Saksassa jotkut automyyjät ilmoittavat ilmoituksessaan Netto Export Preis ja hinta on halvempi kuin pyyntihitna itse ilmoituksessa.
Mitä tuohon vaaditaan että auton saa tuolla hinnalla?Täytyykö olla yritys ja lisäksi joku todiste että auto menee varmasti vientiin?
Onko tuommoisessa tapauksessa suomen autoverotus jotenkin erilainen?
Netto Export Preis
12
6258
Vastaukset
- Brüder
Se on veroton hinta , eli Saksan "ALV" = MwsT (19%) on pois hinnasta, sillä hinnalla ostamiseen vaaditaan voimassaoleva Y-tunnus ja ALV - Numero, ja joka paikassa ei riitä sekään, vaan ostajafirman tilipäätöstiedot on toimitettava myyjälle ennen kaupan syntyä, näin on ainakin Mersulta suoraan ostettaessa, mutta Suomessa on sitten maksettava 22% sitä alv,tä, joten laske itse kannattaako ?
- tuojasta
Ja autoveron (ja sille maksettavan alvin) määrä riippuu siitä, kuka maahantuo ko. ajoneuvon.
Toisia yrityksiä koskee samat säännöt kuin ykistyishenkilöitä (=ne tuojat, joka ovat mm. Tullin internet sivustoilla läsnä autoveropäätöstensä kanssa taulukoissa tehdyistä veropäätöksistä)ja toisia taas ihan muut säännöt...
Mikä/kuka jakaa ko. yritykset näihin eri autoveron "maksuluokkiin" - siinä on vielä hieman "epäselvää"....
Kuka osaisi kertoa? Faktaa peliin, kiitos ! - Brüder
tuojasta kirjoitti:
Ja autoveron (ja sille maksettavan alvin) määrä riippuu siitä, kuka maahantuo ko. ajoneuvon.
Toisia yrityksiä koskee samat säännöt kuin ykistyishenkilöitä (=ne tuojat, joka ovat mm. Tullin internet sivustoilla läsnä autoveropäätöstensä kanssa taulukoissa tehdyistä veropäätöksistä)ja toisia taas ihan muut säännöt...
Mikä/kuka jakaa ko. yritykset näihin eri autoveron "maksuluokkiin" - siinä on vielä hieman "epäselvää"....
Kuka osaisi kertoa? Faktaa peliin, kiitos !Ihan kaikki autontuojat voivat rekisteröityä tullin verovelvolliseksi maahantuojaksi, se maksaa 1200 eur / vuosi, verokohtelu on ihan sama kuin käteiasiakkaallekin, paitsi että verovelvollinen voi rekisteröidä ja myydä auton ennen veron maksua, eli veroa ei tarvitse maksaa etukäteen.
- ilkka lassi
Brüder kirjoitti:
Ihan kaikki autontuojat voivat rekisteröityä tullin verovelvolliseksi maahantuojaksi, se maksaa 1200 eur / vuosi, verokohtelu on ihan sama kuin käteiasiakkaallekin, paitsi että verovelvollinen voi rekisteröidä ja myydä auton ennen veron maksua, eli veroa ei tarvitse maksaa etukäteen.
vai onko?Tuskinpa vaan.Voitko laittaa linkkiä väitteesi tueksi,kiitos.
- Brüder
ilkka lassi kirjoitti:
vai onko?Tuskinpa vaan.Voitko laittaa linkkiä väitteesi tueksi,kiitos.
http://www.tulli.fi/fi/02_Yritykset/03_Autoverotus_yritykset/index.jsp
- Brüder
ilkka lassi kirjoitti:
vai onko?Tuskinpa vaan.Voitko laittaa linkkiä väitteesi tueksi,kiitos.
Pikku referaatti Tullin sivuilta:
Rekisteröity autoverovelvollinen
Säännöllistä liiketoimintaa harjoittava ajoneuvojen maahantuoja tai valmistaja voidaan hyväksyä rekisteröidyksi autoverovelvolliseksi. Rekisteröidyn autoverovelvollisen verottamat ajoneuvot voidaan rekisteröidä ajoneuvorekisteriin ennen veronmaksua. Rekisteröidyt autoverovelvolliset antavat veroilmoituksen uusista ajoneuvoista jaksoittain kolme kertaa kuukaudessa, kymmenen päivän kuluessa ilmoitusjakson päättymisestä. Autoverolaskun ne maksavat samoin kolme kertaa kuukaudessa. Veron eräpäivä on kymmenen päivää laskun päiväyksestä. Rekisteröidyltä asiakkaalta vaaditaan, säännöllisesti harjoitettavan liiketoiminnan lisäksi, toiminnan luotettavuutta, ja autoveroilmoitus tulee antaa sähköisesti konekielisessä muodossa. Rekisteröity autoverovelvollinen joutuu asettamaan Tullihallituksen määrittelemän vakuuden verosaatavan turvaamiseksi.
Rekisteröidyt autoverovelvolliset toimittavat autoveroilmoituksensa Tullille konekielisenä. Kaikki rekisteröityjen autoverovelvollisten autoveroilmoitukset käsitellään keskitetysti Tullin Hangon toimipisteessä 1.6.2005 alkaen. Konekielinen ilmoittaminen tapahtuu linjasiirtona (edi-sanoma). Tällä hetkellä konekielisesti verotetaan vain uusia ajoneuvoja. Kaikki käytettyjen ajoneuvojen veroilmoitukset annetaan manuaalisesti riippumatta asiakkaan statuksesta.
Rekisteröitynä autoverovelvollisena toimiminen on luvanvaraista, ja lupa myönnetään hakemuksesta. Vapaamuotoisen hakemuksen sisältövaatimuksista ja liitteistä saa lisätietoa Tullihallituksen tuonti- ja autoveroyksiköstä. Hakemuksen käsittelyaika on noin 2 kuukautta riippuen tietoteknisten testausten aikataulusta. - mutta miten käytännössä
Brüder kirjoitti:
Pikku referaatti Tullin sivuilta:
Rekisteröity autoverovelvollinen
Säännöllistä liiketoimintaa harjoittava ajoneuvojen maahantuoja tai valmistaja voidaan hyväksyä rekisteröidyksi autoverovelvolliseksi. Rekisteröidyn autoverovelvollisen verottamat ajoneuvot voidaan rekisteröidä ajoneuvorekisteriin ennen veronmaksua. Rekisteröidyt autoverovelvolliset antavat veroilmoituksen uusista ajoneuvoista jaksoittain kolme kertaa kuukaudessa, kymmenen päivän kuluessa ilmoitusjakson päättymisestä. Autoverolaskun ne maksavat samoin kolme kertaa kuukaudessa. Veron eräpäivä on kymmenen päivää laskun päiväyksestä. Rekisteröidyltä asiakkaalta vaaditaan, säännöllisesti harjoitettavan liiketoiminnan lisäksi, toiminnan luotettavuutta, ja autoveroilmoitus tulee antaa sähköisesti konekielisessä muodossa. Rekisteröity autoverovelvollinen joutuu asettamaan Tullihallituksen määrittelemän vakuuden verosaatavan turvaamiseksi.
Rekisteröidyt autoverovelvolliset toimittavat autoveroilmoituksensa Tullille konekielisenä. Kaikki rekisteröityjen autoverovelvollisten autoveroilmoitukset käsitellään keskitetysti Tullin Hangon toimipisteessä 1.6.2005 alkaen. Konekielinen ilmoittaminen tapahtuu linjasiirtona (edi-sanoma). Tällä hetkellä konekielisesti verotetaan vain uusia ajoneuvoja. Kaikki käytettyjen ajoneuvojen veroilmoitukset annetaan manuaalisesti riippumatta asiakkaan statuksesta.
