiivikomponenttia.


      • Joakim1
        10-107 kirjoitti:

        Tässä tapauksessa sisäisellä vastuksella tarkoitan Mayer-Nortonin teoreeman mukaista sisäistä vastusta enkä erillistä passiivikomponenttia.

        Yleensä akun yksinkertaisin malli on Thevenin kytkentä, jossa akku on jännitelähde. Mayer-Nortonissa akku on virtalähde. Molemmissa vastus on sama eikä ole mikään erillinen passiivikomponentti muuten kuin tuossa mallissa. Mayer-Nortonissa se on virtalähteen rinnalla ja Thevenissä jännitelähteen kanssa sarjasssa. Lopputulos on täysin identtinen eli napajännite on lepojännite, kun siihen ei ole kytketty mitään ja pienikin latausvirta nostaa napajännitettä ja akku latautuu. Tuossa esimerkin 60 Ah 0,01 ohm tapauksessa siis Thevenissä jännitelähde on 12,6 V (täysi akku) ja Mayer-Nortonissa virtalähde 1260 A. Molemmat tuottavat 12,6 V lepojännitteen ja lineaarisesti kasvavan virran, joka on oikosulussa 1260 A.

        Vastaavasti molemmat ottavat vastaan 1 A virran, jos napoihin syötetään 12,61 V jännite (todellinen akku vaatii paljon suuremman jännitteen 1 A virtaan täytenä).

        Kumpikaan noista hyvin yksinkertaisista malleista ei pysty ennustamaan mitään muuta kuin täysin lineaarisen riippuvuuden napajännitteelle ja virralle. Ne eivät mitenkään määrittele akun latautumista ja purkautumista ja siitä seuraavaa lepojännitteen muutosta eikä myöskään itsepurkautumista puhumattakaan sisäisen vastuksen epälinearisuudesta ja muutoksesta varaustilan mukaan.

        Niitä varten tarvitaan monimutkaisempi akkumalli, mutta ei sitä tarvita, kun tietää aivan hyvin käytännön kokemuksella, että isokin akku latautuu hyvin pienellä virralla, mutta toki hitaasti.


      • 10-107
        Joakim1 kirjoitti:

        Yleensä akun yksinkertaisin malli on Thevenin kytkentä, jossa akku on jännitelähde. Mayer-Nortonissa akku on virtalähde. Molemmissa vastus on sama eikä ole mikään erillinen passiivikomponentti muuten kuin tuossa mallissa. Mayer-Nortonissa se on virtalähteen rinnalla ja Thevenissä jännitelähteen kanssa sarjasssa. Lopputulos on täysin identtinen eli napajännite on lepojännite, kun siihen ei ole kytketty mitään ja pienikin latausvirta nostaa napajännitettä ja akku latautuu. Tuossa esimerkin 60 Ah 0,01 ohm tapauksessa siis Thevenissä jännitelähde on 12,6 V (täysi akku) ja Mayer-Nortonissa virtalähde 1260 A. Molemmat tuottavat 12,6 V lepojännitteen ja lineaarisesti kasvavan virran, joka on oikosulussa 1260 A.

        Vastaavasti molemmat ottavat vastaan 1 A virran, jos napoihin syötetään 12,61 V jännite (todellinen akku vaatii paljon suuremman jännitteen 1 A virtaan täytenä).

        Kumpikaan noista hyvin yksinkertaisista malleista ei pysty ennustamaan mitään muuta kuin täysin lineaarisen riippuvuuden napajännitteelle ja virralle. Ne eivät mitenkään määrittele akun latautumista ja purkautumista ja siitä seuraavaa lepojännitteen muutosta eikä myöskään itsepurkautumista puhumattakaan sisäisen vastuksen epälinearisuudesta ja muutoksesta varaustilan mukaan.

        Niitä varten tarvitaan monimutkaisempi akkumalli, mutta ei sitä tarvita, kun tietää aivan hyvin käytännön kokemuksella, että isokin akku latautuu hyvin pienellä virralla, mutta toki hitaasti.

        Jännitteen täytyy nousta kynnysarvon yli, että varautumista tapahtuu. Jos virtaklähde on niin tehoton, että se ei pysty nostamaan järjestelmän jännitettä sisäisen vastuksen takia niin korkealle, että kemiallinen reaktio käynnistyy, niin se ei pysty lataamaan.

        Mutta siinä olemme samaa mieltä, että käytännössä siihen ei törmää, mutta se on siitä huolimatta mahdollista.


      • Pääsikö raati yksimielisyyteen siitä, että voiko 4A laturilla ladata 200Ah - ei vielä syväpurkautunutta - akustoa?


      • Voi.Tietenkin

        Käsittääkseni kävi niin, että kaikille muille käytännönkin kautta selvä asia selvisi myös teoreetikko besserwisser 10-107:lle, kun Joakim laittoi teoriat ojennukseen. Sen jälkeen tulikin hiljaista... :D


      • 10-107 kirjoitti:

        Jännitteen täytyy nousta kynnysarvon yli, että varautumista tapahtuu. Jos virtaklähde on niin tehoton, että se ei pysty nostamaan järjestelmän jännitettä sisäisen vastuksen takia niin korkealle, että kemiallinen reaktio käynnistyy, niin se ei pysty lataamaan.

        Mutta siinä olemme samaa mieltä, että käytännössä siihen ei törmää, mutta se on siitä huolimatta mahdollista.

        Moi
        Minulle on käynyt niin muutaman kerran. Nyt selvisi miksi.Kiitos .


    • Pienikinriittää

      Alle 50 mW tehoisella laturilla ei siis pysty lataamaan 60Ah akkua kuten Joakim tuolla aiemmin laski. Tuo teho siis tarvitaan itsepurkauksen kompensoimiseen.

    • 300Ah
    • ctek-diesel

      Hyvin 4A Ctek lataa pakkasella ( -16 C) 96 Ah:n akkua eikä johtimien oikaisussakaan ole mitään ongelmia. Laite lienee melkein 10 vuoden ikäinen. Käytin lumihiutaleasentoa.
      Ainoa ongelma on Mode-kytkin, mitä pitää painella melkoisen monta kertaa kovaa tai vaihtoehtoisesti vain toiselta reunalta, jotta saa halutun toiminnan alkamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe