Päivän teksti: Joh. 3:1-15

Aloitan uuden ketjun Pyhän Kolminaissuden päivän tekstistä Joh. 3:1-15.
---
Olin Nummen kirkosta.
Saarnatekstinä Joh. 3:s luku, jossa Jeesus puhuu Nikodeemuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
Saarnaaja kertoi kuinka kolmiyhteys on läsnä kasteessamme:
-Isä Jumala Luojana
-Jeesus Lunastajana
-Pyhä Henki pyhittäjänä
----------------
Johon ML213 jatkoi:

"Selkeyttikö puhuja saarnatekstissä olevan tilanteen, jossa Jeesus puhui aikuiselle miehelle Nikodeemukselle uudestisyntymisen tärkeydestä ja uskosta.

Jos tämän tilanteen leikkaa ja liittää mielikuvissaan vauvaan, niin runneltu on Jumalan tahto.
Lisäksi Raamatussa ilmeneviin kasteeseen liittyviin kohtiin pitää yhdistää ympäristö kenelle ne on tarkoitettu" (Näin siis ML213).
----------------
Rohkenen taas kysyä näitä "tyhmiä" kysymyksiäni.
Jotka kokevat ne kiusallisina, niin voivat hyvin ohittaa ne.

---"Ketä kaikkia ihmisiä Jeesus tarkoitti "joku"-sanalla" (Joh. 3:5).
-- "Miksi Johannes alkaa heti kertomaan Nikodeemuksen kanssa käymänsä keskustelun jälkeen siitä, kuinka Jeesus kastoi Juudeassa ja Johannes Ainonissa" (j.22,23)?

32

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengen todistama Sana

eli Jeesus ja joka ei synny uudeksi Hänestä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.

Tämä on aikaa, jossa Nikodemus oli toki saanut nähdä kastettavien valtavat joukot, eikä näin ollen ollut epätietoinen vesikasteesta. Jos Nikodemus olisi uskonut, että vesikaste synnyttää uudeksi ei hän olisi yöllä mennyt sitä Jeesukselta kyselemään. Vesikaste on verauksellinen ylhäältä annettavaan kasteeseen, jossa ihminen täytetään Pyhällä Hengellä.

Jeesus ei puhunut maalisesta kasteesta puhuessaan uudesti syntymisestä ylhäältä, vaan Hän puhui Jumalasta syntymisestä

Kasteen ottaminen Jeesuksen nimeen osoittaa ja ilmaisee tahtoa tulla Jumalan lapseksi ja Jumala kastaa jokaisen valittunsa Itse Pyhällä Hengellä ja tulella ja näin ei jätä pienintäkään asiaa ihmisen oman ymmärryksen varaan.
      Eivät kaikki vesikasteen saaneet tai ottaneet ole kelvollisia Jumalalle, vaan he ovat, jotka tahtovat kuuliaisesti kulkea Jeesuksen jälkiä ja jäljessä, eli kieltää itsensä Jumalan Hengen tieltä, kuten Jeesuskin teki, eli oli hamaan ristin kuolemaan asti kuuliainen Isälle ja näin VOITTI.

Johannes 3
      1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
      2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
      3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
      4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
      5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
      7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
      8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
      9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
      10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
      11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
      12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
      13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
      14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
      15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
      16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
      18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
      19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
      20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
      21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
      22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
      23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
      24 Sillä Johannesta ei vielä oltu heitetty vankeuteen.
      25 Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.
      26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
      27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
      28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
      29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
      30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
      31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
      32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
      33 Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
      34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
      35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
      36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

• hiiri leikkiä mistä niin ty...

Leikitään sitten tätä kissajahiiri- leikkiä mistä niin kovin tykkäät.

Eli annetaan samat vastaukset samoihin kysymyksiisi joita toistuvasti aina uudelleen ja uudelleen esität. Elikkä ...

Et ehkä nyt ottanut huomioon Nikodemuksen kysymystä. Kyse on oli VANHANA syntymisestä !!

Jeesuksen vastaus koskee heitä jotka VANHANA syntyy uudestaan. Tarkoittaa siis uskoontulleita jotka ottavat kasteen eli upotuksen ja sieltä sitten Jumalan lapsina nousevat ylös ja Jumalan Pyhä Henki onsitten heissä.

Vanhana syntyminen ei tarkoita upotuskastetta, vaan uskoon tulon jälkeen Jumalan antamaa kastetta ylhäältä, jossa kasteessa ihminen upotetaan Kristuksen ruumiin jäseneksi.

Ei Nikodeemus niin sokea ollut ja tietämätön, että eikö olisi tienyt vesikasteesta, vaan hän ei tiennyt vielä Jumalan antamasta kasteesta, jossa ihminen syntyy Jumalasta Jumalaan.
      Siinä ihminen syntyy uudeksi elävästä vedestä ja voit lukea Raamatusta, miten Jeesus erotti opettaessaan naista kaivolla elävän veden ja maallisen veden.

Eli Sana ja Pyhä Henki tekevät uutta ja ovat sama asia, sillä Pyhä Henki todistaa Sanan ja ellei tätä todistusta ole, ei ole elävää Sanaa ja uskoa.

Raamattu kertoo kaikille, että vesikaste jättää ihmisen lihan saastaan, mutta usko Jeesukseen ja Hänen puhumaansa Sanaa armahtaa ihmisen siitä saastasta, sillä ihminen saa elää Hengessä, jossa lihantahto tulee ristiin naulituksi.

• Nimimerkki "hiiri....." kirjoittaa:
        "...vesikaste jättää ihmisen lihan saastaan,...".
        ---
        Mikä on vesikaste?
        Sellaista nimitystä (kristillisestä) kasteesta, joka tapahtuu "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", en löydä Raamatustani.

• vain käsite

Nyt meni taas magiikan puolelle.Kolmiyhteys ei ole mukana yhtään missään - se on vain ihmisen keksimä termi hänen yrittäessään ymmärtää sitä, että Isä, Poika ja Pyhä Henki yhtä ovat.

Upotuksessa on mukana Jumalan Sana, kun meidät upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin saamme Pyhän Hengen voiman, kun Jeesuksen veri on pessyt meistä synnit pois (vrt peso) ja olemme upotuksen haudasta nousseet samaistuen Jeesuksen ylösnousemukseen.

• heitä jotka vanhana syntyvät

Joku- sanalla tarkoitetaan tuossa kohtaa ihmisiä jotka VANHANA uudestaan syntyvät eli heitä jotka tulevat uskoon Jeesukseen ja senjälkeen nousevat upotuksen jälkeen vedestä uudestisyntyneinä Jumalan lapsina.

• "Joku- sanalla (Joh. 3:5) tarkoitetaan tuossa kohtaa ihmisiä jotka VANHANA uudestaan syntyvät..."
        ---
        Nyt putosin kärryiltä....mitä tarkoitat "VANHANA uudestaan syntyvät..."?

• kysyi
        Tapio522 kirjoitti:

"Joku- sanalla (Joh. 3:5) tarkoitetaan tuossa kohtaa ihmisiä jotka VANHANA uudestaan syntyvät..."
        ---
        Nyt putosin kärryiltä....mitä tarkoitat "VANHANA uudestaan syntyvät..."?

Jeesus vastasi Nikodemuksen kysymykseen ja asia selviää kun katsoo mitä Nikodemus kysyi.

• kysyi kirjoitti:

Jeesus vastasi Nikodemuksen kysymykseen ja asia selviää kun katsoo mitä Nikodemus kysyi.

Eikö Nikodeemuksen kysymys (4) koskenut ihmisen luonnollista syntymää?
        Jeesus puhuu taas taivaallisista asioista (Katso jae 12!).

• Nikodemuksen kysymys
        Tapio522 kirjoitti:

Älä nyt kysele multa mitään - katsot vaan tarkaan mitä Nikodemus kysyi niin ymmärrät mihin asiaan Jeesus vastasi.

• Nikodemuksen kysymys kirjoitti:

Älä nyt kysele multa mitään - katsot vaan tarkaan mitä Nikodemus kysyi niin ymmärrät mihin asiaan Jeesus vastasi.

Etkö haluakkaan keskustella.....Voihan joku toinenkin kommentoida....

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

Nikodeemushan oli aivan samanlaisessa tilanteessa kuin moni ihminen tänä päivänä.

Siis ei ymmärrä miten ihminen uudestisyntyy ja miten se ilmenee ihmisessä.Tätä samaahan mekin jauhamme netissäkin.Toisille on erittäin vaikea havainnoida uudestisyntyminen ja missä vaiheessa se tapahtuu ja mitkä tunnusmerkit siitä seuraavat.

Jos tämä roblematiikka kirkastuisi sinmulle Tapio, niin Lutherin opetus kirkkoineen olisi taaksejäänyttä elämää ja toteutuisi,,,,,,vanhurskaan polku on kuin aamurusko,joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka.

Mielikuvien uudistuminen mielen uudistumisessa.Room 12:2

• lukutaito riittäää
        Tapio522 kirjoitti:

Etkö haluakkaan keskustella.....Voihan joku toinenkin kommentoida....

Ei tuosta asiasta voi edes keskustella - lukutaito riittää.

• kysymys käsittelyyn

"Miksi Johannes alkaa heti kertomaan Nikodeemuksen kanssa käymänsä keskustelun jälkeen siitä, kuinka Jeesus kastoi Juudeassa ja Johannes Ainonissa" (j.22,23)? "

Koska tuon keskustelun jälkeen Jeesus meni Juudean erämaahan. Siinä se ...

• tyhmiä kysymyksiä

"Rohkenen taas kysyä näitä "tyhmiä" kysymyksiäni.
      Jotka kokevat ne kiusallisina, niin voivat hyvin ohittaa ne. "

Miksi muuten kysyt kysymyksiä jotka itsekin miellät tyhmiksì ? Eikö tämä oma huomiosi nimenomaan tue sitä että mekin koemme kysymykset joita TOISTUVASTI kysytään kuulustelun omaiseksi, täysin vääräksi tavaksi viestiä ? Miksi kysyt samoja kysymyksiä vuodesta toiseen ja saat samoja vastauksi ?

Kysymystesi kiusallisuus ei johdu asiasisällöstä, vaan siitä että kysyt niitä toistuvasti vuodesta toiseen. Koemme ne tahallisen kiusaaviksi kysymykseksi etkä näytä tuntevan minkäänlaista parannuksen teon tarvetta tähän kamalaan asiantilaan.

Olet saanut ihan joka kerta vastauksen kysymyksiisi ja ehkä myös jatkossa tulet saamaan vastaukset, mutta niillä ei sinun kohdalla ole mitään vaikutusta.

Lisäksi sinun tulisi tietää, että emme voi muuttaa kantaamme piiruakaan ikinä, koska kantamme ja ymmärryksemme perustuu Jumalan Sanaan mikä ei ikinä muutu.

Miksi siis tämä ihan turha kissajahiiri-leikki ?

Onko vastaus sinun kastetraumassasi ? Mitään muuta syytä ei kertaakaan tarjottu eikä tullut esiin.

• "Pekka" kyselee:"Miksi muuten kysyt kysymyksiä jotka itsekin miellät tyhmiksì" ?
        ---
        En puhunut tyhmistä kysymyksistä, vaan "tyhmistä" kysymyksistä.

Sinun kannattaa muistaa myös, että täällä on aina uusiakin lukijoita/kirjoittajia. Miksi et salli, että hekin pohtisivat uskonasioita ilman, että me tuputamme heille heti valmiita vastauksia.

Minun tapani usein on lähestyä asiaa kysymysten muodossa ja saada näin mukaan uusiakin keskustelijoita.
        Jos se on sinusta huono tapa, niin käytä sinä toista keinoa, jonka koet hyväksi.
        Mutta anna niiden keskustella rauhassa, joita kysymykset kiinnostavat!
        Muutoinhan kyse on häiriköinnistä.

• todistajien keino
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka" kyselee:"Miksi muuten kysyt kysymyksiä jotka itsekin miellät tyhmiksì" ?
        ---
        En puhunut tyhmistä kysymyksistä, vaan "tyhmistä" kysymyksistä.

Sinun kannattaa muistaa myös, että täällä on aina uusiakin lukijoita/kirjoittajia. Miksi et salli, että hekin pohtisivat uskonasioita ilman, että me tuputamme heille heti valmiita vastauksia.

Minun tapani usein on lähestyä asiaa kysymysten muodossa ja saada näin mukaan uusiakin keskustelijoita.
        Jos se on sinusta huono tapa, niin käytä sinä toista keinoa, jonka koet hyväksi.
        Mutta anna niiden keskustella rauhassa, joita kysymykset kiinnostavat!
        Muutoinhan kyse on häiriköinnistä.

Tiedät varmaan että myös Jehovan todistajat käyttävät kysymyksiä, joihin löytyy vain yksi mieluinen vastaus, manipulointitarkoituksiin.

• todistajien keino kirjoitti:

Tiedät varmaan että myös Jehovan todistajat käyttävät kysymyksiä, joihin löytyy vain yksi mieluinen vastaus, manipulointitarkoituksiin.

Silloin ei kannata suostua manipuloitavaksi, vaan tulee itse tutkia Raamatusta, miten asia on.

Jokaisen kristityn tulisikin lukea ahkerasti Raamattua.
        Kristitty ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itse tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.

Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
        Timoteukselle annettiin taas tehtäväksi lukea pyhiä kirjoituksia seurakunnassa (kaikki eivät osanneet lukea) ja opettaa niitä (1 Tim 4:13).

• myös sinulle
        Tapio522 kirjoitti:

Silloin ei kannata suostua manipuloitavaksi, vaan tulee itse tutkia Raamatusta, miten asia on.

Jokaisen kristityn tulisikin lukea ahkerasti Raamattua.
        Kristitty ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itse tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.

Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
        Timoteukselle annettiin taas tehtäväksi lukea pyhiä kirjoituksia seurakunnassa (kaikki eivät osanneet lukea) ja opettaa niitä (1 Tim 4:13).

Juuri tästähän olen jo paljon puhunut sinulle, että manipuloivat kysymykset - joihin odotetaan ja hyväksytään vain yksi "oikea" vastaus - on jatkuvasti toistettuna kiusaamista.

• myös sinulle kirjoitti:

Juuri tästähän olen jo paljon puhunut sinulle, että manipuloivat kysymykset - joihin odotetaan ja hyväksytään vain yksi "oikea" vastaus - on jatkuvasti toistettuna kiusaamista.

"Pekka": joihin odotetaan ja hyväksytään vain yksi "oikea" vastaus - on jatkuvasti toistettuna kiusaamista.
        ---
        Pitäiskö meidän sitten antaa vääriä vastauksia ja teidän ovat niitä ainoita oikeita vastauksia?
        Puolestani olen valmis vastaamaan, jos minulta kysytään, uskoni perusteita. Olen jopa iloinen siitä, jos joku kysyy, vaikka kiusaamismielessäkin ja useamminkin. Ei siitä tarvitse loukkaantua.

Kuten sanoin, huomioidaan myös uudet palstallaolijat.
        Mitä he ajattelevat, jos annamme sen kuvan, että on olemassa kiellettyjä kysymyksiä, joita ei saa tehdä.
        Ei estellä ketään kyselemästä.
        Sallitaan myös jokaiselle sanan- ja mielipiteenvapaus.

• kiusaaminen tuntuu
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka": joihin odotetaan ja hyväksytään vain yksi "oikea" vastaus - on jatkuvasti toistettuna kiusaamista.
        ---
        Pitäiskö meidän sitten antaa vääriä vastauksia ja teidän ovat niitä ainoita oikeita vastauksia?
        Puolestani olen valmis vastaamaan, jos minulta kysytään, uskoni perusteita. Olen jopa iloinen siitä, jos joku kysyy, vaikka kiusaamismielessäkin ja useamminkin. Ei siitä tarvitse loukkaantua.

Kuten sanoin, huomioidaan myös uudet palstallaolijat.
        Mitä he ajattelevat, jos annamme sen kuvan, että on olemassa kiellettyjä kysymyksiä, joita ei saa tehdä.
        Ei estellä ketään kyselemästä.
        Sallitaan myös jokaiselle sanan- ja mielipiteenvapaus.

"Puolestani olen valmis vastaamaan, jos minulta kysytään, uskoni perusteita. Olen jopa iloinen siitä, jos joku kysyy, vaikka kiusaamismielessäkin ja useamminkin. Ei siitä tarvitse loukkaantua. "

Jos noin sanot niin et taatusti tiedä miltä vuosia jatkuva samoilla kysymyksillä tapahtuva kiusaaminen tuntuu. Se on kuin kiinalaisen kidutuksen vesipisarat. Ei ole olemassa ihmispsyykettä joka kestää jatkuvaa toistuvaa kiusaamista, vaikka se itse akti olisi kuinka vähäpätöinen --- aluksi.

• kiusaaminen tuntuu kirjoitti:

"Puolestani olen valmis vastaamaan, jos minulta kysytään, uskoni perusteita. Olen jopa iloinen siitä, jos joku kysyy, vaikka kiusaamismielessäkin ja useamminkin. Ei siitä tarvitse loukkaantua. "

Jos noin sanot niin et taatusti tiedä miltä vuosia jatkuva samoilla kysymyksillä tapahtuva kiusaaminen tuntuu. Se on kuin kiinalaisen kidutuksen vesipisarat. Ei ole olemassa ihmispsyykettä joka kestää jatkuvaa toistuvaa kiusaamista, vaikka se itse akti olisi kuinka vähäpätöinen --- aluksi.

"Pekka": "Jos noin sanot niin et taatusti tiedä miltä vuosia jatkuva samoilla kysymyksillä tapahtuva kiusaaminen tuntuu".
        ---
        Niin...eikö tässä tapauksessa kannata välttää sellaisia henkilöitä, jotka tällaista kiusaamista harrastavat.
        Aina se ei tietysti ole mahdollista.

Voit ainakin rukoilla tai pyytää esirukousta puolestasi Paavalin tavoin:
        "..., veljet, rukoilkaa meidän edestämme, että Herran sana nopeasti leviäisi ja tulisi kirkastetuksi muuallakin niinkuin teidän keskuudessanne,
        ja että me pelastuisimme NURJISTA JA HÄIJYISTÄ ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen" (2. Tess. 3:1,2).

• yhtään mitään
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka": "Jos noin sanot niin et taatusti tiedä miltä vuosia jatkuva samoilla kysymyksillä tapahtuva kiusaaminen tuntuu".
        ---
        Niin...eikö tässä tapauksessa kannata välttää sellaisia henkilöitä, jotka tällaista kiusaamista harrastavat.
        Aina se ei tietysti ole mahdollista.

Voit ainakin rukoilla tai pyytää esirukousta puolestasi Paavalin tavoin:
        "..., veljet, rukoilkaa meidän edestämme, että Herran sana nopeasti leviäisi ja tulisi kirkastetuksi muuallakin niinkuin teidän keskuudessanne,
        ja että me pelastuisimme NURJISTA JA HÄIJYISTÄ ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen" (2. Tess. 3:1,2).

Et näköjään nyt ymmärtänyt !! Näin kyllä arvelinkin ettet tiedä miltä vuosia jatkuva kiusaaminen tuntuu.

• yhtään mitään kirjoitti:

Et näköjään nyt ymmärtänyt !! Näin kyllä arvelinkin ettet tiedä miltä vuosia jatkuva kiusaaminen tuntuu.

"Et näköjään nyt ymmärtänyt !! Näin kyllä arvelinkin ettet tiedä miltä vuosia jatkuva kiusaaminen tuntuu".
        ---
        Minua ei ole kiusattu vuosikausia, joten vaikea minun on asettua sellaisen asemaan.
        Sen suhteen Jumala on varjellut.

Jos sinua on kiusattu, niin eikö siitä kannattaisi jutella jonkun luotettavan vaitiolovelvollisen sielunhoitajan kanssa. Sellainen löytynee seurakunnastasi.
        --
        "Perkele, maailma ja oma lihamme" kyllä kiusaa meitä jokaista, mutta lienee kyse vähän eri asiasta.
        Emme turhaan rukoile Isä meidän-rukouksessa: "Älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta".

• että voi tietää
        Tapio522 kirjoitti:

"Et näköjään nyt ymmärtänyt !! Näin kyllä arvelinkin ettet tiedä miltä vuosia jatkuva kiusaaminen tuntuu".
        ---
        Minua ei ole kiusattu vuosikausia, joten vaikea minun on asettua sellaisen asemaan.

Jos sinua on kiusattu, niin eikö siitä kannattaisi jutella jonkun luotettavan vaitiolovelvollisen sielunhoitajan kanssa. Sellainen löytynee seurakunnastasi.
        --
        "Perkele, maailma ja oma lihamme" kyllä kiusaa meitä jokaista, mutta lienee kyse vähän eri asiasta.
        Emme turhaan rukoile Isä meidän-rukouksessa: "Älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta".

"Minua ei ole kiusattu vuosikausia, joten vaikea minun on asettua sellaisen asemaan.
        Sen suhteen Jumala on varjellut. "

Olen kyllä koko ajan ymmärtänyt että et tiedä mitä teet.

• Tapio522 kirjoitti:

---

--

Meillä kaikilla on kokemuksia yksittäisistä kiusaamistapauksista.
        Puutarhassani touhutessa mietin omalle kohdalleni sattuneita tapauksia.
        Yksi sellainen, jos sitä nyt kiusaamiseksi voidaan sanoa, tapahtui lapsuudessani.

Olin keskikoulussa. Luokanvalvojamme järjesti retken museolle. Sitä varten minun piti pyörälläni käydä ostamassa jäätelöt luokkatovereillemme. Sain opettajalta rahat, josta jäi vielä takaisin.
        Palautin loppurahat opettajalle, mutta jostain syystä hän ei muistanut sitä, vaan alkoi syyttämään minua valehtelijaksi. Järkytyin syyttelystä niin, että ajattelin hypätä rappusilta (2. kerroksesta) alas päistikkää.

Myöhemmin opettaja huomasikin, että hän oli saanut palautusrahat takaisin. Hän lähetti erään luokkakaverini kautta tiedon tästä minulle. Helpotus oli suuri, vaikkakin mietin, miksi hän ei suoraa minulle ilmoittanut tätä.

Usein jälkeenpäinkin tämä, vähäpätöiseltäkin tuntuva juttu, on tullut mieleeni.
        Koin, että minua kohdeltiin epäoikeudenmukaisesti.
        Sinullakin saattaa olla samantapaisia kokemuksia, jotka kaivertavat mieltä vuosikausia.
        Anteeksiantamuksesta löytyy apu tähänkin vaivaan!

• että voi tietää kirjoitti:

"Minua ei ole kiusattu vuosikausia, joten vaikea minun on asettua sellaisen asemaan.
        Sen suhteen Jumala on varjellut. "

Olen kyllä koko ajan ymmärtänyt että et tiedä mitä teet.

"Pekka": "Olen kyllä koko ajan ymmärtänyt että et tiedä mitä teet".
        ---
        Meillä on auttaja, jonka puoleen voimme aina kääntyä niin sinä kuin minäkin, koska "hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa" (Hebr. 2:18).

• Lukihäiriöinen

Jeesus tarkoittaa sanalla niitä, jotka eivät eivät tahdo syntyä Uudesti, vedestä ja Hengestä.

Tämähän on totuus, vain Uudesti syntymisen kautta voi päästä taivasten valtakuntaan.

Vain Pyhä Henki voi Jeesuksen, syntien anteeksi antamuksen kautta, uudistaa ja antaa synnin tunnon ja kasvun Raamatun Sanan kautta.

Sanan kirkastuminen tulee ainoastaan, Pyhän Hengen kautta. Jumalan Sana on elävä vesi, tämä ei siis tarkoita tässä kohdin, kaste vettä.

• Lukihäiriöinen: "Jeesus tarkoittaa "joku"-sanalla niitä, jotka eivät eivät tahdo syntyä Uudesti, vedestä ja Hengestä".
        ---
        Uudessa käännöksessä joku-sanan paikalla on ihminen:
        "...,jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän pääse Jumalan valtakuntaan."
        Jeesus siis tarkoittaa kaikkia ihmisiä, ikään katsomatta.

Jeesushan kehoitti julistamaan evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15), ja "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (jae 16)

Seuraava

• Jumalan Sanaa
        Tapio522 kirjoitti:

Lukihäiriöinen: "Jeesus tarkoittaa "joku"-sanalla niitä, jotka eivät eivät tahdo syntyä Uudesti, vedestä ja Hengestä".
        ---
        Uudessa käännöksessä joku-sanan paikalla on ihminen:
        "...,jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän pääse Jumalan valtakuntaan."
        Jeesus siis tarkoittaa kaikkia ihmisiä, ikään katsomatta.

Jeesushan kehoitti julistamaan evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15), ja "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (jae 16)

Seuraava

"Lukihäiriöinen: "Jeesus tarkoittaa "joku"-sanalla niitä, jotka eivät eivät tahdo syntyä Uudesti, vedestä ja Hengestä". "

Joku-sanalla tarkoitetaan häntä joka VANHANA haluaa uudesti syntyä ja haluaa uskoa Jeesukseen. Näin siinä nyt vaan lukee - tuo loppu on taas sinun jehovantodistaja- maista Jumalan Sanan vääntelyä ja kääntelyä, mihin kenenkään uskovan ei pitäisi syyllistyä.

• Jumalan Sanaa kirjoitti:

"Lukihäiriöinen: "Jeesus tarkoittaa "joku"-sanalla niitä, jotka eivät eivät tahdo syntyä Uudesti, vedestä ja Hengestä". "

Joku-sanalla tarkoitetaan häntä joka VANHANA haluaa uudesti syntyä ja haluaa uskoa Jeesukseen. Näin siinä nyt vaan lukee - tuo loppu on taas sinun jehovantodistaja- maista Jumalan Sanan vääntelyä ja kääntelyä, mihin kenenkään uskovan ei pitäisi syyllistyä.

Nikodeemus tarkoitti kysymyksellään "vanhana syntymisesä" ruumiillista jälleensyntymistä (jae 4). Se on mahdotonta.
        ---
        Jakeessa 6 Jeesus toteaa:
        "Mikä lihasta on syntynyt on liha; ja
        mikä Hengestä syntynyt on henki".

Luonnollisen syntymänsä perusteella kukaan ei vielä ole sisällä Jumalan valtakunnassa.
        Jokaisen täytyy syntyä uudesti, YLHÄÄLTÄ (j.7).

• antaja Jeesus
        Tapio522 kirjoitti:

Nikodeemus tarkoitti kysymyksellään "vanhana syntymisesä" ruumiillista jälleensyntymistä (jae 4). Se on mahdotonta.
        ---
        Jakeessa 6 Jeesus toteaa:
        "Mikä lihasta on syntynyt on liha; ja
        mikä Hengestä syntynyt on henki".

Luonnollisen syntymänsä perusteella kukaan ei vielä ole sisällä Jumalan valtakunnassa.
        Jokaisen täytyy syntyä uudesti, YLHÄÄLTÄ (j.7).

"Luonnollisen syntymänsä perusteella kukaan ei vielä ole sisällä Jumalan valtakunnassa.
        Jokaisen täytyy syntyä uudesti, YLHÄÄLTÄ (j.7). "

Juuri näin .. tulee ottaa vastaan elämän antaja Jeesus Kristus kun Hän sydämen ovelle kahdesti jopa kolmesti jossain elämän vaiheessa kolkuttaa.

• kasteen voimassa.

Meidäthän on suurin piirtein kaikki kastettu ja eipä näytä hyvältä uskoa ajatellen. Ihmisillä on vapaa tahto ja sitä vapaata tahtoa he käyttävä usein täysin väärin, eli kadotukseksi itselleen.

Eiköhän hekin ole kastettuja ihmisiä, jotka eivät siedä, että heidän jälkeläisilleen koulussakaan puhutaan uskon asioista, eli he kieltävät itse Jumalan täysin ja tahtovat, että jälkeläiset tekevät saman, vaikka useat heistä vetoavatkin ns. uskonnon vapauteen. Useimmat näistä kieltäjien lapsista jäävätkin samaan mihin vanhemmat ovat langenneet, sillä heille ei ole opetusta Jumalan puoleen, eli perimä jatkuu usein suvuissa katkeamattomana.

Eli, vesikaste ei ole kaste, jossa uskosta osaton pelastuu, vaan se pelastava kaste tapahtuu heille, jotka uskovat ja sen antaa Jumala.

Toki vesikaste on arvostettava kaste, sillä Jumala on luvannut olla läsnä ja antaa synnit siinä anteeksi, mutta Hän ei ole luvannutkaan, että siinä kasteessa syntyy uudeksi, kuten nämä kastetut, jotka Jumalan kieltävät osoittavat, vaan Hän on luvannut antaa kastetuille mahdollisuuden valita usko ja luvannut synnyttää jokaisen uskovaisen uudelleen Itseensä.

Suurin osa vesikasteista tulee olemaan kastamattomuus, sillä he, jotka eivät usko eivät saa pitää kastetta voimassa, sillä vain usko tulee kasteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe