Alipaineiset renkaat

Ylipaineiset renkaat

Miten auto käyttäytyy, jos rengaspaineet on alipaineiset ? Entä jos on ylipaineiset ?

9

1993

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylipaineiset

      Joskus varmaan vajaapaineiset mutta en ole koskaan kuullut kenenkään pumpanneen ilmaa pois renkaista :-)

      Ei vaiska... vajailla paineilla renkgas löysistyy joten se antaa periksi enemmän. Tämä johtaa pidon heikkenemiseen. Autosta riippuen vaikutus voi hyvinkin erilainen.

      • Ylipaineiset renkaat

        En oikein tiedä renkaiden suosituspaineita, joten kumpaan viittaisi renkaiden täristys tietyilla nopeuksilla 80-100km/h. Kiihdyttäessä ei tunnu tärisystä. Renkaissa on kaikissa samat paineet ja auto kulkee suoraan.


      • renkaat
        Ylipaineiset renkaat kirjoitti:

        En oikein tiedä renkaiden suosituspaineita, joten kumpaan viittaisi renkaiden täristys tietyilla nopeuksilla 80-100km/h. Kiihdyttäessä ei tunnu tärisystä. Renkaissa on kaikissa samat paineet ja auto kulkee suoraan.

        Ei kumpaankaan. Täristys viittaa epätasapainoon, tai sitten heittoon renkaan kulutuspinnassa ts. rengas ei ole pyöreä.

        Kannattaa nyt ensi alkuun vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Takana pientä heittoa ei huomaa, joten ongelmasta saattaa päästä eroom sillä. Jos täristys ei tuolla katoa niin seuraavaksi sitten rengasliikkeeseen ja pyydät tasapainottamaan renkaat uudestaan. Asiansa osaavassa firmassa kyllä sitten huomataan sekin jos jossakin renkaassa on heittoa.

        Ps. Ne renkaiden suosituspaineet löytyvät usein kuskin oveen tai oven karmiin liimatusta tarrasta ja aina auton käyttöohjekirjasta.


      • painotus
        renkaat kirjoitti:

        Ei kumpaankaan. Täristys viittaa epätasapainoon, tai sitten heittoon renkaan kulutuspinnassa ts. rengas ei ole pyöreä.

        Kannattaa nyt ensi alkuun vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Takana pientä heittoa ei huomaa, joten ongelmasta saattaa päästä eroom sillä. Jos täristys ei tuolla katoa niin seuraavaksi sitten rengasliikkeeseen ja pyydät tasapainottamaan renkaat uudestaan. Asiansa osaavassa firmassa kyllä sitten huomataan sekin jos jossakin renkaassa on heittoa.

        Ps. Ne renkaiden suosituspaineet löytyvät usein kuskin oveen tai oven karmiin liimatusta tarrasta ja aina auton käyttöohjekirjasta.

        Jos renkaat eivät ole pyöreät, ei niitä mikään rengasliike pysty tasapainottamaan.

        Pyörät voi kyllä tasapainottaa, se auttaakin monesti.


      • Ylipaineiset renkaat
        renkaat kirjoitti:

        Ei kumpaankaan. Täristys viittaa epätasapainoon, tai sitten heittoon renkaan kulutuspinnassa ts. rengas ei ole pyöreä.

        Kannattaa nyt ensi alkuun vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Takana pientä heittoa ei huomaa, joten ongelmasta saattaa päästä eroom sillä. Jos täristys ei tuolla katoa niin seuraavaksi sitten rengasliikkeeseen ja pyydät tasapainottamaan renkaat uudestaan. Asiansa osaavassa firmassa kyllä sitten huomataan sekin jos jossakin renkaassa on heittoa.

        Ps. Ne renkaiden suosituspaineet löytyvät usein kuskin oveen tai oven karmiin liimatusta tarrasta ja aina auton käyttöohjekirjasta.

        >Kannattaa nyt ensi alkuun vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen.<
        En voi vaihtaa, koska edessä on pienemmät renkaat kuin takana. Renkaan leveys on sama, mutta korkeutta edessä vähemmän. Auto on etuvetoinen.
        Paineet kaikissa renkaissa on 1.8.


    • ali-paine

      Alipaineilla ajettaessa auto tuntuu jotenkin todella veltolta ajaa. Tiukassa kaistanvaihdossa kääntyy ensin ratti ja vasta sitten auto seuraa viiveellä perässä ja tahtuu nuljahtaa "yli" käännössä.

      Vedätettäessä auto voi vedellä normaalia enemmän ja parkkiruudussa rattia käännellessä voi tuntua kuin tehostusta puuttuisi.

      Selvän ylipaineen huomaa selvästi pintakovaksi muutuneesta jousituksesta ja siitä että pompottamisesta huolimatta auto saattaa kulkea kovassa nopeudessa ja tiukoissa kaareteissa aiempaa jämäkämmin. Kuivalla pinnalla ohjausta käännellessä se tuntuu hieman kevyemmältä.

      • jonn

        Ylipaineisella renkaalla on myös huonompi pito, jarrutusmatka kasvaa ja mahdollisuus että lähtee kaarteessa sivuluisuun (silloin nopeutta on kyllä paljon enempi yleisillä teillä pitäisi olla).

        Tästä syystä esimerkiksi takavetoisten kiihdytysautojen takarenkaissa on alipainetta, sen voi huomata hidastuskuvissa kun rengas menee selvästi ruttuun liikkeelle lähdettäessä.
        Silloin saadaan parhain pito, joskin eturenkaassa siitä olisi haittaa ohjauksen kannalta.


      • eipä onnistu vakioilla
        jonn kirjoitti:

        Ylipaineisella renkaalla on myös huonompi pito, jarrutusmatka kasvaa ja mahdollisuus että lähtee kaarteessa sivuluisuun (silloin nopeutta on kyllä paljon enempi yleisillä teillä pitäisi olla).

        Tästä syystä esimerkiksi takavetoisten kiihdytysautojen takarenkaissa on alipainetta, sen voi huomata hidastuskuvissa kun rengas menee selvästi ruttuun liikkeelle lähdettäessä.
        Silloin saadaan parhain pito, joskin eturenkaassa siitä olisi haittaa ohjauksen kannalta.

        jos vakiorenkaisiin laskisi sellaiset paineet kuin kiihdytysautossa ja polkaisisi kaasun lattiaan niin mittarissa olisi 200km/h parissa sekunnissa. Vahinko vaan että auto ei liikkuisi mihinkään koska vanteet sutisivat tyhjää renkaiden sisällä :)

        Jos auto on rakennettu niin että se kulkee suoraan kiihdytyksessä, auttaa tuo paineiden pudottaminen lähdöissä. Aina ensimmäiseen kaarteeseen saakka....


      • löydy ihan aina
        eipä onnistu vakioilla kirjoitti:

        jos vakiorenkaisiin laskisi sellaiset paineet kuin kiihdytysautossa ja polkaisisi kaasun lattiaan niin mittarissa olisi 200km/h parissa sekunnissa. Vahinko vaan että auto ei liikkuisi mihinkään koska vanteet sutisivat tyhjää renkaiden sisällä :)

        Jos auto on rakennettu niin että se kulkee suoraan kiihdytyksessä, auttaa tuo paineiden pudottaminen lähdöissä. Aina ensimmäiseen kaarteeseen saakka....

        "Ps. Ne renkaiden suosituspaineet löytyvät usein kuskin oveen tai oven karmiin liimatusta tarrasta ja aina auton käyttöohjekirjasta."

        Eipä löydykään Citroën C5:den ohjekirjasta :S Mutta kuljettajan ovenkarmissa se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe