Lappajärvi sairastaa

eräs pellon ääreltä

Lappajärvi on rehevöitynyt. Leväkasvustoja esiintyy kesäisin. Syynä ovat maatalouden, turkistarhauksen ja asutuksen jätevesikuormitus. Myös säännöstely on suuri haittatekijä. Rehevöitynyt ja levää kukkiva järvi on sairas.

Lappajärven ymäristössä esiintyy kansantauteja ja muitakin sairauksia selvästi keskimääräistä enemmän. Syyt ovat osaksi geneettisiä, mutta myös itsetuhoinen ja välinpitämätön käytös on osasyynä korkeaan sairastuvuuteen. Ja tämän aiheuttajana on tietämättömyys sekä ahdasmielinen uskonnollisuus.

Lappajärveläinen kunnallispolitiikka haluaa kunnan säilyvän itsenäisenä, vaikka runsaita valtion porkkanarahoja olisi luvassa liitoksiin haluaville kunnille. Vallanhimo on niin suuri, että se on kasvanut järjen yläpuolelle. Tämäkin on tavallaan sairautta.

23

3387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      ...lappajärven liittyessä terv.yhtymä kaksneuvoiseen,olisi odottanut myös heidän tulevan mukaan kauhava-härmät-kortesjärvi kuntaliitokseen,vaan ei:kh:n puh.johtaja Ahvenniemi julisti kunnan pysyvän itsenäisenä tulevaisuudessa.Näin se valta turmelee.Laput vaan silmille,ettei nähtäisi kehityskulkua ja tosiasioita,sillä Lappajärvellä lienee eniten eläkeläisiä alueemme pitäjistä.Hekö määräävät asiat Lappajärvellä????

      • Asiat kuntoon Lappajarvellä.

        Kuntaamme on hallinnut, noin 50-ntä vuotta Savolan Suku, nyt on tämän sukuhaaran eväät lopussa. Tilalle on tullut Ahvenniemen suku, täällä eletään kuin Italian mahviassa, tietenkin verhotussa muodossa. Tietenkin Kunnallisvaalit aina määräävät marssikulun, niinkuin muuallakin Demokratioissa, mikä piru siinä pitää olla että kansa kuitenkin kapinoi, vallitsevaa järjestelmää vastaan.
        Savolan suku oli mitä oli, he tekivät työtään omien kannattajiensa mieliksi, niin tekee myöskin Ahvenniemen suku, omat kannattajat ovat etusijalla, näinhän se menee, onko Lappajärveläiset siis äänestäneet väärin.


      • Savela oli viimmeinen
        Asiat kuntoon Lappajarvellä. kirjoitti:

        Kuntaamme on hallinnut, noin 50-ntä vuotta Savolan Suku, nyt on tämän sukuhaaran eväät lopussa. Tilalle on tullut Ahvenniemen suku, täällä eletään kuin Italian mahviassa, tietenkin verhotussa muodossa. Tietenkin Kunnallisvaalit aina määräävät marssikulun, niinkuin muuallakin Demokratioissa, mikä piru siinä pitää olla että kansa kuitenkin kapinoi, vallitsevaa järjestelmää vastaan.
        Savolan suku oli mitä oli, he tekivät työtään omien kannattajiensa mieliksi, niin tekee myöskin Ahvenniemen suku, omat kannattajat ovat etusijalla, näinhän se menee, onko Lappajärveläiset siis äänestäneet väärin.

        Savela oli viimmeinen kunnallismies,jonka aikana kunnan kehitys meni eteenpäin,kunta kehittyi.
        Sen jälkeen kaikki on ollut alamäkeä,vaikka Kivitipun luullaan pelastavan kunnan.
        Huonoimmat kunnallismiet Lappajärvellä ranginlista,koskee koko sukua,taikka saman sukunimen omaavia
        harju, todellinen ykkönen
        savola,vähintään kakkonen
        korri, kolmonen
        ollila
        ahvenniemi
        kivioja
        vinkka eri muodoissa
        keto,myös erittäin huono,ja kallis kunnalle
        sadeharju
        Nämä suvut kun saataisiin pois kunnan asioita sotkemasta,voisi kunnalla olla hieman toivoa paremmasta


      • olemme
        Savela oli viimmeinen kirjoitti:

        Savela oli viimmeinen kunnallismies,jonka aikana kunnan kehitys meni eteenpäin,kunta kehittyi.
        Sen jälkeen kaikki on ollut alamäkeä,vaikka Kivitipun luullaan pelastavan kunnan.
        Huonoimmat kunnallismiet Lappajärvellä ranginlista,koskee koko sukua,taikka saman sukunimen omaavia
        harju, todellinen ykkönen
        savola,vähintään kakkonen
        korri, kolmonen
        ollila
        ahvenniemi
        kivioja
        vinkka eri muodoissa
        keto,myös erittäin huono,ja kallis kunnalle
        sadeharju
        Nämä suvut kun saataisiin pois kunnan asioita sotkemasta,voisi kunnalla olla hieman toivoa paremmasta

        Olemme samaa sukua kaikki. Nuo teidän valtuutetut ja monet lautakuntienne jäsenet ja minä, joka olen täällä Kempeleen valtuustossa ja hallituksessa. Sukuni on Perälän suvusta Lappajärven Lammin kylästä. Niin että ollaan samaa sukua, luultavasti myös te jotka siellä sanailette. Olisin todella kiinnostunut tietämään missä Perälän Matin ja hänen poikiensa ( Jalo, Onni, Armas, Fredrik ja Albert ) talo sijaitsi ja sijaitseeko se vielä Lappajärvellä, jos sijaitsee niin tulisin käymään äitini ja isäni kanssa tänä kesänä -09. Äitini on Perälän suvusta, muttei ole koskaan käynyt sukujuurillaan. Toisaalta olisin utelias tietämään miksi monet sukujeni jäsenet lähtivät Lappajärveltä 1928 ja tulivat Kempeleeseen. Kukaan ei sitä tiedä täällä Kempeleessä. Mikäli joku olisi kiinnostunut minulle vastaamaan, olisin hyvin tyytyväinen.


      • Varrella
        olemme kirjoitti:

        Olemme samaa sukua kaikki. Nuo teidän valtuutetut ja monet lautakuntienne jäsenet ja minä, joka olen täällä Kempeleen valtuustossa ja hallituksessa. Sukuni on Perälän suvusta Lappajärven Lammin kylästä. Niin että ollaan samaa sukua, luultavasti myös te jotka siellä sanailette. Olisin todella kiinnostunut tietämään missä Perälän Matin ja hänen poikiensa ( Jalo, Onni, Armas, Fredrik ja Albert ) talo sijaitsi ja sijaitseeko se vielä Lappajärvellä, jos sijaitsee niin tulisin käymään äitini ja isäni kanssa tänä kesänä -09. Äitini on Perälän suvusta, muttei ole koskaan käynyt sukujuurillaan. Toisaalta olisin utelias tietämään miksi monet sukujeni jäsenet lähtivät Lappajärveltä 1928 ja tulivat Kempeleeseen. Kukaan ei sitä tiedä täällä Kempeleessä. Mikäli joku olisi kiinnostunut minulle vastaamaan, olisin hyvin tyytyväinen.

        on perälä,mäellä sijaitsee maankuulu navettagalleria,auki luultavasti taas tänä kesänä.galleriassa myytävänä korkeatasoista taidetta.jos varallisuus antaa myöten taidetta voi myöskin ostaa.


      • Samaa sukua
        Varrella kirjoitti:

        on perälä,mäellä sijaitsee maankuulu navettagalleria,auki luultavasti taas tänä kesänä.galleriassa myytävänä korkeatasoista taidetta.jos varallisuus antaa myöten taidetta voi myöskin ostaa.

        Kävimme sitten vieraisilla ja navettagallerian omistaja ja hänen perheensä olivat hyvin ystävällisiä ja esittelivät äitini isän, isän, isän Matti Perälän ( oikeammin Lilpellisen) rakentamia taloja. Käynti oli meille hyvin antoisa ja menemmä uudelleenkin.


      • ollijo-14
        olemme kirjoitti:

        Olemme samaa sukua kaikki. Nuo teidän valtuutetut ja monet lautakuntienne jäsenet ja minä, joka olen täällä Kempeleen valtuustossa ja hallituksessa. Sukuni on Perälän suvusta Lappajärven Lammin kylästä. Niin että ollaan samaa sukua, luultavasti myös te jotka siellä sanailette. Olisin todella kiinnostunut tietämään missä Perälän Matin ja hänen poikiensa ( Jalo, Onni, Armas, Fredrik ja Albert ) talo sijaitsi ja sijaitseeko se vielä Lappajärvellä, jos sijaitsee niin tulisin käymään äitini ja isäni kanssa tänä kesänä -09. Äitini on Perälän suvusta, muttei ole koskaan käynyt sukujuurillaan. Toisaalta olisin utelias tietämään miksi monet sukujeni jäsenet lähtivät Lappajärveltä 1928 ja tulivat Kempeleeseen. Kukaan ei sitä tiedä täällä Kempeleessä. Mikäli joku olisi kiinnostunut minulle vastaamaan, olisin hyvin tyytyväinen.

        Hei Hyvinkäältä!
        Huomasin kiinnostuksesi Perälän suvusta, tosin olen myöhässä vuoden, mutta ei kaise haittaa?
        Olen tehnyt sukuselvityksen Matti ja Liisa Perälän jälkeläisistä, n. 100 - sivuinen kirjanen.
        Mikäli olet kiinnostunut asiasta ota yhteyttä.
        Minun isoisäni oli Juho Alfred Perälä Lappajärven Lamminkylästä.

        terv. Jorma Ollila


      • tämä Shell
        ollijo-14 kirjoitti:

        Hei Hyvinkäältä!
        Huomasin kiinnostuksesi Perälän suvusta, tosin olen myöhässä vuoden, mutta ei kaise haittaa?
        Olen tehnyt sukuselvityksen Matti ja Liisa Perälän jälkeläisistä, n. 100 - sivuinen kirjanen.
        Mikäli olet kiinnostunut asiasta ota yhteyttä.
        Minun isoisäni oli Juho Alfred Perälä Lappajärven Lamminkylästä.

        terv. Jorma Ollila

        Ollila?


      • v1928
        olemme kirjoitti:

        Olemme samaa sukua kaikki. Nuo teidän valtuutetut ja monet lautakuntienne jäsenet ja minä, joka olen täällä Kempeleen valtuustossa ja hallituksessa. Sukuni on Perälän suvusta Lappajärven Lammin kylästä. Niin että ollaan samaa sukua, luultavasti myös te jotka siellä sanailette. Olisin todella kiinnostunut tietämään missä Perälän Matin ja hänen poikiensa ( Jalo, Onni, Armas, Fredrik ja Albert ) talo sijaitsi ja sijaitseeko se vielä Lappajärvellä, jos sijaitsee niin tulisin käymään äitini ja isäni kanssa tänä kesänä -09. Äitini on Perälän suvusta, muttei ole koskaan käynyt sukujuurillaan. Toisaalta olisin utelias tietämään miksi monet sukujeni jäsenet lähtivät Lappajärveltä 1928 ja tulivat Kempeleeseen. Kukaan ei sitä tiedä täällä Kempeleessä. Mikäli joku olisi kiinnostunut minulle vastaamaan, olisin hyvin tyytyväinen.

        Monet lappajärveläiset myivät maatilansa ja muuttivat pohjoiseen ostaen suuremman tilan sieltä. Lappajärvellä oli isojako kesken ja maapalat pieninä pläntteinä siellä täällä. Ehkä tuvat ja navetatkin vaativat uusimista. Muun muassa näistä syistä päätettiin etsiä leveämpää leipää muualta pohjoisesta tai jopa Amerikasta asti.


      • ollijo-14
        tämä Shell kirjoitti:

        Ollila?

        Ei tippaakaan Shelliä, mutta peräläisiä kylläkin.


      • Olemme samaa sukua
        ollijo-14 kirjoitti:

        Hei Hyvinkäältä!
        Huomasin kiinnostuksesi Perälän suvusta, tosin olen myöhässä vuoden, mutta ei kaise haittaa?
        Olen tehnyt sukuselvityksen Matti ja Liisa Perälän jälkeläisistä, n. 100 - sivuinen kirjanen.
        Mikäli olet kiinnostunut asiasta ota yhteyttä.
        Minun isoisäni oli Juho Alfred Perälä Lappajärven Lamminkylästä.

        terv. Jorma Ollila

        Terveiset Kempeleestä

        Minä kirjoittelen sinulle Jorma Ollila myös lähes vuoden kuluttua :))
        Minulla on jo tämä meidän suvun kirja Matti ja Liisa Perälän suku ja se Juureni lappajärvellä myös. Ostin ne Paulalta, joka on serkkuni, tunnistat varmasti. Minun isoisä oli Fredrik Perälä Lamminkylältä, eli sinä ja äitini olette pikkuserkkuja.


      • perälääää

        Vuosia vuosia myöhemmin mutta perälän suvun huomatessani niin samaa sukua edustan, perälän paulalta tilasin ohkaisemman sukututkimus kirjasen


    • uskontoa?

      Minä en oo nhny muuta uskovaista Lappajärvellä kun erään Savolan, kuollut jo

      • tottuuus

        Savola sanoo mikä totuus on


    • MortumX

      Kaikki pienet kunnat Suomessa ovat henkitoreissaan. Asiaa nyt ei vaan julkisesti huudella, että edes omanarvontunteen rippeet säilyisivät. Innovatiiviset ja uuttaluovat yksilöt ovat kaikonneet sinne, missä heillä on käyttöä. Uppoava laiva on jätetty ajalehtimaan rottien nakerrettavaksi.

      Ison kuulun järven saastuminen on henkistä laatua ja selvä oire, koko paikkakunnan kuoleman symboli.

      • Soutelija.

        Muinaisessa Neuvostoliitissakin annettiin ympäristön saastua kelvottomaksi koska jossain alemmalla tajunnan tasolla ymmärrettiin, ettei sellainen systeemi pitkään elä. Suomessa nykyhetken maanviljelijät ainakin näyttävät toimivan niin.


      • Kun ei ole
        Soutelija. kirjoitti:

        Muinaisessa Neuvostoliitissakin annettiin ympäristön saastua kelvottomaksi koska jossain alemmalla tajunnan tasolla ymmärrettiin, ettei sellainen systeemi pitkään elä. Suomessa nykyhetken maanviljelijät ainakin näyttävät toimivan niin.

        80- luvulla tähän kylään rekat toi monta kuormaa apulantaa kesäsin. Tänä vuonna Usko toi kerran transiitilla muutaman säkin osulasta.Jos tätä tarkotat vastuuttomuudella .niin mitä sitten on vastuullisuus?


      • jotta ei
        Kun ei ole kirjoitti:

        80- luvulla tähän kylään rekat toi monta kuormaa apulantaa kesäsin. Tänä vuonna Usko toi kerran transiitilla muutaman säkin osulasta.Jos tätä tarkotat vastuuttomuudella .niin mitä sitten on vastuullisuus?

        se järvi ihan ittestään sotkeennu.


      • Itäkylänen

        Se ei ainakaan lakkaa saastumasta syyttelemällä maanviljelijöitä, he saavat leivän pöytään viljelemällä ja ilman apulantaa ei pelto tuota juurikaan mitään. Jos nyt joku maailmapelastaja maanviljelijä kuintenkin on saatu lopettamaan apulannan käyttö näillä puheilla hän joutuu sen pelkästään yksinään kärsimään taloudellisesti.

        Eli ei muutakuin valtio apuun ja veroja korottamaan että saadaan järvien läheisyydessä olevien peltojen isännille rahat kokoon että näiden peltojen viljely ilman apulantaa on kannattavaa!

        Talojen viemäröinnin uusiminen saatiin jo joidenkin pirun kaivuu- ja putkifirmojen lobbareiden takia kyhättyä ja nyt on yksinäisen mummelinkin ostettava ainakin ~5000€ arvoinen jätevesijärjestelmä kotiisa. Vaan millä rahalla varsinkin kyseiset henkilöt ne maksavat eläkkeistään kun oma asuntokin voi olla vain kyseisen summan arvoinen tai vähän päälle?


    • paluumuuttaja

      Täällä ongelma on se, että ollaan niin pirun pessimistisiä kaiken suhteen. Meillä on melekosen ainutlaatuinen järvi, joka on kohtuullisessa kunnossa. Kesämökkiläisiä taitaa olla jokunen tuhat. Kivitipussa taitaa lomailla "jokunen" ulkopaikkakuntalainen myös. Mahdollisuuksia on siis enemmän kuin monella muulla pikkupitäjällä.

      Taitaa siellä kunnan päättäjissä olla muutama ihan positiivisestikin asioita ajatteleva, joka on tajunnut, että meillä on mahdollisuuksia, kun on vaan uskoa ja rohkeutta.

      • järvi?

        Mahdollisuuksia on, mutta kannattaako ne pilata? Ei järvi puhdistu posiitiivisesti ajattelemalla, vaikka kuinka yrittäisi olla muodinmukainen.


    • hullua_sakkia

      Siähän juntit pilaatte ympäristönne. Me peilin eteen niin näät ympäristörikollisen !.

    • Vapon.lapset

      antakaa turpeen tonkimisen jo olla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe