miks ihmeessä uusien autojen huolto-ohjelmassa on jäähdytysnesteen vaihto? (Joutavaa) rahastustako?
vanhemmissa autoissa jäähdytysneste ei mennyt 10vuodessa mixkään.
jäähd.nesteen
28
1960
Vastaukset
- ominaisuudet heikkenevät.
vesi ruostuttaa rautaa, joten etyleeniglykoolin seassa pitää olla ruosteen-esto aineita. nämä kuitenkin menettävät tehoaan, joten siksi jäähdytysneste on vaihdettava, jottei järjestelmä ruostuisi. sekä mahdolliset roskatkin poistuvat järjestelmästä silloin.
eli kyllä neste itsessään kestää ja toimii, mutta jäähdytysjärjestelmän osat saattavat alata kärsimään hapettumisvaurioista.- aoe6m
mikä moottorissasi on rautaa ?
ei uusissa ole moottorin lämmityselementtikään enää vedessä. - joo.
aoe6m kirjoitti:
mikä moottorissasi on rautaa ?
ei uusissa ole moottorin lämmityselementtikään enää vedessä.syyläri on yleensä rautaa.
vanhemmissa autoissa voi olla valurautalohkoja, vaikka kansi olisikin alumiinia.
eikä siinä mielestäni mitään turhaa ole jos ne roskat sieltä poistaa parin-kolmen vuoden välein. on helppo operaatio ja aika halpakin. - syyläri on yleensä rautaa.
joo. kirjoitti:
syyläri on yleensä rautaa.
vanhemmissa autoissa voi olla valurautalohkoja, vaikka kansi olisikin alumiinia.
eikä siinä mielestäni mitään turhaa ole jos ne roskat sieltä poistaa parin-kolmen vuoden välein. on helppo operaatio ja aika halpakin.syyläri on yleensä rautaa.
------------
ennen oli kuparia ja messinkiä.
nykyään on alumiinia ja muovipäät.
Ei ole syyläri koskaan rautaa ollut..
- kerran 10v:ssä
Jäähdytysneste kannattaa vaihtaa 10v kohdalla. Monta mutakin asiaa ja osaa kannattaa vaihtaa uudeksi 10v kohdalla, niin sitten autolla ajaa kevyesti toiset 10v.
Japseja tämä ei tietenkään koske, sillä ne ruostuvat puhki heti 10v jälkeen.- sitroen.
varmaan on jonkun luotettavan tutkimuslaitoksen analyysit, miksi jäähdytysneste kannattaa vaihtaa uuteen määrävälein? Olisitko hyvä ja antaisit viitteen/linkin kyseiseen tutkimukseen! Haluaisin itsekin vakuuttua asiasta. Muustakin kuin nesteen myyjän näkökulmasta.
- kuuleppas
sitroen. kirjoitti:
varmaan on jonkun luotettavan tutkimuslaitoksen analyysit, miksi jäähdytysneste kannattaa vaihtaa uuteen määrävälein? Olisitko hyvä ja antaisit viitteen/linkin kyseiseen tutkimukseen! Haluaisin itsekin vakuuttua asiasta. Muustakin kuin nesteen myyjän näkökulmasta.
se neste hoitaa myös nykyään noita tiivistekumeja jotka löytyvät varmasti jokaisen auton lämmityslaitteen kennosta ja syyläristä siltä muovipäätyjen tiivisteinä!!
Itsellä on automaattiauto ja syyläri ainakin sen verran kallis, että sen hinnalla tekee useita nestevaihtoja ja vielä ei ole tarvinut uusia sitä, kun olen nesteitä vaihdellut, vaikka ikää sillä on jo reilut 10v
Muutamia samanlaisen omistajia tunnen ja heillä meni jo 5vuotiaana syyläri vaihtoon, eivätkä ne olleet vaihdattaneet nesteitä - mitään.
kuuleppas kirjoitti:
se neste hoitaa myös nykyään noita tiivistekumeja jotka löytyvät varmasti jokaisen auton lämmityslaitteen kennosta ja syyläristä siltä muovipäätyjen tiivisteinä!!
Itsellä on automaattiauto ja syyläri ainakin sen verran kallis, että sen hinnalla tekee useita nestevaihtoja ja vielä ei ole tarvinut uusia sitä, kun olen nesteitä vaihdellut, vaikka ikää sillä on jo reilut 10v
Muutamia samanlaisen omistajia tunnen ja heillä meni jo 5vuotiaana syyläri vaihtoon, eivätkä ne olleet vaihdattaneet nesteitäJarrunestettäkään ei hänen mielestään tarvitse vaihtaa,eikä sytytystulppiakaan.Ne vain viilataan ja säädetään.
- kuulua niihin
sitroen. kirjoitti:
varmaan on jonkun luotettavan tutkimuslaitoksen analyysit, miksi jäähdytysneste kannattaa vaihtaa uuteen määrävälein? Olisitko hyvä ja antaisit viitteen/linkin kyseiseen tutkimukseen! Haluaisin itsekin vakuuttua asiasta. Muustakin kuin nesteen myyjän näkökulmasta.
Jotka eivät vaihda öljyjäkään määrävälein.
Jos nesteen vaihtoväli on n.10 vuotta niin eipä pitäisi olla valittamista ja kyseessä on halpa ja helppo juttu tehdä se myös itse.
Toki ymmärrän jos ajat nimimerkkisi kertomalla ajoneuvolla niin meneehän siihen paljon muuhunkin remonttiin rahaa joten vituttaa varmaan kun joku kertoo lisää huolto toimenpiteitä joista et ole ennen kuullut kuten j.nesteen vaihto. - sitroen.
kuulua niihin kirjoitti:
Jotka eivät vaihda öljyjäkään määrävälein.
Jos nesteen vaihtoväli on n.10 vuotta niin eipä pitäisi olla valittamista ja kyseessä on halpa ja helppo juttu tehdä se myös itse.
Toki ymmärrän jos ajat nimimerkkisi kertomalla ajoneuvolla niin meneehän siihen paljon muuhunkin remonttiin rahaa joten vituttaa varmaan kun joku kertoo lisää huolto toimenpiteitä joista et ole ennen kuullut kuten j.nesteen vaihto.autoni alumiinijäähdyttimessä muovipäädyt ja välissä kumitiivisteet. Ei ole vielä vuotanut eikä tihkunut tiivisteet, autolla ajettu 18 vuoden aikana 320 tuhatta km. Neste vaihdettu tänä aikana kertaalleen letkuvuodon takia.
Sama edellisellä autolla, jolla ajoin vain 220 tuhatta km, sitten ruoste söi korin. Senkin alumiininen ja muovipäätyinen jäähdytin on ehjänä autotallissani.
Ja nämä autot olivat/ovat niitä kuuluisia "Ranskan Rapeita", vieläpä alle 1,4 -litraisilla koneilla.
Ne jarrunesteetkin tosiaan vaihdan vain, kun jarruremontin takia vanhat valuu maahan, en muuten. Nytkin keväällä putsasin takajarrujen männät ruosteesta eikä tippaakaan jarrunestettä mennyt hukkaan/tarvinnut lisätä.
Jotkut vain ovat joskus viitsineet kouluttautua alalle, tienata leipänsä alalla ja osaavat soveltaa oppimiaan asioita ja tekemiään havaintoja omassakin elämässään. Toiset sitten mieluummin uskovat kauppiaitten tai Esson baarin "asiantuntijoitten" juttuja.
Kukin tehköön silti mielensä mukaan, omistapa pusseistaan useimmat autonhuoltonsa maksanevat. Jos rahaa säästyy jostakin täysin tarpeettomasta, voi sen summan halutessaan käyttää toiseen, mahdollisesti yhtä tarpeettomaan kohteeseen. - repien
sitroen. kirjoitti:
autoni alumiinijäähdyttimessä muovipäädyt ja välissä kumitiivisteet. Ei ole vielä vuotanut eikä tihkunut tiivisteet, autolla ajettu 18 vuoden aikana 320 tuhatta km. Neste vaihdettu tänä aikana kertaalleen letkuvuodon takia.
Sama edellisellä autolla, jolla ajoin vain 220 tuhatta km, sitten ruoste söi korin. Senkin alumiininen ja muovipäätyinen jäähdytin on ehjänä autotallissani.
Ja nämä autot olivat/ovat niitä kuuluisia "Ranskan Rapeita", vieläpä alle 1,4 -litraisilla koneilla.
Ne jarrunesteetkin tosiaan vaihdan vain, kun jarruremontin takia vanhat valuu maahan, en muuten. Nytkin keväällä putsasin takajarrujen männät ruosteesta eikä tippaakaan jarrunestettä mennyt hukkaan/tarvinnut lisätä.
Jotkut vain ovat joskus viitsineet kouluttautua alalle, tienata leipänsä alalla ja osaavat soveltaa oppimiaan asioita ja tekemiään havaintoja omassakin elämässään. Toiset sitten mieluummin uskovat kauppiaitten tai Esson baarin "asiantuntijoitten" juttuja.
Kukin tehköön silti mielensä mukaan, omistapa pusseistaan useimmat autonhuoltonsa maksanevat. Jos rahaa säästyy jostakin täysin tarpeettomasta, voi sen summan halutessaan käyttää toiseen, mahdollisesti yhtä tarpeettomaan kohteeseen.saa nauraa tälle Einsteinille:
"Ne jarrunesteetkin tosiaan vaihdan vain, kun jarruremontin takia vanhat valuu maahan, en muuten. Nytkin keväällä putsasin takajarrujen männät ruosteesta eikä tippaakaan jarrunestettä mennyt hukkaan/tarvinnut lisätä. "
Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin. - jämähtänyt
repien kirjoitti:
saa nauraa tälle Einsteinille:
"Ne jarrunesteetkin tosiaan vaihdan vain, kun jarruremontin takia vanhat valuu maahan, en muuten. Nytkin keväällä putsasin takajarrujen männät ruosteesta eikä tippaakaan jarrunestettä mennyt hukkaan/tarvinnut lisätä. "
Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin.menneisyyteen,Kekkosen ja tuontisäännöstelyn aikaan.Silloin kannatti työvoimavaltainen tapa auton ylläpidossa.
Nyt on nyt ja asiat juuri päinvastoin eli materiaali halpaa ja työ kallista.
Eikä tilannetta muuta,vaikka remonttia tekisi vain itselleen.Tyhjän nyhjäämisen sijasta voi tehdä muuta mielekkäämpää. - selvästi
repien kirjoitti:
saa nauraa tälle Einsteinille:
"Ne jarrunesteetkin tosiaan vaihdan vain, kun jarruremontin takia vanhat valuu maahan, en muuten. Nytkin keväällä putsasin takajarrujen männät ruosteesta eikä tippaakaan jarrunestettä mennyt hukkaan/tarvinnut lisätä. "
Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin.ympäristörikollinekin! Linnaan joutaisi
- selvästi.
selvästi kirjoitti:
ympäristörikollinekin! Linnaan joutaisi
Kirjoitusten taustalla oleva henkilö itse lienee jo kuivaksi puristettu.
- sitroen.
selvästi. kirjoitti:
Kirjoitusten taustalla oleva henkilö itse lienee jo kuivaksi puristettu.
sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Suomessa kateellinen tuomitsee toisen osaamisen, muualla siitä otetaan oppia. Vaan ei täällä Junttilassa...
Minulla yksi auto kestääkin pitempään ja kulkee halvempia kilometrejä kuin kädettömillä!
Vaan omapa on häpeänne, ei minun! - kuitenkin.
sitroen. kirjoitti:
sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Suomessa kateellinen tuomitsee toisen osaamisen, muualla siitä otetaan oppia. Vaan ei täällä Junttilassa...
Minulla yksi auto kestääkin pitempään ja kulkee halvempia kilometrejä kuin kädettömillä!
Vaan omapa on häpeänne, ei minun!Itselläni käyttöautot 15 ja 30-vuotiaat eikä mitään aikomusta vaihtaa.
Silti ja siksi ei ole tarvetta nuukailla käyttöaineiden laadussa saati vaihtovälissä. - näin on
kuitenkin. kirjoitti:
Itselläni käyttöautot 15 ja 30-vuotiaat eikä mitään aikomusta vaihtaa.
Silti ja siksi ei ole tarvetta nuukailla käyttöaineiden laadussa saati vaihtovälissä.jos ajaa vanhalla kalustolla ja haluaa ajaa vielä pitkään niin ei kannata säästellä noissa perus tarvikkeissa paljoa kuten öljyt sun muut nesteet ja huoltotoimenpiteet.
- nauramisen laita
repien kirjoitti:
saa nauraa tälle Einsteinille:
"Ne jarrunesteetkin tosiaan vaihdan vain, kun jarruremontin takia vanhat valuu maahan, en muuten. Nytkin keväällä putsasin takajarrujen männät ruosteesta eikä tippaakaan jarrunestettä mennyt hukkaan/tarvinnut lisätä. "
Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin.Naura poika vain itsellesi:
" Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin."
Tiivistekumi(kuppi) on jarrunestettä vastaan, sitten on mäntä aivan kuivillaan tai ainakin ilman jarrunestekontaktia. Miten siis jarrunesteen vaihto tai vaihtamattamuus vaikuttaa männän ruostumiseen? Mäntää ruostuttaa kuravesi, jota pölysuojakumi ei täysin estä pääsemästä männän ja sylinterin väliin suojarasvasta huolimatta.
No onhan toisenlaisiakin rakenteita, mutta tavallisestihan absoluuttisen "viisaitahan" ovat ne, jotka ovat absoluuttisen tietämättömiä. - sitroen.
nauramisen laita kirjoitti:
Naura poika vain itsellesi:
" Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin."
Tiivistekumi(kuppi) on jarrunestettä vastaan, sitten on mäntä aivan kuivillaan tai ainakin ilman jarrunestekontaktia. Miten siis jarrunesteen vaihto tai vaihtamattamuus vaikuttaa männän ruostumiseen? Mäntää ruostuttaa kuravesi, jota pölysuojakumi ei täysin estä pääsemästä männän ja sylinterin väliin suojarasvasta huolimatta.
No onhan toisenlaisiakin rakenteita, mutta tavallisestihan absoluuttisen "viisaitahan" ovat ne, jotka ovat absoluuttisen tietämättömiä.Näinhän se on, mutta silti nämä Esson baarin "viisaat" vaihdattavat tietämättömillä milloin mitäkin, mistä ei hyödy muut kuin kauppiaat. Ja kadehtivat niitä rahoja, jotka osaavammat säästävät.
- ruostuu.
nauramisen laita kirjoitti:
Naura poika vain itsellesi:
" Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin."
Tiivistekumi(kuppi) on jarrunestettä vastaan, sitten on mäntä aivan kuivillaan tai ainakin ilman jarrunestekontaktia. Miten siis jarrunesteen vaihto tai vaihtamattamuus vaikuttaa männän ruostumiseen? Mäntää ruostuttaa kuravesi, jota pölysuojakumi ei täysin estä pääsemästä männän ja sylinterin väliin suojarasvasta huolimatta.
No onhan toisenlaisiakin rakenteita, mutta tavallisestihan absoluuttisen "viisaitahan" ovat ne, jotka ovat absoluuttisen tietämättömiä.On nimittäin hygroskooppista eli vettä imevää tuo jarruneste ihan tarkoituksella,jotta se liuottaisi itseensä järjestelmään väistämättä joutuvan veden.Mutta tälläkin kyvyllä on rajansa.
Tiivisteiden kulumisesta irtoaa myös sakkaa.Ruosteenesto-inhibiitit kuten jäähdytysnesteessä menettävät myös toimintakykynsä nesteen tultua riittävän paskaiseksi.
Takapiirin paineenrajoitusventtiili on yleensä ikävässä paikassa ja kallis.
Ei ole lainkaan huono sijoitus renkaiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös neste parin vuoden välein,pysyy ne ilmausnipatkin käyttökuntoisina. - sitroen.
ruostuu. kirjoitti:
On nimittäin hygroskooppista eli vettä imevää tuo jarruneste ihan tarkoituksella,jotta se liuottaisi itseensä järjestelmään väistämättä joutuvan veden.Mutta tälläkin kyvyllä on rajansa.
Tiivisteiden kulumisesta irtoaa myös sakkaa.Ruosteenesto-inhibiitit kuten jäähdytysnesteessä menettävät myös toimintakykynsä nesteen tultua riittävän paskaiseksi.
Takapiirin paineenrajoitusventtiili on yleensä ikävässä paikassa ja kallis.
Ei ole lainkaan huono sijoitus renkaiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös neste parin vuoden välein,pysyy ne ilmausnipatkin käyttökuntoisina.vaikka jarrunestesäiliön rakenteeseen. Mitähän varten siinä kannen alla on se palje? Vai eikö kaikissa autoissa olekaan?
Totta kyllä, että kuminpölyä siihen nesteeseen kertyy ajan mittaan.
Paineenrajoitinventtiilit minun autossani ovat jarrusylintereiden sisällä joten eivät ainakaan ruostu. Ja kun homman osaa, niin ilmausruuvien katkeilu ei estä ilmausta, pikkuisen vain eri tavalla pitää ilmata ja joskus saattaa vähän lisätyötä teettää.
Ruosteenestoinhibiitit menettävät tehonsa ajan mittaan kun nesteeseen liukenee happea. Suljetussa järjestelmässä se vain tapahtuu kovin hitaasti. Ainakaan vielä ei neste ole likaantunut ollenkaan. Eikä ruostumista tapahdu ellei happea pääse liukenemaan nesteen joukkoon ja kuten jo sanottu, niin suljetussa järjestelmässä tuo liukeneminen on erittäin vähäistä.
Minä ostan niillä nesterahoilla jotain muuta kuin samaa tavaraa, minkä sinä ongelmajätteisiin viet. Ja tosiaan, ne sytytystulpatkin osaan huoltaa uudenveroisiksi eikä siinä kauaa menekään! - jo...
nauramisen laita kirjoitti:
Naura poika vain itsellesi:
" Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin."
Tiivistekumi(kuppi) on jarrunestettä vastaan, sitten on mäntä aivan kuivillaan tai ainakin ilman jarrunestekontaktia. Miten siis jarrunesteen vaihto tai vaihtamattamuus vaikuttaa männän ruostumiseen? Mäntää ruostuttaa kuravesi, jota pölysuojakumi ei täysin estä pääsemästä männän ja sylinterin väliin suojarasvasta huolimatta.
No onhan toisenlaisiakin rakenteita, mutta tavallisestihan absoluuttisen "viisaitahan" ovat ne, jotka ovat absoluuttisen tietämättömiä.... tulee kohta kuset housuun, kun pitää nauraa sinun ja sitikan jutuille.
On se täydellinen tietämättömyys autuaaksi tekevää, voi helevettiläinen sentään. - mitäs pyydät
sitroen. kirjoitti:
vaikka jarrunestesäiliön rakenteeseen. Mitähän varten siinä kannen alla on se palje? Vai eikö kaikissa autoissa olekaan?
Totta kyllä, että kuminpölyä siihen nesteeseen kertyy ajan mittaan.
Paineenrajoitinventtiilit minun autossani ovat jarrusylintereiden sisällä joten eivät ainakaan ruostu. Ja kun homman osaa, niin ilmausruuvien katkeilu ei estä ilmausta, pikkuisen vain eri tavalla pitää ilmata ja joskus saattaa vähän lisätyötä teettää.
Ruosteenestoinhibiitit menettävät tehonsa ajan mittaan kun nesteeseen liukenee happea. Suljetussa järjestelmässä se vain tapahtuu kovin hitaasti. Ainakaan vielä ei neste ole likaantunut ollenkaan. Eikä ruostumista tapahdu ellei happea pääse liukenemaan nesteen joukkoon ja kuten jo sanottu, niin suljetussa järjestelmässä tuo liukeneminen on erittäin vähäistä.
Minä ostan niillä nesterahoilla jotain muuta kuin samaa tavaraa, minkä sinä ongelmajätteisiin viet. Ja tosiaan, ne sytytystulpatkin osaan huoltaa uudenveroisiksi eikä siinä kauaa menekään!tulppien entisöimisestä uudenveroisiksi jos tuon sulle kassillisen kipinättömiä tulppia...häh.???
Se että putsaat tulpan ei tee siitä uutta tulppaa tajuatko???
Kumipölyä jarrunesteessä??? mistä se tulee?
onko sitikassa jarrupalat kumia???
Oletko kuullut kosteuden muodostumisesta esim. polttoainesäiliöön ilman lämpötilojen vaihtelun vuoksi???
Sama ilmiö tapahtuu myös jarrunesteessä ajan kuluessa...ja jarrunestehän lämpee kovassa käytössä ja taas jäähtyy,eikös tuokin ilmiö saa aikaan kosteutta?
Ei kaikki kosteus johdu valskaavista tiivisteistä/suojakumeista!! - ~4e / Litra
sitroen. kirjoitti:
vaikka jarrunestesäiliön rakenteeseen. Mitähän varten siinä kannen alla on se palje? Vai eikö kaikissa autoissa olekaan?
Totta kyllä, että kuminpölyä siihen nesteeseen kertyy ajan mittaan.
Paineenrajoitinventtiilit minun autossani ovat jarrusylintereiden sisällä joten eivät ainakaan ruostu. Ja kun homman osaa, niin ilmausruuvien katkeilu ei estä ilmausta, pikkuisen vain eri tavalla pitää ilmata ja joskus saattaa vähän lisätyötä teettää.
Ruosteenestoinhibiitit menettävät tehonsa ajan mittaan kun nesteeseen liukenee happea. Suljetussa järjestelmässä se vain tapahtuu kovin hitaasti. Ainakaan vielä ei neste ole likaantunut ollenkaan. Eikä ruostumista tapahdu ellei happea pääse liukenemaan nesteen joukkoon ja kuten jo sanottu, niin suljetussa järjestelmässä tuo liukeneminen on erittäin vähäistä.
Minä ostan niillä nesterahoilla jotain muuta kuin samaa tavaraa, minkä sinä ongelmajätteisiin viet. Ja tosiaan, ne sytytystulpatkin osaan huoltaa uudenveroisiksi eikä siinä kauaa menekään!Jolla huuhtoo isonkin auton kunnolla.Työ käy vaivattomasti yksin vetämällä ilmausnipoista imuvaihtajalla kunnes tulee kirkasta.
Jos tuohon ei ole varaa,suosittelen siirtymään apostolinkyytiin.
25 vuotta sitten vaihtoautokunnostajana olleena totesin ettei omiansa kannata päästää siihen malliin että joutuu kaasulla lämmittäen osia irrottelemaan. - Tsorro
ruostuu. kirjoitti:
On nimittäin hygroskooppista eli vettä imevää tuo jarruneste ihan tarkoituksella,jotta se liuottaisi itseensä järjestelmään väistämättä joutuvan veden.Mutta tälläkin kyvyllä on rajansa.
Tiivisteiden kulumisesta irtoaa myös sakkaa.Ruosteenesto-inhibiitit kuten jäähdytysnesteessä menettävät myös toimintakykynsä nesteen tultua riittävän paskaiseksi.
Takapiirin paineenrajoitusventtiili on yleensä ikävässä paikassa ja kallis.
Ei ole lainkaan huono sijoitus renkaiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös neste parin vuoden välein,pysyy ne ilmausnipatkin käyttökuntoisina.Pelkkää provoiluahan tuon "sitroenin" jutut ovat, toivottavasti?
Pihistely on varmasti ihan hieno harrastus, mutta sitä ei tule harrastaa yleisessä liikenteessä käytettävillä ajoneuvoilla, ihan vaikka muittenkin turvallisuuden kannalta, ja vieläpä yllyttää asioista tietämättömiä samaan pöljäilyyn.
Jarruneste voi todellakin sekoittua ilmankosteuden kanssa, ja jarrunestesäiliö ei todellakaan ole ilmatiivis koska korvausilman on tultava jarrujen kulumisesta johtuvan nestepinnan alentumisen tilalle. Emmehän halua säiliöön muodostuvan alipainetta joka estää jarrujen käytön taikka tekee niistä vähintäänkin kovat kimmoisat ja tehottomat.
Jäähdytysnesteen kohdalla jokainen tietenkin rikkoo ja syövyttää koneensa miten lystää, mutta jarrunesteitten kohdalla ei ole leikkimistä, siksikin että vettä imenyt jarruneste voi alkaa kiehumaan jo yhdessä reippaassa jarrutuksessa ja silloin on sitikassa pitelemistä.
Voihan tietenkin olla että muutenkin outona pidetty ranskanpulla käyttää samoja nesteitä jousitus- ja jarrupiireissä eli öljyä, mutta silloin ei puhuta enää jarrunesteestä. - miksi..
nauramisen laita kirjoitti:
Naura poika vain itsellesi:
" Nääs kun ne männät eivät ruostu, jos jarrunesteen vaihtaa määräajoin."
Tiivistekumi(kuppi) on jarrunestettä vastaan, sitten on mäntä aivan kuivillaan tai ainakin ilman jarrunestekontaktia. Miten siis jarrunesteen vaihto tai vaihtamattamuus vaikuttaa männän ruostumiseen? Mäntää ruostuttaa kuravesi, jota pölysuojakumi ei täysin estä pääsemästä männän ja sylinterin väliin suojarasvasta huolimatta.
No onhan toisenlaisiakin rakenteita, mutta tavallisestihan absoluuttisen "viisaitahan" ovat ne, jotka ovat absoluuttisen tietämättömiä.se jarruneste värjääntyy?
No siksi, kun siihen sekoittuu vettä, joka yksinkertaisesti kondensoituu järjestelmään!!
On myös tapuksia joissa pääsylinteri on ruvennut vuotamaan ja aikansa lisäiltyään omistaja ihmetellyt miksi se nyt pitää ja parilitraa meni nestettä. Siihen löytyy vastaus sen uuden nesteen kumia hoitavasta vaikutuksesta!
Tuo jarruneste muuten on oiva hoitoaine esim. kaasusytkärin kumille, jos vuotaa vanhuuttaan niin vrk.liotus riittää, että taas toimii vuoden - taitaa tietää mistä puhuu
mitäs pyydät kirjoitti:
tulppien entisöimisestä uudenveroisiksi jos tuon sulle kassillisen kipinättömiä tulppia...häh.???
Se että putsaat tulpan ei tee siitä uutta tulppaa tajuatko???
Kumipölyä jarrunesteessä??? mistä se tulee?
onko sitikassa jarrupalat kumia???
Oletko kuullut kosteuden muodostumisesta esim. polttoainesäiliöön ilman lämpötilojen vaihtelun vuoksi???
Sama ilmiö tapahtuu myös jarrunesteessä ajan kuluessa...ja jarrunestehän lämpee kovassa käytössä ja taas jäähtyy,eikös tuokin ilmiö saa aikaan kosteutta?
Ei kaikki kosteus johdu valskaavista tiivisteistä/suojakumeista!!Kyllä se sitroen taitaa tietää mistä puhuu. Toisin kuin eräät:
"Kumipölyä jarrunesteessä??? mistä se tulee?
onko sitikassa jarrupalat kumia???"
- Missäs autossa yleensäkään neste koskee jarrupaloihin?? Tietenkin sitä kumia on a)letkuissa b)tiivisteissä.
"Oletko kuullut kosteuden muodostumisesta esim. polttoainesäiliöön ilman lämpötilojen vaihtelun vuoksi???"
- Polttoainesäiliö on AVOIN tila, toisin kuin jarrupiirit. Ei sinne jarrunestesäiliöön mene ilmaa, muuta kuin se pieni määrä, joka korkin ja nestepinnan väliin jää nesteen kaatamisen jälkeen. Ei sinne ehjässä systeemissä pääse kosteutta kertymään.
Nämä asiat eivät toki poista sitä tosiasiaa, että hyvähän nuokin on joskus vaihtaa likaantumisen yms vuoksi. Toisaalta sama neste toimii kyllä yleensä niin kauan, että jarruille on muutenkin jo tehtävä remonttia -> vaihtuvat siinä samalla.
Jäähdytinnestekin tietysti likaantuu hieman käytössä, mutta siinäkin on kyllä vähän sama homma kuin tuossa jarrunesteessä, vaihtuu muiden remonttien yhteydessä (esim. hihnanvaihdot, joiden yhteydessä joissain autoissa on purettava jäähdytin pois tieltä).
Yksinkertaisia osia ovat muuten nuo tulpatkin. Karstaiset tulpat saa kyllä kuntoon puhdistamalla, mutta taas esim. ylikuumentumisen takia hajonneet tulpathan ovat asia erikseen. Tosin esim. Biltemasta ostettuna tulpat eivät maksa kuin noin euron kappaleelta. Silloinhan puhdistus ei oikeastaan enää kannata, kyse kun on vain muutamasta eurosta. - hyvänen aika
taitaa tietää mistä puhuu kirjoitti:
Kyllä se sitroen taitaa tietää mistä puhuu. Toisin kuin eräät:
"Kumipölyä jarrunesteessä??? mistä se tulee?
onko sitikassa jarrupalat kumia???"
- Missäs autossa yleensäkään neste koskee jarrupaloihin?? Tietenkin sitä kumia on a)letkuissa b)tiivisteissä.
"Oletko kuullut kosteuden muodostumisesta esim. polttoainesäiliöön ilman lämpötilojen vaihtelun vuoksi???"
- Polttoainesäiliö on AVOIN tila, toisin kuin jarrupiirit. Ei sinne jarrunestesäiliöön mene ilmaa, muuta kuin se pieni määrä, joka korkin ja nestepinnan väliin jää nesteen kaatamisen jälkeen. Ei sinne ehjässä systeemissä pääse kosteutta kertymään.
Nämä asiat eivät toki poista sitä tosiasiaa, että hyvähän nuokin on joskus vaihtaa likaantumisen yms vuoksi. Toisaalta sama neste toimii kyllä yleensä niin kauan, että jarruille on muutenkin jo tehtävä remonttia -> vaihtuvat siinä samalla.
Jäähdytinnestekin tietysti likaantuu hieman käytössä, mutta siinäkin on kyllä vähän sama homma kuin tuossa jarrunesteessä, vaihtuu muiden remonttien yhteydessä (esim. hihnanvaihdot, joiden yhteydessä joissain autoissa on purettava jäähdytin pois tieltä).
Yksinkertaisia osia ovat muuten nuo tulpatkin. Karstaiset tulpat saa kyllä kuntoon puhdistamalla, mutta taas esim. ylikuumentumisen takia hajonneet tulpathan ovat asia erikseen. Tosin esim. Biltemasta ostettuna tulpat eivät maksa kuin noin euron kappaleelta. Silloinhan puhdistus ei oikeastaan enää kannata, kyse kun on vain muutamasta eurosta.On täällä taas yksi neropatti kirjoittelemassa vailla parempaa tietoa.
Katsopa ensin oikein tarkkaan sitä jarrunestesäiliön korkkia.
Perkele sentään, siinähän on reikä!
Toiseksi, pyydä jotain painamaan jarrupoljinta samalla kun itse vahtaat jarrunestesäiliön pintaa tarkkana kuin haukka konsanaan.
No voi ihme ja kumma, se pinta alenee jarrutettaessa ja palautuu ennalleen kun jarrupoljin palautetaan.
Mitäpä luulet hiljalleen tapahtuvan hygroskooppiselle jarrunesteelle?
Muistuttaisiko tuo jollain tavoin avointa tilaa?
Vai onko se vielä huonompi, jossa koko ajan pumpataan ilmaa edestakaisin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 405745
Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.2354968Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?744936Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️474630Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k274456Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem1613841- 1253337
Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes
Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!273092Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.233085Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan
Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe42321