Vakuutusoikeuteen

persaukisten piiritarkastaja

Tuli täysin tyhjä ja perustelematon lausunto Kelalta ja laitoin vastineen Vakuutusoikeuteen. Tuli kovaa tekstiä ja siinäpähän heillä on kesälomien aikaan miettimistä mitä vastaavat:

"Kansaneläkelaitos ei tässä eikä aikaisemmisakaan päätöksissä eikä lausunnoissa ole kiistänyt eikä myöntänytkään perusteluitani takasinperinnästä luopumiselle eikä kohtuullistamiselle. Kansaneläkelaitos ei ole esittänyt missään vaiheessa mitään Hallintolain 45 §:n edellyttämiä asiaperusteluita vaan on käyttänyt tässä asiassa koko ajan harkinnanvaraista mielivaltaa. Tuohon mielivaltaan saattaa olla syynä myös se, että en ole tyytynyt Kansaneläkelaitoksen XXX toimiston antamiin virheellisiin tietoihin joita on yritetty antaa muissakin kuin tässä asiassa. Nuo virheelliset tiedot on annettu siten että niitä noudattamalla etuudet jäisivät mahdollisimman pieniksi joten Suomen perustuslain 22§:n mukainen perusoikeuksien toteutuminen Kansaneläkelaitoksen XXX toimistossa asoidessani on ollut vähintäänkin kyseenalaista."

Virkailijoiden nimiä en tietenkään maininnut mutta minulla on ainakin 2 äänitettä tallessa noista virheellisistä tiedoista. Mutta en silti usko että mikään muuttuu Vakuutusoikeudessakaan. Toivon vain että käsittely kestäisi mahdollisimman kauan.

Ja kysymyshän oli tästä:
Tapahtunut Suomessa vuosina viisi, kuusi ja seitsemän
Kirjoittanut: persaukisten piiritarkastaja 21.3.2007 klo 09.39


   Kaikki tuet tuli suhteellisen hyvin silloin kun olin työttömänä. Sain työmarkkinatukea ja asumistukea kelalta säännöllisesti ja lisäksi jonkin verran toimeentulotukea joilla selvisin hengissä.

Helvetti alkoi sitten kun pääsin syyskuun 2005 alussa pätkätöihin, työ sinänsä oli mielenkiintoista. Tein asumistuen lakkautusilmoituksen enkä hakenut työmarkkina- enkä toimeentulotukeakaan ja joten kuten pärjäilinkin ensimmäiseen tilipäivään. Eli kaikki hyvin siihen asti.

Syyskuun lopussa 2005 alkoi kuitenkin tapahtua kummia. Kela vaati syyskuun asumistukea takasin koska olin mennyt töihin juuri 1.9. Jos olisin aloittanut työt 2.9. niin n. 220 euron takaisinperintää ei olisi tullut. Eli ensimmäinen työpäivä maksoi minulle n. 150 euroa!! No tämä ei kelalle vielä riittänyt vaan lokakuussa sain kelalta puhelun jossa virkailija ystävällisesti kertoi, että kun on noin lyhyt määräaikainen työ niin minulla olisi oikeus saada asumistukea ainakin jonkin verran jos tekisin välitarkistushakemuksen jonka tein seuravana päivänä. Ja taas astuin kelan miinaan!!

Päätös tuli kelalta vuositarkistuksena aika nopeasti jossa sain asumistukea n. 110 euroa/kk ja kaikki oli taas hyvin; niin kuvittelin. Ajattelin ettei tämä voi olla totta!! Eikä se ollutkaan. Tutkittuani asumistukilakia tarkemmin huomasin että päätöksessä oli sovellettu sellaista pykälää joka on tarkoitettu epäsäännöllistä työaikaa tekeville. Eli asumistuki oli laskettu keskimääräisen tulon mukaan koko vuodeksi vaikka minulla oli vain tuo 3,5 kuukauden sopimus ja säännöllinen kuukausipalkka. Eli asumistuki ei olisi muuttunut sen jälkeen kun jäin taas työttömäksi joulukuussa 2005 vaan vasta syyskuun alussa 2006. Laskeskelin , että taas tuli ”takkiin” n. 880 euroa vuositasolla!! Eli tähän mennessä oli saldo miinus 1030 euroa (noin) eli noin ¼ koko työsuhteen nettopalkasta. Tulikivenkatkuisen riitelyn, kantelun kelan pääkonttoriin ja valituksen teon tarkastuslautakuntaan sain tilanteen palautettua syyskuun 1. päivän tilanteeseen luvattuani perua valituksen tarkastuslautakuntaan.

Sitten tuli kelalta takaisinperintäpäätös syys-marraskuulta. Jotenkin hyväksyn tuon syyskuun perinnän koska se on lain mukainen vaikkakaan ei oikeudenmukainen. Tuo kelan väkisin maksama loka-marraskuun asumistuki olisi oikeudenmukaista jättää perimättä, sillä olihan minulle melkoista vaivaa ja kustannuksiakin siitä että sain itse asian oikaistua. Töppäys kun oli täysin kelan!! Valitin takaisinperinnästä tarkastuslautakuntaan. Kelan paikallistoimiston vastine valitukseeni oli täysin ”puutaheinää” (oma mielipide). Takaisinperintäasia on ollut nyt tarkastuslautakunnassa lähes 14 kuukautta, eli tarina jatkuu .... tarkastuslautakunnan päätöksestä riippuen mahdollisesti vakuutusoikeudessa. Onneksi asumistuki palautui ennalleen 1.1.2006 alkaen.

Olin sitten taas työttömänä 3 kuukautta kunnes pääsin taas osa-aikaiseen pätkätyöhön maaliskuussa 2006, eli kaikki hyvin. Palkka oli tosin niin surkea ettei se vaikuttanut asumistukeen.
Työsuhteen aikana kävi ilmi että työnantaja on maksanut liian pientä palkkaa, reilusti alle työehtosopimuksen. Lisäksi vastoin vuosilomalakia yritti väkisin pidättää vuosilomat marraskuussa. Työnantaja kun ei voi yksipuolisesti vaatia pitämään kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomia työsuhteen aikana eikä loma-ajan (2.5. - 30.9.) ulkopuolella vaan työntekijä voi valita ottaako ne rahana vai lomana. Työnantaja, erittäin hyvämaineinen järjestö (aika moni lentäs perseelleen jos tietäis mikä) , kielsi mitään väärää tapahtuneen ja kieltäytyi neuvottelemasta asiasta.

Otin yhteyttä työsuojelupiiriin. Työsuojelupiirissä myönnettiin että olen oikeassa mutta samalla annettiin ymmärtää ettei tuosta asiasta saa missään tapauksessa nostaa meteliä eikä tehnyt asialle yhtään mitään. Onneksi sain liitosta tukea ja sitä kautta työnantajan neuvottelupöytään. Työnantaja väitti asiaa vahingoksi ja selitti että oli saanut työvoimatoimistosta väärää tietoa ja ynnä muuta yhtä uskomatonta selitystä tuli; rahat, noin 18% !! koko työsuhteen palkkasummasta maksoivat kyllä välittömästi. Uskoo ken haluaa, minä ainakin olen yrittänyt olla uskovinani. Mutta minulla ei ollut tarkoituskaan etsiä syyllistä vaan korjata virhe omalta kohdaltani vaikka varmaan sadat tai jopa tuhannet muut on tietämättään ovat jääneet nuolemaan näppejään. Tuo siksi että tunsin polkaisseeni ”liian isoille varpaille” että pelkäsin kostotoimia joita ei ainakaan vielä ole tullut, päin vastoin vaikuttaa siltä että nuo ”isot varpaat” on vieläkin kipeät.

Yllämainitun asian johdosta tein taas asumistuen lakkautusilmoituksen marraskuun alusta ja uuden asumistukihakemuksen jäätyäni taas työttömäksi joulukuun alusta. Kela peri marraskuun asumistuen (n. 220 euroa) takaisin jonka maksoin ihan kiltisti helmikuussa. Viedessäni joulukuussa uutta asumistukihakemusta yritti kelan virkailija ”vanhaa kikkaa” ja kehotti hakemaan asumistukea marraskuun alusta. No samaan ”miinaan” en polkaissut toista kertaa. Seurauksena olisi luultavasti ollut asumistukien osittainen takaisinperintä huhti- marraskuulta, arviolta noin 1000 euroa.

Tässäpä tätä pätkätyöläisen ”ihanuutta”. Kuinkahan moni on oikeasti joutunut viranomaisten kyykyttämäksi? Onneksi suurin osa ei sitä edes tiedä. Sossu ja työkkäri on sitten erikseen, niistäkin vastaavanlaisen tarinan mutta siitä ehkä joskus myöhemmin.

Tosiaan tuntuu siltä että työnteosta rangaistaan. Ja tämä tarina on TOSI!!

päätös tuli
Kirjoittanut: persaukisten piiritarkastaja 19.5.2007 klo 17.23


   Päätös Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalta tuli postiluukusta 18.5.2007.Annettu 4.4.2007, postitettu 16.5.2007. Missähän tuo päätös oli ollut tuon väliajan 4.4.2007-16.5.2007?
Valituksen tein 20.2.2006, eli lähes 15 kuukutta kesti!!

Päätös koski yllämainittua takaisinperintäpäätöstä.

RATKAISU Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta hylkää valituksen.

Tuollaista päätöstä odotinkin vaikka toivoin kyllä että tuo takaisinperittävä summaa (426,75 euroa) olisi edes jonkin verran kohtuullistettu! Mutta Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta katsoo että Kansaeläkelaitos ei ole menetellyt asiassa virheellisesti, taloudellinen ja sosiaalinenkaan tilanne eikä muutkaan olosuhteet eivät ole peruste takaisinperinnän kohtuullistamiselle vaikka olen työtön ja elantona on asumistuki, työmarkkinatuki ja toimeentulotuki.

Mitäs nyt pitäisi tehdä? Valitus vakuutusoikeuteen? Kanntaako kelan kanssa yrittää sopia maksuaikataulusta? Mitenhän sossu tähän suhtautuu, tai pitäisi suhtautua?

kestää kyllä valovuosia
Kirjoittanut: persaukisten piiritarkastaja 12.6.2007 klo 22.55

Minä väsäsin tuossa valituksen vakuutusoikeuteen (48 sivua liitteineen). Antaahan herrojen tutkia ihan kuinka kauan vaan. Eihän noilla takasinperintäasoilla niin kiire ole.

En ole oleenkaan varma lopputuloksesta mutta ei nuo lautakunnat ja vakuutusoikeuskaan ole kovin puolueetoman maineessa. Tekevät perustelemattomia päätöksiä ihan miten sattuu todisteista piittaamatta.

8

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku siellä

      ...vakuutusoikeudessa jaksaa lukea läpi ne 48 sivua liitteineen. Tuota ylläolevaa tekstiäsi ei ainakaan jaksa eikä viitsi, vaikka siinä epäilemättä asiaa onkin.

    • hjkljkhzd

      Kaikki Kelan asiakkaat saisivat myös omasta syystä syntyneet velat anteeksi, jos persaukisuus olisi luopumis/kohtuullistamisperuste.

      Kaikki asumistukea ja työmarkkinatukea saavat kun täyttää tämän ehdon.
      Takaisinperintäpykälät olis täysin tarpeettomia, jos pelkkä persaukisuus olisi luopumisperuste.

      Tästä taas seuraisi se, että jokainen tekisi kaikkensa saadakseen liikaa etuuksia (koska persaukiselta ei niitä peritä takaisin, syytä riippumatta)

      Ja suurin osa liikamaksuista johtuu lakipykälistä, ei asiakkaasta, eikä Kelasta.

      Tuet maksetaan yleensä etukäteen ja pienentävät muutokset asiakkaan olosuhteissa ilmoitetaan maksamisen jälkeen. Hyvä, jos silloinkaan.

      • persaukisten piiritarkastaja

        Tässä onkin kysymys siitä että tuo liikamaksu on synytnyt noin puoliksi kelan tekemästä mokasta ja toinen puoli on syntynyt siksi että työsopimus tehtiin niin myöhään että asumistuki oli jo pantu maksuun ja osittain lainsäädänössä olevasta mokasta (vuosi/välitarkastus).

        Se persaukisuus muuten on asumistukilain 19§:n mukaan yksi peruste eikä sillä ole merkitystä kuinka moni tuon ehdon täyttää koska jokainen asia on yksilöllinen ainakin kelan mielestä silloin jos esittää jonkin aikaisemman samankaltaisen vakuutusoikeuden päätöksen ... "Takaisinperinnästä voidaan luopua joko kokonaan tai osittain, jos tämä katsotaan kohtuulliseksi eikä aiheeton maksaminen ole johtunut etuuden saajan tai hänen edustajansa vilpillisestä menettelystä tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen. Lisäksi takaisinperinnästä voidaan luopua kokonaan takaisinperintää koskevan päätöksen antamisen jälkeen myös silloin, kun takaisinperintää ei etuuden saajan taloudellinen tilanne huomioon ottaen ole enää tarkoituksenmukaista jatkaa tai kun perinnän jatkamisesta aiheutuisi perimättä olevaan etuuden määrään nähden kohtuuttomat kustannukset. (7.5.2004/353)"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750408
        Tässä tapauksessa kaikki nuo ehdot täyttyvät kelan moka.

        Olisin maksanut sen toisen puolen aikoinaan mutta kelalle ei kelvannut se että he pitävät toisen puolen eli sen kelan mokan "hyvänään". Maksasin varmaan nytkin jos olisi rahaa. Tarjouduin kyllä kelalle töihin siitä edestä kehuen kahvinkeittotaitojani ja osaan paljon muutakin mutta kukaan ei oikeasti ota 5-kymppistä töihin vaikka olisi millanen työvoimapula. Tuohon työnhakuun kelan virkailija vain hymähti pilkallisesti.


    • Vaari2

      Lainaus:
      "Syyskuun lopussa 2005 alkoi kuitenkin tapahtua kummia. Kela vaati syyskuun asumistukea takasin koska olin mennyt töihin juuri 1.9. Jos olisin aloittanut työt 2.9. niin n. 220 euron takaisinperintää ei olisi tullut."

      Kun aloittaa työn kuun 1. päivä, niin voisitko perustella miksi tuo asumistuki vedettiin tuolta kuukaudelta sinulta pois? Siis, Kelan näkökulmasta katsoen.

      Tämä on niin merkittävä asia, että olisi hyvä jos työttömät olisivat tietoisia tuosta miinasta.
      Siis, tällä tavalla meneteltynä työttömälle tulee tosi paljon takkiin lyhyissä työsuhteissa ja kun vielä on olemassa se takautuvat asumistuki joka sitten otetaan sossussa huomioon tuloksi, niin eipä taida työtön rahallisesti paljoa hyötyä lyhyistä työsuhteista.

      • persaukisten piiritarkastaja

        Asumistukeen tehdään välitarkistus sen kuukauden alusta jona muuttuneita tuloja anasaitaan koko kuukaudelta. Eli ei kannata aloittaa töitä kuukauden alussa vaan vasta toisena arkipäivänä tai mieluummin kuitenkin alkukuusta.

        Ja toinen syy oli se että minulle sattui vuositarkastus juuri 1.9. Eli 10x "parempi" tuuri kun osua ruletissa numeroon.

        Nämä on niitä lainsäädännön kompia joista noita yllätyksiä tulee ja useinkaan niihin ei voi itse vaikuttaa. Ja siinä se kelakin sitten sekoili mutta eivät tunnusta mitään eivätkä suostu kohtuulistamaankaan takasinperintää.


    • tommosia

      kaks-satasia lähdetään valittelemaan.
      Se maksaa rahaa.
      Parempi on panna kaveri 10v boycottiin,
      oppii ja tietää, mitä tuli tehtyä.

    • ilmankorkoa

      Juuri tuli Kelalta ilmoitus, että valituksen käsittelyajat Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa ovat KESKIMÄÄRIN 12 kuukautta. Se on kohtuutonta sellaisessa tapauksessa erityisesti, että kyseessä Kelan tekemä TAHALLINEN LASKUVIRHE ASUMISTUKIASIASSA.

      • ureir

        En käyttäisi ilmausta 'tahallisuus', vaan 'törkeä huolimattomuus', sillä virkamiehen tahallisuutta ei kukaan pysty näyttämään toteen ja kun toisaalta huolimattomuus on enempi arkipäivää ja ajaa saman asian eikä aiheuta hylkyä heti kättelyssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe