Gal. 4:21-31
HAGAR JA SAARA
--
4:21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
--
Paavali käyttää tässä kuvainnollista kieltä; puhuessaan Haagarista ja Saarasta hän tarkoittaa todellisuudessa kahta liittoa, vanhaa ja uutta.
Jeesuskin käytti usein vertauskuvallista puhetta.
Näin sanoma menee paremmin perille.
Joskus taas Raamatun sanaa selitetään niin kuvainnollisesti, että sen oma sanoma peittyy selittäjän mielikuvituksen alle.
Nyt Paavali opettaa lain orjuudesta (Haagar/Ismael)) ja Hengen vapaudesta (Saara/Iisak).
Jälleen tulemme Galatalaiskirjeen pääteemaan.
Ismael syntyi luonnonjärjestyksen mukaan eli ilman lupausta ja Jumalan sanaa. Iisak syntyi paitsi vapaasta naisesta myös lupauksen voimasta.
Lain sisältämiin lupauksiin liittyy aina ehto. Laki lupaa elämän, mutta ei ilmaiseksi vaan vastineeksi käskyjen täyttämisestä.
Sen sijaan Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa. Ne eivät vaadi meiltä mitään, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden.
Lain tekoihin luottava ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta.
--
”Suo, Jeesus rakkaani, mun pitää liittoni. Anteeksi synnit annoit, myös minut turvaan kannoit. Varjele armossasi ja hoida omanasi” (Virsi 314:1).
Gal.4:21-31,Haagar ja Saara
60
1146
Vastaukset
- lukea Kirkkopäivillä
Haagarin poika Ismael, ojattaren poika ja Iisak lupauksen Poika!
Kuvaus Aabelista ja Kainista; Jaakobista ja Eesausta ..onko kuva myös kenties Yeshuasta jka Lusiferista!?
Kirkkopäivien Jeesusta pidettiin profeettana ja niitä, jotka pitävät Häntä Jumalana ; kutsuttiin epäjumalan palvojiksi?
Mutta totta toinen puoli; miksi meille ei riitä Messias, Voideltu Kuningas ja Ylipappi...istuutuihan Hän Jumalan ; Isän oikealle puolelle, kunnes tulee TUOMITSEMAAN eläviä ja kuolleita!
Ja sitten HÄN antaa jälleen vallan Isälleen, jolta sen on saanutkin?!
Ja "tämän maailman jumala ; Saatana (ent. Lusifer) tuhotaan!"...
Miksi papit eivät lue RAAMATTUA eli BIBLIAA...opettaakseen oikein?!
Veli Puolikuu :)"Kirkkopäivien Jeesusta pidettiin profeettana ja niitä, jotka pitävät Häntä Jumalana ; kutsuttiin epäjumalan palvojiksi"?
---
Kukahan tällaista opetti?
Kirkkopäivien julistusta en seurannut.
- ymmärtää,
että "armosta te olette pelastetut, uskon kautta,et-
te itsenne kautta,- se on Jumalam lahja- ette teko-
jen kautta, ettei kukaan kerskaisi." Ef 2:8
Tähän asti olet painottanut, että kaste pelastaa
lapsen. Nyt kirjoitat oikein:
"Lain tekoihin luottava ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta."
Onko linja muuttunut?Tähän asti olet painottanut, että kaste pelastaa
Onko linja muuttunut?
---
Ei ole linja muuttunut:
"Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
Siis usko ja kaste!
Ei kaste hyödytä ketään ilman uskoa.- erehtyi
Tapio522 kirjoitti:
Tähän asti olet painottanut, että kaste pelastaa
Onko linja muuttunut?
---
Ei ole linja muuttunut:
"Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
Siis usko ja kaste!
Ei kaste hyödytä ketään ilman uskoa.sanoessaan Isossa katekismuksessa:
"Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi."
Sinähän sanoit edellä:
"Ei kaste hyödytä ketään ilman uskoa." erehtyi kirjoitti:
sanoessaan Isossa katekismuksessa:
"Tähdennämme vielä sitä, että emme pane suurinta painoa kastettavan uskoon tai sen mahdolliseen puuttumiseen, sillä ei epäusko tee kastetta vääräksi."
Sinähän sanoit edellä:
"Ei kaste hyödytä ketään ilman uskoa."Luther siis erehtyi sanoessaan Isossa katekismuksessa:
---
Asiayhteys!
Martti Luther:
"Sinä ehkä sanot, ettei Kristus ole käskenyt kastaa lapsia eikä siitä ole yhtään esimerkkiä apostolien kirjoituksissa eikä kirjeissä. Minä vastaan tähän: Ei hän ole erikseen käskenyt kastaa aikuisiakaan, ei miehiä eikä naisia eikä erityisesti ketään muutakaan. Onko meidän siis jätettävä kaikki kastamatta? Sen sijaan hän on kyllä käskenyt kastaa kaikki pakanat, ketään erottelematta, sanoessaan Matteuksen evankeliumin lopussa (Matt. 28:19): “Menkää ja opettakaa kaikki kansat ja kastakaa heidät minun nimessäni” jne. Mutta melkoinen osa pakanoistahan on juuri lapsia!
Apostolien teoista ja pyhän Paavalin kirjeistä me luemme, miten kokonaisia perheitä kastettiin (Ap. t. 10:48; Ap. t. 16:15,33; 1 Kor. 1:16). Lapset ovat aivan varmasti tärkeä osa perhettä. Näyttää siis siltä, että samoin kuin Kristus käski apostolien opettaa ja kastaa erottelematta kaikki pakanat, samoin he myös ovat tehneet kastaessaan kaikki perheeseen kuuluneet. Jos he olisivat osanneet varautua siihen, että lahkolaiset pyrkivät tekemään eron nuorien ja vanhojen välillä, he olisivat varmasti kumonneet tämän kaiken vielä selvemmin. Ovathan he jo muutenkin kaikissa kirjeissään kirjoittaneet paljon siitä, ettei kristittyjen kesken ole mitään arvoeroa eri henkilöiden välillä. Pyhä Johanneskin sanoo 1. kirjeensä toisessa luvussa (1 Joh. 2:14) pikkulapsista, että he tuntevat Isän. Lapsikaste periytyy siis varmasti apostoleilta, kuten myös pyhä Augustinus kirjoittaa.
Uudestikastajat menettelevät siis vaarallisesti kaikissa asioissa. He eivät ole epävarmoja ainoastaan omassa asiassaan, vaan he toimivat myös edellä mainittuja raamatunlauseita vastaan. Omasta päästään ja vastoin Jumalan tahtoa he keksivät erotella ihmisiä. Vaikka he arvelisivatkin, etten vielä ole heitä kyllin pätevästi kumonnut, heidän täytyy kuitenkin kaikessa riidanhalussaankin vähintään pelästyä ja huolestua siitä, että he tekevät väärin uudestikastaessaan noin epävarmojen perusteiden nojalla. Mutta koska he ovat epävarmoja, seuraa jo siitä, että he toimivat väärin. Sillä jumalallisissa asioissa ei saa olla epävarma, vaan niissä pitää pelata varman päälle.
Jos uudestikastaja ei ole itsepäinen, vaan valmis oppimaan, hänkin voi kuulla, että samoin kuin Johannes tuli uskovaksi ja pyhäksi, kun Kristus tuli ja puhui äitinsä suulla, niin myös lapsi tulee uskovaksi, kun Kristus kasteessa puhuu hänelle kastajan suulla. Onhan se hänen sanansa ja hänen käskynsä, eikä hänen sanansa voi olla vaikuttamatta. Uudestikastajankin täytyy myöntää, että asia saattaa todella olla näin. Hän ei voi sitä lopultakaan täysin kiistää eikä sitä Raamatulla kumota. Jos taas hän ei voi sitä lopullisesti eikä pätevin perustein kiistää, hän ei myöskään voi aina pitäytyä uudestikasteeseen. Mikäli hän edelleen haluaa puolustaa uudestikastamista, hänen on ensin aukottomasti todistettava, että lapset kastetaan ilman uskoa. Olen siis mielestäni riittävän selvästi todistanut, että heidän perustelunsa ovat epävarmoja ja pelkkää röyhkeyttä.
Vaikka he pystyisivätkin varmasti osoittamaan, että lapset ovat kasteessa ilman uskoa, sillä ei olisi minun mielestäni mitään merkitystä. Haluaisin silloinkin mielelläni tietää, millä perusteella he arvelevat todistavansa, että lapset olisi kastettava uudestaan, jos he myöhemmin uskovat tai tunnustavat uskonsa. Ei nimittäin riitä, että he sanovat: “Lapset on kastettu ilman uskoa, sen vuoksi heidät on kastettava uudelleen.” Heidän on myös perusteltava väitteensä.
Sinä sanot ehkä: “Kaste on väärä.” Entä sitten, onhan se joka tapauksessa kaste. Itsessään se on aivan oikea kaste, siitä huolimatta, vaikka se olisikin otettu väärin vastaan. Sillä sanat on lausuttu ja kaikki, mikä kasteeseen kuuluu, on tehty yhtä täydellisesti kuin silloin, kun usko on läsnä. Jos joku asia on itsessään oikea, niin ei sitä ole sen vuoksi toistettava, että se on otettu väärin vastaan. Poistettakoon vääryys, niin kaikki tulee oikeaksi ilman toistamistakin. Abusus non tollit substantiam, imo confirmat substantiam. Väärinkäyttö ei muuta asian olemusta; ilman olemusta ei voi olla edes väärinkäyttöä.
Jos nyt usko tulisi vasta kymmenen vuotta kasteen jälkeen, miksi silloin olisi kastettava uudestaan. Onhan kasteessa tapahtunut kaikki tarpeellinen ja se on toimitettu oikein. Nyt kastettu vain uskoo kuten kaste vaatii. Eihän usko ole kastetta varten, vaan kaste on uskoa varten. Kun siis usko tulee, silloin kaste tulee täydelliseksi, ja uudestikastaminen on turhaa" (LUTHER).- vahvistaa,
Tapio522 kirjoitti:
Luther siis erehtyi sanoessaan Isossa katekismuksessa:
---
Asiayhteys!
Martti Luther:
"Sinä ehkä sanot, ettei Kristus ole käskenyt kastaa lapsia eikä siitä ole yhtään esimerkkiä apostolien kirjoituksissa eikä kirjeissä. Minä vastaan tähän: Ei hän ole erikseen käskenyt kastaa aikuisiakaan, ei miehiä eikä naisia eikä erityisesti ketään muutakaan. Onko meidän siis jätettävä kaikki kastamatta? Sen sijaan hän on kyllä käskenyt kastaa kaikki pakanat, ketään erottelematta, sanoessaan Matteuksen evankeliumin lopussa (Matt. 28:19): “Menkää ja opettakaa kaikki kansat ja kastakaa heidät minun nimessäni” jne. Mutta melkoinen osa pakanoistahan on juuri lapsia!
Apostolien teoista ja pyhän Paavalin kirjeistä me luemme, miten kokonaisia perheitä kastettiin (Ap. t. 10:48; Ap. t. 16:15,33; 1 Kor. 1:16). Lapset ovat aivan varmasti tärkeä osa perhettä. Näyttää siis siltä, että samoin kuin Kristus käski apostolien opettaa ja kastaa erottelematta kaikki pakanat, samoin he myös ovat tehneet kastaessaan kaikki perheeseen kuuluneet. Jos he olisivat osanneet varautua siihen, että lahkolaiset pyrkivät tekemään eron nuorien ja vanhojen välillä, he olisivat varmasti kumonneet tämän kaiken vielä selvemmin. Ovathan he jo muutenkin kaikissa kirjeissään kirjoittaneet paljon siitä, ettei kristittyjen kesken ole mitään arvoeroa eri henkilöiden välillä. Pyhä Johanneskin sanoo 1. kirjeensä toisessa luvussa (1 Joh. 2:14) pikkulapsista, että he tuntevat Isän. Lapsikaste periytyy siis varmasti apostoleilta, kuten myös pyhä Augustinus kirjoittaa.
Uudestikastajat menettelevät siis vaarallisesti kaikissa asioissa. He eivät ole epävarmoja ainoastaan omassa asiassaan, vaan he toimivat myös edellä mainittuja raamatunlauseita vastaan. Omasta päästään ja vastoin Jumalan tahtoa he keksivät erotella ihmisiä. Vaikka he arvelisivatkin, etten vielä ole heitä kyllin pätevästi kumonnut, heidän täytyy kuitenkin kaikessa riidanhalussaankin vähintään pelästyä ja huolestua siitä, että he tekevät väärin uudestikastaessaan noin epävarmojen perusteiden nojalla. Mutta koska he ovat epävarmoja, seuraa jo siitä, että he toimivat väärin. Sillä jumalallisissa asioissa ei saa olla epävarma, vaan niissä pitää pelata varman päälle.
Jos uudestikastaja ei ole itsepäinen, vaan valmis oppimaan, hänkin voi kuulla, että samoin kuin Johannes tuli uskovaksi ja pyhäksi, kun Kristus tuli ja puhui äitinsä suulla, niin myös lapsi tulee uskovaksi, kun Kristus kasteessa puhuu hänelle kastajan suulla. Onhan se hänen sanansa ja hänen käskynsä, eikä hänen sanansa voi olla vaikuttamatta. Uudestikastajankin täytyy myöntää, että asia saattaa todella olla näin. Hän ei voi sitä lopultakaan täysin kiistää eikä sitä Raamatulla kumota. Jos taas hän ei voi sitä lopullisesti eikä pätevin perustein kiistää, hän ei myöskään voi aina pitäytyä uudestikasteeseen. Mikäli hän edelleen haluaa puolustaa uudestikastamista, hänen on ensin aukottomasti todistettava, että lapset kastetaan ilman uskoa. Olen siis mielestäni riittävän selvästi todistanut, että heidän perustelunsa ovat epävarmoja ja pelkkää röyhkeyttä.
Vaikka he pystyisivätkin varmasti osoittamaan, että lapset ovat kasteessa ilman uskoa, sillä ei olisi minun mielestäni mitään merkitystä. Haluaisin silloinkin mielelläni tietää, millä perusteella he arvelevat todistavansa, että lapset olisi kastettava uudestaan, jos he myöhemmin uskovat tai tunnustavat uskonsa. Ei nimittäin riitä, että he sanovat: “Lapset on kastettu ilman uskoa, sen vuoksi heidät on kastettava uudelleen.” Heidän on myös perusteltava väitteensä.
Sinä sanot ehkä: “Kaste on väärä.” Entä sitten, onhan se joka tapauksessa kaste. Itsessään se on aivan oikea kaste, siitä huolimatta, vaikka se olisikin otettu väärin vastaan. Sillä sanat on lausuttu ja kaikki, mikä kasteeseen kuuluu, on tehty yhtä täydellisesti kuin silloin, kun usko on läsnä. Jos joku asia on itsessään oikea, niin ei sitä ole sen vuoksi toistettava, että se on otettu väärin vastaan. Poistettakoon vääryys, niin kaikki tulee oikeaksi ilman toistamistakin. Abusus non tollit substantiam, imo confirmat substantiam. Väärinkäyttö ei muuta asian olemusta; ilman olemusta ei voi olla edes väärinkäyttöä.
Jos nyt usko tulisi vasta kymmenen vuotta kasteen jälkeen, miksi silloin olisi kastettava uudestaan. Onhan kasteessa tapahtunut kaikki tarpeellinen ja se on toimitettu oikein. Nyt kastettu vain uskoo kuten kaste vaatii. Eihän usko ole kastetta varten, vaan kaste on uskoa varten. Kun siis usko tulee, silloin kaste tulee täydelliseksi, ja uudestikastaminen on turhaa" (LUTHER).että Luther erehtyi:
"Vaikka he pystyisivätkin varmasti osoittamaan, että lapset ovat kasteessa ilman uskoa, sillä ei olisi minun mielestäni mitään merkitystä."
Hyvä kun vahvistit asian. - pohdiskelija
vahvistaa, kirjoitti:
että Luther erehtyi:
"Vaikka he pystyisivätkin varmasti osoittamaan, että lapset ovat kasteessa ilman uskoa, sillä ei olisi minun mielestäni mitään merkitystä."
Hyvä kun vahvistit asian.Matt. 28:18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Tämä lähetyskäsky on myös Raamatussa ja juuri prikulleen sen mukaan luterilaisessa kirkossa toimitaan. Raamatun sanaa ei voi kumota. vahvistaa, kirjoitti:
että Luther erehtyi:
Hyvä kun vahvistit asian.Tämähän vahvistaa, että Luther erehtyi:
Hyvä kun vahvistit asian.
---
Jatkan Lutheria, jotta asia selkeneisi:
"Kolmanneksi sanotaan, kuten itsekin olen lukenut, heidän perustavan tuohon lauseeseen: Joka uskoo ja kastetaan, hän tulee autuaaksi, Mark. 16:16.
Tämän perusteella siis väittävät, ettei ketään saa kastaa, ellei hän ensin usko. Tässä sanon heidän olevan liian rohkeita. Sillä jos he seuraavat sitä vaatimusta, niin eivät saa kastaa ketään, elleivät varmasti tiedä kastettavan uskovan.
Kuinka ja koska he sen sitten todella tietävät? Ovatko he jo tulleet Jumaliksi, että voivat nähdä ihmisten sydämiin, uskovatko he vai eivät. Jos eivät nyt tiedä heidän uskovan, miksi sitten kastavat, kun niin jyrkästi vaativat, että uskon täytyy olla ennen kastetta?
Eivätkö he tässä menettele suoraan omaa ajatustaan vastaan, kun kastavat, vaikka eivät tiedä, onko kastettavalla uskoa vai ei. Jos kaste perustetaan uskolle ja kastetaan ilman varmuutta siitä, onko kastettavalla uskoa vai ei, ei menetellä paremmin kuin kastamalla ilman uskoa, sillä epäusko ja epätietoinen usko ovat yhdentekevät. Molemmat sotivat tuota lausetta vastaan: Joka uskoo, sillä se puhuu varmasta uskosta, joka kastettavalta vaaditaan.
Mutta, sanot: hän tunnustaa uskovansa, j.n.e. Armaani, tunnustaa sitä ja tunnustaa tätä; teksti ei sano, joka tunnustaa vaan: »joka uskoo». Hänen tunnustuksensa kyllä sinulla on, mutta hänen uskostaan et tiedä mitään, etkä voi sillä ymmärryksesi mukaan täyttää tätä lausetta, ellet myös tiedä hänen uskostaan,
koska »kaikki ihmiset ovat valhettelijat», Ps. 116:11, ja
»Jumala ainoastaan tuntee sydämet» 1. Kun. 8:39.
Sentähden se, joka tahtoo perustaa kasteen sen uskolle, joka kastetaan, hän ei milloinkaan saa kastaa ketään; sillä vaikka kastaisit ihmisen sata kertaa päivässä, niin et kuitenkaan yhdelläkään kerralla tiedä, uskooko hän.
Mitä siis saat aikaan kasteen toistamisella, koska menettelet itseäsi vastaan ja kastat, vaikka et tarkoin tiedä, onko kastettavalla uskoa, mutta opetat kuitenkin, että usko täytyy olla?
Niinmuodoin sotii tämä lause: Joka uskoo suorastaan heidän kasteentoistamistaan vastaan, koska tämä lause puhuu varmasta uskosta, kun taasen he perustavat uudestikastamisensa epätietylle uskolle, eivätkä tee kirjaintakaan siitä, mitä lause vaatii.
Samaten sanon myös siitä, joka kastetaan, jos hän perustaa tai saa kasteen uskollensa, sillä ei hänkään ole varma uskostaan.
Otaksukaamme, että joku henkilö antaa kastaa itsensä toistamiseen tänäpäivänä, koska luulee ja on niin päähänsä saanut, ettei hän lapsuudessa ole uskonut.
Olkoon niin, huomenna tulee perkele, kiusaa hänen sydäntään ja sanoo: »Kas, nyt vasta minä tunnen oikean uskon, enpä tosiaan eilen oikein uskonut; noh, minun täytyy taas antaa kastaa itseni kolmannen kerran», ja niin täytyy myös toinen kaste tulla mitättömäksi.
Luuletkos, ettei perkele ymmärrä tehdä sellaista kiusaa? (Luther).- sekoilee pahasti
Tapio522 kirjoitti:
Tämähän vahvistaa, että Luther erehtyi:
Hyvä kun vahvistit asian.
---
Jatkan Lutheria, jotta asia selkeneisi:
"Kolmanneksi sanotaan, kuten itsekin olen lukenut, heidän perustavan tuohon lauseeseen: Joka uskoo ja kastetaan, hän tulee autuaaksi, Mark. 16:16.
Tämän perusteella siis väittävät, ettei ketään saa kastaa, ellei hän ensin usko. Tässä sanon heidän olevan liian rohkeita. Sillä jos he seuraavat sitä vaatimusta, niin eivät saa kastaa ketään, elleivät varmasti tiedä kastettavan uskovan.
Kuinka ja koska he sen sitten todella tietävät? Ovatko he jo tulleet Jumaliksi, että voivat nähdä ihmisten sydämiin, uskovatko he vai eivät. Jos eivät nyt tiedä heidän uskovan, miksi sitten kastavat, kun niin jyrkästi vaativat, että uskon täytyy olla ennen kastetta?
Eivätkö he tässä menettele suoraan omaa ajatustaan vastaan, kun kastavat, vaikka eivät tiedä, onko kastettavalla uskoa vai ei. Jos kaste perustetaan uskolle ja kastetaan ilman varmuutta siitä, onko kastettavalla uskoa vai ei, ei menetellä paremmin kuin kastamalla ilman uskoa, sillä epäusko ja epätietoinen usko ovat yhdentekevät. Molemmat sotivat tuota lausetta vastaan: Joka uskoo, sillä se puhuu varmasta uskosta, joka kastettavalta vaaditaan.
Mutta, sanot: hän tunnustaa uskovansa, j.n.e. Armaani, tunnustaa sitä ja tunnustaa tätä; teksti ei sano, joka tunnustaa vaan: »joka uskoo». Hänen tunnustuksensa kyllä sinulla on, mutta hänen uskostaan et tiedä mitään, etkä voi sillä ymmärryksesi mukaan täyttää tätä lausetta, ellet myös tiedä hänen uskostaan,
koska »kaikki ihmiset ovat valhettelijat», Ps. 116:11, ja
»Jumala ainoastaan tuntee sydämet» 1. Kun. 8:39.
Sentähden se, joka tahtoo perustaa kasteen sen uskolle, joka kastetaan, hän ei milloinkaan saa kastaa ketään; sillä vaikka kastaisit ihmisen sata kertaa päivässä, niin et kuitenkaan yhdelläkään kerralla tiedä, uskooko hän.
Mitä siis saat aikaan kasteen toistamisella, koska menettelet itseäsi vastaan ja kastat, vaikka et tarkoin tiedä, onko kastettavalla uskoa, mutta opetat kuitenkin, että usko täytyy olla?
Niinmuodoin sotii tämä lause: Joka uskoo suorastaan heidän kasteentoistamistaan vastaan, koska tämä lause puhuu varmasta uskosta, kun taasen he perustavat uudestikastamisensa epätietylle uskolle, eivätkä tee kirjaintakaan siitä, mitä lause vaatii.
Samaten sanon myös siitä, joka kastetaan, jos hän perustaa tai saa kasteen uskollensa, sillä ei hänkään ole varma uskostaan.
Otaksukaamme, että joku henkilö antaa kastaa itsensä toistamiseen tänäpäivänä, koska luulee ja on niin päähänsä saanut, ettei hän lapsuudessa ole uskonut.
Olkoon niin, huomenna tulee perkele, kiusaa hänen sydäntään ja sanoo: »Kas, nyt vasta minä tunnen oikean uskon, enpä tosiaan eilen oikein uskonut; noh, minun täytyy taas antaa kastaa itseni kolmannen kerran», ja niin täytyy myös toinen kaste tulla mitättömäksi.
Luuletkos, ettei perkele ymmärrä tehdä sellaista kiusaa? (Luther).Jos ihminen tunnustaa suullaan uskovansa Jeesukseen,
niin sekö ei olekaan oikeaa uskoa?
Erehtyikö Paavali, kun kirjoitti: Room 10:10
"Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja
SUUN TUNNUSTUKSELLA pelastutaan".
Ihmisen suun tunnustusko ei olekaan takeena uskosta
mutta vauvan jokeltelu osoittaa oikeata uskoa.
Omituista teologiaa.
Jumalahan se on, joka näkee sydämeen, joten mistä
pappi tietää, että vauvalla on usko?
Miksi Tapio nyt vaahtoat tuon Lutherin harhaopin
puolesta, kun tuolla edellä kirjoitit, että il-
man uskoa on kastekin turhaa!!!
Muutitko taas kantaasi? - kuitenkin
sekoilee pahasti kirjoitti:
Jos ihminen tunnustaa suullaan uskovansa Jeesukseen,
niin sekö ei olekaan oikeaa uskoa?
Erehtyikö Paavali, kun kirjoitti: Room 10:10
"Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja
SUUN TUNNUSTUKSELLA pelastutaan".
Ihmisen suun tunnustusko ei olekaan takeena uskosta
mutta vauvan jokeltelu osoittaa oikeata uskoa.
Omituista teologiaa.
Jumalahan se on, joka näkee sydämeen, joten mistä
pappi tietää, että vauvalla on usko?
Miksi Tapio nyt vaahtoat tuon Lutherin harhaopin
puolesta, kun tuolla edellä kirjoitit, että il-
man uskoa on kastekin turhaa!!!
Muutitko taas kantaasi?että vanhemmilla, jotka uskovat, on oikeus käyttää lapsensa kasteella, sillä tämä lapsi on pyhä vanhempien uskon kautta.
Samoin juutalaiset, jotka uskoivat Jumalan lakiin, käyttivät kahdeksan vuorokauden ikäiset poikansa ympärileikkauksella. Raamattu kertoo Jeesuksen ympärileikkauksesta sen, että Hänetkin leikattiin ympäri vanhempiensa uskon teon takia, sillä he uskoivat sen lain Jumalalta tulleeksi.
Alaikäinen on vanhemman tahdon varassa ja vanhemman on velvollisuus huolehtia lapsestaan ja uskovainen vanhempi antaa heti alusta alkaen lapselleen kasvatuksen Jumalan tuntemiseen.
Eli se toteutuu, kun Jeesus käski kastaa Hänen nimeensä ja opettaa pitämään sen, minkä Jeesus on meille opettanut.
Kaikki muu ympärileikkaus ja kaste valuu hukkaan, mutta uskossa tehtynä ne tulevat voimaan.
Oli ihminen kastettu vauvana tai aikuisena tulee hänen kasteensa voimaan uskon kautta tai jos hän ei usko tulee se hänelle ympärileikkaamattomuudeksi tai kastatamattomuudeksi.
Todellinen ympärileikkaus tapahtuu uudessa liitossa sydämeen ja sen tekee Jumala itse ja näin tämän ihmisen koko asennemaailma muuttuu. - että Suomessa
kuitenkin kirjoitti:
että vanhemmilla, jotka uskovat, on oikeus käyttää lapsensa kasteella, sillä tämä lapsi on pyhä vanhempien uskon kautta.
Samoin juutalaiset, jotka uskoivat Jumalan lakiin, käyttivät kahdeksan vuorokauden ikäiset poikansa ympärileikkauksella. Raamattu kertoo Jeesuksen ympärileikkauksesta sen, että Hänetkin leikattiin ympäri vanhempiensa uskon teon takia, sillä he uskoivat sen lain Jumalalta tulleeksi.
Alaikäinen on vanhemman tahdon varassa ja vanhemman on velvollisuus huolehtia lapsestaan ja uskovainen vanhempi antaa heti alusta alkaen lapselleen kasvatuksen Jumalan tuntemiseen.
Eli se toteutuu, kun Jeesus käski kastaa Hänen nimeensä ja opettaa pitämään sen, minkä Jeesus on meille opettanut.
Kaikki muu ympärileikkaus ja kaste valuu hukkaan, mutta uskossa tehtynä ne tulevat voimaan.
Oli ihminen kastettu vauvana tai aikuisena tulee hänen kasteensa voimaan uskon kautta tai jos hän ei usko tulee se hänelle ympärileikkaamattomuudeksi tai kastatamattomuudeksi.
Todellinen ympärileikkaus tapahtuu uudessa liitossa sydämeen ja sen tekee Jumala itse ja näin tämän ihmisen koko asennemaailma muuttuu.ei kysytä vanhempien uskosta mitään, vaan kirkko-
laki määrää, että kaikki vauvat on kastettava.
Juutalaisten tavat kuuluivat vanhaan-liittoon ja ne
olivat pakollisia toimenpiteitä, kuten lapsikaste.
Uudessa-liitossa kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen
ja ihmisen omaan tahtoon.
Jeesus sanoi: Joka TAHTOO minun perässäni kulkea.
Pakollinen lapsikaste kuuluu vanhaan-liittoon! - kumman
että Suomessa kirjoitti:
ei kysytä vanhempien uskosta mitään, vaan kirkko-
laki määrää, että kaikki vauvat on kastettava.
Juutalaisten tavat kuuluivat vanhaan-liittoon ja ne
olivat pakollisia toimenpiteitä, kuten lapsikaste.
Uudessa-liitossa kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen
ja ihmisen omaan tahtoon.
Jeesus sanoi: Joka TAHTOO minun perässäni kulkea.
Pakollinen lapsikaste kuuluu vanhaan-liittoon!pakollinen. Minä ainakin olen ilolla käyttänyt lapseni kasteella, vaikka en kuulukaan mihinkään lahkoon.
On aivan ihana asia, että saa olla lapselleen vanhempi ja saa tehdä ratkaisuja lapsensa hyväksi ja ennen kaikkea saa ohjata lapsensa rakastamaan Jumalaa. kumman kirjoitti:
pakollinen. Minä ainakin olen ilolla käyttänyt lapseni kasteella, vaikka en kuulukaan mihinkään lahkoon.
On aivan ihana asia, että saa olla lapselleen vanhempi ja saa tehdä ratkaisuja lapsensa hyväksi ja ennen kaikkea saa ohjata lapsensa rakastamaan Jumalaa."On aivan ihana asia, että saa olla lapselleen vanhempi ja saa tehdä ratkaisuja lapsensa hyväksi".
---
Niinpä...mutta kaikki vanhemmat eivät tätä vastuuta ota, vaan jopa opetuslasten tavoin estelevät.
Eikö Jeesus esimerkillään osoittanut sen, että meidän ei tule estää lapsia pääsemästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Mark. 10:13-16).
Joh. 3:5!
Tiit. 3:5!- te opillanne
Tapio522 kirjoitti:
"On aivan ihana asia, että saa olla lapselleen vanhempi ja saa tehdä ratkaisuja lapsensa hyväksi".
---
Niinpä...mutta kaikki vanhemmat eivät tätä vastuuta ota, vaan jopa opetuslasten tavoin estelevät.
Eikö Jeesus esimerkillään osoittanut sen, että meidän ei tule estää lapsia pääsemästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Mark. 10:13-16).
Tiit. 3:5!estätte lapsilta pääsyn taivaaseen VAATIMALLA HEIL
LE KASTETTA?
Lapsethan ovat Jeesuksen sanojen mukaan taivaskel-
poisia sellaisenaan. Ei kaste muuta tätä tosiasiaa
miksikään.
Eivät vanhemmat voi tehdä ratkaisua lapsen sielun-
asioissa, koska jokainen on itse vastuussa Juma-
lan edessä.
Oletteko joskus kysynyt vauvalta, haluaako hän
kastetta. Ellette, niin silloinhan teette hänelle
väkivaltaa.
Vanhaan-liittoon kuuluivat pakkotoimenpiteet. - olet päättänyt
Tapio522 kirjoitti:
"On aivan ihana asia, että saa olla lapselleen vanhempi ja saa tehdä ratkaisuja lapsensa hyväksi".
---
Tiit. 3:5!kummalle kannalle asetut?
Edellä kirjoitit:
"Ei kaste hyödytä ketään ilman uskoa. "
Nyt puolustat Lutherin kantaa, että uskolla ei ole
niin väliä. Eikö oppi-isäsi kanta paina enemmän,
kuin omat järkeilysi.
- ammut
te opillanne kirjoitti:
estätte lapsilta pääsyn taivaaseen VAATIMALLA HEIL
LE KASTETTA?
Lapsethan ovat Jeesuksen sanojen mukaan taivaskel-
poisia sellaisenaan. Ei kaste muuta tätä tosiasiaa
miksikään.
Eivät vanhemmat voi tehdä ratkaisua lapsen sielun-
asioissa, koska jokainen on itse vastuussa Juma-
lan edessä.
Oletteko joskus kysynyt vauvalta, haluaako hän
kastetta. Ellette, niin silloinhan teette hänelle
väkivaltaa.
Vanhaan-liittoon kuuluivat pakkotoimenpiteet.kauas ja kovilla panoksilla. Mikä on tarkoituksesi sillä, että tahdot halventaa meitä, jotka olemme lapsena kastettu.
Minä voin todistaa, että Jumala huolehtii omiensa uudesti syntymisen ja siihen saattaa kulua pitkäkin aika kasteesta ja kaikki kastetut eivät koskaan synny uudeksi, sillä heillä ei ole USKOA.
Ylhäältä annetussa kasteessa meidät upotetaan Jeesuksen ruumiiseen, ei vesikasteessa. Jumala ei jätä mitään meidän ihmisten ymmärryksen ja tekojen varaan, vaan Hän antaa Henkensä sydämiime ja näin saamme ympärileikkauksen. - hämmästellen
olet päättänyt kirjoitti:
kummalle kannalle asetut?
Edellä kirjoitit:
kuin omat järkeilysi.
seurannut nykyään Martti Lutherin tuotantoa, joka on hyvin ristiriitainen ja luulenpa, että vuosisatojen aikana hänen kirjoituksensa on väärennetty ja näin saatu eksytys aikaan, joka kukoistaa vielä tänäänkin.
Vai onko mahdollista, että hän eksyi? olet päättänyt kirjoitti:
kummalle kannalle asetut?
Edellä kirjoitit:
kuin omat järkeilysi.
Nim. "Olet päättänyt" kirjoittaa:
"Nyt puolustat Lutherin kantaa, että uskolla ei ole niin väliä. Eikö oppi-isäsi kanta paina enemmän, kuin omat järkeilysi".
---
Lueppa uudelleen asiakonaisuus!
Jos joku ottaa uskovien kasteen, mutta huomaa myöhemmin, ettei vielä ollutkaan uskossa,niin onko hänen kasteensa turha?
Jos hän tuleekin uskoon vasta sen jälkeen, niin pitääkö hänen mennä taas uudelleen uskovien kasteelle?
(Näinhän toteutuisi järjestys: ensin usko, sitten kaste!)- vaan sano
Tapio522 kirjoitti:
"Nyt puolustat Lutherin kantaa, että uskolla ei ole niin väliä. Eikö oppi-isäsi kanta paina enemmän, kuin omat järkeilysi".
---
Jos joku ottaa uskovien kasteen, mutta huomaa myöhemmin, ettei vielä ollutkaan uskossa,niin onko hänen kasteensa turha?
Jos hän tuleekin uskoon vasta sen jälkeen, niin pitääkö hänen mennä taas uudelleen uskovien kasteelle?
(Näinhän toteutuisi järjestys: ensin usko, sitten kaste!)kantasi reilusti.
Ei sitä tarvitse hävetä, vaikka on Lutherin kanssa
eri mieltä.
Mitäs, jos se vauva huomaakin möhemmin, että häneltä
puuttuikin usko?
Tai jos vanhemillat eivät uskokaan? - tuolta
Tapio522 kirjoitti:
---
(Näinhän toteutuisi järjestys: ensin usko, sitten kaste!)uudestä katekismuksesta Martti Lutherin kastekäsityksestä, joka on kirjotettuna Vähä katekismukseen.
Ainakin tässä kappaleessa hän puhuu uudesti syntyneestä ihmisestä, eli juuri näin uudesti syntynyt elää:
"Lutherin Vähä katekismus:
- Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
- Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”"
Hän siis puhuu jokahetkisessä parannuksessa elämisestä, mutta tiesikä hän, että me saamme voiman elää siinä, eli Pyhä Henki auttaa meitä kaiksessa.
Tiesikö Luther, että tuo elämäntyyli onnistuu vain todella uudesti syntyneiltä ja tiesikö sitä, että uudesti synytään vain Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä.
En tunne juurikaan Lutherin kirjoituksia, mutta toivon vaikka Tapio522 kommentoivan näihin kysymyksiini. - tähän
vaan sano kirjoitti:
kantasi reilusti.
eri mieltä.
puuttuikin usko?
Tai jos vanhemillat eivät uskokaan?vaikka kysymyksesi olikin Tapio522:lle. Jos vauva ei koskaan kasva uskossa, niin kaste käy hänen kohdallaan kastamattomuudeksi.
Samoin kävi vauvoille, jotka ympärileikattiin, ympärileikkaus kävi ympärileikkaamattomuudeksi heille, jotka eivät uskoneet.
Aika yksinkertaista, vai mitä? vaan sano kirjoitti:
kantasi reilusti.
eri mieltä.
puuttuikin usko?
Tai jos vanhemillat eivät uskokaan?Nimimerkki "vaan sano" (Miksi vaihdat aina nimimerkkiä?) kehoittaa: "Älä teoritisoi" ja jatkaa "Mitäs, jos se vauva huomaakin myöhemmin, että häneltä puuttuikin usko"?
---
Jeesus ei teoritisoi; Hän sanoo, että lapsi, ikään katsomatta, ottaa vastaan Jumalan valtakunnan, kunhan aikuiset eivät estele (Mark. 10:13-15).
Etkö luota Jeesuksen omiin sanoihin, järkeilemättä?
--
Vastaisitko nyt puolestasi edelliseen kysymykseeni; Pitääkö uskovien kaste uusia, jos on ottanut sen epäuskoisena ja vasta myöhemmin tullut uskoon?tuolta kirjoitti:
uudestä katekismuksesta Martti Lutherin kastekäsityksestä, joka on kirjotettuna Vähä katekismukseen.
Ainakin tässä kappaleessa hän puhuu uudesti syntyneestä ihmisestä, eli juuri näin uudesti syntynyt elää:
"Lutherin Vähä katekismus:
- Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
- Missä se on kirjoitettuna? Vastaus: Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”"
Hän siis puhuu jokahetkisessä parannuksessa elämisestä, mutta tiesikä hän, että me saamme voiman elää siinä, eli Pyhä Henki auttaa meitä kaiksessa.
Tiesikö Luther, että tuo elämäntyyli onnistuu vain todella uudesti syntyneiltä ja tiesikö sitä, että uudesti synytään vain Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä.
En tunne juurikaan Lutherin kirjoituksia, mutta toivon vaikka Tapio522 kommentoivan näihin kysymyksiini.Room. 6:1-14
Luther selittää näin:
"Sillä jos Israelin lapset joka kerta tahtoessaan kääntyä parannukseen ennen kaikkea ajattelivat lähteä Egyptistä ja sitä muistellen palasivat Jumalan luo, joka oli johdattanut heidät pois Egyptistä — ja tätä muistoa ja juuri tätä apua Mooses ja samoin Daavid niin usein teroittaa heidän mieliinsä — niin kuinka paljoa enemmän meidän tuleekaan muistaa lähtöämme omasta Egyptistämme ja sitä muistellen palata hänen luokseen, joka uudestisyntymisen vesipesolla on johdattanut meidät pois. Juuri tätä varten meidän käsketään muistaa kastettamme (Room 6:3).
Kasteella on siis kaksi merkitystä, kuolema ja ylösnousemus, se on: täydellinen ja päättynyt vanhurskauttaminen. Sillä kun pappi kastaa lapsen veteen, merkitsee se kuolemaa, ja kun hän nostaa sen vedestä, merkitsee se elämää.
Niin Paavali selittää tämän Room. 6:4: »Niin olemme siis hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.»
Tätä kuolemista ja ylösnousemista sanomme uudeksi luomukseksi, uudestisyntymiseksi ja hengelliseksi syntymiseksi (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).
Tätä ei saa käsittää, niin kuin monet tekevät, vain kuvaannollisesti synnin kuolemaksi ja armon elämäksi, vaan todelliseksi kuolemaksi ja ylösnousemukseksi. Sillä kaste ei ole keksitty vertauskuva. Eikä synti kuole eikä armo nouse täydellisenä ylös ennen kuin synnin ruumis, jota tässä elämässä kannamme, tuhoutuu, niin kuin apostoli sanoo mainitussa paikassa.
Sillä niin kauan kuin olemme lihassa, kiihottavat meitä ja kiihottuvat lihan himot. Sen tähden me myöskin alkaessamme uskoa alamme kuolla tästä maailmasta ja elää Jumalalle tulevassa elämässä, niin että usko todella kuolee ja nousee kuolleista. Se on hengellinen kaste, jossa meidät upotetaan ja jossa jälleen nousemme" (Luther).- kasteessa
Tapio522 kirjoitti:
Room. 6:1-14
Luther selittää näin:
"Sillä jos Israelin lapset joka kerta tahtoessaan kääntyä parannukseen ennen kaikkea ajattelivat lähteä Egyptistä ja sitä muistellen palasivat Jumalan luo, joka oli johdattanut heidät pois Egyptistä — ja tätä muistoa ja juuri tätä apua Mooses ja samoin Daavid niin usein teroittaa heidän mieliinsä — niin kuinka paljoa enemmän meidän tuleekaan muistaa lähtöämme omasta Egyptistämme ja sitä muistellen palata hänen luokseen, joka uudestisyntymisen vesipesolla on johdattanut meidät pois. Juuri tätä varten meidän käsketään muistaa kastettamme (Room 6:3).
Kasteella on siis kaksi merkitystä, kuolema ja ylösnousemus, se on: täydellinen ja päättynyt vanhurskauttaminen. Sillä kun pappi kastaa lapsen veteen, merkitsee se kuolemaa, ja kun hän nostaa sen vedestä, merkitsee se elämää.
Niin Paavali selittää tämän Room. 6:4: »Niin olemme siis hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.»
Tätä kuolemista ja ylösnousemista sanomme uudeksi luomukseksi, uudestisyntymiseksi ja hengelliseksi syntymiseksi (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).
Tätä ei saa käsittää, niin kuin monet tekevät, vain kuvaannollisesti synnin kuolemaksi ja armon elämäksi, vaan todelliseksi kuolemaksi ja ylösnousemukseksi. Sillä kaste ei ole keksitty vertauskuva. Eikä synti kuole eikä armo nouse täydellisenä ylös ennen kuin synnin ruumis, jota tässä elämässä kannamme, tuhoutuu, niin kuin apostoli sanoo mainitussa paikassa.
Sillä niin kauan kuin olemme lihassa, kiihottavat meitä ja kiihottuvat lihan himot. Sen tähden me myöskin alkaessamme uskoa alamme kuolla tästä maailmasta ja elää Jumalalle tulevassa elämässä, niin että usko todella kuolee ja nousee kuolleista. Se on hengellinen kaste, jossa meidät upotetaan ja jossa jälleen nousemme" (Luther).meidät upotetaan Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Vesikaste on kuvannollinen juuri tästä hengellisestä kasteesta.
Vesikasteessa saamme synnit anteeksi, Jumalan lupauksen mukaan ja saamme oikeuden uskoa Jeesukseen, jos tahdomme. Kaikki eivät tahdo. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "vaan sano" (Miksi vaihdat aina nimimerkkiä?) kehoittaa: "Älä teoritisoi" ja jatkaa "Mitäs, jos se vauva huomaakin myöhemmin, että häneltä puuttuikin usko"?
---
Jeesus ei teoritisoi; Hän sanoo, että lapsi, ikään katsomatta, ottaa vastaan Jumalan valtakunnan, kunhan aikuiset eivät estele (Mark. 10:13-15).
Etkö luota Jeesuksen omiin sanoihin, järkeilemättä?
--
Vastaisitko nyt puolestasi edelliseen kysymykseeni; Pitääkö uskovien kaste uusia, jos on ottanut sen epäuskoisena ja vasta myöhemmin tullut uskoon?Onko sinulla pieniä lapsia tai ollut.Jotenkin et tiedosta lapsen käyttäytymistä.
Aatteleppa Tapio tarkkaan.Jeesus otti kansan seasta lapsen syliinsä ja osoitti aikuisille kuulijoille, miten heidän tulisi uskossaan tulla tämän lapsen kaltaiseksi.Huomioi.Lapsi ei ollut kastettu ja Jeesus ei odottanut lapsen uudesti syntyvän.Siis lapsen kohdalla kaikki oli valmista ja Jeesus siunasi hänet.
Olisitko sinä kysynyt kastesaavista tai kummeista jne.Lapsella siis kaikki oli JO valmiina.
Muuten Raamattu tulee erikoisen ristiriitaiseksi, jos jonkun asian irroittaa ja liittää sen toiseen kohtaan.Esim. Tässä kohdassa, joss Jeesus siunasi lapsia ja kehoitti aikuisia tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin tässä ei puhuta kasteesta mitään.
Jos ihminen haluaa tietää taas kasteasiasta, niin pitää lukea niitä alueita Raamatusta, joissa kastetaan ihmisiä.
Samoin on huomioitava kaikki asiat.Erikoisesti on hyvä tarkata koskeeko joku asia miehiä, naisia, lapsia, vanhuksia, leskiä, eronneita, jne..eli jos asiayhteydessä mainitaan mies sukupuoli, niin sitä ei pidä liittää lapsiin tai naisiin.
Tai jos joku ohjeistus on annettu leskille, niin tämä ei päde naimattomille ihmisille tai eronneille. ML213 kirjoitti:
Onko sinulla pieniä lapsia tai ollut.Jotenkin et tiedosta lapsen käyttäytymistä.
Aatteleppa Tapio tarkkaan.Jeesus otti kansan seasta lapsen syliinsä ja osoitti aikuisille kuulijoille, miten heidän tulisi uskossaan tulla tämän lapsen kaltaiseksi.Huomioi.Lapsi ei ollut kastettu ja Jeesus ei odottanut lapsen uudesti syntyvän.Siis lapsen kohdalla kaikki oli valmista ja Jeesus siunasi hänet.
Olisitko sinä kysynyt kastesaavista tai kummeista jne.Lapsella siis kaikki oli JO valmiina.
Muuten Raamattu tulee erikoisen ristiriitaiseksi, jos jonkun asian irroittaa ja liittää sen toiseen kohtaan.Esim. Tässä kohdassa, joss Jeesus siunasi lapsia ja kehoitti aikuisia tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin tässä ei puhuta kasteesta mitään.
Jos ihminen haluaa tietää taas kasteasiasta, niin pitää lukea niitä alueita Raamatusta, joissa kastetaan ihmisiä.
Samoin on huomioitava kaikki asiat.Erikoisesti on hyvä tarkata koskeeko joku asia miehiä, naisia, lapsia, vanhuksia, leskiä, eronneita, jne..eli jos asiayhteydessä mainitaan mies sukupuoli, niin sitä ei pidä liittää lapsiin tai naisiin.
Tai jos joku ohjeistus on annettu leskille, niin tämä ei päde naimattomille ihmisille tai eronneille.ML213: "Lapsi ei ollut kastettu ja Jeesus ei odottanut lapsen uudesti syntyvän.Siis lapsen kohdalla kaikki oli valmista ja Jeesus siunasi hänet".
--
Jeesus sanoo:"...jos JOKU ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
-Tarkoittiko Jeesus JOKU-sanalla kaikenikäisiä ihmisiä tai vain tietyn ymmärryksen/kypsyyden omaavia lapsia/aikuisia?
Edelleen Jeesus jatkaa: "Mikä lihasta on syntynyt on liha;..." (Joh. 3:6)
-Onko pieni lapsi lihasta syntynyt?
(Perustelut Raamatun Sanalla!)ML213 kirjoitti:
Onko sinulla pieniä lapsia tai ollut.Jotenkin et tiedosta lapsen käyttäytymistä.
Tai jos joku ohjeistus on annettu leskille, niin tämä ei päde naimattomille ihmisille tai eronneille.ML213: "Tässä kohdassa, jossa Jeesus siunasi lapsia ja kehoitti aikuisia tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin tässä ei puhuta kasteesta mitään".
--
-Milloin Jeesus asetti kasteen?
-Kastoiko Jeesus ketään?- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Tässä kohdassa, jossa Jeesus siunasi lapsia ja kehoitti aikuisia tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin tässä ei puhuta kasteesta mitään".
--
-Kastoiko Jeesus ketään?esittämääsi teoreettiseen kysymykseen: "Jos joku ottaa uskovien kasteen, mutta myöhemmin huomaa, ettei olekkaan uskossa, niin......"
Tyhmä kysymys.
Eihän se ole uskovien kaste, ellei kastettava ole
uskossa. Jehovalaisethan kastavat, vaikka kastettava ei oliskaan uskossa Jeesukseen.
Aivan yhtä tyhmää olisi kysyä, pitääkö vauvakaste
uusia, jos ei olekkaan vettä. Jokin puuttuu!
Taas kyselet sitä, milloin kristillinen kaste alkoi.
Sinulle on selitetty kymmeniä kertoja, että se
alkoi JEESUKSEN KASTEESSA.
Oletko noin kovapäinen vai tahallasiko et halua
ymmärtää asiaa?
Läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä siitä
vielä puuttuisi?
Jeesus JATKOI TÄTÄ SAMAA KÄYTÄNTÖÄ Joh 4:1
ja kastoi niitä, jotka olivat uskoneet Häneen.
Lähetyskäskyssään Hän VAHVISTI vain tämän saman
käytännön.
Lopeta jo tuo turha kyseleminen. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Lapsi ei ollut kastettu ja Jeesus ei odottanut lapsen uudesti syntyvän.Siis lapsen kohdalla kaikki oli valmista ja Jeesus siunasi hänet".
--
Jeesus sanoo:"...jos JOKU ei synny VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
-Tarkoittiko Jeesus JOKU-sanalla kaikenikäisiä ihmisiä tai vain tietyn ymmärryksen/kypsyyden omaavia lapsia/aikuisia?
Edelleen Jeesus jatkaa: "Mikä lihasta on syntynyt on liha;..." (Joh. 3:6)
-Onko pieni lapsi lihasta syntynyt?
(Perustelut Raamatun Sanalla!)Miksi ihmeessä otat ja liität jakeita mielesi mukaan.Niin , huomioippa taas missä yhteydessä ja kenelle ja minkä ikäisille ihmisille on puhuttu nuo sanat.
Nyt ymmärrän erittäin huvin mielikuviasi uskosta, koska leikkaat ja liität Raamatun jakeita ja niistä teet mielikuvia.Näin todella Raamatusta saa ristiriitaisen kirjan.
Niin, tutkippa missä tilanteessa ja kenelle jokin asia on tiedostettu.Äskenhän pohdimme lapsikasteen ihmeellisyyttä.Jos Jeesuksen suhtautumista lapsiin halutaan tietää, niin tämä on tehtävä tutkimalla niitä Raamatun kohtia, joissa viitataan ja käsitellään lapsia.
Joh 3:6 Tässä Jeesus ohjeisti aikuista miestä, jonka todella piti/pitää uudesti syntyä .
Muuten on erikoisen hyvä asia, ettet ole ohjautunut parisuhde alalle, joissa "ratkotaan" ihmisten parisuhde ongelmia.
Aattele mikä vaara olisi ongelmaisia ihmisiä, jotka elävät parisuhteessa,- ohjeistaa naimattomien tai leskeksi jääneille, eronneet ohjeistuksilla, joita Raamatussa esiintyy.
Niin, kaikki Raamatun asiat on käsiteltävä ja miellettävä missä tilanteessa ne on tuotu julki ja se mielikuva pitää siirtää tähän aikaan/arkeen ja samanlaiseen tilanteeseen.Näin ihmisen mielikuvat rakentuvat laajaksi kokonaisuudeksi uskosta Jumalaan.
Lisäksi tilanteisiin todella liittyy jokin viisaus/salaisuus, joka aktivoituu ainoastaan samanlaisessa arjen tilanteessa. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Tässä kohdassa, jossa Jeesus siunasi lapsia ja kehoitti aikuisia tulemaan lapsen kaltaiseksi, niin tässä ei puhuta kasteesta mitään".
--
-Kastoiko Jeesus ketään?Jumala ei jätä mitään ihmiselle epävarmaksi.Jos tuohon tilanteeseen olisi liittynyt lapsien kastaminen, niin olen vakuuttunut, miten Jeesus olisi huomioinut tämän.
Niin, älä sorvaa tilanteesta mieleistäsi, vaan usko....niin kuin lapsi uskoo.
Siis etsi kaikki materiaali tilanteesta ja muodosta siitä oikea mielikuva.Älä lisää äläkä ota pois.
Just Jeesus varoitti kuulijoita epämääräisestä uskomisesta häneen ja siksi kehoitti heitä tulemaan lapsenkaltaiseksi.Just lapset eivät ala etsimään "uusia ulottuvuuksia" tilanteeseen, vaan uskovat aidosti mitä ovat kuulleet/ nähneet.
Rukoile Tapio Jumalalta lapsenuskoa itsellesi.Usko Raamattua sellaisena kuin se on kirjoitettu ja mitä siinä tilanteessa näet (kuulet).
Haluatko muuten minkalaisen "opin" Raamatusta saisi kun ottaa jakeen sieltä ja liittää sen toiseen tilanteeseen jne..No, ei kai ole jumalan tahto leikkiä vakavalla asialla. - syntyminen
kasteessa kirjoitti:
meidät upotetaan Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Vesikaste on kuvannollinen juuri tästä hengellisestä kasteesta.
Vesikasteessa saamme synnit anteeksi, Jumalan lupauksen mukaan ja saamme oikeuden uskoa Jeesukseen, jos tahdomme. Kaikki eivät tahdo.antaa voiman tulla Jumalan tekoja tekeväksi, sillä joka on Jumalasta syntynyt, ei voi olla tekemättä Hänen tahtonsa mukaan.
PYHÄ HENKI ON VOIMA ja ilman sitä voimaa, emme ole Jumalassa. Jeesus lähetti lupauksensa mukaan Pyhän Hengen, jonka ihminen saa sisäänsä vasta uudesti syntymisessä, ei vesikasteessa.
Rukoilkaa oikeutta uudesti syntymiseen ja uskokaa Jumalan Sanat ja tahtokaa tehdä niiden mukaan.
- Mitä ovat lainteot?
Onko kaikki tekeminen, uskon yhteydessä Jeesukseen, lain alla tekemistä?
Mm. Tiituksen kirjeessä korostetaan hyvien tekojen välttämättömyyttä uskovan elämässä.
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet (Tiit. 1:16).
Koko ajan meidän tulee kuitenkin muistaa, ettemme pelastu hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta (Tiit. 3:5)
Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25:31-46) vanhurskaat ihmettelevät, kun Jeesus luettelee esimerkkejä hyvistä teoista oikealla puolella oleville (Matt.25:35-36):
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita.
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.- uudelleen
Tapio522 kirjoitti:
Mm. Tiituksen kirjeessä korostetaan hyvien tekojen välttämättömyyttä uskovan elämässä.
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet (Tiit. 1:16).
Koko ajan meidän tulee kuitenkin muistaa, ettemme pelastu hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta (Tiit. 3:5)
Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25:31-46) vanhurskaat ihmettelevät, kun Jeesus luettelee esimerkkejä hyvistä teoista oikealla puolella oleville (Matt.25:35-36):
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita.
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.että mistä lainteoista galatalaisten kirjeessä puhutaan, eli mitä ovat lainteot?
uudelleen kirjoitti:
että mistä lainteoista galatalaisten kirjeessä puhutaan, eli mitä ovat lainteot?
"...mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista (Gal. 2:16.)
--
Martti Luther selittää tämän hyvin.
Kirjasta: Mannaa Jumalan lapsille
"Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo" (Room.10:4).
”Niiden, jotka eivät tunne oikein Kristuksen vanhurskautta, täytyy välttämättä tehdä Kristuksesta laki ja laista Kristus.
He näet opettavat, että vaikka usko Kristukseen vanhurskauttaakin, sen ohessa on lisäksi pidettävä Jumalan käskyt, sillä on kirjoitettu: "Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." Näin heti kielletään Kristus ja kumotaan usko, kun laille omistetaan se, mikä kuuluu ainoastaan Kristukselle.
Jos Kristukselle annetaan hänen oikea nimensä, hän on meidän vanhurskauttajamme ja vapahtajamme kaikesta synnistä.
Jos taas annan tämän kunnian laille, se onkin vanhurskauttajani, joka vapauttaa minut synneistäni, koska teen sen tekoja.
Näin laista on tullut Kristus, ja Kristus on kokonaan kadottanut nimensä, virkansa ja kunniansa. Hän on muuttunut sen lain palvelijaksi, joka syyttää, kauhistaa, paljastaa ja lähettää syntisen lain luo, joka voisi vanhurskauttaa hänet. Mutta lain tehtävänähän tämä kaikki on.
Kristuksen varsinaisena tehtävänä on ottaa vastaan lain vianalaiseksi osoittama syntinen ja vapauttaa hänet synneistään, jos hän uskoo evankeliumiin. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Luther).- Luther...
Tapio522 kirjoitti:
"...mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista (Gal. 2:16.)
--
”Niiden, jotka eivät tunne oikein Kristuksen vanhurskautta, täytyy välttämättä tehdä Kristuksesta laki ja laista Kristus.
He näet opettavat, että vaikka usko Kristukseen vanhurskauttaakin, sen ohessa on lisäksi pidettävä Jumalan käskyt, sillä on kirjoitettu: "Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." Näin heti kielletään Kristus ja kumotaan usko, kun laille omistetaan se, mikä kuuluu ainoastaan Kristukselle.
Jos Kristukselle annetaan hänen oikea nimensä, hän on meidän vanhurskauttajamme ja vapahtajamme kaikesta synnistä.
Jos taas annan tämän kunnian laille, se onkin vanhurskauttajani, joka vapauttaa minut synneistäni, koska teen sen tekoja.
Näin laista on tullut Kristus, ja Kristus on kokonaan kadottanut nimensä, virkansa ja kunniansa. Hän on muuttunut sen lain palvelijaksi, joka syyttää, kauhistaa, paljastaa ja lähettää syntisen lain luo, joka voisi vanhurskauttaa hänet. Mutta lain tehtävänähän tämä kaikki on.
Kristuksen varsinaisena tehtävänä on ottaa vastaan lain vianalaiseksi osoittama syntinen ja vapauttaa hänet synneistään, jos hän uskoo evankeliumiin. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Luther).uskomasta Jumalan käskyihin ja pitämästä niitä?
Silloinhan Luther on tässä yhtä väärässä, kuin oli, kun aloitti ja jatkoi juutalaisten tuomitsemista.
1. Kor. 7:19
Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
Matteus 22
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Matteus 5
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. - tekoja!
Tapio522 kirjoitti:
--
Kristuksen varsinaisena tehtävänä on ottaa vastaan lain vianalaiseksi osoittama syntinen ja vapauttaa hänet synneistään, jos hän uskoo evankeliumiin. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Luther).Gal. 2:3
Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
Gal. 6:12
Kaikki, jotka pyrkivät lihassa olemaan mieliksi, ne pakottavat teitä ympärileikkauttamaan itsenne vain siksi, ettei heitä Kristuksen ristin tähden vainottaisi.
Gal. 6:13
Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.
Galatalaiskirje 4
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
NÄITÄ LAINTEKOJA VASTAAN PAAVALI TAISTELI.
NÄITÄ PAAVALI TEKI JA OPETTI MUITAKIN TEKEMÄÄN.
Gal. 2:10
Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
Galatalaiskirje 6
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
Oletko huomannut galatalaiskirjeestä, miten Paavalin työtoverit ja juutalaisten keskuudessa Jeesuksen työtä tekevät apostolitkin lankesivat ulkokultaisuuteen, eli he pelkäsivät näitä valheveljiä, jotka yrittivät saada pakana-alkuisetkin ympärileikkauksiin ja muihin juutalaisten lakiin.
Paavali opettaa ihmiset kunnioittamaan Jumalan käskyjä ja luepas efesolaiskirjeestä, miten hän kasvattaessaan lapsia kiristukseen, kasvattaa heitä neljännellä käskyllä, eli käskee kunnioittaa vanhempia ja kertoo sen käskyn sisältävän lupauksen, että joka siinä käskyssä pysyy saa pitkän ja hyvän elämän. Opettaisiko Paavali noin, ellei hän usko Jumalan käskyihin. - tehneensä hyviä tekoja
Tapio522 kirjoitti:
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.Vanhurskaat totta tosiaan tiesivät mitä tekoja olivat tehneet - mutteivat tienneet että siinä oli Jeesus ollut heidän hyvien tekojensa kohteena.
- teoista ja
Tapio522 kirjoitti:
--
Kristuksen varsinaisena tehtävänä on ottaa vastaan lain vianalaiseksi osoittama syntinen ja vapauttaa hänet synneistään, jos hän uskoo evankeliumiin. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Luther).rakkaus on lain täyttymys.
Paav. kirj, Room. 13
7. Antakaa kaikille, mitä annettavaa on: Kenelle vero sille vero, kenelle tuli, sille tuli, kenelle pelko sille pelko, kenelle kunnia sille kunnia.
8. Älkää kenellekään olko mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte.
Sillä joka toista rkastaa on lain täyttänyt.
9. Sillä tämä: "Älä tee huorin, äläkä tapa, älä varasta, älä himoitse". ja mikä muu käsky tahansa, sisältyvät kaikki tähän sanaan: Rakasta läkimmäistäsi niinkuin itseäsi.
10. Rakkaus ei tee lähimäiselleen mitään pahaa, siksi rakkaus on lain täyttymys.
11. Ja tehkää tämä koska tunnette tämän ajan, sillä jo on hetki teidän unesta nousta, sillä pelastus on meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
12. Yö on pitkälle kulunut,ja päivä on lähellä.Pankaame siis pois pimeyden teot,pukeutukaamme valkeuden varustuksiin.
13. Vaeltakaamme siis säädyllisesti, niinkuin päivällä, ei mässäyksissä, ei juomigeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa, ei kateudessa.
14. Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkää niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät. - Teholooki
uudelleen kirjoitti:
että mistä lainteoista galatalaisten kirjeessä puhutaan, eli mitä ovat lainteot?
Ideana: jos ihminen kuvittelee omalla elämällään ansaitsevansa pelastumisen, hän yrittää lain tekojen mukaan pelastua - saavuttaa pelastumisen tekemisen eikä Kristuksen ristinkuoleman tähden.
Vastasikohan tuo yhtään kysymykseen?
Hyvät teot ovat hengen hedelmää - eivät pelastuksen edellytys. - ilmentävät
Teholooki kirjoitti:
Ideana: jos ihminen kuvittelee omalla elämällään ansaitsevansa pelastumisen, hän yrittää lain tekojen mukaan pelastua - saavuttaa pelastumisen tekemisen eikä Kristuksen ristinkuoleman tähden.
Vastasikohan tuo yhtään kysymykseen?
Hyvät teot ovat hengen hedelmää - eivät pelastuksen edellytys.joko hyvää tai huonoa hedelmää ja puu tunnetaan hedelmistään. Jokainen oksa, joka kantaa huonoa hedelmää karsitaan poissa. Ei saata hyvä puu tuottaa huonoa hedelmää, eikä huono puu hyvää hedelmää.
Tämä tekemisasia ei ole niin yksinkertainen kuin monet luulevat, sillä siitä nähdään onko ihminen uskossa vai ei. Tosin hyvätkään teot eivät pelasta, sillä ainoa pelastus on Jeesus, mutta uskosta Jeesukseen seuraa hyvät teot ja siksi ne ovat välttämättömiä.
Mitä hyvät teot sitten ovat. Tekoja, jotka osoittavat ihmisen asennemaailman, eli jos joku on hädässä, niin uskovainen on aina valmis lohduttamaan ja tarjoamaan apuaan, mutta uskosta osaton usein ajattelee, että minullahan on hyvin, kun vertaan tuohon elämääni.
Uskovainen iloitsee iloitsevien kanssa ja itkee itkevien kanssa etsien keinoa louhduttaa ja auttaa. - Teholooki
ilmentävät kirjoitti:
joko hyvää tai huonoa hedelmää ja puu tunnetaan hedelmistään. Jokainen oksa, joka kantaa huonoa hedelmää karsitaan poissa. Ei saata hyvä puu tuottaa huonoa hedelmää, eikä huono puu hyvää hedelmää.
Tämä tekemisasia ei ole niin yksinkertainen kuin monet luulevat, sillä siitä nähdään onko ihminen uskossa vai ei. Tosin hyvätkään teot eivät pelasta, sillä ainoa pelastus on Jeesus, mutta uskosta Jeesukseen seuraa hyvät teot ja siksi ne ovat välttämättömiä.
Mitä hyvät teot sitten ovat. Tekoja, jotka osoittavat ihmisen asennemaailman, eli jos joku on hädässä, niin uskovainen on aina valmis lohduttamaan ja tarjoamaan apuaan, mutta uskosta osaton usein ajattelee, että minullahan on hyvin, kun vertaan tuohon elämääni.
Uskovainen iloitsee iloitsevien kanssa ja itkee itkevien kanssa etsien keinoa louhduttaa ja auttaa.nuo ovat niitä hengen hedelmiä. Lain alaisina ja lain vaatimina tekoina ne ovat turhaa omavanhurskauden pönkittämistä ja itsensä varaan rakennettua pelastusta.
- laintekoja?
Teholooki kirjoitti:
nuo ovat niitä hengen hedelmiä. Lain alaisina ja lain vaatimina tekoina ne ovat turhaa omavanhurskauden pönkittämistä ja itsensä varaan rakennettua pelastusta.
En osaa oikein ajatella, että noita tekoja tehtäisiin lain alaisina ja lain vaatimina, mutta hyviä tekoja tehdessä on toisinaan kiellettävä lihantahtoa, joka tahtoisi vältellä hyviä tekoja ja olla suoranaisen laiska Jumalan tehtäviin.
Kun uskoo, että hyvät teot kuuluvat uskovaisille, niin saa siihen voiman Jumalalta Hänen Hengessään, eli kun uskoo Jeesukseen ja tahtoo seurata Häntä saa uudesti syntymisen.
Laintekoja ovat ympärileikkaukset, uhrit, aikoihin perustuvat teot, joita Jumala määräsi määtättömän paljon juutalaisille. Oli viikonpäiviin, kuukauden päiviin ja vuoden päiviin liittyviä aikoja ja oli vuosien välisiä aikoja, jotka juutalaisten, heidän jotka uskoivat Jumalaan oli kyettävä muistamaan ja täyttämään.
Juutalaisten laki ja niistä seuraavat teot olivat todella rankkoja ja näin Jumala piti kurissa kansansa. Hän ei ole jättänyt meitä uuden liitonkaan aikana kurittomina elämään, vaan rakkaudenlaki perustuu kahdelle käskylle, eli rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä, kuin itseäsi ja näissä käskyissä on muut käskyt sisällä. Eli meidät on asetettu rajojen sisäpuolelle turvaan, sillä jokainen Jeesukseen uskovat uskoo käskyt ja elää rakkaudenlaissa ja siksi turvassa ja vapaudessa. - Luther...
Tapio522 kirjoitti:
--
Kristuksen varsinaisena tehtävänä on ottaa vastaan lain vianalaiseksi osoittama syntinen ja vapauttaa hänet synneistään, jos hän uskoo evankeliumiin. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Luther).nostaa käskyt niille kuuluvaan arvoon.
KÄSKYT - RAKKAUDEN LAKI
Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa. Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. Sekä käskyjen rikkomisen että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä. Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.
Koska Jumala tahtoo ihmisille hyvää, hän vaatii ehdotonta rakkautta. Käskyt eivät ole vain elämänohje. Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täyttämään Jumalan vaatimusta, vaikka sydämemme tunnustaakin sen oikeaksi. Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin etsimme omaa etuamme. Ellei meillä ole luottamusta Jumalaan, hyvyyden lähteeseen, huolehdimme ennen muuta omasta hyvinvoinnistamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin turmeltuvat.
Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.
Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:8)
Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
(1. Joh. 5:2–3)
MITÄ JUMALA SANOO KAIKISTA NÄISTÄ KÄSKYISTÄ? VASTAUS:
Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista aina kolmanteen ja neljänteen polveen, jos he vihaavat minua, mutta tuhansien sukupolvien ajan osoitan armoni niille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Jumala uhkaa rangaistuksella kaikkia, jotka rikkovat hänen käskyjään. Sen tähden meidän tulee pelätä hänen vihaansa, emmekä saa tehdä vastoin näitä käskyjä. Jokaiselle näitä käskyjä noudattavalle hän sen sijaan lupaa armoa ja kaikkea hyvää. Siksi meidän on rakastettava häntä ja turvauduttava häneen sekä mielellämme noudatettava hänen käskyjään.
(Lutherin Vähä katekismus) - mistä tämä johtuu?
Luther... kirjoitti:
nostaa käskyt niille kuuluvaan arvoon.
KÄSKYT - RAKKAUDEN LAKI
Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa. Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. Sekä käskyjen rikkomisen että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä. Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.
Koska Jumala tahtoo ihmisille hyvää, hän vaatii ehdotonta rakkautta. Käskyt eivät ole vain elämänohje. Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täyttämään Jumalan vaatimusta, vaikka sydämemme tunnustaakin sen oikeaksi. Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin etsimme omaa etuamme. Ellei meillä ole luottamusta Jumalaan, hyvyyden lähteeseen, huolehdimme ennen muuta omasta hyvinvoinnistamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin turmeltuvat.
Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.
Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:8)
Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
(1. Joh. 5:2–3)
MITÄ JUMALA SANOO KAIKISTA NÄISTÄ KÄSKYISTÄ? VASTAUS:
Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista aina kolmanteen ja neljänteen polveen, jos he vihaavat minua, mutta tuhansien sukupolvien ajan osoitan armoni niille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Jumala uhkaa rangaistuksella kaikkia, jotka rikkovat hänen käskyjään. Sen tähden meidän tulee pelätä hänen vihaansa, emmekä saa tehdä vastoin näitä käskyjä. Jokaiselle näitä käskyjä noudattavalle hän sen sijaan lupaa armoa ja kaikkea hyvää. Siksi meidän on rakastettava häntä ja turvauduttava häneen sekä mielellämme noudatettava hänen käskyjään.
(Lutherin Vähä katekismus)Katekismuksessa Luther uskoo käskyihin ja tiettää niiden sisältyvän rakkaudenlakiin, mutta tässä hän pitää niitä lain alaisuutena.
Luther:
Onko Lutherin kirjoituksia väärennetty, vai onko mahdollista, että Martti Luther joutui lankeemukseen? - Teholooki
laintekoja? kirjoitti:
En osaa oikein ajatella, että noita tekoja tehtäisiin lain alaisina ja lain vaatimina, mutta hyviä tekoja tehdessä on toisinaan kiellettävä lihantahtoa, joka tahtoisi vältellä hyviä tekoja ja olla suoranaisen laiska Jumalan tehtäviin.
Kun uskoo, että hyvät teot kuuluvat uskovaisille, niin saa siihen voiman Jumalalta Hänen Hengessään, eli kun uskoo Jeesukseen ja tahtoo seurata Häntä saa uudesti syntymisen.
Laintekoja ovat ympärileikkaukset, uhrit, aikoihin perustuvat teot, joita Jumala määräsi määtättömän paljon juutalaisille. Oli viikonpäiviin, kuukauden päiviin ja vuoden päiviin liittyviä aikoja ja oli vuosien välisiä aikoja, jotka juutalaisten, heidän jotka uskoivat Jumalaan oli kyettävä muistamaan ja täyttämään.
Juutalaisten laki ja niistä seuraavat teot olivat todella rankkoja ja näin Jumala piti kurissa kansansa. Hän ei ole jättänyt meitä uuden liitonkaan aikana kurittomina elämään, vaan rakkaudenlaki perustuu kahdelle käskylle, eli rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä, kuin itseäsi ja näissä käskyissä on muut käskyt sisällä. Eli meidät on asetettu rajojen sisäpuolelle turvaan, sillä jokainen Jeesukseen uskovat uskoo käskyt ja elää rakkaudenlaissa ja siksi turvassa ja vapaudessa.Lain kirjaimen täyttämisen tehtävänähän on taata ihmiselle pelastus lakia noudattamalla. Lain tekoihin liittyi juutalaisilla mainitut rituaalit ja säädökset - tähtäyspiste oli kuitenkin liiton pitäminen Jumalan kanssa.
Uskon vanhurskaus taas on sitä, että pelastus lahjoitetaan Kristukseen uskoville ilman tekoja tai omia ansioita. Ainoa ansio on Kristus ja Hänen uhrikuolemansa. Eli nyt ei kannata seata hengen hedelmiä ja lain tekoja keskenään. Kristityn uskovan näkökulmasta katsottuna hyvistä teoista puhutaan hengen hedelminä.
Liha tappelee aina vastaan, jos jotain hyvää pitäisi tehdä. Joskus se suurin Jumalan ihme ja teko on se, että ihminen pystyy tekemään parannusta... Vanha Aatami istuu tiukassa... :D - samaa
Teholooki kirjoitti:
Lain kirjaimen täyttämisen tehtävänähän on taata ihmiselle pelastus lakia noudattamalla. Lain tekoihin liittyi juutalaisilla mainitut rituaalit ja säädökset - tähtäyspiste oli kuitenkin liiton pitäminen Jumalan kanssa.
Uskon vanhurskaus taas on sitä, että pelastus lahjoitetaan Kristukseen uskoville ilman tekoja tai omia ansioita. Ainoa ansio on Kristus ja Hänen uhrikuolemansa. Eli nyt ei kannata seata hengen hedelmiä ja lain tekoja keskenään. Kristityn uskovan näkökulmasta katsottuna hyvistä teoista puhutaan hengen hedelminä.
Liha tappelee aina vastaan, jos jotain hyvää pitäisi tehdä. Joskus se suurin Jumalan ihme ja teko on se, että ihminen pystyy tekemään parannusta... Vanha Aatami istuu tiukassa... :Dtai eri mieltä?
Meidän ei todella tarvitse tehdä laintekoja, mutta mitä sinä ymmärrät lainteoilla.
Onko kymmenen käskyä ja niiden pitäminen mielestäsi laintekoa, vai tarkoitatko ypärileikkauksia ja aikoihin ja uhreihin perustuvia tekoja lainteoilla.
Hengen hedelmä on mitattavissa asenteilla ja teoilla ja usko näkyy hedelmistä.
Jeesukseen uskovan koko asennemaailma muuttuu myönteiseksi rakkaudelle ja siitä kumpuaa hyvät teot, eli hedelmät. - Teholooki
samaa kirjoitti:
tai eri mieltä?
Meidän ei todella tarvitse tehdä laintekoja, mutta mitä sinä ymmärrät lainteoilla.
Onko kymmenen käskyä ja niiden pitäminen mielestäsi laintekoa, vai tarkoitatko ypärileikkauksia ja aikoihin ja uhreihin perustuvia tekoja lainteoilla.
Hengen hedelmä on mitattavissa asenteilla ja teoilla ja usko näkyy hedelmistä.
Jeesukseen uskovan koko asennemaailma muuttuu myönteiseksi rakkaudelle ja siitä kumpuaa hyvät teot, eli hedelmät.Laki on lakia - eli Mooseksen kirjat välittävät aika selkeällä tavalla lakia. Kymmenen käskyä ei ole erillinen saareke lain sisällä vaan on osa lakia.
Kymmenen käskyä on vanhan liiton laki, jota selitetään monella muulla käskyllä ja kehotuksella. Kymmenen käskyä on hyvä elämän ohjeena mutta pelastuksen lähtökohtana sitä ei tule pitää eikä siitä sellaiseksi ole. Lain kirjainta noudattamalla ei yksikään pelastu. Lain tehtävä on osoittaa mitä on synti. Teholooki kirjoitti:
Lain kirjaimen täyttämisen tehtävänähän on taata ihmiselle pelastus lakia noudattamalla. Lain tekoihin liittyi juutalaisilla mainitut rituaalit ja säädökset - tähtäyspiste oli kuitenkin liiton pitäminen Jumalan kanssa.
Liha tappelee aina vastaan, jos jotain hyvää pitäisi tehdä. Joskus se suurin Jumalan ihme ja teko on se, että ihminen pystyy tekemään parannusta... Vanha Aatami istuu tiukassa... :DTeholooki: "Uskon vanhurskaus taas on sitä, että pelastus lahjoitetaan Kristukseen uskoville ilman tekoja tai omia ansioita. Ainoa ansio on Kristus ja Hänen uhrikuolemansa. Eli nyt ei kannata seata hengen hedelmiä ja lain tekoja keskenään".
--
Kiitos selventävistä opetuksistasi!
Olemme Raamattu-palstalla käymässä läpi Jaakobin kirjettä.
Seuraava jakso on Jaakob 2:14-26.
Teksti sisältää ongelman, jota on pidetty vaikeimpana Jaakobin kirjeessä.
Äkkiseltaan katsoen näyttää siltä, että Jaakob kirjoittaa vastoin Paavalin opetuksia. Paavalihan opettaa uskon vanhurskautta (Room. 3:27-31).
Opettaako Jaakob nyt vastoin Paavalia tekojen vanhurskautta (14,24)?
Yhtä mieltä molemmat ovat siinä, että pelastava usko ilmenee rakkauden teoissa (Gal. 5:6, 1. Kor. 6:9).- lukea
Teholooki kirjoitti:
Laki on lakia - eli Mooseksen kirjat välittävät aika selkeällä tavalla lakia. Kymmenen käskyä ei ole erillinen saareke lain sisällä vaan on osa lakia.
Kymmenen käskyä on vanhan liiton laki, jota selitetään monella muulla käskyllä ja kehotuksella. Kymmenen käskyä on hyvä elämän ohjeena mutta pelastuksen lähtökohtana sitä ei tule pitää eikä siitä sellaiseksi ole. Lain kirjainta noudattamalla ei yksikään pelastu. Lain tehtävä on osoittaa mitä on synti.mitä kivitauluihin on kirjoitettu. Onko siihen kirjoitettu kaikki laki, eli uhraamiset, ajat, ympärileikkaukset, vai kymmenen käskyä ja vielä enemmän kannattaa lukea se, missä Jumalan Sana sanoo niiden käskyjen nyt olevan.
Eli näissä kahdessa käskyssä riippuu laki ja profeetat, Jeesuksen mukaan: rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä niin, kuin itseäsi.
Jeesus varoittaa, että jos opetat rikkomalla pienimmän käskyn, olet kutsuttava taivaassa pienimmäksi.
Miksikähän heitä kutsutaan, jotka eivät käskyistä piittaa, eivätkä ymmärrä, että Jeesus vahvisti käskyt. - pohja saa
Tapio522 kirjoitti:
Teholooki: "Uskon vanhurskaus taas on sitä, että pelastus lahjoitetaan Kristukseen uskoville ilman tekoja tai omia ansioita. Ainoa ansio on Kristus ja Hänen uhrikuolemansa. Eli nyt ei kannata seata hengen hedelmiä ja lain tekoja keskenään".
--
Äkkiseltaan katsoen näyttää siltä, että Jaakob kirjoittaa vastoin Paavalin opetuksia. Paavalihan opettaa uskon vanhurskautta (Room. 3:27-31).
Yhtä mieltä molemmat ovat siinä, että pelastava usko ilmenee rakkauden teoissa (Gal. 5:6, 1. Kor. 6:9).sinut kiittämään saman mielistä, mutta et huomaa, että muutkin täällä vastustavat laintekoja, mutta puhuvat sen puolesta, että uskovainen elää rakkaudenlaissa, joka sisältää kymmenen käskyä ja siksi he ovat vapaita, sillä he rakastavat ja näin eivät joudu lain rikkojiksi.
Luutetko todella, että Jumala jätti meidät ilman rajoja tänne elämään?
Sitä Hän ei tehnyt, vaan yhäkin meillä on rajat, joiden sisällä elämme vapaudessa, sillä hän, joka käy rakkaudenlakia vastaan, on langennut ja joutuu lain tuomittavaksi, jos ei tee parannusta.
Paavali luettelee hedelmät, joita vastaan ei ole lakia, mutta joka niitä hedelmiä ei omaa, joutuu Sanan, eli lain kanssa vastakkain.
Eivät kaikki, jotka sanovat Jeesukselle Herra, Herra pelastu, vaan he pelastuvat, jotka ovat kuuliaisia Jumalalle.
Jospa ymmärtäisitä, että kuuliaisuus tuo täydellisen vapauden ja ilon. Synti tuo orjuuden ja masennuksen. - Teholooki
Tapio522 kirjoitti:
Teholooki: "Uskon vanhurskaus taas on sitä, että pelastus lahjoitetaan Kristukseen uskoville ilman tekoja tai omia ansioita. Ainoa ansio on Kristus ja Hänen uhrikuolemansa. Eli nyt ei kannata seata hengen hedelmiä ja lain tekoja keskenään".
--
Yhtä mieltä molemmat ovat siinä, että pelastava usko ilmenee rakkauden teoissa (Gal. 5:6, 1. Kor. 6:9).on todellakin aika hankala kirje. Luther nimittää Jaakobin nimissä kirjoitettua kirjettä "olkikirjeeksi". Totta, että Jaakobin kirjeessä teot saavat aika keskeistä näköalaa.
Kristityn usko ilmenee rakkauden tekoina lähimmäisille. Uskon pointti ei kuitenkaan ole se, että tehdään hyvää palkinnon toivossa vaan se että tehdään hyvää vapaasta tahdosta koska Jumala on rakastanut meitä antamalla Jeesuksen. Palkkiousko on uskoa joulupukkiin.
Joskus tulee sellainen jännä fiilis, että Jeesukseen uskotaan vain siksi, että pelätään helvettiä ja kadotusta sekä maallista kuolemaa. Usko voisi lähteä myös siitä ilosta, että meillä on todellakin niin rakastava Jumala, joka antoi ainoan poikansa meidän jokaisen puolesta kuolemaan, ettei meidän tarvitse kuolla. Saamme elää ikuisesti Jumalan yhteydessä Kristuksen tähden. Uskon ei tarvitse olla pelkoa, helvetinpelkoa, vaan aitoa iloa siitä, että meillä on suuri Jumala joka osaa pitää meistä jokaisesta hyvän huolen - niinkuin hyvä isä pitää huolta lapsistaan. - surullista
Teholooki kirjoitti:
on todellakin aika hankala kirje. Luther nimittää Jaakobin nimissä kirjoitettua kirjettä "olkikirjeeksi". Totta, että Jaakobin kirjeessä teot saavat aika keskeistä näköalaa.
Kristityn usko ilmenee rakkauden tekoina lähimmäisille. Uskon pointti ei kuitenkaan ole se, että tehdään hyvää palkinnon toivossa vaan se että tehdään hyvää vapaasta tahdosta koska Jumala on rakastanut meitä antamalla Jeesuksen. Palkkiousko on uskoa joulupukkiin.
Joskus tulee sellainen jännä fiilis, että Jeesukseen uskotaan vain siksi, että pelätään helvettiä ja kadotusta sekä maallista kuolemaa. Usko voisi lähteä myös siitä ilosta, että meillä on todellakin niin rakastava Jumala, joka antoi ainoan poikansa meidän jokaisen puolesta kuolemaan, ettei meidän tarvitse kuolla. Saamme elää ikuisesti Jumalan yhteydessä Kristuksen tähden. Uskon ei tarvitse olla pelkoa, helvetinpelkoa, vaan aitoa iloa siitä, että meillä on suuri Jumala joka osaa pitää meistä jokaisesta hyvän huolen - niinkuin hyvä isä pitää huolta lapsistaan.onkaan se, että ihmiset jäävät usein pelkästään toisten tulkitseman uskon varaan.
Jokaisessa lahkossa on oppi-isä ja lahkoja ei olisi olemassakaan, jollei ihmiset lihallisuudessaan olisi eronneet toisistaan, jonkin opinkappaleen- tai näkemyseron takia ja luoneet omaa lahkoa.
Jeesusta pilkattiin fariseusten ja kirjanoppineiden toimesta sanomalla, että hän perusti nasarettilaisten lahkon ja jotkut oppi-isät ovat senkin selittäneet niin, että Jeesuskin kuului lahkoon.
Jeesus ei todella kuulunut lahkoon ja lahkot ovat syntiä juuri sen takia, että ihmisten erimielisyys on erottanut ihmiset yhteisestä uskosta ja kasvusta yhteisessä Hengessä.
Luterilaiset ajattelevat, että koska Suomi on ns. luterilainen maa, niin luterilaisuus ei ole lahko, mutta näin se ei ole. Martti Luther on tämän lahkon kanta- ja oppi-isä ja olen todella surullinen, kun joudun näkemään, että hänen omia lihallisia käsityksiään pidetään Jumalan Sanana, eikä näytetä edes arvosteltavan niitä, eli luterilaisten Jumalan on Martti Luther, koska hänen opetuksensa neuvovat, miten Raamattuun tulee uskoa.
On erittäin harmillista, että kaikkiin niihin asioihinkin, joissa Luther selkeästi on väärässä uskotaan, kuin tulisi uskoa Jumalan Sanaan ja totuuteen, eli itse ahkeroida Jumalan tuntemiseksi ja lukea aivan itse Hänen Sanaansa ja rukoilemalla rukoilla, että Pyhä Henki kirkastaa jokaisen Sanan.
Jos Luther sanoo Jaakobin kirjettä olkikirjeeksi, niin silloin Luther on myös ollut hän, joka luterilaisille selitti galatalaiskirjeen väärin ja loi uskon, johon ei teot ja käskyt eivät kuulu.
Galatalaiskirjeessä Paavali taistelee juutalaisten tekolakeja vastaan, mutta on valtava joukko, joka väittää sen kirjeen osoittavan, että Jeesuksen seuraajille ei kuulu teot, sillä armo riittää. Todellinen harha, joka on tuhonnut lukemattomien ihmisten mahdollisuuden päästä vapauteen ja rakkauteen, sillä liha pitää itsessään synnin ja lainalaisuuden. Jeesus voitti ristillä lihan ja jokainen Hänen omansa saa elää Hengessä ja näin liha on ristiin naulittu lakeineen. He, jotka jäivät väärän opetuksen takia lihaan, saavat tuomion laista, jonka alle he jäivät. Vain usko Jeesukseen ja Hänen seuraamisensa pelastaa meidät lailta, sillä rakkaus täyttää lain.
Kaikkialla niin apostolien, opetuslasten ja kenen tahansa kirjoituksia lukiessa, saa havaita miten meitä neuvotaan elämään Jeesuksessa ja kerrotaan, miten Jeesus on päämme ja me ruumiin jäseniä ja miten tuollainen pää, joka on puhtaus ja rakkaus, vaikuttaa ruumiin jäsenten teot, eli hyvät teot. Raamattu sanoo, että me elämme Jumalan edeltä valmistamissa hyvissä teoissa.
On aivan valtava harha, jos kuvitellaan, että Jeesus kielsi tekemisen ja kumosi lain.
Lukekaa jo itse, että Jeesus antaa ohjeet tekemiselle ja käskee antaa toiselle vaikka toisen paitansa ja käskee rakastaa vihollistakin ja käskee käydä katsomassa sairaita ja syöttää nälkäiset ja kertoo, että nämä on hedelmää, jota uskovaiset saavat Hänen nimensä takia kantaa ja kertoo, että Pyhä Henki annetaan voimaksi elää Jumalan elämää. Ei saata korkealla vuorella olevan kaupungin valot jäädä näkymättä.
Harhaa on se, että me emme ymmärrä mitä me teemme. Me todella tiedämme tehdessämme hyvää, että teemme sen Jumalan kunniaksi ja rakkaudesta Jumalaan.
Toisen kätemme ei tule tietää, mitä annamme. Se tarkoittaa sitä, että meidän ei tule muistella tekojamme eikä niillä kerskata, vaan antaa niistä teoista kunnia Jumalalle, sillä kunnia kuuluu Hänelle, sillä liha on hidas hyvään, mutta Henki on altis hyvään ja teke ilolla hyvää ja näin ihminen ei kunniaa saa, vaan kunnia menee Hänelle, joka on hyvä ja vaikuttaa hyvän.
Hedelmät ilmentävät uskoa. Älkää uskoko kaikkea, mitä teille syötetään, vaan lukekaa Sanaa Jumalan Hengen voimalla ja johdolla.
Toin otanna Raamatusta Jeesuksen sanomia tehkää ja tee sanalla otettuja neuvoja tänne niin, että saatte nähdä, että Jaakobin kirje on yksi selkeimistä kirjeistä, jossa kerrotaan, että usko ilman tekoja on KUOLLUT.
Jumalan lapsen koko asennemaailma on muuttunut hyvään kurkottavaksi ja usein hänen tekemisensä ovat vihollisten siunaamisia, köyhien auttamista, uupuneiden lohduttamista, tarvittaessa nuhteen antamista, joka paikassa ja kaikkialla totuuden esille tuomista, jossa on mukana laupeus ja armo.
Eli Hänellä on usko Jeesukseen ja Jeesuksen todistus ja Jumalan käskyt.
Totuus ei jätä ketään harhaoppeihin ja valmistautukaa lukemaan Jumalan Sanaa Pyhän Hengen johdolla, jotta voitte siinä yhteisössä missä olette, kumota harhat, olivat ne Lutherin, tai kenen tahansa synnyttämiä.
Luuk. 6:46
Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?
Matt. 3:2
ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Matt. 3:3
Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
Matt. 3:8
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
Matt. 4:17
Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Matt. 7:12
Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
Matt. 12:33
Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
Matt. 23:3
Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mark. 1:3
"Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
Mark. 1:15
ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Luuk. 3:4
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Luuk. 3:8
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Luuk. 6:27
Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
Luuk. 6:31
Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
Luuk. 6:35
Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
Luuk. 16:9
Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.
Luuk. 22:19
Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
Joh. 1:23
Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
Joh. 2:5
Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".
Matt. 3:10
Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Matt. 5:27
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
Matt. 5:46
Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
Matt. 5:47
Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
Matt. 6:28
Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
Matt. 7:19
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
Matt. 7:26
Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
Matt. 8:9
Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
Matt. 19:18
Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
Matt. 20:13
Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 3:9
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen."
Luuk. 4:23
Niin hän sanoi heille: "Kaiketi aiotte sanoa minulle tämän sananlaskun: 'Parantaja, paranna itsesi'; 'tee täälläkin, kotikaupungissasi, niitä suuria tekoja, joita olemme kuulleet tapahtuneen Kapernaumissa'."
Luuk. 6:49
Mutta joka kuulee eikä tee, se on miehen kaltainen, joka perustusta panematta rakensi huoneensa maan pinnalle; ja virta syöksähti sitä vastaan, ja heti se sortui, ja sen huoneen kukistuminen oli suuri."
Luuk. 7:8
Sillä minä itsekin olen toisen vallan alaiseksi asetettu, ja minulla on sotamiehiä käskettävinäni, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
Luuk. 10:28
Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
Luuk. 10:37
Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".
Luuk. 12:27
Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
Luuk. 12:58
Kun kuljet riitapuolesi kanssa hallitusmiehen eteen, niin tee matkalla voitavasi päästäksesi hänestä sovussa eroon, ettei hän raastaisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei oikeudenpalvelija heittäisi sinua vankeuteen.
Luuk. 13:3
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
Luuk. 13:5
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
Luuk. 15:19
enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
Luuk. 16:2
Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.'
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Joh. 5:14
Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
Joh. 7:4
sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
Joh. 8:11
Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Joh. 8:28
Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
Joh. 10:37
Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. - opetukset
surullista kirjoitti:
onkaan se, että ihmiset jäävät usein pelkästään toisten tulkitseman uskon varaan.
Jokaisessa lahkossa on oppi-isä ja lahkoja ei olisi olemassakaan, jollei ihmiset lihallisuudessaan olisi eronneet toisistaan, jonkin opinkappaleen- tai näkemyseron takia ja luoneet omaa lahkoa.
Jeesusta pilkattiin fariseusten ja kirjanoppineiden toimesta sanomalla, että hän perusti nasarettilaisten lahkon ja jotkut oppi-isät ovat senkin selittäneet niin, että Jeesuskin kuului lahkoon.
Jeesus ei todella kuulunut lahkoon ja lahkot ovat syntiä juuri sen takia, että ihmisten erimielisyys on erottanut ihmiset yhteisestä uskosta ja kasvusta yhteisessä Hengessä.
Luterilaiset ajattelevat, että koska Suomi on ns. luterilainen maa, niin luterilaisuus ei ole lahko, mutta näin se ei ole. Martti Luther on tämän lahkon kanta- ja oppi-isä ja olen todella surullinen, kun joudun näkemään, että hänen omia lihallisia käsityksiään pidetään Jumalan Sanana, eikä näytetä edes arvosteltavan niitä, eli luterilaisten Jumalan on Martti Luther, koska hänen opetuksensa neuvovat, miten Raamattuun tulee uskoa.
On erittäin harmillista, että kaikkiin niihin asioihinkin, joissa Luther selkeästi on väärässä uskotaan, kuin tulisi uskoa Jumalan Sanaan ja totuuteen, eli itse ahkeroida Jumalan tuntemiseksi ja lukea aivan itse Hänen Sanaansa ja rukoilemalla rukoilla, että Pyhä Henki kirkastaa jokaisen Sanan.
Jos Luther sanoo Jaakobin kirjettä olkikirjeeksi, niin silloin Luther on myös ollut hän, joka luterilaisille selitti galatalaiskirjeen väärin ja loi uskon, johon ei teot ja käskyt eivät kuulu.
Galatalaiskirjeessä Paavali taistelee juutalaisten tekolakeja vastaan, mutta on valtava joukko, joka väittää sen kirjeen osoittavan, että Jeesuksen seuraajille ei kuulu teot, sillä armo riittää. Todellinen harha, joka on tuhonnut lukemattomien ihmisten mahdollisuuden päästä vapauteen ja rakkauteen, sillä liha pitää itsessään synnin ja lainalaisuuden. Jeesus voitti ristillä lihan ja jokainen Hänen omansa saa elää Hengessä ja näin liha on ristiin naulittu lakeineen. He, jotka jäivät väärän opetuksen takia lihaan, saavat tuomion laista, jonka alle he jäivät. Vain usko Jeesukseen ja Hänen seuraamisensa pelastaa meidät lailta, sillä rakkaus täyttää lain.
Kaikkialla niin apostolien, opetuslasten ja kenen tahansa kirjoituksia lukiessa, saa havaita miten meitä neuvotaan elämään Jeesuksessa ja kerrotaan, miten Jeesus on päämme ja me ruumiin jäseniä ja miten tuollainen pää, joka on puhtaus ja rakkaus, vaikuttaa ruumiin jäsenten teot, eli hyvät teot. Raamattu sanoo, että me elämme Jumalan edeltä valmistamissa hyvissä teoissa.
On aivan valtava harha, jos kuvitellaan, että Jeesus kielsi tekemisen ja kumosi lain.
Lukekaa jo itse, että Jeesus antaa ohjeet tekemiselle ja käskee antaa toiselle vaikka toisen paitansa ja käskee rakastaa vihollistakin ja käskee käydä katsomassa sairaita ja syöttää nälkäiset ja kertoo, että nämä on hedelmää, jota uskovaiset saavat Hänen nimensä takia kantaa ja kertoo, että Pyhä Henki annetaan voimaksi elää Jumalan elämää. Ei saata korkealla vuorella olevan kaupungin valot jäädä näkymättä.
Harhaa on se, että me emme ymmärrä mitä me teemme. Me todella tiedämme tehdessämme hyvää, että teemme sen Jumalan kunniaksi ja rakkaudesta Jumalaan.
Toisen kätemme ei tule tietää, mitä annamme. Se tarkoittaa sitä, että meidän ei tule muistella tekojamme eikä niillä kerskata, vaan antaa niistä teoista kunnia Jumalalle, sillä kunnia kuuluu Hänelle, sillä liha on hidas hyvään, mutta Henki on altis hyvään ja teke ilolla hyvää ja näin ihminen ei kunniaa saa, vaan kunnia menee Hänelle, joka on hyvä ja vaikuttaa hyvän.
Hedelmät ilmentävät uskoa. Älkää uskoko kaikkea, mitä teille syötetään, vaan lukekaa Sanaa Jumalan Hengen voimalla ja johdolla.
Toin otanna Raamatusta Jeesuksen sanomia tehkää ja tee sanalla otettuja neuvoja tänne niin, että saatte nähdä, että Jaakobin kirje on yksi selkeimistä kirjeistä, jossa kerrotaan, että usko ilman tekoja on KUOLLUT.
Jumalan lapsen koko asennemaailma on muuttunut hyvään kurkottavaksi ja usein hänen tekemisensä ovat vihollisten siunaamisia, köyhien auttamista, uupuneiden lohduttamista, tarvittaessa nuhteen antamista, joka paikassa ja kaikkialla totuuden esille tuomista, jossa on mukana laupeus ja armo.
Eli Hänellä on usko Jeesukseen ja Jeesuksen todistus ja Jumalan käskyt.
Totuus ei jätä ketään harhaoppeihin ja valmistautukaa lukemaan Jumalan Sanaa Pyhän Hengen johdolla, jotta voitte siinä yhteisössä missä olette, kumota harhat, olivat ne Lutherin, tai kenen tahansa synnyttämiä.
Matt. 3:2
ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Matt. 3:3
Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
Matt. 3:8
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
Matt. 4:17
Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Matt. 7:12
Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
Matt. 12:33
Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mark. 1:3
"Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
Mark. 1:15
ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Luuk. 3:4
niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan sanojen kirjassa: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Luuk. 3:8
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Luuk. 6:27
Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
Luuk. 6:31
Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
Luuk. 6:35
Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
Luuk. 16:9
Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.
Luuk. 22:19
Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
Joh. 1:23
Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
Joh. 2:5
Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".
Matt. 3:10
Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Matt. 5:27
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
Matt. 5:46
Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
Matt. 5:47
Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
Matt. 6:28
Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
Matt. 7:19
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
Matt. 7:26
Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
Matt. 8:9
Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
Matt. 19:18
Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
Matt. 20:13
Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 3:9
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen."
Luuk. 4:23
Niin hän sanoi heille: "Kaiketi aiotte sanoa minulle tämän sananlaskun: 'Parantaja, paranna itsesi'; 'tee täälläkin, kotikaupungissasi, niitä suuria tekoja, joita olemme kuulleet tapahtuneen Kapernaumissa'."
Luuk. 6:49
Mutta joka kuulee eikä tee, se on miehen kaltainen, joka perustusta panematta rakensi huoneensa maan pinnalle; ja virta syöksähti sitä vastaan, ja heti se sortui, ja sen huoneen kukistuminen oli suuri."
Luuk. 7:8
Sillä minä itsekin olen toisen vallan alaiseksi asetettu, ja minulla on sotamiehiä käskettävinäni, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
Luuk. 10:28
Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
Luuk. 10:37
Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".
Luuk. 12:27
Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
Luuk. 12:58
Kun kuljet riitapuolesi kanssa hallitusmiehen eteen, niin tee matkalla voitavasi päästäksesi hänestä sovussa eroon, ettei hän raastaisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei oikeudenpalvelija heittäisi sinua vankeuteen.
Luuk. 13:3
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.
Luuk. 13:5
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."
Luuk. 15:19
enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
Luuk. 16:2
Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.'
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Joh. 5:14
Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
Joh. 7:4
sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
Joh. 8:11
Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Joh. 8:28
Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
Joh. 10:37
Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.tehkää ja tee otannalla Raamatusta.
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
Room. 13:11
Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
1. Kor. 10:31
Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
1. Kor. 11:24
kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
1. Kor. 11:25
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
1. Kor. 16:1
Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille.
Ef. 6:9
Ja te isännät, tehkää samoin heille, jättäkää pois uhkaileminen, sillä tiedättehän, että sekä heidän että teidän Herranne on taivaissa ja ettei hän katso henkilöön.
Ef. 6:18
Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
Fil. 2:2
niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
Fil. 2:14
Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä,
Fil. 4:9
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Kol. 3:17
Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Kol. 3:23
Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
Kol. 4:1
Isännät, tehkää palvelijoillenne, mitä oikeus ja kohtuus vaatii, sillä te tiedätte, että teilläkin on Herra taivaassa.
Hepr. 12:13
ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
Jaak. 2:12
Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.
Jaak. 4:8
Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
Ap. t. 7:40
sanoen Aaronille: 'Tee meille jumalia, jotka käyvät meidän edellämme, sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, hänelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta'.
Ap. t. 8:22
Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Ap. t. 16:28
Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
Ap. t. 21:23
Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
Room. 1:32
jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.
Room. 4:5
mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Room. 7:17
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Room. 7:19
sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Room. 13:3
Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
Room. 13:9
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Room. 13:10
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
1. Kor. 7:28
Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
1. Kor. 7:36
Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
1. Kor. 9:17
Sillä jos vapaasta tahdostani sitä teen, niin minulla on palkka; mutta jos en tee sitä vapaasta tahdostani, niin on huoneenhaltijan toimi kuitenkin minulle uskottu.
1. Kor. 11:17
Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
1. Kor. 12:29
Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
2. Kor. 3:13
emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.
Gal. 2:21
En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Gal. 5:17
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Fil. 2:3
ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
2. Tess. 3:11
Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
2. Tim. 4:5
Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
Jaak. 1:20
sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.
Jaak. 2:11
Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.
Jaak. 4:17
Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.
1. Joh. 1:6
Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
1. Joh. 3:6
Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
1. Joh. 3:9
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
1. Joh. 3:10
Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.
1. Joh. 5:16
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
1. Joh. 5:18
Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
Ilm. 2:5
Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
Ilm. 2:16
Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
Ilm. 2:22
Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
Ilm. 3:3
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
Ilm. 3:19
Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Ilm. 19:10
Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Ilm. 22:9
Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa". - Aabrahamin usko.
opetukset kirjoitti:
tehkää ja tee otannalla Raamatusta.
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
Room. 13:11
Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
1. Kor. 10:31
Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
1. Kor. 11:24
kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
1. Kor. 11:25
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
1. Kor. 16:1
Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille.
Ef. 6:9
Ja te isännät, tehkää samoin heille, jättäkää pois uhkaileminen, sillä tiedättehän, että sekä heidän että teidän Herranne on taivaissa ja ettei hän katso henkilöön.
Ef. 6:18
Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
Fil. 2:2
niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
Fil. 2:14
Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä,
Fil. 4:9
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Kol. 3:17
Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Kol. 3:23
Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
Kol. 4:1
Isännät, tehkää palvelijoillenne, mitä oikeus ja kohtuus vaatii, sillä te tiedätte, että teilläkin on Herra taivaassa.
Hepr. 12:13
ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
Jaak. 2:12
Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.
Jaak. 4:8
Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
Ap. t. 7:40
sanoen Aaronille: 'Tee meille jumalia, jotka käyvät meidän edellämme, sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, hänelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta'.
Ap. t. 8:22
Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Ap. t. 16:28
Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
Ap. t. 21:23
Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
Room. 1:32
jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.
Room. 4:5
mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Room. 7:17
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Room. 7:19
sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Room. 13:3
Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
Room. 13:9
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Room. 13:10
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
1. Kor. 7:28
Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää.
1. Kor. 7:36
Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
1. Kor. 9:17
Sillä jos vapaasta tahdostani sitä teen, niin minulla on palkka; mutta jos en tee sitä vapaasta tahdostani, niin on huoneenhaltijan toimi kuitenkin minulle uskottu.
1. Kor. 11:17
Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
1. Kor. 12:29
Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
2. Kor. 3:13
emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.
Gal. 2:21
En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Gal. 5:17
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Fil. 2:3
ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
2. Tess. 3:11
Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu.
2. Tim. 4:5
Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
Jaak. 1:20
sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.
Jaak. 2:11
Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.
Jaak. 4:17
Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.
1. Joh. 1:6
Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
1. Joh. 3:6
Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
1. Joh. 3:9
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
1. Joh. 3:10
Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.
1. Joh. 5:16
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
1. Joh. 5:18
Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
Ilm. 2:5
Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
Ilm. 2:16
Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
Ilm. 2:22
Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
Ilm. 3:3
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
Ilm. 3:19
Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Ilm. 19:10
Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Ilm. 22:9
Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa".Aabraham vanurskautettiin
ukon kautta, ei lain teoista. Jokainen tietää, että Aabraham uskoi Jumalaan silloinkin, kun toivoa ei näkynyt ja hänen uskonsa palkittiin ja toivo muuttui todeksi.
Aabraham teki uskosta Jumalaan hyviä tekoja, maksoi kymmenykset, otti huostaansa köyhiä ja avuttomai ja oli valmis uskon kautta uhraamaan poikansakin Jumalan alttarille.
Aabraham on jokaisen uudesti syntyneen esi-isä, sillä juuri Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi niin, kuin luetaan meillekin, jotka uskomme.
Mekin teemme samoin, kuin teki Aabraham, eli teemme uskontekoja, emme laintekoja.
Roomalaiskirje 4
1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
9 Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
10 Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
12 ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17 -niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
19 eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut-sillä hän oli jo noin satavuotias-ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
20 mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
21 ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
22 Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
23 Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
24 vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
25 joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden. - Teholooki
lukea kirjoitti:
mitä kivitauluihin on kirjoitettu. Onko siihen kirjoitettu kaikki laki, eli uhraamiset, ajat, ympärileikkaukset, vai kymmenen käskyä ja vielä enemmän kannattaa lukea se, missä Jumalan Sana sanoo niiden käskyjen nyt olevan.
Eli näissä kahdessa käskyssä riippuu laki ja profeetat, Jeesuksen mukaan: rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä niin, kuin itseäsi.
Jeesus varoittaa, että jos opetat rikkomalla pienimmän käskyn, olet kutsuttava taivaassa pienimmäksi.
Miksikähän heitä kutsutaan, jotka eivät käskyistä piittaa, eivätkä ymmärrä, että Jeesus vahvisti käskyt.kutsutaan niin sitten niin. Valmiiksi katettuun pöytään ollaan menossa, jossa isäntä päättää millä paikalla istutaan. Minä en hirveästi lämpene lakitouhotukselle. Laki on ja pysyy - se on Jumalan tahto, mutta kristinusko ei ole lakiuskonto.
- -------------
Paavali teki sitä
Paaali teki tätä
Paavali sano sitä ja tätä...
Rakastat edelleen uskollisesti Jeesuksen seuraajien murhaaja Paavalia yli kaiken!
Se todistaa jotain herrastasi...- todella
kykene uskomaan, että vaikka Paavali hävitti uskoa Jeesukseen, ei hän ketään murhannut.
Jeesus valjasti Paavalin meidän pakana-alkuisten apostoliksi ja Paavali joutui usein olemaan yksin ihmisistä, mutta suurimman ystävänsä, Jeesuksen kanssa, tehdessään pakana-alkuisten parissa työtä.
Juutalaisten joukossa työskentelevät apostolitkin lankesivat toisinaan ulkokultaisuuteen, pelätessään juutalaisia ja Paavali joutui aivan huutamaan vakuuttaessaan pakana-alkuisia, että heidän ei tarvitse mennä juutalaisten lain alle.
Muut apostolit sanoivat, että Paavalin kirjeissä on yhtä ja toista vaikea tajuista ja sen olen saanut huomata näillä palstoilla kulkiessani. Harvat ymmärtävät Paavalin kirjoituksista, että hän julistaa rauhaa ja vapaudenlakia, jossa on hyvät teot, eli rakkaudesta kumpuavat teot ja kertoo, että kuka elää rakkaudessa, häntä vastaan ei ole lakia, mutta he, jotka jäävät täyttämään ihmisen tahtoa ovat tuleva tuomituksi Jumalan puhuman Sanan perusteelle.
Eli, kuten Jeesus sanoo, Minulla oli nälkä.....
- että näin runollisen
näin runollisen tekstin suomentaminen on erittäin vaikeaa, ja opillisten johtopäätösten tekeminen suomennoksen perusteella on vielä vaikeampaa. Teksti pitää vain lukea, jos se ei vaikuta miltään, niin antaa olla, tulkinnassa on aina niin suuret mahdollisuudet väärien johtopäätösten tekemiselle ja harhaopin muodostamiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218