ei ole henkilökohtainen. Asia on tarkistettu eteläisen tullipiirin lakimies, oliko nyt Sari Tujunen, (minulla on kyllä nimi ja titteli autoni hanskalokerossa), ja asetuksen tulkinnan mukaan autoa voi ajaa "kuka tahansa" mutta tosiaan siirtolupa on voimassa kaikkialla vain suomessa.
No Saksan punaisilla voi ajaa kaikkialla maailmassa 15 pv.
Ajolupa peruuntuu jos:
- autoveroilmoitusta ei anneta 5 päivän kuluessa luvan myöntämisestä ( ei maahantuonnista)
- 10 päivän kuluttua veropäätöksestä
- jos luvutat ajoneuvon omistusoikeuden
- jos et aloita rekisteröintikatsastusta 10 päivän aikana ( siis aloita, ei tarvi olla suoritettu)
- jos peruutat autoveroilmoituksesi
Että tällai. Kannattaa kovistella tullia ja pyytää sieltä oikeita tulkintoja!
Ajolupa
7
1008
Vastaukset
- Kysnpähän vaan
Mitenkähän tulkitaan tuo omistusoikeuden luovuttaminen? Ymmärrän toki tarkoituksen, eli massatuontia harjoittava jobbari ei saa autoihinsa ajolupaa (tai siis ostaja ei saa).
Eli kuka ja missä vaiheessa on se, joka ei saa luovuttaa omistusoikeuttaan? Aioin hakea Saksasta auton pojalleni, itse asun Saksassa enkä pysty hoitamaan Suomen paperisotaa loppuun saakka. Entä jos poika tulee Hankoon vastaan ja omistusoikeus vaihdetaan tullikamarilla ennen siirtoluvan / ajoluvan anomista? Onnistuisikohan tuo?
Termi on vähän hämärä, käytetyistä autoistahan tässä on kyse, eli omistusoikeus on ainakin Saksassa vaihtunut. Eli rautalangasta: Tuon Saksassa omistamani auton Suomeen pojalleni, omistusoikeuden on vaihduttava jossakin vaiheessa. Mutta missä pisteessä sen pitää vaihtua, jotta tuo ajoluvassa mainittu rajoitus ei toteudu. Saksassa, laivalla, tullissa, ennen ajoluvan anomista?- onnistunee
Osta auto pojalle suoraan hänen nimiinsä. Poika antaa sinulle valtakirjan ja sinä ostat halutun auton joka on suoraan pojan nimissä. Tullissa ei muuta kuin 3kk:n ajolupa voimaan.
- ja ajolupa
Mulla kyllä onnistui jobbarilta ostettuun autoon ajoluvan hankkiminen.
Sain vain ajoaikaa siitä milloin tuotu maahan kun näytti paperit milloin tuotu.
Tyhmä homma sain vain 1kk ajoajan toivottavasti tulee päätös pian verotuksesta sillä on jo 3 viikkoa aikaa kun jätin paperit tulliin.
Tai auto seisoo taas.
Pitäs pikkusen takoa järkeä päättäjien päähän.
Mitä haittaa siitä olisi että saa ajaa siihen saakka kun verotus päätös on tullut 10päivää.
Hautokoon sitten tulli vaikka vuoden niitä papereita. - Voit
voit tuoda autosi pojallesi. Voit myös esim. ensin ajaa auton poikasi kotiin, teette luovutuksen, ja poikasi vie paperit tulliin saa ajoluvan ja tästä hetkestä on viisi päivää aikaa viedä autoveroilmoitus ja 10 päivää aikaa ALOITTAA rekisteröintikatsastus.
Lomakkeeseen tulee kolmet leimat:
1. milloin ajolupa on myönnetty (tulli)
2. milloin autoveroilmoitus on jätetty (tulli)
3. milloin rekisteröintikats. on aloitettu (kats viranomainen)
Näin se menee!
Mutta? Oliko asetuksen säätäjällä tarkoitus sittenkin, että tuo kolmekuukautta alkaisi siitä hetkestä kun ajolupaa anotaan, ei siitä milloin auto on tuotu maahan!
Perimmäinen tarkoitushan oli "helpottaa" käyttäjiä ja turhia puheluja tulliin, jotta autoveroilmoitus tuossa kolmessa kk:ssa ehdittäisiin käsitellä.
Nythän, jos auto on vaikkapa maannut suomessa jo yli 3 kk:tta, ei tämänhetkisen tulkinnan mukaan ajolupaa enää myönnetä. Miksi? - automatique
ostat vain sen auton saksasta omiin nimiisi. Teet sitten kaupat poikasi kanssa ennen tullin papereiden täyttämistä. Voit kertoa pojallesi vaikka puhelimessa jo etukäteen auton tiedot. Hän voi jopa hoitaa auton paperisodan tulon osalta ennen kuin laiva on rannassa - siis omiin nimiinsä.
Minä petyin kun odottelin tavallista suurempaa vastaanottokomiteaa rannassa, mutta siellä olikin vain auton tuleva omistaja valmiiden papereiden kanssa ja tullimiehiä ei näkynyt missään - koko aikana. Joustavaa!!
Näin me Turuus. - kunnon tullimies
Voit kirjoitti:
voit tuoda autosi pojallesi. Voit myös esim. ensin ajaa auton poikasi kotiin, teette luovutuksen, ja poikasi vie paperit tulliin saa ajoluvan ja tästä hetkestä on viisi päivää aikaa viedä autoveroilmoitus ja 10 päivää aikaa ALOITTAA rekisteröintikatsastus.
Lomakkeeseen tulee kolmet leimat:
1. milloin ajolupa on myönnetty (tulli)
2. milloin autoveroilmoitus on jätetty (tulli)
3. milloin rekisteröintikats. on aloitettu (kats viranomainen)
Näin se menee!
Mutta? Oliko asetuksen säätäjällä tarkoitus sittenkin, että tuo kolmekuukautta alkaisi siitä hetkestä kun ajolupaa anotaan, ei siitä milloin auto on tuotu maahan!
Perimmäinen tarkoitushan oli "helpottaa" käyttäjiä ja turhia puheluja tulliin, jotta autoveroilmoitus tuossa kolmessa kk:ssa ehdittäisiin käsitellä.
Nythän, jos auto on vaikkapa maannut suomessa jo yli 3 kk:tta, ei tämänhetkisen tulkinnan mukaan ajolupaa enää myönnetä. Miksi?kun saat 3 kk:n ajoluvan jo ensimmäisestä tullista, niin kuin nyt tapahtuu. Saat(te) ajella suomessa pitkin ja poikin ja odotella byrokratian toimimista.
Miksi pitäisi toimia näin: "Nythän, jos auto on vaikkapa maannut suomessa jo yli 3 kk:tta, ei tämänhetkisen tulkinnan mukaan ajolupaa enää myönnetä. Miksi?"
Minä hommaisin tuossa tapauksessa paperit kuntoon "auton maatessa".
- lll
999
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703