viisauden hammas

jhanna

Mulla on juuri alaleukaan puhjennut viisauden hammas. Ei ole vielä kokonaan ulkona. Kysymys onkin että missä vaiheessa ne pitäisi poistattaa, voiko olla vahingollinen muille hampaille, pitääkö aina poistattaa, ja kuinka paljon mahdollinen operaatio maksaa? Olen todella hammaslääkäri kammoinen ja pelottaa ajatuskin leikkauksesta tai repimisestä.... Hampaani näyttää menevän vinoon...

25

18531

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Krista

Jos vaikuttaa, ettei se hammas mahdu tulemaan tai se kasvaa jotenkin sivuttain, pitää leikata eli avata sitä ientä sen verran, että hampaan saa pois. Jos se kasvaa normaalisti, sen voi ottaa pois ihan vain vetämällä kuin minkä tahansa hampaan. Kuinkahan vanha oot? Viisurit kannattaa poistattaa aikaisessa vaiheessa (itseltäni otettiin 23-vuotiaana), koska vanhemmiten luu tiivistyy, hampaan juuret kasvaa ja poisto on vaikeempi.

Mulla maksoi terveyskeskushammaslääkärissä 25 euroa per hammas, edeltävät tutkimukset maksoi n. 30 euroa. Puudutus oli ainakin mulla niin hyvä, ettei se tuntunut missään. Heti poiston jälkeen kannattaa ottaa särkylääke, ettei ala koskemaan kun puudutus lakkaa.

Ei kannata syödä kuumia ruokia tai juoda kahvia/teetä sinä päivänä, ettei kuumuus alota verenvuotoa uudestaan. Myös tupakanpoltto on kielletty, älä kysy miksi! Kun laittaa poiston jälkeen pienen harsotaitoksen hampaan paikalle, vuoto lakkaa nopeemmin. Ite pidin tuppoa suussa tunnin, vuoto lakkasi siten melkein heti. Jos poisto on ongelmaton, pitäis hampaan paikan parantua muutamassa päivässä. Mulla ainakin parantui ed. ohjeita seuraten.

• jhanna

Kiitos tiedosta! Olen 22-v. Elikkä kannattais poistattaa... Pitääköhän mun odottaa kunnes se on kasvanut kokonaan ulos? Nyt on vaan puolet esillä.

• Vivian
        jhanna kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Olen 22-v. Elikkä kannattais poistattaa... Pitääköhän mun odottaa kunnes se on kasvanut kokonaan ulos? Nyt on vaan puolet esillä.

Mulla oli ylhäällä viisaudenhampaat. Toinen oli jo enempi kasvanu ja toinen ei viel kokonaan ollu esillä. Hammaslääkäri kuitenkin sai poistettua molemmat. Eri kerroilla kuitenkin. Muistelen että sen hampaan, joka oli vähemmän esillä, poistaminen oli hieman hankalampaa. Ei pihdit oikeen meinannu saada otetta.
        Muuten ei toimenpiteeseen menny ku 15 min ja olin jo pihalla :)
        Kauhee kolo kyllä jäi, mut se sit ajanmyötä parani.
        Jotaki särkylääkettä taisin poistopäivänä ottaa.

• jhanna
        Vivian kirjoitti:

Mulla oli ylhäällä viisaudenhampaat. Toinen oli jo enempi kasvanu ja toinen ei viel kokonaan ollu esillä. Hammaslääkäri kuitenkin sai poistettua molemmat. Eri kerroilla kuitenkin. Muistelen että sen hampaan, joka oli vähemmän esillä, poistaminen oli hieman hankalampaa. Ei pihdit oikeen meinannu saada otetta.
        Muuten ei toimenpiteeseen menny ku 15 min ja olin jo pihalla :)
        Kauhee kolo kyllä jäi, mut se sit ajanmyötä parani.
        Jotaki särkylääkettä taisin poistopäivänä ottaa.

Kiitos sulle myös! Mua pelottaa tosi paljon...olen aina kammoksunut hammaslääkäriä, monet kyllä sanoo ettei se niin kovin satu. Yritän päästä hammaslääkäriin mahdollisimman pian.

• Hammaspeikko________
        jhanna kirjoitti:

Kiitos sulle myös! Mua pelottaa tosi paljon...olen aina kammoksunut hammaslääkäriä, monet kyllä sanoo ettei se niin kovin satu. Yritän päästä hammaslääkäriin mahdollisimman pian.

Minkä ikäisenä nämä viisaudenhampaat pitäisi alkaa kasvaa? Itse täytän kohta 17 ja viiminen on tulossa. Ensimmäistäkään ei ole tarvinu repiä ja toivotaan ettei tarttis tätä viimistäkään, vaikka pirun kipiä onkin.

• Vasta 14-vuotias
        Hammaspeikko________ kirjoitti:

Minkä ikäisenä nämä viisaudenhampaat pitäisi alkaa kasvaa? Itse täytän kohta 17 ja viiminen on tulossa. Ensimmäistäkään ei ole tarvinu repiä ja toivotaan ettei tarttis tätä viimistäkään, vaikka pirun kipiä onkin.

Olen vasta 14 ja ensimmäinen viisaudenhammas on tulossa. Koskee ihan älyttömästi. Itseäni rupesi heti pelottamaan, että toivottavasti ei joduta poistamaan.

• oleen
        Vasta 14-vuotias kirjoitti:

Olen vasta 14 ja ensimmäinen viisaudenhammas on tulossa. Koskee ihan älyttömästi. Itseäni rupesi heti pelottamaan, että toivottavasti ei joduta poistamaan.

niin minäkin olen vasta 14, tai siis syksyllä 15 ja ensimmäinen viisauden hammas on puhkeamassa,mutta jostain syystä tämä ei ole ollut kipeä kuin alussa .. mistäköhän syystä ??

• 14v
        Vasta 14-vuotias kirjoitti:

Mäki oon 14v ja just äsken huomasin et on ruvennu kasvaa ja pelkään hammaslääkärii

• Anonyymi

Oon 15v ja mulla on puhkeamassa oikealle puolelle viisauden hammas se sattuu vähän onko se normaalia

• Olgaman

Mulla poistettiin tänään viisaudenhammas.
      Menin alunperin hammaslääkäriin kipeän ikenen takia ja hän sitte siinä totes, että johtuu viisaudenhampaasta, joka ei oo viellä tullut näkyviin.

Hän pisti sen puudutuksen ja 5min. niin hän sanos, että enää siitä hampaasta ei ole vaivaa ja heilutteli pussia, johon laitti hampaan.
      En edes tiennyt tai huomannut, että hän sen repi poies. :D
      Eli ei kyllä yhtään sattunut.
      Koko reissu kesti 15 minuuttia.

Itse pelkään myös hyvin paljon hammaslääkärikäyntiä ja itkin koko sen ajan ihan vaan pelosta :D

• Anskjd

tää pn vähän vanha keskustelu mutta what ever, itse olen vielä 14.v ja luulin että mulla viisauden hampaat kasvaa mutta ne on vasta toiset poskihampaat tiedoksi nuille edeltäjille..

• -

Olen 16v ja kaikki 4 viisaudenhammasta puhjennut osittain, eli riippuu ihmisestä. Itsellä oli jo kaikki "normaalit" hampaat kasvanut kokonaan ala-asteen puolella.

• mk

minulta irroitettiin juurineen hammas kesällä,mutta nyt siinnä on uuden hampaan alku,Mitä siis teen :O

• .

viisauden hampaan päällä on puoliksinahkaa sattuu kun kosketan sitä tai jos yritän syödä jotain, ei kait tota ongelmaa pääse pakoon ei varmaan itsestään parane ku viikkoja jo kestäny.

• Lammas

Mä oon 12 ja mulla kasvaa jo viisaudenhammas! Pitääkö se poistaa heti kun se puhkeaa??

• hoomoilu

Viisaudenhammasta ei tarvitse välttämättä poistaa ollenkaan, ellei siitä ole haittaa. Yleensä viisaudenhammas puhkeaa 18-24 vuotiaana, oletko varma, ettei sinulle ole puhkeamassa ihan "tavallinen" poskihammas?

• ewef

Ite olen 15-vuotias ja mulla on tullut jo kaikki viisauden hampaat ja kakkosen syksyllä lähti vika maitohammas. :D hampaiden lähtö ja kasvu on tosi paljon kiinni ihmisestä, kun monilla kavereilla on silti vieläkin useita maitohampaita vaikka itellä viimesimmät tippu jo 7-8 vuotta sitten.

• juhuhuhu

onko poistettu

• kuustoneeen

kannattaa poistaa

• hammaspeikko1

Hei jhanna, toivottavasti olet saanut apua viisaudenhammasvaivoihisi!
      Viisaudenhampaat puhkeavat yleensä n. 17-21 -vuotiaana, mutta voivat jatkaa puhkeamistaan aina noin 30-vuotiaaksi asti. Etenkin nuorilla yleisin viisaudenhammasvaiva on perikoroniitti, joka tarkoittaa viisaudenhammasta ympäröivän ikenen tulehdusta. Hoitovaihtoehtoja on lukuisia. Lisätietoa viisaudenhammasongelmista löydät mm. Webdenton sivuilta:

Viisaudenhammasongelmat:
      http://fi.webdento.com/viisaudenhammas-oireet-kipu-poisto/

Viisaudenhampaan poisto:
      http://fi.webdento.com/viisaudenhampaan-poisto/

• Pois ne pirulaiset!

Olen 25 v nainen. Viisaudenhampaat vieläkin puhkeamatta kokonaan ja yksi aiheutti niin kivuliaan tulehduksen, että en saanut suuta auki. Se oli todella pelottavaa. Harjasin hammasta todella tarkkaan (avaamalla suun väkisin) ja kipu meni ohi ja suu alkoi taas aueta. Tulehdus lievittyi hyvällä tehohoidolla. Soitin kuitenkin kaupungin ajanvaraukseen ja totesivat, että avaamisrajoitus antaa oikeuden pika-aikaan ja heillä sattui olemaan sellainen. Sain ajan seuraavaksi päiväksi 200 metrin päähän kotoani.

Hammaslääkäri sanoi heti sisään tultuani, että kai tiedän, että hammas poistetaan. Olin ensin aika kauhuissani. En ollut tajunnut, että he pitivät asiaa niin itsestäänselvyytenä. Sanoin, ettei avausrajoitusta enää edes ole... Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että vaivaava viisaudenhammas kannattaa aina poistaa. Hammaslääkärin tutkittua hammasta hän totesi sen kasvavan posken sisällä, todella vaikeassa paikassa, eikä hammasrivissä. Olin itsekin huomannut tämän. Totesi että hammas tulehtui, koska minun on yksinkertaisesti mahdotonta harjata poskessani piilossa olevaa hammasta.

Poisto pelotti kamalasti, mutta ihan järkytyin siitä, miten VÄHÄN ja olemattomasti se sattui. Pientä jälkikipua oli, mutta ei läheskään niin pahaa, mitä lapsena koin vaikka kouluhammaslääkärissä. Jälkikipua kuvailisin "kutittavaksi", jomottavaksi, vähän samanlaiseksi kuin kuvataan vauvojen kipua, kun he saavat uusia hampaita. En kokenut sitä edes kivuksi vaan epämiellyttäväksi tunteeksi. Olin todella iloinen ettei kipu ollut vihlovaa tai terävää, koska pelkään sellaista kipua hampaissa!

Loput viisaudenhampaat olivat myös liian hankalissa asennoissa järkevään arjen hampaidenhoitoon ja hankalia puhdistaa, joten päätimme poistaa nekin. Mutta niiden poisto meni pidemmän ajan päähän. Olen todella tyytyväinen! Pääsen huippuärsyttävistä viisaudenhampaista. Ne eivät vaivaa poiston jälkeen todennäköisesti enää koskaan! Ainoat reiät olivat viisaudenhampaissa, koska niitä on minun todella vaikea puhdistaa.

• Pois ne pirulaiset!

Viisaudenhampaan poisto sattuu paljon vähemmän kuin se, että olet 14-vuotiaasta asti odottanut, että se tulisi kokonaan oikealle paikalleen eikä niin vieläkään ole 25-vuotiaana tapahtunut! Se on ihan normaalia, että tuntuu ilkeältä, kun viisaudenhammas puskee ikenen läpi, mutta jos kipuja on vuosia ja ne selvästi eivät liity enää ikeneen vaan hampaan asentoon tai sijaintiin, on ihan järjetöntä pitää suussa kipeää ja vaikeasti puhdistettavaa hammasta!

Sinä josta tuntui, että viisaudenhampaan koloon kasvaa uusi hammas, kysypä asiaa jostain neuvonnasta.

• 14 vuotias
        Pois ne pirulaiset! kirjoitti:

Viisaudenhampaan poisto sattuu paljon vähemmän kuin se, että olet 14-vuotiaasta asti odottanut, että se tulisi kokonaan oikealle paikalleen eikä niin vieläkään ole 25-vuotiaana tapahtunut! Se on ihan normaalia, että tuntuu ilkeältä, kun viisaudenhammas puskee ikenen läpi, mutta jos kipuja on vuosia ja ne selvästi eivät liity enää ikeneen vaan hampaan asentoon tai sijaintiin, on ihan järjetöntä pitää suussa kipeää ja vaikeasti puhdistettavaa hammasta!

Sinä josta tuntui, että viisaudenhampaan koloon kasvaa uusi hammas, kysypä asiaa jostain neuvonnasta.

Alko kolmisen päivää sitte syöminen sattuu, sinne hampaitten taakse, sinne sellaseen vähä pehmeempään ikeneen, ja nytte tuntuu ku sielt ois hammas tulos. Se olis se viisaudenhammas, muut hampaat jo kasvanu. Oks kuinka normaalii, et 14 vuotiaalle kasvais viisaudenhampaat?

• Anonyymi

26vuotiaana viisauden hampaat ei enään puhkea.

• Anonyymi

Olen 12 vuotias ja kaikki 4 viisaudenhammasta puhjennut. Onko tämä notmaalia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe