JATKUVA KURKKUKIPU

Auttakaa...

Olen kärsinyt puoli vuotta jatkuvasta kurkkukivusta ja oma jaksaminen on jo ihan nollissa. Kipu on kovaa ja pistävää lähinnä oikealla puolella ja kipukohta tuntuu olevan kaulan puolessa välissä. Olen käynyt kymmenellä KNK-erikoislääkärillä ja lukemattomilla yleislääkäreillä, mutta kukaan ei ole keksinyt tälle selitystä. Olen sairastanut 4 angiinaa tänä aikana ja senpä takia nielurisanikin leikattiin kun ajateltiin niiden olevan yhteydessä tuohon jatkuvaan vaivaani - mutta tuloksetta. Vika ei ole kilpirauhasessa, verikokeet ovat kerta toisensa jälkeen normaalit, homearvot ym. eivät ole koholla, refluksihäiriöstä ei ole kyse. Nämä kaikki on tutkittu. Kaulani on myös kuvattu ultraäänellä ja mitään ei löydy. Itse olen jo todella epätoivoinen jatkuvan kivun takia. En pysty urheilemaan tai käymään töissä kun kipu on niin kovaa ja jatkuvaa. Normaali eläminen on siis ihan nollissa. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa? Tai osaisiko kukaan kertoa mitä enää voisi tehdä, mikä toisi avun tähän vaivaan? Itse en enää jaksa...

36

38094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa

      Kävin myös erikoislääkärillä. Sanoi että johtuu vatsahapoista eli lievästä närästyksestä ( vaikkei sitä tunnukaan varsinaisesti) tai sitten on psyykkistä. Itselläni kauhea tunne, mutta pakko kait se on uskoa. Ahdistuskin saa aikaan todella todentuntuisia oireita, varsinkin kun sitä koko ajan miettii.

      • Auttakaa...

        Mulla toi närästyshommakin on jo tutkittu eikä se ollu kyseessä. Jotenkin en pysty uskoon et se ois vaan psyykkistä kun kipu on niin kova ja pahenee syvään hengittäessä tai vähänkin hengästyessä, elikkä on jotenkin selkeästi yhteydessä tommoseen, mutta en tiedä.. Haluisin niin saada vastauksia tilanteeseen, mutta mistä löytäisi hyvän lääkärin.. siinä onkin tekemistä. Menikö sulla sitten ohi se kipu? Miten?


      • 9+10
        Auttakaa... kirjoitti:

        Mulla toi närästyshommakin on jo tutkittu eikä se ollu kyseessä. Jotenkin en pysty uskoon et se ois vaan psyykkistä kun kipu on niin kova ja pahenee syvään hengittäessä tai vähänkin hengästyessä, elikkä on jotenkin selkeästi yhteydessä tommoseen, mutta en tiedä.. Haluisin niin saada vastauksia tilanteeseen, mutta mistä löytäisi hyvän lääkärin.. siinä onkin tekemistä. Menikö sulla sitten ohi se kipu? Miten?

        se närästys juttu tutkittiin? Ei kai vaan pelkällä tähystyksellä?

        Tähystys paljastaa vain endoskopiapositiivista refluksitaustia sairastavat - refluksitautia
        sairastavista 50-70% on endoskopianegatiivisiä (ei vaurioita ruokatorvessa).

        Jos kävit pH mittauksessa, se paljastaa jo sitten paljon enemmän.

        Puheterapeutilta saa käytännön lihasharjoitteita. Foniatri voi löytää
        jäykällä skoopilla mutta jos sulla on jo kurkku tähystetty nenän kautta -se
        fyysinen olisi jo näkynyt. Voice Massagea voi kokeilla tämän aluen rentoutukseen.

        Magneettikuvista selviää jos kurkun alueen hermotus painoksissa.
        Tosin magneetti ei paljasta toiminnallista vikaa useimmiten mitenkään.

        Jos tätä joku outo kurkkukipuinen, palan tunne kurkussa, jatkuva nielurisatulehdus,
        henegnahdistus/ paha maku suussa/ .... joskus lukee, refluksitautisille on oma
        sivustonsa, koska virallista potilasjärjestöä ei vielä ole. Tule poikkeamaan Suomen refluksin
        sivuille www.refluksi.fi - ja varmistamaan oirelistoista
        ettei vaivasi/tautisi liity ylösnousuun (monillakaan meistä sadoisat ei ole minkäänlaista perinteistä
        ruokatorven puolella ilmenevää närästystä!).


    • Potilas x

      Hei.

      Itselläni oli reilut puolisen vuotta samanlaiset oireet, pientä lämpöä, väsymystä ja kurkkukipua. Tulehdusarvot olivat vähän koholla (28) ja kukaan ei tiennyt mistä se johtui. Kävin monilla eri lääkäreillä ilman tuloksia. Jouduin olemaan työstä pois, koska kurkkuni ei kestänyt puhumista ja olin todella väsynyt.

      Viime viikolla sitten kurkkuni meni niin kipeäksi, etten pystynyt syömään tai juomaan ja kuume nousi 40 asteeseen. Kävin päivystyksessä ja tulehdusarvot olivat pompanneet 71:teen. Sain varalta antibioottia, koska epäiltiin myyräkuumetta. Seuraavana päivänä piti käydä ottamassa tulehdusarvot uudelleen ja ne oli jo antibiootista huolimatta pompanneet jo 140:een. Siinäpä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ambulanssilla sairaalaan päivystykseen. Päivystyksessä ollut kurkkulääkäri sitten vihdoin ja viimein huomasi, että minulla oli sekä nielu- että kielirisat todella pahasti tulehtuneet (kurkkuun valui märkäistä limaa). Ottivat minut sitten osastolle ja antoivat antibioottia suoraan suoneen kolme kertaa päivässä. Muutaman päivän päästä sitten olo oli jo parempi, tulehdusarvot laskeneet ja pääsin pois.

      Joudun tässä vielä syömään 10 päivän kovan antibioottikuurin ja sen jälkeen on kontrolli. Tässä sitten nyt yritellään saada itseään kuntoon puolen vuoden sairastelun ja pallottelun jälkeen..

      Toivottavasti sun tilanne ei pääse näin pahaksi.

      • voisi olla

        Ettei ois joku lihasjuttu. Auttaiskohan käynti fysiatrian erikoislääkärillä?


      • Kurkkumätä

        Olen jo epäillyt itsekin, että on kurkkumätä. Joka kuukausi kurkku tulehtuu, ja noi lääkärit joiden pitäis tietää, ovat kädettömiä ja jalattomia. Just söin viikon Kefexin kuurin, ja taas alkaa olla uudelleen kurkku kipeänä. Alkaa tulla jo mieleen, että kurkkumätäkö vaivaa, kun suu maistuu paskalta koko ajan. Pesen hampaat, purskuttelen suuvedellä. Yritän syödä ruoka-aineita, jotka eivät aiheuttaisi sitä mädänneisyyden makua suuhun, mutta eipä näytä auttavan. Yhteen aikaan sairastelin jatkuvasti.


    • vielä...

      Mitä KNK-lääkärit ovat sanoneet? Mitä hoitoja on kokeiltu? Kurkkukipu on jatkunut puoli vuotta, kerrot. Liittyikö kivun alkaminen tällöin johonkin seikkaan, miten kipu alkoi? Mitä ohjeita lääkäreiltä olet saanut tai mikä jatkosuunnitelma heillä on ollut ehdottaa? Entä onko sinulla omaa hoitavaa lääkäriä niin, että et joka kerta käy eri lääkäreillä?

      Mieleeni tulee enemmän kysymyksiä kuin muita ajatuksia. Mietin myös, voisiko kipu olla hermoperäistä, hermokipua. Toisaalta kerrotkin, että kivun kanssa "jaksaminen on jo ihan nollissa". Uupumus, mahdollinen masennus voinee vielä kiputilannetta pahentaa, mistä syystä kannattaa ihan asiallisesti harkita myös psykiatrian erikoislääkärin asiantuntemuksen hyödyntämistä. Krooniseen kipuun jo itsessään käytetään melko usein pieniä annoksia ns. vanhan polven masennuslääkkeitä, joilla on kipukynnystä nostavaa vaikutusta.

      Tsemiä!

      • Auttakaa...

        Siis... Kipu alkoi pitkittyneen angiinan jälkeen ja siitä asti on siis ollut jatkuvaa. KNK-lääkäreistä puolet on ollut sitä mieltä että nielurisoissa on krooninen kiputila ja sen takia ne pitää leikata. Toiset ovat olleet sitä mieltä ettei kipu liity millään tavalla nielurisoihin vaan on jotain muuta.. Se, mitä muuta se olisi, eivät ole lääkärit osanneet selvittää. Itse olen vaatinut päästä kokeisiin, sillä yksikään lääkäri ei ole ehdottanut keinoa, millä tavalla tätä pitäisi tutkia. Näin ollen vastaanotolla on joka ikinen kerta täytynyt itse tietää mihin kokeisiin seuraavaksi haluaisi mennä koska muuten vastaus on ollut "kyllä siellä jotain on..." Olisi pitänyt olla alusta asti vaativampi ja vaatia lääkäreiltä tutkimuksiin pääsyä, mutta miten sitä ihminen tunteekin itsensä niin pieneksi erikoislääkärin luona ja asiat jota ajatteli sanoa, yksinkertaisesti hukkuvat. Tosin eihän se ole minun asiani kertoa heille mihin kokeisiin haluan vaan kyllä mielestäni lääkäreiden puolelta pitäisi tulla ehdotukset. No, nielurisat on leikattu, kurkku kuvattu, antibiootteja ja kipulääkkeitä syöty kuuriluontoisesti, ja mikään ei ole auttanut..

        Näin ollen kuten ensimmäisessä viestissä kuvasin monia vaihtoehtoja on jo suljettu pois ja seuraavaksi varmaankin suunnistan fonetiikan asiantuntijan luokse koska KNK-lääkäreillä käynnit eivät näytä tulosta tuottavan.. Mahdollisesti kyseessä voisi olla myös hermoperäinen kipu ja sinne täytyykin suunnistaa sitten foniatrin jälkeen...


      • kipu
        Auttakaa... kirjoitti:

        Siis... Kipu alkoi pitkittyneen angiinan jälkeen ja siitä asti on siis ollut jatkuvaa. KNK-lääkäreistä puolet on ollut sitä mieltä että nielurisoissa on krooninen kiputila ja sen takia ne pitää leikata. Toiset ovat olleet sitä mieltä ettei kipu liity millään tavalla nielurisoihin vaan on jotain muuta.. Se, mitä muuta se olisi, eivät ole lääkärit osanneet selvittää. Itse olen vaatinut päästä kokeisiin, sillä yksikään lääkäri ei ole ehdottanut keinoa, millä tavalla tätä pitäisi tutkia. Näin ollen vastaanotolla on joka ikinen kerta täytynyt itse tietää mihin kokeisiin seuraavaksi haluaisi mennä koska muuten vastaus on ollut "kyllä siellä jotain on..." Olisi pitänyt olla alusta asti vaativampi ja vaatia lääkäreiltä tutkimuksiin pääsyä, mutta miten sitä ihminen tunteekin itsensä niin pieneksi erikoislääkärin luona ja asiat jota ajatteli sanoa, yksinkertaisesti hukkuvat. Tosin eihän se ole minun asiani kertoa heille mihin kokeisiin haluan vaan kyllä mielestäni lääkäreiden puolelta pitäisi tulla ehdotukset. No, nielurisat on leikattu, kurkku kuvattu, antibiootteja ja kipulääkkeitä syöty kuuriluontoisesti, ja mikään ei ole auttanut..

        Näin ollen kuten ensimmäisessä viestissä kuvasin monia vaihtoehtoja on jo suljettu pois ja seuraavaksi varmaankin suunnistan fonetiikan asiantuntijan luokse koska KNK-lääkäreillä käynnit eivät näytä tulosta tuottavan.. Mahdollisesti kyseessä voisi olla myös hermoperäinen kipu ja sinne täytyykin suunnistaa sitten foniatrin jälkeen...

        kurkussa voi johtua myös purentaviasta sanoi fysioterapeutti. Myös korva voi olla kipeänä. Kannattaisko käydä fysiatrilla/fysioterapeutilla kyselemässä.


      • Toivotaan parasta
        kipu kirjoitti:

        kurkussa voi johtua myös purentaviasta sanoi fysioterapeutti. Myös korva voi olla kipeänä. Kannattaisko käydä fysiatrilla/fysioterapeutilla kyselemässä.

        Minulla aivan samanlainen tilanne. Eli kaulan vasemmalla puolella todella kipeä kipupiste. Imusolmukkeet/rauhaset turvonneet ja kipu JÄRKYTTÄVÄ. AAmulla aina parempi, mut illalla kipu kovenee. Syön kipuun burana 800mg ja Duagtia(laskee tuvotusta) Eikä nämäkään meinaa kipuun auttaa. Olo tulee kivun aikana hermostuneeksi ja ei voi muuta tehdä kuin maata. On otettu kilpirauhas, mononukleoosi, pusutauti, tulehdus kokeita ja syytä ei löydy. Parin viikon päästä kaulan ultra ja taas verikokeisiin. Tämä alkaa olla jo tuskallista, kun syytä ei löydy.


      • pahasti, että
        Toivotaan parasta kirjoitti:

        Minulla aivan samanlainen tilanne. Eli kaulan vasemmalla puolella todella kipeä kipupiste. Imusolmukkeet/rauhaset turvonneet ja kipu JÄRKYTTÄVÄ. AAmulla aina parempi, mut illalla kipu kovenee. Syön kipuun burana 800mg ja Duagtia(laskee tuvotusta) Eikä nämäkään meinaa kipuun auttaa. Olo tulee kivun aikana hermostuneeksi ja ei voi muuta tehdä kuin maata. On otettu kilpirauhas, mononukleoosi, pusutauti, tulehdus kokeita ja syytä ei löydy. Parin viikon päästä kaulan ultra ja taas verikokeisiin. Tämä alkaa olla jo tuskallista, kun syytä ei löydy.

        tämä ois aiheuttaja, mut sen saa selville näppärästi, jos saat esim nolla osumaa niin tästä ei varmasti ole kyse, mutta jos saat esim 20-osumaa niin tästä on varmasti kyse!
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista

        Joka tapauksessa noista bakteereista saat avun, oli sitten em kyse, tai ei!
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri


      • toivotaan parasta
        pahasti, että kirjoitti:

        tämä ois aiheuttaja, mut sen saa selville näppärästi, jos saat esim nolla osumaa niin tästä ei varmasti ole kyse, mutta jos saat esim 20-osumaa niin tästä on varmasti kyse!
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista

        Joka tapauksessa noista bakteereista saat avun, oli sitten em kyse, tai ei!
        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri

        Kiitos vastauksestasi. Aloitan heti kuurin. Minulla oli noin kymmenen vuotta sitten samat oireet ja töissäni oli kosteusvaurio. Nyt olen ollut viikon kesälomalla ja oireet ovat helpottaneet, joten todennäköistä on, et töissä on hometta. (uusi työpaikka) Muutkin työkaverit oireilevat. Täytyy tilata tarkastaja paikalle.

        KIITOS VASTAUKSESTASI ja LÄMMINTÄ KESÄÄ!


    • Mirkkulirkku

      Kuulostaa tutulta tuo jatkuva ja pistävä kurkkukipu. Mulla pistää sellaseen yksittäiseen pisteeseen kurkun vasemmalle puolelle. Pistäny n. vuoden. Hyvinä päivinä kipu on melko pientä, huonoina tosi kovaa ja tuntuu että kurkku on myös paisunut. Mulla kans on vaikeeta tuo työssä käyminen. Välillä yritän sinnitellä, mutta kipu vain pahenee. Mäkään en oikeestaan ole normaalia tervettä päivää nähny sinä aikana kun tuo kipu on mua vaivannu. Kesällä ehkä oli joitain päiviä milloin tuntu elämä vähän helpommalta.
      Kipu ei ole siis todellakaan mitään normaalia kurkkukipua missä tuntuu että kurkussa on kaktus tai jotain vastaavaa. Ja verikokeista ei mitään kovin kummallista löytynyt. Ja astmalääkärikään ei osannu muuta sanoa, ku että astma näyttäisi olevan hallinnassa.

      • Auttakaa...

        Kylläpä kuulosti oireilusi samalta kuin itselläni. Nyt jo tosiaan 1,5 vuotta kipuilua takana ja kaikki mahdolliset tutkimukset tehtyinä. Kylläpä pisti hirvittämään kun katsoin että aloitin tämän ketjun kun oireet olivat kestäneet "vain" puoli vuotta.. huh.. tähän päivään mennessä on jo fysiatrit, psykologit, foniatrit, neurologit, KNK-lääkärit, fysioterapeutit yms. käyty läpi - tuloksetta. Tosin viimeinen ehdotus tähän tilanteeseen taitaa nyt olla selittämätön hermokipu, joka on kroonistunut ja jota ei saada loppumaan ilman krooniseen kiputilaan tarkoitettuja lääkkeitä. Niinpä ollen olen aloittanut lääkityksen pari kuukautta sitten ja onnekseni huomaan, että kivun kovuusaste on laskenut ja pystyn nyt elämään sen kanssa, vaikka kipu edelleen onkin läsnä. Kannattaa sinunkin miettiä vaihtoehtona kipulääkitystä (esim. Triptyl 10-25mg) jos mitään ratkaisua eivät lääkärit sinulle osaa ehdottaa.

        Kysyit siitä millaista kipu on.. Todellaki kipu on täysin erilaista kuin normaali kurkkukipu esim. flunssan yhteydessä. Kipua on vaikea kuvata kellekään, mutta parhaiten sitä juuri kuvaa pistävä. Ja ei varsinaisesti edes kurkussa, vaan ennemminkin kaulalla. Ja todellakin ihan selkeä kipukohta tuntuu olevan. Missä tilanteessa itselläsi tuo alkoi? Liittyikö siihen jotain erikoista?

        Tsemiä taisteluun. Tiedän miten turhauttavaa tämä kärsiminen voi olla!


      • mirac
        Auttakaa... kirjoitti:

        Kylläpä kuulosti oireilusi samalta kuin itselläni. Nyt jo tosiaan 1,5 vuotta kipuilua takana ja kaikki mahdolliset tutkimukset tehtyinä. Kylläpä pisti hirvittämään kun katsoin että aloitin tämän ketjun kun oireet olivat kestäneet "vain" puoli vuotta.. huh.. tähän päivään mennessä on jo fysiatrit, psykologit, foniatrit, neurologit, KNK-lääkärit, fysioterapeutit yms. käyty läpi - tuloksetta. Tosin viimeinen ehdotus tähän tilanteeseen taitaa nyt olla selittämätön hermokipu, joka on kroonistunut ja jota ei saada loppumaan ilman krooniseen kiputilaan tarkoitettuja lääkkeitä. Niinpä ollen olen aloittanut lääkityksen pari kuukautta sitten ja onnekseni huomaan, että kivun kovuusaste on laskenut ja pystyn nyt elämään sen kanssa, vaikka kipu edelleen onkin läsnä. Kannattaa sinunkin miettiä vaihtoehtona kipulääkitystä (esim. Triptyl 10-25mg) jos mitään ratkaisua eivät lääkärit sinulle osaa ehdottaa.

        Kysyit siitä millaista kipu on.. Todellaki kipu on täysin erilaista kuin normaali kurkkukipu esim. flunssan yhteydessä. Kipua on vaikea kuvata kellekään, mutta parhaiten sitä juuri kuvaa pistävä. Ja ei varsinaisesti edes kurkussa, vaan ennemminkin kaulalla. Ja todellakin ihan selkeä kipukohta tuntuu olevan. Missä tilanteessa itselläsi tuo alkoi? Liittyikö siihen jotain erikoista?

        Tsemiä taisteluun. Tiedän miten turhauttavaa tämä kärsiminen voi olla!

        Mulla alkoi kun työskentelin tavaratalossa. Lopetin siellä työt melko nopeasti ja kuvittelin, että kipu alkaisi hellittämään kun pääsen sieltä pois, mutta eipä hellittänyt.

        Kiinnostaisi kyllä tietää miten psykologi/psykiatri lähtee tutkimaan tälläistä asiaa. Vaikea kuvitella, että kipua olisi psyykkistä. Etenkää nyt kun olen näitten keskustelupalstojen kautta huomannut, että kohtalo tovereitakin on.

        Ei oikein oo käsitystä mitä tuo hermokipu tarkalleen tarkottaa. Ilmeisesti sitä, ettei vika ole siinä mihin koskee vaan vaikka aivoissa. Tuo kipulääkkeiden käyttökin siinä mielessä epäilyttää, että jos vaan hoidetaan oiretta eikä syytä, niin mitäs vaikka esim. kymmenen vuoden päästä, onko tila pahentunut hirveästi.


      • pampula
        mirac kirjoitti:

        Mulla alkoi kun työskentelin tavaratalossa. Lopetin siellä työt melko nopeasti ja kuvittelin, että kipu alkaisi hellittämään kun pääsen sieltä pois, mutta eipä hellittänyt.

        Kiinnostaisi kyllä tietää miten psykologi/psykiatri lähtee tutkimaan tälläistä asiaa. Vaikea kuvitella, että kipua olisi psyykkistä. Etenkää nyt kun olen näitten keskustelupalstojen kautta huomannut, että kohtalo tovereitakin on.

        Ei oikein oo käsitystä mitä tuo hermokipu tarkalleen tarkottaa. Ilmeisesti sitä, ettei vika ole siinä mihin koskee vaan vaikka aivoissa. Tuo kipulääkkeiden käyttökin siinä mielessä epäilyttää, että jos vaan hoidetaan oiretta eikä syytä, niin mitäs vaikka esim. kymmenen vuoden päästä, onko tila pahentunut hirveästi.

        Joo, itse olen jo testannut tuon psykologi-kortinkin, mutta sanoi aika suoraan, ettei usko että kipu voisi olla psyykkistä. Lähinnä olen saanut neuvoja siihen miten tämän jaksaa ja miten asennoitua. Mutta tosiaan edes vaihtoehtona ei ole minulle tarjonnut sitä, että pystyisin tämän jotenkin itselleni pään sisällä tuottamaan. Tosin, koska kyse on näin suuresti pitkittyneestä kivusta niin se miten pidän sitä huomaamatta yllä, voi siihen vaikuttaa.

        Itse olen tosiaan käynyt kaikki vaihtoehdot ja tutkimukset lävitse - kirjaimellisesti. Lääkärit totesivatkin, että yllättävän paljon on olemassa sairauksia ja kipuiluja, jotka jäävät mystisiksi eikä niihin löydetä mitään selitystä millään konstia. Surullista, mutta totta. Itselläni taitaa tällainen tapaus olla. Kipu, jota ei voi lääketieteellisesti selittää.

        Olin myöskin todella skeptinen tuon kipulääkityksen suhteen ja olinkin ottamatta niitä 7 kuukautta siitä kun niitä ensimmäinen lääkäri minulle suositteli. Luin kauhutarinoita sivuvaikutuksista yms. yms. Mutta vihdoin uskaltauduin ja eipä ole ollut sivuoireen oiretta. Lääkäri selitti sitä jotenkin niin, että jos kipu kestää lähes yhtäjaksoisesti noin pitkään, kipuaistimuksessa on se vika, ei niinkään missään elimellisessä syyssä. Koska kipu on ollut näin kauan läsnä, hermosolut ovat oppineet kuljettamaan tietoa eteenpäin tätä väärää (kipua aiheuttavaa) reittiä pitkin. Vaikka kipua ei olisikaan, tunnen sen, koska hermot välittävät itselleni väärää tietoa. Lääkityksellä ne vääriä kipuaistimuksia turhaan tuottavat hermot pitää turruttaa, muuten kipu ei lähde koskaan pois. Enpä osannut varmastikaan selvästi selittää, mutta netistä löytyy paljon tietoa hermokivusta, kannattaa lukasta. Krooninen kipu on aina vaikea tapaus ja on mahdollista, että sitä ei oikein muulla konstia saada loppumaan kuin tuolla.

        Huomaatko muuten itse, että paheneeko sinulla kipu esim. flunssan yhteydessä tai jos joudut hengästymään kunnolla? Itselläni näin on todella selkeästi.. kummallista..


      • kurkkukipusisko
        pampula kirjoitti:

        Joo, itse olen jo testannut tuon psykologi-kortinkin, mutta sanoi aika suoraan, ettei usko että kipu voisi olla psyykkistä. Lähinnä olen saanut neuvoja siihen miten tämän jaksaa ja miten asennoitua. Mutta tosiaan edes vaihtoehtona ei ole minulle tarjonnut sitä, että pystyisin tämän jotenkin itselleni pään sisällä tuottamaan. Tosin, koska kyse on näin suuresti pitkittyneestä kivusta niin se miten pidän sitä huomaamatta yllä, voi siihen vaikuttaa.

        Itse olen tosiaan käynyt kaikki vaihtoehdot ja tutkimukset lävitse - kirjaimellisesti. Lääkärit totesivatkin, että yllättävän paljon on olemassa sairauksia ja kipuiluja, jotka jäävät mystisiksi eikä niihin löydetä mitään selitystä millään konstia. Surullista, mutta totta. Itselläni taitaa tällainen tapaus olla. Kipu, jota ei voi lääketieteellisesti selittää.

        Olin myöskin todella skeptinen tuon kipulääkityksen suhteen ja olinkin ottamatta niitä 7 kuukautta siitä kun niitä ensimmäinen lääkäri minulle suositteli. Luin kauhutarinoita sivuvaikutuksista yms. yms. Mutta vihdoin uskaltauduin ja eipä ole ollut sivuoireen oiretta. Lääkäri selitti sitä jotenkin niin, että jos kipu kestää lähes yhtäjaksoisesti noin pitkään, kipuaistimuksessa on se vika, ei niinkään missään elimellisessä syyssä. Koska kipu on ollut näin kauan läsnä, hermosolut ovat oppineet kuljettamaan tietoa eteenpäin tätä väärää (kipua aiheuttavaa) reittiä pitkin. Vaikka kipua ei olisikaan, tunnen sen, koska hermot välittävät itselleni väärää tietoa. Lääkityksellä ne vääriä kipuaistimuksia turhaan tuottavat hermot pitää turruttaa, muuten kipu ei lähde koskaan pois. Enpä osannut varmastikaan selvästi selittää, mutta netistä löytyy paljon tietoa hermokivusta, kannattaa lukasta. Krooninen kipu on aina vaikea tapaus ja on mahdollista, että sitä ei oikein muulla konstia saada loppumaan kuin tuolla.

        Huomaatko muuten itse, että paheneeko sinulla kipu esim. flunssan yhteydessä tai jos joudut hengästymään kunnolla? Itselläni näin on todella selkeästi.. kummallista..

        syksy 2006, raju elämän/työn muutos > kilpirauhasen liikatoiminta > vajaatoiminta, pölyallergia, rankat niskahartiaoireet (syndr.TOS),kurkkukipu.Kurkkukipu on nyt kestänyt 2 vuotta. Kilpirauhaslääkäri: ei johdu liika- eikä vajaatoiminnasta, allergialääkäri: ei johdu pölystä, endogonologi: ei löytynyt refluxia tähystyksessä. Itse epäilen nyt sen johtuvan kuitenkin kilpparista (muillakin on kurkkuoireita) tai sitten niska-hartiaoireyhtymästä (osin lihasperäistä). Kallistan ajatukseni kahden vuoden jälkeen myös hermokipuun, kipu kroonistunut, eikä elimistö osaa enää kipuviestiä katkaista vaikka mahdollisia syitä on hoidettu jonkinlaiseen tasapainoon. Olen asennoitunut kestämään kipua lopun elämääni - kuten kilpirauhas-, pöly- ja niskahartiaoireitanikin - vaikkakin katkerasti niellen.Ja tämä oli psykologinkin neuvo. Eniten ihmetyttää se, että kaikki speciaalilääkärit siirtävät oireilun toisen lääkärin alaan - eikö kukaan specialisti todella voi myöntää, että tällainen erkoinen kurkkukipu voisi johtua jostakin edellämainituista syistä, ja hänen edustamansa alueen sairaudesta.


    • KOKEILE TÄTÄ: kurkkukipukierre

      Minulla ollut nuorena pahat kurkkukivut risat leikattu 2 kertaa, aikuisena jaksoja että kurkku kipeä. Tässä on avut jotka minua on auttaneet.
      1. joskus auttoi moneksi vuodeksi ja oli aivan kivuttomia vuosia kun sain Dalacin-kuurin: jos on vanhat risat tai arpia kurkussa normaali antibiootti ei pure syvälle sinne paksuun kudokseen vaan tarvitaan nk anaerobinen lääke joka tappaa bakteerit myös kudoksen sisältä eikä vain pinnalta kuten tavallinen antibiootti.

      2.yksi talvi oli kurkkukipu johon ei tepsinyt edes Dalacin. Varasin ajan dextraan ja siellä korva-nenä-kurkkulääkäri sanoi että kyseessä on kieliluun kipeymä joka tuntuu kipuna kurkussa. Että sitä pitää kevyesti hieroa joko kielen alta tai muhkurasta joka tuntuu samassa kohdassa kaulalla. että kuulema monet lääkäritkään ei tiedä tätä anatomiaa. Ja toden totta aloin varovasti hieroa tuota lähes nuppineulanpään kokoista nystyrää joka aiheutti kurkkukivuntunteen ja kipu hävisi. Aina aika ajoin se kipeytyy. Olli Tahkokallio Dextra katso dextra.fi 09-5601 6111
      Tahkokallio Olli

      • Nettiajanvaraus: Varaa aika vastaanotolle
      • Sähköposti: [email protected]
      • Puhelin: 09-560 160
      • Kielitaito: suomi, englanti, ruotsi (heikommin)
      • Tutkinto/arvo: LL
      • Aktiviteetit omalla erikoisalalla: Nenän ja nenän sivuonteloiden sairaudet, erikoisesti toistuvat ja krooniset sivuontelotulehdukset (sinuiitit), nenäpolypoosi ja sen kirurginen sekä lääketieteellinen hoito. Endoskooppinen nenäsivuonteloiden kirurgia (FESS) mukaan lukien otsaontelokirurgia. Nielutulehdukset, korvatulehdukset

      • kokenut...

        Minulla oli aiemmin toistuvia kurkkukipuja, mutta punaisen lihan syönnin lopettaminen lopetti kurkkukivut. Sen jälkeen on ollut vain flunssassa kurkkukipua.


      • -bz-
        kokenut... kirjoitti:

        Minulla oli aiemmin toistuvia kurkkukipuja, mutta punaisen lihan syönnin lopettaminen lopetti kurkkukivut. Sen jälkeen on ollut vain flunssassa kurkkukipua.

        Kuulostaa täysin homeen aiheuttamalta tapaukselta..
        nimimerkillä, kokemusta on.

        tutkituta työpaikka. koti.. tai ole molemmista hieman pidempi aika pois.
        jos tapahtuu kehitystä se on luultavasti homeen ja niiden sienten aiheuttamaa oireilua. Itselläni kurkkukivut, poskiontelontulehdukset, jne jne johtuivat siitä.. nyt jo taisteltu 1.5v oireet vähän paranemaan päin mutta silti jäljellä. todella hidas projekti jos olet altistunut pahasti.


    • voi auttaa
    • nuusku

      Minulla myös pistävä kipu oik. kurkussa, paikassa, jota en täsmälleen osaa tarkalleen kohdistaa. Heijastekipua tuntuu pistävänä myös kielen ihan takaosassa josta pistävä kipu heijastaa myös oik korvaan. Inhottava vaiva. Juostu on lääkärillä, on kokeita otettu, syöty kaiken maailman penisiliini ja antibioottikuurit, ei apua. Aamuisin pisto tuntuu kaikista selvimmin, mutta jatkuu pitkin päivää. Elän nyt tämän inhottavan vaivanai kanssa ja voin vain toivoa, että joskus helpottaisi.. Tätä jatkunut jo kohta puolitoista vuotta.

    • Apache1

      Tervehdys,

      Nämä vaivat eivät ole itselläni, vaan vaimollani. Kaikki alkoi siitä, kun kaikkien mielialalääkitysten käyttö lopetettiin tarpeettomina 1.1.2009. Kaikki lääkkeet lähtivät ilman mainittavia sivuoireita. Rivatril = Bentsodiapam ja yksi pahimmin koukuttavista Bentsoista, muitakin bentsoja on. Lääkärin ohjeen mukaan koitettiin itse sitä lopettaa. 2 mg annoksesta 0mg.... Ei onnistunut. Kotivieroitus tehtiin 3.5 kuukauden aikana. Sitten saimme akuuttiajan 2.12.2009 Järvenpään Sosiaalisairaalaan, jossa vieroitus tehtäisiin... Alkuun se näytti onnistuvan, mutta 28.1.2010 ongelmat alkoivat. Kuukausi vieroituksen jälkeen =0mg Rivatril-lääkettä alkoivat vakavat poltot. Tähän emme saaneet välittömästi apua vaikka olisi pitänyt. Soitimme hoitavalle lääkärille, jolla ei ollut aikoja antaa. 1.5 viikkoa kestäneiden polttojen aikana vaimon kurkku ärtyi stressistä ja jatkuvasta poltosta. Pala kurkussa, vaikea niellä, vakavaa unottomuutta. Pahimmillaan vaimo valvoi 5 päivää ja ambulanssilla sairaalaan ja sieltä kotiin.

      Asian tiimoilta kävimme ambulanssilla lääkärissä monta kertaan, mutta apua vaan ei saada.

      Saimme Järvenpäästä intervalliajan 12.2.2010. Siellä hoitava lääkäri teki pahoja virheitä (olen valittanut asiasta, mutta turhaan). Kaksi viikkoa kestäneen intervallin aikana lääkäri keksi, että syynä on paha masennnus ja lätki kehiin Debrakinea 900mg Ketipinor 150mg, Doxal 50mg. Eivät auttaneet unottomuuteen eivätkä kurkkuongelmiin. Itseasiassa Debrakine väänsi koko lihaksiston jumiin. Nyt ei ainoastaan ollut kiputilat, kurkun pala, kurkun kuristus, unottomuus vaan mukaan tuli myös kykenemättömyys liikkua. Hain vaimon pois sairaalasta kesken intervallin.

      Nyt kun vaimon teki ratkaisunsa ja koitti itsemurhaa lääkkeillä, vasta nyt tapahtui jotain. Tosin, lääkkeitä on nyt sellaisia, jotka lamauttavat koko hermoston lihaksista nuppiin mutta ei kurkkua. Elämä on toivotonta. Auroran sairaalassa eivät välitä psykosomaattisista vaivoista. Somaattinen = fyysinen, Psyko=henkinen, Psykosomaattinen =henkinen fyysinen tuntemus. Psykosomaattisiin vaivoihin voi auttaa SRRI-lääkitys, mutta parhaiten auttaa psykoterapia lihasten vapautus joko kiropraktikolla tai muulla tavoin. Suomen terveydenhuolto on todella huonoa.. MIhinkään ei reagoida ellet kävele pää paketissa ja mieluiten kainalossa, niin sitten vasta reagoidaan.. Apu vain tulee valitettavasti liian myöhään.... Psykosomaattisiin vaivoihin ei löydä helposti ratkaisua. Ne tulevat elämäntilanteiden muutoksista ja oireiden pitkittyessä ovat vaarassa kroonistua. Nyt vaimo on kotona, eikä kykene tekemään yhtään mitään. Aurorasta toitettiin, että tilanteeseen puututaan nyt maanantaina (26.4.2010). Pahoin pelkään, että vaimon kurkkuongelma on kroonistunut. Oli paha virhe lopettaa Rivatril, vaikka sitä ei tarvittu.

      PArempi syödä sitä ja hissukseen tappaa aivonsa sillä, kun kärsiä näistä oireista. Pahasti koukuttavien lääkkeiden käyttö on pidettävä maksimissaan 2vk ajan. Sitten paussi ja mietitään uudestaan... Rivatril-koukussa olevia osastolla oli paljon. Lääkärit kuin syöttävät sitä kuin karkkia.. Lääkeyhtiöt keräävät voitot kotiin toisten kustannuksella. Ihanaa Suomi, ihanaa....

      • +

        hei jotenkin tutulta kuulostaa nuo vaimosi vaivat
        mihin nuo mielialalääkkeet aikanaan määrättiin
        minkälaiset oireet liikkumisen rajoittaa . pystyykö liikkumaan yhtään edes sisällä .
        liittyykö kipu siis rasitukseen
        itse varoisin noita mielialalääkkeitä viimeiseen asti
        tosi hyvä kirjoitus sinulta ,mutta haluaisin kuulla lisää ,esim onko verenkierrossa ongelmia
        jalat kylmät tai käsien puutumista
        miten portaiden kulkeminen sujuu .siis missä vaiheessa alkaa hengästyminen


      • Apache1
        + kirjoitti:

        hei jotenkin tutulta kuulostaa nuo vaimosi vaivat
        mihin nuo mielialalääkkeet aikanaan määrättiin
        minkälaiset oireet liikkumisen rajoittaa . pystyykö liikkumaan yhtään edes sisällä .
        liittyykö kipu siis rasitukseen
        itse varoisin noita mielialalääkkeitä viimeiseen asti
        tosi hyvä kirjoitus sinulta ,mutta haluaisin kuulla lisää ,esim onko verenkierrossa ongelmia
        jalat kylmät tai käsien puutumista
        miten portaiden kulkeminen sujuu .siis missä vaiheessa alkaa hengästyminen

        Rivatril määrättiin noin kolme (3) vuotta sitten vakavaan masennukseen- ja ahdistukseen. Se auttoikin 1.5 ajan ja pääsimme pois ahdistuksista. Olo alkoi paranemaan. Lääkärin kanssa neuvoittelimme lääkkeiden poistosta, mutta sano että Rivatril täytyy pitää koska sitä tarvitaan.. Kuitenkin tammikuussa 2009 aloitimme keskustelun Rivatril-lääkkeen poistosta hallitusti. Vasta, kun ongelmia alkoi esiintymään lopetuksen aloittamisesta 3.5 kuukauden päästä alkoi lääkäri avautua. Kertoi kuinka vaikeaa sen lopettaminen voi olla jne. jne.

        Tällä hetkellä tilanne on edellisen viestin kuvaamalla tavalla. Kävin juuri hakemassa itselleni unilääkettä (Tenox 10mg), joilla saan vaimoni uneen. Vaimolta on kielletty kaikki pam-johdannaiset lääkkeet, eikä myöskään unilääkkeitä anneta. Ongelma vain kumuloituu jos uniongelmaa ei korjata. Vaimon voimat ovat täysin lopussa. Puhuu kokoajan itsemurhasta....

        Kaikki liikunta on mahdotonta tällä hetkellä. Sairaalassa ollessaan kehoitin vaimoa liikkumaan itsensä hikiseksi- sekä väsyneeksi. Niin kävikin, mutta lihakset menivät entistä pahempaan kuntoon.

        Vaimo on ns. venäjän siniverinen eli melkoisin harvinainen veryryhmä suomessa. Suomalainen nainen vaimoni on, mutta sukujuuriltaan, kunte minäkin olemme luultavasti Venäläistä alkuperää. Emme polta kumpikaan. Itse kestä lämpötiloja sekä pakkasta. Pahin työmatkani fillarilla oli 25 km -34.5
        pakkasella Helsingistä vantaalle töihin. Melkoisia ääripäitä siis olemme.

        Vaimo ei hengästy ellei liiku sen vaatimalla tavalla. Voimat ovat lopussa, johtuen kaikista lääkkeiden yhteismäärästä. Ongelmaan ei puututtu missään vaiheessa, kunnes sitten vaimo koitti tehdä itsemurhaa.. vasta silloin tajuttiin tilanteen vakavuus. Ongelma on edelleen siinä, että itsemurhan yritys laskettiin psykoosin- sekä manian piikkiin (Ei nuku moneen päivään). Tämä on heidän päätös eikä sille voi yhtään mitään. Vasta kun vaimo kieltäytyi ottamasta Debrakine:a 800mg 400mg Ketipinor:a (sama kuin Järvenpäässä) tuli tilalle uloskirjaus Aurorasta. Vaimo on nyt kotona, mutta ei täysin uloskirjautuneena.

        Imen tässä itse nyt kaljaa ja mietin ja valvon vaimon vointia kokoajan. Minun on pakko jaksaa, koska vaimo ei jaksa. Annan hänen nyt nukkua kaksi päivää putkeen ja katson tilanteenmaanantaina uudelleen.

        Kun voimat ovat loppu, niin silloin pitää levätä. Kun ei ole yhtään ainoata yötä nukkunut kunnolla neljään (4) kuukauteen voi jokainen kuvitella vointinsa. Ei pelkkä unenpuute, vain myös kurkkukipu, pala kurkussa, sekä vanne ja lihasten jumi-tila.

        Tässä tilanne nykyhetkessä 24.4.2010 (lauantai)

        Vaimon lihaksisto täytyy saada avattua Kiropraktikon avuin taas kerran, sekä määritellä itsehoito kun kukaan muu sitä ei tee..


      • Apache1
        Apache1 kirjoitti:

        Rivatril määrättiin noin kolme (3) vuotta sitten vakavaan masennukseen- ja ahdistukseen. Se auttoikin 1.5 ajan ja pääsimme pois ahdistuksista. Olo alkoi paranemaan. Lääkärin kanssa neuvoittelimme lääkkeiden poistosta, mutta sano että Rivatril täytyy pitää koska sitä tarvitaan.. Kuitenkin tammikuussa 2009 aloitimme keskustelun Rivatril-lääkkeen poistosta hallitusti. Vasta, kun ongelmia alkoi esiintymään lopetuksen aloittamisesta 3.5 kuukauden päästä alkoi lääkäri avautua. Kertoi kuinka vaikeaa sen lopettaminen voi olla jne. jne.

        Tällä hetkellä tilanne on edellisen viestin kuvaamalla tavalla. Kävin juuri hakemassa itselleni unilääkettä (Tenox 10mg), joilla saan vaimoni uneen. Vaimolta on kielletty kaikki pam-johdannaiset lääkkeet, eikä myöskään unilääkkeitä anneta. Ongelma vain kumuloituu jos uniongelmaa ei korjata. Vaimon voimat ovat täysin lopussa. Puhuu kokoajan itsemurhasta....

        Kaikki liikunta on mahdotonta tällä hetkellä. Sairaalassa ollessaan kehoitin vaimoa liikkumaan itsensä hikiseksi- sekä väsyneeksi. Niin kävikin, mutta lihakset menivät entistä pahempaan kuntoon.

        Vaimo on ns. venäjän siniverinen eli melkoisin harvinainen veryryhmä suomessa. Suomalainen nainen vaimoni on, mutta sukujuuriltaan, kunte minäkin olemme luultavasti Venäläistä alkuperää. Emme polta kumpikaan. Itse kestä lämpötiloja sekä pakkasta. Pahin työmatkani fillarilla oli 25 km -34.5
        pakkasella Helsingistä vantaalle töihin. Melkoisia ääripäitä siis olemme.

        Vaimo ei hengästy ellei liiku sen vaatimalla tavalla. Voimat ovat lopussa, johtuen kaikista lääkkeiden yhteismäärästä. Ongelmaan ei puututtu missään vaiheessa, kunnes sitten vaimo koitti tehdä itsemurhaa.. vasta silloin tajuttiin tilanteen vakavuus. Ongelma on edelleen siinä, että itsemurhan yritys laskettiin psykoosin- sekä manian piikkiin (Ei nuku moneen päivään). Tämä on heidän päätös eikä sille voi yhtään mitään. Vasta kun vaimo kieltäytyi ottamasta Debrakine:a 800mg 400mg Ketipinor:a (sama kuin Järvenpäässä) tuli tilalle uloskirjaus Aurorasta. Vaimo on nyt kotona, mutta ei täysin uloskirjautuneena.

        Imen tässä itse nyt kaljaa ja mietin ja valvon vaimon vointia kokoajan. Minun on pakko jaksaa, koska vaimo ei jaksa. Annan hänen nyt nukkua kaksi päivää putkeen ja katson tilanteenmaanantaina uudelleen.

        Kun voimat ovat loppu, niin silloin pitää levätä. Kun ei ole yhtään ainoata yötä nukkunut kunnolla neljään (4) kuukauteen voi jokainen kuvitella vointinsa. Ei pelkkä unenpuute, vain myös kurkkukipu, pala kurkussa, sekä vanne ja lihasten jumi-tila.

        Tässä tilanne nykyhetkessä 24.4.2010 (lauantai)

        Vaimon lihaksisto täytyy saada avattua Kiropraktikon avuin taas kerran, sekä määritellä itsehoito kun kukaan muu sitä ei tee..

        Julkaisin viestini lyhennettynä (rajoitus) Vartti.fi-sivustolla omiin uutisiin. Katsotaan saako tämä ja minkälaista kohinaa sivustolla.. Toivottavasti tapahtuu jotain...


    • late34

      Mulla kans kurkkukipua. Nyt 2 viikkoa. kattotaan miten käy minun , kerron myöh lisää. vaimo nukkuu jo

    • LääkeTehtaatMaksaa

      4 kk kurkku kipu . Ei näy missään kliinississä kuvissa ei tulehdus arvoja .Kurkku kipeytyy yöllä ja se herättää muutenkin aina kipeä. Täytyy kakostella ja rykiä koko ajan.
      Lääkärit ovat aivan piahlla koska eivät löydä koulukirjoihin soveltuvaa haittaa.
      Missä on tieten tekijät nyt on vain rahan tekijät.

    • samoja vaivoja

      kukaan keksinyt parannusta tähän?

    • poika3

      Juu ittellä on kans jotain kurkkukipua. Lääkärit ei vielä ainakaan tiedä missä vika on. Tänään kävin lääkärillä. Anto jotain antibioottia 1g per persposki. Viikon ollu ny kipeenä. Syödä ei pysty ku sattuu. Kuumetta löytyy ja se pomppii 36-40 alueella.
      Tää on ainaki toinen kerta ku on kurkku kipee ja sama homma kokoaja. Oma ongelma ei näytä olevan niin n vakava mitä muilla, mut on tää Vittumainen. Aamusin on pahimmat tuskat. Tulee syötyä buranaa ja panadoolia kuumeeseen, mut tulee aina takasi. Nyt on 1g panadoolit käytös.

      • Epätoivoinen

        Mullakin on ollut nyt yli viikon kurkkukipeänä. Kaikkein pahin on se, että nyt nieleminen ja hengittäminen sattuu ihan hirveesti. Aluks tää oli pelkää flunssaa mut nyt mun flunssa on parantunu. (Ellei satunnaisiahetkiä kun nenä on tukossa lasketa) Oon kuitenkin vasta 14 ja koulussa on välillä hirveää olla. Harmittaa myös kun ei pääse osallistumaan liikkatunnille. Kokoajan väsyny ja nuutunut olo. Joskus on ihan hyviäkin päiviä jolloin jo luulen sen kadonneen. Nyt se paheni kun olin yksissä juhlissa. Puhuminen on tuskaa enkä tiiä mitä tekisin.


      • Maisatar1

        Älä turhaan syö särkylääkkeitä ettei sisuskalut mene pilalle. Oletko käynyt "arvauskeskuksessa"? Jos on varaa niin tilaa aika yksityiseltä, sieltä taidat saada apua paremmin. Vaikka se maksaa enemmän niin saat parempaa hoitoa!


    • Ei pähkinöitä

      Oletko allerginen jollekin ruualle? Mulla oli 2 kk:ta kurkku kipee, yskää, käheyttä ja nielemisvaikeuksia. Lääkäri sanos että jos ei parannu vaivat, otetaan kuvat keuhkoista ja muita kokeita.
      Pelkäsin jo pahinta.
      Mutta sitten aloin miettiä että mitä oli sen ajan syönyt. Tykkäsin kauheesti pähkinävoista. Elikä olin allerginen pähkinälle. Sama oireet tulee jos syön suklaata, niissä lukee saattaa sisältää pähkinää ja mantelia.

    • apuaTarjolla

      Kokeile jotain kurkkukipu lääkettä kuten bafucinia, mitä pitäisi saada apteekista. Sekään ei välttämättä auta heti tai en tiedä sun tapauksessa mutta kannattaa kokeilla. Ja pidä huivia jatkuvasti kaulassa, sekä juo kuumaa, muista levätä. Toivottavasti auttaa en nimittäin osaa sanoa muuta

    • Anonyymi

      eagle syndrooma

    • Anonyymi

      koronapiikin jälkeen kurkkukipua ja yskää ei normaalia.
      Myös leposyke noussut.

      Olikohan sittenkään niin turvallinen .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe