Ps. 2:7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Ensinnäkin haluaisin kysyä, kehen kyseenomaisen jakeen minä-persoona oikein viittaa?
Toiseksi, ymmärsin, että Psalmi 2:ssa puhutaan voidelluista. Mitä siis toteamuksella "...minä sinut synnytin...." tarkoitetaan? Miten Herra synnytti esimerkiksi Daavidin? Tokkopa asiaa voi täysin kirjaimellisesti yrittää tulkita...
Ps. 2:7 - kehen minä-persoona vittaa?
6
611
Vastaukset
- tinotito(ei-kirjautunut)
2.Samuel 7.14: "minä tulen olemaan isä hänelle ja hän on oleva poika minulle..."(kyse kuningas Daavidin jälkeläisestä)Kaikesta päätellen häntä ei ole vielä nähty...ikuinen valtakunta jne.
Synnyttäminen onkin jo eri juttu.
Kyse on minun käsittääkseni Israelin voidellusta kuninkaasta. - rasismia vastaan
hallitsijoita lähi-idässä pidettiin yleisesti jumalten poikina, Israelin uskonnossa tosin vain symbolisesti. Esim. psalmi 89:26 sekä tinotiton ylempänä antama Samuelin kohta.
- eikös
Israelilla ole vain yksi Jumala? Mistäs siis nämä jumalten pojat?
- Serafima
eikös kirjoitti:
Israelilla ole vain yksi Jumala? Mistäs siis nämä jumalten pojat?
eli uskottiin siis, että JHWH:n lisäksi oli muitakin muiden kansojen jumalia, mutta israelilaiset saivat palvella vain Herraa. Vasta myöhemmin (ehkä vasta pakkosiirtolaisuuden jälkeen?) siirryttiin selvään monoteismiin eli siis käsitykseen, että JHWH on ainoa Jumala. Vanhemmissa Raamatun kirjoissa näkyy tuo vanha käsitys, että oli monia jumalia ja jumalten poikia. Muutenkin TaNaKissa näkyy hyvin Israelin uskonnon kehitys.
- tuon kirjoittamia
otsikoita ja löpinöitä palsta täynnä.
- Mr Hyden
on sekin täällä todettu, että jotkut innokkaimmista tappelevat itsensä kanssa, onhan sekin yksi keino saada pidettyä missionsa näkyvillä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121450- 981390
- 691250
- 991164
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69961
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897