Rekisteröitynä autoverovelvollisena toimiminen on luvanvaraista, ja lupa myönnetään hakemuksesta. Vapaamuotoisen hakemuksen sisältövaatimuksista ja liitteistä saa lisätietoa Tullihallituksen tuonti- ja autoveroyksiköstä. Hakemuksen käsittelyaika on noin 2 kuukautta riippuen tietoteknisten testausten aikataulusta.Minäkin uskon joulupukkiin, mutta siihen en ihan aina jaksa uskoa, että nämä ns. rekisteröidyt verovelvolliset maksaisivat varsinaisen autoveron samalla perusteella kuin muut...
Mm. siksi, että
-he eivät verotuta ajoneuvojaan yksilöinä vaan suurina nippuina EDI-linjasiirtoina - miten ko. nipuista voidaan edes erotella ajoneuvoyksilöt ?
-heidän verotustietonsa eivät ole julkisia
-heidän verotustietonsa eivät ole luettavissa Tullin Internet sivustoilta, koska siellä on ainoastaan esillä yksityishenkilöt, sekä samaan ryhmään rinnastettavat yritykset, joka ovat siis käteisasiakkaita ja joilla ei sen vuoksi voi olla samaa ns. "liikesalaisuuta" kuin näillä rekisteröidyillä asiakkailla
-miksei näiden rekisteröityjen tuojien käytettyinä tuodut myöskään näy Tullin sivtoilla (siis jos vain uusia voi verottaa EDI-menettelyllä)?
-veronpalautusten määrä on hämmästyttävän suuri - mistä ko. summa koostu ja millä perusteilla palautuksia haetaan/maksetaan?
-miksi vain rekisteröidyt saavat jo maksetun autoveron takaisin jos auto menee vientiin ja
-miten viennin ollessa kyseessä ko. ajoneuvo voidaan "erottaa" suuresta jo verotettujen nipusta, ellei veron peruste ole ollut jokin muu kuin "... arpajaisten tulos"
-...
Mutta siis ihan oikeaa faktaa siitä, miten asia menee käytännössä, eikä vain miten se teoriassa menee - onko sitä?
Huhuja kyllä liikkuu paljon, mutta mikä on totuus asiassa??
P.S. Politiikot elävät siinä vakaassa uskossa, että kaikki menee niin kuin sen teoriassa kuuluisi mennä...luonnollisesti
- Ziehen hand
melestäni yksi suuri vaatimus sen veron kanssa olisi että sinä olisit siellä Saksassa paikanpäällä ostamassa sitä autoa...
- Rane
Sieltä tuli taas "asiantuntijoilta" oikein paskaa tuutin täydeltä.
Netto Export Preis tarkoittaa nimenomaan saksasta ulosvientihintaa, ihan sama onko viejänä sitten yksityinen tai yritys. Export hinta on halvempi, koska autolle ei tarvitse myöntää takuuta.
Lyhyesti: sinä saat auton Export-hintaan, koska olet härmäläinen ja viet purkin pois saksanmaalta.
Jos hintalapussa ei ole erillistä export hintaa mainittu, kannattaa sitä alkaa kauppiaalta tinkaamaan. Helpolla olen saanut 10-30 pinnaa hinnasta veke, kun kerron vieväni auton pois maasta ja etten takuiden perään haikaile.
"VAT Reclaimmable" tai "MwSt. ausweisbar" teksti taas kertoo, että ALV:n saa vähennettyä kuten yläpuolella lässytetään. Siis täysin eri asia kuin Export preis.
Nimim. Viisi autoa Saksasta hakenut - farkku
Rane kirjoitti:
Sieltä tuli taas "asiantuntijoilta" oikein paskaa tuutin täydeltä.
Netto Export Preis tarkoittaa nimenomaan saksasta ulosvientihintaa, ihan sama onko viejänä sitten yksityinen tai yritys. Export hinta on halvempi, koska autolle ei tarvitse myöntää takuuta.
Lyhyesti: sinä saat auton Export-hintaan, koska olet härmäläinen ja viet purkin pois saksanmaalta.
Jos hintalapussa ei ole erillistä export hintaa mainittu, kannattaa sitä alkaa kauppiaalta tinkaamaan. Helpolla olen saanut 10-30 pinnaa hinnasta veke, kun kerron vieväni auton pois maasta ja etten takuiden perään haikaile.
"VAT Reclaimmable" tai "MwSt. ausweisbar" teksti taas kertoo, että ALV:n saa vähennettyä kuten yläpuolella lässytetään. Siis täysin eri asia kuin Export preis.
Nimim. Viisi autoa Saksasta hakenutolla niin, että tuo exportpreis tulee kyseeseen jos ostaja vie auton ulkomaille. Suomi vaan ei ole tässä suhteessa ulkomaa kun ollaan EU:ssa. Pitää viedä vaikkapa Venäjälle. Eli Exportpreis on yleensä arvonlisäveroton hinta. Saman hinnan yleensä saa, jos ostaa alv-velvollisen firman nimiin. Siinä vaan ei ole paljon järkeä kun sitten joutuu maksamaan alv:n Suomeen ja se on täällä korkeampi.
- asak
farkku kirjoitti:
olla niin, että tuo exportpreis tulee kyseeseen jos ostaja vie auton ulkomaille. Suomi vaan ei ole tässä suhteessa ulkomaa kun ollaan EU:ssa. Pitää viedä vaikkapa Venäjälle. Eli Exportpreis on yleensä arvonlisäveroton hinta. Saman hinnan yleensä saa, jos ostaa alv-velvollisen firman nimiin. Siinä vaan ei ole paljon järkeä kun sitten joutuu maksamaan alv:n Suomeen ja se on täällä korkeampi.
Kyllä export hinta on useimmiten ns "takavalotakuu" ja koskee myös suomeen vietäviä.
Jos kyseessä olisi alviton hinta, niin hintojen pitäisi täsmätä 1,19*exportpreis=norm.hinta (esim 19% alvin mukaan). - perze
farkku kirjoitti:
olla niin, että tuo exportpreis tulee kyseeseen jos ostaja vie auton ulkomaille. Suomi vaan ei ole tässä suhteessa ulkomaa kun ollaan EU:ssa. Pitää viedä vaikkapa Venäjälle. Eli Exportpreis on yleensä arvonlisäveroton hinta. Saman hinnan yleensä saa, jos ostaa alv-velvollisen firman nimiin. Siinä vaan ei ole paljon järkeä kun sitten joutuu maksamaan alv:n Suomeen ja se on täällä korkeampi.
ensin se sisältyy Saksan myyntihintaan ja sitten vielä Suomeen.
Näin käy, jos tuot uudehkon auton / mp:n suomeen yksityishenkilönä, jolloin sinulla ei ole ALV-numeroa eikä Y-tunnusta. Vain osassa myytävistä autoissa on maininta alv-vähennyskelpoisuudesta, ja silloinkin vain kun myyjänä on yritys.
Tullin sivuilta löytyy paikka, jossa kerrotaan,
että ajoneuvoa pidetään käytettynä, kun sillä on ajettu yli 6000 km ja ja se on ollut yli 6 kk rekisterissä ja käytössä.
Löytyy esim. moottoripyöriä, joilla ei ajeta edes tuhatta kilometriä vuodessa. Tällaisen maahantuonnissa mp katsotaan uudeksi. Yksityishenkilö ei saa Saksan ALV:ta pois mutta Suomen arvonlisäverolain mukaan joutuu maksamaan ALV:n myös Suomeen. Ja se ALV menee myös siitä autoverosta.
Jos ajoneuvo katsotaan käytetyksi, ei mene alvia kuin siitä autoveron ( ehkä rahdit) osuudesta.
Vaikeinta on siis ostaa esim. yksityiseltä käytettyä mutta silti Suomen tullin mielestä uutta moottoripyörää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2037154- 512733
- 1882241
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101603Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1391546Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191217- 741180
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty491003