Jääkiekko sovinistisena kulttina

Leena

-Miesjoukkue edustaa koko kansaa (kaupunkia) kamppailussa toisia heimoja vastaan.
-Voimankäyttö nähdään ratkaisuna erimielisyyksiin. Tällainen ajattelu siirtyy alitajuisesti myös valtioiden välisiin suhteisiin.
-Joukkueiden valmentajat ovat aina miehiä samoin kuin kommentaattorit.
-Nainen (cheerleader) on esineellistetty seksiobjektiksi, joka vähissä pukeissa edustaa toiselle heimolle lankeavaa naissaalista voittoisan taistelun jälkeen.

Voidaanko tällaisten seksististen valtarakenteiden ihannointia enää yhteiskunnan tuella sallia? Milloin peli vihelletään poikki?

22

898

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

"-Miesjoukkue edustaa koko kansaa (kaupunkia) kamppailussa toisia heimoja vastaan."

eiköhän joukkue edusta ihan vaan itseänsä. tietysti jotkut fanaatikot voivat ajatella toisin.

"-Voimankäyttö nähdään ratkaisuna erimielisyyksiin. Tällainen ajattelu siirtyy alitajuisesti myös valtioiden välisiin suhteisiin."

jääkiekko ei ole kuitenkaan kovinkaan väkivaltaista verrattuna esim. vapaapainiin (jota subtv on alkanut näyttää myös suomessa,minä kun luulin että vain amerikkalaiset ovat niin tyhmiä että vain he voisi pitää siitä. minun puolestani sen näyttäminen saisi lopettaa)

"-Joukkueiden valmentajat ovat aina miehiä samoin kuin kommentaattorit."

käsittääkseni myös on olemassa naisjääkiekko?
      naisvalmentajia ja kommentaattoreita Suomesta kun ei oikein tahdo löytyä. (naisia ei kiinosta moinen ala vai mistä johtuu?)

"-Nainen (cheerleader) on esineellistetty seksiobjektiksi, joka vähissä pukeissa edustaa toiselle heimolle lankeavaa naissaalista voittoisan taistelun jälkeen."

eiköhän nuo cheerleaderit ole ihan vapaa-ehtoisesti mukana (jotkut jopa haluaa cheerleaderiksi?) tietysti sinne voitaisiin pistää miehiä hyppelemään, mutta kun edelleen suurin osa jääkiekon katselijoista on miehiä niin se ei välttämättä olisi hyvä idea.

• Mies vain

Tehkää lakiehdotus miehenä olemisesta rikos, kaikki mikä kiinnostaa miehiä joutaa myös kiellettäväksi, kaikki miesten harrastukset, kiinnostukset, tavat, työt, jne. asiat tuomittakoon suoraan seksistisiksi, naista halventaviksi, epätasa-arvoisiksi, alkeellisiksi ja halveksittavan rikollisiksi.
      Vain sellaiset miehet saavat kulkea vapaalla jalalla feministien helvetillisessä maailmassa jotka ovat tahdottomia naisten orjia, kuin koirat naisten lemmikkieläiminä!!
      Katsokaa, osaan minäkin ajatella feministisesti...

• Hertta

Seurasimme juuri Ruotsin ja Suomen välistä jääkiekko-ottelua ruotsalaiselta tv-kanavalta. Naisselostaja ja miesselostaja selostivat ottelua yhdessä.

---

Parempi ehkää tukea yhteiskunnan varoin miesten luontaista (?) taipumusta "salaseuroihin" ja myyttisiin yhteisiin sotatanssitapahtumiin näillä suht. viattomilla aloilla, joita urheilukin loppujen lopuksi on. On syytä muistaa, että jaettaessa yhteiskunnan varoja voidaan myös ainakin jollakin tavalla valvoa tätä kulttuurieälämän aluetta.

• Remmus

Naiset pelaavat jääkiekkoa. Ruvetkaa katsomaan sitä niin otteluita televisioidaan yms. näin myös naiset voivat edustaa paikkakuntaa/maata.

Toisaalta en näe jääkiekkojoukkueiden edustavan paikkakuntia saati sitten liittyvän mitenkään erimielisyyksien ratkaisemiseen.

Jääkiekon heijastumisesta valtioiden välisiin suhteisiin ei ainakaan Euroopassa, jossa jääkiekkoa pelataan ole näkyvissä minkäänlaisia merkkejä.

• Tosimies

Jääkiekossa väkivasta RANKAISTAAN eli saa jäähyä ja kyseessä on hieno laji.

Ja cheerleaderit saa hyvää palkkaa ja kun cheerleaderiksi pääsee niin niillä on hyvä vartalo ja cheerleaderit voivat olla siitä ylpeitä ja kaunis naisvartalo on ilo kenen tahansa tosimiehen silmille.

Ja onhan niitä naisjoukkueitakin kuten on naisten olympiajoukkue on ja kommentaattorit ja valmentajat ovat useinmiten miehiä koska ne on AMMATTILAISIA siinä.

• Juntti

Leena toteuttaa naisten ikiaikaista toimintamallia: kun Hjallis vaihtoi nuorempaan, niin Leena yrittää kostaa viemällä Hjalliksen bisnekseltä yhteiskunnan tuen!

• Sohvi

taloustuki pois, sitä tarvitaan tärkeämpään. Jääkiekkoilu pärjää kuuluisan markkinavoiman ehdoilla. Hjallis myös. Muuten eläkööt niinkuin lystäävät.

Siis kuka nainen Hjalliksesta, no, en sano enempää, vihreät ovat vihreitä.

• Juntti
        Sohvi kirjoitti:

taloustuki pois, sitä tarvitaan tärkeämpään. Jääkiekkoilu pärjää kuuluisan markkinavoiman ehdoilla. Hjallis myös. Muuten eläkööt niinkuin lystäävät.

Siis kuka nainen Hjalliksesta, no, en sano enempää, vihreät ovat vihreitä.

... nainen, Hjalliksella on rahaa ja sitähän naiset haluavat parisuhteesta.

• anti-hjallis
        Juntti kirjoitti:

... nainen, Hjalliksella on rahaa ja sitähän naiset haluavat parisuhteesta.

Paljonkohan sillä Hjalliksella on rahaa, jos yhteiskunta lakkaisi tukemasta hänen bisnestään?

Eli me veronmaksajathan sitä Hjalliksen sharmia ylläpidämme.

• Juntti
        anti-hjallis kirjoitti:

Paljonkohan sillä Hjalliksella on rahaa, jos yhteiskunta lakkaisi tukemasta hänen bisnestään?

Eli me veronmaksajathan sitä Hjalliksen sharmia ylläpidämme.

... viis veisaavat siitä, onko raha itse ansaittua, tukiaisina saatua vai varastettua, kunhan sitä on riittävästi.

• Lilith
        Juntti kirjoitti:

... viis veisaavat siitä, onko raha itse ansaittua, tukiaisina saatua vai varastettua, kunhan sitä on riittävästi.

... feministit viis veisaavat miehen rahoista, koska he tienaavat rahansa itse. Päätä itse, kumpaa pidät mieluisampana.

• Juntti
        Lilith kirjoitti:

... feministit viis veisaavat miehen rahoista, koska he tienaavat rahansa itse. Päätä itse, kumpaa pidät mieluisampana.

... miesten raha kelpaa feministeillekin, kunhan sitä on riittävästi.

• Lilith
        Juntti kirjoitti:

... miesten raha kelpaa feministeillekin, kunhan sitä on riittävästi.

..kelpaa tai sitten ei. Miksi se rahan määrästä kiinni olisi?

• Juntti
        Lilith kirjoitti:

..kelpaa tai sitten ei. Miksi se rahan määrästä kiinni olisi?

Feministit etsivät parisuhteesta vain välitöntä taloudellista etua, mitä enemmän suhteen miespuolisella osapuolella on rahaa, sitä parempi. Sitoutuminen parisuhteeseen ilman taloudellista hyötyä on feministisen ideologian vastaista. Jos feministi ei saa suhteesta mitään konkreettista hyötyä, suhde on feministisen ideologian mukaan epätasa-arvoinen ja naista alistava.

• Lilith
        Juntti kirjoitti:

Feministit etsivät parisuhteesta vain välitöntä taloudellista etua, mitä enemmän suhteen miespuolisella osapuolella on rahaa, sitä parempi. Sitoutuminen parisuhteeseen ilman taloudellista hyötyä on feministisen ideologian vastaista. Jos feministi ei saa suhteesta mitään konkreettista hyötyä, suhde on feministisen ideologian mukaan epätasa-arvoinen ja naista alistava.

Tulipas siinä melkoinen lasti hevonpaskaa. Enpä jaksa nyt provosoitua, tarkoituksesi on sen verran läpinäkyvä.

• Juntti
        Lilith kirjoitti:

Tulipas siinä melkoinen lasti hevonpaskaa. Enpä jaksa nyt provosoitua, tarkoituksesi on sen verran läpinäkyvä.

... paitsi feministeihin myös muihin naisiin. Jos suhteesta saatava taloudellinen hyöty heikkenee esimerkiksi miehen työttömyyden takia, alkaa nopea "erilleenkasvaminen", joka johtaa pikavauhtia eroon. Ja kyllähän sen ymmärtää, mitä hyötyä on naiselle sellaisesta miehestä, jolla ei ole rahaa.

• Sufra
        Juntti kirjoitti:

... paitsi feministeihin myös muihin naisiin. Jos suhteesta saatava taloudellinen hyöty heikkenee esimerkiksi miehen työttömyyden takia, alkaa nopea "erilleenkasvaminen", joka johtaa pikavauhtia eroon. Ja kyllähän sen ymmärtää, mitä hyötyä on naiselle sellaisesta miehestä, jolla ei ole rahaa.

Tämä oli sitten ilmeisesti sitä linjakasta, normitettua miestutkimusta, jossa seuraus nähdään syynä...

• Juntti
        Sufra kirjoitti:

Tämä oli sitten ilmeisesti sitä linjakasta, normitettua miestutkimusta, jossa seuraus nähdään syynä...

... en saa selvää onko tämä naishuumoria vai naistutkimusta.

• proffa

... yhteiskunnallinen tuki yleensäkin pitäisi suunnata kansanterveyttä edistävään liikuntaan ja yleisiin liikuntamahdollisuuksiin, eikä dopingia edistäviin yksilöhuippu-urheilulajeihin tai kaljanjuontia edistävään lätkään.

Huippu-urheilu eläköön kannattajiensa ja sponsoriensa suoralla tuella, niin kuin muutkin -ismit.

Aloin tässä miettimään muuten jotain naisjoukkuelajia erityisen feministisenä kulttina, mutta en keksinyt yhtään naisjoukkuelajia, jossa suomi olisi jotenkin huippua... Mistähän tämä johtuu? (Sufra: tämä nyt yritti olla pientä piilopiruilua Leenalle ;-)

• viilee heppu

No nyt minä kekkasin! Hakataan kaikilta naisilta rinnat irti ja istutetaan pippelit haarojen väliin, niin sitten ollaan kaikki samaa sukupuolta ja ei tarvii miettiä näitä sukupuoli asioita. Ketään ei enää syrjitä sukupuolen takia. ja pätevin valitaan aina virkaan.

Eli toisin sanoen: Hyppää järveen!

• matti

Tarkista hyvä nainen lääkityksesi...
      Jos kaikki naiset eivät vain ole yhtä sulkeutuneita ja huumorintajuttomia kuin sinä, niin anna heidän olla..
      Ei myöskään kaikki miehet pelaa lätkää..
      On myös naisia, jotka tykkäävät nähdä jääkiekkoa ja tuntea maskuliinisuutta...hikeä...

• rosewater

Oikeassa olet Leena, kyllä jääkiekon suosion syvimmät syntyjuuret perustuu jinkinlaiseen heimoajatteluun. Toisaalta pienenä syntinä minä jääkiekkoa ja sen seuraamista pidän, kausikorttilainen kun olen.

Uskoisin kilpailuvietin oleva syvällä ihmisessä, paitsi suomalaisissa, joissa kaikenlainen kilpailuvietti on ihan pinnassa ja ei ole asiaa missä suomalainen ei yrittäisi kilpailua saada aikaiseksi. Tämä saa aikaan huvittaviakin piirteitä ukkojen istuessa kusiaispesissä tai kantaessaa eukkojaan esteradalla. On tapettu hyttystä, heitetty saapasta, väännetty rautakankea ja maltan tuskin odottaa mitä uutta kesä ja festivaalit tällä kertaa tuo mukanaan.

Toisaalta suvunjatkamiseen kumppania etsittäessä jonkinlaista kilpailua esiintyy myös muilla eläimillä kuin ihmisellä. valinnat ovat vaikeita ja jollakin tapaa päätöksiin pitää päästä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe