PITÄKÄÄ KIELENNE KURISSA
Jaakob 3:1-12
--
3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
3:3 Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.
3:4 Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.
3:5 Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
3:7 Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
3:8 mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
3:9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
3:10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
3:11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
3:12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
--
Kristillisissä seurakunnissa on tärkeä opettamisen virka.
Paavali luetellessaan armolahjoja mainitsee kolmantena opettamisen armolahjan, apostolin ja profeetan kutsumuksen jälkeen (1. Kor. 12:38). Opettajan tuli olla uskollinen opettamisessaan (Room. 12:7).
Opettajan tulee olla erehtymätön puheessaan. Vaikka tämä onkin mahdotonta, se tulisi olla tavoitteena, jota kohti on pyrittävä (2).
Kun ihminen hallitsee sanansa, hän kykenee hillitsemään myös ruumiinsa ja on täydellinen (2).
Suitsien käyttö hevosen hallitsemiseksi ja peräsimen käyttö laivan ohjaamiseksi ovat vertauskuvia kielen hallitsemisen merkityksestä koko ihmisen elämän suuntautumiselle (3,4,5).
Kerran jouduin suuriin erimielisyyksiin erään ystäväni kanssa. En säästellyt sanojani. Sain kuitenkin lopuksi hillittyä itseni ja sanoin: ”Olet tärkeä henkilö minulla ja rohkenempa sanoa, että Jumalallekin”. Tilanne rauhoittui. Muutama rohkaiseva sana voi saada ihmeitä aikaan. Kumpa tämän muistaisimme.
Samasta suusta ei voi lähteä kiitos ja kirous (9-11). Jeesuksen kiroamisesta Paavali puhuu Korinttilaiskirjeessään.
Paavali tiesi hyvin, ettei Korintin seurakunnassa jokainen näennäisesti Hengen vallassa ollut, ollut oikealla asialla. Korinttilaiset olivat aikaisemmin palvelleet pakanajumalia.
Mykkien kuvien edessä moni oli kuullut hurmoksellista puhetta (1. Kor. 12:2).
Paavali kehoitti erottamaan toisistaan riivajat ja Jumalan Hengen toiminnan (j.3.).
Tämä kehoitus on ajankohtainen tänäänkin, niin monenlaisia henkiä on liikkeellä.
Riivaajahenget eivät yhdy seurakunnan yhteiseen tunnustukseen ”Jeesus on Herra” (j. 3), vaan saattavat jopa kirota Jeesusta. (vrt. 1. Joh. 4:1-6).
--
7. Suo karttaa ahneutta ja välttää vilppiä,
vääryyttä, viekkautta ja kielen syntejä.
Suo, etten kadehdi toisilta lahjojasi,
saan aina armostasi minäkin kylliksi.
(Virsi 402:7).
Raamis; Jaakob 3:1-12 Kielen synnit
8
348
Vastaukset
- Heko
Kuka saa kiksejä näistä tuomioista? Ketä tai keitä nämä tuomiot hyödyttävät? Tuottaako tuomiot parannuksen? Aina vain tuomitaan ja välillä heitellään helvettiin. Raamattu on ihan ok kirja mutta tulkita täytyy ihan maalaisjärjellä.
3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi,...
---
3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi...
Minulla on pieni kirjanen ; Martti Luther, Pöytäpuheita.
Siinä hän kertoo, kuinka tulee saarnata.
-”Jokaisen saarnaajan on opittava saarnaamaan koruttomasti ja yksinkertaisesti. Se pitäisi tehdä niin, että se ymmärrettäisiin ja käsitettäisiin ja ihmiset parantaisivat elämänsä".
-"Ei pidä tavoitella saarnatessa korkeita sanoja ja loistavaa muotoa, siten näytelläkseen oppiansa ja tyydyttääkseen kunnianhimonsa. Sellaista ei tarvita. Tulee mukautua kuulijain mukaan".
-"Yksinkertainen saarna on suuri taito. Niin saarnaa Kristus.
Hän puhuu peltotöistä, sinapinsiemenestä jne. ja käyttää vain yksinkertaisia, koruttomia vertauksia”.
(Luther:Pöytäpuheita)- Karamelli
”Jokaisen saarnaajan on opittava saarnaamaan koruttomasti ja yksinkertaisesti. "
Jostain syystä kalskahti korvaan tuo kohta. Ehkä tuossa lauseessa ihminen määrittää sen tiettyihin puitteisiin. Toisaalta koen, että Luther on oikeassakin siinä suhteessa, että kyllähän viestinnän tapa kertoo jotain puhujastakin. Kuitenkin, eikö jokaisen "saarnaajan" sydämessä pitäisi olla se tunto jo itsessään miten tulee toimia? Ilman, että täytyy ikäänkuin asettaa tuollaiset "normit" miten puhua ja olla.
Jos sydän on kääntymätön, onko silloin turhaa, vaikka puhuja puhuisi kuinka "normit" täyttäen? Onko silloin sydän täynnä valhetta, ulkokuori jotain muuta? Eikö tärkeää ole myös puhujan sydämen tila? - Ajatollah finland
Syökää veljet lääkkeet joka päivä.
Karamelli kirjoitti:
”Jokaisen saarnaajan on opittava saarnaamaan koruttomasti ja yksinkertaisesti. "
Jostain syystä kalskahti korvaan tuo kohta. Ehkä tuossa lauseessa ihminen määrittää sen tiettyihin puitteisiin. Toisaalta koen, että Luther on oikeassakin siinä suhteessa, että kyllähän viestinnän tapa kertoo jotain puhujastakin. Kuitenkin, eikö jokaisen "saarnaajan" sydämessä pitäisi olla se tunto jo itsessään miten tulee toimia? Ilman, että täytyy ikäänkuin asettaa tuollaiset "normit" miten puhua ja olla.
Jos sydän on kääntymätön, onko silloin turhaa, vaikka puhuja puhuisi kuinka "normit" täyttäen? Onko silloin sydän täynnä valhetta, ulkokuori jotain muuta? Eikö tärkeää ole myös puhujan sydämen tila?Karamelli: "... miten puhua ja olla".
---
Eikö Jaakobin kirjeessäkin ole paljon ohjeita, kuinka meidän tulisi puhua ja elää.
Omalla kohdallani koen, että minut on "pysäytetty".
En tavoittele enää kovin korkeita, vaan pyrin yksinkertaiseen elämänmuotoon, vähän samaan, kuin alkukristityistä sanotaan:
"...he nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,..." (Apt 2:46).- Karamelli
Tapio522 kirjoitti:
Karamelli: "... miten puhua ja olla".
---
Eikö Jaakobin kirjeessäkin ole paljon ohjeita, kuinka meidän tulisi puhua ja elää.
Omalla kohdallani koen, että minut on "pysäytetty".
En tavoittele enää kovin korkeita, vaan pyrin yksinkertaiseen elämänmuotoon, vähän samaan, kuin alkukristityistä sanotaan:
"...he nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,..." (Apt 2:46).Aivan tottahan se on, että Jaakobin kirjeestäkin löytyy paljon ohjeita.
Kuitenkin mietin sitä, että Jumalahan kuljettaa meitä ja opettaa tällä maanpäällisellä taipaleella. Oppi tulee eletyn elämän kautta.
Ehkä siinä kyseisessä lauseessa juuri tuo "opittava" -sana kalskahti jotenkin. Voiko väkisellä oppia? Eikö juuri se "elämänkokemus" opeta, kuljettu taival? Niin kuin itsekin omalta kohdaltasi kerrot, että sinut on "pysäytetty" ja se on muuttanut sitä "sydämen ajattelutapaa". Karamelli kirjoitti:
Aivan tottahan se on, että Jaakobin kirjeestäkin löytyy paljon ohjeita.
Kuitenkin mietin sitä, että Jumalahan kuljettaa meitä ja opettaa tällä maanpäällisellä taipaleella. Oppi tulee eletyn elämän kautta.
Ehkä siinä kyseisessä lauseessa juuri tuo "opittava" -sana kalskahti jotenkin. Voiko väkisellä oppia? Eikö juuri se "elämänkokemus" opeta, kuljettu taival? Niin kuin itsekin omalta kohdaltasi kerrot, että sinut on "pysäytetty" ja se on muuttanut sitä "sydämen ajattelutapaa".Karamelli: "Oppi tulee eletyn elämän kautta".
---
Oppi ja elämä tulisi olla sopusoinnussa.
Jaakobin kirjeen 1. luvussa sanottiin, kuinka meidän tulee "hiljaisuudella ottaa sana vastaan, joka meihin on istutettu" (1:21).
Kun sana on meihin istutettu, pitäisi sen antaa myös rauhassa kasvaa ja vahvistua meissä. Sanan kuuleminen ei kuitenkaan saa jäädä vain kuuntelemiseksi, vaan meidän pitäisi olla myös sanan tekijöitä (22,27).
Olen innokas puutarhuri, kuten usein olen tästä maininnut.
Olen kylvänyt paljon eri vihannesten siemeniä. Osa on jo taimella. Mutta menee vielä viikkoja, ennenkuin tulee satoa.
Näin se on meidänkin kohdalla; menee aikaa ennenkuin sanan kylvö tuottaa satoa meissä.
Joskus lapsuudessa saatu opetus "kolahtaa" vasta aikuisiällä, joskus vasta, kun kuolema jo kolkuttaa ovella.
Saamme uskoa:
"... joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää" (2.Kor. 9:6.)
"Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy" (Gal. 6:9).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453703Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653554Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302989Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882105- 1501759
- 1051700
- 1221475
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401202Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085