TRIPTYL-lopetus?

MITENKÄ??

Mitenkä teillä on tapahtunu tuo triptylin lopetus?Oon nyt syöny 3kk triptyliä, 20mg illassa ja ei ole krooniseen päänsärkyyn auttanu ja aattelin heivata lääkkeen hittoon.

Muita sivuoireita ei oo ollu ku väsymystä ja pöhnää oloa.Jos lopetan pikkuhiljaa ni kuin pikkuhiljaa ja tuleeko noin pienestä määrästä vierotusoireita ja millasia?Ja kestääkö lääkkeen vaikutus viel kuin kauan lopetuksen jälkeen?

Kiitos suuresti jos joku osaa vastata,lääkäri joka määräsi tän on äärettömän vaikea tavoittaa jotta voisin kysyä häneltä.

18

23907

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Triptylin käytön

Kerrasta pokki ei siitä tule mitään sivuvaikutuksia. Minulla hävisi aika nopesti tuo pöhnäolo tunne. Itse söin 50mg illassa kipukynnyksen nostoon.

• vieroitusoireita

tule jos annos on noin pieni. Itse oon syönyt Triptyliä reilun kuukauden ajan, annos 25 mg. Viikonloppuisin olen usein jättänyt pillerit ottamatta. En huomaa juuri mitään vaikutusta koko lääkkeellä. Ei se mua ole väsyttänyt. Häiritsevintä on suun kuivuminen, mikä sekin on alkanut helpottaa alun jälkeen. Lääke on migreenin estoon mulla, ja onhan ne migreenikohtaukset harventuneet.

• 5 kk ja 3 kk triptyliä

Olen syönyt samalla annostuksella sekä tuon 5 kk että 3 kk triptyliä, nostamaan kipukynnystä. Lopetin vähitellen, tipauttaen ensin 10 mg:aan ja sitten noin vkon kuluttua kokonaan pois. Ensimmäisellä kerralla valvoin 2 vkoa ja seuraavalla yhden. En siis aivan oikeasti nukkunut kuin puolen tunnin, tunnin pätkiä. Ekalla kerralla ei kauheasti haitannut, koska olin sairauslomalla, mutta toisella kerralla, töissä ollessa kyllä...

En ole mistään lukenut, eikä kukaan ole vastaavaa kertonut triptylistä, joten ehkä tämä on ihan oma vierotusoireeni..? Yleensä en kyllä kärsi univaikeuksista mitenkään...

Mutta, siitä huolimatta, syön nyt kolmatta kertaa samaa lääkettä, koska mikään muu lääke ei auta siihen aika-ajoin iskevään hermokipuun. Jos valvon ,niin valvon, lopettaessani tämän jakson. Enpähän ainakaan valvo kivun kera, kuten tekisin nyt, ilman ko lääkettä.

• JuuJuu

muutama vuosi sitten Triptyliä kipukynnystä nostamaan. Jouduin kuitenkin lopettamaan, koska nostettuani (lääkärin ohjeiden mukaan) annostuksen 50 mg:aan, ongelmaksi muodostui huimaus. Huimausta noustessa istumasta seisomaan, rappujen ylöskävely... Minkäänlaisia vierotusoireita ei tullut, kun lopetin lääkkeen käytön. En muista lopetinko pikkuhiljaa vai oliko se kerrasta poikki. Huimaus kuitenkin loppui.

Tsemppiä!

• syöny 30mg

Triptylia iltaisin fibromyalgiaan jo useamman vuoden ajan.Olen yrittäny lopettaa muutaman kerran mut en oo pystyny kun kivut tulee heti enkä saa nukuttua.

Söin Triptyliä kolme vuotta masennukseen annoksella 200mg/vrk, eikä lopettamisen kanssa ollut mitään ongelmia. Ja ihan "kerrasta poikki" lopetettiin, ei tarvinnut edes hiljalleen vähennellä annosta.

• käyttäjä 10-v

Olen ajoittain käyttänyt triptyliä fibromyalgian hoitoon jaksoittain.

Joskus alussa annos oli 10 mg, joka nostettiin 25 mg, lopulta 50 mg.

Se todellakin teki hitusen pöhnän olon ja tunsin olevani väsynyt päivisin ja ei oikein jaksanut tehdä mitään.

Halusin ehdottomasti laskea lääkistystä 25 mg juuri tämän vuoksi ja nyt olen ollut 10 mg annoksella pitkän aikaa ja toimii hyvin, kivut ovat aisoissa.

JOTKUT MAINITSEE triptylin vahvuutena JOPA 200MG ! !

Mitä hmpuukia te täällä puhutte, siis 10-v kokemuksella niitä vahvuuksia on 10, 25, sekä 50 mg ja tämä 50 on jo aika tujua ainetta.

Sen tiedän, että olis ihan hyviä joskus pitää ihan taukoa lääkkeessä, toisille se tuo juuri tuon unettomuuden, koska lääkehän on lievästi unettava, siis ei pidä hämmäntyä, että tulee valvottuja ja pätkittäin nukuttuja öitä.

Yllätys voi olla myös painon putominen, koska lääke joillekin tekee turvotusta ja nesteen kertymistä, tämäkin on täysin yksilöllistä.

Kestääkö lääkkeen vaikutus lopetuksen jälkeen, kyselit. Ei kestä, koska sen vaikutuskin alkaa sen ottamisesta arvioisin n. 1-2h, ehkä kun iltaisin olet ottanut sen lääkkeen, niin huomaat eron ilman sitä.... särkee päätä enemmän, ei tule uni ja pyörit sängyssä.... siinä ne mitä luulisin tulevan.

Niin ja joillekin kirjoittajille vielä/eritoten lukijoille, että ei todellakaan triptylissä ole vahvuuksia 200mg, eikä edes 100mg, älkää kirjoitelko tällaisia valheita, jotkut vielä uskovat :)

"JOTKUT MAINITSEE triptylin vahvuutena JOPA 200MG ! !

Mitä hmpuukia te täällä puhutte, siis 10-v kokemuksella niitä vahvuuksia on 10, 25, sekä 50 mg ja tämä 50 on jo aika tujua ainetta."

"Niin ja joillekin kirjoittajille vielä/eritoten lukijoille, että ei todellakaan triptylissä ole vahvuuksia 200mg, eikä edes 100mg, älkää kirjoitelko tällaisia valheita, jotkut vielä uskovat :)"

En puhu humpuukia enkä kirjoittele valheita.

Joo, niitä YKSITTÄISIÄ pillereitä saa 10, 25 ja 50mg:n vahvuisina. Mutta vuorokauden hoitoannos voi käsittää useampia pillereitä, ymmärrätkös?

Triptyl 200mg/vrk (eli neljä 50mg pilleriä: yksinkertaista matematiikkaa) on ihan normaalia MASENNUKSEN hoidossa.
        Masennuksessahan Triptylin hoitoannos päivässä on yleensä 100-300mg.

Pelkkään unettomuuteen, migreenin estoon tai erilaisiin kiputiloihin Triptyliä käytetään toki paljon pienemmillä annoksina (ja silloin 50mg voi ehkä tuntua "tujulta").

Otappa itse ensin asioista selvää ennenkuin alat meuhkaamaan ja syyttämään valehtelusta :)

• ei pöhnäisyyttä
        ****** kirjoitti:

Mitä hmpuukia te täällä puhutte, siis 10-v kokemuksella niitä vahvuuksia on 10, 25, sekä 50 mg ja tämä 50 on jo aika tujua ainetta."

"Niin ja joillekin kirjoittajille vielä/eritoten lukijoille, että ei todellakaan triptylissä ole vahvuuksia 200mg, eikä edes 100mg, älkää kirjoitelko tällaisia valheita, jotkut vielä uskovat :)"

Joo, niitä YKSITTÄISIÄ pillereitä saa 10, 25 ja 50mg:n vahvuisina. Mutta vuorokauden hoitoannos voi käsittää useampia pillereitä, ymmärrätkös?

Triptyl 200mg/vrk (eli neljä 50mg pilleriä: yksinkertaista matematiikkaa) on ihan normaalia MASENNUKSEN hoidossa.

Pelkkään unettomuuteen, migreenin estoon tai erilaisiin kiputiloihin Triptyliä käytetään toki paljon pienemmillä annoksina (ja silloin 50mg voi ehkä tuntua "tujulta").

Otappa itse ensin asioista selvää ennenkuin alat meuhkaamaan ja syyttämään valehtelusta :)

joo itse syön 6 50mg:n iltaisin unettomuuteen. Nukun hyvin 8 tuntia ja aamukahvin jälkeen olen ihan pirteä

• Anonyymi

Masennuksen hoidossa triptyl annos on 100 mg tai enemmän.
        Kipukynnyksen nostossa annos paljon pienempi 10-50mg

• Anonyymi
        ****** kirjoitti:

Juuri npin kuin kirjoitat. Masennukseen annos on 100 mg alkaen.

• Anonyymi
        ****** kirjoitti:

Juuri näin! Aikanaan kun lääkettä käytettiin mielenterveyspotilailla niin annos oli 200-300mg/vrk

• pp

Söin triptyliä migreeninestolääkkeenä 200mg/vrk eli 4x50mg tbl. Kyllä sitä isoillakin annoksilla syödään. Myös migreeniin.

• apoteekista päivää

kyllä joo jotkut lääkärit vain sitkeästi yrittää sitä triptyliä syötättä, vaikka siis 200-300mg annoksina, kun taas unohtavat sen, että KIPUKYNNYSTÄ nostamaan lääkkeen teho näkyy 75mg asti, tämän jälkeen josei auta, ei ko.valmiste ole sopiva potilaalle. KIPUUN., koska vaste on jo menetetty annoksen olessa suuri Jos nostetaan annosta useaan sataseen, toimii lääke mielialaan vailkuttavsti ,ei kipu oireeseen enää. Eli, jos tehoa löytyykipuun isoilla annoksialla on silloin syytä olettaa että kyseessä on ns. psykosomaattinen oireilu..

• Lasionpuolikstyhjä

Olen toukokuusta asti ottanut 2x10mg ilalla kipukynnykseen hermosärkyihin, mut miul on muös masennusta että työuupumusta. Kannattaisko lääkärin nostaa triptyli-annostusta vai määrätä jotai toista mas.lääkettä?

• Anonyymi

Lukekaa tarkkaan triptylin haittavaikutukset esim 1 käyttäjä 100:tä saa vakavan sydämen johtumishäiriön eli QTc aika nousee hurjiin lukuihin ja silloin on äkkikuoleman vaara.

• Anonyymi

Minulla on ollut 3x25mg univaikeuksiin ja masennukseen 15v. Lopetin lääkkeen kerralla haittojen vuoksi. Se aiheutti suun kuivumista, koordinaatiovaikeksia ja pöhnäisyyttä. Ei ilmeisesti olisi pitänyt lopettaa kerralla, koska nyt nukun huonosti ja pätkittäin ja omituisin oire on se, että joudun käytään vitrsaamassa yölläkin 1-2t:n välein. Ja virtsaa tulee aina todella paljon. Ei ole virtsatietulehdusta enkä juo vettä enemmän kuin muutenkaan. Ilmeisesti lääke on vaikuttanut nesteen kertymistä. Tulin vasta nyt 5 yön jälkeen ajatelleeksi, että voisi johtua Triptylin lopettamisesta. Ajattelin ottaa illalla 25mg ja sitten pikkuhiljaa lopetella. Katson, loppuvatko oireet.

• Anonyymi

Minäkin syönyt 20 vuotta 50 mg Triptyl iltaisin kipukynntkseen. Paransi unta hyvin, mutta kömpelyyttä muitakin haittoja oli. Lopettamisen jälkeen unettomuutta ja virtsaamassa juoksemista samalla tavalla ja maha toimii monta kertaa päivässä entisen kerta päivässä tilalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe