millä teitä peloteltiin?

rituliisa

Tämä ei ole mikään tutkimus eikä gallup, mutta huvikseni kyselen, millä teitä peloteltiin lapsena?

Äitini harrasti pelottelua kasvatuskeinonaan saada minut kiltiksi lapseksi. Jossa sitten onnistuikin.
Hän kertoi sängyn alla asuvasta möröstä, joka tarttuu jalkaan, jos yrittää ilman lupaa tulla sängystä pois. Hän jopa piirsi kuvankin möröstä, joka oli hieman mäyräkoiraa muistuttava karvainen olento.
No, hieno logiikka armaalla äidilläni, sängyn alla ei voi kovin korkea otus elääkään.
Olin tuolloin viisivuotias. Pelkäsin mörköä ihan tautisesti, ja melkein kuulin sen hengityksen sängyn alta.

Kiinnostaa, millaisia pelottelukeinoja teidän muiden vinhat vanhempanne keksivät?
Oletteko itse pelotelleet lastanne?
Tuossa allaolevassa viestissä eräs henkilö pelotteli verenimijäperhosilla tuttaviensa lapsia.

117

6959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tontut

      Varmaan useimpia on peloteltu sillä, että Joulupukki ei tuo lahjoja, koska tontut näkevät kuinka tuhma lapsi on ollut. Ja pukki tulee risujen kanssa aattona.

      • Anonyymi

        Ihan niin ja meilläkin oli päiväkodissa 50 luvin alussa joulupukki ja sanoivat että se antaa risuja lapsille jos lapsi ei ole ollut kiltti.
        Ja ihan taivaan totta että kun se joulupukki tuli niin sillä oli kaksi säkkiä toisessa lahjoja ja toisessa risuja . Kaikki pelkäsivät että jos ollaan oltu tuhmia. Sitten joulupukki jakoi lahsåjat ja sanoi että tässä talossa onkin ollut vaan kilttejä lapsia ja että risut viedään seuraabåvaan paikkaan .
        Ei tulisi kysymykseenkään että missään päiväkodissa saisi tänään tehdä sellaista mikä saa lapset pelkäämään , se stressaa kovasti lapsia kun pitää pelätä että oli ollut tuhma eikä,oikein tietänyt koska ja miten


    • maisemissa

      pihakaivon kannelle ei saanut mennä.
      Kaivossa asui NÄKKI, joka sieppasi lapsia ja suuhunsa söi!
      Melkolailla tehokas kaivonkarkotusmenetelmä tuolloin. Pelotti mennä ekaa kertaa vettä moisen hirviön valtakunnasta vinttaamaan!

      • mies.j.k,.

        Näkki se rannassa vaani lapsi joilla ei ollut vanhempia mukana. Uimataidottomana se olikin ihan hyvä varoa sitä näkkiä, eikä mennä yksin rantaan.


      • Kielto riitti
        mies.j.k,. kirjoitti:

        Näkki se rannassa vaani lapsi joilla ei ollut vanhempia mukana. Uimataidottomana se olikin ihan hyvä varoa sitä näkkiä, eikä mennä yksin rantaan.

        Meillä on kesämökki jo toisessa polvessa. Kukaan lapsista ei ole mennyt yksin rantaan. Siihen auttoi ensinnäkin se, että käpyjä ei kerätty polulta, ja lapset juoksivat aina paljain jaloin.
        Polun varressa on merkkinä se iso kivi, jonka ohi lapset EIVÄT saaneet mennä yksin. Ei koskaan.
        Asiasta muistutettiin päivittäin.
        Rantaan meno oli niin ehdottomasti kielletty asia, että eivät he sinne menneet, eivätkä nyt heidän omatkaan lapsensa. Säännöt ovat aivan samat.
        Ei rannassa mitään muuta pelottavaa ole kuin järvi, johon voi pudota, eikä kukaan tule auttamaan.
        Laiturillekaan eivät lapset yksin menneet ennen kuin oppivat uimaan.
        Sen jälkeen kyllä olivat kuin vesipedot konsanaan.

        Eipä ole tarvinnut pelotella.


      • Anonyymi

        Minun ystävättäreni muka näkisin kerran sen Näkin naapurin kaivossa , ja me uskottiin


    • H. Peikko

      Ai niin, tietysti oli myös HAMMASPEIKKO!

    • pelkäsin

      tosi paljon ambulanssin piipaa ääntä. Lähiseudun lapset/leikkikaverit pelottelivat jostain syystä, että jos jotain sattuu niin hakevat pois.
      Ja muistankin, että loukkasin itseni pienenä ja kun juuri silloin sattui kuulumaan kyseinen piipaa ääni niin itkin ja luulin et tosiaan vievät pois.

    • ei pelkoa

      Meillä ei varsinaisesti peloteltu millään. Pelot tulivat itsestään, mielikuvituksesta.
      Muunmuassa pelkäsin vesitornin kokeilu hälytystä, kun asuimme siinä tornin kuppeessa.

      Toinen, mikä pelotti, oli saunan eteisen, takaovella oleva "mörkö", mikä tuli jostain painajaisesta.

      Kolmas oli kuolemanpelko. Että joku läheinen kuolee.

      Pienenä tuli vahingossa seurattua uutisiakin, näin sellaista painajaista, että uutistenlukija pulputti ja pulputti, vaikka sammutti television. Pelkäsin uutisia painajaiseni takia pitkään...
      Nyttemmin seurailen uutiset normaalisti.

    • Moitiskelija

      Toivottavasti ette jatka perinnettä ja pelottele omia lapsianne!

      Tuttavani lapsi sai sätkyn, kun kuuli tontuista, jotka hiipparoivat ikkunoiden takana. Vaati, että verhot on pidettävä edesä. Hän ei mennyt huoneeseen, jos ulkona oli pimeä ja verhot auki.
      Oli sanottava, että tontut eivät enää tule, koska tiedetään, että täällä asuu vain kilttejä lapsia.

      Työtoverillani oli klaustrofobia, joka oli tullut lapsuuden ajoista. Äiti oli sulkenut hänet komeroon ja pelotellut jollakin ötökällä. Työtoverini ei voinut olla huoneessa, jossa ei ollut ikkunaa.

      Lapsella on järki päässä. Ei häntä tarvitse pelotella menninkäisillä, vaan sanoa kuinka asia on. Miksi pitää varoa vaaranpaikkoja.
      Pahinta on pelotella lasta möröstä sängyn alla, koska lapsen täytyy saada tuntea olevansa turvassa omassa kodissaan.
      Koti on turvapaikka pahaa maailmaa vastaan! Ei ikiomassa huonessa ole koskaan mitään pelättävää.

      • rituliisa

        Sehän on selvää, että pelottelu on tuomittava kasvatusmenetelmä. Itse on omia lapsiani ole pelotellut koskaan.

        On toisenlaisiakin lapsia.
        Sukulaistyttömme, muutama vuosi sitten kuultuaan tonttujen hiippailevan ikkunan takana kurkkimassa lasten tekemisiä, uhkasi puhkaista tontulta silmät!
        Neiti oli tuolloin viisivuotias.


      • Pelotteleva äiti
        rituliisa kirjoitti:

        Sehän on selvää, että pelottelu on tuomittava kasvatusmenetelmä. Itse on omia lapsiani ole pelotellut koskaan.

        On toisenlaisiakin lapsia.
        Sukulaistyttömme, muutama vuosi sitten kuultuaan tonttujen hiippailevan ikkunan takana kurkkimassa lasten tekemisiä, uhkasi puhkaista tontulta silmät!
        Neiti oli tuolloin viisivuotias.

        Asutaan meren rannalla ja kyllä minä olen sanonut 5-vuotiaalleni, että josko menee toiselle puolelle taloa (missä siis meri on) niin valas tulee ja syö.
        Mieluummin pelokas elävä lapsi kuin hukkunut ei pelokas.

        Ei näe painajaisia valaasta ja uskaltaa hyvin liikkua rannalla aikuisen kanssa, koska olen sanonut, että valas ei syö josko aikuinen mukana.


      • Rituliisa
        Pelotteleva äiti kirjoitti:

        Asutaan meren rannalla ja kyllä minä olen sanonut 5-vuotiaalleni, että josko menee toiselle puolelle taloa (missä siis meri on) niin valas tulee ja syö.
        Mieluummin pelokas elävä lapsi kuin hukkunut ei pelokas.

        Ei näe painajaisia valaasta ja uskaltaa hyvin liikkua rannalla aikuisen kanssa, koska olen sanonut, että valas ei syö josko aikuinen mukana.

        Tämä onkin aiheellista ja hyväksyttävää, koska eräällä tavalla totta.
        Lapsihan ei välttämättä käsitä hukkumista... mutta pahan valaskalan kyllä, joka tässä tapauksessa on kuoleman symboli.
        Minä varmaan tekisin samoin ja "pelottelisin" lapsen pois meren ääreltä.


      • Anonyymi

        Lapset uskoo paljon paremmin kun sanoo vaan suoraan miksi ei saa mennä esimerkiksi yksin laiturille


      • Anonyymi
        rituliisa kirjoitti:

        Sehän on selvää, että pelottelu on tuomittava kasvatusmenetelmä. Itse on omia lapsiani ole pelotellut koskaan.

        On toisenlaisiakin lapsia.
        Sukulaistyttömme, muutama vuosi sitten kuultuaan tonttujen hiippailevan ikkunan takana kurkkimassa lasten tekemisiä, uhkasi puhkaista tontulta silmät!
        Neiti oli tuolloin viisivuotias.

        Hahhaa olis ollut kiva nähdä tämä pikkuneiti ja millaisella ilmeellä hän sanoi että puhkaisee silmät. Rohkea tyttö .hyvät naurut sain kun kuvittelin miten pieni tyttö oli rohkeana


    • blondi-72hki

      ei pelotellut millään enkä minä pelottele lapsiani.

    • Piiku80

      Mua ei varsinaisesti peloteltu millään, mutta äitini luki mulle pienenä Punahilkkaa. No, lapsen mielikuvituksella se susihan sitte tuli mun sängyn alle asumaan ja pelkäsin sitä niin vietävästi! Mulla on nyt 2-vuotias tytön tyllerö ja päätin etten ainakaan Punahilkkaa hänelle lue. =)

      • Anonyymi

        Ihan totta, ne sadut ei minullekaan sopinut ja pyysin että ei äiti niitä lukisi , sen sijaan pyysin häntä kertomaan tapauksia hänen lapsuudestaan niitä oli kiva kuunnella


    • Rituliisa

      En kysellyt siksi että hyväksyisin pelottelun. Pois se!
      Ihan mielenkiinnosta vain, että millainen on aikuisen julma mielikuvitus sepittäessään näitä tarinoita.

      Enoni myös harrasti pelottelua mökillä, kun vietettiin hämärää. Hän kertoi tarinaa pirusta, joka oli ryöstänyt lapsen. Lapsen isä näet oli pelannut korttia kirkonmenojen aikaan.
      Eipä siinä uni vähään aikaan tullut, kun pelättiin, milloin piru tulee kurkkimaan ikkunoista.

      Hoitotätini taas pelotteli kiroilemisesta. Jumala pudottaisi ison kiven kiroilijan päähän. Tuo pelottelukeino taitaa olla peräti klassikko.
      Muistuikin mieleeni, että äitini, tuo pelottelun mestari muisti myös mainita neuvolan mahtavista rokotuspiikeistä. Jos ei olisi kiltisti, hän veisi neuvolaan, jossa kaivettaisiin jättisuuri piikki esiin minua varten.
      Minulla on piikkikammo vielä aikuisenakin.
      Kun koululle tuli ensimmäisellä luokalla neuvolantäti rokottamaan, pyörryin rokotuksen aikana pelosta.

      Mainittakoon, että koskaan en lapsena saanut piiskaa. Äitini piiska oli tuo pelon käyttäminen aseena.

    • niitä pelottelu tapoja riitti meikäläisen vanhemmilla.Esimerkiksi: jos en totellut asiassa kuin asiassa vanhempia niin he aina välillä pelottelivat,että lähettävät minut lastenkotiin.Tällöin olin n.6-vuotias.Sitten toinen esimerkki äidin loistavasta pelottelu tavasta oli se kun olin menossa kaverini luokse niin monesti äiti yritti saada minut jäämään kotiin sanomalla:"en tiedä olenko elossa kun tulet kotiin".Että näin meillä.

      • Rituliisa

        Jopa oli äiti keksinyt tavan pelotella! Oli lyönyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla, ensinnäkin jo kuolemalla uhkaaminen ja toinen, että olisi lapsen tottelemattomuuden aiheuttama se äidin hengen lähtö.
        Kuvitelkaas jos aikuisiakin kohdeltaisiin näin julmalla painostuksella.


      • ei pelkoa
        Rituliisa kirjoitti:

        Jopa oli äiti keksinyt tavan pelotella! Oli lyönyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla, ensinnäkin jo kuolemalla uhkaaminen ja toinen, että olisi lapsen tottelemattomuuden aiheuttama se äidin hengen lähtö.
        Kuvitelkaas jos aikuisiakin kohdeltaisiin näin julmalla painostuksella.

        tuota toki aikuismaailmassakin. Joissain parisuhteissa.
        Itsellä takana sellainen parisuhde, että ex- mies pelotteli juuri kuolemalla ja sen sellaisella.

        Jumalalle kiitos, että se on ohi nyt.
        Siis se suhde meinaan... ukosta en tiijä, mitä kuuluu nykyisin.


      • Asuria
        Rituliisa kirjoitti:

        Jopa oli äiti keksinyt tavan pelotella! Oli lyönyt kaksi kärpästä yhdellä iskulla, ensinnäkin jo kuolemalla uhkaaminen ja toinen, että olisi lapsen tottelemattomuuden aiheuttama se äidin hengen lähtö.
        Kuvitelkaas jos aikuisiakin kohdeltaisiin näin julmalla painostuksella.

        tapahtuuhan sitä julkisesti ja vielä enemmän piilossa. Mun perhe nyt ei muutenkaan ollut mikään niin "perinteinen perhe". Jo nuorella iällä tutustuin todella hyvin poliisin ja lääkintämiesten ammatteihin.


      • Anonyymi

        Tottakai lapsi alkaa pelätä että jos äiti kuolee. Monelle jää syviä traumoja lapsuuden aikaisista peloista
        Muista kun kiukuttelun alle kouluikäisenä äidille ja uhkailun että karkaan kotoa, joka kerta kun tuli eri mielisyyksiä niin uhkailin
        . Kerran kun uhkailin niin äiti laittoi takin yllensä ja sanoi että nyt on niin että minä lähden ja jätän sinut tänne yksin uhkailemaan, voi että ,pelästyin kun äiti meni pihalle ja käveli talosta poispäin pitkää kujaa, huusin äitiä ja itkien kovasti pelko oli totaali. No äiti tuli takaisin ja sovittiin että minä lopetan sen karkailu uhkailun niin äitikin pysyy kotona


      • Anonyymi
        ei pelkoa kirjoitti:

        tuota toki aikuismaailmassakin. Joissain parisuhteissa.
        Itsellä takana sellainen parisuhde, että ex- mies pelotteli juuri kuolemalla ja sen sellaisella.

        Jumalalle kiitos, että se on ohi nyt.
        Siis se suhde meinaan... ukosta en tiijä, mitä kuuluu nykyisin.

        Sama täällä minun exäni otti muutaman päänsärkytabletin ja heittäytyi keittiön lattialle makaamaan että kuulemma kuolee.
        Sanoin hänelle ett ei se nyt noin äkkiä vaikuta että odottele siinä tunnin verran niin alkaa vaikuttamaan . Hän meni noloksi ja meni vessaan oksentamaan tabletit ulos .
        Niin että olin kuullut ne asiat niin monta kertaa etten enää jaksanut edes reagoida .Sellaista silloin ennen, onneksi ohitse


    • Valaistunut ..

      Saatanalla ja helvetillä minua on aina peloteltu.

      • traumoista?

        Uskonnollinen "kasvatus" pitäisi kieltää lailla.


      • Rituliisa
        traumoista? kirjoitti:

        Uskonnollinen "kasvatus" pitäisi kieltää lailla.

        Äitini oli ateisti, mutta kyllä hänkin osasi pelotella.
        Tosin uskontoa voi käyttää väärin, ja pelotella lasta helvetin lieskoilla.


    • Emilia_Erikoinen

      Joulun alla tontut hiippailivat ikkunoissa ja merkkasivat joko suureen punaiseen kirjaan tai suureen mustaan kirjaan lasten nimiä aina sen mukaan, onko ollut kiltti vai tuhma. Siitä kirjasta sitten katsoivat jouluna, kenelle lahjoja tuovat.

      "Koivuniemen herra" oli ikkunapielen päällä odottamassa tottelematonta. ...Tosin sitä ei koskaan (tietääkseni) olla käytetty.

      Joskus reissussa sisareni kanssa tapellessa vanhemmat uhkasivat jättää meidät nahistelemaan tienposkeen. Uhkauksen todentamiseksi auton vauhtia hidastettiin, jopa pysäytettiin ja avattiin ovi. Mutta kertaakaan en muista jääneeni oikeasti tienpientareelle.

    • Näkki''

      Näkki oli meilläkin, kiellettiin kurkkimasta kaivoon mutten näkki tulee ja vie.

      Ja tielle ei saanut mennä pihasta, muuten auto tulee, ajaa päälle ja sitten on pääsi kahtena kissankuppina -sanoi mummo aina.

      Mutta hengissä säilyttiin kun pelättiin, sitähän se vaan oli kun silloin ei vanhemmilla ollut niin paljon aikaa lapsia vahtia vaan olivat aina askareissaan.

      • möööö

        enkä koskaan pelottelisi omia lapsiani. Lievästi sanottuna typerä ja muutenkin aikansa elänyt kasvatusmenetelmä, josta saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä elinikäiset traumat. Tässä pelottelussa olisi syytä muistaa, että lapset eivät ole samanlaisia kuin aikuiset. He eivät ymmärrä ajatella, että jokin heille kerrottu asia ei ehkä olekaan ihan niin justiinsa ja sen johdosta saattavat ottaa jonkin "vain pieneksi pelotteeksi" tarkoitetun jutun liiankin vakavasti.

        En muuten yhtään ymmärrä tuota "sängyn alta tulee mörkö, jos nouset sängystä yöllä"-juttua. Mikä tarkoitus tällä on? Entä jos herää keskellä yötä helevetinmoiseen kusihätään, housuunko pitäisi tarpeensa tehdä jonkun mörön pelossa, vai?


      • tietenkin niin
        möööö kirjoitti:

        enkä koskaan pelottelisi omia lapsiani. Lievästi sanottuna typerä ja muutenkin aikansa elänyt kasvatusmenetelmä, josta saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä elinikäiset traumat. Tässä pelottelussa olisi syytä muistaa, että lapset eivät ole samanlaisia kuin aikuiset. He eivät ymmärrä ajatella, että jokin heille kerrottu asia ei ehkä olekaan ihan niin justiinsa ja sen johdosta saattavat ottaa jonkin "vain pieneksi pelotteeksi" tarkoitetun jutun liiankin vakavasti.

        En muuten yhtään ymmärrä tuota "sängyn alta tulee mörkö, jos nouset sängystä yöllä"-juttua. Mikä tarkoitus tällä on? Entä jos herää keskellä yötä helevetinmoiseen kusihätään, housuunko pitäisi tarpeensa tehdä jonkun mörön pelossa, vai?

        Onhan aikuisilla paljon helpompaa pelotella lapset möröillä, niin saavat olla rauhassa ehtoot.

        Ei ennen muinoin lapset juosseet sängystä pois 100 kertaa illassa aikuisten harmina.
        Kun kersa paiskattiin sänkyyn, niin siellä oli pysyttävä. Sisaruksiakin oli useampia, joten he lohduttivat toisiaan pimeyden keskellä. Pelko karkoitettiin iltarukouksella.
        Apuna sängyssä pysymiseen saattoi myös olla hatarat asuinsijamme, uunilämmitetyt, vetoiset huoneet, joiden lattiat olivat niin kylmät, että ei niille tehnyt mieli paljaalla jalalla astua.

        Muutenkin aikaisemmat kasvatusmetoodit osoittavat selvästi, että lapsien piti pysyä omassa, pienemmässä ja rajoitetussa maailmassaan, eikä sieltä saanut pois pyrkiä. Aikuisten maailma oli toinen, siellä ei lapsia suvaittu.
        Ei tarvinnut möröillä pelotella. Isä ja äiti riittivät pelotukseksi.

        Kouluissa oli ankara kuri, tunnilla ei saanut kaverille puhua, piti nousta seisomaan, kun vastasi, haukkumiset ja muut rangaistukset oli otettava vastaan mukisematta. Nöyränä piti olla.
        Helppoa oli opettajalla hallita alistettua ja päätään riiputtavaa oppilasjoukkoa.

        Sama kotona. Käskyt olivat noudattamista varten. Eipä niistä lipsuttu, sillä kristillinen yhteisö suorastaan tuomitsi vanhemmat, joilla oli kurittomat lapset. Katsottiin, että vanhemmat ovat leiviskänsä huonosti hoitaneet, jos lapset olivat liian vilkkaita tai puheliaita.

        Se kasvatusmetodi sai käyttää kaikkia rangaistusmuotoja, myös pelottelua, ja kukaan ei moittinut tai paheksunut.
        Lopputulos, eli nöyrästi ja kristillisesti elävä ahertaja, oli tärkein.


      • satukirjoista
        tietenkin niin kirjoitti:

        Onhan aikuisilla paljon helpompaa pelotella lapset möröillä, niin saavat olla rauhassa ehtoot.

        Ei ennen muinoin lapset juosseet sängystä pois 100 kertaa illassa aikuisten harmina.
        Kun kersa paiskattiin sänkyyn, niin siellä oli pysyttävä. Sisaruksiakin oli useampia, joten he lohduttivat toisiaan pimeyden keskellä. Pelko karkoitettiin iltarukouksella.
        Apuna sängyssä pysymiseen saattoi myös olla hatarat asuinsijamme, uunilämmitetyt, vetoiset huoneet, joiden lattiat olivat niin kylmät, että ei niille tehnyt mieli paljaalla jalalla astua.

        Muutenkin aikaisemmat kasvatusmetoodit osoittavat selvästi, että lapsien piti pysyä omassa, pienemmässä ja rajoitetussa maailmassaan, eikä sieltä saanut pois pyrkiä. Aikuisten maailma oli toinen, siellä ei lapsia suvaittu.
        Ei tarvinnut möröillä pelotella. Isä ja äiti riittivät pelotukseksi.

        Kouluissa oli ankara kuri, tunnilla ei saanut kaverille puhua, piti nousta seisomaan, kun vastasi, haukkumiset ja muut rangaistukset oli otettava vastaan mukisematta. Nöyränä piti olla.
        Helppoa oli opettajalla hallita alistettua ja päätään riiputtavaa oppilasjoukkoa.

        Sama kotona. Käskyt olivat noudattamista varten. Eipä niistä lipsuttu, sillä kristillinen yhteisö suorastaan tuomitsi vanhemmat, joilla oli kurittomat lapset. Katsottiin, että vanhemmat ovat leiviskänsä huonosti hoitaneet, jos lapset olivat liian vilkkaita tai puheliaita.

        Se kasvatusmetodi sai käyttää kaikkia rangaistusmuotoja, myös pelottelua, ja kukaan ei moittinut tai paheksunut.
        Lopputulos, eli nöyrästi ja kristillisesti elävä ahertaja, oli tärkein.

        millähän vuosisadalla tuollaista oli.


      • Rituliisa
        möööö kirjoitti:

        enkä koskaan pelottelisi omia lapsiani. Lievästi sanottuna typerä ja muutenkin aikansa elänyt kasvatusmenetelmä, josta saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä elinikäiset traumat. Tässä pelottelussa olisi syytä muistaa, että lapset eivät ole samanlaisia kuin aikuiset. He eivät ymmärrä ajatella, että jokin heille kerrottu asia ei ehkä olekaan ihan niin justiinsa ja sen johdosta saattavat ottaa jonkin "vain pieneksi pelotteeksi" tarkoitetun jutun liiankin vakavasti.

        En muuten yhtään ymmärrä tuota "sängyn alta tulee mörkö, jos nouset sängystä yöllä"-juttua. Mikä tarkoitus tällä on? Entä jos herää keskellä yötä helevetinmoiseen kusihätään, housuunko pitäisi tarpeensa tehdä jonkun mörön pelossa, vai?

        Äitini kai halusi minun illalla pysyvän hiljaa sängyssäni, että olisi itse saanut olla rauhassa.
        Hän teki raskasta työtä, aikaisin aamulla töihin lähtö. Uskon, että väsymys sai hänet pelottelemaan lapsen kiltiksi.
        Olin kai hyppyyttänyt häntä hakemaan vettä ja pyytänyt päästä potalle, niin arvelen.
        Hän keksi taltuttaa minut mörön avustuksella ja onnistui.
        En hyväksy tuota menetelmää, mutta ymmärrän, että äitini elämä oli varsin raskasta.


      • Rituliisa
        satukirjoista kirjoitti:

        millähän vuosisadalla tuollaista oli.

        Voi, onhan ollut elämää ennenkin.
        Tässä puhutaan 1950-luvusta ja 1960-luvun alusta.
        Kyllä silloin koulussa oli KURI.

        Opettajamme käytti yhteiskuritusta. Lasten oli laitettava kädet pulpetille, jonka jälkeen hän kävi napauttamassa jokaista sormille karttakepillä.
        Vanhemmat eivät pahemmin valittaneet, vaikka lapsi olisi saanut koulussa joskus tukkapöllyäkin.

        Otteet lasta kohtaan olivat suoraviivaisempia ja lapsi oli AINA altavastaajan asemassa.
        Jos koulusta tuli muistutus, niin kotoa ei ensin lähdetty opettajan menetelmää epäilemään, vaan lapsi sai tuplakurituksen kotona.
        Lapsella ei ollut valtuuksia epäillä opettajaansa eikä vanhempiaan. Heitä lähinnä pelättiin.
        Vain aniharva lapsi koki olevansa tasaveroinen vanhempiensa kanssa. Se oli poikkeuksellista, eikä sellaista tapahtunut maatalous,- tai työläispiireissä.
        Ylemmän herrasväen lapset saattoivat olla toisella tavalla arvostettuja, mutta heitä pidettiin muiden lasten keskuudessa lähinnä lellipentuina.
        Lapsi ei saanut tuottaa häpeää vanhemmilleen missään.
        Opettajan arvostus oli varsin toinen kuin nyt, opettaja oli papista ja poliisista ja lääkäristä alaspäin seuraava henkilö hierarkiassa. Vain Jumala oli kaikkien heidän yläpuolellaan.
        Köyhän perheen lapsi oli alin koko populasta.


      • satukirjoista
        Rituliisa kirjoitti:

        Voi, onhan ollut elämää ennenkin.
        Tässä puhutaan 1950-luvusta ja 1960-luvun alusta.
        Kyllä silloin koulussa oli KURI.

        Opettajamme käytti yhteiskuritusta. Lasten oli laitettava kädet pulpetille, jonka jälkeen hän kävi napauttamassa jokaista sormille karttakepillä.
        Vanhemmat eivät pahemmin valittaneet, vaikka lapsi olisi saanut koulussa joskus tukkapöllyäkin.

        Otteet lasta kohtaan olivat suoraviivaisempia ja lapsi oli AINA altavastaajan asemassa.
        Jos koulusta tuli muistutus, niin kotoa ei ensin lähdetty opettajan menetelmää epäilemään, vaan lapsi sai tuplakurituksen kotona.
        Lapsella ei ollut valtuuksia epäillä opettajaansa eikä vanhempiaan. Heitä lähinnä pelättiin.
        Vain aniharva lapsi koki olevansa tasaveroinen vanhempiensa kanssa. Se oli poikkeuksellista, eikä sellaista tapahtunut maatalous,- tai työläispiireissä.
        Ylemmän herrasväen lapset saattoivat olla toisella tavalla arvostettuja, mutta heitä pidettiin muiden lasten keskuudessa lähinnä lellipentuina.
        Lapsi ei saanut tuottaa häpeää vanhemmilleen missään.
        Opettajan arvostus oli varsin toinen kuin nyt, opettaja oli papista ja poliisista ja lääkäristä alaspäin seuraava henkilö hierarkiassa. Vain Jumala oli kaikkien heidän yläpuolellaan.
        Köyhän perheen lapsi oli alin koko populasta.

        Kuvittelin keskustelun olevan lasten pelottelusta. Puhutaankin siis koulukurista. Se on aisa aivan toinen. Sorry, jotenkin lienen lukenut väärin....


      • Rituliisa
        satukirjoista kirjoitti:

        Kuvittelin keskustelun olevan lasten pelottelusta. Puhutaankin siis koulukurista. Se on aisa aivan toinen. Sorry, jotenkin lienen lukenut väärin....

        Lipsahti minun puolelta. Anteeksi!
        Pelottelusta siis puhe. Rönsyilin asian vierestä.
        Hyvä pelote olisi siis tuolloin ollut ope. :)


      • niin lyhyt on tieto
        satukirjoista kirjoitti:

        millähän vuosisadalla tuollaista oli.

        Kun omassa lapsuudessa ei liiallista ankaruutta esiintynyt, niin ei ymmärretä, kuinka kovaa elämä saattoi jollakin toisella ikätoverilla olla.
        Ja kun siitä joku puhuu, epäillään satuilijaksi.

        Pitää uskoa, että omat isovanhempanne esimerkiksi jo ovat eläneet ihan toisessa kouluympäristössä kuin te itse elitte, kotioloista puhumattakaan.
        Jo se, että lasten oli osallistuttava kaikkiin talon töihin, oli itsestään selvää vielä 40-50-luvuilla.

        Huomattava myöskin, että maataloudessakin elettiin vielä paljon hevosella tehtävien peltotöiden varassa. Eipä ollut joka talosaa edes sähköjäkään vielä 50-luvun lopullakaan, saati mitään työtä helpottavia laitteita.

        Lapsia ei tarvinnut näkillä tai möröllä pelotella.Mutta jos lähettyvillä oli järvi tai muu vaaranpaikka, oli ehkä viisainta muistuttaa siellä vaanivasta näkistä. Kukapa mukuloita olisi joutanut kaitsemaan.
        Mutta useimmiten pelotukseksi riitti perheen aikuisen jäsenten komennus työhön ja mukisematta. Raskaampiin töihin pystymättömät puolikasvuiset paimensivat pienempiään vanhempien raataessa navetassa ja pellolla.

        Koulussa sama kuri. Opettaja oli auktoriteetti, jota omat vanhemmatkin kunnioittivat, koska monet heistä olivat olleet saman opettajan oppilaita aikanaan. Opettajan määräykset täytettiin.

        Sitten tuli valistuksen aika, ja lapset huomattiin lapsiksi. Ns. "vapaa kasvatus" toi omat ongelmansa. Nyt taidamme eniten pelätä toisiamme ja näitä vapaasti kasvatettuja.


      • Anonyymi
        tietenkin niin kirjoitti:

        Onhan aikuisilla paljon helpompaa pelotella lapset möröillä, niin saavat olla rauhassa ehtoot.

        Ei ennen muinoin lapset juosseet sängystä pois 100 kertaa illassa aikuisten harmina.
        Kun kersa paiskattiin sänkyyn, niin siellä oli pysyttävä. Sisaruksiakin oli useampia, joten he lohduttivat toisiaan pimeyden keskellä. Pelko karkoitettiin iltarukouksella.
        Apuna sängyssä pysymiseen saattoi myös olla hatarat asuinsijamme, uunilämmitetyt, vetoiset huoneet, joiden lattiat olivat niin kylmät, että ei niille tehnyt mieli paljaalla jalalla astua.

        Muutenkin aikaisemmat kasvatusmetoodit osoittavat selvästi, että lapsien piti pysyä omassa, pienemmässä ja rajoitetussa maailmassaan, eikä sieltä saanut pois pyrkiä. Aikuisten maailma oli toinen, siellä ei lapsia suvaittu.
        Ei tarvinnut möröillä pelotella. Isä ja äiti riittivät pelotukseksi.

        Kouluissa oli ankara kuri, tunnilla ei saanut kaverille puhua, piti nousta seisomaan, kun vastasi, haukkumiset ja muut rangaistukset oli otettava vastaan mukisematta. Nöyränä piti olla.
        Helppoa oli opettajalla hallita alistettua ja päätään riiputtavaa oppilasjoukkoa.

        Sama kotona. Käskyt olivat noudattamista varten. Eipä niistä lipsuttu, sillä kristillinen yhteisö suorastaan tuomitsi vanhemmat, joilla oli kurittomat lapset. Katsottiin, että vanhemmat ovat leiviskänsä huonosti hoitaneet, jos lapset olivat liian vilkkaita tai puheliaita.

        Se kasvatusmetodi sai käyttää kaikkia rangaistusmuotoja, myös pelottelua, ja kukaan ei moittinut tai paheksunut.
        Lopputulos, eli nöyrästi ja kristillisesti elävä ahertaja, oli tärkein.

        Mietin että olenko itse pelotellut omiani millään jutuilla aillä voi olla että itsekkin siihen olis syyllistynyt, mutta en muista mitään, pitää kysyä lapsilta


      • Anonyymi
        satukirjoista kirjoitti:

        millähän vuosisadalla tuollaista oli.

        Ihan tavallista ainakin 50 luvulla. Jos lapset olivat tuhmia niin äiti sanoi että kun isä tulee töistä niin saat selkääs, näin oli monessa perheessä .siis isää oppivat pelkäämään koska se oli hän joka anoi piiskaa tytöille ja remmiä pojille


      • Anonyymi
        Rituliisa kirjoitti:

        Äitini kai halusi minun illalla pysyvän hiljaa sängyssäni, että olisi itse saanut olla rauhassa.
        Hän teki raskasta työtä, aikaisin aamulla töihin lähtö. Uskon, että väsymys sai hänet pelottelemaan lapsen kiltiksi.
        Olin kai hyppyyttänyt häntä hakemaan vettä ja pyytänyt päästä potalle, niin arvelen.
        Hän keksi taltuttaa minut mörön avustuksella ja onnistui.
        En hyväksy tuota menetelmää, mutta ymmärrän, että äitini elämä oli varsin raskasta.

        Sehän se onkin, että kun ymmärtää sen aikaiset kasvatusmenetelmät ja ainainen huoli toimeen tulosta niin äiti oli meilläkin hermostunut usein . En kanna mitään kaunaa ei ollut elämä helppoa ja he olivat kasvatuksensa tuloksia


      • Anonyymi
        Rituliisa kirjoitti:

        Lipsahti minun puolelta. Anteeksi!
        Pelottelusta siis puhe. Rönsyilin asian vierestä.
        Hyvä pelote olisi siis tuolloin ollut ope. :)

        Ei se ketään tartte haitata, asiaa kirjoitit , joten noloa kun aletaan huomauttelemaan
        Ja kyllä koulussakin peloiteltiin ja pelättiin


    • 50 -luvulla

      ja silloin ai ainakaan pelottelu kuulunut kasvatusmetodeihin. Eli ei peloteltu millään.
      Itse synnytin 70-luvulla eikä sitä ollut käytössä silloinkaan. Lieneekö ihan uusi keksintö tuo pelottelu kasvatuksessa.
      Ainakin ei -sanan käyttö näyttää olevan ihan se ykkösasia. Kaikesta kielletään kaikenaikaa ajattelematta ollenkaan mikä se asia on ja onko siitä todellista vaaraa lapselle.
      Ei -sanalla saadaan lapsi hyvin pian agressiiviseksi ja sitten ihmetellään miten meidän ville on niin kovin ilkeä.
      Vanhempien pitäisi jaksaa vähän enemän lastensa kanssa lapsenkin ehdoilla eikä vain niilä omillaan, joista ei todellakaan ole ainakaan lapselle iloa eikä ne kehitä lasta.
      Alle 2 v haluaa tutkia ja kokeilla uusia asioita ja jollei se saa sitä tehdä, hän turhautuu ja suuttuu. Siitä ne kiukkuiset ja kitisevät lapset tulevat. Ihan teidän vanhempien ansioista.

      • vanhalla sedällä tai tädillä

        "Siitä ne kiukkuiset ja kitisevät lapset tulevat. Ihan teidän vanhempien ansioista. "

        juu, lienee totta jossain määrin, mutta miksi oikeasti aina unohdetaan ne todella villit ja luonnostaan viikarimaiset lapset, joihin ei tavallinen kasvatus auta???????


      • tietoinen....
        vanhalla sedällä tai tädillä kirjoitti:

        "Siitä ne kiukkuiset ja kitisevät lapset tulevat. Ihan teidän vanhempien ansioista. "

        juu, lienee totta jossain määrin, mutta miksi oikeasti aina unohdetaan ne todella villit ja luonnostaan viikarimaiset lapset, joihin ei tavallinen kasvatus auta???????

        että lapsen kasvatus aloitetaan lapsen syntymästä jo. Eli ne villit ja viikarimaiset lapset ovat aikuisten kasvattamia, ei itsestään tulleita.


      • peloteltiin

        "mustalainen tulee ja vie", sekä tietenkin Joulupukilla, jolla pelotellaan lapset edelleenkin. Lopettakaa lasten pelottelu.


      • mutta ihmettelen sinun
        tietoinen.... kirjoitti:

        että lapsen kasvatus aloitetaan lapsen syntymästä jo. Eli ne villit ja viikarimaiset lapset ovat aikuisten kasvattamia, ei itsestään tulleita.

        tietoisuuttasi siitä, miten vastasyntynyttä kasvatetaan?? Vinkkejä..?

        Olen erimieltä villeistä viikareista, siten, että joku on vain yksinkertaisesti sen verran jästipää, että tuntuu, ettei mikään auta, toinen taas tajuaa jo ekasta kerrasta. Jos tätä ei ymmärrä, niin voi voi. Jos ne omat mussukat ovat olleet helppoja lapsia ja helposti oppivaisia, niin ei se silti sitä tarkoita, että villien lasten vanhemmat olisivat yhtään huonompia. On myös olemassa käytöshäiriöitä, joista te 50 luvulla syntyneet, ette tunnu tajuavan hölkäsen pöläystä!!!!!

        Toki on olemassa "huonoja" tai "uusavuttomia" vanhempia, mutta eivät kaikki sellaisia ole, vaikka villikon omistaisikin.piste!


      • ota vastuuta
        mutta ihmettelen sinun kirjoitti:

        tietoisuuttasi siitä, miten vastasyntynyttä kasvatetaan?? Vinkkejä..?

        Olen erimieltä villeistä viikareista, siten, että joku on vain yksinkertaisesti sen verran jästipää, että tuntuu, ettei mikään auta, toinen taas tajuaa jo ekasta kerrasta. Jos tätä ei ymmärrä, niin voi voi. Jos ne omat mussukat ovat olleet helppoja lapsia ja helposti oppivaisia, niin ei se silti sitä tarkoita, että villien lasten vanhemmat olisivat yhtään huonompia. On myös olemassa käytöshäiriöitä, joista te 50 luvulla syntyneet, ette tunnu tajuavan hölkäsen pöläystä!!!!!

        Toki on olemassa "huonoja" tai "uusavuttomia" vanhempia, mutta eivät kaikki sellaisia ole, vaikka villikon omistaisikin.piste!

        vanhempana siitä, millainen lapsesi on käytökseltään. Ilmeisesti olet nuori ja mahdollisesti sinulla ei vielä ole lasta.

        Tiedoksesi: vastasyntynyttä kasvatetaan läheisyydellä, joka antaa turvallisuutta ja turvallisuus taas antaa varmuuden ja jatkuvuuden tunnetta joka taas saa aikaan sen että lapsi oppii luottamaan jne. joten jo vauvasta saakka sinä voit vaikuttaa siihen, millainen lapsesi tulee käytökseltäänkin olemaan.
        Hyvin hoidettu lapsi kehittyy tasapainoiseksi aikuiseksi.
        Kukaan ei ole syntyessään jästipää. Jästipäitä tekevät epävarmat ja epäjohdoinmukaiset vanhemmat ja kasvattajat.


      • lasta ja
        ota vastuuta kirjoitti:

        vanhempana siitä, millainen lapsesi on käytökseltään. Ilmeisesti olet nuori ja mahdollisesti sinulla ei vielä ole lasta.

        Tiedoksesi: vastasyntynyttä kasvatetaan läheisyydellä, joka antaa turvallisuutta ja turvallisuus taas antaa varmuuden ja jatkuvuuden tunnetta joka taas saa aikaan sen että lapsi oppii luottamaan jne. joten jo vauvasta saakka sinä voit vaikuttaa siihen, millainen lapsesi tulee käytökseltäänkin olemaan.
        Hyvin hoidettu lapsi kehittyy tasapainoiseksi aikuiseksi.
        Kukaan ei ole syntyessään jästipää. Jästipäitä tekevät epävarmat ja epäjohdoinmukaiset vanhemmat ja kasvattajat.

        kolmas tulossa. Minun lapseni ovat kyllä ihan tottelevaisia ja rakkaudella kasvatettu. Ja kyllä otan vanhempana vastuun, jos lapseni käytöksessä sattuu olemaan puutteita.

        Edelleen väitän vastaan, että on olemassa jästipäisiä lapsia, joiden vanhemmat joutuvat tekemään tuplatyön kasvatuksessa. Vanhemmat ovat aktiivisia kasvattajia ja hakevat apua käytösongelmiin. Jos tälläinen villikko kesken kasvatuksen mesoaa kaupassa, te 50 luvulla syntyneet olette silmät pyöreinä virkkuukoukut ojossa syyttämässä huonosta kasvatuksesta. Ette ajattele ollenkaan, että ehkäpä tuon kokeilun jälkeen villikko ei enää toiste kaupassa noin käyttäydy!!!!!!! Kesken kasvatuksen tarkoitan tilannetta, jossa lapsi kokeilee mitä voi tehdä tai ei!!! Ilmeisesti sinun lapsesi ei ole koskaan käyttäytynyt moitteettomasti.

        Sitäpaitsi, ovatko kaikki 50 luvulla syntyneet saaneet MUKA läheisen ja hellän kasvatuksen, ovatko he kaikki menestyviä virheettöämiä ihmisiä. Eikö 50 luvulla ollut muita kuin kilttejä lapsia????

        Edelleen toki löytyy huonoja vanhempia, mutta älä sinä täti- ihminen tule tänne syyttämään ja yleistämään tälläisessä asiassa. Tai jos niin teet, toivon, että itse olet ollut moitteeton kasvattaja ja lapsesi eivät koskaan ole uhmanneet sinua mitenkään!!!


      • asiaa....
        lasta ja kirjoitti:

        kolmas tulossa. Minun lapseni ovat kyllä ihan tottelevaisia ja rakkaudella kasvatettu. Ja kyllä otan vanhempana vastuun, jos lapseni käytöksessä sattuu olemaan puutteita.

        Edelleen väitän vastaan, että on olemassa jästipäisiä lapsia, joiden vanhemmat joutuvat tekemään tuplatyön kasvatuksessa. Vanhemmat ovat aktiivisia kasvattajia ja hakevat apua käytösongelmiin. Jos tälläinen villikko kesken kasvatuksen mesoaa kaupassa, te 50 luvulla syntyneet olette silmät pyöreinä virkkuukoukut ojossa syyttämässä huonosta kasvatuksesta. Ette ajattele ollenkaan, että ehkäpä tuon kokeilun jälkeen villikko ei enää toiste kaupassa noin käyttäydy!!!!!!! Kesken kasvatuksen tarkoitan tilannetta, jossa lapsi kokeilee mitä voi tehdä tai ei!!! Ilmeisesti sinun lapsesi ei ole koskaan käyttäytynyt moitteettomasti.

        Sitäpaitsi, ovatko kaikki 50 luvulla syntyneet saaneet MUKA läheisen ja hellän kasvatuksen, ovatko he kaikki menestyviä virheettöämiä ihmisiä. Eikö 50 luvulla ollut muita kuin kilttejä lapsia????

        Edelleen toki löytyy huonoja vanhempia, mutta älä sinä täti- ihminen tule tänne syyttämään ja yleistämään tälläisessä asiassa. Tai jos niin teet, toivon, että itse olet ollut moitteeton kasvattaja ja lapsesi eivät koskaan ole uhmanneet sinua mitenkään!!!

        vaan pysy aiheessa. Vanhemmat ovat kasvattaneet nekin villikot ja ainoastaan kasvattajalla on siitä vastuu, millainen lapsesta tulee.
        Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia. Eivät lapset ole sellaiseksi syntyneet.
        Ja kyllä, minun lapseni eivät ole olleet ongelmaisia. Synnytin heidät 70-luvulla.
        Itse synnyin 50-luvulla ja sain hellän ja läheisen kasvatuksen. Äitini oli kotiäiti kahdeksalle lapselle ja rakkautta riitti kaikille.

        Ja huom ! Minä en syytä enkä yleistä, kerron vain mielipiteeni asiasta jota sinä jo väänät ihan toiseksi.


      • tottakai kasvatus on
        asiaa.... kirjoitti:

        vaan pysy aiheessa. Vanhemmat ovat kasvattaneet nekin villikot ja ainoastaan kasvattajalla on siitä vastuu, millainen lapsesta tulee.
        Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia. Eivät lapset ole sellaiseksi syntyneet.
        Ja kyllä, minun lapseni eivät ole olleet ongelmaisia. Synnytin heidät 70-luvulla.
        Itse synnyin 50-luvulla ja sain hellän ja läheisen kasvatuksen. Äitini oli kotiäiti kahdeksalle lapselle ja rakkautta riitti kaikille.

        Ja huom ! Minä en syytä enkä yleistä, kerron vain mielipiteeni asiasta jota sinä jo väänät ihan toiseksi.

        vanhemmista kiinni!!

        "Vanhemmat ovat kasvattaneet nekin villikot ja ainoastaan kasvattajalla on siitä vastuu, millainen lapsesta tulee."

        Olenkos muuta sitten väittänyt?? Yritin tuoda esille sen tosiasian, että villit lapset ovat olemassa ja pysyvät jumalauta villeinä vaikka omistaisivatkin sinunkaltaisesi täydelliset vanhemmat!!! Villikko saa hyvältä vanhemmalta hellän, mutta johdonmukaisen kasvatuksen ja hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen. Silti, hän on ollut villi koko lapsuutensa! Puhutteluista ja kasvatuksesta huolimatta hän haluaa uhmata ja kokeilla enemmän kuin helppo lapsi! Väitätkö sinä, joka sentään noinkin paljon olet kokenut, ettei tälläisiä lapsia ole olemassa ja vanhempia! Että jos lapsi on luonnostaan villi, niin aina on vanhempien vika millainen heidän lapsensa luonne on?

        "Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia."

        Haista home, täti! Että jos minun lapseni kerran kaksi vuotiaana heittäytyy kaupan lattialle ja kiukuttelee siellä, niin se on minun aiheuttama tilanne vai? Vaikkei näin ole ennen tapahtunut, eikä muuten sen jälkeenkään! Poika on nyt jo kuusi vuotta! Onpa jäänyt tuosta mieleen, miten sinunlaisesi täydelliset virkkuukoukut siinä sitten kauhulla katsoivat, että voi voi millainen äiti ja millainen lapsi, ei helkutti! Eli heti ollaan syyttämässä huonoksi vanhemmaksi, silti vaikkei ole selvitetty, että onko näin joka kerta kaupassa käynyt. ohhhohhoijakkaaa

        "minun lapseni eivät ole olleet ongelmaisia. "

        Silloin olet täysin väärä ihminen arvostelemaan muita kasvattajia, koska et ole omistanut "vaikeaa lasta"! Sinä et tiedä, vaikean lapsen kasvatuksesta yhtään mitään! Et kai voi tietääkään, kun sinun mielestäsi vaikeita lapsia ei olekkaan, heh heh. no ei sen puoleen, helppoja tapauksia ovat minunkin lapset, että en minäkään oikeastaan tiedä! Olen vain nähnyt läheltä esimerkkejä työni puolesta! Siksi minä tulen aina puolustamaan myös vanhempia! Tiedoksi sinulle, että on olemassa myös sairauksia, joiden myötä lapsi luetaan ongelmaiseksi ja tälläisten lasten vanhemmat saavat juuri sinunlaistesi helppojen lapsien kasvattajat hyökkäämään! Tälläiset vanhemmat joutuvat tekemään kasvatuksen eteen tuplatyön sinuun verrattuna, he onnistuvat lannistumatta sinunlaistesi syytöksistä.

        "Ja huom ! Minä en syytä enkä yleistä, kerron vain mielipiteeni asiasta jota sinä jo väänät ihan toiseksi."

        Mielipiteeni minäkin sanon ja lueppa edelliset kirjoitukses uudelleen!!


      • tahtoo sanoa
        ota vastuuta kirjoitti:

        vanhempana siitä, millainen lapsesi on käytökseltään. Ilmeisesti olet nuori ja mahdollisesti sinulla ei vielä ole lasta.

        Tiedoksesi: vastasyntynyttä kasvatetaan läheisyydellä, joka antaa turvallisuutta ja turvallisuus taas antaa varmuuden ja jatkuvuuden tunnetta joka taas saa aikaan sen että lapsi oppii luottamaan jne. joten jo vauvasta saakka sinä voit vaikuttaa siihen, millainen lapsesi tulee käytökseltäänkin olemaan.
        Hyvin hoidettu lapsi kehittyy tasapainoiseksi aikuiseksi.
        Kukaan ei ole syntyessään jästipää. Jästipäitä tekevät epävarmat ja epäjohdoinmukaiset vanhemmat ja kasvattajat.

        "Tiedoksesi: vastasyntynyttä kasvatetaan läheisyydellä, joka antaa turvallisuutta ja turvallisuus taas antaa varmuuden ja jatkuvuuden tunnetta joka taas saa aikaan sen että lapsi oppii luottamaan jne. joten jo vauvasta saakka sinä voit vaikuttaa siihen, millainen lapsesi tulee käytökseltäänkin olemaan."

        Enpä voi olla puuttumatta! Sepustuksesi on totta, mutta ei ole tähtiin kirjoitettu! Olen lapsistani vauvasta asti pitänyt huolta minun mielestäni juuri tuolla lailla kuin sinä edellä kerroit! silti toinen tyttäreni on jästipäisyyden huippu. Aina pitää kokeilla, jos vaikka saisi periksi, toine tyttö taas tyytyy kerrasta sanomisesta. Vai olenko eittämättä ollut toiselle lapselleni huono vanhempi? Olen ajatellut, että tämä uhmaaja tyttäreni on samanlainen kuin minä lapsena ja toinen tyttö on taas tullut isäänsä, joka on ollut lapsena rauhallinen ja tosi kiltti. Minäkin sain hyvän kasvatuksen mielestäni lapsena. Asuin isoäitini kanssa. Silti omat vanhempani olivat mukana kasvatuksessa, moitteettomasti. Olen 30 v ja saanut vanhan ajan kasvatuksen rakkaalta isoäidiltä. Uskon, että hänen myötänsä olen myös osannut kasvattaa omia lapsiani, vaikka vanhempi tyttäristäni onkin uhmakas!


      • ruusut silmillä

        "ja silloin ai ainakaan pelottelu kuulunut kasvatusmetodeihin. Eli ei peloteltu millään.
        Itse synnytin 70-luvulla eikä sitä ollut käytössä silloinkaan. Lieneekö ihan uusi keksintö tuo pelottelu kasvatuksessa."

        Silloin juuri kakaroita peloteltiin. Nykyään neuvolasta kielletään lapsen pelottelu, ainoastaan vesi antaa siihen luvan. Voi sanoa, että siellä on jotain. Ennemmin pelottelu tässä kohtaan kuin riski että lapsi hukkuu. Ei vanhemmilla aina voi silmät niskassakaan olla. Niitä uhmakkaita lapsia kun löytyy ja.


      • uudelleen
        tottakai kasvatus on kirjoitti:

        vanhemmista kiinni!!

        "Vanhemmat ovat kasvattaneet nekin villikot ja ainoastaan kasvattajalla on siitä vastuu, millainen lapsesta tulee."

        Olenkos muuta sitten väittänyt?? Yritin tuoda esille sen tosiasian, että villit lapset ovat olemassa ja pysyvät jumalauta villeinä vaikka omistaisivatkin sinunkaltaisesi täydelliset vanhemmat!!! Villikko saa hyvältä vanhemmalta hellän, mutta johdonmukaisen kasvatuksen ja hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen. Silti, hän on ollut villi koko lapsuutensa! Puhutteluista ja kasvatuksesta huolimatta hän haluaa uhmata ja kokeilla enemmän kuin helppo lapsi! Väitätkö sinä, joka sentään noinkin paljon olet kokenut, ettei tälläisiä lapsia ole olemassa ja vanhempia! Että jos lapsi on luonnostaan villi, niin aina on vanhempien vika millainen heidän lapsensa luonne on?

        "Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia."

        Haista home, täti! Että jos minun lapseni kerran kaksi vuotiaana heittäytyy kaupan lattialle ja kiukuttelee siellä, niin se on minun aiheuttama tilanne vai? Vaikkei näin ole ennen tapahtunut, eikä muuten sen jälkeenkään! Poika on nyt jo kuusi vuotta! Onpa jäänyt tuosta mieleen, miten sinunlaisesi täydelliset virkkuukoukut siinä sitten kauhulla katsoivat, että voi voi millainen äiti ja millainen lapsi, ei helkutti! Eli heti ollaan syyttämässä huonoksi vanhemmaksi, silti vaikkei ole selvitetty, että onko näin joka kerta kaupassa käynyt. ohhhohhoijakkaaa

        "minun lapseni eivät ole olleet ongelmaisia. "

        Silloin olet täysin väärä ihminen arvostelemaan muita kasvattajia, koska et ole omistanut "vaikeaa lasta"! Sinä et tiedä, vaikean lapsen kasvatuksesta yhtään mitään! Et kai voi tietääkään, kun sinun mielestäsi vaikeita lapsia ei olekkaan, heh heh. no ei sen puoleen, helppoja tapauksia ovat minunkin lapset, että en minäkään oikeastaan tiedä! Olen vain nähnyt läheltä esimerkkejä työni puolesta! Siksi minä tulen aina puolustamaan myös vanhempia! Tiedoksi sinulle, että on olemassa myös sairauksia, joiden myötä lapsi luetaan ongelmaiseksi ja tälläisten lasten vanhemmat saavat juuri sinunlaistesi helppojen lapsien kasvattajat hyökkäämään! Tälläiset vanhemmat joutuvat tekemään kasvatuksen eteen tuplatyön sinuun verrattuna, he onnistuvat lannistumatta sinunlaistesi syytöksistä.

        "Ja huom ! Minä en syytä enkä yleistä, kerron vain mielipiteeni asiasta jota sinä jo väänät ihan toiseksi."

        Mielipiteeni minäkin sanon ja lueppa edelliset kirjoitukses uudelleen!!

        ja en edelleenkään ymmärrä miksi jankkaat.
        Minä puhun kokoajan siitä, että vaikeatkin lapset ovat aikuisten kasvattamia ja kasvattajalla on vastuu lasten käytöksestä. MIKSI SITÄ VASTUUTA EI HALUTA OTTAA ?
        En ole missään vaiheessa väittänyt, ettei vaikeita lapsia olisi olemassakaan. Onhan niitä, näen päivittäin työssäni heitä, mutta korostan edelleen sitä VASTUU ON KASVATTAJALLA. Se on myönnettävä ihan ensimmäisenä ja vasta sitä kautta päästään asian ytimeen, eli miten homma hoidetaan lapsen parhaaksi. Ja alkuperäiseen aiheeseen viitaten, pelottelu ei ole keino saada lapsia tottelemaan eikä se ole keino kasvattamiseen millään tavalla.
        Monilla äideillä on tapana ongelmien tulleessa heittää syy joko lapsen isän tai anopin harteille. Itse ollaan täydellisiä vaikka ei ole kokemusta kuin siitä esikoisesta, mutta esim. anoppi joka on mahdollisesti kasvattanut kymmenenkin onnistunutta vesaa, on se kaikkeen syyllinen.
        Luehan näitä keskusteluja, sieltä ne löytyy ja elävässä elämässä sitä kuulee yhtämittaa. Kun se mummo tai kun se isä teki niin ja niin, siksi tämä lapsi on nyt tällainen.
        ÄIDIT, kun teillä on valta ottakaa myös vastuu. Äidithän ne yleensä ovat, jota pikkuisen hoitavat ja kasvattavat ensimmäiset vuodet. Ja ne ensimmäiset vuodet ovat hyvin ratkaisevia lapsen kehityksessä luonteenkin osalta. Osa on perimää.


      • viimeisen kerran
        uudelleen kirjoitti:

        ja en edelleenkään ymmärrä miksi jankkaat.
        Minä puhun kokoajan siitä, että vaikeatkin lapset ovat aikuisten kasvattamia ja kasvattajalla on vastuu lasten käytöksestä. MIKSI SITÄ VASTUUTA EI HALUTA OTTAA ?
        En ole missään vaiheessa väittänyt, ettei vaikeita lapsia olisi olemassakaan. Onhan niitä, näen päivittäin työssäni heitä, mutta korostan edelleen sitä VASTUU ON KASVATTAJALLA. Se on myönnettävä ihan ensimmäisenä ja vasta sitä kautta päästään asian ytimeen, eli miten homma hoidetaan lapsen parhaaksi. Ja alkuperäiseen aiheeseen viitaten, pelottelu ei ole keino saada lapsia tottelemaan eikä se ole keino kasvattamiseen millään tavalla.
        Monilla äideillä on tapana ongelmien tulleessa heittää syy joko lapsen isän tai anopin harteille. Itse ollaan täydellisiä vaikka ei ole kokemusta kuin siitä esikoisesta, mutta esim. anoppi joka on mahdollisesti kasvattanut kymmenenkin onnistunutta vesaa, on se kaikkeen syyllinen.
        Luehan näitä keskusteluja, sieltä ne löytyy ja elävässä elämässä sitä kuulee yhtämittaa. Kun se mummo tai kun se isä teki niin ja niin, siksi tämä lapsi on nyt tällainen.
        ÄIDIT, kun teillä on valta ottakaa myös vastuu. Äidithän ne yleensä ovat, jota pikkuisen hoitavat ja kasvattavat ensimmäiset vuodet. Ja ne ensimmäiset vuodet ovat hyvin ratkaisevia lapsen kehityksessä luonteenkin osalta. Osa on perimää.

        "Eli ne villit ja viikarimaiset lapset ovat aikuisten kasvattamia, ei itsestään tulleita. "

        olit tuolla kirjoitellut ja edelleen jankkaan, koska tämä on keskustelu palsta ja sitä varten. Jankkaathan itsekkin!!!!

        ETTÄ: Kyllä se nyt on niin, että villi lapsi voi olla luonnostaankin, EI pelkästään vanhempiensa aikaansaannosta.

        "Minä puhun kokoajan siitä, että vaikeatkin lapset ovat aikuisten kasvattamia ja kasvattajalla on vastuu lasten käytöksestä. MIKSI SITÄ VASTUUTA EI HALUTA OTTAA ? "

        Kuule ihan samasta asiasta olen minäkin puhunut, myöntänyt, että on olemassa vastuuntunnottomiakin vanhempia, MUTTA ON OLEMASSA MYÖS VASTUUNTUNTOISIA VANHEMPIA, JOILLA ON VILLI LAPSI LUONNOSTAAN! HUOM!!!! LUONNOSTAAN!!!!

        Kyllä vastuuntuntoinen vanhempi ottaa vastuun omasta lapsestaan. JA EDELLEEN...näitä villien lasten vastuuntuntoisia vanhempia ON OLEMASSA! Sinä yleistät ja kirjoitat tyyliin, että on olemassa vain vastuuntunnottomia vanhempia. Lue edelleen teksitisi uudelleen, sen käsityksen niistä saa!

        Juu pelottelu ei ole ratkaisu, siihen en tässä kohtaa puuttunutkaan, vaan sinun vanhempien syyllistämiseesi.

        "Ja ne ensimmäiset vuodet ovat hyvin ratkaisevia lapsen kehityksessä luonteenkin osalta. Osa on perimää."

        Toistan lauseesi " osa on perimää" jo päästiin yhteisymmärrykseen, tätä olen sinulle koittanut toitottaa koko ajan. Silloin jos osa on perimää, kuuluu vilkkauskin monasti juuri tähän katekoriaan! EIKÖ! Silloin ihan sillä hyvällä vanhemmallakin voi olla vilkas lapsi, joka tarvitsee enemmän huomiota! minua riepoo sinussa se, että kirjoitit tyyliin "ottakaa äidit vastuu" ihan kuin kaikki äidit olisivat vastuuntunnottomia!


      • Rituliisa
        lasta ja kirjoitti:

        kolmas tulossa. Minun lapseni ovat kyllä ihan tottelevaisia ja rakkaudella kasvatettu. Ja kyllä otan vanhempana vastuun, jos lapseni käytöksessä sattuu olemaan puutteita.

        Edelleen väitän vastaan, että on olemassa jästipäisiä lapsia, joiden vanhemmat joutuvat tekemään tuplatyön kasvatuksessa. Vanhemmat ovat aktiivisia kasvattajia ja hakevat apua käytösongelmiin. Jos tälläinen villikko kesken kasvatuksen mesoaa kaupassa, te 50 luvulla syntyneet olette silmät pyöreinä virkkuukoukut ojossa syyttämässä huonosta kasvatuksesta. Ette ajattele ollenkaan, että ehkäpä tuon kokeilun jälkeen villikko ei enää toiste kaupassa noin käyttäydy!!!!!!! Kesken kasvatuksen tarkoitan tilannetta, jossa lapsi kokeilee mitä voi tehdä tai ei!!! Ilmeisesti sinun lapsesi ei ole koskaan käyttäytynyt moitteettomasti.

        Sitäpaitsi, ovatko kaikki 50 luvulla syntyneet saaneet MUKA läheisen ja hellän kasvatuksen, ovatko he kaikki menestyviä virheettöämiä ihmisiä. Eikö 50 luvulla ollut muita kuin kilttejä lapsia????

        Edelleen toki löytyy huonoja vanhempia, mutta älä sinä täti- ihminen tule tänne syyttämään ja yleistämään tälläisessä asiassa. Tai jos niin teet, toivon, että itse olet ollut moitteeton kasvattaja ja lapsesi eivät koskaan ole uhmanneet sinua mitenkään!!!

        Kyllä 50-luvullakin oli villikkovekaroita, poikia lähinnä. Heitä piestiin, että kyllä poikaparat maksoivat konnankoukkunsa Koivuniemen herran ryydittämänä. Joku sai solkipäistä remmiäkin. Oli tosi pahoja poikia, joita pelättiin.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jonkun lapsen tempperamentti on voimakas, että hän tarvitsee rivakammat otteet.
        On lapsia, joiden kanssa on jatkuva taistelukenttä. Heillä on jo geeneissään persoonallista uhoa, jota haluavat kokeilla.
        Vastaavasti on arkoja lapsia, ja on todettu että ujous voi olla synnynnäistä.

        En minä ainakaan ole syyttämässä ketään, että kaikki 2000-luvulla kasvavat lapset hoidettaisiin huonosti.
        Kyllä kautta aikojen on ollut huonoja ja hyviä kasvattajia, ja lapsissa on arkoja ja jästipäisiä mullikoita,joihin ei tunnu tehoavan mikään.

        Vaan monasti sattuu, että se jästipää rauhoittuu aikuistuttuaan ja on mitä menestyvin ihminen.
        Yksi lapsistani oli melkoinen villivarsa, vaan upeasti menestyy nyt aikuisena.


      • erittäinkin
        Rituliisa kirjoitti:

        Kyllä 50-luvullakin oli villikkovekaroita, poikia lähinnä. Heitä piestiin, että kyllä poikaparat maksoivat konnankoukkunsa Koivuniemen herran ryydittämänä. Joku sai solkipäistä remmiäkin. Oli tosi pahoja poikia, joita pelättiin.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jonkun lapsen tempperamentti on voimakas, että hän tarvitsee rivakammat otteet.
        On lapsia, joiden kanssa on jatkuva taistelukenttä. Heillä on jo geeneissään persoonallista uhoa, jota haluavat kokeilla.
        Vastaavasti on arkoja lapsia, ja on todettu että ujous voi olla synnynnäistä.

        En minä ainakaan ole syyttämässä ketään, että kaikki 2000-luvulla kasvavat lapset hoidettaisiin huonosti.
        Kyllä kautta aikojen on ollut huonoja ja hyviä kasvattajia, ja lapsissa on arkoja ja jästipäisiä mullikoita,joihin ei tunnu tehoavan mikään.

        Vaan monasti sattuu, että se jästipää rauhoittuu aikuistuttuaan ja on mitä menestyvin ihminen.
        Yksi lapsistani oli melkoinen villivarsa, vaan upeasti menestyy nyt aikuisena.

        samaa mieltä kanssasi. Kunpa muutkin ymmärtäisivät tämän kasvattajien eron. ikävää on se,että nykyään lasten paha olo vain yleistyy, todella ikävää, mutta uskon kuitenkin suurimman osan perheistä sentään olevan tasapainoisia ja vaikka siellä kaupassa joskus se villivekara heittäytyykin lattialle huutamaan, ei se tarkoita, että hänellä olisi huono vanhempi ja kasvatuksessa joku olisi mennyt pieleen, kuten tuo, jonka kanssa tässä kinasin väittää!


      • Rituliisa
        erittäinkin kirjoitti:

        samaa mieltä kanssasi. Kunpa muutkin ymmärtäisivät tämän kasvattajien eron. ikävää on se,että nykyään lasten paha olo vain yleistyy, todella ikävää, mutta uskon kuitenkin suurimman osan perheistä sentään olevan tasapainoisia ja vaikka siellä kaupassa joskus se villivekara heittäytyykin lattialle huutamaan, ei se tarkoita, että hänellä olisi huono vanhempi ja kasvatuksessa joku olisi mennyt pieleen, kuten tuo, jonka kanssa tässä kinasin väittää!

        Lisäksi vielä me 50-luvulla syntyneet olemme unohtaneet autuaasti ne kaikki vaikeudet ja virheemme, ja hankaluudet, kun kasvatimme omia lapsiamme 70-luvulla.
        Aika kultaa muistot niin, että luulemme olleemme tuolloin mitä erinomaisempia kasvattajia.

        Sen tulin huomaamaan, kun hoidin kahta pientä lapsenlastani viikon. En ollutkaan niin perin taitava! Pinna paloi useasti. Olin unohtanut, kuinka rankkaa lapsen hoito on!
        Huokasin helpotuksesta ja sen painajaismaisen viikon jälkeen olen nostanut hattua nykypäivän äideille.


      • nimessä tahdo
        Rituliisa kirjoitti:

        Lisäksi vielä me 50-luvulla syntyneet olemme unohtaneet autuaasti ne kaikki vaikeudet ja virheemme, ja hankaluudet, kun kasvatimme omia lapsiamme 70-luvulla.
        Aika kultaa muistot niin, että luulemme olleemme tuolloin mitä erinomaisempia kasvattajia.

        Sen tulin huomaamaan, kun hoidin kahta pientä lapsenlastani viikon. En ollutkaan niin perin taitava! Pinna paloi useasti. Olin unohtanut, kuinka rankkaa lapsen hoito on!
        Huokasin helpotuksesta ja sen painajaismaisen viikon jälkeen olen nostanut hattua nykypäivän äideille.

        mitenkään luoda sellaista käsitystä, että jotenkin halveksisin 50 luvulla syntyneitä. Oma isänikin on silloin syntynyt. Tosiaan, meitä löytynee joka lähtöön kaikista vuosikymmenistä. nykyään on sentään se hyvä puoli, että on lastesuojelu, sitä ei tainnut silloin olla ennen vanhaan. Tai jos oli, niin ei ainekaan toiminut niin kuin nyt. Voisi ajatella että ne huonot vanhemmat saivat olla vähän niinkuin piilossa. hmmmm, en tiedä. Nykyään puututaan aika hanakasti naapurin asioihin, joskus jopa vähän liian hanakastikin.


      • sinä jaksatkin
        erittäinkin kirjoitti:

        samaa mieltä kanssasi. Kunpa muutkin ymmärtäisivät tämän kasvattajien eron. ikävää on se,että nykyään lasten paha olo vain yleistyy, todella ikävää, mutta uskon kuitenkin suurimman osan perheistä sentään olevan tasapainoisia ja vaikka siellä kaupassa joskus se villivekara heittäytyykin lattialle huutamaan, ei se tarkoita, että hänellä olisi huono vanhempi ja kasvatuksessa joku olisi mennyt pieleen, kuten tuo, jonka kanssa tässä kinasin väittää!

        vääristellä asioita ja toisten sanomisia. Tuollainen ei kyllä kuulu järkevään keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Osoita minulle se kohta missä tuollaista väitin.

        Typerää todella tuollainen vääristely ja asioiden muutteleminen toisen piikkiin.


      • syntynyt
        Rituliisa kirjoitti:

        Kyllä 50-luvullakin oli villikkovekaroita, poikia lähinnä. Heitä piestiin, että kyllä poikaparat maksoivat konnankoukkunsa Koivuniemen herran ryydittämänä. Joku sai solkipäistä remmiäkin. Oli tosi pahoja poikia, joita pelättiin.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jonkun lapsen tempperamentti on voimakas, että hän tarvitsee rivakammat otteet.
        On lapsia, joiden kanssa on jatkuva taistelukenttä. Heillä on jo geeneissään persoonallista uhoa, jota haluavat kokeilla.
        Vastaavasti on arkoja lapsia, ja on todettu että ujous voi olla synnynnäistä.

        En minä ainakaan ole syyttämässä ketään, että kaikki 2000-luvulla kasvavat lapset hoidettaisiin huonosti.
        Kyllä kautta aikojen on ollut huonoja ja hyviä kasvattajia, ja lapsissa on arkoja ja jästipäisiä mullikoita,joihin ei tunnu tehoavan mikään.

        Vaan monasti sattuu, että se jästipää rauhoittuu aikuistuttuaan ja on mitä menestyvin ihminen.
        Yksi lapsistani oli melkoinen villivarsa, vaan upeasti menestyy nyt aikuisena.

        Kukaan ei varmasti kiistä etteikö aina olisi ollut olemassa villikoita ja vaikka minkä sortin vekaroita. ja aina tulee olemaan ellei sitten saada ihmistä niin tiukkaan muottiin valettua, että kaikki olisivat samanlaisia täsmälleen. Siihen kovasti pyritään mutta onnistuuko se, jää nähtäväksi aikojen päästä.
        Mutta kuka voi todella kiistää sen, että niitä vekaroita kasvattaa jokaisella vuosikymmenellä ja vuosituhannella aikuiset ihmiset ja vastuu heidän kasvatuksestaan on niillä aikuisilla.
        On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee.
        Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta.


      • seiso sanojesi
        sinä jaksatkin kirjoitti:

        vääristellä asioita ja toisten sanomisia. Tuollainen ei kyllä kuulu järkevään keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Osoita minulle se kohta missä tuollaista väitin.

        Typerää todella tuollainen vääristely ja asioiden muutteleminen toisen piikkiin.

        takana, äläkä ruikuta!

        "Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia.Eivät lapset ole sellaiseksi syntyneet. "

        Lueppa nyt edelleen noita omia kirjoituksiasi!!! Otsikkosi oli " älä muuta"

        Äläkä ota henk. koht. Se ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön!!


      • monenlaista
        syntynyt kirjoitti:

        Kukaan ei varmasti kiistä etteikö aina olisi ollut olemassa villikoita ja vaikka minkä sortin vekaroita. ja aina tulee olemaan ellei sitten saada ihmistä niin tiukkaan muottiin valettua, että kaikki olisivat samanlaisia täsmälleen. Siihen kovasti pyritään mutta onnistuuko se, jää nähtäväksi aikojen päästä.
        Mutta kuka voi todella kiistää sen, että niitä vekaroita kasvattaa jokaisella vuosikymmenellä ja vuosituhannella aikuiset ihmiset ja vastuu heidän kasvatuksestaan on niillä aikuisilla.
        On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee.
        Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta.

        "On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee."

        Tuskinpa näin aina joka ikisessä tapauksessa tulee käymään!

        "Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta."

        Päivittäin saa nähdä myös rakastavia ja onnistuneita vanhempia. Mielestäni täydellisiä äitejä ei ole olemassakaan. Tuohon vanhemmilta ohjeistukseen voisin sanoa, että kasvatus metodit ovat muuttuneet vuosien saatossa ja neuvola toimii hyvänä oppaana. Monet vanhat kasvatus tavat ovat jääneet uusien varjoon. Ehkäpä tässä syy, miksi nuoret ei halua välttämättä neuvoa vanhemmilta, koska ne ovat ristiriidassa nyky opin kanssa! Esimerkkinä: oma äitini näki vissiin painajaisia, kun en antanut vauvalle vettä... nykyään ei vettä vauvalle anneta, kuin vain suun huuhtomiseen tai kesä helteellä ja silloinkin vain hörppyjä. Rintamaito on nyt in ja se riittää vauvalle nesteeksi. Mutta tätä ei äiti sitten millään meinannut uskoa, meinasin jo viedä hänet neuvolaan juttelemaan tädin kanssa. Snaijaatko?


      • sanonut
        seiso sanojesi kirjoitti:

        takana, äläkä ruikuta!

        "Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia.Eivät lapset ole sellaiseksi syntyneet. "

        Lueppa nyt edelleen noita omia kirjoituksiasi!!! Otsikkosi oli " älä muuta"

        Äläkä ota henk. koht. Se ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön!!

        kuten väität:
        "että hänellä olisi huono vanhempi ja kasvatuksessa joku olisi mennyt pieleen"

        EN ole puhunut huonoista vanhemmista ja kasvatuksen epäonnistumisesta. EI, olen puhunut vastuun ottamisesta siitä, millaisia lapset ovat ja miten he käyttäytyvät.

        Tuskin sinunkaan lapsesi syntymässään sai tuon tavan heittäytyä kaupan lattialle kun ei saa tahtoaan läpi. Jäi vain rajat näyttämättä silloin kun hän niitä pyysi tai sai ristiriitaisia vietejä ja niitä protestoi.

        En ota henk.koht. mitään tuiki tuntemattomien sanomisia, mutta en voi myöskään sietää sitä, että näillä keskustelusivuilla niin usein syyllistytään toisten sanomisien vääristelyyn ja muunteluun. Mielestäni kirjoitan aika selkeästi, eli ei pitäisi jäädä arvailujen varaan mitä takoitan.


      • ymmärtää
        monenlaista kirjoitti:

        "On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee."

        Tuskinpa näin aina joka ikisessä tapauksessa tulee käymään!

        "Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta."

        Päivittäin saa nähdä myös rakastavia ja onnistuneita vanhempia. Mielestäni täydellisiä äitejä ei ole olemassakaan. Tuohon vanhemmilta ohjeistukseen voisin sanoa, että kasvatus metodit ovat muuttuneet vuosien saatossa ja neuvola toimii hyvänä oppaana. Monet vanhat kasvatus tavat ovat jääneet uusien varjoon. Ehkäpä tässä syy, miksi nuoret ei halua välttämättä neuvoa vanhemmilta, koska ne ovat ristiriidassa nyky opin kanssa! Esimerkkinä: oma äitini näki vissiin painajaisia, kun en antanut vauvalle vettä... nykyään ei vettä vauvalle anneta, kuin vain suun huuhtomiseen tai kesä helteellä ja silloinkin vain hörppyjä. Rintamaito on nyt in ja se riittää vauvalle nesteeksi. Mutta tätä ei äiti sitten millään meinannut uskoa, meinasin jo viedä hänet neuvolaan juttelemaan tädin kanssa. Snaijaatko?

        Täällä keskusteltaissa, että emme kukaan voi puhua jokaisesta äidistä, jokaisesta lapsesta, jokaisesta anopista jne. Itse en ainakaan voi nimetä täällä jotain tiettyä ihmistä jonkinlaiseksi koska en ketään teistä tunne. Voimme vain puhua ylisellä tasolla asioista. Ja jos joku ottaa siitä herneen nenän ja käsittää sen niin, että puhutaankin poikkeuksetta kaiksita vanhemmista, kaikista lapsista jne. niin sillehän emme voi mitään. Pitäisi ymmärtää, että puhumme ylisellä tasolla mutta emme yleistäen, niinkuin täällä paljon hoetaan.
        Eli en siis puhu joka ikisestä, kuten näyt käsittävän.

        Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta.

        Tuo kasvatusmetodeiden muuttumienn minua kovasti huolestuttaakin. Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan.
        Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta.
        Ennen lapselle aneettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä.
        Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa.

        Ei kyllä vain vanhat konstit on parempia kuin pussillinen uusia. Näkeehän sen lapsista. Joka ruokkii ja hoitaa lapsensa perinteisellä tavalla, voi nauttia terveestä lapsesta joka kasvaa ja varttuu ja kehittyy.
        Kyllähän eineksilläkin kasvaa, niitä sairauksia vain iän myötä sitten saa kärsiä enemän ja allergioita ja muita ongelmia.

        Yksi on vielä sellainen tapa jota ennen ei ollut. Nykyisin lapselle annetaan karkkia ja herkkuja jo alle vuosikkaana. Ei minun aikanani sellainen käynyt edes mielessä. Siispä lapsillani onkin edelleen täysin ehjät hampaat vaikka ovat 30 korvilla.
        Mahtaneeko johtuakkin siitä, että minun ikäluokkani ajatteli noita hampaita hyvinkin tärkeinä ja siksi 70-luvun äidit ja isät eivät tiedä mitään hammaslääkäristä ja näinollen eivät kykene ajattelemaan lastensa hampaiden kuntoa.
        Alle 5 v ei tarvitse ollenkaan oppia karkille ja makealle. Ehtivät myöhemminkin.

        Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista.
        Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen.


      • katsoinkin, voi viulu
        sanonut kirjoitti:

        kuten väität:
        "että hänellä olisi huono vanhempi ja kasvatuksessa joku olisi mennyt pieleen"

        EN ole puhunut huonoista vanhemmista ja kasvatuksen epäonnistumisesta. EI, olen puhunut vastuun ottamisesta siitä, millaisia lapset ovat ja miten he käyttäytyvät.

        Tuskin sinunkaan lapsesi syntymässään sai tuon tavan heittäytyä kaupan lattialle kun ei saa tahtoaan läpi. Jäi vain rajat näyttämättä silloin kun hän niitä pyysi tai sai ristiriitaisia vietejä ja niitä protestoi.

        En ota henk.koht. mitään tuiki tuntemattomien sanomisia, mutta en voi myöskään sietää sitä, että näillä keskustelusivuilla niin usein syyllistytään toisten sanomisien vääristelyyn ja muunteluun. Mielestäni kirjoitan aika selkeästi, eli ei pitäisi jäädä arvailujen varaan mitä takoitan.

        "Tuskin sinunkaan lapsesi syntymässään sai tuon tavan heittäytyä kaupan lattialle kun ei saa tahtoaan läpi. Jäi vain rajat näyttämättä silloin kun hän niitä pyysi tai sai ristiriitaisia vietejä ja niitä protestoi."

        mistäs sinä päättelet niin etten ole lapselleni näyttänyt rajoja? perustele, miten olen aiheuttanut tuon yhden kerran kaupassa kiukuttelun. Mikä sellainen asia voisi olla?

        En edes joka kerta osta karkkia, joten siitä ei pitäisi olla kii ja rajat kyllä siinä kohtaan näytin, kun en huomioinut hänen kiukutteluaan, nostin kärryyn istumaan ja jatkoin ostoksia kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja sitäpaitsi, kyllä meistä jokainen joskus ristiriitaisia viestejä näyttää lapselle huomaamattaan, jopa sinäkin! En usko hetkeäkään, ettei sinun lapsesi koskaan olisi kiukutellut!!! Jos näin käy kerran, niin jo on vanhemmat VASTUUNTUNNOTTOMIA, EIVÄTKÄ OTA VASTUUTA MISTÄÄN! Voi kiesus!

        "EN ole puhunut huonoista vanhemmista ja kasvatuksen epäonnistumisesta. EI, olen puhunut vastuun ottamisesta siitä, millaisia lapset ovat ja miten he käyttäytyvät. "

        eli, vastuuntunnoton vanhempi ei olekkaan huono, vaan vaan vastuuntunnoton.... nyt hyppäs yli. Miten tuon sitten voi muuten tulkita, kuin kritiikkinä vanhemmuudesta. Voi siinä sitten käyttää sanaa vastuuntunnoton, huono, taitamaton, typerä, epäonnistunut..... onhan noita.

        "Mielestäni kirjoitan aika selkeästi, eli ei pitäisi jäädä arvailujen varaan mitä takoitan. "

        ?


      • silmät pyöreenä
        ymmärtää kirjoitti:

        Täällä keskusteltaissa, että emme kukaan voi puhua jokaisesta äidistä, jokaisesta lapsesta, jokaisesta anopista jne. Itse en ainakaan voi nimetä täällä jotain tiettyä ihmistä jonkinlaiseksi koska en ketään teistä tunne. Voimme vain puhua ylisellä tasolla asioista. Ja jos joku ottaa siitä herneen nenän ja käsittää sen niin, että puhutaankin poikkeuksetta kaiksita vanhemmista, kaikista lapsista jne. niin sillehän emme voi mitään. Pitäisi ymmärtää, että puhumme ylisellä tasolla mutta emme yleistäen, niinkuin täällä paljon hoetaan.
        Eli en siis puhu joka ikisestä, kuten näyt käsittävän.

        Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta.

        Tuo kasvatusmetodeiden muuttumienn minua kovasti huolestuttaakin. Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan.
        Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta.
        Ennen lapselle aneettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä.
        Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa.

        Ei kyllä vain vanhat konstit on parempia kuin pussillinen uusia. Näkeehän sen lapsista. Joka ruokkii ja hoitaa lapsensa perinteisellä tavalla, voi nauttia terveestä lapsesta joka kasvaa ja varttuu ja kehittyy.
        Kyllähän eineksilläkin kasvaa, niitä sairauksia vain iän myötä sitten saa kärsiä enemän ja allergioita ja muita ongelmia.

        Yksi on vielä sellainen tapa jota ennen ei ollut. Nykyisin lapselle annetaan karkkia ja herkkuja jo alle vuosikkaana. Ei minun aikanani sellainen käynyt edes mielessä. Siispä lapsillani onkin edelleen täysin ehjät hampaat vaikka ovat 30 korvilla.
        Mahtaneeko johtuakkin siitä, että minun ikäluokkani ajatteli noita hampaita hyvinkin tärkeinä ja siksi 70-luvun äidit ja isät eivät tiedä mitään hammaslääkäristä ja näinollen eivät kykene ajattelemaan lastensa hampaiden kuntoa.
        Alle 5 v ei tarvitse ollenkaan oppia karkille ja makealle. Ehtivät myöhemminkin.

        Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista.
        Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen.

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Miksi helvetissä pitäisi aina kysyä neuvoa jos homma on selvä? Veikkaan, että ne tuoreet äidit, jotka ovat saaneet sen oikean kasvatuksen, josta sinä höpiset osaavat hoitaa lapsensa automaattisesti, koska kerran ovat saaneet hyvän kasvatuksen sinun ikäiseltä. Itse, te olette nämä nuoret kasvattaneet!

        "Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan."

        Mistä ihmeestä olet saanut tämän päähäsi ja miten se muka näkyy??? Nykypäivänä minä ainakin olen koulussa opiskellut ihmisen yksilöllisyyttä. Eli, on olemassa paremmin sopeutuvaisia lapsia ja huonommin, vilkaampia ja rauhallisia, siis yksilöitä!

        Maalaisjärki puuttuu kyllä joltain, mutta niin se on puuttunut aina!

        "Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta. "

        voi hyvä ihme, eikö ole hyvä, että ruokaohjeita annetaan noille uusavuttomille. Mitä pahaa siinä on. Ja kuule, tässä nyt lähiaikoina synnyttäneenä tiedän ihan, että imetys on juuri se asia mitä neuvola tyrkyttää joka tuutin täydeltä. Sinulta on nyt kyllä plasmat sekasin. Edelleen vettä annetaan lapselle kesähelteellä, mutta sitä ei kuulu vauvalle juottaa, siitä täyttyy pieni vatsa ja se ravitseva ÄIDINMAITO jää vähemmälle. kuumeiselle myös. Silti, neuvola suosittaa ensisijaisesti äidinmaitoa!

        "Ennen lapselle anettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä."

        neuvolaan mainostavat ne jotka mainostavat ja neuvola antaa niitä esitteitä joita valmistajat ovat heille toimittaneet. Noihin mössöihin on kyllä lisätty ihan kaikki vitamiinit sun muut sörsselit, joita muuten kotiruuasta on vaikea saada. Se pitää tehdä todella tasokkaasti. Aina ei nykymaailman vilskeessä siihen ole aikaa. minun tuttavapiirissäni kaikki äidit tekevät kotiruokaa, kasviksia, marjoja.... ihan siten kuin kuuluu. Terveelliset elämäntavat ovat kuin ovatkin sentään tulleet jo taas muotiin. että ei hätäää.

        "Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa."

        Lasten ruuissa jo lain mukaan ei saa olla lisäaineita!!!!!! Ja risooko sinua jos nykyäiti pääsisikin vähemmällä työllä kuin sinä joskus olet päässyt?? :)

        "Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista."

        juu, ei sitä neuvolaa vakavasti kannata ottaa, mutta kuules, kyllä on sentään hyvä, että meillä se systeemi on? Neuvola ei ole kaupallinen vaan kuuluu suomen terveydenhuoltoon! jokainen aloittaa työnsä nuorena, joskus se parikymppinenkin on yhtä kokenut ja viisas kuin sinä!:):)

        "Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen."

        juu voita vaan ja täys maitoa, niin verisuonitaudit senkun kasvaa! Paremminhan nuo mummot ovat lääketiedettä lukeneet, kun neuvolatädit! :) :)


      • ulos....
        silmät pyöreenä kirjoitti:

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Miksi helvetissä pitäisi aina kysyä neuvoa jos homma on selvä? Veikkaan, että ne tuoreet äidit, jotka ovat saaneet sen oikean kasvatuksen, josta sinä höpiset osaavat hoitaa lapsensa automaattisesti, koska kerran ovat saaneet hyvän kasvatuksen sinun ikäiseltä. Itse, te olette nämä nuoret kasvattaneet!

        "Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan."

        Mistä ihmeestä olet saanut tämän päähäsi ja miten se muka näkyy??? Nykypäivänä minä ainakin olen koulussa opiskellut ihmisen yksilöllisyyttä. Eli, on olemassa paremmin sopeutuvaisia lapsia ja huonommin, vilkaampia ja rauhallisia, siis yksilöitä!

        Maalaisjärki puuttuu kyllä joltain, mutta niin se on puuttunut aina!

        "Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta. "

        voi hyvä ihme, eikö ole hyvä, että ruokaohjeita annetaan noille uusavuttomille. Mitä pahaa siinä on. Ja kuule, tässä nyt lähiaikoina synnyttäneenä tiedän ihan, että imetys on juuri se asia mitä neuvola tyrkyttää joka tuutin täydeltä. Sinulta on nyt kyllä plasmat sekasin. Edelleen vettä annetaan lapselle kesähelteellä, mutta sitä ei kuulu vauvalle juottaa, siitä täyttyy pieni vatsa ja se ravitseva ÄIDINMAITO jää vähemmälle. kuumeiselle myös. Silti, neuvola suosittaa ensisijaisesti äidinmaitoa!

        "Ennen lapselle anettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä."

        neuvolaan mainostavat ne jotka mainostavat ja neuvola antaa niitä esitteitä joita valmistajat ovat heille toimittaneet. Noihin mössöihin on kyllä lisätty ihan kaikki vitamiinit sun muut sörsselit, joita muuten kotiruuasta on vaikea saada. Se pitää tehdä todella tasokkaasti. Aina ei nykymaailman vilskeessä siihen ole aikaa. minun tuttavapiirissäni kaikki äidit tekevät kotiruokaa, kasviksia, marjoja.... ihan siten kuin kuuluu. Terveelliset elämäntavat ovat kuin ovatkin sentään tulleet jo taas muotiin. että ei hätäää.

        "Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa."

        Lasten ruuissa jo lain mukaan ei saa olla lisäaineita!!!!!! Ja risooko sinua jos nykyäiti pääsisikin vähemmällä työllä kuin sinä joskus olet päässyt?? :)

        "Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista."

        juu, ei sitä neuvolaa vakavasti kannata ottaa, mutta kuules, kyllä on sentään hyvä, että meillä se systeemi on? Neuvola ei ole kaupallinen vaan kuuluu suomen terveydenhuoltoon! jokainen aloittaa työnsä nuorena, joskus se parikymppinenkin on yhtä kokenut ja viisas kuin sinä!:):)

        "Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen."

        juu voita vaan ja täys maitoa, niin verisuonitaudit senkun kasvaa! Paremminhan nuo mummot ovat lääketiedettä lukeneet, kun neuvolatädit! :) :)

        aurinkoiseen iltaan, nauttimaan elämästä ja kesästä. Karisee tuo katkeruus ja viha ventovieraita ihmisiä kohtaan. Toivottavasti lähipiirisi ei joudu kuuntelemaan ja katselemaan katkeraa naamaasi. Kovin olet pisteliäs ja ilkeänkuulonen ihminen, ylimielinen ja ymmärtämätön ja herneitä taitaa olla nenä täys ;))


      • ja vastaus..
        katsoinkin, voi viulu kirjoitti:

        "Tuskin sinunkaan lapsesi syntymässään sai tuon tavan heittäytyä kaupan lattialle kun ei saa tahtoaan läpi. Jäi vain rajat näyttämättä silloin kun hän niitä pyysi tai sai ristiriitaisia vietejä ja niitä protestoi."

        mistäs sinä päättelet niin etten ole lapselleni näyttänyt rajoja? perustele, miten olen aiheuttanut tuon yhden kerran kaupassa kiukuttelun. Mikä sellainen asia voisi olla?

        En edes joka kerta osta karkkia, joten siitä ei pitäisi olla kii ja rajat kyllä siinä kohtaan näytin, kun en huomioinut hänen kiukutteluaan, nostin kärryyn istumaan ja jatkoin ostoksia kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja sitäpaitsi, kyllä meistä jokainen joskus ristiriitaisia viestejä näyttää lapselle huomaamattaan, jopa sinäkin! En usko hetkeäkään, ettei sinun lapsesi koskaan olisi kiukutellut!!! Jos näin käy kerran, niin jo on vanhemmat VASTUUNTUNNOTTOMIA, EIVÄTKÄ OTA VASTUUTA MISTÄÄN! Voi kiesus!

        "EN ole puhunut huonoista vanhemmista ja kasvatuksen epäonnistumisesta. EI, olen puhunut vastuun ottamisesta siitä, millaisia lapset ovat ja miten he käyttäytyvät. "

        eli, vastuuntunnoton vanhempi ei olekkaan huono, vaan vaan vastuuntunnoton.... nyt hyppäs yli. Miten tuon sitten voi muuten tulkita, kuin kritiikkinä vanhemmuudesta. Voi siinä sitten käyttää sanaa vastuuntunnoton, huono, taitamaton, typerä, epäonnistunut..... onhan noita.

        "Mielestäni kirjoitan aika selkeästi, eli ei pitäisi jäädä arvailujen varaan mitä takoitan. "

        ?

        Kysymyksesi:
        "miten olen aiheuttanut tuon yhden kerran kaupassa kiukuttelun. Mikä sellainen asia voisi olla?"

        Vastaus siihen:
        "En edes joka kerta osta karkkia,"


        eli olet epäjohdonmukainen ja ristiriitainen


      • vaikeaa ole
        ulos.... kirjoitti:

        aurinkoiseen iltaan, nauttimaan elämästä ja kesästä. Karisee tuo katkeruus ja viha ventovieraita ihmisiä kohtaan. Toivottavasti lähipiirisi ei joudu kuuntelemaan ja katselemaan katkeraa naamaasi. Kovin olet pisteliäs ja ilkeänkuulonen ihminen, ylimielinen ja ymmärtämätön ja herneitä taitaa olla nenä täys ;))

        päinvastoin sinulla taitaa olla, kun tuota vuodatustasi luki. tulin muuten äsken ulkoa. Miten ihmeessä minä olin sinua kohtaan katkera :) :) nauraa räkättää täysillä. Sinä taidat itse olla katkera kun nuoret eivät kuuntele sinun sodan aikaisia juttujasi, joissa ei ole perää hölkäsen pöläystä. Hauskaa kesän jatkoa ja yritä kestää tätä pahaa maailmaa :) :)


      • siis lapselleko
        ja vastaus.. kirjoitti:

        Kysymyksesi:
        "miten olen aiheuttanut tuon yhden kerran kaupassa kiukuttelun. Mikä sellainen asia voisi olla?"

        Vastaus siihen:
        "En edes joka kerta osta karkkia,"


        eli olet epäjohdonmukainen ja ristiriitainen

        pitää ostaa se karkki joka kerta tai ei ollenkaan ikinä lapsen nähden vai? Kyllä sen lapsi paran on opittava myös joskus pettymään. Kyllä minä joskus ostan lapsille lelujakin, nytkin ostettiin uudet hiekkalelut. Silti heidän pitää oppia ettei leluja osteta joka kerta!!! Ja tiedoksi sitten sinulle, että meillä ei karkkia syödä kuin suurinpiirtein kaksi kertaa kuussa.

        huono äiti olen, ei tässä muu auta. 6 vuotias poikani on kerran elämässään saanut raivarin kaupassa! Sinä olet maailman paras, sinun lapsesi ei ole koskaan ilmeisesti saanut raivaria! Huvittavaa!


      • kun noita

        toisia 50 - luvulla syntyneitä on peloteltu. Ei kai se sitä taarkoita, että jos sinua ei ole peloteltu, niin ei muitakaan!

        "Ainakin ei -sanan käyttö näyttää olevan ihan se ykkösasia. Kaikesta kielletään kaikenaikaa ajattelematta ollenkaan mikä se asia on ja onko siitä todellista vaaraa lapselle.
        Ei -sanalla saadaan lapsi hyvin pian agressiiviseksi ja sitten ihmetellään miten meidän ville on niin kovin ilkeä."

        Jos on vettä lähettyvillä tai ajotie, miten sille lapselle saa päähän, ettei sinne mennä. Turha ehdotella mitään koko ajan vahtimista. Varmasti vanhemmat vahtivat lapsiaan, mutta meistä jokainen katsoo joskus johonkin muuhun päin. Eli jos ei saa sanoa ei tai ei saa pelotella, niin miten?


      • mummo käski
        silmät pyöreenä kirjoitti:

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Miksi helvetissä pitäisi aina kysyä neuvoa jos homma on selvä? Veikkaan, että ne tuoreet äidit, jotka ovat saaneet sen oikean kasvatuksen, josta sinä höpiset osaavat hoitaa lapsensa automaattisesti, koska kerran ovat saaneet hyvän kasvatuksen sinun ikäiseltä. Itse, te olette nämä nuoret kasvattaneet!

        "Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan."

        Mistä ihmeestä olet saanut tämän päähäsi ja miten se muka näkyy??? Nykypäivänä minä ainakin olen koulussa opiskellut ihmisen yksilöllisyyttä. Eli, on olemassa paremmin sopeutuvaisia lapsia ja huonommin, vilkaampia ja rauhallisia, siis yksilöitä!

        Maalaisjärki puuttuu kyllä joltain, mutta niin se on puuttunut aina!

        "Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta. "

        voi hyvä ihme, eikö ole hyvä, että ruokaohjeita annetaan noille uusavuttomille. Mitä pahaa siinä on. Ja kuule, tässä nyt lähiaikoina synnyttäneenä tiedän ihan, että imetys on juuri se asia mitä neuvola tyrkyttää joka tuutin täydeltä. Sinulta on nyt kyllä plasmat sekasin. Edelleen vettä annetaan lapselle kesähelteellä, mutta sitä ei kuulu vauvalle juottaa, siitä täyttyy pieni vatsa ja se ravitseva ÄIDINMAITO jää vähemmälle. kuumeiselle myös. Silti, neuvola suosittaa ensisijaisesti äidinmaitoa!

        "Ennen lapselle anettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä."

        neuvolaan mainostavat ne jotka mainostavat ja neuvola antaa niitä esitteitä joita valmistajat ovat heille toimittaneet. Noihin mössöihin on kyllä lisätty ihan kaikki vitamiinit sun muut sörsselit, joita muuten kotiruuasta on vaikea saada. Se pitää tehdä todella tasokkaasti. Aina ei nykymaailman vilskeessä siihen ole aikaa. minun tuttavapiirissäni kaikki äidit tekevät kotiruokaa, kasviksia, marjoja.... ihan siten kuin kuuluu. Terveelliset elämäntavat ovat kuin ovatkin sentään tulleet jo taas muotiin. että ei hätäää.

        "Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa."

        Lasten ruuissa jo lain mukaan ei saa olla lisäaineita!!!!!! Ja risooko sinua jos nykyäiti pääsisikin vähemmällä työllä kuin sinä joskus olet päässyt?? :)

        "Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista."

        juu, ei sitä neuvolaa vakavasti kannata ottaa, mutta kuules, kyllä on sentään hyvä, että meillä se systeemi on? Neuvola ei ole kaupallinen vaan kuuluu suomen terveydenhuoltoon! jokainen aloittaa työnsä nuorena, joskus se parikymppinenkin on yhtä kokenut ja viisas kuin sinä!:):)

        "Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen."

        juu voita vaan ja täys maitoa, niin verisuonitaudit senkun kasvaa! Paremminhan nuo mummot ovat lääketiedettä lukeneet, kun neuvolatädit! :) :)

        panna voita palohaavan päälle ja polven haavaan kun kaaduin. Oliski ollu hubaa, jos olisin omilleni tehny samoin.

        Sokerivettä on joskus mummot omille vauvoillensa antaneet, eipä tulis nyt mieleenkään.

        Kyllä on olemassa vanhoja hyviä konsteja, mutta aikansa ovat kyllä jo eläneet. asioita tutkitaan nykyään ja tietoa saadaan lisää.


      • on kamalaa
        ymmärtää kirjoitti:

        Täällä keskusteltaissa, että emme kukaan voi puhua jokaisesta äidistä, jokaisesta lapsesta, jokaisesta anopista jne. Itse en ainakaan voi nimetä täällä jotain tiettyä ihmistä jonkinlaiseksi koska en ketään teistä tunne. Voimme vain puhua ylisellä tasolla asioista. Ja jos joku ottaa siitä herneen nenän ja käsittää sen niin, että puhutaankin poikkeuksetta kaiksita vanhemmista, kaikista lapsista jne. niin sillehän emme voi mitään. Pitäisi ymmärtää, että puhumme ylisellä tasolla mutta emme yleistäen, niinkuin täällä paljon hoetaan.
        Eli en siis puhu joka ikisestä, kuten näyt käsittävän.

        Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta.

        Tuo kasvatusmetodeiden muuttumienn minua kovasti huolestuttaakin. Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan.
        Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta.
        Ennen lapselle aneettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä.
        Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa.

        Ei kyllä vain vanhat konstit on parempia kuin pussillinen uusia. Näkeehän sen lapsista. Joka ruokkii ja hoitaa lapsensa perinteisellä tavalla, voi nauttia terveestä lapsesta joka kasvaa ja varttuu ja kehittyy.
        Kyllähän eineksilläkin kasvaa, niitä sairauksia vain iän myötä sitten saa kärsiä enemän ja allergioita ja muita ongelmia.

        Yksi on vielä sellainen tapa jota ennen ei ollut. Nykyisin lapselle annetaan karkkia ja herkkuja jo alle vuosikkaana. Ei minun aikanani sellainen käynyt edes mielessä. Siispä lapsillani onkin edelleen täysin ehjät hampaat vaikka ovat 30 korvilla.
        Mahtaneeko johtuakkin siitä, että minun ikäluokkani ajatteli noita hampaita hyvinkin tärkeinä ja siksi 70-luvun äidit ja isät eivät tiedä mitään hammaslääkäristä ja näinollen eivät kykene ajattelemaan lastensa hampaiden kuntoa.
        Alle 5 v ei tarvitse ollenkaan oppia karkille ja makealle. Ehtivät myöhemminkin.

        Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista.
        Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen.

        "Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen. "

        kuulostaa pikkasen katkeralta vuodatukselta. Ei ole tainnut se oma pikku kullannuppu ottaa vanhan ja viisaan äidin neuvoja vastaan. Pojalla on ylpeä miniä, kun ei kuuntele anopin neuvoja, vai?

        Yritähän elää, kuule tee vaikka ulkomaan matka! Kyllä ne nuoret pärjäävät, kun pärjättävä on, turha niitä on sen enempää paapoa.


      • "jankkausta" seur...
        viimeisen kerran kirjoitti:

        "Eli ne villit ja viikarimaiset lapset ovat aikuisten kasvattamia, ei itsestään tulleita. "

        olit tuolla kirjoitellut ja edelleen jankkaan, koska tämä on keskustelu palsta ja sitä varten. Jankkaathan itsekkin!!!!

        ETTÄ: Kyllä se nyt on niin, että villi lapsi voi olla luonnostaankin, EI pelkästään vanhempiensa aikaansaannosta.

        "Minä puhun kokoajan siitä, että vaikeatkin lapset ovat aikuisten kasvattamia ja kasvattajalla on vastuu lasten käytöksestä. MIKSI SITÄ VASTUUTA EI HALUTA OTTAA ? "

        Kuule ihan samasta asiasta olen minäkin puhunut, myöntänyt, että on olemassa vastuuntunnottomiakin vanhempia, MUTTA ON OLEMASSA MYÖS VASTUUNTUNTOISIA VANHEMPIA, JOILLA ON VILLI LAPSI LUONNOSTAAN! HUOM!!!! LUONNOSTAAN!!!!

        Kyllä vastuuntuntoinen vanhempi ottaa vastuun omasta lapsestaan. JA EDELLEEN...näitä villien lasten vastuuntuntoisia vanhempia ON OLEMASSA! Sinä yleistät ja kirjoitat tyyliin, että on olemassa vain vastuuntunnottomia vanhempia. Lue edelleen teksitisi uudelleen, sen käsityksen niistä saa!

        Juu pelottelu ei ole ratkaisu, siihen en tässä kohtaa puuttunutkaan, vaan sinun vanhempien syyllistämiseesi.

        "Ja ne ensimmäiset vuodet ovat hyvin ratkaisevia lapsen kehityksessä luonteenkin osalta. Osa on perimää."

        Toistan lauseesi " osa on perimää" jo päästiin yhteisymmärrykseen, tätä olen sinulle koittanut toitottaa koko ajan. Silloin jos osa on perimää, kuuluu vilkkauskin monasti juuri tähän katekoriaan! EIKÖ! Silloin ihan sillä hyvällä vanhemmallakin voi olla vilkas lapsi, joka tarvitsee enemmän huomiota! minua riepoo sinussa se, että kirjoitit tyyliin "ottakaa äidit vastuu" ihan kuin kaikki äidit olisivat vastuuntunnottomia!

        Luonteenpiirteet on jokaisella vastasyntyneellä. Joku on hidas hämäläinen, joku ei.

        Vanhempien asia on suunnata vilkkaus järkevään suuntaan. Kasvatuksessa on otettava lapsen omatoimisuus ja villikkoluonne huomioon.
        Mikä sopii sille kiltille ja aina kuuliaiselle, ei sovi villille ja vapautta kaipaavalle kasvatettavalle.
        Lapsien kasvatus ja huomioon ottaminen on vanhempien vastuulla, sitähän toinen keskustelija koko ajan korostaa.

        Onko toinen on sitä mieltä, että kasvattaja ei voi mitään, jos lapsi on villikko?
        Jos ei voi, on saatava ammattiauttajan apua heti pienestä. Ei pidä odottaa murrosiän murheita. Silloin vanhempien on enää turha yrittääkään saada lapsi hallintaan.
        Vanhemmille pitää anta apua ja tukea, niin että he ymmärtävät, mitä pieneltä ja omapäiseltä lapselta voi odottaa, ja mitä on mahdollisuus sallia hänelle.

        Kyllä aina villikoita on ollut. He ovat vaikeampia kasvatettavia kuin ne toiset. Samassa perheessäkin voi olla molempiin ryhmiin kuuluvia lapsia. Ei se ole aina vanhempien "vika".

        Minusta kirjoittajat keskustelevat saman asian eri puolista, mutta saan kyllä sen käsityksen, että molemmat ajattelevat lapsen parasta.


      • tätä mieltä
        "jankkausta" seur... kirjoitti:

        Luonteenpiirteet on jokaisella vastasyntyneellä. Joku on hidas hämäläinen, joku ei.

        Vanhempien asia on suunnata vilkkaus järkevään suuntaan. Kasvatuksessa on otettava lapsen omatoimisuus ja villikkoluonne huomioon.
        Mikä sopii sille kiltille ja aina kuuliaiselle, ei sovi villille ja vapautta kaipaavalle kasvatettavalle.
        Lapsien kasvatus ja huomioon ottaminen on vanhempien vastuulla, sitähän toinen keskustelija koko ajan korostaa.

        Onko toinen on sitä mieltä, että kasvattaja ei voi mitään, jos lapsi on villikko?
        Jos ei voi, on saatava ammattiauttajan apua heti pienestä. Ei pidä odottaa murrosiän murheita. Silloin vanhempien on enää turha yrittääkään saada lapsi hallintaan.
        Vanhemmille pitää anta apua ja tukea, niin että he ymmärtävät, mitä pieneltä ja omapäiseltä lapselta voi odottaa, ja mitä on mahdollisuus sallia hänelle.

        Kyllä aina villikoita on ollut. He ovat vaikeampia kasvatettavia kuin ne toiset. Samassa perheessäkin voi olla molempiin ryhmiin kuuluvia lapsia. Ei se ole aina vanhempien "vika".

        Minusta kirjoittajat keskustelevat saman asian eri puolista, mutta saan kyllä sen käsityksen, että molemmat ajattelevat lapsen parasta.

        "Onko toinen on sitä mieltä, että kasvattaja ei voi mitään, jos lapsi on villikko?"

        Vaan ainakin kahdesti olen maininnut, että vastuu on tottakai vanhemmilla. Pääasiassa olen puolustanut näitä villikoiden vanhempia. Tehtävä ei ole helppo, eikä ihmisen ole aina niin helppo sitä apuakaan pyytää. villikon vanhemmalla on valtava vastuu saada lapsestaan tasapainoinen aikuinen. Toisen kirjoittajan mielestä vanhemmat ovat itse tehneet villikkonsa, että ei heitä kuulemma synny. Siitä olen rankasti erimieltä. Meistä jokainen erilainen ja oma yksilönsä.

        Turhan usein esimerkiksi juuri ADHD:tä sairastavan lapsen vanhemmat saavat satikutia vanhoilta tädeiltä. Eihän tuo lapsi nyt mitenkään voi olla virheetön. Pakko niitä raivareita ja virheitä on sattua, jotta tämä oppisi mikä on oikein ja väärin. Ikävää vain on kun vanha täti sellaisen näkee, niin leimaus on selvä: huonosti kasvatettu!! Ymmärrätkö pointtini?

        Tuohon ammatti apuun vielä, että vaikka sitä olisikin haettu, ei se tarkoita sitä, etteikö tälläinen lapsi voisi saada raivaria kaupassa. sitä se on, opettelua näissä tilanteissa, sekä vanhemmilla, että lapsella. Tuskinpa mummot kovinkaan hyvin pystyisivät tässä kohtaa nuorta vanhempaa neuvomaan, vaan juuripa ammatti apu.

        Tuossa alempana vastakirjoittaja juuri haukkuu neuvola systeemin ja vastaajan ilkeäksi ihmiseksi. En ihmettele pätkääkään jos hänen neuvojaan ei nuoremmat vastaanota.


      • todellisuutta
        on kamalaa kirjoitti:

        "Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen. "

        kuulostaa pikkasen katkeralta vuodatukselta. Ei ole tainnut se oma pikku kullannuppu ottaa vanhan ja viisaan äidin neuvoja vastaan. Pojalla on ylpeä miniä, kun ei kuuntele anopin neuvoja, vai?

        Yritähän elää, kuule tee vaikka ulkomaan matka! Kyllä ne nuoret pärjäävät, kun pärjättävä on, turha niitä on sen enempää paapoa.

        ei mitään katkeraa.
        Tulette huomaamaan monia asioita eri tavalla kun ikää ja kokemusta karttuu. Nyt olette kovin ehdottomia ja aina niin oikeassa.
        Minä en ole katkera kenellekkään ei ole sellaiseen syytä. Ja toisaalta minä annan päivittäin neuvoja nuorille vanhemmille ja he ottavat ne kiitollisuudella vastaan.
        Miniäni tietysti on poikkeus, mutta niinhän miniät monesi ;)

        Ulkomaan matkalle ei ole kiinnostusta pitkään aikaan. Palasin nimittäin juuri 4 vuoden työreissulta rapakon takaa ja jatkan työtäni Suomessa. Kyllä täälläkin neuvoja kaivataan ja apua monessa asiassa joten sarkaa riittää.


      • tulevaisuus ja oppi
        todellisuutta kirjoitti:

        ei mitään katkeraa.
        Tulette huomaamaan monia asioita eri tavalla kun ikää ja kokemusta karttuu. Nyt olette kovin ehdottomia ja aina niin oikeassa.
        Minä en ole katkera kenellekkään ei ole sellaiseen syytä. Ja toisaalta minä annan päivittäin neuvoja nuorille vanhemmille ja he ottavat ne kiitollisuudella vastaan.
        Miniäni tietysti on poikkeus, mutta niinhän miniät monesi ;)

        Ulkomaan matkalle ei ole kiinnostusta pitkään aikaan. Palasin nimittäin juuri 4 vuoden työreissulta rapakon takaa ja jatkan työtäni Suomessa. Kyllä täälläkin neuvoja kaivataan ja apua monessa asiassa joten sarkaa riittää.

        "Tulette huomaamaan monia asioita eri tavalla kun ikää ja kokemusta karttuu. Nyt olette kovin ehdottomia ja aina niin oikeassa."

        Ihan varmasti ovat vanhempien neuvot kultaisia ja hyväksi tarkoitettuja, mutta kyllä nuo nuoret kovin fiksuja ovat itsekin. Monta kertaa tietävät paljosta enemmän kuin vanhemmat. Aika muuttuu ja nuori on se, joka sitä uutta oppii ja tuo sitä sen kautta vanhemmille ihmisille myös.


      • Pimpu
        ymmärtää kirjoitti:

        Täällä keskusteltaissa, että emme kukaan voi puhua jokaisesta äidistä, jokaisesta lapsesta, jokaisesta anopista jne. Itse en ainakaan voi nimetä täällä jotain tiettyä ihmistä jonkinlaiseksi koska en ketään teistä tunne. Voimme vain puhua ylisellä tasolla asioista. Ja jos joku ottaa siitä herneen nenän ja käsittää sen niin, että puhutaankin poikkeuksetta kaiksita vanhemmista, kaikista lapsista jne. niin sillehän emme voi mitään. Pitäisi ymmärtää, että puhumme ylisellä tasolla mutta emme yleistäen, niinkuin täällä paljon hoetaan.
        Eli en siis puhu joka ikisestä, kuten näyt käsittävän.

        Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta.

        Tuo kasvatusmetodeiden muuttumienn minua kovasti huolestuttaakin. Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan.
        Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta.
        Ennen lapselle aneettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä.
        Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa.

        Ei kyllä vain vanhat konstit on parempia kuin pussillinen uusia. Näkeehän sen lapsista. Joka ruokkii ja hoitaa lapsensa perinteisellä tavalla, voi nauttia terveestä lapsesta joka kasvaa ja varttuu ja kehittyy.
        Kyllähän eineksilläkin kasvaa, niitä sairauksia vain iän myötä sitten saa kärsiä enemän ja allergioita ja muita ongelmia.

        Yksi on vielä sellainen tapa jota ennen ei ollut. Nykyisin lapselle annetaan karkkia ja herkkuja jo alle vuosikkaana. Ei minun aikanani sellainen käynyt edes mielessä. Siispä lapsillani onkin edelleen täysin ehjät hampaat vaikka ovat 30 korvilla.
        Mahtaneeko johtuakkin siitä, että minun ikäluokkani ajatteli noita hampaita hyvinkin tärkeinä ja siksi 70-luvun äidit ja isät eivät tiedä mitään hammaslääkäristä ja näinollen eivät kykene ajattelemaan lastensa hampaiden kuntoa.
        Alle 5 v ei tarvitse ollenkaan oppia karkille ja makealle. Ehtivät myöhemminkin.

        Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista.
        Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen.

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Pakko nyt tähän kohtaan sanoa että minä ainakin olen juur se paras ja täydellisin äiti mun lapselle. Ja vaikka olisit kasvattanut 16 lasta niin et olisi siltikään kasvattanut yhtään just sellaista lasta kun minun lapseni on.

        Ja tiedän että lapseni on pieni, mutta silti mulla saa olla mielipiteitä kasvatuksesta!

        Ja sitä piti vielä kysyä että sinäkö otit nuorena äitinä riemusta kiljuen vanhojen tätien neuvot vastaan??


      • vastata
        Pimpu kirjoitti:

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Pakko nyt tähän kohtaan sanoa että minä ainakin olen juur se paras ja täydellisin äiti mun lapselle. Ja vaikka olisit kasvattanut 16 lasta niin et olisi siltikään kasvattanut yhtään just sellaista lasta kun minun lapseni on.

        Ja tiedän että lapseni on pieni, mutta silti mulla saa olla mielipiteitä kasvatuksesta!

        Ja sitä piti vielä kysyä että sinäkö otit nuorena äitinä riemusta kiljuen vanhojen tätien neuvot vastaan??

        Kyllä minä kuuntelin vanhempien ja kokeneempien neuvoja nuorena tyttönä ensimmäisen lapsen saatuani, tottakai, enhän mitenkään voinut saada kaikkia niitä taitoja mitä kasvatuksessa ja lapsen hoidossa tarvitaan, vain sillä, että synnytin lapsen ;)
        Äidiksi tuleminen ei automaattisesti niitä kasvattajan ja lapsenhoitajan taitoja tuo.
        Otin siis kiitollisena vastaan kaiken uuden tiedon jota minulle ihan ilmaiseksi annettiin eikä sitä tarvinnut edes lähteä hakemaan, se tuotiin kotiin monien tätien ja mummujen toimesta.
        Kukapa paremmat neuvot osaisi antaa kuin nainen, joka itse on hoitanut ja kasvattanut useita lapsia, mnonesti aivan eirilaisia kaikki.

        Parhaan äidin lapsellesi sinusta tekee vain se, että olet hänet kantanut 9 kk ja synnyttänyt. Siinä syntyy äidin ja lapsen välinen suhde, jota vieras nainen ei lapselle voi antaa kuin ajan kanssa. Mutta kaikkia tarvitsemiasi taitoja se ei sinulle tuo joten sillä tavalla se ei tee sinusta täydellistä äitiä. Mutta sen myössän, että äidin vaistot herää synnytyksen myöstä, ja sitä kautta taas se rakkaus ja suojelunhalu ja halu tehdä parhaansa lapsen hyväksi. Mutta ei edelleenkään niitä tietoja ja taitoja jota monesti kasvattamisessa ja lapsen hoidossa tarvitaan. Ne sinun on opittava joko kantapään kautta ja jotainhan saa neuvolastakin irti jos siellä on asiantuntemusta, jota sieltä ikävä kyllä monesti puuttuu.
        Kyllä kokemus aina ja kaikessa on se paras oppi. Niin lapsenhoidossakin.
        Useimmat äidit sanovat, että toisen lapsen tultua, homma hoitui jo paljon kivuttomammin. Eli oppia ikä kaikki ;)


      • on pakko hieman oikaista
        vastata kirjoitti:

        Kyllä minä kuuntelin vanhempien ja kokeneempien neuvoja nuorena tyttönä ensimmäisen lapsen saatuani, tottakai, enhän mitenkään voinut saada kaikkia niitä taitoja mitä kasvatuksessa ja lapsen hoidossa tarvitaan, vain sillä, että synnytin lapsen ;)
        Äidiksi tuleminen ei automaattisesti niitä kasvattajan ja lapsenhoitajan taitoja tuo.
        Otin siis kiitollisena vastaan kaiken uuden tiedon jota minulle ihan ilmaiseksi annettiin eikä sitä tarvinnut edes lähteä hakemaan, se tuotiin kotiin monien tätien ja mummujen toimesta.
        Kukapa paremmat neuvot osaisi antaa kuin nainen, joka itse on hoitanut ja kasvattanut useita lapsia, mnonesti aivan eirilaisia kaikki.

        Parhaan äidin lapsellesi sinusta tekee vain se, että olet hänet kantanut 9 kk ja synnyttänyt. Siinä syntyy äidin ja lapsen välinen suhde, jota vieras nainen ei lapselle voi antaa kuin ajan kanssa. Mutta kaikkia tarvitsemiasi taitoja se ei sinulle tuo joten sillä tavalla se ei tee sinusta täydellistä äitiä. Mutta sen myössän, että äidin vaistot herää synnytyksen myöstä, ja sitä kautta taas se rakkaus ja suojelunhalu ja halu tehdä parhaansa lapsen hyväksi. Mutta ei edelleenkään niitä tietoja ja taitoja jota monesti kasvattamisessa ja lapsen hoidossa tarvitaan. Ne sinun on opittava joko kantapään kautta ja jotainhan saa neuvolastakin irti jos siellä on asiantuntemusta, jota sieltä ikävä kyllä monesti puuttuu.
        Kyllä kokemus aina ja kaikessa on se paras oppi. Niin lapsenhoidossakin.
        Useimmat äidit sanovat, että toisen lapsen tultua, homma hoitui jo paljon kivuttomammin. Eli oppia ikä kaikki ;)

        "Kyllä minä kuuntelin vanhempien ja kokeneempien neuvoja nuorena tyttönä ensimmäisen lapsen saatuani, tottakai, enhän mitenkään voinut saada kaikkia niitä taitoja mitä kasvatuksessa ja lapsen hoidossa tarvitaan, vain sillä, että synnytin lapsen ;) "

        Sinä synnytit 70 luvulla, silloin neuvola systeemi vissiin oli hippasen erilainen. Sinä haukuit neuvola systeemin tuossa jossain kohtaan, mutta minä kyllä väitän, että sinulla ei ole siihen mitään sanomista. Asioita tutkitaan ja pohditaan enemmän nykyään. Uutta tietoa saadaan ja maailma kehittyy. Maailman kehityksessä on huonot puolensa, mutta on siinä hyvätkin. Unohdat myöskin sen, että vaikka sinulla silloin olisikin olleet järkevät neuvojat, ei sinä aikana kaikilla sellaisia ollut. Eihän ne mummot ole paljoa ehtineet kotitöiltään edes lastensa kanssa viettämään aikaa, muuta kuin työn merkeissä. Ei se nyt vaan ihan mene noin miten väität.

        "Kukapa paremmat neuvot osaisi antaa kuin nainen, joka itse on hoitanut ja kasvattanut useita lapsia, mnonesti aivan eirilaisia kaikki."

        Totta! Joissain asioissa kyllä, mutta tässä kohtaa tulee esiin juuri se yksilöllisyys. Lapset ovat erilaisia ja jos mummo on kasvattanut helpot lapset, niin mummopa ei tiedä hevon hölkäsen pöläystä vaikean lapsen kasvatuksesta. Ei niistä sairauksista (esim. ADHD) mistä nykypäivänä tiedetään. Jotka ovat lapsella olleet SYNTYMÄSTÄÄN asti, ei itse aiheutettuna!!!!!!Tämä on fakta ja PISTE! Joten anna nyt hieman periksi tässä asiassa.

        "Parhaan äidin lapsellesi sinusta tekee vain se, että olet hänet kantanut 9 kk ja synnyttänyt. Siinä syntyy äidin ja lapsen välinen suhde, jota vieras nainen ei lapselle voi antaa kuin ajan kanssa. Mutta kaikkia tarvitsemiasi taitoja se ei sinulle tuo joten sillä tavalla se ei tee sinusta täydellistä äitiä."

        Meistä ketään ei varmasti ole täydellinen, ei edes mummo ja mummon sisko!

        "Ne sinun on opittava joko kantapään kautta ja jotainhan saa neuvolastakin irti jos siellä on asiantuntemusta, jota sieltä ikävä kyllä monesti puuttuu. "

        Nykypäivän neuvolasta saa kyllä irti oikein hyvin. Tietenkin tässäkin kohtaa pitää myös itse osata pyytää apua ja neuvoa. Toki on olemassa myös "huono" neuvola, jos siellä on vastuuntunnoton TYÖNTEKIJÄ!!! Systeemi itsessään on kehittynyt huimaa vauhtia ja on mielestäni hyvä. Haluaisinkin tietää, mistä sinä olet saanut päähäsi, että nyky neuvola on huono????? Eihän meidän mikään systeemi ole täysin vedenpitävä, mutta kyllä sieltä sen asiantuntemuksen yleensä löytää.

        "Useimmat äidit sanovat, että toisen lapsen tultua, homma hoitui jo paljon kivuttomammin. Eli oppia ikä kaikki ;)"

        Totta on. Totta on myös sekin, että vanhemmat voivat antaa hyviä vinkkejä lapsilleen. Olen minäkin keskustellut äitini kanssa lasten hoidosta, mutta ei hänkään tiedä niitä suosituksia ja uusia asioita joita juuri neuvolasta saan irti. Tässä kohtaa voikin monesti tulla erimielisyyksiä, joissa minä mielestäni olen oikeassa, koska neuvola on jossakin asiassa minua neuvonut. Tulipa mieleen muuten yksi asia, tuosta neuvomisesta, ku anoppi ihmetteli, miksi vielä imetän lastani, onhan se puoli vuotias...???? kysymys kuuluu mitäköhän tuokin ajatteli. Hänkin synnyttänyt 70 luvulla!!Eli eivät ne kaikki vanhemmat vaan osaakkaan!!!!!


      • samaa mieltä
        on pakko hieman oikaista kirjoitti:

        "Kyllä minä kuuntelin vanhempien ja kokeneempien neuvoja nuorena tyttönä ensimmäisen lapsen saatuani, tottakai, enhän mitenkään voinut saada kaikkia niitä taitoja mitä kasvatuksessa ja lapsen hoidossa tarvitaan, vain sillä, että synnytin lapsen ;) "

        Sinä synnytit 70 luvulla, silloin neuvola systeemi vissiin oli hippasen erilainen. Sinä haukuit neuvola systeemin tuossa jossain kohtaan, mutta minä kyllä väitän, että sinulla ei ole siihen mitään sanomista. Asioita tutkitaan ja pohditaan enemmän nykyään. Uutta tietoa saadaan ja maailma kehittyy. Maailman kehityksessä on huonot puolensa, mutta on siinä hyvätkin. Unohdat myöskin sen, että vaikka sinulla silloin olisikin olleet järkevät neuvojat, ei sinä aikana kaikilla sellaisia ollut. Eihän ne mummot ole paljoa ehtineet kotitöiltään edes lastensa kanssa viettämään aikaa, muuta kuin työn merkeissä. Ei se nyt vaan ihan mene noin miten väität.

        "Kukapa paremmat neuvot osaisi antaa kuin nainen, joka itse on hoitanut ja kasvattanut useita lapsia, mnonesti aivan eirilaisia kaikki."

        Totta! Joissain asioissa kyllä, mutta tässä kohtaa tulee esiin juuri se yksilöllisyys. Lapset ovat erilaisia ja jos mummo on kasvattanut helpot lapset, niin mummopa ei tiedä hevon hölkäsen pöläystä vaikean lapsen kasvatuksesta. Ei niistä sairauksista (esim. ADHD) mistä nykypäivänä tiedetään. Jotka ovat lapsella olleet SYNTYMÄSTÄÄN asti, ei itse aiheutettuna!!!!!!Tämä on fakta ja PISTE! Joten anna nyt hieman periksi tässä asiassa.

        "Parhaan äidin lapsellesi sinusta tekee vain se, että olet hänet kantanut 9 kk ja synnyttänyt. Siinä syntyy äidin ja lapsen välinen suhde, jota vieras nainen ei lapselle voi antaa kuin ajan kanssa. Mutta kaikkia tarvitsemiasi taitoja se ei sinulle tuo joten sillä tavalla se ei tee sinusta täydellistä äitiä."

        Meistä ketään ei varmasti ole täydellinen, ei edes mummo ja mummon sisko!

        "Ne sinun on opittava joko kantapään kautta ja jotainhan saa neuvolastakin irti jos siellä on asiantuntemusta, jota sieltä ikävä kyllä monesti puuttuu. "

        Nykypäivän neuvolasta saa kyllä irti oikein hyvin. Tietenkin tässäkin kohtaa pitää myös itse osata pyytää apua ja neuvoa. Toki on olemassa myös "huono" neuvola, jos siellä on vastuuntunnoton TYÖNTEKIJÄ!!! Systeemi itsessään on kehittynyt huimaa vauhtia ja on mielestäni hyvä. Haluaisinkin tietää, mistä sinä olet saanut päähäsi, että nyky neuvola on huono????? Eihän meidän mikään systeemi ole täysin vedenpitävä, mutta kyllä sieltä sen asiantuntemuksen yleensä löytää.

        "Useimmat äidit sanovat, että toisen lapsen tultua, homma hoitui jo paljon kivuttomammin. Eli oppia ikä kaikki ;)"

        Totta on. Totta on myös sekin, että vanhemmat voivat antaa hyviä vinkkejä lapsilleen. Olen minäkin keskustellut äitini kanssa lasten hoidosta, mutta ei hänkään tiedä niitä suosituksia ja uusia asioita joita juuri neuvolasta saan irti. Tässä kohtaa voikin monesti tulla erimielisyyksiä, joissa minä mielestäni olen oikeassa, koska neuvola on jossakin asiassa minua neuvonut. Tulipa mieleen muuten yksi asia, tuosta neuvomisesta, ku anoppi ihmetteli, miksi vielä imetän lastani, onhan se puoli vuotias...???? kysymys kuuluu mitäköhän tuokin ajatteli. Hänkin synnyttänyt 70 luvulla!!Eli eivät ne kaikki vanhemmat vaan osaakkaan!!!!!

        mutta siitä huolimatta intät vastaan ;)

        Mutta kysymyksiisi.
        "Haluaisinkin tietää, mistä sinä olet saanut päähäsi, että nyky neuvola on huono?????"

        En ole haukkunut neuvolatoimintaa noissa kommenteissani mutta arvostellut kyllä ja siihen varmasti on aihetta.
        Sen olen saanut, kun olen kuunnellut itkeviä nuoria äitejä, kun heidän lapsi ei kasva kuten pitäisi ja toisen taas kasvaa liian paljon. Myös imetysasia on monissa neuvoloissa aivan hukassa neuvojilta. Ei kannusteta imettämiseen vaan ensimmäisen vaikeuden tultua neuvotaan äitiä luopumaan siitä ja hoitamaan itseään ja ruokkimaan lapsi vastikkeilla.
        Eli juuri neuvoloissa ei osata ajatella sitä että jokainen lapsi ja jokainen äitikin on yksilö. Heitä kiusataan ja itketetän sen takia kun lapset eivät mene heidän käyriensä mukaan. Sellainen ei tee hyvää lapselle eikä äidille. Eikä tuo ole kehittynyt yhtään parempaan suuntaan siitä 70 luvusta kun itse tarvitsin neuvolapalveluja.
        --
        "Tulipa mieleen muuten yksi asia, tuosta neuvomisesta, ku anoppi ihmetteli, miksi vielä imetän lastani, onhan se puoli vuotias...???? kysymys kuuluu mitäköhän tuokin ajatteli. Hänkin synnyttänyt 70 luvulla!!Eli eivät ne kaikki vanhemmat vaan osaakkaan!!!!! "
        Ja huom. missäänvaiheessa minä en puhuisi KAIKISTA vanhemmista ja kaikista lapsista. Minä pouhun omasta kokemastani ja näkemästäni. Se ei ole KAIKKI.
        Mutta..
        Ehkäpä anoppisi oli kuullut sen neuvolan ohjeen, että imettäminen 6 kk jälkeen on turhaa. Halusi näyttää olevansa ajan tasalla ja ihmetteli miksi teet toisin kuin neuvola vaatii.

        Ennenhän imetettiin niin kauan kuin maitoa riitti, jopa useampi vuosi. Niin 50 luvulla kun synnyin ja niin 70 luvulla kun synnytin.
        Niin tekevät tänäkin päivänä hyvin useat äidit, jotka eivät ota niin kirjaimellisesti neuvolan ohjeita vaan noudattavat maalaisjärjen ääntä ja vanhempien, kokeneempien neuvoja. Minä olen aitiopaikalla seuraamassa muutamia perheitä, joista osa on vanhojen oppien kannalla ja osa noudattaa kirjaimellisesti neuvolan ohjeita.
        Mielenkiintoista todella ja pakkoa sanoa että olen entistä vakuuttuneempi maalaisjärjen tärkeydestä.


      • Mummupalstaa lukenut
        ymmärtää kirjoitti:

        Täällä keskusteltaissa, että emme kukaan voi puhua jokaisesta äidistä, jokaisesta lapsesta, jokaisesta anopista jne. Itse en ainakaan voi nimetä täällä jotain tiettyä ihmistä jonkinlaiseksi koska en ketään teistä tunne. Voimme vain puhua ylisellä tasolla asioista. Ja jos joku ottaa siitä herneen nenän ja käsittää sen niin, että puhutaankin poikkeuksetta kaiksita vanhemmista, kaikista lapsista jne. niin sillehän emme voi mitään. Pitäisi ymmärtää, että puhumme ylisellä tasolla mutta emme yleistäen, niinkuin täällä paljon hoetaan.
        Eli en siis puhu joka ikisestä, kuten näyt käsittävän.

        Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta.

        Tuo kasvatusmetodeiden muuttumienn minua kovasti huolestuttaakin. Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan.
        Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta.
        Ennen lapselle aneettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä.
        Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa.

        Ei kyllä vain vanhat konstit on parempia kuin pussillinen uusia. Näkeehän sen lapsista. Joka ruokkii ja hoitaa lapsensa perinteisellä tavalla, voi nauttia terveestä lapsesta joka kasvaa ja varttuu ja kehittyy.
        Kyllähän eineksilläkin kasvaa, niitä sairauksia vain iän myötä sitten saa kärsiä enemän ja allergioita ja muita ongelmia.

        Yksi on vielä sellainen tapa jota ennen ei ollut. Nykyisin lapselle annetaan karkkia ja herkkuja jo alle vuosikkaana. Ei minun aikanani sellainen käynyt edes mielessä. Siispä lapsillani onkin edelleen täysin ehjät hampaat vaikka ovat 30 korvilla.
        Mahtaneeko johtuakkin siitä, että minun ikäluokkani ajatteli noita hampaita hyvinkin tärkeinä ja siksi 70-luvun äidit ja isät eivät tiedä mitään hammaslääkäristä ja näinollen eivät kykene ajattelemaan lastensa hampaiden kuntoa.
        Alle 5 v ei tarvitse ollenkaan oppia karkille ja makealle. Ehtivät myöhemminkin.

        Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista.
        Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen.

        Tämän päivän äiti puolustaa yksilöllistä kasvatusta ja lapsenhoitoa. Hän ei haluaisi, että lapset kasvatettaisiin kaikki samalla tavalla:

        "Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä." ----
        "Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan."

        Anoppeja ja mummoja syytetään toisilla palstoilla ankarasti siitä, että he eivät noudata niitä sääntöjä, joita miniät ovat lastenhoidolle asettaneet. Syöttävät mm. itsetehtyä kotiruokaa ja väärään aikaan. Ja muukaan hoito ei mene kodin kellonaikojen mukaan.
        Niinpä äideillä on viikon työ sada lapsi taas oikean rytmiin kotona.

        Tämä on tuotu moneen kertaan esille niillä palstoilla.

        On erittäin virkistävää lukea nykypäivän äidin mielipide lapsen hoidosta. Hän tajuaa sen, minkä ne mummuikäiset, ehkä montakin lasta hoitaneet tantit tietävät, että jokaisesta lapsesta kasvaa erilainen ihminen. Jokainen tarvitsee henkilökohtaisen ohjauksen, ja yksi kaava koko katraalle ei tule onnistumaan missään tapauksessa.

        Mitä tämä kiihkeä ketju tekee pelotusta käsittelevässä ketjussa?
        Olisi voinut olla ihan omansa.


      • faija
        samaa mieltä kirjoitti:

        mutta siitä huolimatta intät vastaan ;)

        Mutta kysymyksiisi.
        "Haluaisinkin tietää, mistä sinä olet saanut päähäsi, että nyky neuvola on huono?????"

        En ole haukkunut neuvolatoimintaa noissa kommenteissani mutta arvostellut kyllä ja siihen varmasti on aihetta.
        Sen olen saanut, kun olen kuunnellut itkeviä nuoria äitejä, kun heidän lapsi ei kasva kuten pitäisi ja toisen taas kasvaa liian paljon. Myös imetysasia on monissa neuvoloissa aivan hukassa neuvojilta. Ei kannusteta imettämiseen vaan ensimmäisen vaikeuden tultua neuvotaan äitiä luopumaan siitä ja hoitamaan itseään ja ruokkimaan lapsi vastikkeilla.
        Eli juuri neuvoloissa ei osata ajatella sitä että jokainen lapsi ja jokainen äitikin on yksilö. Heitä kiusataan ja itketetän sen takia kun lapset eivät mene heidän käyriensä mukaan. Sellainen ei tee hyvää lapselle eikä äidille. Eikä tuo ole kehittynyt yhtään parempaan suuntaan siitä 70 luvusta kun itse tarvitsin neuvolapalveluja.
        --
        "Tulipa mieleen muuten yksi asia, tuosta neuvomisesta, ku anoppi ihmetteli, miksi vielä imetän lastani, onhan se puoli vuotias...???? kysymys kuuluu mitäköhän tuokin ajatteli. Hänkin synnyttänyt 70 luvulla!!Eli eivät ne kaikki vanhemmat vaan osaakkaan!!!!! "
        Ja huom. missäänvaiheessa minä en puhuisi KAIKISTA vanhemmista ja kaikista lapsista. Minä pouhun omasta kokemastani ja näkemästäni. Se ei ole KAIKKI.
        Mutta..
        Ehkäpä anoppisi oli kuullut sen neuvolan ohjeen, että imettäminen 6 kk jälkeen on turhaa. Halusi näyttää olevansa ajan tasalla ja ihmetteli miksi teet toisin kuin neuvola vaatii.

        Ennenhän imetettiin niin kauan kuin maitoa riitti, jopa useampi vuosi. Niin 50 luvulla kun synnyin ja niin 70 luvulla kun synnytin.
        Niin tekevät tänäkin päivänä hyvin useat äidit, jotka eivät ota niin kirjaimellisesti neuvolan ohjeita vaan noudattavat maalaisjärjen ääntä ja vanhempien, kokeneempien neuvoja. Minä olen aitiopaikalla seuraamassa muutamia perheitä, joista osa on vanhojen oppien kannalla ja osa noudattaa kirjaimellisesti neuvolan ohjeita.
        Mielenkiintoista todella ja pakkoa sanoa että olen entistä vakuuttuneempi maalaisjärjen tärkeydestä.

        Neuvolajärjestelmä on loistava järjestelmä. Turha syyttää koko järjestelmää, jos neuvolan työntekijällä on huonot ihmissuhdetaidot. Kun neuvolaan tulee arka ja huonolla itsetunnolla varustettu äiti, ja neuvomassa on "huono" työntekijä, käynti voi tehdä haittaa enemmän kuin hyötyä.

        Suurin osa neuvoloiden työntekijöistä on kuitenkin yhtä hyviä ja taitavia kuin muutkin terveydenhoitoalan työntekijät.

        "Niin tekevät tänäkin päivänä hyvin useat äidit, jotka eivät ota niin kirjaimellisesti neuvolan ohjeita vaan noudattavat maalaisjärjen ääntä ja vanhempien, kokeneempien neuvoja. ... "

        Ongelma piilee siinä, että maalaisjärjellä ei voi _tietää_ kaikkia asioita. Esim. kenen maalaisjärjellä pystyy luettelemaan voimakkaasti allergisoivat ruoka-aineet, joita ehdottomasti kannattaa välttää pienten lasten ruuissa.

        Kuinka moni voi maalaisjärjellä peitota lääkäreiden luomat sairaan lapsen hoito-ohjeet? Kuinka moni voi maalaisjärjellä tehdä diagnoosin ja antaa hoito-ohjeet lapsen kasvu- tai kehityshäiriöstä?

        "Maalaisjärki" on tietysti aina paikallaan, mutta ei esim. neuvolan ohjeita kannata järjestelmällisesti kyseenalaistaa ja hylätä. Jos on eri mieltä neuvolan ohjeista, tai jokin neuvolassa kuultu askarruttaa, on vanhemman hyvä etsiä aiheesta lisää tietoa. Vanhempi voi etsiä tietoa kirjastosta, netistä, lääkäreiltä, asiantuntijoilta tai ystäviltään ja lähimmäisiltään.

        On kuitenkin väärin tehdä päätöksiä lapsen hoitamisesta pelkästään "musta tuntuu"- tai "mummi tietää"-menetelmän perusteella. Maalaisjärkeä voi toki käyttää kun miettii liukkaalla rantakalliolla juoksemista, mutta maalaisjärki ei voi mitenkään auttaa, jos ongelman ratkaisu vaatii aitoa TIETOA.


      • on sitä....
        faija kirjoitti:

        Neuvolajärjestelmä on loistava järjestelmä. Turha syyttää koko järjestelmää, jos neuvolan työntekijällä on huonot ihmissuhdetaidot. Kun neuvolaan tulee arka ja huonolla itsetunnolla varustettu äiti, ja neuvomassa on "huono" työntekijä, käynti voi tehdä haittaa enemmän kuin hyötyä.

        Suurin osa neuvoloiden työntekijöistä on kuitenkin yhtä hyviä ja taitavia kuin muutkin terveydenhoitoalan työntekijät.

        "Niin tekevät tänäkin päivänä hyvin useat äidit, jotka eivät ota niin kirjaimellisesti neuvolan ohjeita vaan noudattavat maalaisjärjen ääntä ja vanhempien, kokeneempien neuvoja. ... "

        Ongelma piilee siinä, että maalaisjärjellä ei voi _tietää_ kaikkia asioita. Esim. kenen maalaisjärjellä pystyy luettelemaan voimakkaasti allergisoivat ruoka-aineet, joita ehdottomasti kannattaa välttää pienten lasten ruuissa.

        Kuinka moni voi maalaisjärjellä peitota lääkäreiden luomat sairaan lapsen hoito-ohjeet? Kuinka moni voi maalaisjärjellä tehdä diagnoosin ja antaa hoito-ohjeet lapsen kasvu- tai kehityshäiriöstä?

        "Maalaisjärki" on tietysti aina paikallaan, mutta ei esim. neuvolan ohjeita kannata järjestelmällisesti kyseenalaistaa ja hylätä. Jos on eri mieltä neuvolan ohjeista, tai jokin neuvolassa kuultu askarruttaa, on vanhemman hyvä etsiä aiheesta lisää tietoa. Vanhempi voi etsiä tietoa kirjastosta, netistä, lääkäreiltä, asiantuntijoilta tai ystäviltään ja lähimmäisiltään.

        On kuitenkin väärin tehdä päätöksiä lapsen hoitamisesta pelkästään "musta tuntuu"- tai "mummi tietää"-menetelmän perusteella. Maalaisjärkeä voi toki käyttää kun miettii liukkaalla rantakalliolla juoksemista, mutta maalaisjärki ei voi mitenkään auttaa, jos ongelman ratkaisu vaatii aitoa TIETOA.

        että kykenee soveltamaan saamiaan ohjeita, neuvoja ja tietoja ja oppimiaan asioita omalla kohdallaan. Neuvolankaan ohjeita ei pidä noudattaa kirjaimellisesti olipa järjestelmä miten hyvä tahansa. Kukaan ei liene sitä järjestelmää tuominnutkaan, kuten väitit.
        Maalaisjärki myös auttaa monessa tilanteessa johon ei ohjeistuksia ole olemassa. Niitä tulee ihmisen elämässä usein eteen.


      • faija
        on sitä.... kirjoitti:

        että kykenee soveltamaan saamiaan ohjeita, neuvoja ja tietoja ja oppimiaan asioita omalla kohdallaan. Neuvolankaan ohjeita ei pidä noudattaa kirjaimellisesti olipa järjestelmä miten hyvä tahansa. Kukaan ei liene sitä järjestelmää tuominnutkaan, kuten väitit.
        Maalaisjärki myös auttaa monessa tilanteessa johon ei ohjeistuksia ole olemassa. Niitä tulee ihmisen elämässä usein eteen.

        No niin, jotta voisi olla maalaisjärkeä, pitää olla tietoa. Mistä voi saada tietoa? Tietoa saa opiskelemalla itse tai ottamalla sitä vastaan. Itse "huomattu" ja koettu ei ole varsinaisesti pätevää tietoa.

        Tuore isä tai äiti voi siis opiskella lastenhoitoa kirjoista tai ottaa vastaan informaatiota asiantuntijalta.

        Ns. "maalaisjärjellä" ei ihminen voi pärjätä alalla josta ei tiedä mitään.

        Olet ilmeisen fiksu, opit nopeasti ja osaat käyttää oppimiasi asioita hyödyksesi. Koet ehkä olevasi tavallinen, mutta olet väärässä: olet normaalia älykkäämpi. Voin kertoa sinulle karun totuuden: ihan tavallinen suomalainen on oikeasti melko tyhmä.

        Yliarvioit pahasti äitien ja isien kyvyn suoriutua omilla tiedoillaan ja taidoillaan lastenkasvatukseen ja -hoitoon liittyvistä ongelmista. Tavallinen äiti tai isä ei osaa eikä pysty tiedoillaan (maalaisjärjellään!) arvioimaan (saati sitten kumoamaan) lastenneuvolan neuvojen järkevyyttä.


      • imetys suositus
        samaa mieltä kirjoitti:

        mutta siitä huolimatta intät vastaan ;)

        Mutta kysymyksiisi.
        "Haluaisinkin tietää, mistä sinä olet saanut päähäsi, että nyky neuvola on huono?????"

        En ole haukkunut neuvolatoimintaa noissa kommenteissani mutta arvostellut kyllä ja siihen varmasti on aihetta.
        Sen olen saanut, kun olen kuunnellut itkeviä nuoria äitejä, kun heidän lapsi ei kasva kuten pitäisi ja toisen taas kasvaa liian paljon. Myös imetysasia on monissa neuvoloissa aivan hukassa neuvojilta. Ei kannusteta imettämiseen vaan ensimmäisen vaikeuden tultua neuvotaan äitiä luopumaan siitä ja hoitamaan itseään ja ruokkimaan lapsi vastikkeilla.
        Eli juuri neuvoloissa ei osata ajatella sitä että jokainen lapsi ja jokainen äitikin on yksilö. Heitä kiusataan ja itketetän sen takia kun lapset eivät mene heidän käyriensä mukaan. Sellainen ei tee hyvää lapselle eikä äidille. Eikä tuo ole kehittynyt yhtään parempaan suuntaan siitä 70 luvusta kun itse tarvitsin neuvolapalveluja.
        --
        "Tulipa mieleen muuten yksi asia, tuosta neuvomisesta, ku anoppi ihmetteli, miksi vielä imetän lastani, onhan se puoli vuotias...???? kysymys kuuluu mitäköhän tuokin ajatteli. Hänkin synnyttänyt 70 luvulla!!Eli eivät ne kaikki vanhemmat vaan osaakkaan!!!!! "
        Ja huom. missäänvaiheessa minä en puhuisi KAIKISTA vanhemmista ja kaikista lapsista. Minä pouhun omasta kokemastani ja näkemästäni. Se ei ole KAIKKI.
        Mutta..
        Ehkäpä anoppisi oli kuullut sen neuvolan ohjeen, että imettäminen 6 kk jälkeen on turhaa. Halusi näyttää olevansa ajan tasalla ja ihmetteli miksi teet toisin kuin neuvola vaatii.

        Ennenhän imetettiin niin kauan kuin maitoa riitti, jopa useampi vuosi. Niin 50 luvulla kun synnyin ja niin 70 luvulla kun synnytin.
        Niin tekevät tänäkin päivänä hyvin useat äidit, jotka eivät ota niin kirjaimellisesti neuvolan ohjeita vaan noudattavat maalaisjärjen ääntä ja vanhempien, kokeneempien neuvoja. Minä olen aitiopaikalla seuraamassa muutamia perheitä, joista osa on vanhojen oppien kannalla ja osa noudattaa kirjaimellisesti neuvolan ohjeita.
        Mielenkiintoista todella ja pakkoa sanoa että olen entistä vakuuttuneempi maalaisjärjen tärkeydestä.

        kuule täti uudelleen. Sinä et tiedä hölkäsen pöläystä näköjään nykypäivän suosituksista. Sinulle se ei kannata takoa, kun ei tunnu koppaan menevän. mutta pikkasen vielä.

        Tiedoksi: NYKYSUOSITUKSEN MUKAAN, LASTA IMETETÄÄN 1 VUOTIAAKSI ASTI JA KAUEMMINKIN JOS MAHDOLLISTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        "Eli juuri neuvoloissa ei osata ajatella sitä että jokainen lapsi ja jokainen äitikin on yksilö. Heitä kiusataan ja itketetän sen takia kun lapset eivät mene heidän käyriensä mukaan. Sellainen ei tee hyvää lapselle eikä äidille."

        Joo, kiusaamistahan tuo varmaan on, voi jeesus. Siinä näkee taas että uusavuttomilta on järki hukassa, kun otetaan nokkaansa siitä, jos lapsela mahdollisesti olisikin jokin "häiriö". Sitä kun ei kaikki haluaisi itselleen myöntää. Mistäköhän mahtaa johtua, ettänykypäivänä saadaan kasvu ja kehityshäiriöt kiinni paremmin kuin ennen, niin mistä??????? Mieti sitä?

        "Ennenhän imetettiin niin kauan kuin maitoa riitti, jopa useampi vuosi."

        Voinpa sanoa sinulle kuule, että työskentelen vanhusten kanssa ja tuo ei pidä paikkaansa!! Mietippä, sitä ravintoa mitä silloin syötiin, eipä tainnut onnistua senkään puolesta ja vaikka olis onnitunu, olis luullu, että lapsi kuolleisuus olisi sitten ollut pienempi, juuri imetyksen takia. Juuri oli tästä asiasta puhetta, 20 vanhan ihmisen kanssa. Sen ajan stressit ja työteko, ei antanut moiselle aikaa, eikä mahdollisuuksia, mene jo jonnekkkin muualle!! Ja sitä paitsi, mitä helvetin järkeä on imettää kaksi vuotiasta. Ei sen puoleen, kukin tekee kuin haluaa, mutta ei siinä mitään järkeä ole.


        "Minä olen aitiopaikalla seuraamassa muutamia perheitä, joista osa on vanhojen oppien kannalla ja osa noudattaa kirjaimellisesti neuvolan ohjeita. "

        just juu, sitä omaa katrasta, sehän se kertookin miten ne asiat oikein on!

        Ei voi muuta ku melkeen itkeä ja päätään puristaa.......


      • Anonyymi
        tottakai kasvatus on kirjoitti:

        vanhemmista kiinni!!

        "Vanhemmat ovat kasvattaneet nekin villikot ja ainoastaan kasvattajalla on siitä vastuu, millainen lapsesta tulee."

        Olenkos muuta sitten väittänyt?? Yritin tuoda esille sen tosiasian, että villit lapset ovat olemassa ja pysyvät jumalauta villeinä vaikka omistaisivatkin sinunkaltaisesi täydelliset vanhemmat!!! Villikko saa hyvältä vanhemmalta hellän, mutta johdonmukaisen kasvatuksen ja hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen. Silti, hän on ollut villi koko lapsuutensa! Puhutteluista ja kasvatuksesta huolimatta hän haluaa uhmata ja kokeilla enemmän kuin helppo lapsi! Väitätkö sinä, joka sentään noinkin paljon olet kokenut, ettei tälläisiä lapsia ole olemassa ja vanhempia! Että jos lapsi on luonnostaan villi, niin aina on vanhempien vika millainen heidän lapsensa luonne on?

        "Kaupassa mesoamisetkin ovat ihan vanhempien aiheuttamia."

        Haista home, täti! Että jos minun lapseni kerran kaksi vuotiaana heittäytyy kaupan lattialle ja kiukuttelee siellä, niin se on minun aiheuttama tilanne vai? Vaikkei näin ole ennen tapahtunut, eikä muuten sen jälkeenkään! Poika on nyt jo kuusi vuotta! Onpa jäänyt tuosta mieleen, miten sinunlaisesi täydelliset virkkuukoukut siinä sitten kauhulla katsoivat, että voi voi millainen äiti ja millainen lapsi, ei helkutti! Eli heti ollaan syyttämässä huonoksi vanhemmaksi, silti vaikkei ole selvitetty, että onko näin joka kerta kaupassa käynyt. ohhhohhoijakkaaa

        "minun lapseni eivät ole olleet ongelmaisia. "

        Silloin olet täysin väärä ihminen arvostelemaan muita kasvattajia, koska et ole omistanut "vaikeaa lasta"! Sinä et tiedä, vaikean lapsen kasvatuksesta yhtään mitään! Et kai voi tietääkään, kun sinun mielestäsi vaikeita lapsia ei olekkaan, heh heh. no ei sen puoleen, helppoja tapauksia ovat minunkin lapset, että en minäkään oikeastaan tiedä! Olen vain nähnyt läheltä esimerkkejä työni puolesta! Siksi minä tulen aina puolustamaan myös vanhempia! Tiedoksi sinulle, että on olemassa myös sairauksia, joiden myötä lapsi luetaan ongelmaiseksi ja tälläisten lasten vanhemmat saavat juuri sinunlaistesi helppojen lapsien kasvattajat hyökkäämään! Tälläiset vanhemmat joutuvat tekemään kasvatuksen eteen tuplatyön sinuun verrattuna, he onnistuvat lannistumatta sinunlaistesi syytöksistä.

        "Ja huom ! Minä en syytä enkä yleistä, kerron vain mielipiteeni asiasta jota sinä jo väänät ihan toiseksi."

        Mielipiteeni minäkin sanon ja lueppa edelliset kirjoitukses uudelleen!!

        Kyllä niitä vaikeita lapsia on olemassa. Anopilla ja ajella puoli neljä lasta kaikilla sama kasvatus mutta yksioli sellainen jäärä pää aina, vaikka sai eniten huomiota , ilmeisesti jokin kirjain yhdistelmä hänellä


      • Anonyymi
        uudelleen kirjoitti:

        ja en edelleenkään ymmärrä miksi jankkaat.
        Minä puhun kokoajan siitä, että vaikeatkin lapset ovat aikuisten kasvattamia ja kasvattajalla on vastuu lasten käytöksestä. MIKSI SITÄ VASTUUTA EI HALUTA OTTAA ?
        En ole missään vaiheessa väittänyt, ettei vaikeita lapsia olisi olemassakaan. Onhan niitä, näen päivittäin työssäni heitä, mutta korostan edelleen sitä VASTUU ON KASVATTAJALLA. Se on myönnettävä ihan ensimmäisenä ja vasta sitä kautta päästään asian ytimeen, eli miten homma hoidetaan lapsen parhaaksi. Ja alkuperäiseen aiheeseen viitaten, pelottelu ei ole keino saada lapsia tottelemaan eikä se ole keino kasvattamiseen millään tavalla.
        Monilla äideillä on tapana ongelmien tulleessa heittää syy joko lapsen isän tai anopin harteille. Itse ollaan täydellisiä vaikka ei ole kokemusta kuin siitä esikoisesta, mutta esim. anoppi joka on mahdollisesti kasvattanut kymmenenkin onnistunutta vesaa, on se kaikkeen syyllinen.
        Luehan näitä keskusteluja, sieltä ne löytyy ja elävässä elämässä sitä kuulee yhtämittaa. Kun se mummo tai kun se isä teki niin ja niin, siksi tämä lapsi on nyt tällainen.
        ÄIDIT, kun teillä on valta ottakaa myös vastuu. Äidithän ne yleensä ovat, jota pikkuisen hoitavat ja kasvattavat ensimmäiset vuodet. Ja ne ensimmäiset vuodet ovat hyvin ratkaisevia lapsen kehityksessä luonteenkin osalta. Osa on perimää.

        Eiköhän nykyään isällä ole yhtä vahva yhteys lapseen kun äidillä ja kun molemmat käyvät töissä niin kosin asiatkin hoidetaa; yhteistoimin . Monet isät ottava myös vapaata kun lapsi on alle vuoden ja jakavat tasavertaisesti kaiken.


      • Anonyymi
        Rituliisa kirjoitti:

        Kyllä 50-luvullakin oli villikkovekaroita, poikia lähinnä. Heitä piestiin, että kyllä poikaparat maksoivat konnankoukkunsa Koivuniemen herran ryydittämänä. Joku sai solkipäistä remmiäkin. Oli tosi pahoja poikia, joita pelättiin.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jonkun lapsen tempperamentti on voimakas, että hän tarvitsee rivakammat otteet.
        On lapsia, joiden kanssa on jatkuva taistelukenttä. Heillä on jo geeneissään persoonallista uhoa, jota haluavat kokeilla.
        Vastaavasti on arkoja lapsia, ja on todettu että ujous voi olla synnynnäistä.

        En minä ainakaan ole syyttämässä ketään, että kaikki 2000-luvulla kasvavat lapset hoidettaisiin huonosti.
        Kyllä kautta aikojen on ollut huonoja ja hyviä kasvattajia, ja lapsissa on arkoja ja jästipäisiä mullikoita,joihin ei tunnu tehoavan mikään.

        Vaan monasti sattuu, että se jästipää rauhoittuu aikuistuttuaan ja on mitä menestyvin ihminen.
        Yksi lapsistani oli melkoinen villivarsa, vaan upeasti menestyy nyt aikuisena.

        Jos perheessä on enemmän kun yksi lapsi niin luonteet voivat olle ihan erilaiset. Esim nukkumaan tavat yksi ei haluaisi mennä millään nukkumaan vaikka aamulla on kouluun lähtö, muut menevät kun ymmärtävät että levätäkkin pitää.
        Joten vaikka miten olis hyvä kasvattaja niin lapsella on oma luonteensa .
        Se yksi sitten aikuisena jatkaa sitä omanlaista elämäänsä omilla tavoillaan ja pärjää elämässä ihan kuten ne muutkin. Joskin kohtaa enemmän vastoinkäymisiä kun ne rauhalliset lapset, mutta sisulla menee eteenpäin.


      • Anonyymi
        Rituliisa kirjoitti:

        Lisäksi vielä me 50-luvulla syntyneet olemme unohtaneet autuaasti ne kaikki vaikeudet ja virheemme, ja hankaluudet, kun kasvatimme omia lapsiamme 70-luvulla.
        Aika kultaa muistot niin, että luulemme olleemme tuolloin mitä erinomaisempia kasvattajia.

        Sen tulin huomaamaan, kun hoidin kahta pientä lapsenlastani viikon. En ollutkaan niin perin taitava! Pinna paloi useasti. Olin unohtanut, kuinka rankkaa lapsen hoito on!
        Huokasin helpotuksesta ja sen painajaismaisen viikon jälkeen olen nostanut hattua nykypäivän äideille.

        Kyllä se niin on että me joilla on omat lapset aikuisia emme jaksa ehkä samalla lailla lastenlasten kanssa, sSitä on aina hieman varovainenkin näiden lastenlasten kanssa .
        Kun pelkää ettei vaan mitään niille tapahdu kun niitä hoitelee .
        Itse tein kahta työtä aikoinani kun lapsenlapset olivat pieniä ja vapaalla niitä oli neljä minun luona leikkimässä .
        Kerran oli vaan yksi kolme vuotias kun istuimme sohvassa ja katselimme televisiosta jotain lasten filmiä ja minä,olin nukahatanut , heräsin kun puhelin soi ja huomasin ettei lasta ollut missään.
        Kamala pelko ettei olisi vaan mennyt tielle missä oli kova liikenne. Huutelin pihalla ja joku ihminen tuli vaatekaupasta ulos ja sanoi että kaupassa oli pieni tyttö jota kukaan ei omistanut .menin kauppaan ja siellä tyttö katseli lasten vaatteita kaikessa rauhassa tuli ajatus että mitä olisi voinut sattua kun lapsi oli myös ylittänyt tien missä autoja meni yhtenään.
        Sen jälkeen aloin sanomaan ei lastenhoito hommiin huomasin että kaksi työtä teki minut niin väsyneeksi että siksi nukahdin sohvaan huomaamattani
        Oli se kamala tapahtuma ja vieläkin kun tämä tyttö joka nyt on 30 vuotias tulee kylään niin muistan elävästi sen hädän mitä koin kun en meinannut löytää häntä


      • Anonyymi
        syntynyt kirjoitti:

        Kukaan ei varmasti kiistä etteikö aina olisi ollut olemassa villikoita ja vaikka minkä sortin vekaroita. ja aina tulee olemaan ellei sitten saada ihmistä niin tiukkaan muottiin valettua, että kaikki olisivat samanlaisia täsmälleen. Siihen kovasti pyritään mutta onnistuuko se, jää nähtäväksi aikojen päästä.
        Mutta kuka voi todella kiistää sen, että niitä vekaroita kasvattaa jokaisella vuosikymmenellä ja vuosituhannella aikuiset ihmiset ja vastuu heidän kasvatuksestaan on niillä aikuisilla.
        On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee.
        Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta.

        Olihan toki niitä villimmin lapsia 50 luvulla ,itse olin ilmeisesti yksi niistä kun äiti aina sanoi että tuntuu että olis 10 lasta vaikka vaan on yksi.
        Niin että kaikenmoista lapset keksii kun heillä on hyvä mielikuvitus.
        Olin kuusi vuotias kun meitä oli liuta lapsia yhden kaupan edessä ja isot pojat antoivat minulle käteen jonkun kapineen ja sanoivat että heitä se kaupan näyteikkunaa päin. Ja minä tein työtä käskettyä ja ikkuna meni rikki, se kapine oli jokin kotitekoinen pommi, sain tietää jälkeenpäin.
        Joten en tiedä selvisikö se asia oikein kauppiaan kanssa , koska pojat olivat juosseet karkuun vain minä tollo seisoin paikalla ihmettelin kun ikkuna meni rikki.
        Jälkeenpäin olen ajatellut että kuinkahan se asia korvattiin kauppiaalle oliko minun vanhemmat jotka maksoi vai oliko silloin jo vakuutuksia olemassa . Tukkapöllyä kyllä sain äidiltä,


      • Anonyymi
        monenlaista kirjoitti:

        "On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee."

        Tuskinpa näin aina joka ikisessä tapauksessa tulee käymään!

        "Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta."

        Päivittäin saa nähdä myös rakastavia ja onnistuneita vanhempia. Mielestäni täydellisiä äitejä ei ole olemassakaan. Tuohon vanhemmilta ohjeistukseen voisin sanoa, että kasvatus metodit ovat muuttuneet vuosien saatossa ja neuvola toimii hyvänä oppaana. Monet vanhat kasvatus tavat ovat jääneet uusien varjoon. Ehkäpä tässä syy, miksi nuoret ei halua välttämättä neuvoa vanhemmilta, koska ne ovat ristiriidassa nyky opin kanssa! Esimerkkinä: oma äitini näki vissiin painajaisia, kun en antanut vauvalle vettä... nykyään ei vettä vauvalle anneta, kuin vain suun huuhtomiseen tai kesä helteellä ja silloinkin vain hörppyjä. Rintamaito on nyt in ja se riittää vauvalle nesteeksi. Mutta tätä ei äiti sitten millään meinannut uskoa, meinasin jo viedä hänet neuvolaan juttelemaan tädin kanssa. Snaijaatko?

        Minulla taas oli tuskaa kun eka lapsi syntyi kun anoppi päätti että annetaan puolimaitoa lapselle, ja jos lapsi ei kaikkia syönyt niin se lopputilkkapiti jättää pulloon seuraava syöntikertaa varten. Ei kai siinä,puolimaidossa mitään ravintoa edes ole, niin ja sitten sinne maitoon sekoitettiin hienoasokeriakin
        Niin että tälläiset jutut ei tänään olisi edes tapeetilla, ja kätilö sais halvauksen jos lapselle sokeria jo annettaisiin kolmen kuukauden vanhana


      • Anonyymi
        syntynyt kirjoitti:

        Kukaan ei varmasti kiistä etteikö aina olisi ollut olemassa villikoita ja vaikka minkä sortin vekaroita. ja aina tulee olemaan ellei sitten saada ihmistä niin tiukkaan muottiin valettua, että kaikki olisivat samanlaisia täsmälleen. Siihen kovasti pyritään mutta onnistuuko se, jää nähtäväksi aikojen päästä.
        Mutta kuka voi todella kiistää sen, että niitä vekaroita kasvattaa jokaisella vuosikymmenellä ja vuosituhannella aikuiset ihmiset ja vastuu heidän kasvatuksestaan on niillä aikuisilla.
        On todella merkillistä, että vanhemmat väistävät vastuutaan aina siinä tilanteessa kun niitä ongelmia lasten kanssa tulee.
        Tätä saa nähdä päivittäin ja ihmetellä missä silloin on ne täydelliset äidit. jotka eivät halua ohjeita ja neuvoja vanhemmiltaan ja enemmän kokeneilta kasvattajilta.

        Meillä,poika heittäytyi yhden ainoan kerran Paulan kuraiselle lattialle kun ei saanut sitä mitä hän halusi . Otin huutavan ipanan olkapäälle ja vein autoon ja tein selväksi että näin käy aina jos alkaa kiukuttelemaan kaupassa. Ei tehnyt sen jälkeen kiusaa eikä paiskannut maihin enää


      • Anonyymi
        silmät pyöreenä kirjoitti:

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Miksi helvetissä pitäisi aina kysyä neuvoa jos homma on selvä? Veikkaan, että ne tuoreet äidit, jotka ovat saaneet sen oikean kasvatuksen, josta sinä höpiset osaavat hoitaa lapsensa automaattisesti, koska kerran ovat saaneet hyvän kasvatuksen sinun ikäiseltä. Itse, te olette nämä nuoret kasvattaneet!

        "Nykyisin lapset kasvatetaan jonkin tietyn taulukon ja kaavan mukaan, kaikki samaan muottiin. Persoonia ei pääse kehittymään. Kaikkien pitäisi olla jopa saman kokoisia samassa iässä neuvolan taulukoiden mukaan. Jos näin ei ole, äidit pelotellaan lapsen kehityshäiriöillä.
        Ennen käsitettiin että ihminen on yksilö, lapsi on ainutkertainen ja omanlaisensa jokainen.
        Maalaisjärki oli yksi asia, jota noudatettiin kasvatuksessa. Tänäpäivänä sellaisesta ei ole tietoakaan."

        Mistä ihmeestä olet saanut tämän päähäsi ja miten se muka näkyy??? Nykypäivänä minä ainakin olen koulussa opiskellut ihmisen yksilöllisyyttä. Eli, on olemassa paremmin sopeutuvaisia lapsia ja huonommin, vilkaampia ja rauhallisia, siis yksilöitä!

        Maalaisjärki puuttuu kyllä joltain, mutta niin se on puuttunut aina!

        "Ruokaohjeet annetaan käteen neuvolassa ja yleensä ne kannustavat johonkin aivan muuhun kuin imettämiseen. Imettäminen ei ole kurssissa nykypäivänä. Ennen se oli itsestäänselvyys, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Vettäkin annettiin lapselle kesähelteellä ja jos katsottiin että on nestehukkaa esim. kuumeisella lapsella. Vesi ei ole koskaan pahasta jos se on puhdasta. "

        voi hyvä ihme, eikö ole hyvä, että ruokaohjeita annetaan noille uusavuttomille. Mitä pahaa siinä on. Ja kuule, tässä nyt lähiaikoina synnyttäneenä tiedän ihan, että imetys on juuri se asia mitä neuvola tyrkyttää joka tuutin täydeltä. Sinulta on nyt kyllä plasmat sekasin. Edelleen vettä annetaan lapselle kesähelteellä, mutta sitä ei kuulu vauvalle juottaa, siitä täyttyy pieni vatsa ja se ravitseva ÄIDINMAITO jää vähemmälle. kuumeiselle myös. Silti, neuvola suosittaa ensisijaisesti äidinmaitoa!

        "Ennen lapselle anettiin kotiruokaa ja lapsi sai syödä terveellisesti. Nykyisin annetaan jotain mössöjä purkista ihan neuvolan ohjeiden mukaan ja kaipa se neuvola saa siitä jotain provikkaa, näyttää nimittäin suosivan juuri tiettyä merkkiä."

        neuvolaan mainostavat ne jotka mainostavat ja neuvola antaa niitä esitteitä joita valmistajat ovat heille toimittaneet. Noihin mössöihin on kyllä lisätty ihan kaikki vitamiinit sun muut sörsselit, joita muuten kotiruuasta on vaikea saada. Se pitää tehdä todella tasokkaasti. Aina ei nykymaailman vilskeessä siihen ole aikaa. minun tuttavapiirissäni kaikki äidit tekevät kotiruokaa, kasviksia, marjoja.... ihan siten kuin kuuluu. Terveelliset elämäntavat ovat kuin ovatkin sentään tulleet jo taas muotiin. että ei hätäää.

        "Siispä nykyäidit pääsevät helpolla, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa. Ostaa purkissa ja saa siinä vähemmän terveelliset lisäaineet matkassa."

        Lasten ruuissa jo lain mukaan ei saa olla lisäaineita!!!!!! Ja risooko sinua jos nykyäiti pääsisikin vähemmällä työllä kuin sinä joskus olet päässyt?? :)

        "Eli kuunelkaahan vain vanhemman ja kokeneemman neuvoja mieluummin kuin kaupallisen neuvolan, missä niitä ohjeita jakavat parikymppiset juuri valmistuneet tyttöset, joilla ei takuulla ole mitään käytännön kokemusta lapsista."

        juu, ei sitä neuvolaa vakavasti kannata ottaa, mutta kuules, kyllä on sentään hyvä, että meillä se systeemi on? Neuvola ei ole kaupallinen vaan kuuluu suomen terveydenhuoltoon! jokainen aloittaa työnsä nuorena, joskus se parikymppinenkin on yhtä kokenut ja viisas kuin sinä!:):)

        "Äitinne, mummonne, anoppinne tietävät asioista paljon enenmmän ja ajattelevat lastenne etua enemmän kuin neuvolatädit ohjeineen."

        juu voita vaan ja täys maitoa, niin verisuonitaudit senkun kasvaa! Paremminhan nuo mummot ovat lääketiedettä lukeneet, kun neuvolatädit! :) :)

        Ihan totta, kun itse sain ensimmäisen lapsen niin olin kyllä tietävinäsi kaiken lapsista vaan käytännössä olikin eri asia . Joten se on sitä nuoruuden itsevarmuutta ilmeisesti. Muistan että sanoin äidille ettei nyt” eletä mitään vanhaa aikaa” mutta kyllä se niin oli että äiti tiesi paremmin kun minä.


      • Anonyymi
        Pimpu kirjoitti:

        "Täydellisinä äiteinä pitävät itseään yleensä nuoret äidit, jotka juuri ovat saaneet ensimmäisen lapsensa. He sanovat kyllä tietävänsä ja osaavansa kaiken, eivät tarvitse neuvoja ja ohjeita kokeneemmilta."

        Pakko nyt tähän kohtaan sanoa että minä ainakin olen juur se paras ja täydellisin äiti mun lapselle. Ja vaikka olisit kasvattanut 16 lasta niin et olisi siltikään kasvattanut yhtään just sellaista lasta kun minun lapseni on.

        Ja tiedän että lapseni on pieni, mutta silti mulla saa olla mielipiteitä kasvatuksesta!

        Ja sitä piti vielä kysyä että sinäkö otit nuorena äitinä riemusta kiljuen vanhojen tätien neuvot vastaan??

        Aivan oikein, en usko että kukaan tykkäsi mitenkään kun vanhemmat tulivat neuvomaan. Siksi en ole kiåoskaan puuttunut omien lasteni lastenkasvatukseen vaan pitänyt mölyt mahassa jos ole ollut toista mieltä . Kyllä nuori äiti kysyy itse neuvoa jos tarvitsee.


    • sdfghj

      Myydään mustalaisiile !
      Joudut parvekkeelle nukkumaan!(jos metelöi illalla)
      Joudut kävelemään kotiin !(auto matkalla jos ei ollut kunnolla)

    • Satuilua

      Kun minä ja serkkuni olimme pienenä vaarin ja fammun luona maalla niin tiesimme myös olla menemättä kaivolle yksin juuri tämän siellä asustavan Näkin vuoksi, taikka läheiseen rämeikköön kun siellä oli mörkö, Tumma karvainen hahmo jonka näimme useasti kaukaa tarpomassa kaksin jaloin pelottavan näköisesti.

      Vaarin suurimpia huveja olikin kuulemma ollut kun sai mustata naaman noella, vetää karvahattunsa sekä fammun turkkitakin päällensä ja koristautua naavalla sekä oksilla, Ja jälkeenpäin kuunnella hämmästyneiltä muksuilta että "ihan oikeesti varmana nähtiin se mörkö siellä!!"..

      Vaari oli erittäin taitava tuossa "kakaroitten pelottelussa" kun oli kova satusetä muutenkin.

      Koskaan meitä ei kuitenkaan ns. turhaan peloteltu millään sängynalus-möröillä tms. Ja suurin osa vaarin pokka naamalla kerrotuista jutuista onkin ollut mukavia tarinoita.

      Jossain vaiheessa olenkin aivan hartaasti ja sokeasti uskonut meidän vaarin osaavan lentää. Niin elävästi kun kertoi lentävänsä harakoitten perässä ja nappaavansa niiltä pyrstösulkia muistoksi. Uskottavahan se oli kun kerta sulatkin oli seinällä todisteena =)

      Kun sitten kerran iski kova ukonilma jota pelkäsin ja itkin kovasti jyrähdellessä, nappasi vaari puukon mukaansa ja lähti ulos "rähisemään" sille takaisin ja oikein pui nyrkkiä taivaalle. eipä ole sen koommin pelottanut.

      Näitä tarinoita riittäisi kerrottavaksi vaikka kuinka. Minulle nämä muistot ovat suuri rikkaus, ja on jotenkin sääli ettei tämmöinen satuilu ja tarinankerrontaperinne enään nykypäivänä ole voimissaan.

      • Pimpu

        Mua ja mun veljeä on jymäytetty ihan täysillä kun oltiin pieniä...jos tapeltiin auton(sininen lada) takapenkillä niin meille kerrottin että iskä painaa kohta turbobuusti-nappia ja sitten lennetään kaikkien autojen yli niinkuin Ritari Ässän autokin...ja toi uppos meihin tosi kauan...
        Ja sit isosisko väitti että linkkitornin valot on ufo...ja sekin uskottiin :)

        Niin ja kerran sain oikein itkupotkuraivarin kun sisko kertoi että mut oli ostettu torilta...meni kauan että äiti sai vakuuteltua ettei mua oo ostettu.

        No uhattiin meidät myydä mustalaisille tai että joutuu käveleen kotiin jos kiukuttelu ei lopu.


      • Rituliisa
        Pimpu kirjoitti:

        Mua ja mun veljeä on jymäytetty ihan täysillä kun oltiin pieniä...jos tapeltiin auton(sininen lada) takapenkillä niin meille kerrottin että iskä painaa kohta turbobuusti-nappia ja sitten lennetään kaikkien autojen yli niinkuin Ritari Ässän autokin...ja toi uppos meihin tosi kauan...
        Ja sit isosisko väitti että linkkitornin valot on ufo...ja sekin uskottiin :)

        Niin ja kerran sain oikein itkupotkuraivarin kun sisko kertoi että mut oli ostettu torilta...meni kauan että äiti sai vakuuteltua ettei mua oo ostettu.

        No uhattiin meidät myydä mustalaisille tai että joutuu käveleen kotiin jos kiukuttelu ei lopu.

        Ystävättäreni kertoi, että hän uhkasi ruokapöydässä nirsoilevalle lapselle lähettävänsä postissa tämän Afrikkaan, koska siellä lapset eivät saa koskaan ruokaa, vaan kuolevat nälkään.
        Lapsi oli aina senjälkeen syönyt ruokansa kiltisti. Ei halunnut Afrikkaan.


    • pelot...

      Silloin 50 luvulla lapsia peloiteltiin kai joka kodissa. Pihassa oli vesikaivot siihen aikaan ja meille sanottiin että siellä asuu kaivonäijä joka ottaa lapset kaivoon jos menee liian lähelle. No eipä tiputtu kaivoon en muista koskaan kurkanneenikaan sinne. Sitten olin noi tavalliset että mustalainen tulee ja vie jos et ole kiltisti. Siihen aikaan Romaanit kulkivat hevos rattailla ja kävivät taloissa kerjuulla ja kaupustelemassa.Mörkö oli myös kova sana ja sehän oli komerossa tai sängynalla.Omaa lastani en ole peloitellut millään.En itse kestä pimeää aikuisenakaan, en tiedä onko peloittelulla syynsä nukun aina että jossain on pikkuvalo.

      • paikkaansa

        Ei joka kodissa sellaista harrastettu. Ainakaan maalla asuessamme ei sellaiseen turvauduttu. Vaarapaikat opittiin vanhempien ohjauksessa ja niitä tiedettiin varoa. Vesipaikkoja oli, kaivoja, jokia ja järviä ihan lähellä mutta niin vain säilyimme hengissä ja opimme uimaan jo muutaman vuoden ikäsinä koko sakki.
        Mustalaisiakin kulki, mutta ei niitä pelätty, ehkä joskus kiusattiin niitä rakänokka penskoja jotka kulkivat kerjuulla. Äiti heille antoi aina leipää, osasivatkin tulla juuri silloin kun leivottiin ja oli paljon tuoretta pullaa ja leipää.
        Monesti yöpyivätkin aitassa jos oli paha keli ja paljon puolialastomia lapsia mukana.

        En suosittele pelottelua kasvatuksessa keinona. Varminta on kun opettaa lapselle vaarapaikat jos hyvissä ajoin ja totuudenmukaisina.


      • Rituliisa
        paikkaansa kirjoitti:

        Ei joka kodissa sellaista harrastettu. Ainakaan maalla asuessamme ei sellaiseen turvauduttu. Vaarapaikat opittiin vanhempien ohjauksessa ja niitä tiedettiin varoa. Vesipaikkoja oli, kaivoja, jokia ja järviä ihan lähellä mutta niin vain säilyimme hengissä ja opimme uimaan jo muutaman vuoden ikäsinä koko sakki.
        Mustalaisiakin kulki, mutta ei niitä pelätty, ehkä joskus kiusattiin niitä rakänokka penskoja jotka kulkivat kerjuulla. Äiti heille antoi aina leipää, osasivatkin tulla juuri silloin kun leivottiin ja oli paljon tuoretta pullaa ja leipää.
        Monesti yöpyivätkin aitassa jos oli paha keli ja paljon puolialastomia lapsia mukana.

        En suosittele pelottelua kasvatuksessa keinona. Varminta on kun opettaa lapselle vaarapaikat jos hyvissä ajoin ja totuudenmukaisina.

        Ei kai kukaan normaalijärkinen nykyisin suosittelekaan pelottelua.
        Enkä tätä kyselyä aloittanut sentähden, että suosittaisiinkaan.
        Enkä usko, että kukaan, joka täällä kertoo näistä lapsuudenmöröistään suosisi pelottelua.

        Joka kodissa ei pelottelua harrastettu, mutta ei se harvinaistakaan ollut. Eikä siihen paljon kiinnitetty huomiota, jos joku harrasti sellaista.


      • syntyneenä
        Rituliisa kirjoitti:

        Ei kai kukaan normaalijärkinen nykyisin suosittelekaan pelottelua.
        Enkä tätä kyselyä aloittanut sentähden, että suosittaisiinkaan.
        Enkä usko, että kukaan, joka täällä kertoo näistä lapsuudenmöröistään suosisi pelottelua.

        Joka kodissa ei pelottelua harrastettu, mutta ei se harvinaistakaan ollut. Eikä siihen paljon kiinnitetty huomiota, jos joku harrasti sellaista.

        isolapsiseen perheeseen syntyneenä, jossa äitee enimmäkseen kotiasiat hoiti karjoineen ja muksuineen isän tienatessa lisäansioita maailmalta reissutyömiehenä, pelottelulla kasvatettuna ja asioita jälkikäteen pohtineena olen tullut siihen tulokseen, että pelottelu on ollut äiteen tapa pitää lapsisensa kiinni ja hengissä, koska hänellä ei kertakaikkiaan ole ollut aikaa jokaisen muksun perään katsoa.
        Isompien sisarusten kainalosta sitä turvaa piti pelkoihinsa hakea, ei äidin, joka oli juuriaan myöten väsynyt (ja silloin tuntui aina pahantuulinen ja äksy) pitääkseen tenavat kutakuinkin vaatteissa ja ruoassa.

        Mitään ikäviä aikuisikään seuranneita kammotuksia lapsuudesta ei kuitenkaan ole jäänyt. Todennut asioita pohtiessani, että pelottelu oli äidin tapa omalta osaltaan pitää meidät kaikki "turvassa".

        Kenenkäänhän ei onneksi tarvitse jatkaa saamaansa "kasvatusoppia" ja on muistettava toisaalta, että kahta samanlaista, täysin suoraan verrannollisia perhettä ei ole.

        "Pelottelu", joka perustuu konkreettiseen totuuteen, syy/seuraus-suhteeseen, asioihin jotka vanhemmat osaavat selostaa tenavalle tämän ymmärryksen mukaan, tainnevat olla jo toinen juttu... ... siihen ei kaikilla ole ollut/ei ole edelletyksiä, itsestäänkin riippumattomista syistä.

        (Voi MÖRÖT ja KAIVOJEN NÄKIT!!! -*vilkaisee taivaalle*- Tuleeko vesisade!? Sataisi vaan, alkaa olla jo tukala olo kuivuuden ja siitepölyn kanssa!)

        Hyvää ja nautinnollista kesää kaikille!


      • Anonyymi
        paikkaansa kirjoitti:

        Ei joka kodissa sellaista harrastettu. Ainakaan maalla asuessamme ei sellaiseen turvauduttu. Vaarapaikat opittiin vanhempien ohjauksessa ja niitä tiedettiin varoa. Vesipaikkoja oli, kaivoja, jokia ja järviä ihan lähellä mutta niin vain säilyimme hengissä ja opimme uimaan jo muutaman vuoden ikäsinä koko sakki.
        Mustalaisiakin kulki, mutta ei niitä pelätty, ehkä joskus kiusattiin niitä rakänokka penskoja jotka kulkivat kerjuulla. Äiti heille antoi aina leipää, osasivatkin tulla juuri silloin kun leivottiin ja oli paljon tuoretta pullaa ja leipää.
        Monesti yöpyivätkin aitassa jos oli paha keli ja paljon puolialastomia lapsia mukana.

        En suosittele pelottelua kasvatuksessa keinona. Varminta on kun opettaa lapselle vaarapaikat jos hyvissä ajoin ja totuudenmukaisina.

        Kyllä ainakin meidänkylän kaikki kakarat oli kasvatettu erilaisilla peloilla , että saattoihan sitä olla perheitä jossa ei uhkailtu, mutta koulussa sai aina kuulla muilta millä niitä oli peloteltu, siis lapset puhuivat niistä asioista keskenään


    • omia lapsiani

      samoin kuin minuakin on lapsena peloteltu. Eli lammikossa joka on pihallamme asuu meripeikko, joka nappaa kaikki uimataidottomat lapset, jotka menevät sinne ilman vanhempiaan. Kaivossa asuu se sama meripeikko! Tosin kaivossa on myös lukko, mutta erään tien varrella jota lapseni kulkee isäni luo on autiotalo, jonka pihalla on kaksi vanhaa kaivoa. molemmissa ihan täysin laho puukansi. Lukuisista kehoituksista huolimatta, omistajat eivät ole voineet laittaa niihin lukollista kantta. Metsässä asuu örkkimörkki joka vie ne lapset, jotka ovat menneet sinne ilman vanhempien lupaa!!

      En koe syyllisyyttä tästä pelottelusta, eikä minulle ole jäänyt minkäänlaista traumaa omasta lapsuudesta. En lapsena mennyt liki vettä, kaivoa tai metsää yksin, eikä nyt ole ainekaan vielä mennyt oma lapsenikaan, jo kuusi vuotta kohta. Silti, pidän silmät niskassakin, koska pelkään, entä jos kumminkin.....

      • PEIKKOOOO

        Tuskin menee tuo MERIpeikko-juttu enää kauaa läpi, kun lapsesi tajuavat että kaivo, lammikko ja meri eivät tarkoita samaa. Kannattanee vaihtaa se kaivopeikoksi tai sitten ihan yleisesti vaan Näkiksi.


      • katsos, kun
        PEIKKOOOO kirjoitti:

        Tuskin menee tuo MERIpeikko-juttu enää kauaa läpi, kun lapsesi tajuavat että kaivo, lammikko ja meri eivät tarkoita samaa. Kannattanee vaihtaa se kaivopeikoksi tai sitten ihan yleisesti vaan Näkiksi.

        meripeikko kulkee maan alla missä on vettä ja kaivoonhan tulee vesi maasta, kuten mereenkin :):)

        No tuskin tuo muutenkaan enää kauaa menee läpi, sillä kasvavathan nuo, mutta saavat samalla järkeä päähänsä ja oppivat ennenkaikkea uimaan!!! :) On siitä lammikolle menemisestä ihan keskusteltu siten, että miten voi käydä jos sinne putoaa, että oikeasti voi hukkua! Se peikko on siinä lisänä!


    • mulla

      Varmaan joitakuita kauhistuttaa, mutta mun vanhemmat pelottelivat molemmat, joskin isukki paljon harvemmin...pelottelivat lapsena jopa omalla itsemurhalla ja lastenkodilla. Jos et ole kiltti, me heivataan sut lastenkotiin. En ole joutunut terapiaan aikuisena, mutta kammottavat muistot on...

    • mutta tehosi

      Meillä peloteltiin "namusedistä" elikkäs vieraiden aikuisten ihmisten kanssa ei sopinut lähteä juttelelmaan ellei omat vanhemmat läsnä koska kaikki ihmiset eivät ole kilttejä. Tuonhan uskoi heti.

      Peloteltiin jotta käärmeiden purema sattuu hirveän paljon ja joutuu sairaalaan joten tuli varottua myös käärmeitä.

      Peloteltiin ettei tule lahjoja Jouluna ellei ole kiltti...ja tehosi myös.

      Peloteltiin hammaspeikosta joka syö hampaat ellei pese kunnolla...ja tehosi myös.

    • selviytymistarinoita

      Uskomatonta, kuinka lapsia vedetään nenästä ja manipuloidaan mukamas hyvässä tarkoituksessa.
      Lapsi luottaa aikuiseen, ja äitiin nyt aivan erityisesti, ja sitten aikuiset käyttävät kaikkitietävyyttään hyväksi peloitellakseen lapset kiltiksi.

      Suurin osa lapsista kasvaa ihan ihmisiksi, mutta varmasti on niitäkin, joiden pitää koko elämänsä ajan kamppailla olemattomia mörköjä vastaan.

      Huomattavaa on, että kun nämä pelotellut ja alistuvaiset lapset ovat eläneet ja kasvaneet siinä perheen parissa, on vanhemmilla ollut ylpeys sydämesään, koska he ovat onnistuneet kasvattamaan niin hyväkäytöksiset lapset.

      Heillä on ollut se taito!
      Nyt he ovat täällä palstoilla kummeina ja mummuina neuvomassa muita, koska he ovat tienneet aivan maalaisjärjellään, miten lapset kasvatetaan.

      • varustettuna....

        mummona ja kummina sanon, että en koskaan ole käyttänyt pelottelua kasvatusmetodina. Eli älä nyt ala meitä kaikkia mummoja syyttää jos joku kasvattaa lapsiaan pelossa. Ei se kuulunut ainakaan meidän aikamme kasvatustapoihin silloin 70-luvulla. Eikä myöskään 50-luvulla kun itse synnyin.
        Tässäkin keskusteluketjussa kuulostaisi, että nuo nuoremmat niitä keinoja käyttää ja jopa neuvolan ohjeistamana. Vedestä pelottelu on kuulemma annettu ihan ohjeeksi neuvolassa, aivan hullua.
        Pelottelu ei kuulu kasvatukseen, siihen kuuluu opettaminen. Lapsen täytyy oppia tuntemaan vaarapaikat, ei pelkäämään niitä.


      • eka kappale
        varustettuna.... kirjoitti:

        mummona ja kummina sanon, että en koskaan ole käyttänyt pelottelua kasvatusmetodina. Eli älä nyt ala meitä kaikkia mummoja syyttää jos joku kasvattaa lapsiaan pelossa. Ei se kuulunut ainakaan meidän aikamme kasvatustapoihin silloin 70-luvulla. Eikä myöskään 50-luvulla kun itse synnyin.
        Tässäkin keskusteluketjussa kuulostaisi, että nuo nuoremmat niitä keinoja käyttää ja jopa neuvolan ohjeistamana. Vedestä pelottelu on kuulemma annettu ihan ohjeeksi neuvolassa, aivan hullua.
        Pelottelu ei kuulu kasvatukseen, siihen kuuluu opettaminen. Lapsen täytyy oppia tuntemaan vaarapaikat, ei pelkäämään niitä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000026864557


        Heh heh, nyt oli jo pakko minunkin sivustaseuraajana palauttaa sinut maanpinnalle! Halooooooooooo!


      • täh?????
        eka kappale kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000026864557


        Heh heh, nyt oli jo pakko minunkin sivustaseuraajana palauttaa sinut maanpinnalle! Halooooooooooo!

        ??????


    • peloteltu millään,

      mutta koko omaa ikäpolvea psyykattiin rauhankasvatuksella, ydinuhalla, ystävällismielisellä Neuvostoliitolla ja vihamielisellä USAlla. Hieman myöhemmin tulivat sitten happosateet.

      En pelottele omia lapsiani. Toisaalta, onko se pelottelua, jos näkee duunimatkalla kypärättömän pyöräilijän kuolonkolarin ja käyttää sitä esimerkkinä kypärän hyödyllisyydestä?

    • Anonyymi

      Viisivuotiaana kun ulkovessat oli vielä kaikilla, niin sanottiin että ei saa mennä sinne vessaan illalla muuten voi velliäijä tulla.
      En koskaan oikein ymmärtänyt mikä se velliäijä oli ja mitä se tekisi lapsille , ja minkä tähden.
      Mutta pelkäsin sitä kovasti kun mummoni pelotteli käärmeillä että käärmeet tekee itsestänsä renkaan niinkuin polkupyörän kumi ja tulee kovalla vauhdilla pistämään kuolettavaa myrkkyä lapsiin. Pelkään vieläkin käärmeitä vaikka en tietenkään enää usko siihen rengas juttuun.

      Mummo oli sellainen peloittelija. Mutta me serkun kanssa saatiin tietää että mummo vuorostaan pelkää poliisia kamalasti, niin me juostiin sanomaan mummolle että nyt on poliisi tullut meidän kylää , mummo uskoi ja laittoi ovensa lukkoon eikä tullut pihalle koko päivänä. Annettiin niinkuin takaisin kun oli meitä pelotellut .

    • Anonyymi

      Pienenä luin asterixia ja siinä oli joku hahmo jolla kypärässä sarvet,enoni aina huomautti että se on piru.Ukkosta piti pelätä ja varsinkin pallosalamaa että se tulee sisälle.Tosiasiassa salama oli tullut ystäväni kotiin tehden tuhoja ja aina kun alkoi jyrähtely ystäväni oli ihan paniikissa.Tuo mustalaiset vie jos et oo kunnolla taisi olla vakiolause samoin että Koivuniemen Herra tulee jos et oo kiltisti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe