Minkalaisia mokia muistatte hautajaisjärjestelyissä. Please, kirjoittakaa, että osaan vältellä vastaavia. Isäni kuoli maanantaina ja ensimmäistä kertaa olen järjestelemässä hautajaisia. Äitini on jo niin vanha etten halua häntä vaivata, toki hän on kaikessa mukana ja hänen toiveiden mukaan mennään.
Sukulaiset on jääneet vähän kaukaisiksi ja heidän kohtaaminen pelottaa hautajaisissa, ettei sitten tulisi jälkipuheita huonosti järjestetyistä hautajaisista.
Mokat hautajaisisjärjestelyissä
30
14775
Vastaukset
- hautajaisten
muistotilaisuutta varten oli varattu aivan liian pieni tila. Vieraita tuli luultavasti enemmän kuin oli ajateltu ja niinpä olimme hyvin ahtaissa tiloissa. Pikkulapset siinä eniten hermostuivat ja meteli oli sen mukainen.
Hautaustoimistoilla on kokemusta siitä, miten tilaisuus kannattaa järjestää. Kannattaa kysyä. - ei kokemusta
Laitoin kukkani isäni arkun viereen lattialle, koska veljenikin teki niin ensin ja luin nauhan seisten maasta.Se olisi kuulunut pitää käsissä ja lukea siinä, laskea vasta sitten.Ei ollut kokemusta.
- kukkalaite
puuttui kokonaan kukkalaite.
Veljeni hoiti hautaustoimistossa arkun hankinnan.
Ei hänelle tullut kukka-asiat mieleenkään shokissa kun oli.
Kyseisen liikkeen olisi pitänyt esitellä erilaisia vaihtoehtoja minkälaisen laitteen arkulle haluaa.
Oli sanoinkuvaamatonta kun ,menimme kappelista äitiä hakemaan,arkun kannessa on vain tappi pystössä mihin laite kuului kiinnittää.
Toimistohan ei tietenkään myöntänyt mitään että heidän olis kuulunut asia esittää.- päällä välttämätt
aina käytetä kukkalaitetta, miten omaiset haluaa. Tietenkään pelkät naulat arkun päällä ei ole kivan näköinen.
- haadessa
päällä välttämätt kirjoitti:
aina käytetä kukkalaitetta, miten omaiset haluaa. Tietenkään pelkät naulat arkun päällä ei ole kivan näköinen.
Eipä niitä nauloja/tappeja siinä arkussa valmiina ole. Eikä kukaan niitä ilman lupaa naulaile...koska tosiaankin, kaikki ei niitä kukkia halua.
- lapsille
hautajaisriitin osat - eivät he niitä osaa muuten arvata. Minä en aikoinaan tiennyt, että läheisten tuli mennä ja ottaa hiekkaa ja sirotella se hautaan lasketulle arkulle, viimeisenä hyvästinä. Seisoin paikallani, kun muut tekivät niin, ja kun vihdoin oivalsin asian, oli jo liian myöhäistä lähteä heittelemään hiekkaa.
- sattuuhan sitä
Työkaverini , nuorimies 20v kertoi ensimmäisistä hautajaisistaan nolostuneena.
He olivat hautaamassa hänen isoisäänsä jolloin kaverini oli luonnollisesti kantamassa arkkua. Hautaan laskun jälkeen hän huomasi, että vastapäätä oleva henkilö pudotti kantoliinan hautaan , jolloin ystäväni pudotti myös oman päänsä liinasta :)
Tässä esimerkki siitä, että kannattaa aina opastaa uusia ja nuoria miten toimitaan!!- oopsista
Lohduttavaa kuulla että hautajaiset ovat muillakin vähän outoa aluetta.
Inhimillisiä juttuja kuitenkin tapahtuu elämässäkin.
Meille tuli eka moka siinä kun unohdimme mainita setäni (vainajan veljen) nimen ilmoituksessa.
Kukat on muuten aivan järkyttävän kalliita, alle 70€ ei saa edes kukkakimppua, ainakin meidän hautaustoimisto sanoi niin. Kukat maksavat enemmän meille sisaruksille kuin arkku! - laitteen
oopsista kirjoitti:
Lohduttavaa kuulla että hautajaiset ovat muillakin vähän outoa aluetta.
Inhimillisiä juttuja kuitenkin tapahtuu elämässäkin.
Meille tuli eka moka siinä kun unohdimme mainita setäni (vainajan veljen) nimen ilmoituksessa.
Kukat on muuten aivan järkyttävän kalliita, alle 70€ ei saa edes kukkakimppua, ainakin meidän hautaustoimisto sanoi niin. Kukat maksavat enemmän meille sisaruksille kuin arkku!Asemasta voit laittaa vain yhden kauniin ruusun, tai tehdä seppeleen itse luonnonkukista.
Missään ei sanota, että kukat tai yleensäkin kukkakoristeet täytyy olla kukkakaupan luonnoksia. Kosteutta vaan mukaan, etteivät heti nahistu. Juhannuksena kieloja kuusen oksien kanssa ja syksyllä pihlajan kukintoja ja lehtiä....laita mielikuvitus liikkeelle.
Hautajaisetkin voivat olla itsensä näköiset. Jos ihminen ei ollut kovin virsiä rakastava tyyppi, voi kirkossa laulaa jotain muutakin. Asiasta voi ja onkin hyvä keskustella siunaava papin kanssa.
Olin vasti-ikään hautajaisissa, missä laulu tuli cd:ltä. Ei ollenkaan huono vaihtoehto.
Tapoja on melkein yhtä monenlaisia kuin on tapauksiakin. Tee siunaustilaisuudesta läheinen ja muistettava, sellainen kuin oli siunattava ihminenkin. - oopsista
laitteen kirjoitti:
Asemasta voit laittaa vain yhden kauniin ruusun, tai tehdä seppeleen itse luonnonkukista.
Missään ei sanota, että kukat tai yleensäkin kukkakoristeet täytyy olla kukkakaupan luonnoksia. Kosteutta vaan mukaan, etteivät heti nahistu. Juhannuksena kieloja kuusen oksien kanssa ja syksyllä pihlajan kukintoja ja lehtiä....laita mielikuvitus liikkeelle.
Hautajaisetkin voivat olla itsensä näköiset. Jos ihminen ei ollut kovin virsiä rakastava tyyppi, voi kirkossa laulaa jotain muutakin. Asiasta voi ja onkin hyvä keskustella siunaava papin kanssa.
Olin vasti-ikään hautajaisissa, missä laulu tuli cd:ltä. Ei ollenkaan huono vaihtoehto.
Tapoja on melkein yhtä monenlaisia kuin on tapauksiakin. Tee siunaustilaisuudesta läheinen ja muistettava, sellainen kuin oli siunattava ihminenkin.Itse en voi sietää virsiä. Haluaisin jotain kauniita lauluja , kuten niin kaunis on maa tai Katri Helenan minun sydämeni tänne jää.
Osaako ne kanttorit soittaa muuta kuin virsiä?
Pitäisi vissiin soitta ja jutella. - Helikaarina
oopsista kirjoitti:
Itse en voi sietää virsiä. Haluaisin jotain kauniita lauluja , kuten niin kaunis on maa tai Katri Helenan minun sydämeni tänne jää.
Osaako ne kanttorit soittaa muuta kuin virsiä?
Pitäisi vissiin soitta ja jutella.Kyllä voi laulaa muutakin tai soittaa levyltä. Poikamme hautajaisissa oli kauniita hengellisiä lauluja, joista saimme listan hautaustoimistolta.Tehkää vain hautajaisista läheisenne oloinen, jää kauniita muistoja.
- Billy-Jean
laitteen kirjoitti:
Asemasta voit laittaa vain yhden kauniin ruusun, tai tehdä seppeleen itse luonnonkukista.
Tapoja on melkein yhtä monenlaisia kuin on tapauksiakin. Tee siunaustilaisuudesta läheinen ja muistettava, sellainen kuin oli siunattava ihminenkin.Apua! Miesystäväni isä kuoli äskettäin ja hautajaiset ovat n. parin viikon päästä, siis elokuussa 2009. Haluaisin kovasti auttaa häntä esim. juuri seppeleen kanssa. Haluaisin työstää sen itse, sillä juuri nyt kaikki on liian Kallista! Tämä oli varsinainen pommi.
Googlesta olen yrittänyt löytää ohjeita, vinkkejä ym. En ole onnistunut. Jotakin kuvatuksia ilman asiallista tietoa, esim. kuinka pohja on työstetty. Itse valmis sienipohja vai sitten sellainen kuivattu heinäpohja (kysyimme kukkakaupasta), joka on päällystetty jollakin vihreällä muovilla. Suorastaan veetutta, kun ei ymmärrä näitä vihkojuttuja, kimppuja ja seppeleitä! Eikö se yksi seppele riitä vai pitääkö muutakin sälää sitten olla? Kai tässä on käytävä hautaustoimistossa selvittämässä näitä käsitteitä, jottei tule uunoiltua. Itse en ole osallistumassa, sillä en ehtinyt tutustua vainajaan kovinkaan syvällisesti. Haluan kuitenkin auttaa ja tukea puoliskoani hänen surussaan ja hänen tehdessään päivät töitä. Minulla on aikaa. Olen alustavasti tutkaillut hintapolitiikkaa. Kyllä huimaa.
Tässä tapauksessa sisarukset omien perheidensä kesken laittavat omansa, joten yhteisseppele on poissuljettu vaihtoehto. Vai olisiko syytä marssia jonnekin puutarhalle ja siellä sitten neuvotella asiallisesta ratkaisusta, ettei tule mitään hökötysmokia? Olen itse työstämieni juttujen kanssa aina turhankin kriittinen. Enkä haluaisi missään nimessä saattaa miesystävääni huonoon valoon suvun silmissä jonkin hökötyksen kera. Jo itse puvun hankkiminen ja hänen taivuttelunsa tiettyihin ratkaisuihin oli tehtävä pumpulihanskoin ja kerrottava hieman etikettijutskista. Hän ei ole mikään vaatteilla koreilija, pitää käytännöllisistä asioista. Minä puolestani olen turhankin tarkka näissä asioissa. En ole kuitenkaan mikään merkkisidonnainen, mutta siisti olla pittää. Ja mieluusti vähemmän kuin liikaa. - Kukkasitoja
Billy-Jean kirjoitti:
Apua! Miesystäväni isä kuoli äskettäin ja hautajaiset ovat n. parin viikon päästä, siis elokuussa 2009. Haluaisin kovasti auttaa häntä esim. juuri seppeleen kanssa. Haluaisin työstää sen itse, sillä juuri nyt kaikki on liian Kallista! Tämä oli varsinainen pommi.
Googlesta olen yrittänyt löytää ohjeita, vinkkejä ym. En ole onnistunut. Jotakin kuvatuksia ilman asiallista tietoa, esim. kuinka pohja on työstetty. Itse valmis sienipohja vai sitten sellainen kuivattu heinäpohja (kysyimme kukkakaupasta), joka on päällystetty jollakin vihreällä muovilla. Suorastaan veetutta, kun ei ymmärrä näitä vihkojuttuja, kimppuja ja seppeleitä! Eikö se yksi seppele riitä vai pitääkö muutakin sälää sitten olla? Kai tässä on käytävä hautaustoimistossa selvittämässä näitä käsitteitä, jottei tule uunoiltua. Itse en ole osallistumassa, sillä en ehtinyt tutustua vainajaan kovinkaan syvällisesti. Haluan kuitenkin auttaa ja tukea puoliskoani hänen surussaan ja hänen tehdessään päivät töitä. Minulla on aikaa. Olen alustavasti tutkaillut hintapolitiikkaa. Kyllä huimaa.
Tässä tapauksessa sisarukset omien perheidensä kesken laittavat omansa, joten yhteisseppele on poissuljettu vaihtoehto. Vai olisiko syytä marssia jonnekin puutarhalle ja siellä sitten neuvotella asiallisesta ratkaisusta, ettei tule mitään hökötysmokia? Olen itse työstämieni juttujen kanssa aina turhankin kriittinen. Enkä haluaisi missään nimessä saattaa miesystävääni huonoon valoon suvun silmissä jonkin hökötyksen kera. Jo itse puvun hankkiminen ja hänen taivuttelunsa tiettyihin ratkaisuihin oli tehtävä pumpulihanskoin ja kerrottava hieman etikettijutskista. Hän ei ole mikään vaatteilla koreilija, pitää käytännöllisistä asioista. Minä puolestani olen turhankin tarkka näissä asioissa. En ole kuitenkaan mikään merkkisidonnainen, mutta siisti olla pittää. Ja mieluusti vähemmän kuin liikaa.Onko sinulla mitään kokemusta kukkien sidonnasta ?
Voi olla aika vaikeaa alkaa tekemään kahvaan surulaitetta, kimppukin on hankala ilman kokemusta koska vaatii harjoitusta ja käsityötaitoa.
Kukkakauppiaat myyvät juuri sidontataitojansa, siksikin netistä ei varmaan ainakaan kukkakauppojen sivuilta löydy ohjeita kuinka tehdä kukka-asetelmia.
Ympärikukitettu seppele renkaanmalliseen sienipohjaan (muovi sienen alla) on ehkä helpoin aloittelijalle. Seppelepohjan saa kukkakaupasta, mutta ne eivät ole ihan halpoja, voi maksaa muutaman kympin. Sitten vaan johki isoon ämpäriin/lavuaariin vettymään ja kun on märkä, tökit kukkia pystyyn sienen muodon mukaan.
Tottakai tilattu työ on aina kalliimpi kuin jos ostat kukat halvalla marketista ja teet itse, mutta sitten voit ainakin luottaa laatuun. Jos epäilet taitojasi ja pelkäät muiden suhtautumista, suosittelen ammattilaisen puoleen kääntymistä.
VINKKI: kysy kukkakauppiaalta rohkeasti mitkä ovat edullisimpia kukkia.
Kallaa tai ruusua et tule valitettavasti siihen saamaan, mutta ainakin puutarhalla jossa itse olin töissä, sai halvemmalla sidontatyön jos jätti "vapaat kädet" eli ei määrännyt tarkkoja kukkia, ehkä värit sai toivoa. Näin kukkakauppiaalle jää varaa laittaa edullisimpia kukkia mitä saa hankittua.
- Helikaarina
Läheiseni hautajaisissa oli ajatus, että pojan serkut kantavat arkun ja laskevat sen hautaan. Viime metreillä iski kamala pelko, että nuoret voivat kokemattomuuttaan pudottaa arkun väärin hautaan. Viime metreillä lisättiin kantajiin kaksi senioria, niin laskussa oli 8 henkilöä. Siitä huolimatta yksi kantoliina putosi niin ,että seurakuntamestari joutui käymään sen alhaalta asti pois. Nykyisin perheet ovat pieniä, sukuun ei pidetä yhteyksiä ja hautajaisiin joutuu kuitenkin aika harvoin, siksi sitä kokemusta ja tietämystä on vähän.
Itse jouduin eka kertaa hoitamaan kaikki kuolemaan liittyvät käytännöt. Hautaustoimistosta sain asiantuntevaa ja hyvää palvelua.
Kukkalaitteisiin saa uppoamaan rahaa tuhottomasti, tavaksi on tullut ne kukkakaupan isot suruvihkot, vaikka käytäntöön voisi todellakin ottaa kesäaikaan luonnon ja oman pihan kukat ja kasvit. Paikkakuntamme kukkakauppa oli käyttänyt näyttävästi esim. pihlajaa kimpuissa ja se oli hyvä.- yrittävät hyötyä
nyt jos ei muka edes kimppua saa alle 80 €. Vein hautajaisiin isooon kimpun jossa oli 9 liljaa ( joitain vihreitä lehtiä). Maksoi 36 € ja oli erittäin kaunis. Parasta halusin vainajalle antaa.
- oopsista
yrittävät hyötyä kirjoitti:
nyt jos ei muka edes kimppua saa alle 80 €. Vein hautajaisiin isooon kimpun jossa oli 9 liljaa ( joitain vihreitä lehtiä). Maksoi 36 € ja oli erittäin kaunis. Parasta halusin vainajalle antaa.
olen samaa mieltä että toimistot panevat kukkien hintaan oman korotuksensa.
saamari kun en ollut tarpeeksi jämynä. kukat meidän läheisille 7 kimppua ja arkkukoriste maksoi yli 700 euroo, ja halvinta pyydettiin. ei siksi ettei kunnioitettaisi, mutta tuntuu pahalta kun kukkiin menee niin paljon rahaa ja muutenkin on tiukkaa, hautajaiset maksaa näköjään paljon...
soitin muuten tuohon kukat toimittavaan kukkakauppaan (hautaustoimiston yhteistyökumppani) ja hekin olivat hämmästyneitä noista hinnoista! heillä alkaa kimput 25 eurosta ja 35 eurolla saa kuulemma jo näyttävän kimpun.
no, ei tästä elämää isompaa asiaa rakenneta, jospa jollekin olisi hyötyä minun jaarittelusta. ja olempa itse seuraavalla kerralla viisaampi! - kukkakauppias!!
oopsista kirjoitti:
olen samaa mieltä että toimistot panevat kukkien hintaan oman korotuksensa.
saamari kun en ollut tarpeeksi jämynä. kukat meidän läheisille 7 kimppua ja arkkukoriste maksoi yli 700 euroo, ja halvinta pyydettiin. ei siksi ettei kunnioitettaisi, mutta tuntuu pahalta kun kukkiin menee niin paljon rahaa ja muutenkin on tiukkaa, hautajaiset maksaa näköjään paljon...
soitin muuten tuohon kukat toimittavaan kukkakauppaan (hautaustoimiston yhteistyökumppani) ja hekin olivat hämmästyneitä noista hinnoista! heillä alkaa kimput 25 eurosta ja 35 eurolla saa kuulemma jo näyttävän kimpun.
no, ei tästä elämää isompaa asiaa rakenneta, jospa jollekin olisi hyötyä minun jaarittelusta. ja olempa itse seuraavalla kerralla viisaampi!Höpö-juttuja että 70€:n alle ei saa mitään. Tietysti jos haluaa jonkun erikoisen kalliin kukan nii siitähän se hinta muodostuu. Esim. suuri kalla voi talvella olla hinnaltaan yli 10€ kappaleelta joten 7 kpl:tta olisi silloin sen 70. Kun taas n.2€/kpl kesäruusulla saa jo näyttävyyttä pienelläkin summalla...ja onhan niitä kaikkea muitakin kauniita kukkia!!
Se on ihan totta et kimput yleensä on sen 25 ja kukkavihot alkaen 40-50€ riippuen mitä kukkaa käytetään.
- apusi
on turha murehtia. Pappikin sanoi setäni muistotilaisuudessa vainajan iän väärin ja kaikki sen "ymmärsi" pistäen sen vanhuuden piikkiin.
Se mistä tulee usein sanomista on siinä kun kutsutaan vieraat. Aina löytyy niitä jotka "mielestään" olisivat olleet oikeutettuja tulemaan vaikkei vainajan eläissä olis suostunut tulemaan lähellekään.. Yleisellä kutsulla tämä tietenkin vältetään joskin väkimäärä on sitten yllätys.
Kukkalaitteiden laskussa näkee jos minkälaista "sähläystä" ja tämä vältettäisiin sillä että, hautaustoimiston väestä joku tulee antamaan nämä kukkalaitteet ja myös jakaa ne ennen kun vainaja viedään ulos kirkosta.
Valokuvaus on kans yks "kompa kivi" ja sen saa rauhoitettua kun ottaa valokuvausliikkeestä ammattilaisen paikalle tai sitten joku videoi siunaus- ja muistotilaisuuden.
Aina, vaikkakin miten hyvin koittaa poistaa kaikki "mokat" löytyy niitä sanojia "kummallista..sip, sip". Sinä järjestät ne äidin toiveiden mukaan ja jos joku tulee sanomaan jostain voit sanoa että, olet asiaa julkisesti kysynyt etkä sitä silloin sanonut "varoittanut" ole ystävällinen, ole hiljaa" tai sitten sanoa: sen piti mennäkin niin eikä muuksi muutu.
Voimia Sinulle järjestää isäsi viimeinen matkapäivä. Lämmin osanottoni suuressa surussasi.- ajattelen
Varmasti hautajaiset menevät suurin piirtein normaalin kaavan mukaan. Hautaustoimistohan hoitaa kaiken mahdollisen maksua vastaan. Pappi kirkkoherranvirastossa sovitaan hautajaispäivästä jne. Pappi ottaa yhteyttä ja sopii ohjelmasta, lauluista ym. kirkossa ja meillä ainakin myös muistotilaisuudessa. Pitopalvelu tms hoitaa muistotilaisuuden tarjoilun. Kyllähän hautaustoimisto pyrkisi koristelemaan kirkon, muitotilaisuus paikan jne. Mutta me kieltäydyimme näistä.
Meillä oli vain 20 henkeä saattoväkeä. Kantajia ei tarvittu koska oli tuhkaus.
Seuraavalla kertomuksella/mokalla ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta näinkin voi käydä ja käytös melkein muuttua tilanteeseen sopimattomaksi:
Kerran olin hautajaisissa, joissa oli tosi paljon väkeä. Arkku kannettiin alttarille vasta kun saattoväki oli kirkossa. Eikös yksi omainen tullut myöhässä eikä meinannut osata päättää mihin istuisi kukkalaitteensa kanssa. Eräällä omaisella meni liikutus ja nauru sekaisin ja hänellä olo täysi työ oli hillitä niitä epämääräisiä äännähdyksiä, joita suusta pyrki ulos. - tarvitse mennä
sääntöjen mukaan. Tilaisuus jää vielä paremmin surevien mieleen, jos tapahtuu jokin 'moka'. Se saattaa siinä tilanteessa tuntua kauhealta, mutta jälkeenpäin se voi olla hyväkin asia. Vainaja on tilaisuuden päähenkilö. Järjestäjät ja vieraat ovat siellä hänen takiaan, eivät toinen toisensa hautajaisten järjestelykykyä arvioidakseen.
- tuuva
Alkuperäisen kysyjän järjestämät hautajaiset on jo ohi mutta tuli mieleen yleisesti hautajaisissa toistuva ilmiö. Kun aivan lähimmät perheenjäsenet ovat kukkansa laskeneet niin alkaa se vahtaaminen että kuka seuraavaksi. Ja sitten odotetaan ja nyökytellään että menkää te ensin ja lopulta kukaan ei tunnu liikahtavankaan.
Hieno tapa on jos on ohjelmalehti jossa ilmenee että lasketaanko kukat haudalla vai jo kirkossa/kappelissa ja vielä ennen vai jälkeen siunauksen. Eikä senkään paperin tarvitse olla hienoa painatusta, näppärä tekee sen ihan tavalliselle A4-arkille.- hearde
olen ollu hautajaisissa jossaohjelmalehtisessä luki että kukat lasketaan järjestyksessä penkkiriveittäin. ei ollu silmäilyä eikä häsläystä.
- eräsN1
hearde kirjoitti:
olen ollu hautajaisissa jossaohjelmalehtisessä luki että kukat lasketaan järjestyksessä penkkiriveittäin. ei ollu silmäilyä eikä häsläystä.
Hyvä tapa muuten tuo ohjelmalehtinen. Meillä ei ollut painettua ohjelmalehtistä viimeisissä hautajaisissa. Mutta olimme sopineet pastorin kanssa, että hän toimii hienovaraisena *ohjelmamestarina*. Alkusoiton jälkeen laskettiin kukkatervehdykset. Puoliso ensimmäisenä, sydämen kohdalle ja siitä sitten lapset ikäjärjestyksessä ja vieraat istumajärjestyksen mukaan. Siunaus toimitettiin siis kukitetulle vainajalle.
Musiikki on syytä valita, jo ennen pastorin pakeille menoa. Alkusoitto(sisääntulo), 2-3 virttä ja loppusoitto.
Kun hautajaisia joutuu useammin järjestämään, niin edellisistä pienistä puutteista aina oppii jotain. Ja hautaustoimistot on nykyään täydenpalvelun ammattilaisia. Viimeistä matkaa vainajalle ei järjestetä kuin kerran.
Virsikirjan takaosassa on *hautaustapahtumankulku* kerrottu. Lyhyen- ja pidemmänkaavan mukaan. Siitä voi katsoa apuja, jos tuntuu epäselvältä jokin asia.
- eri maa eri tavat
Tämä ei ole moka vaan esimerkki erilaisista hautajaistavoista eri maissa. Meillähän kirkossa ei saa nauraa.
Satuin eilen katsomaan BBC-Worldilta näitä hautajaisia.
http://www.youtube.com/user/PoliticsNewsPolitics#play/uploads/4/j_Rz4GtHvNQ - Miewaantäällä.
Ja heti alkuun. KÄNNYKÄT KIINNI. Ja hukassa olevaan kännykkään ei sitten soiteta kesken siunaustilaisuuden. Aattelepa jos se on pudonnut taskusta vainajaa arkkuun pukiessa. En tiedä onko tosi, mutta ainakin täälläpäin kerrotaan tarinaa, että kesken siunauksen alkoi arkusta kuulua tilu-tilu.
Kyllä usein hautajaisissa sattuu ja tapahtuu, mutta ei siitä kannata stressiä ottaa.
Minun äitini haudalla reuna alkoi pettää ja yksi vieras meinasi tipahtaa monttuun.
Toisissa repesi kantajalta housut, kun arkkua laskettiin hautaan.
Yleisin töppö taitaa olla se iänikuinen liinojen pudottaminen hautaan. Kantajien olisi paras sopia ennen kantoa, että kumpi irrottaa ja kumpi vetää liinan.
Ja vainaja sitten kuljetetaan jalat edellä, mutta hautaan taas pää kiveä kohti.
Siinä kääntökohdassa näkee joskus monenlaista "tanssia" kun väki ei meinaa saada arkkua oikeaan suuntaan.- farewell
Tosta arkunkannosta ja kääntelystä. Olen ollut yksissä hautajaisissa jossa vanhalla hatausmaalla oli niin paljon puita ja pensaita että kääntely olisi pitänyt tehdä monta metriä ennen hautapaikkaa. Siellä suntio sanoi että ei sitten käännellä kun on hyvin hankala paikka. Ja silti haudalle jouduttiin kulkemaan parin muun haudan yli kun ei ollut kunnon käytäviä.
Toinen haastellinen paikka on kirkon rappuset, jossian kun niitä on melkosesti. Ja kun kantajina voi olla joku vanhempi ja hitaampi ja joku nuori, tottumaton ja ripeäjalkainen niin siinä saa jännätä että onnistuuko tiputtamatta sitä arkkua. - Köyhä kirkonrotta
farewell kirjoitti:
Tosta arkunkannosta ja kääntelystä. Olen ollut yksissä hautajaisissa jossa vanhalla hatausmaalla oli niin paljon puita ja pensaita että kääntely olisi pitänyt tehdä monta metriä ennen hautapaikkaa. Siellä suntio sanoi että ei sitten käännellä kun on hyvin hankala paikka. Ja silti haudalle jouduttiin kulkemaan parin muun haudan yli kun ei ollut kunnon käytäviä.
Toinen haastellinen paikka on kirkon rappuset, jossian kun niitä on melkosesti. Ja kun kantajina voi olla joku vanhempi ja hitaampi ja joku nuori, tottumaton ja ripeäjalkainen niin siinä saa jännätä että onnistuuko tiputtamatta sitä arkkua.Sisarukset voisivat ostaa yhteisen kukkalaitteen. Tulee halvemmaksi.
- Sohvatohtori
Olin äitini ja sisareni kanssa isäni veli puolen hautajaisissa. Kun pappi aloitti puheen vainajan lapsuudesta, isääni ei mainittu ollenkaan, vaikka hän oli vanhin. Olisin halunnut lähteä heti pois, mutta äitini ja vainajan siskon tyttäret selittelivät että papilla oli käyny joku moka. Minusta tuntui tosi pahalta, enkä ole sitä vieläkään anteeksi antanut
- hoit_su
Toivottavasti et papille kanna kaunaa, pappi puhuu ainoastaan niillä tiedoilla jotka omaiset on hänelle antaneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988