triptyl annos

kipukynnyksen nostossa?

jouduin lopettamaan lyrican, rahat loppui, joten ajattelin vaihtaa triptyliin, mitä kaapissa jäljellä. sitä määrättiin mulle aiemmin migreenin estolääkitukseks 25mg/vrk.

vaan mikähän on maximi annostus, kun kipukynnystä / hermostoperäisiä kipuja haluaa saada hallintaan?

mulla lääkäri vasta kahden viikon päästä ja ajattelin kokeilla triptyliä sinne asti, edes pystyäkseni nukkumaan..

11

6479

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel-n87

Varsinaista kokemusta lääkkeeseen ei ole, käytin sitä vain vähän aikaa lähinnä unettomuuteen, ei auttanut mutta tässä netistä kopioitua tekstiä:

Krooniset kiputilat ja migreenin tai lihasjännityspäänsäryn estohoito:

Lääkitys aloitetaan 10–25 mg ilta-annoksena. Hoitovasteesta riippuen vuorokausiannosta voidaan suurentaa 10-25 mg joka kolmas päivä. Tavoiteannoksena voidaan pitää 50-75 mg/vrk. Tarvittaessa voidaan antaa 150 mg/vrk jaettuina annoksina (suurempi annetaan iltaisin).

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/245135.shtml

• nopeasta

ja täsmällisestä vastauksesta!!

todella kivaa, että löytyy ystävällisiä ihmisiä, jotka vaivautuvat auttamaan!!

• angel-n87
        nopeasta kirjoitti:

ja täsmällisestä vastauksesta!!

todella kivaa, että löytyy ystävällisiä ihmisiä, jotka vaivautuvat auttamaan!!

no kiitos, kivahan se on kun voi olla avuksi :)

• kiputyttö

Hermokipuu on ihan eri kuin esim.masennukseen tarkoitettu annos. Minulla oli tosi paha hermokipu ja määrättiin iltaisin 10mgx2 tabua ja kannattaa ottaa kolme tuntia ennen kuin menee nukkumaan.Jos otat näin paljon kuin tässä voisin sanoa että olet aika tokkurassa aamulla......
        Hermokipuni oli paha, nyt jo leikattu joten mistään pienestä kivusta ei ollut kysymys ja lääkäri sanoi ettei kannata Triptyliä ottaa liikaa....Samoin lääkeen pois jättäminen menee ihan eri tavalla kuin masennukseen tarkoitettu eli sain jättää heti sen pois ilman mitään annoksen laskua.
        Silloin kuin aloitin Triptylin otin ensin viikon 10 mg ja toisella viikolla (tai neljäntenä päivänä annos nostettiin).
        Vasta kahden viikon päästä alkaa vaikuttamaan kunnolla.

Lääkitys aloitetaan 10–25 mg ilta-annoksena. Hoitovasteesta riippuen vuorokausiannosta voidaan suurentaa 10-25 mg joka kolmas päivä. Tavoiteannoksena voidaan pitää 50-75 mg/vrk. Tarvittaessa voidaan antaa 150 mg/vrk jaettuina annoksina (suurempi annetaan iltaisin).

Tuntuu että tämä on Lyrican annos ohje!!!!!Triptyliä ei kannata ottaa aamulla muuten nukut makoisasti työssä :)

• angel-n87
        kiputyttö kirjoitti:

Hermokipuu on ihan eri kuin esim.masennukseen tarkoitettu annos. Minulla oli tosi paha hermokipu ja määrättiin iltaisin 10mgx2 tabua ja kannattaa ottaa kolme tuntia ennen kuin menee nukkumaan.Jos otat näin paljon kuin tässä voisin sanoa että olet aika tokkurassa aamulla......
        Hermokipuni oli paha, nyt jo leikattu joten mistään pienestä kivusta ei ollut kysymys ja lääkäri sanoi ettei kannata Triptyliä ottaa liikaa....Samoin lääkeen pois jättäminen menee ihan eri tavalla kuin masennukseen tarkoitettu eli sain jättää heti sen pois ilman mitään annoksen laskua.
        Silloin kuin aloitin Triptylin otin ensin viikon 10 mg ja toisella viikolla (tai neljäntenä päivänä annos nostettiin).
        Vasta kahden viikon päästä alkaa vaikuttamaan kunnolla.

Tuntuu että tämä on Lyrican annos ohje!!!!!Triptyliä ei kannata ottaa aamulla muuten nukut makoisasti työssä :)

Annostus on varmaan aika yksilöllinen, eihän lääke vaikuta samalla tavalla eri ihmisillä, ei lääkkeen pitäisi aamulla enää väsyttää, eihän se ole päävaikutus vain sivuvaikutus.
        Älähän nyt oli ihan oikein kopioitu ja linkitetty, tuo olikin yleisohje, löytyy toki oma ohjeensa lyricallekkin:

http://www.laakeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=12972&i=PFIZER_LYRICA

• kiputyttö
        angel-n87 kirjoitti:

Annostus on varmaan aika yksilöllinen, eihän lääke vaikuta samalla tavalla eri ihmisillä, ei lääkkeen pitäisi aamulla enää väsyttää, eihän se ole päävaikutus vain sivuvaikutus.
        Älähän nyt oli ihan oikein kopioitu ja linkitetty, tuo olikin yleisohje, löytyy toki oma ohjeensa lyricallekkin:

http://www.laakeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=12972&i=PFIZER_LYRICA

Triptyl hermokipuun on kyllä ihan tarkoitettu väsyttämään, jotta saa nukuttua yön kunnolla.Ihmettelen mistä olet saanut päähäsi ettei Triptyl väsytä...Googlettamalla löytyy väsyttämisestä vielä tietoa.

Itse ainakin sain juuri siksi sitä, auttaa kivuissa ja saa nukuttua kun ei pelkät särkylääkkeet auttanut.

20 mg iltaisin pitäisi kyllä riittää maksimissa hermokipuun, jos ei kannattaa hoputella lääkäriä tarkistamaan kipua.

• voi auttaa

Minulle suositeltiin kipupoliklinikalta,että ottain 10 - 20 milliä Triptyliä tarpeen mukaan(pieni annos tehoaa paremmin kuin suuri)hermostoperäisiin selkä/jalkasärkyihin.
      Tällä hetkellä olen ottanut 10 milliä Triptyliä iltaisin, iskiaksesta johtuvien särkyjen lieventämiseen.
      Ei mikään "kivut pois"- ihmelääke,mutta helpottaa.

• kysyjä vastaa..

mulla itseasiassa loppu rahat lyrican kanssa, olin päässyt annoskokoon 1 x 150 1 x 300 mg/ vrk.

jossain kohtaa söin triptyliä aloittamalla sen 10mg/vrk ja kun olin syönyt sen 2 x 10mg/vrk muutaman viikkoa, alkoi pahat painajaiset. mut ajattelin nyt jollain tavalla kärvistellä sinne loppukuun lääkäriin asti ja reseptiä jäljellä triptyl 25mg:n purkkiin ja kivut on pahat (hermokipuihin 8 x panacod 2-3 x voltaren), enkä kykene nukkumaan. triptyl antanut ainakin hyvät unet. kahvia kuluu jo tuollakin ilta-annoksella riittävästi. tarvii toivoa, ettei painajaiset tule takaisin..

lyrica oli hyvä kipuihin, vaikka melkein kaikki sivuoireet kävin läpi heitehuimausta lukuunottamatta, mutta joskus tuli läpilyöntikipuja, lopuksi ei auttanut ja sitten loppui rahat..

joten nyt esi-isänsä triptyl.

niin. en siis todennäköisesti nosta annosta niin korkeaksi. voipi olla liikaa. ja eihän sitä niin nopsaa saa kai nostaakaan. lyricaa nostin kolmen päivän välein, mutta teho loppui jo toisena päivänä.

• kiputyttö
        kysyjä vastaa.. kirjoitti:

mulla itseasiassa loppu rahat lyrican kanssa, olin päässyt annoskokoon 1 x 150 1 x 300 mg/ vrk.

jossain kohtaa söin triptyliä aloittamalla sen 10mg/vrk ja kun olin syönyt sen 2 x 10mg/vrk muutaman viikkoa, alkoi pahat painajaiset. mut ajattelin nyt jollain tavalla kärvistellä sinne loppukuun lääkäriin asti ja reseptiä jäljellä triptyl 25mg:n purkkiin ja kivut on pahat (hermokipuihin 8 x panacod 2-3 x voltaren), enkä kykene nukkumaan. triptyl antanut ainakin hyvät unet. kahvia kuluu jo tuollakin ilta-annoksella riittävästi. tarvii toivoa, ettei painajaiset tule takaisin..

lyrica oli hyvä kipuihin, vaikka melkein kaikki sivuoireet kävin läpi heitehuimausta lukuunottamatta, mutta joskus tuli läpilyöntikipuja, lopuksi ei auttanut ja sitten loppui rahat..

niin. en siis todennäköisesti nosta annosta niin korkeaksi. voipi olla liikaa. ja eihän sitä niin nopsaa saa kai nostaakaan. lyricaa nostin kolmen päivän välein, mutta teho loppui jo toisena päivänä.

Kun söin Triptyliniä ei sitä annosta sen jälkeen enää muutettu kun otin sen 20 mg iltaisin.Ja sitten se vain lopetettiin, ei mitenkään astettain niin kuin Lyricaa. Minulle ainakin lääkäri sanoi ettei sitä tarvitse lopettaa pikkuhiljaa kun sitä ei syödä masennukseen.

Itse voisin joskus jättää yhden illan ottamattakin Triptyliä jos vaikka oli joku illan istujainen ja otin lasin jos toisenkin viiniä. Ja se oli siinä.

Mutta Lyricaa ei parane jättää ottamatta eikä sen kanssa parane paljon ottaa :)

• Mölkky
        kysyjä vastaa.. kirjoitti:

Hermokipuun ja kipukynnyksen nostoon käytetään Triptyliä 10-50mg iltaisin. Varsinaiseen masennukseen sitä käytetään 150mg ja siittä ylöspäin. Tosin noi masennuslääkkeet ovat kovasti kehittyneet, enkä edes tiedä syökö joku masennukseen Triptyliä.

Panacodista minä saan aivan järkyttäviä painajaisia jo ihan yhdellä pillerillä, joten se ei sopinut minulle.

Tramalista meni pää niin sekaisin, jotta en nukkunut koko yönä ja sekin lääke jäi syömättä.

• ihme lääkkeitä
        Mölkky kirjoitti:

Hermokipuun ja kipukynnyksen nostoon käytetään Triptyliä 10-50mg iltaisin. Varsinaiseen masennukseen sitä käytetään 150mg ja siittä ylöspäin. Tosin noi masennuslääkkeet ovat kovasti kehittyneet, enkä edes tiedä syökö joku masennukseen Triptyliä.

Panacodista minä saan aivan järkyttäviä painajaisia jo ihan yhdellä pillerillä, joten se ei sopinut minulle.

Tramalista meni pää niin sekaisin, jotta en nukkunut koko yönä ja sekin lääke jäi syömättä.

no mulla tuota on nyt määrätty 1-6kpl iltaisin... 25mg siis tabu.. ja pelkästään hermokipuun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11756
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7966
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3083
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2258
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2219
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1656
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1103
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      793
    Aihe