Saako työnantaja kysyä?

Tuuntunut

Saako työnantaja kysyä sotilasarvoa? Teimme työnantajan kanssa sopimusta ja sopimuksessa kysyttiin sotilasarvoa mutta ei ollut mahdollisuutta laittaa siihen siviilipalvelus. Itsellä on vielä velvollisuus suorittamatta joten sanoin että minulla on vielä lykkäystä vuoden verran. Olenkin siis aika ahdistavassa tilanteessa. Omatunto sanoo että menen sivariin ja pyrin oman alan sivaripaikkaan jolloin kaikki osapuolet hyötyisivät. Toisaalta jos menen sivariin niin pelkään että työllistymiseni vaikeutuu (ala aika punaniskainen) Armeija taas olisi lyhyempi mutta ärsyttää se kaikki nationalismi ja koti, uskonto, ja isänmaa- meininki. Ärsyttää kun nuorille miehille järjestetään tällaisia pakollisia vastuksia kun mielelläni tekisin töitä, maksaisin veroja ja kasvattaisin kansantaloutta.

37

5344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laki kieltää

      Työnantaja ei saa kysyä sotilasarvoa, asepalveluksen suorituspaikkaa, tai aikaa, edes sitä onko se suoritettu vai ei. Ellei kyseessä ole turvallisuusala, eli esimerkiksi vartiointityö.

      Jos työnantaja todistettavasti tekee näin, hänelle voidaan lengettaa kymmenien tuhansien eurojen sakot syrjinnästä.

      Eli toisin sanoen työnantaja ei voi erottaa mm. sotilasarvoaan valehtelevaa työntekijää, koska ei olisi itse edes saanut kysyä sitä.

      • ljljc

        Mikä laki sen kieltää? Voitko antaa pykäläviittauksen?


      • ---
        ljljc kirjoitti:

        Mikä laki sen kieltää? Voitko antaa pykäläviittauksen?

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021

        Yhdenvertaisuuslaki, pykälät §1 ja §6. Ennakkotapaukset ovat osoittaneet että sotilaspalvelukseen liittyvät kysymykset ilman syytä ovat syrjintää.

        Jos työnantaja kysyy ns. "laittoman kysymyksen" suullisesti, on sitä vaikeampi todistaa. En kyllä usko että työnantajia voisi vähempää kiinnostaa oletko solttu vai palveluksen suorittanut sivari, vaan hän tahtoo tietää onko palvelus vielä edessä. Työnantaja kun joutuu palkkaamaan sitten sijaisen palvelustaan suorittavan tilalle eikä voi katkaista hänen työsuhdettaan palveluksen aikana.


      • Daider
        --- kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021

        Yhdenvertaisuuslaki, pykälät §1 ja §6. Ennakkotapaukset ovat osoittaneet että sotilaspalvelukseen liittyvät kysymykset ilman syytä ovat syrjintää.

        Jos työnantaja kysyy ns. "laittoman kysymyksen" suullisesti, on sitä vaikeampi todistaa. En kyllä usko että työnantajia voisi vähempää kiinnostaa oletko solttu vai palveluksen suorittanut sivari, vaan hän tahtoo tietää onko palvelus vielä edessä. Työnantaja kun joutuu palkkaamaan sitten sijaisen palvelustaan suorittavan tilalle eikä voi katkaista hänen työsuhdettaan palveluksen aikana.

        "Työnantaja kun joutuu palkkaamaan sitten sijaisen palvelustaan suorittavan tilalle eikä voi katkaista hänen työsuhdettaan palveluksen aikana."

        Tämä on useimmin "Oletko käynyt armeijan" kysymyksen takana. Työantajalle on ania parempi, jostyöntekjälle ei ilmaannu ylimääräisiä ½-1 vuoden poissaoloja työstä.


      • ljljc
        --- kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021

        Yhdenvertaisuuslaki, pykälät §1 ja §6. Ennakkotapaukset ovat osoittaneet että sotilaspalvelukseen liittyvät kysymykset ilman syytä ovat syrjintää.

        Jos työnantaja kysyy ns. "laittoman kysymyksen" suullisesti, on sitä vaikeampi todistaa. En kyllä usko että työnantajia voisi vähempää kiinnostaa oletko solttu vai palveluksen suorittanut sivari, vaan hän tahtoo tietää onko palvelus vielä edessä. Työnantaja kun joutuu palkkaamaan sitten sijaisen palvelustaan suorittavan tilalle eikä voi katkaista hänen työsuhdettaan palveluksen aikana.

        Syrjintäähän on se, että henkilö asetetaan epäedullisempaan asemaan kuin toinen kielletyllä syrjintäperusteella. Syrjintää ei ole se, että henkilöltä kysytään asepalvelukseen liittyviä kysymyksiä, vaan se, että häntä ei näihin kysymyksiin annettujen vastausten perusteella valita tehtävään. Yhdenvertaisuuslain perusteella ei myöskään tuomita ketään sakkoihin, vaan rikoslain perusteella. Yhdenvertaisuuslain perusteella voidaan tuomita maksimissaan 15.000 euron hyvitykseen.


      • Työnantaja

        Yksi ja sama. En varmasti palkkaa sivaria.


    • Daider

      Sanotaan näin:

      Kerro työantajallesi hakeneesi lykkäystä. Sano samalla, että aiot viettää vuoden asepalvelustasi suorittaessasi. Kerro vielä tarkka päivä jolloin lähdet. Jos kerta kyseessä on punaniskainen ala, niin "vuoden asevelvollisuudella" kuittaat aika monta v*ttuilua pois.

      "Armeija taas olisi lyhyempi mutta ärsyttää se kaikki nationalismi ja koti, uskonto, ja isänmaa- meininki."

      Itseäni ärsyttää lähinnä armeijaa käymättömien "vitun natsit" asenne. Hyvähän se on arvostella jos et ole llut paikan päällä.

    • Koko viime ja tämän vuoden olen pohtinut pitäisikö minun käydä armeija vai sivari. Armeija olisi ikään kuin "helpompi" koska sillä saisi suoraan sukulaisten ja isänmaallisten arvostukset, koska elämme valitettavasti yhteiskunnassa joka on pinnallinen, ja siksi kaikilla sotilas ja sivari leimoilla on iso rooli määrittää ihmistä. En kuitenkaan käy armeijaa sillä en hyväksy aseita, tappamista, sotia ja armeijan orjakulttuuria. Haluan lisäksi puolustaa vähemmistöjä niillä eväin mitä olen kaikkialta saanut. Olen erittäin armeijavastainen henkilö. Yhtäkkiä kuitenkin päätös sivarista tuli kuin kirkkaalta taivaalta, tajusin että minun elämälläni ei leikitä ja on kypsää ajatella omia tarpeitaan. Muista että vaikka kävisit armeijan, sinua ei arvostettaisi henkilönä vaan sotilasleimanasi. Vanhempani ovat tukeneet minua päätöksessäni ja olen siitä erittäin kiitollinen. Sinun kyllä kannattaisi käydä sivari.

      • "Koko viime ja tämän vuoden olen pohtinut pitäisikö minun käydä armeija vai sivari. "

        Päätä itse, vaikka turha kaltaisesi fasistin sitä on miettiä.

        "Armeija olisi ikään kuin "helpompi" koska sillä saisi suoraan sukulaisten ja isänmaallisten arvostukset, koska elämme valitettavasti yhteiskunnassa joka on pinnallinen, ja siksi kaikilla sotilas ja sivari leimoilla on iso rooli määrittää ihmistä. "

        Sinähän niitä leimoja tykkäätkin antaa kun jokaisen armeijan käyneen rinnastat pedofiilimurhaajiin, joille vaadit vapauttamista koska ketään ei saa koskaan pitää mistään syystä vangittuna.

        "En kuitenkaan käy armeijaa sillä en hyväksy aseita, tappamista, sotia ja armeijan orjakulttuuria. "

        Mutta hyväksyt Puna-Armeijan aseet, tappamisen, sotimiset ja orjuutukset? Orjamoraalia ja -kulttuuria täällä edustavat vain kaltaisesi orjat.

        "Haluan lisäksi puolustaa vähemmistöjä niillä eväin mitä olen kaikkialta saanut. "

        Mutta et enemmistöä?

        "Olen erittäin armeijavastainen henkilö. "

        Olet erittäin todellisuusvastainen henkilö. Valheesi eivät muutu todeksi toistamalla niitä.

        "Yhtäkkiä kuitenkin päätös sivarista tuli kuin kirkkaalta taivaalta, tajusin että minun elämälläni ei leikitä ja on kypsää ajatella omia tarpeitaan. "

        Tapa siis itsesi niin säästät sen elämälläsi leikkimisen vaivan muiltakin. Kypsempää on kuitenkin osata ajatella yhteistäkin etua. Ei pelkästään omaa etuaan. Sellainen asenne johtaa anarkiaan.

        "Muista että vaikka kävisit armeijan, sinua ei arvostettaisi henkilönä vaan sotilasleimanasi. "

        Henkilönä siis. Sinä et vain halua antaa kenellekään mitään arvoa.

        Lopeta valehtelu ja syö se vetysyanidi (HCN) rauhassa.


      • yo man!1

        Armeija on lyhyt ja helppo pala normaalille ihmiselle. Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään. Armeijassa ainoastaan lyhyehkö alokasaika sisältää sitä ns.pelottavaa käskemistä ja loppuaikana käskyillä on oikeasti joku muu merkitys kuin niiden tottelemisen harjoittelu. Armeijassa käskyjä opetellaan tottelemaan, koska normisotilaiden esimiehillä on usein parempi yleiskuva tapahtumista, kuin itse sotilaalla. Tästä seuraa se, että esimies todennäköisesti tietää tai osaa sotilasta paremmin arvata, kuinka seuraavaksi tulisi toimia ja ehkä jopa säilyä hengissä seuraavaan päivään. Jos syy armeijan käymättä jättämiseen on sodan vastaisuus, niin on melko turhaa kuvitella, että sodan sattuessa sinä saisit jäädä takalinjoihin vikittelemään taistelijoiden morsiammia. Tällaisella olisi sotaa käyvään massaan huono moraalinen vaikutus ja siksi myös sinut rahdattaisiin vaikka väkisin sinne rintamalle. Asemasi "sivarina" on varsinaiseen taistelijaan nähden erilainen vain siinä mielessä, että taistelijalla on koulutus ja sitä myöten tieto-taito yrittää selvitä taistelusta hengissä. Sinulla ei. Tästä syystä sinusta ja kaltaisistasi käytetään nimitystä "miinanpolkija". "Sivareita" ei siis tietentahtoen laiteta polkemaan miinoja vaan he yksinkertaisesti tietämättömyyttään näin tekevät. Kun sitten joudut rintamalle taistelijoiden sekaan ja menetät henkesi, niin sinua ei enää muisteta. Sama pätee myös rauhan aikana. Vaikka koetat kovasti tuoda vakaumustasi esiin ja kertoa olevasi "parempi ihminen", niin silti myös sinä kohtaat lopulta tiesi pään, kuten me kaikki. Tällöin tekemisistäsi ja tekemättä jättämisistäsi tulee yhtä merkityksettömiä kuin meidän kaikkien muidenkin. Toisin sanoen on täysin sama, että käytkö armeijan tai et. Maailmasta ei tule sen parempi tai huonompi paikka. Tuli sota tai ei, niin kaikki meistä lopulta menehtyy. Maapallo tuhoutuu muutenkin noin 5 miljardin vuoden päästä, joten kaikenlainen turha päteminen olisi ehkä aika lopettaa. Keskittykää mieluummin sen armeija-/siviilipalvelusajan ulkopuoliseen elämään ja tehkää siitä itsellenne miellyttävä ja koettakaa tuon elämänvaiheen aikana tehdä maailmasta parempi paikka. Armeijan käymättä jättämistä tärkeämpi teko ihmiskunnan paremmuuden tiellä on pitää huoli, että ei ainakaan itse tee pahaa muille ihmisille. Suuret linjat eivät kuitenkaan ole kenenkään meidän omassa hallinnassa...


      • yo man!1 kirjoitti:

        Armeija on lyhyt ja helppo pala normaalille ihmiselle. Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään. Armeijassa ainoastaan lyhyehkö alokasaika sisältää sitä ns.pelottavaa käskemistä ja loppuaikana käskyillä on oikeasti joku muu merkitys kuin niiden tottelemisen harjoittelu. Armeijassa käskyjä opetellaan tottelemaan, koska normisotilaiden esimiehillä on usein parempi yleiskuva tapahtumista, kuin itse sotilaalla. Tästä seuraa se, että esimies todennäköisesti tietää tai osaa sotilasta paremmin arvata, kuinka seuraavaksi tulisi toimia ja ehkä jopa säilyä hengissä seuraavaan päivään. Jos syy armeijan käymättä jättämiseen on sodan vastaisuus, niin on melko turhaa kuvitella, että sodan sattuessa sinä saisit jäädä takalinjoihin vikittelemään taistelijoiden morsiammia. Tällaisella olisi sotaa käyvään massaan huono moraalinen vaikutus ja siksi myös sinut rahdattaisiin vaikka väkisin sinne rintamalle. Asemasi "sivarina" on varsinaiseen taistelijaan nähden erilainen vain siinä mielessä, että taistelijalla on koulutus ja sitä myöten tieto-taito yrittää selvitä taistelusta hengissä. Sinulla ei. Tästä syystä sinusta ja kaltaisistasi käytetään nimitystä "miinanpolkija". "Sivareita" ei siis tietentahtoen laiteta polkemaan miinoja vaan he yksinkertaisesti tietämättömyyttään näin tekevät. Kun sitten joudut rintamalle taistelijoiden sekaan ja menetät henkesi, niin sinua ei enää muisteta. Sama pätee myös rauhan aikana. Vaikka koetat kovasti tuoda vakaumustasi esiin ja kertoa olevasi "parempi ihminen", niin silti myös sinä kohtaat lopulta tiesi pään, kuten me kaikki. Tällöin tekemisistäsi ja tekemättä jättämisistäsi tulee yhtä merkityksettömiä kuin meidän kaikkien muidenkin. Toisin sanoen on täysin sama, että käytkö armeijan tai et. Maailmasta ei tule sen parempi tai huonompi paikka. Tuli sota tai ei, niin kaikki meistä lopulta menehtyy. Maapallo tuhoutuu muutenkin noin 5 miljardin vuoden päästä, joten kaikenlainen turha päteminen olisi ehkä aika lopettaa. Keskittykää mieluummin sen armeija-/siviilipalvelusajan ulkopuoliseen elämään ja tehkää siitä itsellenne miellyttävä ja koettakaa tuon elämänvaiheen aikana tehdä maailmasta parempi paikka. Armeijan käymättä jättämistä tärkeämpi teko ihmiskunnan paremmuuden tiellä on pitää huoli, että ei ainakaan itse tee pahaa muille ihmisille. Suuret linjat eivät kuitenkaan ole kenenkään meidän omassa hallinnassa...

        "Armeija on lyhyt ja helppo pala normaalille ihmiselle."

        En ole itsekäs. Haluan puolustaa vähemmistöjä, joka on elämäni tarkoitus, valo ja sielu. Tiedän että armeija olisi helpompi pala, mutta vakaumuksen estää minua käymästä armeijaa.

        "Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään."

        Aika ylimielinen ja jyrkkä väite. Olen tällä hetkellä kahdessa kesätyössä. Toisessa jaan lehtiä ja toisessa siivoan asuntoja. Olen valmis ottamaan käskyjä vastaan kunhan ne eivät alenna minun itsetuntoani ja mielialaa, kuin armeijassa on tapana.

        "Armeijassa ainoastaan lyhyehkö alokasaika sisältää sitä ns.pelottavaa käskemistä ja loppuaikana käskyillä on oikeasti joku muu merkitys kuin niiden tottelemisen harjoittelu."

        En uhraa mielenterveyttäni niin turhan asian kuin armeijan takia.

        "Armeijassa käskyjä opetellaan tottelemaan, koska normisotilaiden esimiehillä on usein parempi yleiskuva tapahtumista, kuin itse sotilaalla."

        Minusta sodassa ei ole mitään hienoa ja minua ei kiinnosta mikä vaara on edessä kun minua ei kiinnosta sotiminen, maanpuolustus ja tämä militaristinen ilmapiiri. En alennu sätky-nukeksi ja typerykseksi joka ei ajattele omilla aivoillaan, vaan tappaa käskystä.

        "Kun sitten joudut rintamalle taistelijoiden sekaan ja menetät henkesi, niin sinua ei enää muisteta."

        Kyllä minut muistetaan kirjastani ja perheeni puolesta. Sitäpaitsi muutan ennemmin tästä maasta pois kun kuolen jonkun sodan takia.

        "Tällöin tekemisistäsi ja tekemättä jättämisistäsi tulee yhtä merkityksettömiä kuin meidän kaikkien muidenkin."

        Ai kun naurattaa. Joku Ville 5-vee filosofiaa nyt kun on käynyt armeijan on niin "mies". Minut muistetaan monista asioista sinä vaan et ymmärrä ihmisten käyttäytymisestä mitään. Sinut saa minun puolestani lähettää sinne rintamalle ja toivottavasti invalidisoidut niin sinä et enää voi elää kunnollista elämää. Samalla kun minä olen Rivieralla nauramassa kaltaisillesi isänmaallisille hörhöille.


      • ???????????
        yo man!1 kirjoitti:

        Armeija on lyhyt ja helppo pala normaalille ihmiselle. Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään. Armeijassa ainoastaan lyhyehkö alokasaika sisältää sitä ns.pelottavaa käskemistä ja loppuaikana käskyillä on oikeasti joku muu merkitys kuin niiden tottelemisen harjoittelu. Armeijassa käskyjä opetellaan tottelemaan, koska normisotilaiden esimiehillä on usein parempi yleiskuva tapahtumista, kuin itse sotilaalla. Tästä seuraa se, että esimies todennäköisesti tietää tai osaa sotilasta paremmin arvata, kuinka seuraavaksi tulisi toimia ja ehkä jopa säilyä hengissä seuraavaan päivään. Jos syy armeijan käymättä jättämiseen on sodan vastaisuus, niin on melko turhaa kuvitella, että sodan sattuessa sinä saisit jäädä takalinjoihin vikittelemään taistelijoiden morsiammia. Tällaisella olisi sotaa käyvään massaan huono moraalinen vaikutus ja siksi myös sinut rahdattaisiin vaikka väkisin sinne rintamalle. Asemasi "sivarina" on varsinaiseen taistelijaan nähden erilainen vain siinä mielessä, että taistelijalla on koulutus ja sitä myöten tieto-taito yrittää selvitä taistelusta hengissä. Sinulla ei. Tästä syystä sinusta ja kaltaisistasi käytetään nimitystä "miinanpolkija". "Sivareita" ei siis tietentahtoen laiteta polkemaan miinoja vaan he yksinkertaisesti tietämättömyyttään näin tekevät. Kun sitten joudut rintamalle taistelijoiden sekaan ja menetät henkesi, niin sinua ei enää muisteta. Sama pätee myös rauhan aikana. Vaikka koetat kovasti tuoda vakaumustasi esiin ja kertoa olevasi "parempi ihminen", niin silti myös sinä kohtaat lopulta tiesi pään, kuten me kaikki. Tällöin tekemisistäsi ja tekemättä jättämisistäsi tulee yhtä merkityksettömiä kuin meidän kaikkien muidenkin. Toisin sanoen on täysin sama, että käytkö armeijan tai et. Maailmasta ei tule sen parempi tai huonompi paikka. Tuli sota tai ei, niin kaikki meistä lopulta menehtyy. Maapallo tuhoutuu muutenkin noin 5 miljardin vuoden päästä, joten kaikenlainen turha päteminen olisi ehkä aika lopettaa. Keskittykää mieluummin sen armeija-/siviilipalvelusajan ulkopuoliseen elämään ja tehkää siitä itsellenne miellyttävä ja koettakaa tuon elämänvaiheen aikana tehdä maailmasta parempi paikka. Armeijan käymättä jättämistä tärkeämpi teko ihmiskunnan paremmuuden tiellä on pitää huoli, että ei ainakaan itse tee pahaa muille ihmisille. Suuret linjat eivät kuitenkaan ole kenenkään meidän omassa hallinnassa...

        "lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi,"

        Tuskin tämä on suurimmalle osalle se syy intin jättäniseen.

        "et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämää"

        Normaalissa työelämässä esimies ei tule pää punaisena huutamaan vasten kasvoja ja seisottamaan koko työporukkaa tuntikaupalla ilman mitään syytä.


      • Missäs tätä sitten tapahtuu ?
        ??????????? kirjoitti:

        "lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi,"

        Tuskin tämä on suurimmalle osalle se syy intin jättäniseen.

        "et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämää"

        Normaalissa työelämässä esimies ei tule pää punaisena huutamaan vasten kasvoja ja seisottamaan koko työporukkaa tuntikaupalla ilman mitään syytä.

        "Normaalissa työelämässä esimies ei tule pää punaisena huutamaan vasten kasvoja ja seisottamaan koko työporukkaa tuntikaupalla ilman mitään syytä."


        Olen käynyt intin ja kerrannut ja ainoa paikka elämässäni jossa joku on huutanut pää punaisenan oli junnuna lätkätreeneissä. Samoin en ole edes kuullut mistään tuntikausien seisottamisesta kuin rangaistusmielessä.

        Taisit heittää mielikuvituksesi tuotetta tai pelkän provon ???


      • Krusader kirjoitti:

        "Armeija on lyhyt ja helppo pala normaalille ihmiselle."

        En ole itsekäs. Haluan puolustaa vähemmistöjä, joka on elämäni tarkoitus, valo ja sielu. Tiedän että armeija olisi helpompi pala, mutta vakaumuksen estää minua käymästä armeijaa.

        "Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään."

        Aika ylimielinen ja jyrkkä väite. Olen tällä hetkellä kahdessa kesätyössä. Toisessa jaan lehtiä ja toisessa siivoan asuntoja. Olen valmis ottamaan käskyjä vastaan kunhan ne eivät alenna minun itsetuntoani ja mielialaa, kuin armeijassa on tapana.

        "Armeijassa ainoastaan lyhyehkö alokasaika sisältää sitä ns.pelottavaa käskemistä ja loppuaikana käskyillä on oikeasti joku muu merkitys kuin niiden tottelemisen harjoittelu."

        En uhraa mielenterveyttäni niin turhan asian kuin armeijan takia.

        "Armeijassa käskyjä opetellaan tottelemaan, koska normisotilaiden esimiehillä on usein parempi yleiskuva tapahtumista, kuin itse sotilaalla."

        Minusta sodassa ei ole mitään hienoa ja minua ei kiinnosta mikä vaara on edessä kun minua ei kiinnosta sotiminen, maanpuolustus ja tämä militaristinen ilmapiiri. En alennu sätky-nukeksi ja typerykseksi joka ei ajattele omilla aivoillaan, vaan tappaa käskystä.

        "Kun sitten joudut rintamalle taistelijoiden sekaan ja menetät henkesi, niin sinua ei enää muisteta."

        Kyllä minut muistetaan kirjastani ja perheeni puolesta. Sitäpaitsi muutan ennemmin tästä maasta pois kun kuolen jonkun sodan takia.

        "Tällöin tekemisistäsi ja tekemättä jättämisistäsi tulee yhtä merkityksettömiä kuin meidän kaikkien muidenkin."

        Ai kun naurattaa. Joku Ville 5-vee filosofiaa nyt kun on käynyt armeijan on niin "mies". Minut muistetaan monista asioista sinä vaan et ymmärrä ihmisten käyttäytymisestä mitään. Sinut saa minun puolestani lähettää sinne rintamalle ja toivottavasti invalidisoidut niin sinä et enää voi elää kunnollista elämää. Samalla kun minä olen Rivieralla nauramassa kaltaisillesi isänmaallisille hörhöille.

        "Haluan puolustaa vähemmistöjä, joka on elämäni tarkoitus, valo ja sielu. "

        Teet sen sortamalla ja haukkumalla enemmistöä.

        "Tiedän että armeija olisi helpompi pala, mutta vakaumuksen estää minua käymästä armeijaa. "

        Tee siis todellisen vakaumuksesi mukaisesti ja mene helpointa reittiä.

        "Olen valmis ottamaan käskyjä vastaan kunhan ne eivät alenna minun itsetuntoani ja mielialaa, kuin armeijassa on tapana. "

        Työasioissa sinä valehtelet sinä et kykene ottamaan käskyjä vastaan. Valehtelet toistamiseen.

        "En uhraa mielenterveyttäni niin turhan asian kuin armeijan takia. "

        Eli olet pelkuri. Mene lääkäriin valittamaan noita pelkotilojasi.

        "Minusta sodassa ei ole mitään hienoa ja minua ei kiinnosta mikä vaara on edessä kun minua ei kiinnosta sotiminen, maanpuolustus ja tämä militaristinen ilmapiiri. "

        Mutta sinä et voi estää itseäsi isompien asioiden kiinnostumista sinusta.

        "En alennu sätky-nukeksi ja typerykseksi joka ei ajattele omilla aivoillaan, vaan tappaa käskystä. "

        Älä valehtele. Sinä olet jo sätkynukke ja typerys joka luopui sielustaan. Nyt vielä järkesikin haluat pois heittää.

        "Joku Ville 5-vee filosofiaa nyt kun on käynyt armeijan on niin "mies". "

        Taisit jäädä sanattomaksi kylmien tosiasioiden edessä kun pitää henkilökohtaisuuksiin ruveta.

        "Minut muistetaan monista asioista sinä vaan et ymmärrä ihmisten käyttäytymisestä mitään. "

        Minut muistetaan monista asioista sinä vaan et ymmärrä ihmisten käyttäytymisestä mitään.

        Tervemenoa sinne Rivieralle. Huomaat että sielläkin asioilla on oma pimeä puolensa ja jos joku tylsistynyt yhtiökiho sinut mukiloi hengiltä niin se ei minua kiinnosta. Eikä muuten poliisiakaan. Miksi sinä niin innokkaasti toivot ihmisille pahaa?


      • ??????????? kirjoitti:

        "lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi,"

        Tuskin tämä on suurimmalle osalle se syy intin jättäniseen.

        "et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämää"

        Normaalissa työelämässä esimies ei tule pää punaisena huutamaan vasten kasvoja ja seisottamaan koko työporukkaa tuntikaupalla ilman mitään syytä.

        Kyllä vain ja vielä vittumaisempia kusipäitä. Olen valitettavasti joutunut kohtaamaan sellaisia...


      • jaahas vai niin sitten on
        ??????????? kirjoitti:

        "lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi,"

        Tuskin tämä on suurimmalle osalle se syy intin jättäniseen.

        "et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämää"

        Normaalissa työelämässä esimies ei tule pää punaisena huutamaan vasten kasvoja ja seisottamaan koko työporukkaa tuntikaupalla ilman mitään syytä.

        Itse en joutunut kohtaamaan "pää punaisena huutavia" henkilöitä armeija-aikanani ja kertaamaan eivät ole pyytäneet, joten ilman sen parempaa todistelua veikkaan tätä ns."yleisessä tiedossa olevaksi faktaksi", jota armeijan vastustajat toistelevat toisilleen. Jos joku on kuitenkin kohdannut tällaista käyttäytymistä, niin olisiko mahdollista, että sille oli olemassa jokin perusteltu syy? Esimerkiksi ampumaradalla toilailu voisi aiheuttaa ylimääräistä hätääntymistä jopa kapiaisessa. Henkilö, joka täysin vailla minkäänlaista syytä huutaa alaisilleen, ei vanhennu kauaa tämän päivän armeijassa. Esimiesten käytös on ymmärtäväistä ja pitkäpinnaista siitäkin huolimatta, että myös armeijaan pääsee tiukasta seulasta huolimatta täysin imbesillejä ihmisiä. Siis alokkaaksi.

        Voihan olla niin, että ihmiskunta tulisi todennäköisesti paremmin toimeen jos armeijoita ei olisi lainkaan olemassa, mutta tällaista utopiaa ei kuitenkaan ole lähitulevaisuudessa odotettavissa. Siviilipalvelus on tämän päivän muoti-ilmiö ja tapa taistella isiä vastaan, joka on alunperin vastuussa siitä, että sinä et saanut aina niitä haluamiasi muotifarkkuja tai uutta sählymailaa. Hänelle pitää kostaa, joten kehitetään vakaumus ja mennään sivariksi. Sivarina kuuluu myös kätevästi vähemmistöön ja sitten voi itkeä kaikesta siitä vääryydestä, jota joutuu kokemaan. Yhyy yhyy miks mun pitää tehä jotain mun itteni eteen ja miks muut ei tee kaikkea mun puolesta!??!? Yhyy yhyy äiti tee mulle taas sitä mustikkapiirakkaa senkin paskiainen!!! Yhyy yhyy te ootte kaikki ihan paskoja ja te ette ymmärrä mua kun mä oon niin luova yhyy yhyy... ja niin edelleen...


      • pelästynyt
        jaahas vai niin sitten on kirjoitti:

        Itse en joutunut kohtaamaan "pää punaisena huutavia" henkilöitä armeija-aikanani ja kertaamaan eivät ole pyytäneet, joten ilman sen parempaa todistelua veikkaan tätä ns."yleisessä tiedossa olevaksi faktaksi", jota armeijan vastustajat toistelevat toisilleen. Jos joku on kuitenkin kohdannut tällaista käyttäytymistä, niin olisiko mahdollista, että sille oli olemassa jokin perusteltu syy? Esimerkiksi ampumaradalla toilailu voisi aiheuttaa ylimääräistä hätääntymistä jopa kapiaisessa. Henkilö, joka täysin vailla minkäänlaista syytä huutaa alaisilleen, ei vanhennu kauaa tämän päivän armeijassa. Esimiesten käytös on ymmärtäväistä ja pitkäpinnaista siitäkin huolimatta, että myös armeijaan pääsee tiukasta seulasta huolimatta täysin imbesillejä ihmisiä. Siis alokkaaksi.

        Voihan olla niin, että ihmiskunta tulisi todennäköisesti paremmin toimeen jos armeijoita ei olisi lainkaan olemassa, mutta tällaista utopiaa ei kuitenkaan ole lähitulevaisuudessa odotettavissa. Siviilipalvelus on tämän päivän muoti-ilmiö ja tapa taistella isiä vastaan, joka on alunperin vastuussa siitä, että sinä et saanut aina niitä haluamiasi muotifarkkuja tai uutta sählymailaa. Hänelle pitää kostaa, joten kehitetään vakaumus ja mennään sivariksi. Sivarina kuuluu myös kätevästi vähemmistöön ja sitten voi itkeä kaikesta siitä vääryydestä, jota joutuu kokemaan. Yhyy yhyy miks mun pitää tehä jotain mun itteni eteen ja miks muut ei tee kaikkea mun puolesta!??!? Yhyy yhyy äiti tee mulle taas sitä mustikkapiirakkaa senkin paskiainen!!! Yhyy yhyy te ootte kaikki ihan paskoja ja te ette ymmärrä mua kun mä oon niin luova yhyy yhyy... ja niin edelleen...

        Älä tuhoa sivarien lumemaailmaa kertomalla tuollaisia asioita. Heidän pitää uskoa vanhojen Suomi-filmien ja Uuno Turhapuron luomaan myyttiin armeijan kapiaisista. Jos nämä mielikuvat tuhotaan niin sivarit ovat ihan ihmeissään, eihän sitten ole enää mitään julkisuutta kestävää syytä siihen että se kakka tuli housuun.


      • Daider

        "Haluan lisäksi puolustaa vähemmistöjä niillä eväin mitä olen kaikkialta saanut."

        Miten tämä liittyy aiheeseen?


      • yo man!1 kirjoitti:

        Armeija on lyhyt ja helppo pala normaalille ihmiselle. Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään. Armeijassa ainoastaan lyhyehkö alokasaika sisältää sitä ns.pelottavaa käskemistä ja loppuaikana käskyillä on oikeasti joku muu merkitys kuin niiden tottelemisen harjoittelu. Armeijassa käskyjä opetellaan tottelemaan, koska normisotilaiden esimiehillä on usein parempi yleiskuva tapahtumista, kuin itse sotilaalla. Tästä seuraa se, että esimies todennäköisesti tietää tai osaa sotilasta paremmin arvata, kuinka seuraavaksi tulisi toimia ja ehkä jopa säilyä hengissä seuraavaan päivään. Jos syy armeijan käymättä jättämiseen on sodan vastaisuus, niin on melko turhaa kuvitella, että sodan sattuessa sinä saisit jäädä takalinjoihin vikittelemään taistelijoiden morsiammia. Tällaisella olisi sotaa käyvään massaan huono moraalinen vaikutus ja siksi myös sinut rahdattaisiin vaikka väkisin sinne rintamalle. Asemasi "sivarina" on varsinaiseen taistelijaan nähden erilainen vain siinä mielessä, että taistelijalla on koulutus ja sitä myöten tieto-taito yrittää selvitä taistelusta hengissä. Sinulla ei. Tästä syystä sinusta ja kaltaisistasi käytetään nimitystä "miinanpolkija". "Sivareita" ei siis tietentahtoen laiteta polkemaan miinoja vaan he yksinkertaisesti tietämättömyyttään näin tekevät. Kun sitten joudut rintamalle taistelijoiden sekaan ja menetät henkesi, niin sinua ei enää muisteta. Sama pätee myös rauhan aikana. Vaikka koetat kovasti tuoda vakaumustasi esiin ja kertoa olevasi "parempi ihminen", niin silti myös sinä kohtaat lopulta tiesi pään, kuten me kaikki. Tällöin tekemisistäsi ja tekemättä jättämisistäsi tulee yhtä merkityksettömiä kuin meidän kaikkien muidenkin. Toisin sanoen on täysin sama, että käytkö armeijan tai et. Maailmasta ei tule sen parempi tai huonompi paikka. Tuli sota tai ei, niin kaikki meistä lopulta menehtyy. Maapallo tuhoutuu muutenkin noin 5 miljardin vuoden päästä, joten kaikenlainen turha päteminen olisi ehkä aika lopettaa. Keskittykää mieluummin sen armeija-/siviilipalvelusajan ulkopuoliseen elämään ja tehkää siitä itsellenne miellyttävä ja koettakaa tuon elämänvaiheen aikana tehdä maailmasta parempi paikka. Armeijan käymättä jättämistä tärkeämpi teko ihmiskunnan paremmuuden tiellä on pitää huoli, että ei ainakaan itse tee pahaa muille ihmisille. Suuret linjat eivät kuitenkaan ole kenenkään meidän omassa hallinnassa...

        Työelämä ei ole enää mikään militaristinen Suomessa. On todettu että sellainen ei vaan valitettavasti toimi nykyaikana. Ihmiset tulevat vaihtamaan työpaikkaa, jos työpaikalla on jatkuvasti armeijasta peräisin olevaa käskemistä ihan kuin ihmiset eivät osaisi toimia itsenäisesti. Armeijassa armeijan tavoin, työpaikalla työpaikan tavoin.


    • saa kysyä

      Työnantaja saa tiedustella, millainen koulutus pyrkijällä on. Armeijassa on monia "linjoja", joissa saatu koulutus voidaan lukea hakijalle hyväksi, kuten palvelu kuljetuspuolella rekkakuskiksi hakevalle. Vastaavasti joihinkin tehtäviin voi sivariaika antaa lisäarvoa. Olisi perin kummallista, ellei saatua koulutusta voisi tiedustella kysymällä tietoja asevollisuuden suorittamisesta.

      Eikö ole myös niin, että laki kieltää syrjimästä työhönotossa vakaumuksen vuoksi? Jos joku on valinnut sivarin muusta syystä kuin uskonnollisen tai eettisen vakaumuksen vuoksi, ei sen huomioimista työhonotto tilanteessa voida pitää vakaumukseen kohdistuvana syrjintänä. On työnantajalle arvokas tieto, jos työhön pyrkii henkilö, joka on valinnut sivariuden laittomasti ilman vakaumusta esimerkiksi päästäkseen helpommalla. Työnantajalla on täysi oikeus tiedustella tätä jotta hän voi välttyä palkkaamasta rikokseen syyllistynyttä velvollisuuksien välttelijää: sama meno todennäköisesti jatkuisi työssäkin!

      • Toivo

        "On työnantajalle arvokas tieto, jos työhön pyrkii henkilö, joka on valinnut sivariuden laittomasti ilman vakaumusta esimerkiksi päästäkseen helpommalla. Työnantajalla on täysi oikeus tiedustella tätä jotta hän voi välttyä palkkaamasta rikokseen syyllistynyttä velvollisuuksien välttelijää: sama meno todennäköisesti jatkuisi työssäkin!"

        Aikalailla rankkaa tekstiä. Vakaumus on kuitenkin niin suhteellinen kysymys että sen todentaminen ja arvottaminen on kohtalaisen vaikeaa.

        Kannattaa myös muistaa että Suomen valtio tekee joka kerta ihmisoikeusrikkomuksen tuomitessaan aseistakieltäytyjän vankilaan. Lakeja ja sääntöjä on monia...


      • ihmisoikeudet
        Toivo kirjoitti:

        "On työnantajalle arvokas tieto, jos työhön pyrkii henkilö, joka on valinnut sivariuden laittomasti ilman vakaumusta esimerkiksi päästäkseen helpommalla. Työnantajalla on täysi oikeus tiedustella tätä jotta hän voi välttyä palkkaamasta rikokseen syyllistynyttä velvollisuuksien välttelijää: sama meno todennäköisesti jatkuisi työssäkin!"

        Aikalailla rankkaa tekstiä. Vakaumus on kuitenkin niin suhteellinen kysymys että sen todentaminen ja arvottaminen on kohtalaisen vaikeaa.

        Kannattaa myös muistaa että Suomen valtio tekee joka kerta ihmisoikeusrikkomuksen tuomitessaan aseistakieltäytyjän vankilaan. Lakeja ja sääntöjä on monia...

        Totta, vakaumus on henkilökohtainen asia. Kuitenkin tämäkin palsta vilisee niitä, jotka kertovat valinneensa sivarin päästäkseen helpommalla, välttyäkseen aamuherätyksiltä ja leireiltä tai ponin hännän leikkauksella jne. Tuon kaltaisia syitä tuskin voidaan pitää lain tarkoittamana uskonnollisena tai eettisenä vakaumuksena. Aitoa vakaumusta tulee toki työhönottotilanteessakin kunnioittaa, eikä sen vuoksi saa ketään laittaa eriarvoiseen asemaan.

        Tuon usein esitetyn ihmisoikeusrikkomuksen logiikkaa en oikein ymmärrä: jos joku ei noudata maan lakeja, tulee hänen saada siitä rangaistus. Miksi asevelvollisuudesta kieltäytyvää tulisi kohdella toisin kuin vaikkapa verovelvollisuudesta kieltäytyvää? Olen myös odottanut, että joku tuon väitteen esittäjistä veisi Suomen väitetyt ihmisoikeusloukkaukset jonkin kansainvälisen tuomioistuimen käsiteltäviksi. Ainankaan vielä en ole havainnut Suomen joutuneen tuomituksi tai kansainvälisten pakotteiden kohteeksi tämän asian vuoksi. Joidenkin kerhojen ja järjestöjen oman tarpeellisuutensa perustelemiseksi esittämät mielipiteet ovat asia erikseen.


    • odou

      mä meen sivariin siksi koska en jaksa mennnä armeijaan.

      jos mulle annetaan vaihtoehto että voin paiskia duunia vuoden sen sijaan kuin kykkiä puoli vuotta metsässä ja vielä maksetaan siitä niin miksi ei?

      jos suomi joutuu sotaan niin lähden mielihyvin armeijaan ja rintamalle.
      mutta niin kauan kuin suomi elää rauhassa, elän itsekin rauhassa.

      • :|:

        maksetaanko sivareille sivariPALVELUKSESTA rakkaalle isänmaalleen palkkaa?

        Vai tarkoitatko että metsässä kykkimisestä maksetaan?

        Mitä vittua sinä oikein tarkoitat?

