Ongelma on siis se, kun tiedossa on kolmion kahden sivun pituus ja kulma noiden sivujen kesken ja haluun saada laskettua kolmannen sivun.
Sopiva kaava hukassa. Osaan ratkaista tuon kolmannen jos kyse on suorakulmaisesta kolmiosta, mutta muiden kolmioiden suhteen homma on hakusessa.
Kolmion kolmas sivu
7
823
Vastaukset
- yksi vain
Kokeile tätä:
a² = b² c² - 2bc cosA
b ja c ovat ne tuntemasi sivut, ja A niiden välinen kulma. - H"M"
Pythagoran lause???
- yksi vain
Pythagoraan lause toimii vain suorakulmaisiin kolmioihin.
- Pythagoraanlause
Niin tuo kaavahan on laajennettu pythagoraanlause, joka toimii kaikkiin kolmioihin. PS. löytyy MAOL-taulukoista ;).
- kiinostunut
Pythagoraanlause kirjoitti:
Niin tuo kaavahan on laajennettu pythagoraanlause, joka toimii kaikkiin kolmioihin. PS. löytyy MAOL-taulukoista ;).
Kaavan voisi johtaa itse.
- ffffs
Olkoon tunnetut sivut a ja b, ja puuttuva sivu c. a ja b välinen kulma A.
Pilko kolmio kahdeksi suorakulmaiseksi kolmioksi. Siten, että kannaksi tulee b, jaa kolmio korkeusjanan kohdalta kahtia. Toisen kolmion hypotenuusa on a, jolloin vastainen kateetti a*sin A ja viereinen kateetti a*cos A. Nyt toisen kolmion hypotenuusa on c ja b:n suuntainen kateetti on b-a*cos A, toinen kateetti on tuo a*sin A. Pythagoraan lausetta käyttämällä saadaan c^2=(b-a*cos A)^2 (a*sin A)^2=b^2-2*a*b*cos A a^2*cos^2 A a^2*sin^2 A=b^2-2ab*cos A a^2(sin^2 A cos^2 A)=b^2-2ab*cos A a^2.
Siis c^2=a^2 b^2-2ab*cos A.
Tuota kaavaa sanotaan kosinilauseeksi. Se on pythagoraan lauseen yleistys. - runer
h kolmion korkeus
jaetaan sivu b kahteen osaan kolmion korkeuden h kohdalta
b=b1 b2
b1=a*cosC
b2=b-b1
h^2=a^2-b1^2
c^2=h^2 b2^2
c^2=a^2-b1^2 b2^2
c^2^=a^2-b1^2 (b-b1)^2
c^2=a^2-b1^2 (b-a*cosC)^2
c^2=a^2-b1^2 b^2-2*a*b*cosC-(a*cocC)^2
c^2=a^2-(a*cosC)^2 b^2-2*a*b*cosC)-(a*cosC)^2
c^2=a^2 b^2-2*a*b*cosC
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126