Monesti täällä uskovat kehottavat ateisteja alkamaan uskoa ja olemaan ihan oikeasti halukkaita ottamaan Jumala vastaan.
"Uskoa" verbi, puhuttaessa uskovista tai sellaiseksi haluavista, pitäisi mielestäni korvata jollakin muulla sanonnalla esim. "pitää totena".
Vrt. esim. papin suusta:
"Kyllä teidän rippikoululaisten on nyt alettava uskoa Jeesukseen."
--> "Kyllä teidän rippikoululaisten on nyt alettava pitää Jeesusta totena."
Jotenkin tämä jälkimmäinen vaihtoehto ei kuullosta minun korvaan yhtä vakuuttavalta.
Vai mikä olisi sopiva synonyymi "uskoa" sanalle puhuttaessa jumaluskosta, ja voiko mitään sellaista luontevasti käyttää?
Synonyymi "uskoa" sanalle
5
683
Vastaukset
Oon muuten harvinaisen samaa mieltä tuosta uskoa- sanan sisällöstä. Suurimmalle osalle uskovaiseksi itsensä luokittelevista uskominen ei ole uskomista vaan uskomuksen totena (faktana) pitämistä.
Sitä on vain vähän vaikea mennä määrittelemään missä kohtia on se raja jolloin usko muuttuu "tietämiseksi" ja milloin se uskominen on vain vahvaa luottamusta siihen mitä toivotaan.- yksi vain
Synonyymi "uskoa" sanalle voisi olla "luulla".
Tuohon "pitää totena" määritykseen lisäisin: "todisteiden puutteesta huolimatta". Näin siksi, että useimmat uskovat tuntuvat uskovan uskonsa kohteen olevan totta. - Luulen että osaan lentää
Ainoa oikea synonyymi uskolle on tietysti sana luulo, sillä uskohan ei sisällä mitään tietoa, vaan ainoastaan paljon erilaista luulottelua. Luullaan että maapallo on 6000 vuotta vanha ja luullaan, että se arkkijuttu ja muutkin raamatun kansansadut ovat ihan kirjaimellista todellisuutta. Siinä sitä onkin jo luulemista kerrakseen...
- USKOTTELEMISESTA
joten suhde 'uskoon' onkin alisteinen, eikä oman ajatuksen tuotos?
- oma tuotos
tuottaa suhdetta alisteiseen uskoon, vai olisiko se oma tuotos vain uskottelemista tuosta suhteesta, jota alisteiseksi kutsuttaisiin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667