Kauanko auto kestää?

Itarus

Jos ostan uuden, keskihintaisen, kestäväksi kehutun auton, huollan sen säännöllisesti ja muutenkin pidän kuin kukkaa kämmenelle niin kauanko sillä ajelen? Vuodessa tulee ajettua vaatimattomat 25 000 kilometriä joten kai auto kestää 20 vuotta ja miljoona kilometriä?

41

5642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpyp

      corolla kestää tommosen ihan hyvin.

      • vai corolla

        Kysymys on siitä kuinka autoa ja huoltaa.
        Jos Corollaa ei ruostesuojata uutena, eikä muutenkaan välitetä sen korin huoltamisesta, hylätään se ruostevikojen takia katsatuksessa ennen 10. ikävuotaan, varsinkin jos sillä ajetaan suolatuilla teillä. Tämä asia on lähes 100% varmaa.
        Perustekniikkam (moottori/voimansiirto) saattaa hyvinkin kestää sen 500tkm eli 20v aloittajan ajoilla.
        Alustassa tulee korjattavaa jo ennen 200tkm. Iskunvaimentajat, jarrut ja pakoputki tulee tiensä päähän jopa ennen 100tkm.

        Kaikki autot kestävät varmasti 20v oikealla pidolla ja oikea-aikaisilla toimenpiteillä/korjauksilla.


      • sama
        vai corolla kirjoitti:

        Kysymys on siitä kuinka autoa ja huoltaa.
        Jos Corollaa ei ruostesuojata uutena, eikä muutenkaan välitetä sen korin huoltamisesta, hylätään se ruostevikojen takia katsatuksessa ennen 10. ikävuotaan, varsinkin jos sillä ajetaan suolatuilla teillä. Tämä asia on lähes 100% varmaa.
        Perustekniikkam (moottori/voimansiirto) saattaa hyvinkin kestää sen 500tkm eli 20v aloittajan ajoilla.
        Alustassa tulee korjattavaa jo ennen 200tkm. Iskunvaimentajat, jarrut ja pakoputki tulee tiensä päähän jopa ennen 100tkm.

        Kaikki autot kestävät varmasti 20v oikealla pidolla ja oikea-aikaisilla toimenpiteillä/korjauksilla.

        1. virke kuuluu tietenkin olla: "Kysymys on siitä kuinka autoa pitää ja huoltaa."


      • Anonyymi
        vai corolla kirjoitti:

        Kysymys on siitä kuinka autoa ja huoltaa.
        Jos Corollaa ei ruostesuojata uutena, eikä muutenkaan välitetä sen korin huoltamisesta, hylätään se ruostevikojen takia katsatuksessa ennen 10. ikävuotaan, varsinkin jos sillä ajetaan suolatuilla teillä. Tämä asia on lähes 100% varmaa.
        Perustekniikkam (moottori/voimansiirto) saattaa hyvinkin kestää sen 500tkm eli 20v aloittajan ajoilla.
        Alustassa tulee korjattavaa jo ennen 200tkm. Iskunvaimentajat, jarrut ja pakoputki tulee tiensä päähän jopa ennen 100tkm.

        Kaikki autot kestävät varmasti 20v oikealla pidolla ja oikea-aikaisilla toimenpiteillä/korjauksilla.

        Minulla on uutena ostettu 2000 vuoden Corolla, ajettu vajaat 300 000 km. Katsastuksessa ei ole koskaan edes huomautettu mistään koriin liittyvästä, esim. ruosteesta. Iskunvaimentimet ovat alkuperäiset, jarrupalat ja -kengät on kerran vaihdettu tällä vuosikymmenellä ja samoin koko pakoputkisto kerran pari vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on uutena ostettu 2000 vuoden Corolla, ajettu vajaat 300 000 km. Katsastuksessa ei ole koskaan edes huomautettu mistään koriin liittyvästä, esim. ruosteesta. Iskunvaimentimet ovat alkuperäiset, jarrupalat ja -kengät on kerran vaihdettu tällä vuosikymmenellä ja samoin koko pakoputkisto kerran pari vuotta sitten.

        Fossiilit toimii...nyt eletään vuotta 2024 ja tekniikkaa on tullu paljon lisää...erg ,hiukkasloukut, ajovakautukset,start stopit,ikkunakamerat,hätäcall,automaatit jne..kyllä nykyisten autojen elinkaari on lyhempi kuin 25 vuotta,jossain kohtaa tulee vastaan
        uudemmissa autoissa korjaamisen kalleus niin ettei auto kannata enää korjata...ja ei toyotakaan ole enää halpa uutena kuten joskus aikoinaan oli...


    • kestä

      20v 25tkm/v tekee 500tkm, sen se voi juuri ja juuri kestää, mikäli jokin paja vielä ylläpitää ko. mallin tietokoneohjelmia yms. ja osia saa.
      Mutta voihan se vaikka kolaroitua ihan uutena tai sattua maanantai painos.

    • Rüsselsheimin turkkilainen

      B-mallin Ascona kesti minulla 27-vuotiaaksi. Siinä vaiheessa alkoi osien saanti normaalikanavia myöten käydä niin vaikeaksi, että myin sen jääratahemmoille. Niille ei ole niin tärkeää, kestääkö osan tulo kaksi viikkoa, mutta minulle semmoinen tarkoittaa rokulia. Pari kolme vuotta olisin vielä voinut Opelia muuten pitääkin.

      Autolla oli ajettu sen ostaessani kymmenisen vuotta aikaisemmin 250000 ja myydessä 450000 km. Paljonhan tuolle taipaleelle mahtui remonttia, mutta mikäpä tehdessä kun pääomakulut olivat noin satanen vuodessa. Enkä jäänyt koskaan tielle.

    • The Rat

      Eiköhän siinä käy niin että kymmenen vuoden jälkeen alkaa tulla halvemmaksi ostaa uudempi tilalle kuin pitää vanhaa... :)

      Itse laskin pitäväni autoani seitsemän vuotta. Pakko ei ole, mutta sen voisi onnistuakin, kilsoja tulee vain luokkaa 300 000 tuona aikana. Pitäisi dieselin kestää (ja korikin sinkitty). :)

      • Nimittäin juuri tuon 7 vuoden jälkeen vasta tili tehdään! Vaihtoarvohan on silloin jo "lähellä nollaa" Ei voi enää pudota ? 3 tonnia/v niinkuin alussa.

        Itelläkin viimeisen 2v aikana huolto- ja korjauskulut joku 500e.

        Ikää autolla nyt 9v/380tkm ja vuodessa ajan lähes 40tkm.

        Jos Autolla ajetaan 25tkm/v varmasti kestää pidempään


      • The Rat
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Nimittäin juuri tuon 7 vuoden jälkeen vasta tili tehdään! Vaihtoarvohan on silloin jo "lähellä nollaa" Ei voi enää pudota ? 3 tonnia/v niinkuin alussa.

        Itelläkin viimeisen 2v aikana huolto- ja korjauskulut joku 500e.

        Ikää autolla nyt 9v/380tkm ja vuodessa ajan lähes 40tkm.

        Jos Autolla ajetaan 25tkm/v varmasti kestää pidempään

        Laskeskelin että tuossa vaiheessa tarvinnen joka tapauksessa kokoluokkaa isomman kulkupelin... Enkä ole kovinkaan ihastunut autoon jossa alkaa olla pikkuvikaa enemmänkin - mutta sittenhän sen näkee.

        Ei autolla muuten ajeta tilintekomielessä. Se nyt on ihan mahdoton ajatus. :)


      • The Rat kirjoitti:

        Laskeskelin että tuossa vaiheessa tarvinnen joka tapauksessa kokoluokkaa isomman kulkupelin... Enkä ole kovinkaan ihastunut autoon jossa alkaa olla pikkuvikaa enemmänkin - mutta sittenhän sen näkee.

        Ei autolla muuten ajeta tilintekomielessä. Se nyt on ihan mahdoton ajatus. :)

        ...ala heti takuuajan jälkeen! Sitäpaitsi nykyautoissa tuntuu olevan vikaantuvaa "härpäkkää" entistä enemmän! TV:ssäkin oli keväällä juttua.

        "Ei autolla muuten ajeta tilintekomielessä." -älä tätä nyt ihan kirjaimellisesti ota. Vaikka esim. taksit ajavat ihan tilintekomielessä :-)

        Kun 3t/v menee ensimmäisen 7v aikana jäljelle jää niin vähän (5t) (kun kilometreja on paljon)että seuraavana 3v menee korkeintaan 1t/v, eli jos laitat auton vaihdon asemesta 2t/v pankkitilille, (tai vaikka rahastoon) sinulla on pankissa korkoineen yli 6t tili, väität mitä hyvänsä.....

        "Laskeskelin että tuossa vaiheessa tarvinnen joka tapauksessa kokoluokkaa isomman kulkupelin... " -tämä asia taas ei liity mitenkään kestävyys/kustannusvertailuun.

        Jos käyttötarkoitus muuttuu, siihen kuluva/säästyvä pääoma on ihan eriasia.

        Päinvastainen tilanne tähän oli esim kaverilla, joka sai "pienella välirahalla" uuden sedan Almeran, kun vaihtoi farmari-Primeran uuteen.....

        "Enkä ole kovinkaan ihastunut autoon jossa alkaa olla pikkuvikaa enemmänkin" -ei kai Volkkari nyt ole niin paljon Tojotaa huonompi ole :-) ??? Minulle ainakaan mitään ihmeempää pikkuvikaa ole tullut. Yhtä hyvä tai paska -ihan kuin kukin haluaa, se on ollut samanlainen koko kuusi vuotta kun olen omistanut.


    • autosta

      ja käyttäjästä. Japanilainen auto on suunniteltu kestämään viisi vuotta ja eurooppalainen 20 vuotta. Molemmat voivat kestää pidempäänkin.

      • noin japskit pysyy liikente...

        ..kuin vain viisi vuotta, voi olla tosiaan suunniteltu noin mutta ei ero ihan noin dramaattinen ole 5 vs 20.


      • 102030405060

        No sitten on kyllä suunnittelu mennyt pieleen molemmilla, kun reaalimaailma on juuri toisinpäin.


    • tuolla 25tkm/v niitä kilsoja kun tulee 20v vai puoli miljoonaa kilometriä.

    • todella kauan

      Eihän koskaan voi tietää saako sunnuntai kappaleen mutta jos saa ehjän pelin niin kyllä hyvin pidettynä auto kestää todella kauan.

      Suurimmalla osalla autoista vaan ajetaan niin että niiden normaali elinkaari vähintäänkin puolitetaan.

      Olisi mielenkiintoinen testi ja hiukan pitkä sellainen. Että ajettaisiin autolla todella siististi niin taloudellisesti kuin vaan voi olosuhteet huomioiden. Katsotaan kauanko se auto todella kestää ja mitä joutuu huoltamaan pakollisten lisäksi kuten yljyt nyt on yksi sellainen kohta jossa ei kannata säästää.

      Jos vaikka jokin taksi käytössä kestää tai muussa ammattiajossa ilman suurta remppaa yli 600tkm. Se on paljon ottaen huomioon että siellä ei ainakaan aina ajeta kovin autoa säästävästi. Suuret kilometrimäärät tulee yleensä tosin vain että on ajettu pitkää keikkaa maanteillä ja motareilla.

      • The Rat

        Käsiittääkseni aika moneen taksiin vaihdetaan kytkintä, yms (ainakin manuaalivehkeisiin). Onko sitten suurempaa remppaa, sitä sopii miettiä.


      • kytkintä ikinä!
        The Rat kirjoitti:

        Käsiittääkseni aika moneen taksiin vaihdetaan kytkintä, yms (ainakin manuaalivehkeisiin). Onko sitten suurempaa remppaa, sitä sopii miettiä.

        Sopii miettiä sitä mitä kirjoitin, ammattiajo voi olla asia erikseen!


    • jos teet

      Jos teet autoosi kunnon ruostesuojauksen ja uusit sen sanotaan 5 v kuluttua, se kestää hyvin tuon ajan. Autossa on paljon kuluvia osia, joita pitää luonnollisesti uusia, mutta ruoste on suurin uhka. Autossa on lukemattomia koloja ja koteloita joihin mikään pesu ja huolto ei ulotu. Pidä lisäksi kuskin jalkatila kuivana. Siitä auto ruostuu usein ensimmäisenä. Kaatelet kumimatoista talvella lumet ja vedet ulos ja jos kumimattoon tulee kaasujalan kantapään kohdalle reikä, vaihda heti matto.

    • autosta

      Toyotat kestävät hyvin pidettynä lähes ikuisesti mutta ranskalaiset, Ladat ym. heikkolaatuiset autot ovat monella loppuneet jo sadassa tonnissa.
      Suomestahan viedään puoli miljoonaa ja enemmänkin ajettuja Toyotoja Afrikkaan missä niillä ajetaan vielä toinen mokoma. Jostain syystä se on ainoa merkki jota siellä halutaan.

      • viedään

        Toyotista vaan saa paremman hinnan koska käyttäjät haluavat niitä.


      • ranskis...

        Esim pösöt on hyvin haluttuja ainakin ranskankielisessä Afrikassa. Enkä ihmettele miksi, onhan ne lujia pelejä.


    • Japskisti

      Minulla on 178 tkm ajettu Mazda 626 vm. 95. Ruostesuojattu v. 1998. Olen joskus miettinyt, että pitäisiköhän tosiaan kokeilla kauanko tämä kestää. Viime katsatuksessa huomautti, että vasen kallistuksenvakaaja on väljä ja jotain turvavyöstä etteivät kelaudu kunnolla. Hyväksyi kuitenkin.

      Jos ajaisin 500 tkm:iin ja en muuta ajotottumuksiani, saisin ajaa vielä 32 vuotta. Ehkäpä tuo ruostuu pois ennen sitä.

      Huollossa kerran kysyin, että kauanko Mazda kestää sanoivat, että ainakin 350 tkm saat ajella aika huoletta. Siihenkin menisi 17 vuotta.

      • Hitlerin_kosto

        Minulla on VW Passat GL automaatti myös vm. 95. Ajettu 218000 km. Tänä keväänä piti katsastusremonttina uusia äänenvaimennin ja ABS-anturi, kustannukset yhteensä > 350 euroa. Sähköpuolella on ollut vikaa, vikaa, vikaa ja vikaa. "Ryyppy" ei toimi ja mittaristo, ikkunat sekä vakionopeussäädin toimivat satunnaisesti. Toistaiseksi viimeisin vika on kuskin ovi, joka aukeaa vain voimalla repimällä. Jos ovea ei laita kunnolla kiinni, se aukeaa suhteellisen normaalisti.

        Aion ajaa Passatilla, kunnes jompikumpi meistä loppuu. Toivottavasti loppuun menee aikaa toiset parikymmentä VW-vuotta (ostin auton vuonna 1998). Sitten tuskin itsekään olen enää ajo- tai muussakaan kunnossa.


    • monsieur

      oli sukulaisella. sitten *MYI!* pois kun kyllästyi.

    • on -86

      Minulla on -86 vuoden Nissan Sunny. Siihen on aikoinaan tehty ruostesuojaus. Isomia remppoja normaalien hultojen lisäksi on kytkin, akku, vasemmassa takapyöränkotelossa olevan 'hyllyn' hitsaus, virranjakajan kansi pyörijä, tulpanjohdot. Lisäksi laitoin mekaanisen polttoainepumpun sijaan sähkötoimisen.

    • siitä tulee 500 000tkm

      noilla parametreillä 20 vuodessa tulee 500 000tkm ei miljoona.

      Ei ole mitään syytä siihen miksei hyvin pidetty auto pysyisi nipussa noin pitkään jos olet valmis maksamaan myös korjauskulut. Pelkillä huolloilla et noin pitkälle selviä.

      Käytännössä viimeistään 15v jälkeen alkavat mahdolliset isommat remontit edustaa niin suurta osaa auton arvosta että taloudellisesti olisi järkevää ostaa uudempi mutta jos peritaatteesta korjaat sitä yhtä autoa niin tottahan se 20v kestää.

      Todellisuudessa seuraavien 20v aikana tulee taatusti voimaan sellaisia päästöihin ja kulutukseen perustuvia maksuja ja veroja että autosi pitäminen muuttuu taloudellisesti järjettömäksi kauan ennen sen teknisen käyttöiän päättymistä.

      • miljoonan kilometrin auto

        Korjauksiksi laskin siis kaikki ne työt ja osat joida EI löydy suoraan huolto-ohjelmasta vaikka ne tietenkin vaihdettaisiinkin normaalin huollon yhteydessä.

        Tällaisia ovat vaikka iskarit, akku, alustan nivelet, pyöränlaakerit, koneen kaikki apulaitteet, ilmastointi, sähköikkunat, moottorin ohjausjärjestelmät jne.

        Pois voi lukea vain jarrupalat ja levyt jotka ovat normaalisti kuluvia osia vaikkei niille olekaan määritelty huolto-ohjelmassa tiettyä vaihtoväliä.

        20v suolaliemissä aiheuttaa taatusti myös lukuisia korroosio-ongelmia sähkölaitteisiin ja alustan osiin vaikka kori suojattaisiinkin kunnolla. Tämän takia vertailukohtana ei voi käyttää taksia jolla ajetaan 500 000tkm huomattavasti lyhyemmässä ajassa.


    • ggggggggggggggg

      Jos huollat autoa,
      niin sehän kestää ikuisesti.

      Kauanko kestää että lasi tyhjenee, jos täytät sen aina välillä?

      • vanha.kestävä

        Korjaaminen maksaa satasia vuositasolla, mutta uuden auton osamaksut ja huolto maksaa jo muutaman tuhannen euroa vuodessa. Uuden arvonalennuskin on pöyristyttävää eli esim. joku premium menettää arvostaa 36.000 € 6:ssa vuodessa eli 6000 /vuosi.


      • jokumuu_
        vanha.kestävä kirjoitti:

        Korjaaminen maksaa satasia vuositasolla, mutta uuden auton osamaksut ja huolto maksaa jo muutaman tuhannen euroa vuodessa. Uuden arvonalennuskin on pöyristyttävää eli esim. joku premium menettää arvostaa 36.000 € 6:ssa vuodessa eli 6000 /vuosi.

        Kyllähän kunnon mobilisti rakentaa auton vaikka suohon sotketusta lokasuojasta. Taloudellista järkeä siinä ei kuitenkaan ole.

        Joka jannulla ei ole aikaa/osaamista/tiloja vanhan auton parsimiseen. Korjaamolla käyttämisessä taas on murheena hinnan lisäksi se että auto seisoo pajalla vaikka sen pitäisi olla ajossa. Näinpä jossakin kohtaa tulee se piste jolloin käyttöesine kannattaa vaihtaa uuteen tai ainakin uudempaan, harrasteauto on eri juttu jos sen kanssa voi puuhastella silloin kun itselle sattuu sopimaan.


    • autoaasi

      Jos auton hyvin hoitaa, sehän kestää vaikka 30 vuotta ja enemmänkin. Osia vaihtamalla, moottoria vaihtamalla lähes ikuisesti. Peltiä voi hitsata, autoa voi maalata, jne.

      • Paalattu

        Ei nykyautoja hitsata nykyiset korit kestävät kyllä sen auton käyttöiänkin 25v hitsaamattakin. Kytkin täytyy vaihtaa sitten kuin moottori syö liikaa öljyä voi laittaa auton paaliin.


      • Anonyymi
        Paalattu kirjoitti:

        Ei nykyautoja hitsata nykyiset korit kestävät kyllä sen auton käyttöiänkin 25v hitsaamattakin. Kytkin täytyy vaihtaa sitten kuin moottori syö liikaa öljyä voi laittaa auton paaliin.

        "Kytkin täytyy vaihtaa sitten kun moottori syö liikaa öljyä.." AI MITÄ ???


      • Anonyymi

        Kori on pitkällä ajalla se joka määrää kuinka kauan ajetaan.


    • 235523523

      Aloituksessa varmasti tarkoitetaan vain perushuoltoja, ei kalliiden osien vaihtoa. Itse sanoisin että 300tkm on sellainen raja kun monessa alkaa mennä kalliimpia osia. Kun omalla autolla ylittyi 300tkm, alkoi vuosittain tulemaan esim pakoputken osan vaihtoa, laturi hajos, jäähdytin alkoi vuotamaan, jarrusatulat jumissa, kannentiiviste meni jne. Ennen 300tkm ei ollut juurikaan vikoja, vain jotain jarrupaloja/levyja, koiranluita jne pientä.

      Korin kunto on sitten oma asiansa, ruostesuojaus ei kuulu perushuoltoihin ja jos ei ole uudehkona suojattu niin helposti jo 200tkm/10-12v iässä saa hitsailla. Eli jos vain noudattaa huolto-ohjelmaa, suurin ongelma tule varmasti olemaan ruoste. Siksi ruostesuojaus on tärkein toimenpide huolto-ohjelman ulkopuolella.

    • jjksdfsdkfldjldsfd

      Ei näistä nykyautoista tiedä miten kauan ne kestävät järkevillä korjauskustannuksilla. Elektroniikkaviat voivat olla hyvinkin hankalia ja kalliita ensinnäkin diagnosoida ja toisekseen korjata, ainut korjaus monesti on koko elektroniikkaboksin vaihto ja senkin saattaa joutua ohjelmoimaan auton kanssa yhteensopivaksi ennenkuin auto toimii taas.
      Elektroniikkavioissa jos kolvi yhtään pysyy kädessä niin voisi omatoimisesti kokeilla avata kuoret ja tarkastella piirilevyä ja sen komponentteja onko mitään ilmeistä vikaa nähtävissä, esim. kylmäjuotoksia, pullahtaneita kondensaattoreita tms. Boksihan on "rikki" jo valmiiksi joten ei siinä vahinkoakaan synny, parhaassa tapauksessa vaan voi saada hyvin edullisesti auton kulkukuntoon jos esim. fiksaa kylmäjuotoksen tai vaihtaa uuden konkan piirilevylle.
      Maadoituspisteet kannattaa pitää hyvässä kunnossa ja tarkastella välillä ainakin aremmissa paikoissa sijaitsevien johtosarjojen ja liittimien kuntoa.

      • Anonyymi

        Merkeissä on eroa. Toiset tuo heti kaiken uusimman tekniikan ja jälki on sitten mukaista.

        Jokainen valitsee itse.


    • Anonyymi

      Perekele ei toimi!

    • Anonyymi

      Osta laskin kun et itse osaa. Yllätyt.

    • Anonyymi

      Jos siittä tekee uskonnon itelleen nii kyllästyyhä siihe.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe