Ajattelin lainan lyhennyksen ohessa laittaa rahaa vähän rahastoihin, kun tuo lainasumma alkaa olla jo aika vähissä. Vaikka lapsille vähän säästöön korkoa kasvamaan n. 10 vuodeksi. 10 vuodessa tulisi siis sijoitettua tuo 6000e ja olisi mukava, että se kasvaisi koko ajan vähän korkoa. Mielellään enemmän kuin tuon perus pankkitilin korkojen verran.
Onko järkevää laittaa tuo summa johonkin yhdistelmärahastoon vai missä olisi varma ja hyvä tuotto tuona aikana.
OP:n Tuottoa ja Pirkkaa olen seurannut pari vuotta ja näyttää olevan 10-20% vuosikorko. Muista rahastoista ei mitään hajua.
Aloittelija, 50e/kk. Mihin sijoitan?
12
2451
Vastaukset 12
- Varovainenkohan
Tällä hetkellä eletään noususuhdanteen huippua.
Odota noin puolivuotta, että kaikki romahtaa noin
kolmasosaan. Osta sitten ja kuittaa tili 5 vuoden päästä. Osta sitten vaikka Kiinaa, Nordeaa ja Wärtsilää. Älä Nokiaa.
Pidä sen aikaa rahat jossain 3.8% tilillä. Niitäkin on.
Tsemppiä - Kannattaa aina
Hyvä idea on säästää pikkuhiljaa rahastoihin. Olen eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä että kannattaisi odotella romahdusta ja sen aikaa pidellä rahoja pankkitilillä, kukaan sitä romahdusta ei osaa ennustaa kuitenkaan. Ymmärsin muutenkin että tarkoitus oli pikkuhiljaa laittaa rahaa sivuun eikä sijoittaa könttäsummaa kerralla. Kuukausisäästäjällä on aika puolellaan ja kuukausisäästämisen voikin aloittaa milloin tahansa: pikkuhiljaa säästellessä tulee ostaneeksi kuitenkin keskikurssilla tuli romahdusta tai ei.
Valitse itsellesi sopiva rahasto esimerkiksi osakerahasto tai jokin kohtuuhintainen yhdistelmärahasto. Valitse semmoinen joka ei ota merkintäpalkkioita tai tee säästösopimus semmoisen rahastoyhtiön kanssa joka antaa sopimuksen puitteissa alennusta merkintäpalkkioista. Kannattaa kiinnittää myös huomiota hallinnointikuluihin. OP osaa rokottaa aika hyvin palkkioita ja tuototkaan eivät ole kovinkaan mairittelevia. Ennen sijoituspäätöstä kannattaa vaikka pari iltaa tutkiskella Morningstarista rahastoja ja miettiä mikä olisi sopiviin omiin tarpeisiin. - -Teukka-
Itse olen yhdistelmärahastoja vastaan. Kulut ovat kuitenkin samaa tasoa (ehkä ylikin) kuin osakerahastossa, mutta suojaa romahdukselta ei tarjoa, koska harva yhdistelmärahasto edes saa vetää kaikkia sijoituksiaan korkopuolelle.
Jos et tuota 50e enempää kuukaudessa halua laittaa, niin voithan laittaa aina vaikka joka kolmas kuukausi pitkään korkoon ja välissä aina osakerahastoon.
Jos säästät säännöllisesti seuraavat kymmenen vuotta, voit pitää osakepainon selvästi yli 50%:in, ja on silti erittäin pieni todennäköisyys, että olisit 10 vuoden päästä tappiolla. - Sijoittaja X
Mielestäni valintasi rahastoina on hyvät. Edellä kirjoittajat kritisoivat valintojasi, mutta mielestäni ne aloittelijalle hyvät valinnat.
Yhdyn edellä oleviin kirjoittajiin, että Op Tuotto on kova kustannuksiltaan. 1,8 % hallinointi palkkiolla saa yleensä Eurooppaan sijoittavan osakerahaston ja Tuoton osakepaino on vain 40%, minkä pitäisi laskea kustannuksia. Siitä huolimatta sen tuotto on erinomainen ja se Morning Starin 5 tähden rahasto. 50 euron kuukausi erällä raksutat sillä varmaa 5-10% tuottoa joka ei heilahtele suuresti.
Pirkka puolestaan on mielestäni erinomainen valinta. Jos katsot esimerkkinä tämän palstan suosituksia 1/2 taaksepäin niin siellä suositellaan Intiaa, Venäjää yms rahastoja. Pirkka pesee suurimman osan näistä rahastoista tuotoillaan viimeisen puolen vuoden ajalta. OP:n suorista osakerahastoista on erittäin vaikea valita rahasto, joka päihittää Pirkan. Nimimerkillä viimeiset 2 vuotta Pirkkaa seurannut.
Pirkassa saat samalla jo hyvin hajautetun sijoituksen. Sinulla on siinä lyhyen koron,pitkän koron ja osake sijoituksia Eurooppaan, Amerikkaan ja Suomeen hajautettuna pieniin ja suuriin yhtiöihin. Tätä pysty tekemään kovin monella rahastolla samaan kustannukseen ja tuollaisella tuottovarmuudella mitä Pirkka tekee.
Edellä puhuttiin paljon myös kustannuksista. Pirkka ei ole halpa kustannuksiltaan, mutta siinä ei tarvitse maksa erikseen palkkiota siinä olevista OP:n omista rahastoista. Tiedät siis varmasti sen hallinnointi kustannuksen. Suosittelen itse odottamaan tai kysymään pankista, jotta saat sen vuodeksi ilman mekrintä palkkiota. Osuuspankilla oli juuri toukokuun loppuun jatkuvan säästämisen rahastot vuodeksi ilman merkintä palkkiota. Vuoden merkintä palkkio sinun tapaksessa 6€, joka sekin on rahaa pitkässä juoksussa.
Aloittamisen suhteen antaisin sellaisen ohjeen, että tuota merkintäpalkkio tarjousta voit hivenen odottaa (luulen, että saat sen vuodeksi palkkiotta vain kysymällä pankistasi, koska se ensimmäinen rahastosi.). Suositteln kuitenkin aloittamaan mahdollisimman pikaisesti. Laksua povataan, mutta kesällä voi olla myös nousua. Jatkuvalla säästämisellä minimoit ajallisen riskin. Älä säikähdä, jos alkuun tulee laskua. Pirkka rahasto reagoi siihen salkun painotuksella. (Myös Pirkka laskee, mutta yleensä vähäemmän kuin täysi osakerahasto.) Sitten nousu vaiheessa se taas kipuaa hyviewn osakerahastojen tavoin.
Aloitus Pirkkaan tai Tuottoon ei tarkoita, ettet voi vaihtaa sijoituskohdetta myöhemmin. Kun olet aloittanut ja säästänyt esimerkkinä vuoden, voi olla sinun kohdallasi jopa kannatvaa miettiä uusi sijoitus ja käyttää uudelleen "vuoden ilmaiset merkintäpalkkiot" mikäli mahdollista. Jatkuvan sijoittaminen on aina mahdollista lopettaa ja jättää rahat kehittymään.
Tuossa sitten näkee Pirkan tuotn suhteessa indeksiin:
http://www.morningstar.fi/index.asp?r=funds/overview.asp?cid=CL00014482
Tuolta voi sitten katsoa miten Pirkka on menetynyt suhteessa muihin vastaaviin rahastoihin:
3 kk
http://www.morningstar.fi/quickrank/default.aspx?lang=fi-FI&country=FI&tab=RSLTS&sortby=b_FundName&sortorder=ASC&firstletter=&mec=&cat=563&search=&domicile=&countryspecific=
Ja pitkä aikajänne 5v
http://www.morningstar.fi/quickrank/default.aspx?lang=fi-FI&country=FI&tab=HSTRY&sortby=fc_5_Year&sortorder=DESC&firstletter=&mec=&cat=563&search=&domicile=&countryspecific=- -Teukka-
Ihan mielenkiinnosta vertasin Pirkan menestystä itse koottuun passiiviseen salkkuun.
Pirkka tuotti ajanjaksolla 30.4.2002-30.4.2007
51,62%.
Salkku, jossa on Seligsonilta 20% Suomi-rahastoa, 30% Eurooppa 50:ta, 20% Euro-obligaatiota ja 30% iSharesin S&P Global 100 ETF:ää (vrt. Pirkan vertailuindeksi) tuotti vastaavana ajanjaksona 56,55%, eli melkein 5%-yksikköä enemmän kuin Pirkka(!)
Kun katsoin tilannetta hieman pidemmälle (ETF:stä ei ollut dataa kuin 7 vuoden päähän) eli toukokuusta 2000, niin silloin Pirkka tuotti 17,73% ja salkku 15,43%. Väliin osui it-kuplan puhkeaminen, joten ilmeisesti Pirkan salkunhoitaja onnistui hienokseltaan välttämään laskua enemmän kuin passiivinen sijoittaja. Seitsemässä vuodessa tuosta aktiivisesta näkemyksenottamisesta oli jäljellä 2,3% tuottoero... - Sijoittaja X
-Teukka- kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta vertasin Pirkan menestystä itse koottuun passiiviseen salkkuun.
Pirkka tuotti ajanjaksolla 30.4.2002-30.4.2007
51,62%.
Salkku, jossa on Seligsonilta 20% Suomi-rahastoa, 30% Eurooppa 50:ta, 20% Euro-obligaatiota ja 30% iSharesin S&P Global 100 ETF:ää (vrt. Pirkan vertailuindeksi) tuotti vastaavana ajanjaksona 56,55%, eli melkein 5%-yksikköä enemmän kuin Pirkka(!)
Kun katsoin tilannetta hieman pidemmälle (ETF:stä ei ollut dataa kuin 7 vuoden päähän) eli toukokuusta 2000, niin silloin Pirkka tuotti 17,73% ja salkku 15,43%. Väliin osui it-kuplan puhkeaminen, joten ilmeisesti Pirkan salkunhoitaja onnistui hienokseltaan välttämään laskua enemmän kuin passiivinen sijoittaja. Seitsemässä vuodessa tuosta aktiivisesta näkemyksenottamisesta oli jäljellä 2,3% tuottoero...Ensinnnäkin salkkuusi on valittu mielestäni huippurahastoja joiden hakeminen on mielestäni tavalliselle aloittelijalle melkoisen hankalaa. Sinänäsä koostumus on erinomainen ja sillä voi päästä parempaan tuottoon kuin Pirkalla. Kustannustaso on alhainen. Väitän siitä huolimatta Pirkka on esimerkkinä tuon paketin kanssa kilapilukykyinen.
Toiseksi mainittu paketti jatkuvana säästämisenä on hankala ellei mahdoton 50 euroa/kk pakettina.
Kolmanneksi esimerkkinä Seligssonilla on mielestäni 2% merkintä palkkio. Tuottoero oikeastaan hävitty ennenkuin ollaan edes aloitettu, jos käytetään hyväksi OP:n kuukausi säästämistä, jossa merkinnät saadaan vuodeksi ilmaiseksi.
Näillä tiedoilla minusta Pirkka on edelleen erinomainen valinta aloittelijalle. - -Teukka-
Sijoittaja X kirjoitti:
Ensinnnäkin salkkuusi on valittu mielestäni huippurahastoja joiden hakeminen on mielestäni tavalliselle aloittelijalle melkoisen hankalaa. Sinänäsä koostumus on erinomainen ja sillä voi päästä parempaan tuottoon kuin Pirkalla. Kustannustaso on alhainen. Väitän siitä huolimatta Pirkka on esimerkkinä tuon paketin kanssa kilapilukykyinen.
Toiseksi mainittu paketti jatkuvana säästämisenä on hankala ellei mahdoton 50 euroa/kk pakettina.
Kolmanneksi esimerkkinä Seligssonilla on mielestäni 2% merkintä palkkio. Tuottoero oikeastaan hävitty ennenkuin ollaan edes aloitettu, jos käytetään hyväksi OP:n kuukausi säästämistä, jossa merkinnät saadaan vuodeksi ilmaiseksi.
Näillä tiedoilla minusta Pirkka on edelleen erinomainen valinta aloittelijalle."Ensinnnäkin salkkuusi on valittu mielestäni huippurahastoja joiden hakeminen on mielestäni tavalliselle aloittelijalle melkoisen hankalaa."
Et nyt oikein ymmärtänyt pointtiani. En koonnut huippusalkkua, vaan indeksirahastoista kootun salkun, jonka painotus on Pirkan indeksin mukainen. Sen pystyy tekemään kuka tahansa, aloittelija tai kokenut sijoittaja, kunhan vain välttää kustannuksia. En siis hakenut mahdollisimman hyvää tuottohistoriaa.
MSCI World-osuuden jouduin korvaamaan ETF:llä, koska suoraa "Maailma"-indeksirahastoa ei ole (vielä) tarjolla. Otin tuon S&P Global 100:sen, koska siitä nyt sattui olemaan historiadataa tarpeeksi pitkälle. Se taisi hämätä sinut luulemaan, että kyse olisi aktiivisesta osakevalinnasta.
"Toiseksi mainittu paketti jatkuvana säästämisenä on hankala ellei mahdoton 50 euroa/kk pakettina."
Minimisijoitus 1e. (Pl. ETF) Mikä on hankalaa? Tosin nyt halusin lähinnä verrata tuottoja. Voittaako Pirkka oikeasti indeksinsä?
"Kolmanneksi esimerkkinä Seligssonilla on mielestäni 2% merkintä palkkio. Tuottoero oikeastaan hävitty ennenkuin ollaan edes aloitettu, jos käytetään hyväksi OP:n kuukausi säästämistä, jossa merkinnät saadaan vuodeksi ilmaiseksi."
Seligsonin indeksirahastoissa ei ole merkintäpalkkiota. Mutta edelleen, halusin verrata nimenomaan salkunhoitajan työtä.
Näyttäisi siltä, että Pirkka pitää osakepainoa hieman tuon 80% alle (70-75%) koska tuottoero oli laskukaudella Pirkan eduksi, mutta nyt nousukaudella rahasto jäi jälkeen.
"Näillä tiedoilla minusta Pirkka on edelleen erinomainen valinta aloittelijalle."
Pirkka on nähtävästi Morningstarin(kin) mukaan yhdistelmärahastojen huippuja, mutta passiivinen sijoittaminen tuottaa silti enemmän. En vieläkään ymmärrä, mistä hyvästä sinä (tai aloittelija) haluatte maksaa salkunhoitajalle. Sen myönnän, että valmista vaihtoehtoa minulla ei ole tarjota, koska sopivaa Maailma-indeksirahastoa ei juuri nyt ole (ja ETF:t ovat niin "hankalia") USA- ja Japanirahastojen mukaanottaminen toisi kyllä tarvittavan maantieteellisen hajautuksen. Kk-säästäminenkin onnistuu. Suurin ongelma tuntuu pankkiasiakkaalla olevan, että sijoittaminen pitää tapahtua OP:n kiinteistössä. - -Teukka-
-Teukka- kirjoitti:
"Ensinnnäkin salkkuusi on valittu mielestäni huippurahastoja joiden hakeminen on mielestäni tavalliselle aloittelijalle melkoisen hankalaa."
Et nyt oikein ymmärtänyt pointtiani. En koonnut huippusalkkua, vaan indeksirahastoista kootun salkun, jonka painotus on Pirkan indeksin mukainen. Sen pystyy tekemään kuka tahansa, aloittelija tai kokenut sijoittaja, kunhan vain välttää kustannuksia. En siis hakenut mahdollisimman hyvää tuottohistoriaa.
MSCI World-osuuden jouduin korvaamaan ETF:llä, koska suoraa "Maailma"-indeksirahastoa ei ole (vielä) tarjolla. Otin tuon S&P Global 100:sen, koska siitä nyt sattui olemaan historiadataa tarpeeksi pitkälle. Se taisi hämätä sinut luulemaan, että kyse olisi aktiivisesta osakevalinnasta.
"Toiseksi mainittu paketti jatkuvana säästämisenä on hankala ellei mahdoton 50 euroa/kk pakettina."
Minimisijoitus 1e. (Pl. ETF) Mikä on hankalaa? Tosin nyt halusin lähinnä verrata tuottoja. Voittaako Pirkka oikeasti indeksinsä?
"Kolmanneksi esimerkkinä Seligssonilla on mielestäni 2% merkintä palkkio. Tuottoero oikeastaan hävitty ennenkuin ollaan edes aloitettu, jos käytetään hyväksi OP:n kuukausi säästämistä, jossa merkinnät saadaan vuodeksi ilmaiseksi."
Seligsonin indeksirahastoissa ei ole merkintäpalkkiota. Mutta edelleen, halusin verrata nimenomaan salkunhoitajan työtä.
Näyttäisi siltä, että Pirkka pitää osakepainoa hieman tuon 80% alle (70-75%) koska tuottoero oli laskukaudella Pirkan eduksi, mutta nyt nousukaudella rahasto jäi jälkeen.
"Näillä tiedoilla minusta Pirkka on edelleen erinomainen valinta aloittelijalle."
Pirkka on nähtävästi Morningstarin(kin) mukaan yhdistelmärahastojen huippuja, mutta passiivinen sijoittaminen tuottaa silti enemmän. En vieläkään ymmärrä, mistä hyvästä sinä (tai aloittelija) haluatte maksaa salkunhoitajalle. Sen myönnän, että valmista vaihtoehtoa minulla ei ole tarjota, koska sopivaa Maailma-indeksirahastoa ei juuri nyt ole (ja ETF:t ovat niin "hankalia") USA- ja Japanirahastojen mukaanottaminen toisi kyllä tarvittavan maantieteellisen hajautuksen. Kk-säästäminenkin onnistuu. Suurin ongelma tuntuu pankkiasiakkaalla olevan, että sijoittaminen pitää tapahtua OP:n kiinteistössä."Pirkka on nähtävästi Morningstarin(kin) mukaan yhdistelmärahastojen huippuja, mutta passiivinen sijoittaminen tuottaa silti enemmän. En vieläkään ymmärrä, mistä hyvästä sinä (tai aloittelija) haluatte maksaa salkunhoitajalle. Sen myönnän, että valmista vaihtoehtoa minulla ei ole tarjota, koska sopivaa Maailma-indeksirahastoa ei juuri nyt ole (ja ETF:t ovat niin "hankalia") USA- ja Japanirahastojen mukaanottaminen toisi kyllä tarvittavan maantieteellisen hajautuksen."
Nyt täytyy hieman ottaa sanoja takaisin ja nostaa hattua Pirkan salkuhoitajalle. Tuo ETF:ni oli dollarimääräinen, eivätkä tuotot ole vartailukelpoisia euro-sijoittajalle. Euroissa laskettuna Global-rahastothan, ovat tahmanneet rajusti (heikon dollarin ansiosta). Kun vaihdoin tilalle Seligsonin Global Top 25 Brandsin, jäi tuotto useita prosentteja Pirkalle, sekä 7, että 5 vuoden ajanjaksoilla. Katsotaan sitten, mikä on tilanne 10 tai 15 vuoden ajanjaksolla ;-) Uskon edelleen, että alhaiset kustannukset ovat pitkäaikaissäästäjän puolella, mutta ainakin viime aikoina Pirkalla on mennyt hyvin.
Varovaisemmat, ja pelkästään Eurooppaan sijoittavat, yhdistelmärahastot (Tuotto ja Korko Plus) jäävät tosin vastaaville indeksikoreille lyhyemmälläkin aikavälillä. - Sijoittaja X
-Teukka- kirjoitti:
"Pirkka on nähtävästi Morningstarin(kin) mukaan yhdistelmärahastojen huippuja, mutta passiivinen sijoittaminen tuottaa silti enemmän. En vieläkään ymmärrä, mistä hyvästä sinä (tai aloittelija) haluatte maksaa salkunhoitajalle. Sen myönnän, että valmista vaihtoehtoa minulla ei ole tarjota, koska sopivaa Maailma-indeksirahastoa ei juuri nyt ole (ja ETF:t ovat niin "hankalia") USA- ja Japanirahastojen mukaanottaminen toisi kyllä tarvittavan maantieteellisen hajautuksen."
Nyt täytyy hieman ottaa sanoja takaisin ja nostaa hattua Pirkan salkuhoitajalle. Tuo ETF:ni oli dollarimääräinen, eivätkä tuotot ole vartailukelpoisia euro-sijoittajalle. Euroissa laskettuna Global-rahastothan, ovat tahmanneet rajusti (heikon dollarin ansiosta). Kun vaihdoin tilalle Seligsonin Global Top 25 Brandsin, jäi tuotto useita prosentteja Pirkalle, sekä 7, että 5 vuoden ajanjaksoilla. Katsotaan sitten, mikä on tilanne 10 tai 15 vuoden ajanjaksolla ;-) Uskon edelleen, että alhaiset kustannukset ovat pitkäaikaissäästäjän puolella, mutta ainakin viime aikoina Pirkalla on mennyt hyvin.
Varovaisemmat, ja pelkästään Eurooppaan sijoittavat, yhdistelmärahastot (Tuotto ja Korko Plus) jäävät tosin vastaaville indeksikoreille lyhyemmälläkin aikavälillä.Pahoittelen huolimatonta tarkastustani. Seligsonin Indeksiosuus rahastoissa ei tyosiaan ole noita merkintäpalkkioita. Ymmärrän myös sinun pointtisi tuosta kustannustehokkasta sijoittamisesta. Olen siitä huolimatta sitä mieltä, että EFT ja niiden tuotot ja riskien ymmärtäminen ja sijoittaminen ei ole aloittejalle helppo homma. Sinänsä sijoituksena en niitä moiti ollenkaan.
Huolimatta tästä minusta Pirkka on erinomainen ja hyvin hoidettu paketti aloittelijalle. Se on vaivaton tapa sijoittaa hyvin hajautetusti. Varmaan itsekkin humasit sen olevan sijoituksena hyvä. Mitä enemmän kurssit on viime aikoina heiluneet sitä varmempi olen ollut Pirkan salkunhoitajan hyvyydestä. Se ei vielä pari kuukautta sitten esimerkkinä pärjännyt Sampon Komapssi75 tuotoissa, mutta nyt se on kirkkaasti edellä.
Olen itse sijoitellut eri erihastoihin ja yrittänyt pärjätä Pirkalle ja todennut sen olevan todella hankalaa. Itseä on lähinnä jäänyt harmittamaan, että en alouittanut Pirkkaan säästämistä aiemmin ja ole laittanut aiemmin enemmän rahaa. Olen onnistunut ottamaan muutaman "pikavoiton" mm. Intian rahastoilla, mutta Pirkan tuoton ei tarvitse hävetä euromääräisesti sille yhtään. Toiseksi siitä voi nostaa rahaa tarpeeseen koska tahansa. Itsellä menee jatkuvasti Pirkkaan pieni summa ja niin tapahtunee myös tulevaisuudessa. - giral
Sijoittaja X kirjoitti:
Pahoittelen huolimatonta tarkastustani. Seligsonin Indeksiosuus rahastoissa ei tyosiaan ole noita merkintäpalkkioita. Ymmärrän myös sinun pointtisi tuosta kustannustehokkasta sijoittamisesta. Olen siitä huolimatta sitä mieltä, että EFT ja niiden tuotot ja riskien ymmärtäminen ja sijoittaminen ei ole aloittejalle helppo homma. Sinänsä sijoituksena en niitä moiti ollenkaan.
Huolimatta tästä minusta Pirkka on erinomainen ja hyvin hoidettu paketti aloittelijalle. Se on vaivaton tapa sijoittaa hyvin hajautetusti. Varmaan itsekkin humasit sen olevan sijoituksena hyvä. Mitä enemmän kurssit on viime aikoina heiluneet sitä varmempi olen ollut Pirkan salkunhoitajan hyvyydestä. Se ei vielä pari kuukautta sitten esimerkkinä pärjännyt Sampon Komapssi75 tuotoissa, mutta nyt se on kirkkaasti edellä.
Olen itse sijoitellut eri erihastoihin ja yrittänyt pärjätä Pirkalle ja todennut sen olevan todella hankalaa. Itseä on lähinnä jäänyt harmittamaan, että en alouittanut Pirkkaan säästämistä aiemmin ja ole laittanut aiemmin enemmän rahaa. Olen onnistunut ottamaan muutaman "pikavoiton" mm. Intian rahastoilla, mutta Pirkan tuoton ei tarvitse hävetä euromääräisesti sille yhtään. Toiseksi siitä voi nostaa rahaa tarpeeseen koska tahansa. Itsellä menee jatkuvasti Pirkkaan pieni summa ja niin tapahtunee myös tulevaisuudessa."Olen siitä huolimatta sitä mieltä, että EFT ja niiden tuotot ja riskien ymmärtäminen ja sijoittaminen ei ole aloittejalle helppo homma."
Muutaman vuoden rahastosijoituskokemuksella olen täysin samaa mieltä! Helppous on aloittelijalle kuitenkin melko tärkeää.
Terveisin OP Pirkkaan tyytyväinen "sijoittaja" :)
- www.morningstar
rankka sielät 1kk 3kkk tai 6kk jaksko ja tee valinta sillä. kaot myös tähdet ja riskit ja palkkkiot
itse sijottasin keittyviin esim lattari ja itäeurooppa, balkani, sitten länsieuroppaan pohj ja suomi mukaanlukien
mandatum , sampo iha hyviä, tapiolassa on ilmaset merkinnät vielä- takaosassa
on aina ne 5 parasta kustakin rahastosta-helpottaa asiaa kun katot viel sieltä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Herkkyydestä
Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l236738- 67655
Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni36610Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et34538En pyytele enää koskaan anteeksi mitään sinulta
Olet ollut kohtuuttoman kylmä ja tyly tilanteeseen nähden.45427- 30424
- 38416
Olen kiinnostunut sinusta, en seksistä
Vihjailuja toiseen suuntaan on tullut niin paljon, että asia on korjattava. En näe sinua esineenä, vaan hienona persoona27396- 37387
- 41371