Tämä voi olla typerä kysymys, mutta jos on PCO ja syö e-pillereitä, niin onko silloinkin munasarjoissa rakkuloita? Vai estääkö e-pillereiden hormonit niitä muodostumasta? Eli kun lääkäri sanoi että PCO voi ajan kanssa myöhemmin elämässä hellittää, niin näkeekö sen esim. ultrassa vaikka söisikin pillereitä? Vai pitääkö aina vaan jättää pillerit pois, ja todeta että oireet tulee rytinällä takaisin = PCO ei ole hellittänyt.
Ärsyttää koko asia, e-pillerit vie seksihalut mutta PCO oireet niin pahoja että ilmankaan en voi olla! Kohta tämä alkaa jo parisuhdettakin syödä... :(
PCO ja e-pillerit
11
6547
Vastaukset
- voisit
kokeilla jotain muuta ehkäisyä ja toista lääkitystä jos alkaa käydä suhteen päälle ja aiheuttaa haluttomuutta... esim. Terolut keltarauhashormoonia lääkkeeksi ja sitten jokin muu ehkäisyn muoto. En tiedä olisiko mahdollista myös syödä Androcur-nimistä lääkettä PCO:hon ja sitten käyttää vaikka minipillereitä yhtä aikaa, onko kellään muuten tietoa/kokemusta tämmöisestä? Itelläkin epäilen PCO:ta ja ens viikol lääkärin ihmeteltäväksi sen takia ja ehkäisyasiat ovat myös auki tällä hetkellä...
- alkuperäinen kysyjä
Mulla on tosiaan suositeltu e-pillereitä, koska ne vie kaikki oireet pois, mulla on siis koko skaala kuukautishäiriöistä hirsutismiin ja tosi, tosi pahaan akneen. Mutta mikä toi Androcur-lääke on? Nimi viittaisi johonkin androgeeni(blokkaajaanko)? En ole kuullutkaan...kiinnostaa kyllä. Akne on omalla kohdallani pahin ongelma, se on aivan sietämätöntä tässä iässä varsinkin. Yasmin-pillerit onneksi auttaa aknen suhteen, mutta vie kyllä halut.
- alkuperäinen kysyjä
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
Mulla on tosiaan suositeltu e-pillereitä, koska ne vie kaikki oireet pois, mulla on siis koko skaala kuukautishäiriöistä hirsutismiin ja tosi, tosi pahaan akneen. Mutta mikä toi Androcur-lääke on? Nimi viittaisi johonkin androgeeni(blokkaajaanko)? En ole kuullutkaan...kiinnostaa kyllä. Akne on omalla kohdallani pahin ongelma, se on aivan sietämätöntä tässä iässä varsinkin. Yasmin-pillerit onneksi auttaa aknen suhteen, mutta vie kyllä halut.
Oli tosiaan pakko vähän käydä netissä lukaisemassa mitä tuosta Androcur-lääkkeestä sanottiin, ja sehän tosiaan blokkaa mieshormonien vaikutusta kehossa. Sinänsä siis ideaali. Se on tosin alkuperäisesti tarkoitettu miehen yliaktiivisen libidon hoitoon, joten en tiedä mitä se naisen seksuaalivietille tekee.
Sivuoireina mainitaan mm. väsymys, heikkous, masennus, painonnousu, miehillä rintojen kasvu ja muut naistyyppiset muutokset, jne...Lisäksi tuota ei ilmeisesti tarkoiteta käytettäväksi kovin pitkiä aikoja. Siinä on ilmeisesti myös veritulppa-riski. Sitä ei suositella masennuksesta kärsineille tai kärsiville ihmisille. En tiedä miten nämä kaikki sivuvaikutukset esiintyvät naisen elimistössä, mutta hurjalta silti kuulostaa... - mietteliäs...
Oli tosiaan pakko vähän käydä netissä lukaisemassa mitä tuosta Androcur-lääkkeestä sanottiin, ja sehän tosiaan blokkaa mieshormonien vaikutusta kehossa. Sinänsä siis ideaali. Se on tosin alkuperäisesti tarkoitettu miehen yliaktiivisen libidon hoitoon, joten en tiedä mitä se naisen seksuaalivietille tekee.
Sivuoireina mainitaan mm. väsymys, heikkous, masennus, painonnousu, miehillä rintojen kasvu ja muut naistyyppiset muutokset, jne...Lisäksi tuota ei ilmeisesti tarkoiteta käytettäväksi kovin pitkiä aikoja. Siinä on ilmeisesti myös veritulppa-riski. Sitä ei suositella masennuksesta kärsineille tai kärsiville ihmisille. En tiedä miten nämä kaikki sivuvaikutukset esiintyvät naisen elimistössä, mutta hurjalta silti kuulostaa...juu en kyl lukemani perusteella ainakaan itse varmaan uskaltais syödä netissä pakkausselosteen mukaista annostusta. Mieluummin kroppa sekasin näin kuin et menee halut ja tulee depis ym. Mut mietin vaan sitä et jos vois yhdistää pienenä annoksena sen ja minipilsut.
- kannattaa lukea
Tuossa ketjussa on tietoa ko. asiasta: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1500000000000010&posting=22000000026456174
Eli myös metformiinia määrätään PCO:n hoitoon. Se auttaa painonpudotuksessa, eli ei ainakaan lihota. "Lihottavia" hoitomuotoja ei kannata käyttää PCO:hon, sillä ylipaino pahentaa PCO:n oireita.
Metformiinin sivuvaikutuksina on ainakin vatsavaivat; lähinnä ripulointi ensimmäisinä viikkoina. Sitä ei voi määrätä munuaisen vajaatoimintaa sairastavalle.
PCO voi hellittää ajan kanssa, mutta se on hyvin epätodennäköistä, varsinkin jos sairaus on kesänyt jo pitkään. Hoitoa käyttäessä ei näe sairauden todellista tilaa, vaan se näkyy vasta, kun hoito on jätetty pois.
En suosittele lopettamaan hoitoa, ellet halua oireita takaisin... itse lopetin e-pillerit, ja jo parin viikon päästä alkoivat oireet. Nyt on mennyt kaksi kuukautta - naama kukkii, tukka rasvoittuu, ylähuuleen on ilmestynyt oikea pehko... Aloitin tosin Diforminin äskettäin, voi kun alkaisi äkkiä vaikuttaa!- alkuperäinen kysyjä
Kiitos vastauksesta!
Itse luin jostain engl.kieliseltä sivustolta, että yleensä metformin ei merkittävästi auttaisi aknen tai hirsutismin hoidossa, eli niihin tarvitsisi sitten muita lääkkeitä.
Juu, hoitoa en aio lopettaa. Takana on juuri 3/4 vuotta ilman e-pillereitä jonka aikana iho meni järkyttävän huonoon kuntoon, kasvoi viikset, oli masennusta, kuukautiset jäi pois, jne...Ja nyt vasta sain PCO diagnoosinkin, vaikka oireita on ollut jo alle parikymppisenä, esim. akne. Silloin ei vielä osattu PCO:ta epäillä. 2 kuukautta sitten aloitin taas Yasminit, ja olen kuin uusi ihminen. Vielä tulee näppyjä, mutta ei sellaisia valtavia paiseita kuin aiemmin, iho näyttää muuten paremmalta, henkinen olo on parempi, viikset katosivat, jne...Muuten olen todella onnellinen, e-pillerit olisivat monin tavoin helpoin ja yksinkertaisin tapa pitää oireet poissa, mutta kaipaan sitä tunnetta, kun tekee mieli seksiä :/
Toivon että halut palaisivat edes osittain takaisin kun elimistö taas tottuu pillereiden hormoneihin.
Pidän kyllä tuon Metforminin mielessä, jatkoa varten. Tiedätkö voiko sitä käyttää pitkäaikaisestikin, ja onko pitkäaikaisessa käytössä jotain riskitekijöitä? - vaikka näin
Kiitos vastauksesta!
Itse luin jostain engl.kieliseltä sivustolta, että yleensä metformin ei merkittävästi auttaisi aknen tai hirsutismin hoidossa, eli niihin tarvitsisi sitten muita lääkkeitä.
Juu, hoitoa en aio lopettaa. Takana on juuri 3/4 vuotta ilman e-pillereitä jonka aikana iho meni järkyttävän huonoon kuntoon, kasvoi viikset, oli masennusta, kuukautiset jäi pois, jne...Ja nyt vasta sain PCO diagnoosinkin, vaikka oireita on ollut jo alle parikymppisenä, esim. akne. Silloin ei vielä osattu PCO:ta epäillä. 2 kuukautta sitten aloitin taas Yasminit, ja olen kuin uusi ihminen. Vielä tulee näppyjä, mutta ei sellaisia valtavia paiseita kuin aiemmin, iho näyttää muuten paremmalta, henkinen olo on parempi, viikset katosivat, jne...Muuten olen todella onnellinen, e-pillerit olisivat monin tavoin helpoin ja yksinkertaisin tapa pitää oireet poissa, mutta kaipaan sitä tunnetta, kun tekee mieli seksiä :/
Toivon että halut palaisivat edes osittain takaisin kun elimistö taas tottuu pillereiden hormoneihin.
Pidän kyllä tuon Metforminin mielessä, jatkoa varten. Tiedätkö voiko sitä käyttää pitkäaikaisestikin, ja onko pitkäaikaisessa käytössä jotain riskitekijöitä?Metformiini ei ole sen enempää riskitekijä kuin e-pilleritkään. Molemmilla on omat riskinsä, mutta ne ovat myös erittäin harvinaisia.
Käsittääkseni metformiinia voi käyttää ihan niin kauan kuin itse haluaa, tai kunnes se aiheuttaa ongelmia; jos esim. verenpaine nousee, kannattaa tutkia munuaiset, sillä se voi kieliä munuaisen vajaatoiminnasta (ja sitä sairastavalle henkilölle metformiini ei tee hyvää). Varovaisuutta siis tulee noudattaa, kuten e-pillereidenkin kanssa.
Itselläni ei varsinaisesti koskaan ole ollut aknea tai kovaa rasvoittumista hiuksissa ja kasvoissa, mutta huomaan silti eron. Ennen metformiinia ihoni alkoi kukkia ihan kiitettävästi, mutta nyt jo se on vähentynyt. En sitten tiedä, miten se toimisi oikeaan akneen - ei ehkä niin hyvin. Hirsutismia minulla myös on, enkä ainakaan vielä ole huomannut muutosta - mutta eihän sitä näin äkkiä voisi huomata muutenkaan.
Ehkäpä minunkin on pakko aloittaa tähän kaveriksi Yasmin, jos haluan pehkon pois. :/ Sinulla se siis on toiminut ihan hyvin hirsutismiin?
- metformiinista
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=694&posting=22000000012045297#22000000012045297
"Pco:n yksi syy on elimistön sokeriaineenvaihdunnan häiriintyminen eli insuliiniherkkyys on huonontunut. Insuliini ei toimi elimistössä toivotulla tavalla vaan haima erittää sitä liikaa. Insuliini lisää testosteronin tuotantoa, joka saa aikaan painonnousun, ruokahalun lisääntymisen, kiertohäiriöt ja karvoituksen lisääntymisen. Pco lisää myös naisten riskiä sairastua sokeritautiin, sydän- ja verisuonitauteihin ja se aiheuttaa raskaudessa keskenmenoriskin." - kysymys...
eli siis mulla on pco ja olen vasta parikymppinen. nyt on mercilon e-pillerit kaytossa, mut en yhtaan tykkaa kayttaa pillereita kun ne vie kaikki halut.. joten onko siis mahdollista saada jotain muuta laakitysta joka vie pois pcon oireet(mulla siis lievaa aknea, hirsutismia ja kuukautisten poisjaanti) oon ajatellut etta ehkaisya en tarvitsisi enaa ollenkaan, koska vauva olis ihan tervetullut jos vahinko kavisi. joten onko pcota pakko hoitaa pillereilla vai onko joitain muita vaihtoehtoja joihin ei ehkaisya liity? haluaisin jattaa pillerit pois mut en halua pcon oireita enaa takasin.. tiedan etta tastahan taalla ollaan puhuttu koko ajan mut kun mun on jotenkin vaikea ymmartaa... joten jos joku vois mulle tyhmalle yksinkertaisesti selittaa. kiitos kovasti jo etukateen!!! ihanaa kesaa kaikille!!
- tai tuo androcur
No tässä keskustelussa on esiin tullut ei-ehkäiseviä, ei-hormonillisia PCO:n hoitoon käytettäviä lääkkeitä seuraavia: Androcur ja Metformin.
Metformin parantaa insuliinintoimintaa, ja insuliiniresistenssin yleensä sanotaan olevan joko syy tai oire pco:sta. Varmaa syytä PCO:llehan ei tiedetä. Insuliinin toimintaa tehostamalla Metformin vähentää tesosteronin muodostumista. Valitettavasti testosteronia muodostuu myös munasarjoissamme olevissa lukuisissa munarakkuloissa, joten pelkästään tuon insuliinin varassa ei testosteronin tuotanto ole.
Toinen vaihtoehto on käyttää lääkitystä, joka ei vähennä testosteronin määrää veressä vaan estää sen vaikutusta. Tällaisia lääkkeitä kutsutaan androgeeniblokkareiksi, eli ne blokkaavat androgeenihormonien vaikutusta hormonireseptoreissa. Näistä on keskusteltu tuossa ylempänä. Näitä ei kai suomessa niin yleisesti käytetä pco:n hoidossa.
Tärkeintä sulle olisi just nyt jutella jonkun osaavan lääkärin kanssa sun mahdollisuuksista. Muistathan että ehkä paras aika pco-laiselle tulla raskaaksi, on heti e-pillereiden lopettamisen jälkeen. E-pillereiden hormonit saattavat pitää yllä säännöllistä kiertoa, ainakin itselläni tuli kuukautiset normaalisti noin puolen vuoden ajan pillereiden lopettamisen jälkeen, kunnes sitten loppuivat kokonaan.
- aiheesta
Mä laitan tähän nyt vähän asian vierestä olevan kysmyksen, mutta en ole lukemalla saanut selvyyttä asiaan: pco-"potilaalla" on liikaa testosteronia veressä (ja liian vähän tai ei ollenkaan keltarauhashormonia), mutta miten sitten e-pillereiden käytön aikana?
Väheneekö testosteronin määrä veressä e-pillereiden käytön seurauksena, vai pienentyykö sen vaikutus vain siitä syystä että elimistöön tulee oikea määrä keltarauhashormonia ja estrogeenia e-pillereiden kautta?
Koska jos elimistössä on riittävästi naissukuhormoneja suhteessa mieshormoneihin, niin niiden vaikutukset on tasapainossa. Mutta mietinkin että vähentääkö e-pillerit pco-potilaalla myös ihan konkreettisesti sitä testosteronin määrää veressä?
Mietin tätä asiaa, koska olen jo 5-6 vuotta syönyt e-pillereitä pco:n takia mutta ihmettelen lihasteni kasvua. Ainahan sanotaan että naisen on hyvin vaikeaa, tai mahdotonta saada kasvatettua lihasmassaa, ja itselleni sitä syntyy melkein itsestään, ei tarvitse kuin vähän urheilla tai painoilla leikkiä niin jo alkaa hauis tai pohjelihakset kasvamaan. Mietin että pakko siihen liittyä jotenkin se testosteroni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273673- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372382Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72117- 381599
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151522
- 1311365
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2831351Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305