        Suomen armeijalla ei ole sodassa (Venäjä) mitään virkaa, mutta rauha ja itsenäisyys sillä kyllä saadaan turvattua, eli tuo sinun logiikkasi on ihan perseestä.


    • Hyvät neuvot kalliit

      Työhaastattelussa ei saa kysyä sotilasarvoa, mutta sen saa ilmeisesti kysyä, onko tämä kansalaisvelvollisuus suoritettu. Se voi vaikuttaa työhönottoon, jos tuoreen rekryytin pitäisi heti kohta lähteä vähintään puoleksi vuodeksi valtion palvelukseen. Toimi elämäntilanteesi ja omantuntosi mukaan, kaikki järjestyy kyllä. Jos yhdellä työnantajalla on keskiaikaiset asenteet, kaikilla muilla ei välttämättä ole.

    • Kirjastosivari

      "Jos koet auktoriteetit ja lyhytaikaisen käskettävänä olemisen vastenmieliseksi, niin et todennäköisesti sovellu silloin edes normaaliin työelämään."

      Jassoo, ja sivari joka on vuoden palkattomana työntekijänä ei sitten sovellu työelämään...? Itse vielä 4kk jäljellä olevaa sivaria suoritan kirjastossa jossa kyllä näytä "käskyjäkin" yms on tullut henkilöiltä jotka minulle tekemistä keksii on tullut.

    • khjhljhlkj

      Näitä kysymyksiä ei saa kysyä työhaastattelussa!

      Esitettävien kysymysten tulisi aina liittyä jollain tapaa haettavissa olevaan työtehtävään tai työtehtävän hoitamiseen. On olemassa myös kysymyksiä, joita työhaastattelutilanteessa ei saa kysyä. Näitä ovat esimerkiksi: Perhesuunnitelmat, puoluekanta tai asevelvollisuus. Laki turvaa yksityisyytesi myös työelämässä. Konkreettisimmin tämä näkyy työhaastattelutilanteissa, joissa laki kieltää haastattelijaa kyselemästä asioita, jotka eivät liity haettavaan tehtävään. Nyrkkisääntö on, että haastattelija saa kysellä hakijan pätevyyteen tai sopivuuteen liittyviä asioita, mutta nämäkin on pyrittävä keräämään hakijalta itseltään. Mikäli sinulta kysellään lainvastaisesti asioita, niin voit ohittaa ne hymyillen, vaihtamalla puheenaihetta.Työnantaja ei saa alkuvaiheessa kysellä asioista, jotka eivät ole tehtävän kannalta välttämättömiä, esimerkiksi ikään tai vammaisuuteen liittyviä asioista. Työhaastattelussa ei saa kysyä asevelvollisuuden suorittamista, puoluekantaa, perhesuhteita, luottotietoja, ammattiliittojäsenyyttä tai perheen omistus-, liike- tai yrityssuhteita. Kultaiset neuvot ovat useasti tarpeen, sillä jotkut yksilöt ovat mielestään jo niin hyviä, että lain noudattaminenkin unohtuu. Nämä asiat saat pitää täysin omana tietonasi:

      1. Perhesuhteet ja vauvahaaveet
      2. Puolue- tai ammattiyhdistystoiminta
      3. Työhaastattelussa ei saa kysyä asevelvollisuuden suorittamista
      4. Sairaudet (Jos sinulla on työkykyä rajaava sairaus, sinun on kerrottava näistä asioista työnantajalle.)
      5. Kirkkokunta-asiat elleivät liity työhön.

    • Ärjylä

      Pelkuri ei mitään työpaikkaa tarvitsekaan. Sodan tulle miinan poljentaan.

    • sivareita_ei_oteta

      Meillä jokainen sivarin tekemä hakemus menee tasan tarkasti roskiin.

      • fghsfghfjj

        Oho, siinäpä vasta tosimies....


      • kokeiltu_on
        fghsfghfjj kirjoitti:

        Oho, siinäpä vasta tosimies....

        Armeijan käyneet ovat niin paljon parempia joka suhteessa ettei sivareita kannata edes harkita. Armeijan käyneillä on ryhmätyötaitoja, he eivät valita turhista, tekevät työt annettujen ohjeiden mukaan jne.
        Sivarit taas kulkevat töissä miten sattuu, tekevät jos huvittaa eivätkä ainakaan ohjeiden mukaan, ovat yleensäkin patalaiskaa hihhuliporukkaa.


      • sdfgsdfg
        kokeiltu_on kirjoitti:

        Armeijan käyneet ovat niin paljon parempia joka suhteessa ettei sivareita kannata edes harkita. Armeijan käyneillä on ryhmätyötaitoja, he eivät valita turhista, tekevät työt annettujen ohjeiden mukaan jne.
        Sivarit taas kulkevat töissä miten sattuu, tekevät jos huvittaa eivätkä ainakaan ohjeiden mukaan, ovat yleensäkin patalaiskaa hihhuliporukkaa.

        Heeh...ainakin siellä armeijassa lusmuksi oppii. Ainut tavoite on aamujen laskeminen, milloin se pelleily loppuu.

        Itse olen käynyt aikoinani armeijan. Ja vielä 11 kk. Kuin vessanpytystä olisi vetänyt nuo päivät alas. Ainut mikä kiinnosti, oli ampuminen ja metsäleirit tietyiltä osin. Aika ohut siivu kokonaispalvelusajasta.
        Ja tietenkään ei mitään sijoitusta siinä kirjeessä minkä hiljattain lähettivät. Toisaalta EVVK.

        Toisaalta tunnen useita sivareita. Monet ovat yrittäjiä ja työllistävät muita. Yhtään patalaiskaa sivaria en tunne. Ja ovat todella ahkeria, tekevät kyllä todella pitkää päivää, mitkä tunnen. Ovat myös menestyneitä. Eikö liene jo miljoonaomaisuudet tuossa muutamillakin "sivariveljeksillä".

        Niin että on sitä toisenlaisiakin kokemuksia. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, sori siitä:)


      • sivarit_on_paskaa
        sdfgsdfg kirjoitti:

        Heeh...ainakin siellä armeijassa lusmuksi oppii. Ainut tavoite on aamujen laskeminen, milloin se pelleily loppuu.

        Itse olen käynyt aikoinani armeijan. Ja vielä 11 kk. Kuin vessanpytystä olisi vetänyt nuo päivät alas. Ainut mikä kiinnosti, oli ampuminen ja metsäleirit tietyiltä osin. Aika ohut siivu kokonaispalvelusajasta.
        Ja tietenkään ei mitään sijoitusta siinä kirjeessä minkä hiljattain lähettivät. Toisaalta EVVK.

        Toisaalta tunnen useita sivareita. Monet ovat yrittäjiä ja työllistävät muita. Yhtään patalaiskaa sivaria en tunne. Ja ovat todella ahkeria, tekevät kyllä todella pitkää päivää, mitkä tunnen. Ovat myös menestyneitä. Eikö liene jo miljoonaomaisuudet tuossa muutamillakin "sivariveljeksillä".

        Niin että on sitä toisenlaisiakin kokemuksia. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, sori siitä:)

        Mitäs se paskasivari taas sekoilee?


      • tollokapteenille
        sivarit_on_paskaa kirjoitti:

        Mitäs se paskasivari taas sekoilee?

        Paskasta puheenollen näet sellaisen kun katsot peiliisi, heippa:))


      • asoiosasas
        tollokapteenille kirjoitti:

        Paskasta puheenollen näet sellaisen kun katsot peiliisi, heippa:))

        Ja kas jos sota??
        Luettelo tunnetuista siviilipalveluksen käyneistä

        Tämä on luettelo tunnetuista siviilipalveluksen käyneistä henkilöistä.
        Jussi Halla-aho.
        Mikko Alatalo.
        Mathias Rust.
        Oras Tynkkynen.
        Pelle Miljoona.
        Nimi Syntymä- ja kuolinaika Ammatti tai toimi Lähde
        Keijo Ahlqvist s. 1955 sarjakuvapiirtäjä [1]
        Marko Ahtisaari s. 1969 brändijohtaja [2]
        Mikko Alatalo s. 1951 laulaja-kansanedustaja [3]
        Paavo Arhinmäki s. 1976 kansanedustaja [4]
        Peter von Bagh 1943–2014 elokuvaohjaaja [5]
        Kalle Chydenius s. 1970 muusikko, tuottaja [6]
        Jörn Donner s. 1933 kirjailija [7]
        Otto Donner 1939–2013 muusikko-säveltäjä [8]
        Jarkko Eve s. 1963 basisti [9]
        Pekka Haavisto s. 1958 poliitikko [8]
        Jussi Halla-aho s. 1971 kansanedustaja, kielitieteilijä [10]
        Joel Hallikainen s. 1961 laulaja [8]
        Heikki Harma (Hector) s. 1947 laulaja [8]
        Marko Hietala (Marco Hietala) s. 1966 muusikko [11]
        Matti Inkinen 1958–2009 laulaja [12]
        Timo Juurikkala s. 1958 kansanedustaja [13]
        Hannu Kahakorpi s. 1946 televisio-ohjaaja [8]
        Shaka Kampara (Shaka) s. 1981 muusikko [14]
        Mikko Kivinen s. 1957 näyttelijä-ohjaaja [8]
        Jon Korhonen (Juno) s. 1987 muusikko [15]
        Samae Koskinen s. 1978 laulaja-lauluntekijä [16]
        Mikko Kotamäki s. 1984 laulaja [17]
        Sami Kukkohovi s. 1975 muusikko [18]
        Jorma Kukkonen s. 1950 kansanedustaja [19]
        Mikko Kuoppala (Pyhimys) s. 1981 muusikko [20]
        Jaakko Laakso s. 1948 kansanedustaja [8]
        Pertti "Pepe" Laaksonen s. 1961 muusikko-ääninäyttelijä [9]
        Juuso Lahtinen s. ? Aivolävistys-yhtyeen laulaja [21]
        Jukka Leppilampi s. 1954 gospel-muusikko [22]
        Jyrki Liikka s. 1961 humoristi-rumpali, Alivaltiosihteeri-huumoriryhmän jäsen [23]
        Ralf-Henrik Lindholm (Dave Lindholm) s. 1952 kitaristi [8]
        Tommy Lindgren s. 1977 Don Johnson Big Band-yhtyeen artisti [24]
        Jarkko Martikainen s. 1970 muusikko [25]
        Petri Tiili (Pelle Miljoona) s. 1955 muusikko [26]
        Husein Muhammed s. 1980 juristi, poliitikko [27]
        Kari Mäkinen s. 1955 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa [28]
        Samer el Nahhal (OX) s. 1975 muusikko, Lordi-yhtyeen basisti [29]
        Reijo Paananen s. 1964 poliitikko [30]
        Asko Pakkanen s. ? rumpali [22]
        Jukka Rousu (Jukka Poika) s. 1980 reggae-muusikko [31]
        Tomi Putaansuu (Mr. Lordi) s. 1974 muusikko, taidemaalari, graafikko, Lordi-yhtyeen laulusolisti [32]
        Mikko Roiha s. 1971 teatteriohjaaja [33]
        J. P. Roos s. 1945 yhteiskuntatieteilijä [34]
        Miikka Ruokanen s. 1953 dogmatiikan professori [28]
        Mathias Rust s. 1968 entinen harrastajalentäjä [35]
        Pekka Ruuska s. 1958 laulaja [8]
        Esa Saarinen s. 1953 filosofi-valmentaja [8]
        Eppu Salminen s. 1965 näyttelijä-juontaja [36]
        Matti Salo (Asa) s. 1980 muusikko [8]
        Olli Salonen s. 1983 Ripsipiirakka-yhtyeen laulaja [37]
        Harri Saukkomaa s. 1957 liikemies [38]
        Pekka Sauri s. 1954 Helsingin apulaiskaupunginjohtaja [38]
        Heikki Silvennoinen s. 1954 muusikko-näyttelijä [8]
        Aki Sirkesalo 1962–2004 muusikko [8]
        Karri Siren (Karri Koira) ? muusikko [39]
        Markku Soikkeli s. 1963 tutkija, kirjailija [40]
        Alpo Suhonen s. 1948 jääkiekkovalmentaja [41]
        Ilkka Taipale s. 1942 poliitikko [42]
        Petri Tiainen s. 1973 muusikko [25]
        Kari S. Tikka 1944–2006 finanssioikeuden professori [43]
        Jari Tervo s. 1959 kirjailija [44]
        Markku Toikka s. 1955 näyttelijä-muusikko [45]
        Matti Toivonen s. 1964 toimittaja-humoristi, Alivaltiosihteeri-huumoriryhmän jäsen [23]
        Oras Tynkkynen s. 1977 kansanedustaja [46]
        Valtteri Tynkkynen s. 1971 basisti [25]
        Kari Urpilainen s. 1951 valtiopäiväneuvos [47]
        Jouni "Jonttu" Virta s. 1956 basisti [9]
        Pertti "Veltto" Virtanen s. 1951 muusikko-kansanedustaja [48]
        Kari Välimäki s. 1954 Merimieseläkekassan toimitusjohtaja, fil. kand. [49]
        Raimo Väyrynen


    • e3ee3e

      Sivarin kun käy niin asevelvollisuus on suoritettu ei sitä tarvii ruveta erittelemään missä ja millon senkuin sanoo että suoritettu on paitsi jos rajavartiostoon yms. hakeutuu töhin.

    • loistaaläpi

      Häpeetkö kuitenkin jollain tapaa tuota sivariuttasi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe