Täältä tullaan elämä!

Jätkä88

Kuinka moni katsoi/on katsonut elokuvan "Täältä tullaan elämä!". Tuli telkkarista torstaina 7.6.2007.

Itse katsoin ja täytyy myöntää, että elokuva on paras nuoriso elokuva mitä koskaan olen nähnyt.

http://www.leffatykki.com/pages/index.php?submit=review&elokuva_id=3739

Elokuva on siis jo klassikko, vuodelta 1980, mutta ikä ei haittaa kun kyseessä on hyvä leffa.

43

11481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asioista tietävä

      Ja on pakko myöntää että yksi huonoimpia kotimaisia joita ikinä olen nähnyt. Mikä h-vetti tuossa leffassa muka on niin erikoista muihin nähden? Järkyttävän tylsä eikä kuvallinen antikaan mitn ihmeellistä ole.

    • anni_

      mä näin sen leffan ekan kerran joskus 9 vuotiaana ja otin sen nauhallekkin. mun vanhemmat sai sen tosin selville eikä oikeen tykänny että katoin sitä monta kertaa putkeen ja niimpä nauha hävitettiin. oon nähnyt sen nyt myöhemmin muutaman kerran ja on se vieläkin ihan hyvä. näyttelijät vaan on tosi huonoja. varsinkin se pääosan esittäjä on ihan lötkö kun ei se puhu mitään. mut aika hauskan näköstä se 80-luku oli. ihan kuolematon leffa!

      • todellakaan

        huonoja näyttelijöitä...tuli mieleen pääosan esittäjästa nuori sean penn...ja aivan yhtä hyvin näytteli


      • anni_taas
        todellakaan kirjoitti:

        huonoja näyttelijöitä...tuli mieleen pääosan esittäjästa nuori sean penn...ja aivan yhtä hyvin näytteli

        ai sean pen=) no joo ei mulla vaan tullu se mieleen. mielipide asia tääkin taas on. turha ruveta riitelee. musta sen rooli vaan oli sellanen lötkö kun ei se puhunu mitään. ei saanu otetta ollenkaan siihen tyyppiin. ei ollu hyvä mun mielestä.


    • blääh

      Elokuva on tullut TV:stä jo useaan otteeseen ja AINA sama osa sensuroidaan... Asia,joka ainakin minua huvittaa suuresti. Siis tarkemmin sanottuna alkusekunnit, jossa nainen makaa pylly paljaana synnyttämässä ja synnytys ei ole vielä käynnissä. Jännä juttu, sillä ei se nyt niin erityisen rohkeaa ole, varsinkin kun kyse on normaalista synnytyksestä. Kaikkihan sellaista on nähnyt. Muistaakseni synnyttävä nainen oli ohjaajan vaimo.
      Teatterissa näytetään kyllä koko alku.

    • gilphjsoiu

      Alkuperäinen kohtaus on varmaan ainoastaan kelanauhoilla kun elokuvaa esitettiin joskus 9. luokan oppilaille projektorilla...Kohtaus jossa rehtori tulee luokkaan ja Lissu/Kati Outinen antaa tuolin ja lähtee luokasta pois, ovella hän sanoo kysyttäessä että minnes Lissu niin Lissu sanoo ovella että kuselle ja runkulle...tuota lausetta ei ole tv:ssä esitetyssä eikä dvd versiossa...

      • oihwrehio

        Tota samaa juttua olen itteki miettiny. Kerran näin elokuvan teatteriversion, jossa toi sun mainitsema kuselle ja runkulle oli. TV:ssä näytetystä versiosta suoraan näkee sokeakin että kohdasta puuttuu jotain. Mistä tän sensuroimattoman saisi?


      • sikarahtari
        oihwrehio kirjoitti:

        Tota samaa juttua olen itteki miettiny. Kerran näin elokuvan teatteriversion, jossa toi sun mainitsema kuselle ja runkulle oli. TV:ssä näytetystä versiosta suoraan näkee sokeakin että kohdasta puuttuu jotain. Mistä tän sensuroimattoman saisi?

        Niin mistä saa sensuroimattoman version? 1997 näin sen aidon, kuselle ja runkulle kyllä.


      • Anonyymi

    • Kuolema, täältä tullaan

      Pidin elokuvaa erittäin vahvana elokuvakokemuksena. Loppuratkaisusta jäi kurja olo ja se teki elokuvasta ahdistavan. Minä tykkäsin.

    • ihan kymppi=

      Klassikkoleffa. Maukka Perusjätkä ja nuori Kati Outinen. Katsottava aina kun tulee vastaan!

      • sarjadiggari

        Maukka Perusjätkää ei muuten ole monessa leffassa näkynyt. Yks yllättävä tosin on: Nousukausi.
        Siinä lopussa on se vankilakohtaus, jossa se huijari alkaa kusettaa sellikavereitaan. Sellikaverit on Silu Seppälä ja Maukka Perusjätkä (Mauri Airta ).


    • mä olin leffassa

      Se ohjaaja Tapio joku oli ihan mulkku!Olin siinä ruokala kohtauksessa monien luokkakavereiden kanssa ja olihan siellä naapuriluokatkin mukana.Kuvaaminen tapahtui loppuvuonna 1979 ja sen kohtauksen kuvaaminen kesti useamman tunnin.Me 7. luokalla olleet oltiin siellä koulun jälkeen ja jostain syystä sitä kohtausta kuvatessa aika kului ja ohjaaja poltti päreensä.
      Me kuviteltiin,että saamme ilmaiset liput elokuvan näytäntöön mutta meille sanottiin,että ei me mitään saada,leffa olikin K-16v.Ei auttanut selittää,että annan lipun/liput vanhemmille veljilleni!Tapio mulkero,elokuvan ohjaaja oli niin vittuutunut sen kohtauksen kuvaamisen kestosta/useimpien ottojen tarpeesta,että hän halusi kostaa meille VIATTOMILLE TEINEILLE!Tiedotusvälineissä hän kuitenkin yritti esiintyä nuorison ymmärtäjänä!

    • Hyvä elokuva tuo.

      Kyseisen elokuvan käsikirjoittaja Pekka A oli aikoinaan meidän kamera/kuvaus opettajana turun taideakatemiassa. Mukava ihminen ja hyvä ope oli. taitaa olla vieläki siellä (turussa) opena.

    • espoolainen
    • hyvä pekka!!!
      • KIINNOSTUNUT

        MITÄ TÄN LEFFAN NÄYTTELIJÄT TEKEE TÄNÄ PÄIVÄNÄ,JOS JOKU TIETÄÄ NI ESILLE VAAN


      • paskaaaa

        tulipa katsottua eilen. Näyttelijät ovat ok ja legendaarista nähdä lapsuudenaikaista meininkiä. Ajolähtö oli elokuvana parempi.


      • GoldenFuture80
        KIINNOSTUNUT kirjoitti:

        MITÄ TÄN LEFFAN NÄYTTELIJÄT TEKEE TÄNÄ PÄIVÄNÄ,JOS JOKU TIETÄÄ NI ESILLE VAAN

        Jussi eli Esa Niemelä on pitkään toiminut kuvaajana Ylellä. Lemmikkieläinliikkeen kauppias Ola Johansson on kuollut 2004. Jussin isä eli Lars Svedberg tehnyt äänitöitä esim. Tanssii tähtien kanssa. Katunainen Ulla Tapaninen on näyttelijä/ääninäyttelijä, suomalainen komedienne. Lissun roolin näytellyt Kati Outinen ei esittelyjä kaipaa=hyvin ansioitunut.


      • hjhjhgjjgh
        paskaaaa kirjoitti:

        tulipa katsottua eilen. Näyttelijät ovat ok ja legendaarista nähdä lapsuudenaikaista meininkiä. Ajolähtö oli elokuvana parempi.

        Erityisluokka vaikuttaa kovin kesyltä verrattuna ihan nykyisiin normiluokkiin.Myös löytyy vielä käytöstapojakin vaikka niin kovista.Ajonkohdan diinari villitys ei kyllä varrmaan aukene nuorille vaan hämmennys.


    • noppa kolli

      missä kuvattu ? mikä koulu ? onko lahdessa vai oliko se ajolähtö Lahdessa osittain kuvattu vai mikä leffa Lahdessa kuvattu ? osittain
      missä oli salppurin koulu lahdesta ?

      • GoldenFuture80

        Ainakin Mikko Niskasen Mona ja palavan rakkauden aika vuodelta 1983 on kuvattu Lahdessa. Nuorisokuvaus sekin.


    • ???

      mitä lopussa tapahtui??? voisko joku kertoa?

      • NewGenerationOf80s

        Noh, en viitti sen enempää tässä mainostaa mutta Jussilla tulee niin sanotusti seinä vastaan ja sen on pakko valita x tai x... Sääli kun varsinkin ne kaikki pojat näyttää niiin söpöiltä


      • NewGenerationOf80s
        NewGenerationOf80s kirjoitti:

        Noh, en viitti sen enempää tässä mainostaa mutta Jussilla tulee niin sanotusti seinä vastaan ja sen on pakko valita x tai x... Sääli kun varsinkin ne kaikki pojat näyttää niiin söpöiltä

        Tsekatkaa YouTubesta:
        Täältä tullaan elämä (elokuva)
        Löytyy meinaas kokonaan sieltä...


      • Säpinää...!
        NewGenerationOf80s kirjoitti:

        Tsekatkaa YouTubesta:
        Täältä tullaan elämä (elokuva)
        Löytyy meinaas kokonaan sieltä...

        Maukka Perusjätkä oli kyllä aikoinaan tiukka pakkaus.


      • NewGenerationOf80s
        Säpinää...! kirjoitti:

        Maukka Perusjätkä oli kyllä aikoinaan tiukka pakkaus.

        Meidän faija on edelleen rock... Nahkatakki kesät talvet \m/
        Kattelin tässä sen vanhoja rotseja, yhdessä mustassa taskut kulkee selän kautta puolelta toiselle hapsuisina - Juicen bändin jätkät pyysivät kerran keikkabussiin juotavaa, ja "taskuunhan" mahtui...


    • KONSTAAPELIA

      MENEE NYT JUST PARHAILLAAN

    • TäälläMennäänElämä

      Täytyy muistaa että nuo olivat kaikki amatöörejä, ne päähenkilöt, muistaakseni ohjaaja ei halunnutkaan mitään ammattilaisia, itsekkin olin mukana kuvauksissa kavereiden kanssa eikä mekään saatu lippuja ensi-iltaan vaikka se ohjaaja lupasi. Siellä itä-helsingissähän tota pääasiassa kuvattiin, meikäläisen hoodeilla.

    • Markusjurkka

      Eikä tuossa elokuvassa ollut Lahdesta mitäänkuvauksia,toinen koiravartijoista oli entinen lahdessa toiminut opettaja Yrjö Juhani Renwall oli mulla kuviksen opettajana,sama henkilö oli mukana Lahdesta lähteneestä Nostoväkinäyttämössä jotka näyttelivät hölmöläisiä.
      Myöskin kaikki kohtaukset olen aina nähnyt samoin tavoin mitään ei ainakaan niistä ole leikattu ym.
      Renwall taisi olla jossain kaupungissa teatterijohtajanakin nyttemmin varmaan jo eläkkeellä??

    • pepswq

      Olen nähnyt elokuva-arkiston näytöksessä joskus. Sitä alkua en olisi kyllä halunnut nähdä, sen olisi voinut jättää pois. Muuten kiva elokuva, siitä näkee 80-luvun Helsinkiä ja silleen.

    • Kubricks_Odyssey

      Elokuvassa siis ei nähdä 80-lukua vaan 70-lukua, sillä elokuva kuvattiin 1979, vaikka tulikin teattereihin alkuvuodesta 1980.

      Ihan siksi nusasen pilkkua tässä, koska leffa todellakin on 70-luvun meininkiä. 1980 luvulla muuttui asiat erittäin nopeaan tahtiin ja ero 1970 lukuun on selkeä. Missä kohtaa "vuosikymmen vaihtui" on sitten mielipidekysymys, mutta jos välttämättä haluaa selkeän pisteen niin Kekkosen luopuminen vallasta ja Dallaksen alkaminen loppuvuodesta 1981, sekä Commodore 64 tietokoneen tuleminen myyntiin 1982, aloittivat 1980-luvun.

      Samoin myös 1980 luku loppui 1991 pankkikriisiin, markan devalvointiin, eli laman alkuun, sekä Persianlahdensotaan, joka oli ensimmäinen "reaaliaikainen" televisioitu sota.

      • 8900

        Ei, vaan -80-luku alkoi tammikuun ensimmäinen päivä 1980 kello 00.01. -80-luku loppui joulukuuhun 31. päivä kello 23.59. 00.01 tammikuussa 1990 alkoi 1990-luku.


    • SuomisenOppilas

      Leffan ohjannut Tapio Suominen oli mun suomenopettajana Kajaanissa jonkun aikaa 70-luvulla. Oli virkistävää vaihtelua kun äidinkieli jäi innostuneiden elokuvatarinoiden alle oppitunneilla! Tapio oli jo ohjannut Narrien Illat -nimisen leffan, jossa esiintyi mm. veljensä Markku Suominen. Tuosta ei kunniaa tullut mutta pankin räjäytti sitten se Täältä Tullaan Elämä vuonna 1980. Tosin onhan sitäkin ajan hammas puraissut aika pahasti, vaikka juuri oman nuoruuteni koululaiselämää kuvaa väliin aika hyvinkin. Tosin en ollut tarkkiksella ;-)

    • heikkoastiakuva

      Kyllähän näitä juoppoja uran alussa ja lopussa riittää faktana ja fiktiona. Juhlallisempaa kuin se, että naiset pesee paskaiset housut ja sietää agressioita huonosti palkatussa hoitotyössä.

    • rgeky0i590

      Mielenkiintoista miten kulttuuri ja koulukulttuuri on muuttunut sitten -80-luvun. Rehtori se vain kävi oppilaiden takkien taskuilla ja "varasti" tupakkatuotteet. Se aamunavaushässäkän tapahtumissa opettaja kuljettaa oppilasta kuin vierasta sikaa lähes puristaen niskasta ja aika avoimesti kritisoivat ja arvostelevat erityissoppilaita julkisesti opettajanhuoneessa. Tuolla asenteella ja menttaliteetilla ura kasvatusalalla nykyään olisi hyvin lyhyt. Oli huvittavaa seurata tuota tuon ajan opetuskulttuuria. Nuo natsivartijat olivat myös aika hauskoja. Oikeastaan ihan hyvä nuorisoelokuva.

      • sarjadiggari

        Silloin asiat todella oli noin. Ajankuva on ihan oikea.


    • Anonyymi

      Todellakin,elin itse vähän samalla tavalla..Kaikki natsaa.. Nykyään on toisenlaiset touhut mutta sama päämäärä eli huonosti voi käydä kun tarpeeksi urheilee 😉

    • Anonyymi

      Nähtävissä Yle Areenassa. Tylsä leffa, paljon tylsempi kuin muistin. Koskaan ei pitäisi enää keski-iässä katsella elokuvia, jotka ovat olleet hyviä joskus varhaisteininä. :(

      • Anonyymi

        Leffa kuvaa oikeastaan 1970-luvun lopun Helsinkiläistä nuorisokulttuuria (tai pikemminkin tiettyä osaa siitä), ei 1980-lukua niin kuin usein virheellisesti väitetään. Elokuva on kuvattu jo vuonna 1979, vaikka se tulikin levitykseen 1980-luvun puolella. Ero 1970-luvun ja 1980-luvun nuorisokulttuureiden välillä on kuin yöllä ja päivällä, ja tuon leffan meininki on vielä silkkaa 1970-lukua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leffa kuvaa oikeastaan 1970-luvun lopun Helsinkiläistä nuorisokulttuuria (tai pikemminkin tiettyä osaa siitä), ei 1980-lukua niin kuin usein virheellisesti väitetään. Elokuva on kuvattu jo vuonna 1979, vaikka se tulikin levitykseen 1980-luvun puolella. Ero 1970-luvun ja 1980-luvun nuorisokulttuureiden välillä on kuin yöllä ja päivällä, ja tuon leffan meininki on vielä silkkaa 1970-lukua.

        Jep, silkkaa seitkytlukua. Diinerit ja punkkarit. Parasta antia tosiaan on toi ajankuva, joka sikäli kun mitään muistan pitää paikkansa koska no, silloinhan leffa tehtiin. Itse olin kasariteini ja seitkytluvulla vielä lapsi. Kulttuurillisesti "1970-luku" jatkui Suomessa vielä 1980-luvun pari ensimmäistä vuotta. Sitten tuli Dallas, Commodore kuusnepa pelikulttuureineen, musavideot, merkkikuteet kaikilla, kasarihevi ja diskopoppi. Nousukausi oli läsnä 80-luvulla kaikessa, rahaa oli ja sen piti näkyä. Siitä ei ole vielä mitään merkkiä siinä kekkoslovakian ajan Suomessa, johon Täältä tullaan elämä sijoittuu.


    • Anonyymi

      Hesassa kävin kattoon kun se tuli, ei oikein puhuttanut. tais olla 1979.

    • Anonyymi

      Täällä monet ylistää elokuvan ajankuvaa. Oliko 1970- ja 80-lukujen taitteen Suomi oikeasti noin masentavan ankea?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe