Monillahan on ongelmia ehkäisymenetelmän valinnassa koska on jotain miksi ei e-pillerit/laastari/rengas sovi.
Millaisia syitä teillä on ollut? Erityisesti neurologiset syyt kiinnostavat.
Itse sain juuri tällä viikolla gyneltä reseptin Diane Noviin PCO:n hoitoon ehkäisyyn, loppukuusta on kuitenkin erikoislääkärin aika jolloin toivottavasti selviää voinko edes aloittaa popsimaan pillereitä... Syynä on outo maaliskuussa alkanut pyörryttävä olo, jonka tila vaihtelee. Välillä ihan normi olo ja sit taas tulee joko ohimeneväksi hetkeksi tai hieman pidemmäksi aikaa kumma olo. Oireet on onneks helpottanu alusta. Välillä on myös ollut toispuoleista lievähköä jomotusmaista päänsärkyä, sekä paineen tunnetta päässä (ja välillä nenänvarressa). Nykyään on lähinnä hetkellisesti tulevia pyörrytyksen tunteita esim. kun käännyn nopeasti tai välillä ollessani hieman pää alaspäin. Eräs lääkäri epäili matalaa verenpainettani. Mietin tässä juuri nettiä selailtuani myös olisko kyseessä jotain migreeniin viittaavaa, joka varmaan saisi lääkärit sanomaan bye-bye e-pilsuille. Minipillerit tod.näk. gynen mukaan sais mun kropan entistäkin enemmän sekaisin... Joten vaikeaksi menee jos neurologilta tulee pahakin tuomio. (ja tämä outo oloni muuten alkoi käytettyäni muutaman päivän NuvaRingiä, silti lääkärit ovat arvelleet ettei johdu siitä koska oireet eivät ole täysin loppuneet vaikka lopetin käytön viikon jälkeen.)
Millaisia syitä teillä on ollut? Erityisesti neurologiset syyt kiinnostavat.
Itse sain juuri tällä viikolla gyneltä reseptin Diane Noviin PCO:n hoitoon ehkäisyyn, loppukuusta on kuitenkin erikoislääkärin aika jolloin toivottavasti selviää voinko edes aloittaa popsimaan pillereitä... Syynä on outo maaliskuussa alkanut pyörryttävä olo, jonka tila vaihtelee. Välillä ihan normi olo ja sit taas tulee joko ohimeneväksi hetkeksi tai hieman pidemmäksi aikaa kumma olo. Oireet on onneks helpottanu alusta. Välillä on myös ollut toispuoleista lievähköä jomotusmaista päänsärkyä, sekä paineen tunnetta päässä (ja välillä nenänvarressa). Nykyään on lähinnä hetkellisesti tulevia pyörrytyksen tunteita esim. kun käännyn nopeasti tai välillä ollessani hieman pää alaspäin. Eräs lääkäri epäili matalaa verenpainettani. Mietin tässä juuri nettiä selailtuani myös olisko kyseessä jotain migreeniin viittaavaa, joka varmaan saisi lääkärit sanomaan bye-bye e-pilsuille. Minipillerit tod.näk. gynen mukaan sais mun kropan entistäkin enemmän sekaisin... Joten vaikeaksi menee jos neurologilta tulee pahakin tuomio. (ja tämä outo oloni muuten alkoi käytettyäni muutaman päivän NuvaRingiä, silti lääkärit ovat arvelleet ettei johdu siitä koska oireet eivät ole täysin loppuneet vaikka lopetin käytön viikon jälkeen.)
Vastaukset 10
Vanhimmat
Matala verenpaine voi pyörryttää -minua se heikottaa ja pyörryttää helposti -jo pään kääntö voi kuulemma lääkärin mukaan...
Tai lihasjumi hartioissa, päässä tai niskassa, e-pillerit voi olla vääriä -itselle esim käy vain ehkäisylaastari (ainakin vielä), mutta mikäs se kuparikuppi on.. oliko niin ettei lainkaan hormoneja siinä -kysy gyneltä.
Voi joillakin migreeniä olla. Lihasjumi, stressi, valo -välke tai kirkas, kovat äänet, ruoka-aineet, liika kuumuus, liika liikunta, juotko tarpeeksi (nestettä pitää olla), nukutko tarpeeksi, syötkö tarpeeksi, ruoka allergioita? Kofeiini, suklaa, alkoholi hankalia joillekin. Tai kala tms yksilökohtaista. jne jne.
Paineen tunne päässä voi tulla lihasjumista (hartia, niskä, pää) ja se että ota rennommin elämässä...
Näiden kanssa on mahdollista päästä tasapainoon ja jopa suht eroonkin tai eroon.
Suun kautta syötäviä pillereitä en ainakaan suosittele, itselleni ei ainakaan käy.
Eli suun kautta syötävistä näkö hämärtyi yms. oiretta lähes tähtiä ja "muurahaisten sotaa" vähän :S, ja näkö ongelmia tuli ellei ihan häiriötä, paniikkia ehkä tms. Se oli takavuosina.
Laastarin kanssa on ollut tähän mennessä ok, koputan puuta. Auttoi mahavaivoihin. Taidanpa kysellä itsekin kuparikupista onko haittoja.. mutta se ei taida auttaa liian koviin kuuk. kouristuksiin taasen.
Saattaa olla että sun ongelmat on ihan verenpaineessa ja lihasjumia, tai stressiä, sekä minipillereiden aiheuttamia. Mun arvaus... en ole asiantuntija mutta sanoin vaan. Matalalle verenpaineelle ei mitään voi, turha lääkitystä jos ei ole vaarallinen mun mielestä. Lihasjumin ja stressin saa pois, sekä muut aiheuttajat ruoka tai kirkasvalo jne ... niin pääjomotukset helpottuu. Toispuoleinenkin viittaa migreeniin, mutta jos lääke niin se pitää ottaa heti kun tuntuu jomo, niin silloin auttaa eikä tule kipua ja menee ehkä ohi ... lepoakin voi.
Tietokoneen ruutu, halogeenivalot... käytä aurinkolaseja.
Eli ihan normi juttuja nää, muillakin on. Neurologi voi olla silti hyvä. Mutta esitin omat arvaukset. Itsellä ollut kaikenlaisia vaivoja joskus ja tullut lueskeltua. Migreenin kanssa voi elää, saada loppumaan ja tietää niksejä siihen.
"Näiden kanssa on mahdollista päästä tasapainoon ja jopa suht eroonkin tai eroon" Ups, siis tarkoitin että lihasjumista pääsee eroon pian tai ajan kanssa... migreenissä sitä voi esiintyä... tai koko oireyhtymässä... paineen tunne tulee lihasjumista esim. ellei ole poskiontelontulehdus..
Migreenin osalta tarkoitin tasapainoon ja suht eroon ellei eroon kokonaan. Ja on mahdollista päästä kokonaan eroon, vaikka se taipumus olisi taustalla. Niksit hyvä tietää ja tietoa aiheesta, niin se auttaa. Varalla esim imeskeltävä lääke aina mukana. Ja heti ottaa joku lääke, tavallinen tai migreeni lääke vai ensin toinen -ja että yhteensopivuus ok.
Voin olla väärässä, mutta veikkasin nyt vaan. Olet silloin "onnenpekka" jos auraton migreeni.. itselläni aurallinen taustalla, puhe, näkö menee ja voimat kokonaan jos tulisi. Koputan taas puuta. Saat sopivat lääkkeet varalle jos jotain on. Mitään vakavampaa en usko että pitäisi olla todellakaan.
Eli oire toispuoleinen jomotus voi ol auraton migreeni tai vaan joku päänsärky. Eli nou hätä, lääkkeet on ja niksit. Lekuri osaa hommansa ja tutkii. Itsekin neurologilla käynyt pariin otteeseen.
Mielestäni varalla oleva kohtauslääke hyvä ja normaali särkylääke ja annostukset tiedossa. Sekä muut niksit. Estolääkkeitä ei heti kannata mielestäni alkaa popsimaan, esim osa on samoja kuin epileptikoilla kuulemma eikä ne sovi kaikille ja "haitattomammat" mielialaan joku tietty lääke..
En usko että sulla edes sellainen olisi mihin koko ajan tarvii. Ja niksit auttaa. Positiivista ja rentoa elämää vaan...
Toi oire juttu olla joku pillereiden tekemä ohimenevä juttu esim !! Eli mitään varsinaista ei välttämättä ole EDES.
Se tiedetään että pillerit voi todella itsessään aiheuttaa migreeniä ties vaikka lihas ongelmia ja stressiä. Eli kun vaikutukset menee, oireesi on poissa... se on mahdollinen.
Tuli mieleen että kun sanoit PCO. Migreeniin liittyy jonkinlainen insuliini resistenssi juttu kanssa... eli verensokeri jos tasainen niin parempi, auttaa. Eli jos vetää karkkia tms niin nostaa sokeria ja sit sokeri taas yhtäkkiä laskisi, eli ei hyvä silloin ehkä...
Nestetasapaino ja suola jos ok, niin sekin auttaa. Ja riittävä lepo.
Pitääpä tutkia olisko itselläni joku vastaava juttu kuin PCO.. muutama juttu on "oireista" ehkä. Tai sit jotain muuta naisten vaivaa. :)
Jos sulla on verenpainetta niin Diane Novat ei oo paras mahdollinen vaihtoehto. Ite syön Yasmineja, pitää verenpaineen kurissa eikä kerää nestettä.
Jomotus ja paine kuulostaa kyllä verenpaineelta.
että mulla on varsin MATALA verenpaine, se oli vain laskenut silloin kun käytin NuvaRingiä verrattuna edelliseen mittaukseen (matala silloinkin tosin) jolloin en käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä kuten en tälläkään hetkellä. (vielä..?)
Minipillereitä en ole koskaan kokeillut ja gyne ei suositellut niitä mulle koska mulla on PCO:n takia epäsäännöllinen kierto ja hirsutismia ja ollut nuorena akne.
Kuparikierukkakin on varteenotettava vaihtoehto siinä missä muutkin.
Itselläni on aina ollut kovat menkkakivut, jotka pidän kurissa Litalginilla. Kierukka ei niitä pahentanut.