Vasta jälkikäteen kirjoitettu kirkkohistoria kertoo kielilläpuhumisesta.
Tuossa noin sata vuotta Jeesuksen jälkeen kirjoitetussa kohdassa opetuslapset puhuvat kielillä mutta kuitenkin niin että ihmiset ymmärtävät puheen.
Aika hatarin perustein on helluntailaiset ottaneet homman armolahjakseen ja kaiken lisäksi joillain on muka toinen armolahja joka sen kali,kali-kielen ymmärtää.
Kielilläpuhuminen raamatussa
26
721
Vastaukset
- nettirabbi
Tämän kaiken toi esille jo profeetta Jooel ennustuksena Vanhassa testamentissa 2:28-32. Jeesus ei kehottanut odottamaan Pyhällä Hengellä täyttymistä 100 vuotta, vaan heti muutaman päivän kuluttua helluntaina Jeesuksen lupaus toteutui ja se jatkuu tuoreena edelleen (Apt. 2 luku).
"Oudoilla kielillä ja vieraiden huulilla olen puhuva tälle kansalle, eikä se sittenkään kuuntele minua, sanoo Herra (Jes.28:11-12).
Outoja kieliä ei siis ole tarkoitettu merkiksi uskoville vaan niille, jotka eivät usko; profetoiminen sen sijaan ei ole merkkinä epäuskoisille vaan uskoville (1. Kor. 14:22).
TÄMÄN KAIKEN voi elää jokainen ihminen todeksi -uskomalla Herraan Jeesukseen. Ei mikään seurakunta tai pastori täytä ketään Pyhällä Hengellä - sitä ei myöskään kukaan ansaitse tai saavuta - se on Jumalan 100% lahja uskovalle, eli syntien anteeksiantamuksen kokeneelle ihmiselle.- kuulemisen perusteella
kukaan uskovaiseksi käänny. Tarkoitan sitä mölinää, joka kuuluu helluntaiseurojen pitopaikoilta.
Päinvastoin. Jos joku asia lopullisesti vieraannuttaa uskosta, niin armolahjat sen viimeistään tekevät. Varsinkin parantamisen-, kielilläpuhumisen-, kielilläpuhumisen selittämisen- ja profetoimisen armolahjat ovat niin selvää humpuukia, ettei sellaista kukaan vähänkään järkevä voi hyväksyä.
kun joku kehui täällä, kuinka hänen viisivuotias lapsenlapsensa on oppinut puhumaan "kielillä"! Jos aikuiset ihmiset haluavat kalkattaa, on se tietysti outoa mutta ilkeäksi asia muuttuu viimeistään siinä vaiheessa, kun sitä neuvotaan lapsille.
- tarina
menivät helluntailaisten telttaan ja alkoivat keskenään puhua saamenkieltä. kohta helluntaijohtaja tuli heidän luokseen ja kiitteli ja ylisti "Tsiisusta" helluntailaiseen tapaan miesten armolahjasta ja pyysi heitä liittymään lahkoon, kun kieletkin on jo saatu?
- ovat tarttuneet
paljon turhempiinkin juttuihin. Ei kun ilmiantoa kehiin.
Taannoin lestadiolaisten palstalla joku kehuskeli, kuinka hän antaa remmiä lapsilleen, vaikka laki kieltää. Myös lestadiolaisten omassa lehdessä oli ruumiillista kuritusta selvästi suositteleva pääkirjoitus.
Uskovat kuvittelevat vielä 2000- luvulla raamatun "lain" menevän maallisen lain edelle. tarina kirjoitti:
menivät helluntailaisten telttaan ja alkoivat keskenään puhua saamenkieltä. kohta helluntaijohtaja tuli heidän luokseen ja kiitteli ja ylisti "Tsiisusta" helluntailaiseen tapaan miesten armolahjasta ja pyysi heitä liittymään lahkoon, kun kieletkin on jo saatu?
ja saattaa ollakin totta. Ja tietysti saamen kieli kuulostaa aidolta kalkatukseen verrattuna, joten vaikutuksen se varmasti tekee paimeneen.
- todé
"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä."
- Krusifiksu
Työmies2 kirjoitti:
lapsikin "salaisuuksia hengessä"? Entäpä umpihumalainen?
Mitä luulet pilkallasi saavasi aikaiseksi?
Pilkkasi on "lapsellista jokeltelua" ja jokaisesta sanasta joudut kerran itse vastaamaan... - Pakanain-Huuto
kielillä puhuminen ei ole tarkoitettukaan ihmisen ymmärrettäväksi. Se on kai jonkinlaista yksityistä kommunikointia Jumalan kanssa. Vaikka toisaalta, kyllähän Jumala kaikki maailman kielet ymmärtää, niin että miksi tämä kielillä puhumisen armolahja olisi niin kuin Pyhästä Hengestä, sehän voi olla myös siitä pahuuden hengestä.
Parasta pelata varman päälle ja puhua omaa kieltä, jos niin kuin olisi asiaa tuonne ylöspäin. Krusifiksu kirjoitti:
Mitä luulet pilkallasi saavasi aikaiseksi?
Pilkkasi on "lapsellista jokeltelua" ja jokaisesta sanasta joudut kerran itse vastaamaan...että lapsen jokeltelulla ja humalaisen mongerruksella on tarkoituksena saada asia ilmaistua kuulijalle. Uskovaisen kalkatuksen tarkoituksena sen sijaan on esitellä kyseistä armolahjaansa ja todistella hurskauttaan.
- todé
Pakanain-Huuto kirjoitti:
kielillä puhuminen ei ole tarkoitettukaan ihmisen ymmärrettäväksi. Se on kai jonkinlaista yksityistä kommunikointia Jumalan kanssa. Vaikka toisaalta, kyllähän Jumala kaikki maailman kielet ymmärtää, niin että miksi tämä kielillä puhumisen armolahja olisi niin kuin Pyhästä Hengestä, sehän voi olla myös siitä pahuuden hengestä.
Parasta pelata varman päälle ja puhua omaa kieltä, jos niin kuin olisi asiaa tuonne ylöspäin.- ja kokenut, että tämä lahja on erityisesti minua varten, minun "hengellistä rakentumistani" varten. Kun puhun "salaisuuksia hengessä", puhettani ymmärtää vain Pyhä Henki. Se on varman päälle puhumista, jos mikä.
- Pakanain-Huuto
todé kirjoitti:
- ja kokenut, että tämä lahja on erityisesti minua varten, minun "hengellistä rakentumistani" varten. Kun puhun "salaisuuksia hengessä", puhettani ymmärtää vain Pyhä Henki. Se on varman päälle puhumista, jos mikä.
Se on yksityisluontoista keskustelua Korkeimman Voiman kanssa. Ei sitä kukaan muu ymmärrä eikä tarvitsekaan kuin se, jolla tämä Pyhän Hengen lahja on.
Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että uskova puhuu myös yksin kielillä = juuri sitä, että se vahvistaa uskoa ja antaa luottamusta niin maallisen elämän koukeroihin kuin samaten varmistaa suhdettaan ylöspäin.
Kun uskova puhuu kielillä, ei siinä pitäisi olla toisilla nokan koputtamista, sillä uskosta osaton ei voi tätä ymmärtää.
Keneltähän se lienee pois, jos uskovat papattavat kielillä?
Allekirjoittanut on kuullut paljon kielillä puhumista mutta ei ole päässyt vieläkään selville mistä lähteestä tämä "lahja" tulee. Ihmisen psyykkisestä luonteesta vai ihan tosissaan Jumalasta eli Pyhästä Hengestä. todé kirjoitti:
- ja kokenut, että tämä lahja on erityisesti minua varten, minun "hengellistä rakentumistani" varten. Kun puhun "salaisuuksia hengessä", puhettani ymmärtää vain Pyhä Henki. Se on varman päälle puhumista, jos mikä.
Tarkoitat kai että ne kaksi muuta Jumalaasi ei sitten kuule kun höpiset pyhälle hengelle.
- valonlapsi75
Lue korinttolaiskirje 12:10 vai muka kirkkohistoriasta tullutta...buahhahhahhahhaa!!!
Kuten aloitusviestissä sanoin:
"Vasta jälkikäteen kirjoitettu kirkkohistoria kertoo kielilläpuhumisesta.
Tuossa noin sata vuotta Jeesuksen jälkeen kirjoitetussa kohdassa opetuslapset puhuvat kielillä mutta kuitenkin niin että ihmiset ymmärtävät puheen"
Sun kannattais lukea ensin ennen kuin naurat.
Korinttolaiskirjeessähän on vaan pelkkiä Paavalin omissa nimissä tekemiä lupauksia.
Ei siellä kielillä puhuta.
Lupauksia siellä mainitsemassasi kohdassa on paljonkin joista suurin osa on ihan jokapäiväisiä asioita ihmisille kuten toisen ymmärtäminen,vieraan kielen osaaminen.
Tuossapa nuo raamatussa mainitut armolahjat.
Suurin osa niistä ei ole mitään armolahjoja ja loput on huuhaata.
* Apostolin armolahja
* Evankeliumin julistamisen armolahja
* Opettamisen armolahja
* Paimenen armolahja
* Ennustamisen armolahja
* Henkien erottamisen armolahja
* Henkien karkottamisen armolahja
* Ilmestyksen armolahja
* Kielillä puhumisen armolahja
* Kielten selittämisen armolahja
* Terveeksi tekemisen armolahja
* Tiedon sanojen armolahja
* Uskon armolahja
* Viisauden sanojen armolahja
* Voimallisten tekojen armolahja
* Marttyyrin armolahja
* Naimattomuuden armolahja
* Antamisen armolahja
* Avustamisen armolahja
* Johtamisen armolahja
* Laulun armolahja
* Laupeuden harjoittamisen armolahja
* Palvelemisen armolahja
* Rohkaisemisen armolahja
* Seurakunnan hallitsemisen armolahja- valonlapsi75
Pe.ku kirjoitti:
Kuten aloitusviestissä sanoin:
"Vasta jälkikäteen kirjoitettu kirkkohistoria kertoo kielilläpuhumisesta.
Tuossa noin sata vuotta Jeesuksen jälkeen kirjoitetussa kohdassa opetuslapset puhuvat kielillä mutta kuitenkin niin että ihmiset ymmärtävät puheen"
Sun kannattais lukea ensin ennen kuin naurat.
Korinttolaiskirjeessähän on vaan pelkkiä Paavalin omissa nimissä tekemiä lupauksia.
Ei siellä kielillä puhuta.
Lupauksia siellä mainitsemassasi kohdassa on paljonkin joista suurin osa on ihan jokapäiväisiä asioita ihmisille kuten toisen ymmärtäminen,vieraan kielen osaaminen.
Tuossapa nuo raamatussa mainitut armolahjat.
Suurin osa niistä ei ole mitään armolahjoja ja loput on huuhaata.
* Apostolin armolahja
* Evankeliumin julistamisen armolahja
* Opettamisen armolahja
* Paimenen armolahja
* Ennustamisen armolahja
* Henkien erottamisen armolahja
* Henkien karkottamisen armolahja
* Ilmestyksen armolahja
* Kielillä puhumisen armolahja
* Kielten selittämisen armolahja
* Terveeksi tekemisen armolahja
* Tiedon sanojen armolahja
* Uskon armolahja
* Viisauden sanojen armolahja
* Voimallisten tekojen armolahja
* Marttyyrin armolahja
* Naimattomuuden armolahja
* Antamisen armolahja
* Avustamisen armolahja
* Johtamisen armolahja
* Laulun armolahja
* Laupeuden harjoittamisen armolahja
* Palvelemisen armolahja
* Rohkaisemisen armolahja
* Seurakunnan hallitsemisen armolahjaEi sun kans kannata edes väitellä, sä elät niin suuressa pimeydessä mut tulee aika jolloin kaikki teot tulevat esiin ja silloin sä kadut noita mielipiteitäsi..
Ja kirkkohistoria on täysin eri asia kuin Raamattu mut ehkäpä vielä löytyy ihminen joka jaksaa rukoilla elävän uskon sullekkin..
Iloista kesää.. valonlapsi75 kirjoitti:
Ei sun kans kannata edes väitellä, sä elät niin suuressa pimeydessä mut tulee aika jolloin kaikki teot tulevat esiin ja silloin sä kadut noita mielipiteitäsi..
Ja kirkkohistoria on täysin eri asia kuin Raamattu mut ehkäpä vielä löytyy ihminen joka jaksaa rukoilla elävän uskon sullekkin..
Iloista kesää..kyllästy tuohon Helvetillä pelottelemiseen?
- Krusifiksu
Työmies2 kirjoitti:
kyllästy tuohon Helvetillä pelottelemiseen?
Miten niin "pelottelemiseen"? Mainitsiko joku jotain sellaista? Taisit vain itse tulkita sen niin; eikä se ole mitään "pelottelemista", onpahan vaan, yleensä, ns. "kolikolla kaksi puolta"...
Krusifiksu kirjoitti:
Miten niin "pelottelemiseen"? Mainitsiko joku jotain sellaista? Taisit vain itse tulkita sen niin; eikä se ole mitään "pelottelemista", onpahan vaan, yleensä, ns. "kolikolla kaksi puolta"...
Mitä tämä muuta on kuin pelottelua? Ehkä uhkailua?
"tulee aika jolloin kaikki teot tulevat esiin ja silloin sä kadut noita mielipiteitäsi.."
Luulisi kyllästyttävän. Helvetti kun kuitenkin on ihan teidän uskovaisten ikioma juttu, joten pelottelisitte sillä toisianne.- Krusifiksu
Työmies2 kirjoitti:
Mitä tämä muuta on kuin pelottelua? Ehkä uhkailua?
"tulee aika jolloin kaikki teot tulevat esiin ja silloin sä kadut noita mielipiteitäsi.."
Luulisi kyllästyttävän. Helvetti kun kuitenkin on ihan teidän uskovaisten ikioma juttu, joten pelottelisitte sillä toisianne.>>> Mitä tämä muuta on kuin pelottelua? Ehkä uhkailua?
Luulisi kyllästyttävän. Helvetti kun kuitenkin on ihan teidän uskovaisten ikioma juttu, joten pelottelisitte sillä toisianne. >>>
-Ei ole, vaan varoituksen sanaa, ettei kukaan sitten kerran voi yrittää väittää, että "emmä tienny"...
-Ihan itsehän sinä osasit vetää johtopätöksesi, mistä on kysymys, joten kyllä olet asiasta tietoinen.
-Kyllä on ihan aiheellinen muistutus, että varoittelemme samalla toisiammekin, siinä missä uskosta osattomiakin, mutta pääpaino on kuitenkin aina kertoa siitä, että Jeesus Kristus on KAIKILLE IHMISILLE vapahtaja heidän synneistään, ja kaikille ilman pelastusta oleville, pelastukseksi kadotukseen ja helvettiin joutumisen tuomiosta, joka sitten on ihmisen iäisyyskohtalo, jos hän ei parannusta tee elämänsä aikana ja hylkää syntejään.
Ja se ratkaisu on JOKAISEN tehtävä ELÄMÄNSÄ AIKANA; kukaan muu ei sitä voi toisen puolesta tehdä, vaikka kuinka olisivat vieneet isät ja äidit lapsikasteelle pienokaistaan. Tai, vaikka olisi rippikoulussakin istuttu vaadittava tuntimäärä; ei se ole silti vielä SE RATKAISEVA RATKAISU. Jos joku sellaisia valehtelee, niin saa siitä valheesta, Jumalan edessä, todella ankaran tuomion aikanaan. Jokainen tekee selkeästi oman ratkaisunsa; niin paljon meitä rakastava Jumala kunniottaa ihmisen OMAA TAHTOA. Niin Hän on oikeudenmukainen. Krusifiksu kirjoitti:
>>> Mitä tämä muuta on kuin pelottelua? Ehkä uhkailua?
Luulisi kyllästyttävän. Helvetti kun kuitenkin on ihan teidän uskovaisten ikioma juttu, joten pelottelisitte sillä toisianne. >>>
-Ei ole, vaan varoituksen sanaa, ettei kukaan sitten kerran voi yrittää väittää, että "emmä tienny"...
-Ihan itsehän sinä osasit vetää johtopätöksesi, mistä on kysymys, joten kyllä olet asiasta tietoinen.
-Kyllä on ihan aiheellinen muistutus, että varoittelemme samalla toisiammekin, siinä missä uskosta osattomiakin, mutta pääpaino on kuitenkin aina kertoa siitä, että Jeesus Kristus on KAIKILLE IHMISILLE vapahtaja heidän synneistään, ja kaikille ilman pelastusta oleville, pelastukseksi kadotukseen ja helvettiin joutumisen tuomiosta, joka sitten on ihmisen iäisyyskohtalo, jos hän ei parannusta tee elämänsä aikana ja hylkää syntejään.
Ja se ratkaisu on JOKAISEN tehtävä ELÄMÄNSÄ AIKANA; kukaan muu ei sitä voi toisen puolesta tehdä, vaikka kuinka olisivat vieneet isät ja äidit lapsikasteelle pienokaistaan. Tai, vaikka olisi rippikoulussakin istuttu vaadittava tuntimäärä; ei se ole silti vielä SE RATKAISEVA RATKAISU. Jos joku sellaisia valehtelee, niin saa siitä valheesta, Jumalan edessä, todella ankaran tuomion aikanaan. Jokainen tekee selkeästi oman ratkaisunsa; niin paljon meitä rakastava Jumala kunniottaa ihmisen OMAA TAHTOA. Niin Hän on oikeudenmukainen.omassa päässänne, näin ollen sitä ei voi muut pelätäkään. Usein kyllä uskovaiset yrittävät järjestää lähimmäisilleen sen Helvetin tänne maan päälle.
- Krusifiksu
Työmies2 kirjoitti:
omassa päässänne, näin ollen sitä ei voi muut pelätäkään. Usein kyllä uskovaiset yrittävät järjestää lähimmäisilleen sen Helvetin tänne maan päälle.
>>> Usein kyllä uskovaiset yrittävät järjestää lähimmäisilleen sen Helvetin tänne maan päälle. >>>
-No mitä mitä, -mitäs kamalaa ne uskikset sitten ovat "järjestäneet"? Kerrohan meillekin; ollaan tosi kiinnostuneita asioista...
-Kerro mistä syytä olet aivan erityisen katkera? Oletko ns. "uskovaisten vanhempien" taholta joutunut kaltoin kohdelluksi, vai mistä kenkä puristaa...? Krusifiksu kirjoitti:
>>> Usein kyllä uskovaiset yrittävät järjestää lähimmäisilleen sen Helvetin tänne maan päälle. >>>
-No mitä mitä, -mitäs kamalaa ne uskikset sitten ovat "järjestäneet"? Kerrohan meillekin; ollaan tosi kiinnostuneita asioista...
-Kerro mistä syytä olet aivan erityisen katkera? Oletko ns. "uskovaisten vanhempien" taholta joutunut kaltoin kohdelluksi, vai mistä kenkä puristaa...?homojen vainoaminen on asiasta yksi hyvä esimerkki.
- Krusifiksu
Työmies2 kirjoitti:
homojen vainoaminen on asiasta yksi hyvä esimerkki.
"Vainoaminen"?
-En ole ainakaan omassa seurakunnassani sellaista havainnut, enkä tiedä siellä ketään homoa olevankaan...
-Minkälaista "vainoamista" tarkoitat? Mikä on vainon määritelmä?
- luterilainen kielilläpuhuva
Raamatunkohdat joissa kielilläpuhumisesta mainitaan:
”Mk 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat UUSILLA KIELILLÄ,
Apt 2:4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja ALKOIVAT PUHUA MUILLA KIELILLÄ, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
Apt 10:46 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46. sillä he kuulivat HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ ja ylistävän Jumalaa.
Apt 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat.
1Kr 12:10toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen ERI KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJAN, TOINEN TAAS LAHJAN SELITTÄÄ KIELIÄ.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
1.Kr 12: 28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, PUHUA ERI KIELILLÄ.
1.Kr 12. 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? EIVÄTHÄN KAIKKI PUHU KIELILLÄ? Eiväthän kaikki kykene NIITÄ SELITTÄMÄÄN?
1.Kr 13: 1. Vaikka minä PUHUISIN IHMISTEN ja ENKELIEN KIELILLÄ, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
1.Kr 13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA, ja tieto katoaa.
1Kr 14: 2. Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.
1.Kr 14: 4. KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
1.Kr 14: 5. Soisin teidän KAIKKIEN PUHUVAN KIELILLÄ, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne KIELILLÄ PUHUEN, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13. Sentähden rukoilkoon se, JOKA KIELILLÄ PUHUU, ETTÄ HÄN TAITAISI SELITTÄÄ.
14. Sillä JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.
1.Kr 14: 15. Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.
16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
18. Minä kiitän Jumalaa, että PUHUN KIELILLÄ ENEMMÄN kuin teistä kukaan;
19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, KUIN KYMMENENTUHATTA SANAA KIELILLÄ.
1.Kr 14. 21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
22. KIELET EIVÄT SIIS OLE MERKIKSI USKOVILLE, vaan NIILLE, JOTKA EIVÄT USKO; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja KAIKKI SIELLÄ PUHUISIVAT KIELILLÄ ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, MIKÄ PUHUU KIELILLÄ, MIKÄ SELITTÄÄ; KAIKKI TAPAHTUKOON RAKENNUKSEKSI.
1.Kr 14. 27. JOS KIELILLÄ PUHUTAAN, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja YKSI KERRALLAAN, JA YKSI SELITTÄKÖÖN;
28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
1.Kr 14. 39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ KIELILLÄ PUHUMASTA.
40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.
Ehkä muuallakin kielilläpuhumisesta mainitaan, mutta edellä tärkeimmät asiaan vaikuttavat kohdat.
------------------
MONET VÄITTÄVÄT, ETTÄ KIELILLÄPUHUMISEN LAHJAN TULEE OLLA JOTAKIN OLEMASSA OLEVAA KANSALLISTA KIELTÄ.
Monesti varmaan niin onkin mutta EI suinkaan AINA, tai jopa erittäin harvoin.
KUVITELLAANPA, että kielet olisivat jotakin olemassa olevaan kieltä vaikkapa Englantia. Eli joku siis saisi Pyhän Hengen lahjana Englannin kielen puhumisen lahjan, muutat ei ymmärtäisi itse siitä mitään.
Itse hän ei siis ymmärtäisi puhumaansa Englantia vaan seurakunnassa pitäisi olla toinen joka on saanut Pyhältä Hengeltä lahjan selittää Englannin kieliä.
Eli toimittaisiin Raamatun opetuksen mukaan:
Yksi puhuu Englantia ja joku toinen selittää. Jos puhutaan paikalla olevalla Englantilaiselle, niin miksi se pitäisi selittää toisillekin.
Miksi pitäisi puhua kokouksessa Englantia ? Miksi Englantia puhuttaessa rakennutaan, miksi ei Suomea puhuttaessa?
Miksi sanotaan:
” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet KUKAAN ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”
Tokihan nyt Englantia ymmärtää kokouksessa monikin.
Olisko niin, että kielillä puhumisen armolahjan voi opiskella – Englantiahan opiskellaan, - onko siis Englantia osaavalla armolahja puhua kielillä? Ja olisko Englantia tulkkaavalla armolahja selittää kieliä?
MIKSI KOTONA PITÄIS PUHUA ENGLANTIA JUMALALLE?
Sanotaanhan Raamatussa:
” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.”
Onko kotona Englantia Jumalalle puhuva salaisuuksia Jumalalle puhuva? Miksi ei puhuisi Suomeksi Jumalalle?
”KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN”
Olisko niin, että Englantia puhuva rakentaa itseään hengellisesti puhuessaan Englantia?
”KIELLILLÄ PUHUMINEN LAKKAA”
Lakkaisiko englannin puhuminen joskus?
Eipä oikein tunnu menevän kohdalleen tuo ”Englannin kielen armolahja”.
Kielillä puhuminen on toki ”järjetöntä” eikä siihen löydy järjellistä selitystä.
Vaan löytyisikö Hengellinen selitys?
VÄITÄN, ETTÄ ARMOLAHJA NIMELTÄ ”KIELILLÄ PUHUMINEN” ei tuskin koskaan ole ( tai on aika harvoin) jotakin kansallista kieltä.
Kielilläpuhumisesta ei mainita kai kuin eka helluntaina, sitä että eri kielet olivat jotta paikalla olevan muunkieliset ymmärtäisivät mitä kiitetään.
Paavali ei viittaa mitään kasallisten kielten suuntaan. Hän opettaa, että Korintossa uskovat puhuvat jotakin kieltä mikä ei ole kansallista kieltä.
Toteaahan hän että puhumaan kotona kielillä Jumalalle salaisuuksia.
Myöskin maininta, että kielet rakentaa kielillä puhuvaa hengellisesti.
Paavali itsekin toteaa omalta kohdaltaan, että hänen on rukoiltava ja veisattava kiitosta kielillä ja myöskin ymmärryksellä;
” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.
Kuinka siis on?:
"Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.”
Paavali siis rukoilee kielillä jota kieltä hän ei itse ymmärrä, myöskin Paavali veisaa kiitosta kielillä jota ei ymmärrä itse .Mutta hän rukoillee myöskin ymmärryksellä ja veisaa ymmärryksellä- eli rukoilee ja veisaa kielellä jota hän itsekin ymmärtää, mutta myöskin niin että hän ei itse sitä ymmärrä.
Tuntuu tosi ”järjettömältä” ja järjelle se järjetöntä onkin. MUTTA ei Hengelle.
Kielilläpuhumisessa ei olekaan kyse järjen asiasta vaan Hengellisestä asiasta joka on tutkiskeltava Hengellisesti.
Sellainen ihminen joka ei omaa mitään Pyhän Hengen yliluonnollista lahjaa , sellaisen on mahdotonta käsittää koko asiaa , vaan katselee noita asioita täysin ulkopuolelta, omiin luuloihinsa perustuen
Itsekään en ymmärtänyt kielilläpuhumisesta ja muistakaan Pyhän Hengen lahjoista hälkäsen pöläystä ennen kuin itse yllättäen sain kielet vaikka en ollut muistaakseni KOSKAAN kuullut 30 vuoden aikana kenenkään puhuvan kielillä. Muiden armolahjojen saamisen myötä Pyhä Henki avasi myöskin ymmärryksen käsittämään Pyhän Hengen lahjoja laajemmin.
Tärkeää on että silloin kun ei oikein tiedä mitä rukoilee, niin on kuten sana sanoo:
” Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”
Henki rukoilee kielillä- ihan niin kuin Paavali toteaa omalta kohdaltaan;
” Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI”
Toki on rukoiltava myöskin ymmärryksellä. Ihan selvällä Suomella:
” mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI;”
” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN”
Jumala kyllä ymmärtää kieliä, vaikka et itse niitä ymmärtäisikään sanotaanhan selvästi:
” KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”
Valtavan ihanan asia.
Siksi on siis hyvä rukoilla ja pyytää jotakin hengellistä lahjaa. Kielilläpuhumisen lahja on niistä yleisin.
” pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.”
Eikä se itsensä hengellinen rakentaminen ole pahaksi ollenkaan.
Itse en ole puhunut kielillä hengellisessä kokouksessa kai muuta kuin parisen kertaa ja silloinkin tiesin, että selittäjä on paikalla, ja siitäkin on aikaa jo 15 vuotta.
Monesti menee ehkä vuosikin tai enemmänkin, että en muista koko kielilläpuhumista.
Kuitenkin pystyn koska tahansa aloittaa puhumaan kielillä oli tilanne muuten mikä tahansa.
Eräs asia vielä:
Kielillä puhumista on toki sellaistakin, että uskova pystyy puhumaan kielillä VAIN tietyssä hengellisessä ”hurmostilassa” ollessaan. Siksi kai joissakin luterilaisissa piireissä puhutaankin ”hurmoskielistä”.
Näinhän -92 käänös myöskin yhdessä kohtaa sanoo:
1.Kr 14:19 ” Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.”
Varsinaisesti kielet eivät kuitenkaan ole mitään ”hurmoskieliä” –mutta on toki niitäkin. ”Hurmoskielet ” omaava ei siis pysty puhumaan kielillä koska tahansa vaan ainoastaan tietyssä ”hurmostilassa” ollessaan.
Tuollaisessa hurmostilassa on kuitenkin omat vaaransa- mistä kyseinen hurmos on lähtöisin?
Paljon on hurmosta joka saadaan aikaan manipuloimalla ja kiihottamalla. Sellaisen on hyvin yleistä pakanauskontojen piirissä, mutta valitettavasti tuollaista kiihottamista esiintyy täällä Suomessakin yltiökarismaattisissa piireissä.
luterilainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.4062629IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk841995- 1581541
Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.611448Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten171396Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021241- 1441032
Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu501024Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla44890- 71882