Katkelma kirjeestä:
"... Älkää eksykö vieraiden oppien ja hyödyttömien vanhojen tarujen vietteleminä. Jos me näet yhä vielä elämme juutalaisuuden mukaan, me sillä tunnustamme, ettemme ole armoa saaneet. Profeetatkin, jotka olivat Jumalan miehiä jos ketkä, ovat eläneet Kristuksen Jeesuksen mukaan. Sen tähden heitä vainottiinkin. Olihan heissä hänen armonsa henki, jotta he kykenisivät saamaan tottelemattomat täysin vakuuttuneiksi siitä, että on olemassa yksi ainoa Jumala, hän joka on ilmoittanut itsensä Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on hänen hiljaisuudesta lähtenyt sanansa ja on kaikessa ollut mieliksi lähettäjälleen.
Nämä nyt siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa, mutta pääsivät siitä huolimatta uuteen toivoon eivätkä viettäneet sapattia, vaan elivät Herran päivää noudattaen, tuota, jona meidän elämämme koitti hänen kauttaan ja hänen kuolemansa kautta. - Muutamat tosin kieltävät tämän, salaisuuden jonka kautta me olemme uskoon päässeet ja jonka tähden me kestämme, jotta meidät havaittaisiin Jeesuksen Kristuksen, ainoan opettajamme opetuslapsiksi. - Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista..."
Ignatioksen kirje
6
184
Vastaukset
- koko kirjeellä
Se ei ole osa Raamattua, joten nakkaa roskiin. Ihan sama mitä se Ignatius-ukko örisi. Minä en anna yhdellekään kirkkoisälle mitään arvoa opillisissa asioissa. Raamattu ja vain Raamattu voi olla oppikirja opillisissa asioissa, ei mikään muu. Kun kerran hyväksyt tuon Ignatius-ukon niin mene ja liity sitten siihen katoliseen kirkkoon jota hän edusti. Minä en liity.
- Ignatioksen aikana
Ignatios kuului ns. apostolisiin isiin, joisa Wikipedia kertoo seuraavaa:
"Apostolisiksi isiksi kutsutaan ensimmäisiä, ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla eläneitä, kirkkoisiä eli kristillisen alkukirkon opettajia. He eivät olleet koskaan tavanneet Jeesusta henkilökohtaisesti, mutta he tunsivat osan apostoleista, ja heillä oli näin ensikäden tietoa heidän kauttaan.
Apostoliset isät olivat näin apostoleiden välittömiä seuraajia ja oppilaita, tai ainakin heillä oli alkukirkossa sellainen maine. Näin he toimivat ikään kuin linkkinä Jeesuksen tunteneiden apostolien, ja myöhempien sukupolvien kristillisten kirjoittajien ja oikeaoppisuuden puolustajien eli myöhempien kirkkoisien välillä. Heidän kirjoituksiaan ei kuitenkaan enää otettu mukaan Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, ainakaan katolisen, ortodoksisen tai protestanttisen kirkon lopulta hyväksymässä muodossa." - 1800-luvun akkaan?
"Ihan sama mitä se Ignatius-ukko örisi. Minä en anna yhdellekään kirkkoisälle mitään arvoa opillisissa asioissa. Raamattu ja vain Raamattu voi olla oppikirja opillisissa asioissa, ei mikään muu."
Luotat ilmeisesti enemmän 1800-luvun akkaan kuin 100-luvun alun ukkoon? - se ei ollut
Ignatioksen aikana kirjoitti:
Ignatios kuului ns. apostolisiin isiin, joisa Wikipedia kertoo seuraavaa:
"Apostolisiksi isiksi kutsutaan ensimmäisiä, ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla eläneitä, kirkkoisiä eli kristillisen alkukirkon opettajia. He eivät olleet koskaan tavanneet Jeesusta henkilökohtaisesti, mutta he tunsivat osan apostoleista, ja heillä oli näin ensikäden tietoa heidän kauttaan.
Apostoliset isät olivat näin apostoleiden välittömiä seuraajia ja oppilaita, tai ainakin heillä oli alkukirkossa sellainen maine. Näin he toimivat ikään kuin linkkinä Jeesuksen tunteneiden apostolien, ja myöhempien sukupolvien kristillisten kirjoittajien ja oikeaoppisuuden puolustajien eli myöhempien kirkkoisien välillä. Heidän kirjoituksiaan ei kuitenkaan enää otettu mukaan Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, ainakaan katolisen, ortodoksisen tai protestanttisen kirkon lopulta hyväksymässä muodossa."ROOMALAISkatolinen kirkko, mutta se oli katolinen eli yleinen.
- Raamattuun
1800-luvun akkaan? kirjoitti:
"Ihan sama mitä se Ignatius-ukko örisi. Minä en anna yhdellekään kirkkoisälle mitään arvoa opillisissa asioissa. Raamattu ja vain Raamattu voi olla oppikirja opillisissa asioissa, ei mikään muu."
Luotat ilmeisesti enemmän 1800-luvun akkaan kuin 100-luvun alun ukkoon?kiitos vain.
Ignatios kuuluu kirkkoisien parhaimmistoon, eli hänen kirjoituksistaan heijastuu jonkinlainen uskon kipinää, kun useimmat kirkkoisät edustavat (lepopäivästään riippumatta) kuivaa lakihenkistä moraalioppia.
Pari kysymystä: Kuka on Ignatioksen tekstin aihe?
Selvästi Vanhan Testamentin profeetat. "Profeetatkin, jotka olivat Jumalan miehiä..." "Nämä nyt siis elivät elämänsä vanhan järjestyksen vallitessa..."
Mitä hän sanoo VTn profeettojen tehneen?
Hän sanoo heidän eläneen Uuden liiton kokemuksessa! He "ovat eläneet Kristuksen Jeesuksen mukaan..."
Ignatioshan olisi ollut kaheli, jos hän olisi väittänyt VTn profeettojen viettäneen sunnuntaita. Ei kaiketi tekstin lainaajakaan voi sellaista kuvitella??? Kun tekstin lukee kreikan kielellä, merkitys on vielä selvempi kuin lainatussa käännöksessä. Sananmukaisesti teksti sanoo, että koska he olivat päässeet uuteen toivoon he "eivät enää sapatoineet, vaan elivät Herran mukaan."
Sillä, että vanhimmassa käsikirjoituksessa ei ole edes sanaa "päivä" (Herran päivä) vaan pelkkä sana "Herra" ei oikeastaan ole merkitystä, koska, jos siinä olisi sana päivä se vain osoittaisi, että "Herran päivä" (kyriake hemera) ei Ignatioksen aikaan tarkoittanut sunnuntaita. Olisihan melko vammaista väittää, että vanhan liiton profeetat pitivät sunnuntaita...
Se, mitä Ignatios minun ymmärtääkseni haluaa sanoa on, että profeetat eivät pitäneet sapattia lakihenkisesti, juutalaisittain vaan että he elivät (ja kaiketi pitivät sapattiakin) Kristuksen hengessä.
Ignatioksen ajatus on siis aivat sama kuin esimerkiksi Paavalilla, joka vastustaa lakihenkistä juutalaisten tapojen ja säädösten noudattamista ja korostaa uudestisyntyneen ja Kristususkossa olevan vapautta. Eli tärkeä opetus toisen vuosisadan kristityille (joista varsinkin Rooman valtakunnan itäosassa, missä Ignatioskin eli, huomattava osa tuli juutalaistaustasta.
Sunnuntaitekstiä ei tästä Ignatioksen sanasta saa kuin siten, että ruuvaa ensin aivonsa irti... Mutta pitämällä aivot paikallaan, pään kylmänä ja sydämen lämpimänä siitä löytyy hyvä ajatus niin adventisteille kuin heidän vastustajilleen:
Sapatoimalla sen enempää kuin sunnuntoimalla ei autuutta hankita. Se saadaan vain Herran Jeesuksen armosta.
Kai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898