Ignatioksen kirje

Magnesialaisille

Katkelma kirjeestä:

"... Älkää eksykö vieraiden oppien ja hyödyttömien vanhojen tarujen vietteleminä. Jos me näet yhä vielä elämme juutalaisuuden mukaan, me sillä tunnustamme, ettemme ole armoa saaneet. Profeetatkin, jotka olivat Jumalan miehiä jos ketkä, ovat eläneet Kristuksen Jeesuksen mukaan. Sen tähden heitä vainottiinkin. Olihan heissä hänen armonsa henki, jotta he kykenisivät saamaan tottelemattomat täysin vakuuttuneiksi siitä, että on olemassa yksi ainoa Jumala, hän joka on ilmoittanut itsensä Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on hänen hiljaisuudesta lähtenyt sanansa ja on kaikessa ollut mieliksi lähettäjälleen.

Nämä nyt siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa, mutta pääsivät siitä huolimatta uuteen toivoon eivätkä viettäneet sapattia, vaan elivät Herran päivää noudattaen, tuota, jona meidän elämämme koitti hänen kauttaan ja hänen kuolemansa kautta. - Muutamat tosin kieltävät tämän, salaisuuden jonka kautta me olemme uskoon päässeet ja jonka tähden me kestämme, jotta meidät havaittaisiin Jeesuksen Kristuksen, ainoan opettajamme opetuslapsiksi. - Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista..."

6

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko kirjeellä

Se ei ole osa Raamattua, joten nakkaa roskiin. Ihan sama mitä se Ignatius-ukko örisi. Minä en anna yhdellekään kirkkoisälle mitään arvoa opillisissa asioissa. Raamattu ja vain Raamattu voi olla oppikirja opillisissa asioissa, ei mikään muu. Kun kerran hyväksyt tuon Ignatius-ukon niin mene ja liity sitten siihen katoliseen kirkkoon jota hän edusti. Minä en liity.

• Ignatioksen aikana

Ignatios kuului ns. apostolisiin isiin, joisa Wikipedia kertoo seuraavaa:

"Apostolisiksi isiksi kutsutaan ensimmäisiä, ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla eläneitä, kirkkoisiä eli kristillisen alkukirkon opettajia. He eivät olleet koskaan tavanneet Jeesusta henkilökohtaisesti, mutta he tunsivat osan apostoleista, ja heillä oli näin ensikäden tietoa heidän kauttaan.

Apostoliset isät olivat näin apostoleiden välittömiä seuraajia ja oppilaita, tai ainakin heillä oli alkukirkossa sellainen maine. Näin he toimivat ikään kuin linkkinä Jeesuksen tunteneiden apostolien, ja myöhempien sukupolvien kristillisten kirjoittajien ja oikeaoppisuuden puolustajien eli myöhempien kirkkoisien välillä. Heidän kirjoituksiaan ei kuitenkaan enää otettu mukaan Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, ainakaan katolisen, ortodoksisen tai protestanttisen kirkon lopulta hyväksymässä muodossa."

• 1800-luvun akkaan?

"Ihan sama mitä se Ignatius-ukko örisi. Minä en anna yhdellekään kirkkoisälle mitään arvoa opillisissa asioissa. Raamattu ja vain Raamattu voi olla oppikirja opillisissa asioissa, ei mikään muu."

Luotat ilmeisesti enemmän 1800-luvun akkaan kuin 100-luvun alun ukkoon?

• se ei ollut
        Ignatioksen aikana kirjoitti:

Ignatios kuului ns. apostolisiin isiin, joisa Wikipedia kertoo seuraavaa:

"Apostolisiksi isiksi kutsutaan ensimmäisiä, ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla eläneitä, kirkkoisiä eli kristillisen alkukirkon opettajia. He eivät olleet koskaan tavanneet Jeesusta henkilökohtaisesti, mutta he tunsivat osan apostoleista, ja heillä oli näin ensikäden tietoa heidän kauttaan.

Apostoliset isät olivat näin apostoleiden välittömiä seuraajia ja oppilaita, tai ainakin heillä oli alkukirkossa sellainen maine. Näin he toimivat ikään kuin linkkinä Jeesuksen tunteneiden apostolien, ja myöhempien sukupolvien kristillisten kirjoittajien ja oikeaoppisuuden puolustajien eli myöhempien kirkkoisien välillä. Heidän kirjoituksiaan ei kuitenkaan enää otettu mukaan Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, ainakaan katolisen, ortodoksisen tai protestanttisen kirkon lopulta hyväksymässä muodossa."

ROOMALAISkatolinen kirkko, mutta se oli katolinen eli yleinen.

• Raamattuun
        1800-luvun akkaan? kirjoitti:

"Ihan sama mitä se Ignatius-ukko örisi. Minä en anna yhdellekään kirkkoisälle mitään arvoa opillisissa asioissa. Raamattu ja vain Raamattu voi olla oppikirja opillisissa asioissa, ei mikään muu."

Luotat ilmeisesti enemmän 1800-luvun akkaan kuin 100-luvun alun ukkoon?

kiitos vain.

• Ignatios kuuluu kirkkoisien parhaimmistoon, eli hänen kirjoituksistaan heijastuu jonkinlainen uskon kipinää, kun useimmat kirkkoisät edustavat (lepopäivästään riippumatta) kuivaa lakihenkistä moraalioppia.

Pari kysymystä: Kuka on Ignatioksen tekstin aihe?

Selvästi Vanhan Testamentin profeetat. "Profeetatkin, jotka olivat Jumalan miehiä..." "Nämä nyt siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa..."

Mitä hän sanoo VTn profeettojen tehneen?

Hän sanoo heidän eläneen Uuden liiton kokemuksessa! He "ovat eläneet Kristuksen Jeesuksen mukaan..."

Ignatioshan olisi ollut kaheli, jos hän olisi väittänyt VTn profeettojen viettäneen sunnuntaita. Ei kaiketi tekstin lainaajakaan voi sellaista kuvitella??? Kun tekstin lukee kreikan kielellä, merkitys on vielä selvempi kuin lainatussa käännöksessä. Sananmukaisesti teksti sanoo, että koska he olivat päässeet uuteen toivoon he "eivät enää sapatoineet, vaan elivät Herran mukaan."

Sillä, että vanhimmassa käsikirjoituksessa ei ole edes sanaa "päivä" (Herran päivä) vaan pelkkä sana "Herra" ei oikeastaan ole merkitystä, koska, jos siinä olisi sana päivä se vain osoittaisi, että "Herran päivä" (kyriake hemera) ei Ignatioksen aikaan tarkoittanut sunnuntaita. Olisihan melko vammaista väittää, että vanhan liiton profeetat pitivät sunnuntaita...

Se, mitä Ignatios minun ymmärtääkseni haluaa sanoa on, että profeetat eivät pitäneet sapattia lakihenkisesti, juutalaisittain vaan että he elivät (ja kaiketi pitivät sapattiakin) Kristuksen hengessä.

Ignatioksen ajatus on siis aivat sama kuin esimerkiksi Paavalilla, joka vastustaa lakihenkistä juutalaisten tapojen ja säädösten noudattamista ja korostaa uudestisyntyneen ja Kristususkossa olevan vapautta. Eli tärkeä opetus toisen vuosisadan kristityille (joista varsinkin Rooman valtakunnan itäosassa, missä Ignatioskin eli, huomattava osa tuli juutalaistaustasta.

Sunnuntaitekstiä ei tästä Ignatioksen sanasta saa kuin siten, että ruuvaa ensin aivonsa irti... Mutta pitämällä aivot paikallaan, pään kylmänä ja sydämen lämpimänä siitä löytyy hyvä ajatus niin adventisteille kuin heidän vastustajilleen:

Sapatoimalla sen enempää kuin sunnuntoimalla ei autuutta hankita. Se saadaan vain Herran Jeesuksen armosta.

Kai

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe